Lijf & Lijn alle pijlers

Banenzwemmen

04-08-2021 12:07 1052 berichten
Volgende week ga ik beginnen met banenzwemmen. Ik denk dat dit bijdraagt aan een fitter leefstijl (naast het fitnessen). En ik vind zwemmen gewoon super leuk, vandaar dat het me leuk lijkt om dit als sport erbij te doen. In eerste instantie wil ik beginnen met één keer per week. Maar ik heb totaal geen ervaring hiermee. Ik heb wel een badpak gekocht die chloorbestendig is. Maar waar moet ik nog meer op letten? Heeft iemand tips? Is bijvoorbeeld een brilletje nodig voor één keer per week zwemmen? Daarnaast heb ik van mezelf sluik, dun haar. Natuurlijk is chloor ook gewoon niet al te best en dat weet ik ook. Na het zwemmen afdouchen ga ik dus ook zeker doen. Welke shampoo/ conditioner is aan te raden om mijn haar toch zoveel mogelijk te beschermen tegen het chloor?
Alle reacties Link kopieren Quote
ClaireSophie schreef:
04-08-2021 13:37
Zwemmen is heerlijk maar die verrekte bejaarden met zijn drieën naast elkaar :mad: zou verboden moeten worden.

Ik kom geen baan fatsoenlijk vooruit, elke baan twee keer mijzelf erlangs manoeuvreren.

heel herkenbaar..van die drijvende verkeersdrempels :rofl:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
.....
2vogel wijzigde dit bericht op 12-11-2023 17:10
Reden: herkenbaarheid
97.47% gewijzigd
fashionvictim schreef:
04-08-2021 13:03
Hoeveel banen is een kilometer?

Hoe lang is het zwembad?

In mijn 50-meterbad is 20 banen een kilometer.

In het 25-meterbad moet je 40 banen zwemmen voor een kilometer.
Athena1905 schreef:
04-08-2021 12:56
Wat is er nog meer voor baanetiquette?
Een tijd terug was ik baantjes aan het zwemmen. Ik deelde een baan met iemand anders. Een meisje kwam erbij en ze vroeg aan mij: wil je een baantjes zwemmen of rondjes. Dus ik zei baantjes. Toen werd ze een beetje boos want dat was onhandig etc. Maar ik dacht je stelt een vraag en ik geef antwoord. Dat werd een hoop gedoe. Ze ging zelf klagen bij de manager. Altijd rondjes doen / kiezen dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een badmuts vind ik toch ook wel een aanrader, ook voor hygiëne. Ik zwom laatst achter iemand met een knot met van dat stukgeblondeerde haar waar steeds haren uit los kwamen die zo lekker naar me toe kwamen drijven. Niet echt fijn. o_o

Jezelf afspoelen voordat je het zwembad in gaat is ook een aanrader en ik heb ooit gehoord dat het je haar en huid beschermt tegen het chloorwater.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ook andere slagen dan schoolslag gaat oefenen dan is een brilletje wel prettig, maar mijn haar raakt snel verstrikt tussen het elastiek van het brilletje en dan trek je onbedoeld wat haren uit, dus weet niet of ik het je zou aanraden.
Verder ben ik team badpak, blijft bij intensief sporten gewoon op z’n plek zitten, bikini wat minder.

Off-topic: bij dun/vet haar kun je beter minder gaan wassen. Eerste 2 weken loop je met een vet kapsel rond maar daarna ben je daar ook doorheen. Is het echt dubbel en dwars waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
04-08-2021 12:13
Kies wel een baan waarin mensen van jouw snelheid zwemmen (dus niet de snelle baan), en leer verdere baanetiquette.
.
Jij weet hoe snel TO zwemt ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
04-08-2021 14:35
.
Jij weet hoe snel TO zwemt ?

Nou, met deze vragen vermoed ik dat ze niet in de baan past waar Pieter van de Hogeband zich op zijn gemak zou voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
04-08-2021 14:35
.
Jij weet hoe snel TO zwemt ?
Ze schrijft zelf dat ze er totaal geen ervaring mee heeft, dus dan kan ze nooit snel zijn.

En dan bedoel ik snel genoeg voor de snelle borstcrawlers. Er zijn ook wel eens mensen die denken dat ze een snelle schoolslag zwemmen, maar die overschatten zichzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Donewithit schreef:
04-08-2021 13:30
Ik spoel mij alleen af voor het zwemmen,
Dat doe ik ook altijd, inderdaad.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
04-08-2021 14:21
Hoe lang is het zwembad?

In mijn 50-meterbad is 20 banen een kilometer.

In het 25-meterbad moet je 40 banen zwemmen voor een kilometer.
Ja, dat had ik zelf ook al uitgerekend, het was nogal een domme vraag, ik was vergeten dat zwembaden altijd 25 of 50 m zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
04-08-2021 14:45
Ja, dat had ik zelf ook al uitgerekend, het was nogal een domme vraag, ik was vergeten dat zwembaden altijd 25 of 50 m zijn.

Niet altijd natuurlijk, maar openbare zwembaden wel.

Hier op de camping is het bad(je) maar 8 meter lang, inclusief het ondiepe deel.

Dan ben je alleen maar aan het keren..
Alle reacties Link kopieren Quote
ClaireSophie schreef:
04-08-2021 13:37
Zwemmen is heerlijk maar die verrekte bejaarden met zijn drieën naast elkaar :mad: zou verboden moeten worden.

Ik kom geen baan fatsoenlijk vooruit, elke baan twee keer mijzelf erlangs manoeuvreren.
Heel herkenbaar.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
04-08-2021 14:45
Ja, dat had ik zelf ook al uitgerekend, het was nogal een domme vraag, ik was vergeten dat zwembaden altijd 25 of 50 m zijn.
De zwembaden waar ik graag zwem zijn gek genoeg 27,5m en 30.5m.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zwem 3x per week 50min. In de zomer in het buitenzwembad of in een duinmeertje. Beide heeft zijn voor- en nadelen. Duinmeer is 2x op en neer voor 1,5km en zwembad 30x op en neer. Ben niet fan van chloor maar zwembad is wel schoon en veilig. Zwembad betaal ik entree en duinmeer is gratis. In de winter zwem ik in het binnenbad.

Mijn haar wordt wel droog van het chloor dus ik bind het in een knotje op m'n hoofd en dat scheelt heel veel ten opzichte van los. Ik doe gewoon schoolslag. En dan niet met m'n hoofd onder water. Ben ik niet zo van.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
04-08-2021 12:40
Joh eerst gewoon gaan en dan merk je vanzelf wel wat jij gemakkelijk vindt.
Precies wat ik dacht, ga lekker op onderzoek uit wat een gedoe hahaa
Rocking schreef:
04-08-2021 16:00
Precies wat ik dacht, ga lekker op onderzoek uit wat een gedoe hahaa
Geen gedoe hoor, heb al wel best veel fijne tips gekregen! :)
fashionvictim schreef:
04-08-2021 14:45
Ja, dat had ik zelf ook al uitgerekend, het was nogal een domme vraag, ik was vergeten dat zwembaden altijd 25 of 50 m zijn.
Ik zwem in een 15 meter bad. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel zwemmen jullie in een uur? Ik las net dat de gemiddelde schoolslagzwemmer 1,5 km per uur zwemt (60 x 25 m). Ik wil na de vakantie beginnen en mijn idee was om eerst eens te kijken hoe lang ik doe over 10 baantjes, en dat dan uitbouwen. Maar misschien is dat wel superoptimistisch en lig ik na twee baantjes al op de bodem. Zijn de banen langs de kant voor de beginners? Als ik het dan halverwege niet meer trek, kun je tenminste nog naar de kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
04-08-2021 20:12
Hoeveel zwemmen jullie in een uur? Ik las net dat de gemiddelde schoolslagzwemmer 1,5 km per uur zwemt (60 x 25 m). Ik wil na de vakantie beginnen en mijn idee was om eerst eens te kijken hoe lang ik doe over 10 baantjes, en dat dan uitbouwen. Maar misschien is dat wel superoptimistisch en lig ik na twee baantjes al op de bodem. Zijn de banen langs de kant voor de beginners? Als ik het dan halverwege niet meer trek, kun je tenminste nog naar de kant.
Ik doe 50min over 1,5km (60 baantjes in het 25m bad).
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben trouwens wel nog even nieuwsgierig naar waarom je badpak niet in de was mag. Dat doe ik dus wel altijd...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
04-08-2021 20:12
Hoeveel zwemmen jullie in een uur? Ik las net dat de gemiddelde schoolslagzwemmer 1,5 km per uur zwemt (60 x 25 m). Ik wil na de vakantie beginnen en mijn idee was om eerst eens te kijken hoe lang ik doe over 10 baantjes, en dat dan uitbouwen. Maar misschien is dat wel superoptimistisch en lig ik na twee baantjes al op de bodem. Zijn de banen langs de kant voor de beginners? Als ik het dan halverwege niet meer trek, kun je tenminste nog naar de kant.
Ik zwem een minuut over een baantje van 25 meter, en ongeveer 45 minuten over 40 baantjes.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
04-08-2021 20:12
Hoeveel zwemmen jullie in een uur? Ik las net dat de gemiddelde schoolslagzwemmer 1,5 km per uur zwemt (60 x 25 m). Ik wil na de vakantie beginnen en mijn idee was om eerst eens te kijken hoe lang ik doe over 10 baantjes, en dat dan uitbouwen. Maar misschien is dat wel superoptimistisch en lig ik na twee baantjes al op de bodem. Zijn de banen langs de kant voor de beginners? Als ik het dan halverwege niet meer trek, kun je tenminste nog naar de kant.
Het gaat snel hoor, met opbouwen. De eerste keer moest ik na elk baantje even op adem komen, de tweede keer was dat al na elke heen-en-weer, en na twee weken kon ik eigenlijk wel een half uur non-stop in een lekker tempo doorzwemmen. Dat was dus na ongeveer 5 keer zwemmen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.simplyswim.com/pages/how-to-wash-swimwear
https://www.swimsuitsdirect.com/blogs/n ... thing-suit

Wasmiddel en de beweging van de machine zijn er slecht voor. Eigenlijk moet je ook je haar niet wassen met je badpak aan, maar dat is vooral erg voor hele dure van een paar honderd euro.
KamilleT schreef:
04-08-2021 20:12
Hoeveel zwemmen jullie in een uur? Ik las net dat de gemiddelde schoolslagzwemmer 1,5 km per uur zwemt (60 x 25 m). Ik wil na de vakantie beginnen en mijn idee was om eerst eens te kijken hoe lang ik doe over 10 baantjes, en dat dan uitbouwen. Maar misschien is dat wel superoptimistisch en lig ik na twee baantjes al op de bodem. Zijn de banen langs de kant voor de beginners? Als ik het dan halverwege niet meer trek, kun je tenminste nog naar de kant.

Ik zwem 20x50 in net ruim een half uur.
In mijn zwembad is de langzame baan de inderdaad de baan langs de kant. De snelle baan overigens ook maar dan aan de overkant van het bad. De langzame baan is aan de kant van de badmeestersuitkijkpost. De langzame baan is ook de baan met het minste last van golven doordat aan die kant van het bad een overloopgoot is. Dat breekt de golven.

Ik ben ook begonnen met weinig baantjes, kreeg de eerste keer (drie jaar geleden) nogal last van spierpijn tussen mijn schouderbladen. Dit jaar, door corona, niet in de winter door gezwommen in het binnenbad dus toen buiten weer openging begonnen met zes banen. Was in de meivakantie en toen ging ik even om de dag. Steeds twee banen erbij tot ik op twintig zat. Nu zwem ik twee keer per week.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven