Lijf & Lijn alle pijlers

Banenzwemmen

04-08-2021 12:07 1052 berichten
Volgende week ga ik beginnen met banenzwemmen. Ik denk dat dit bijdraagt aan een fitter leefstijl (naast het fitnessen). En ik vind zwemmen gewoon super leuk, vandaar dat het me leuk lijkt om dit als sport erbij te doen. In eerste instantie wil ik beginnen met één keer per week. Maar ik heb totaal geen ervaring hiermee. Ik heb wel een badpak gekocht die chloorbestendig is. Maar waar moet ik nog meer op letten? Heeft iemand tips? Is bijvoorbeeld een brilletje nodig voor één keer per week zwemmen? Daarnaast heb ik van mezelf sluik, dun haar. Natuurlijk is chloor ook gewoon niet al te best en dat weet ik ook. Na het zwemmen afdouchen ga ik dus ook zeker doen. Welke shampoo/ conditioner is aan te raden om mijn haar toch zoveel mogelijk te beschermen tegen het chloor?
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
09-08-2021 21:56
Ik begin altijd in het warm waterbad, wij hebben ook een kleiner bad met warm water. En daar begin ik in maar na een paar baantjes vind ik dat te warm en dan is het koude bad ineens prima. :)
Ah wat lekker om twee baden te hebben!
TIP om makkelijker het water in te gaan:
Adem in voordat je de kou ingaat,
Houd je adem vast,
Ga de kou in, adem uit en houd vast.
Dus eigenlijk, adem in hou vast, adem uit hou vast.

Dat voorkomt dat je schokkerig, hoog en te snel gaat ademen, iets wat automatisch gebeurt als je het koud krijgt.


https://herleva.nl/koudetraining-gezond ... e-jaar-in/


Dit deed ik altijd al een soort van onbewust. Ik lig er dan ook met een paar seconden helemaal in. Mijn zus had dat veel meer moeite mee. Met deze tip gaat het hart nu veel makkelijker af.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-08-2021 22:26
20.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena89 schreef:
09-08-2021 22:21
Ik ga eens kijken naar Funkita. Valt dat groot of klein?
Ik heb 12 van Funkita = M Nike volgens mij.
Arena denk ik 40 of 38. Maar die ik daarvan mooi vind zijn meestal niet zo mijn model - teveel vetjes bij mijn heupen :-(
choca schreef:
09-08-2021 22:25
Ik heb 12 van Funkita = M Nike volgens mij.
Arena denk ik 40 of 38. Maar die ik daarvan mooi vind zijn meestal niet zo mijn model - teveel vetjes bij mijn heupen :-(
Ik ga er eens naar kijken. Ik heb totaal geen lichaamsvet maar ik vind arena wel klein vallen. Ik heb daar xs of 36.
Andersom schreef:
09-08-2021 22:25
TIP om makkelijker het water in te gaan:
Adem in voordat je de kou ingaat,
Houd je adem vast,
Ga de kou in, adem uit en houd vast.
Dus eigenlijk, adem in hou vast, adem uit hou vast.

Dat voorkomt dat je schokkerig, hoog en te snel gaat ademen, iets wat automatisch gebeurt als je het koud krijgt.


https://herleva.nl/koudetraining-gezond ... e-jaar-in/


Dit deed ik altijd al een soort van onbewust. Ik lig er dan ook met een paar seconden helemaal in. Mijn zus had dat veel meer moeite mee. Met deze tip gaat het hart nu veel makkelijker af.
Ik ga het eens proberen. Ik ga inderdaad te snel ademen en dat maakt het niet beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena89 schreef:
09-08-2021 22:33
Ik ga er eens naar kijken. Ik heb totaal geen lichaamsvet maar ik vind arena wel klein vallen. Ik heb daar xs of 36.
Ah dat is echt lang geleden dat ik die maat had…
Funkita is lekker vrolijk, soms wel wat hysterisch maar na jaren saaiere badpakken echt wel leuk. Bij onze club heeft bijna iedereen die nu.
Arena89 schreef:
09-08-2021 22:34
Ik ga het eens proberen. Ik ga inderdaad te snel ademen en dat maakt het niet beter.

De tip werkt om door te komen, daarna moet je wel gewoon inspanning leveren om warm te blijven.

Vorige week zwom ik op een camping in een bad van nog geen acht meter. Ik ben niet zo goed in keren en verlies daardoor snelheid. Het water was zeer koud en na een half uur moest ik er echt uit van de kou. Thuis in ons 50-meterbad zwem ik mezelf wel warm.
Alle reacties Link kopieren Quote
8 meter is echt kort! Ik ben best goed in keerpunten dan zou ik dat alleen maar doen ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe dat ook met die adem vasthouden. Door mijn astma ben ik al wat meer dan normaal bezig met adembeheersing en dit trucje heb ik ooit van een trainer geleerd :-)
choca schreef:
09-08-2021 22:47
8 meter is echt kort! Ik ben best goed in keerpunten dan zou ik dat alleen maar doen ;-)

Ik ging dan ook niet meer afzetten maar gewoon zes slagen maken en keren. Toen er niemand anders meer was ben ik rondjes gaan zwemmen. Leuk was het niet.
choca schreef:
09-08-2021 22:40
Ah dat is echt lang geleden dat ik die maat had…
Funkita is lekker vrolijk, soms wel wat hysterisch maar na jaren saaiere badpakken echt wel leuk. Bij onze club heeft bijna iedereen die nu.
Ik hou enorm van vrolijk en hysterisch , dus als mijn badpak aan vervanging toe is ga ik zeker kijken :biggrin:
Andersom schreef:
09-08-2021 22:44
De tip werkt om door te komen, daarna moet je wel gewoon inspanning leveren om warm te blijven.

Vorige week zwom ik op een camping in een bad van nog geen acht meter. Ik ben niet zo goed in keren en verlies daardoor snelheid. Het water was zeer koud en na een half uur moest ik er echt uit van de kou. Thuis in ons 50-meterbad zwem ik mezelf wel warm.
Haha ja dat snap ik hoor. Het probleem zit ook echt alleen bij het doorkomen. Na twee baantjes zwemmen is het over.
8 meter :| dat is niet echt lekker zwemmen. Na twee slagen moet je alweer keren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
09-08-2021 23:13
Ik ging dan ook niet meer afzetten maar gewoon zes slagen maken en keren. Toen er niemand anders meer was ben ik rondjes gaan zwemmen. Leuk was het niet.
Ja, ik zou ook rondjes gaan zwemmen denk ik!

Wij hadden op onze camping een 33m-bad. Gekke afstand maar wel echt een heel fijn bad! En elke ochtend eerste uur alleen maar banenzwemmers :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bobo schreef:
09-08-2021 22:18
😮 ik zwem al jaren zonder deze etiquette. Wat een bullshit
Waarom is het bullshit om wat verkeersregels en fatsoensnormen aan te houden? Dat doe je in het verkeer op het land immers ook.

Dat je het bullshit geeft aan dat je geen snelle zwemmer bent, anders had je wel ervaring met mensen die het bullshit vinden en in de weg gaan liggen met gevaar voor hun eigen gezondheid ;-)
Sommige mensen snappen het ook gewoon pas echt als ze bijvoorbeeld eens een koprolkeerpunt tegen hun rug aan hebben gehad omdat ze ineens van rechts naar links langs de muur bewogen. Of als ze ineens halverwege de baan dwars onder de lijn door kwamen om van baan 4 naar baan 6 te gaan zonder te kijken naar de zwemmer die met paddles aan kwam sprinten op baan 5. Of, nog beter, twee zwemmers van beide kanten tegelijk.

Het gebeurt. Juist voor die mensen, die het uit zichzelf niet snappen, is zo'n opsomming heel handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier werd tot corona nooit in rondjes gezwommen. Iedereen zwom gewoon ergens heen en weer en bij drukte ging je een baantje delen. Meestal werkte dat prima maar je moet dan wel elkaar de ruimte geven en af en toe wat zigzaggen en opletten. Dan is het wel irritant hoor als er iemand het water in komt, gaat zwemmen en nergens oplet.
Sinds corona is het de bedoeling om rondjes te zwemmen en zo meer afstand te kunnen houden. Maar vandaag was het heel rustig en we met 3 man elk eigen baantje. Komt er een 4e persoon bij die in zin eentje besluit om rondjes te gaan zwemmen en zwemt dus een borstcrawler tegemoet met een botsing tot gevolg. Op zich prima om met 4 man rondjes te gaan zwemmen maar overleg zoiets even of geef iedereen nog even de kans om te weten wat je bedoeling is.
Uiteindelijk was de andere helft van het bad ook weer heel rustig en ben ik daar in een eigen baan gaan zwemmen. Maar die man bleef rondjes zwemmen... uiteindelijk zelfs in zijn 1tje. :-?
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
10-08-2021 09:24
Waarom is het bullshit om wat verkeersregels en fatsoensnormen aan te houden? Dat doe je in het verkeer op het land immers ook.

Dat je het bullshit geeft aan dat je geen snelle zwemmer bent, anders had je wel ervaring met mensen die het bullshit vinden en in de weg gaan liggen met gevaar voor hun eigen gezondheid ;-)
Sommige mensen snappen het ook gewoon pas echt als ze bijvoorbeeld eens een koprolkeerpunt tegen hun rug aan hebben gehad omdat ze ineens van rechts naar links langs de muur bewogen. Of als ze ineens halverwege de baan dwars onder de lijn door kwamen om van baan 4 naar baan 6 te gaan zonder te kijken naar de zwemmer die met paddles aan kwam sprinten op baan 5. Of, nog beter, twee zwemmers van beide kanten tegelijk.

Het gebeurt. Juist voor die mensen, die het uit zichzelf niet snappen, is zo'n opsomming heel handig.
Omdat het vrij logisch is om gewoon uit te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat geldt dus niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zwem 1 keer in de week (niet in de zomer)
Mijn probleem: mijn bril.... Ik zie dus niet zo goed zonder bril. Niet dat ik bovenop iemand ga lopen/zwemmen maar dat is het zowat. Hoe doen andere brildragers dat?
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie gelukkig genoeg zonder bil. Maar eventueel kan ik zwemmen met lenzen in en een zwembril op. Maar volgens mij kun je ook zwembrillen op sterkte laten maken!
knolselder schreef:
10-08-2021 11:36
Ik zwem 1 keer in de week (niet in de zomer)
Mijn probleem: mijn bril.... Ik zie dus niet zo goed zonder bril. Niet dat ik bovenop iemand ga lopen/zwemmen maar dat is het zowat. Hoe doen andere brildragers dat?
Op sterkte!!! Bij zwemmen heb ik niet perse een bril nodig. Maar anders zou ik hem op sterkte laten maken.

Hebben jullie trouwens ook het gevoel dat je ogen eruit ploppen als je zo’n brilletje op doet? Hij trekt altijd vacuum bij mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat heb ik ook en ik heb ook een enorme zichtbare rand om mijn ogen na het zwemmen. En dat duurt uuuren voor dat dat een beetje wegtrekt. Ik heb er al meerdere geprobeerd (en vele gepast in de winkel) maar ze hebben het allemaal. En na een tijdje krijg ik ook steeds vaker water erin en moet ik em steeds legen en weer aanduwen enzo.
Maar zonder vind ik geen optie meer. Ik wil met mijn hoofd onder water en zonder bril heb ik de hele dag nog rode pijnlijke ogen. En aangezien ik buiten zwem vind ik het ook wel erg fijn om donkere glazen te hebben tegen de zon!
Alle reacties Link kopieren Quote
Baantjes zwemmen is echt heel goed voor je lichaam. Ik heb het ook een jaar gedaan en ik zwom dan 1,5 uur. Ik deed mijn haar in een hoge knot en mocht ik toch een keer onder water gaan dan deed ik na het douche crèmevoeding in mijn haar. Die van Kruidvat eigen merk is fijn.

Ik ben er na een jaar helaas mee gestopt want het werd er te druk. Ik moest steeds zigzaggend zwemmen omdat we anders tegen elkaar aan kwamen en irriteerde mij aan dames die het gezellig vonden om halverwege steeds te stoppen en samen gingen kletsen. Echt jammer want het is echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
knolselder schreef:
10-08-2021 11:36
Ik zwem 1 keer in de week (niet in de zomer)
Mijn probleem: mijn bril.... Ik zie dus niet zo goed zonder bril. Niet dat ik bovenop iemand ga lopen/zwemmen maar dat is het zowat. Hoe doen andere brildragers dat?
Ik doe daglenzen in. Zonder zwembril gaat het meestal wel goed maar ben er weleens een verloren. Met baantjes zwemmen doe ik sowieso een zwembril op.

Als ik iets ga doen waar ik niet echt verwacht met mn hoofd onder water te gaan doe ik ook weleens gewoon mn oude bril op, maar ik geloof dat chloorwater tamelijk slecht is voor de coating.
Gromm schreef:
10-08-2021 12:01
Ja, dat heb ik ook en ik heb ook een enorme zichtbare rand om mijn ogen na het zwemmen. En dat duurt uuuren voor dat dat een beetje wegtrekt. Ik heb er al meerdere geprobeerd (en vele gepast in de winkel) maar ze hebben het allemaal. En na een tijdje krijg ik ook steeds vaker water erin en moet ik em steeds legen en weer aanduwen enzo.
Maar zonder vind ik geen optie meer. Ik wil met mijn hoofd onder water en zonder bril heb ik de hele dag nog rode pijnlijke ogen. En aangezien ik buiten zwem vind ik het ook wel erg fijn om donkere glazen te hebben tegen de zon!
Heb je deze al eens geprobeerd?

https://www.zwemmenenzo.nl/products/are ... 5sQAvD_BwE

Dit is tot nu toe de enige bril die het al een jaar volhoud en nog steeds geen water doorlaat.
Mijn partner gebruikt hem wekelijks. Hij kan ook goed zwemmen :P als ik met 1 baantje klaar ben , heeft hij er al drie gedaan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven