Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ok, thanks! Ik heb morgen eindelijk tijd om naar de natuurwinkel te gaan. Ik ga de amandelpasta proberen!
@Meis dank voor je reactie! Ik ga je recepten eens proberen (had link wel gezien, maar in 'bleh'bui vergeten) en die pannenkoeken vind ik ook wel een goed idee. Merk gewoon echt dat ziek, zwak, misselijk en vooral VEEL zelfmedelijden niet echt een gezond eetpatroon in de hand werkt :(

Wat niet meespeelt is het feit dat ik me nu iets beter voel, maar morgen naar het ziekenhuis moet voor mijn tweemaandelijkse medicatieshot, en daarna voel ik me weer een week rot.

Maar goed, vriendlief heb ik de opdracht gegeven om morgen heel veel lekker fruit te kopen. Hoe gaat het met de rest hier?
Mijn havermout-koek-tortilla-dinges (van een heleboek pagina''s terug heb ik gisteren met appel en bosbessen gemaakt... Te lekker!

Nog lekkerder dan een bosbessenmuffin! Joehoe, en helemaal Amber-proof!

Recept: ingredienten doorelkaar roeren (havermout, 3 eieren, lijnzaad, geraspte appel, handje bosbessen (heb gelukkig grote handen ), gemalen kokos, snufje zout, eetlepel kaneel) en bakken in een pan met anti-aanbaklaag.
Ik neem nog een stukje....
Die maak ik ook vaak quinty maar dan weer anders wel met appel en kaneel, maar dan met volkorenmeel en wat gezonde zoetstof of honing en dan in muffinvorm in de oven, oh en soms ook wat boter..
Vanavond eens zelf tomatensoep 'from scratch' maken, ben erg benieuwd! Ook weer een volle koelkast met allemaal groenten, veel fruit en weer eens wat noten ingeslagen. Met frisse moed weer verder dus

Die koek wil ik ook eens gaan maken quinty, lijkt me heel lekker! Eet jij die zonder iets verder dan gewoon als ontbijt?
Gezonde zoetstof?
Ahornsiroop
Weet iemand waarom je een half uur voor en anderhalf uur na een maaltijd niets zou mogen drinken?
Ah, thnx Elize

Rasa, dat is omdat ander je eten te snel door je 'stelsel' gaat en je dan niet alle vitamines e.d. opneemt die je lijf hard nodig heeft.
Dank!
quote:essssther schreef op 10 maart 2012 @ 16:35:

Vanavond eens zelf tomatensoep 'from scratch' maken, ben erg benieuwd! Ook weer een volle koelkast met allemaal groenten, veel fruit en weer eens wat noten ingeslagen. Met frisse moed weer verder dus

Die koek wil ik ook eens gaan maken quinty, lijkt me heel lekker! Eet jij die zonder iets verder dan gewoon als ontbijt?

Ja, ik eet de koek gewoon as it is, zonder iets erop of erbij. Meestal heb ik daarvoor al iets van fruit gegeten als ik zo'n stuk koek eet.

Fijn is dat he, als die koelkast weer lekker gevuld is. De gezondheid straalt er vanaf!
Door de week gaat mijn nieuwe levenswijze goed, In het weekend is het wat zwaarder. Soms heb ik tijdens de lunch een dipje en kan ik echt trek hebben in cup a soup. Wat kan ik als vervanging gebruiken?
Kruidenbouillon uit een potje, zonder gist. Kun je halen bij een biologische winkel. Net zo makkelijk.
Ik neem ook wel 's tomaat-groentesap uit 'n pak. Zitten geen toevoegingen en suiker etc. in.. Of 't volledig amber albarda is weet ik niet. ;)

Ohh ben echt verslaafd aan rozijntjes trouwens! ook niet echt goed voor de lijn..
quote:Quinty schreef op 10 maart 2012 @ 09:23:

Mijn havermout-koek-tortilla-dinges (van een heleboek pagina''s terug heb ik gisteren met appel en bosbessen gemaakt... Te lekker!

Nog lekkerder dan een bosbessenmuffin! Joehoe, en helemaal Amber-proof!

Recept: ingredienten doorelkaar roeren (havermout, 3 eieren, lijnzaad, geraspte appel, handje bosbessen (heb gelukkig grote handen ), gemalen kokos, snufje zout, eetlepel kaneel) en bakken in een pan met anti-aanbaklaag.Ik doe deze tegenwoordig in de oven op bakpapier: 30 minuten op 200 graden. Er zit er altijd een bak cottage cheese bij, heerlijk.
De gewone Lassie quinoa is ook goed? Die kan ik nl gewoon bij de Appie kopen.

En hoe zat het nou met couscous? Las ergens niet Amberproof maar in haar boek staat een recept voor een zomerse couscous salade.

Verder eet ik ook veel eitjes, en allerlei salades, heerlijk. Ik ontbijt altijd met biogarde, lijnzaad, fruit, biol. muesli. Gewone biogarde roer is wel ok toch?

Blijf het nog wel lastig vinden wat nu wel/niet goed is. Sowieso groente, fruit, noten, ei altijd wel.
quote:Butterfly1989 schreef op 16 maart 2012 @ 20:50:

Ik neem ook wel 's tomaat-groentesap uit 'n pak. Zitten geen toevoegingen en suiker etc. in.. Of 't volledig amber albarda is weet ik niet. ;)

Ohh ben echt verslaafd aan rozijntjes trouwens! ook niet echt goed voor de lijn..

Pasteuriseren venietigt alle levende enzymen in het sap.

Het nadeel van verhitten is dat ook goede eigenschappen van het sap verloren gaan. Ongeveer de helft van alle aanwezige vitaminen wordt vernietigd door de verhitting die nodig is voor het pasteuriseren. De enzymen in voedsel zijn nog gevoeliger en gaan dood vanaf een temperatuur van 50 graden Celcius. Dit betekent dus dat je de voedingswaarde van een liter sap terugbrengt tot 25-30% van wat er oorspronkelijk inzat. Het lang staan op het schap van de supermarkt doet hier alleen maar meer afbreuk aan af. Het is ‘dood’ sap.

Een ander nadeel van sappen uit pak is dat ze soms zijn gemaakt van geconcentreerd sap. Geconcentreerd sap is vers sap dat wordt ingekookt tot ongeveer 85% van het vrucht-water is verdampt. Dat is goedkoper en makkelijker te verschepen vanuit Brazilie of zuid Spanje. Met ook de helft van het originele vruchtwater verwijderd, mag je raden hoeveel van de vitaminen en enzymen er nu overblijven in je sinaasappelsap uit pak

(van een site af gehaald btw)
quote:violetje schreef op 17 maart 2012 @ 17:17:

De gewone Lassie quinoa is ook goed? Die kan ik nl gewoon bij de Appie kopen.

En hoe zat het nou met couscous? Las ergens niet Amberproof maar in haar boek staat een recept voor een zomerse couscous salade.

Verder eet ik ook veel eitjes, en allerlei salades, heerlijk. Ik ontbijt altijd met biogarde, lijnzaad, fruit, biol. muesli. Gewone biogarde roer is wel ok toch?

Blijf het nog wel lastig vinden wat nu wel/niet goed is. Sowieso groente, fruit, noten, ei altijd wel.

Die van Lassie is goed hoor.

Couscous mag voor af en toe
Oh, dat van dat sap wist ik niet..

Er is trouwens ook volkoren couscous, gewoon bij de Jumbo. Erg lekker en ik denk ook wel wat gezonder.
quote:annepompoen schreef op 16 februari 2012 @ 10:35:

Oh ja, 1 kritisch puntje over het boek: couscous! Ik snap daar niets van. Couscous is gemaakt van wit tarwemeel, als er iets niet Amberachtig is... Onze natuurwinkel verkoopt wel volkorencouscous, maar dat is nog steeds tarwe.

Volgens mij is quinoa of gierst toch een betere optie? Hoe denken jullie daar over?Dit....
quote:annepompoen schreef op 18 februari 2012 @ 08:31:

Whaaaa mail terug gehad van Amber over mijn couscous-vraag. Leuk!

Dit is haar antwoord:

Anne, ik ben het helemaal met je eens. Alhoewel af en toe natuurlijk helemaal niet erg is. Maar quinoa blijft natuurlijk een (veel) betere keuze. Variatie blijft belangrijk dus experimenteer met gierst, gerst, boekweit en andere granen (waaronder volkoren couscous:-)

Vriendelijke groet, Amber Albarda

Nou, fijn dat snelle antwoord he? Boodschap is dus: af en toe kan best. Ik denk dat ik het zelf maar blijf vermijden. Ik vind het een beetje gek voelen als ik bijvoorbeeld moeite doe om m'n eigen speltbrood te bakken en dan tijdens mijn lunch of avondeten alsnog 'n witte tarweboterham (in de vorm van couscous) te eten. :Imao:... en dit was het van de couscous
Ik ben behoorlijk goed bezig met eten volgens AA, al zeg ik het zelf :-)

M'n keukenkast heb ik opgeschoond en alle dingen met slechte E-nummers eruit gegooid (boekje erbij). Vroeger had ik nooit gedacht dat ik dat zou doen.

Ik zag in het E-nummerboekje dat Xylitol slecht is, maar ik herinner me dat Amber in haar boek staat dat Xylitolsuiker een van de goede dingen is om aan te schaffen, terwijl zij toch ook tegen E-nummers is. Weet iemand hier iets van?

Door eten op de AA manier voel ik me inderdaad fitter!

Soms ben ik wat teveel bezig met eten volgens AA. Het boek staat bomvol tips dat m'n hoofd er van tolt. Dan word ik er wat gespannen van (ik ben dat sowieso beetje door andere zaken) en dat is nou weer niet goed voor de gezondheid Gelukkig voel ik me op het moment goed. :-)

Ik denk er aan om een sapcentrifuge aan te schaffen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Essssther balen dat je zo ziek bent. Heb je nog steeds zo zin in troostvoer? Je vroeg om recepten. Laatst had ik dit recept van het viva forum. Erg lekker vond ik het.. ik hou dan ook erg van citroen en knoflook. Ik heb er ook een keer speltspaghetti doorgedaan, yammie.

Whympysinger (van diegene is het recept)

Rauwe spinazie, met een halve uitgeperste citroen erover, geroosterde pijnboompitten, geraspte Parmesan, en gepofte knoflookteentjes.

Knoflooktenen pof je trouwens 40 min op 160 graden met wat olijfolie en zeezout eroverIk weet niet of de gepofte knoflooktenen AA proof zijn en nog veel voedingsstoffen bevatten, maar het zal geen kwaad kunnen. Verder is het AA proof lijkt me.

Succes met gezond eten! En beterschap.
Ayli, ga dan voor een slowjuicer, dan behoud je al je voedingsstoffen. Alleen wel wat prijziger. Ik ben er erg blij mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven