Lijf & Lijn alle pijlers

After holiday, gezonder eten en afvallen!

20-08-2025 15:42 352 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!

Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?

Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!

Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

🍓🍎🍉🥦🥒🍅🍲
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
liane77 schreef:
25-08-2025 23:04
Moet wel lachen om jouw post. Gun je een hele mooie sprong!

Nu nog afvallen inderdaad, dat geldt voor ons allen. Hopelijk vinden we samen de motivatie!
Dank je wel. De motivatie was er al een tijdje. En ik was best goed bezig. Maar aan de weegschaal te zien niet goed genoeg…..
SunShine35 schreef:
25-08-2025 22:40
Daar ben ik weer. Ik schrijf steeds in de afval topics. Nu nog afvallen… ik ben 1.70m en weeg 85 kilo. Ik zou een gat in de lucht springen als ik eind van het jaar 70 kilo weeg. Dat lukt met dat gewicht natuurlijk ook veel beter.
Haha! Je kan het! Het is een lang proces om dan ook op gewicht te blijven. Elke half kilo is er 1! Heb je ook cm gemeten?

Zorg voor kleine doelen om je uit eindelijke doel te halen.
Itsnojoke schreef:
25-08-2025 20:32
Hoe vaak wegen jullie? Ik ben geneigd om het elke dag te doen. Ja, dan zie je schommelingen, maar dat geeft ook inzicht in hoe je lichaam werkt. Maar ik begrijp ook waarom eens per week misschien beter is. Wat doen jullie?
Ik sta tussendoor op de weegschaal maar ik probeer vaak op zondag echt te wegen. Het is door de weeks vaak echt een ratrace om mezelf en dochter klaar te maken en om het ook weer rustig te laten verlopen voor een schoolochtend!

Ik doe het overigens niet alleen maar mijn partner is 3x per week om 7uur al weg.
beauty32 wijzigde dit bericht op 26-08-2025 09:55
0.33% gewijzigd
Beauty32 schreef:
26-08-2025 07:13
Haha! Je kan het! Het is een lang proces om dan ook op gewicht te blijven. Elke half kilo is er 1! Heb je ook cm gemeten?

Zorg voor kleine doelen om je uit eindelijke doel te halen.
Er is wel een kilo af nu. Cms meten is wel een goed idee. En ik wil weer vaker hardlopen.
SunShine35 schreef:
26-08-2025 07:19
Er is wel een kilo af nu. Cms meten is wel een goed idee. En ik wil weer vaker hardlopen.
De centimeters zie je vaak wel en je merkt het aan kleding!

Wauw lekker resultaat een kilo
SunShine35 schreef:
26-08-2025 07:19
Nog tips om dat te stimuleren :), ik merk dat ik het toch niet zo leuk vind en dan ga wandelen of wielrennen.

Hier goede start van de dag met pilates en gezond ontbijt. Helaas valt mijn vrije dag in het water omdat het kdv onverwacht dicht is dus een lange fietsrit wordt rennen op het strand achter dochtertje aan.
Wielrenster87 schreef:
26-08-2025 10:50
Nog tips om dat te stimuleren :), ik merk dat ik het toch niet zo leuk vind en dan ga wandelen of wielrennen.

Hier goede start van de dag met pilates en gezond ontbijt. Helaas valt mijn vrije dag in het water omdat het kdv onverwacht dicht is dus een lange fietsrit wordt rennen op het strand achter dochtertje aan.
Heerlijk naar het strand! Geniet!
Hier ook heerlijk en gezond ontbijt. Vanochtend mijn dochter naar school gebracht en straks ga ik haar lopend ophalen.

Stiekem ook fijn dat hier gisteren de scholen zijn begonnen en ik weer heerlijk de wandeling naar school kan oppakken op dinsdagmiddag en woensdag.

Al had ik liever nog lekker vakantie
Lucy schreef:
25-08-2025 20:26
Nooit een loopband gehad. Wel een crosstrainer, een fiets (voor op zolder dus), een fitnessapparaat, een step (als in: op de plaats stappen maken), een buikspiermachine.

Allemaal gebruikt, allemaal na drie maanden aan het verstoffen.

Ik raad aan dat áls je het wil proberen, er één via marktplaats te kopen 😆.

(Die crosstrainer nog het meeste gebruikt trouwens. Maar ook die stond op een gegeven moment stof te happen).

En wat goed Daphne! Ik ben nu ook 8 dagen echt goed bezig, zelfs met de bbq van zo dag heel rustig en netjes aan gedaan. Helaas zonder resultaat dus, maar ik ga stug door. Sinds 3 dagen ook weer mijn calorieën inname aan het bijhouden.
Haha wat klinkt dit bekend: hometrainer weggeven want werd niet gebruikt en de loopband gebruikte ik om mijn hoeslakens op te drogen :mrgreen: Ook maar weggeven dus🥴
Maar mensen gaan voorbij
Filomena18 schreef:
25-08-2025 20:45
Eentje met kaas, salami en stukjes paprika en kastanjechampignon.
En eentje met kaas, tonijn, kappertjes en rode ui.

De gezonde wrap- pizza klinkt ook lekker!

Leuk dat er meer mee schrijven!
En natuurlijk mag je melden dat je trots op jezelf bent, dat werkt voor anderen vast ook motiverend 💪🏻

Ik kies ervoor om wekelijks een vast moment te wegen. Anders ben ik er teveel mee bezig. Ik wil het nu echt wat minder geforceerd doen zeg maar.
https://www.projectgezond.nl/recepten/p ... ngo-en-kip

https://www.projectgezond.nl/recepten/snelle-pizzawrap

Deze zijn ook erg lekker 😋
Maar mensen gaan voorbij
Ik weeg wel meerdere keren per week nu, want dan kan ik toch beter de resultaten herleiden voor m'n gevoel. Ik merk bijv dat ik veel vocht vasthou na zout eten, zo een halve kilo na pizza eten. Een dag later is dat er weer af, dus duidelijk daarvan.

Het gaat de laatste dagen best netjes met eten, ondanks dat we nog schoolvakantie hebben en toch een beetje ander ritme daardoor. Geen gestaan gehad en extra groente weten toe te voegen. Ik heb een pan courgettesoep gemaakt en eet daar elke dag bij de lunch wat van, vult goed.

Succes allemaal!
Daphneb310 schreef:
25-08-2025 19:09
Ik heb een boerenbol gezond op (lekker!) en een paar frietjes van hem, omdat ik een heel bakje weggooien zonde vond en ik die vijf of zes frietjes wel lekker vond.
Vergis je niet in de calorieën die alleen al een boerenbol heeft. Ik gooide ze vaker thuis in de oven, onder het motto bol = boterham = hetzelfde. Mooi niet dus.
margreetder schreef:
26-08-2025 13:59
Vergis je niet in de calorieën die alleen al een boerenbol heeft. Ik gooide ze vaker thuis in de oven, onder het motto bol = boterham = hetzelfde. Mooi niet dus.
Sommige bollen zijn echt een calorieën bom! Ik heb ooit is een afbeelding voorbij zien komen. Als ik hem zie deel ik hem hier even.

Ik eet er soms 1x per week 1 als lunch.
margreetder schreef:
26-08-2025 13:59
Ja klopt, maar het leek me een betere optie dan een frietje met snack of pizza of wat dan ook. Nu had ik voor mijn idee wel al wat rauwkost groente binnen!
Volgens mij hebben we allemaal ons doel voor ogen, mooie doelen & beweeg redenen!
Met de focus die we hebben en de motivatie voor en met elkaar, heb ik er (voor mezelf sprekende) al een stuk meer vertrouwen in.

Vanavond eten we voor het eerst volkoren macaroni hier ipv witte. Ben benieuwd wat mijn partner er van vindt, maar he, we doen dit!

Ohja. Ik weeg wel elke dag, geeft me een stukje houvast en bewustzijn.
Daphneb310 schreef:
26-08-2025 15:33
Volgens mij hebben we allemaal ons doel voor ogen, mooie doelen & beweeg redenen!
Met de focus die we hebben en de motivatie voor en met elkaar, heb ik er (voor mezelf sprekende) al een stuk meer vertrouwen in.

Vanavond eten we voor het eerst volkoren macaroni hier ipv witte. Ben benieuwd wat mijn partner er van vindt, maar he, we doen dit!

Ohja. Ik weeg wel elke dag, geeft me een stukje houvast en bewustzijn.
Als je er eenmaal aan gewend bent (en dat ging hier heel snel) wil je niet anders meer! Het smaakt echt meer dan prima, onze kinderen weten niet beter.
Ik vind volkoren spaghetti ook lekkerder dan gewone ondertussen. Volkoren penne niet trouwens, die eten we nog in de witte variant. Op de een of andere manier is die dikker ofzo, die vind ik echt minder lekker.
Daphneb310 schreef:
26-08-2025 15:32
Ja klopt, maar het leek me een betere optie dan een frietje met snack of pizza of wat dan ook. Nu had ik voor mijn idee wel al wat rauwkost groente binnen!
Dan is een bol een betere optie! Gezonde keuzes maken en je kan soms echt wel iets eten.
Wij eten vrijwel alleen naar volkoren pasta. Zilvervliesrijst vind ik echt gortdroog dus dat doe ik half om half met basmati of jasmijnrijst.
Maar mensen gaan voorbij
Maisnon3 schreef:
26-08-2025 15:45
Als je er eenmaal aan gewend bent (en dat ging hier heel snel) wil je niet anders meer! Het smaakt echt meer dan prima, onze kinderen weten niet beter.
Ik vind volkoren spaghetti ook lekkerder dan gewone ondertussen. Volkoren penne niet trouwens, die eten we nog in de witte variant. Op de een of andere manier is die dikker ofzo, die vind ik echt minder lekker.
Je zou nog eens de mini penne volkoren kunnen proberen? Die valt hier thuis wel in de smaak.
Huismusje schreef:
26-08-2025 13:35
Ik heb een pan courgettesoep gemaakt en eet daar elke dag bij de lunch wat van, vult goed.
Dat doe ik in de herfst/winter vaak! Lekker is dat. In de zomer vaak snackgroente.
Annna-lisa schreef:
26-08-2025 17:15
Je zou nog eens de mini penne volkoren kunnen proberen? Die valt hier thuis wel in de smaak.
Ja, die vind ik inderdaad beter! Goed dat je me er aan herinnerd :-)
Oh ja, verse soep maken, dat wil ik ook weer oppakken als het niet meer zo warm is. Fijn als lunch als ik thuis ben (op werk minder praktisch).

Vandaag heb ik Griekse yoghurt als ontbijt gegeten, een salade met veel groeten, gerookte kip en ei als lunch, en als diner zalm met salade en aardappelrozetjes.
Tussendoor stond er op mijn werk een grote schaal mini snickertjes binnen handbereik, waar ik er één van heb genomen. Nul was beter, maar anders had ik er gerust vier gepakt, dus ach.
En een uur gewandeld.
Prima dag, vind ik.
@itsnojoke wat goed dat je de schaal Snickers heb kunnen laten staan op 1tje na.
Klinkt als een heerlijke dag met eten!

Hier hebben wij gebakken zalm op met een orzo salade. (Tomaat, olijven, spinazie en Citroen + orzo)

De 8000 stappen voor vandaag ga ik ook halen. Dan kan ik mijn Habit tracker helemaal afvinken vandaag
Dat klinkt ook lekker, Beauty!
Hoi allemaal! Wat een leuke sfeer hangt er in dit topic. Ik ben normaal gesproken een meelezer op dit forum maar heb een account gemaakt omdat ik graag zou willen meeschrijven hier!

Ik ben half juli teruggekomen van vakantie en ben sindsdien bezig met afvallen. In december 2024 ben ik mama geworden van mijn tweelingzoons en ik woog in juli 20 kilo meer dan voor de zwangerschap... en zit zo slecht in mijn vel daardoor. Ik heb ook een tijdje antidepressiva geslikt omdat ik na de bevalling een postnatale depressie heb gehad. Inmiddels ben ik daar al een tijdje vanaf, maar in de tijd dat ik die pillen slikte vlogen de kilo's eraan. Vreselijk!

Ik ben nu bijna 1,5 maand bezig met afvallen. Veel groente, kleine porties, niet snoepen en geen wijn meer. En er is al heel wat af, ik ben 3 kilo kwijt aldus de weegschaal vanmorgen :yes:

Het kost me wel behoorlijk veel moeite merk ik. Dus ik hoop motivatie uit dit topic te halen!

Groetjes Kwikstaart
Kennelijk is het zalm-dag, wij hebben stampot met aardappel, veldsla, kerstomaatjes, zalm en creme fraiche op!
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven