Lijf & Lijn alle pijlers

(Bijna) op streefgewicht, kilo's eraf houden-motivatie topic

28-11-2016 21:56 22 berichten
Sinds vorig jaar ben ik ruim 10 kilo afgevallen. Geen extreme dieten maar gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Ik ben bijna op mijn streefgewicht van 58 kilo ( nog een halve kilo eraf ).

Nu merk ik dat ik, helaas, toch weer wat lakser wordt qua snoepen en het eten op vaste tijdstippen.

Vandaar dit topic als stok achter de deur en om elkaar te motiveren om de gezonde levensstijl vol te blijven houden

Wie doet er mee?
wauw wat goed van je!! ik hoop dat je het gaat volhouden, en dat je wat lotgenoten vind die je hier kunnen ondersteunen en julie elkaar kunnen motiveren. succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je! Fijn hè?

Ik ben een jaar geleden ruim 20 kg afgevallen en ik merk ook dat ik mijn grens weer aan het verleggen ben. Ik weet niet of dat komt omdat dit gewicht beter bij mij past of omdat ik ook te laks word.
Ja! Ik wil ook mee doen.. Ik was 10 kilo kwijt maar nu zo laks geworden dat er weer 4 bij zit... En het frustrerende is, ik weet precies waar het in zit, het 's avonds wat snoepen of in het weekend. En de laatste tijd is het steeds vaker wat 'lekkers' eten als avond eten (en daar zit vaak dan kaas in of op dus dat helpt ook niet mee)

Dus vanaf gister hebben partner en ik besloten in ieder geval weer gezonder te gaan avond eten en door de weeks het snaaien achterwege te laten. Het niet snaaien in het weekend hebben we uitgesteld tot januari.

Ben benieuwd of een topic zoals dit een stok achter de deur gaat zijn, let's try!

Jullie nog tips tegen het snaaien?
Ik doe ook mee, ik ben Dasoli 43 jaar oud. Vorig jaar ben ik (op de natuurlijke manier) 44 kilo afgevallen, in 11 maanden tijd.

Van maat confectiemaat 48-50 naar confectiemaat 36-38 gegaan! Mijn BMI is nu 21.0 gemiddeld, netjes toch?

Mijn streefgewicht gebied ligt tussen de 61 en 63 kilo, tot nu toe is dat nog prima gelukt.

Op gewicht blijven vind ik persoonlijk moeilijker dan het afvallen zelf. Afvallen is structureel minder eten dan je verbrand. Nu moet dat in evenwicht blijven, precies evenveel eten als dat ik verbrand. Ik moet daardoor veel bewuster nadenken over wat kan en niet kan.

Ondanks ik op streefgewicht weet te blijven, kan ik toch wel wel wat steun gebruiken, Leuk topic!

Ik hoop dat we elkaar kunnen stimuleren.. Ik wil mijn confectiemaat 36-38 behouden. Dit is zo genieten, maar nog slanker wil ik ook niet. Het is goed zo, tevreden! En nu houden zo.
Ja... laat ik me ook eens aansluiten bij een clubje

Ik ben sinds januari 2015 ca. 25 kilo kwijtgeraakt. Mijn streefgewicht bereikte ik in augustus dit jaar; 71 kilo. Vooralsnog lukt het me aardig dit vast te houden; ik schommel wat tussen de 70 en 72 kilo. Sinds ik mijn streefgewicht heb aangetikt, ben ik gestopt met alles wat ik eet te registreren in de fatsecret app, ervan uitgaand dat ik het nu wel op routine zou moeten kunnen. Dat gaat grotendeels goed. Aandachtspunt blijft bij mij altijd: sociaal snaaien. Op feesten en partijen doe ik toch altijd weer een graai (of twee) in de schaal borrelnoten en de toasjes-met-kaas vinden ook altijd hun weg naar mijn maag. (koek en gebak kan ik inmiddels zonder noemenswaardige problemen weerstaan...dat scheelt wel!)

Wat voor mij wel werkt is dat ik echt nooit nooit nooit meer zo zwaar wil worden als ik was. Alle kleding in maat 44 is de deur uit, mijn hele garderobe is vervangen. Er is geen weg terug.

Wat betreft mijn snaaistrategie.... bij ieder potentieel snaaimoment bedenk ik: Wat heb ik al op vandaag? Wat voor potentiële snaaimomenten (lees: feestjes, borrels etc) heb ik nog in het vooruitzicht deze week? Daar baseer ik dan mijn keuze op om wel of niet een minder gezonde snack te pakken. En na een calorierijke dag maken we voor het diner de dag erna steevast iets dat vooral uit véél groente bestaat. Kortom: ik plaats mijn korte termijn keuzes in ruimer perspectief. (daar waar ik vroegah dacht; ach... deze week is nu toch al verpest, doe me dat halve emmertje Ben & Jerry dan ook nog maar! )
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Jules Wat goed 20 kilo afgevallen! Grenzen verleggen is ook lastig, maar begrijp ik goed uit jouw tekst dat iets zwaarder zijn, beter bij je past? Of heb ik een verkeerde aanname? Laks worden is menselijk, als je er maar niet te vaak en teveel aan toegeeft.

Pandemodium Netjes hoor, 10 kilo afgevallen. Jammer van die vier er weer bijzitten. Maar goed dat je nu aan de bel trekt, en niet nog meer aankomt! Wat goed dat je samen met je man nu de gezondere weg weer in slaat. Samen sta je sterker. Tips tegen snaaien, ik mag van mezelf in mijn eigen huis niet (ongezond) snaaien. Heb het gewoonweg niet in huis. Ik snaai heel af en toe op een verjaardag, maar dan maak ik hele bewuste keuzes. Maximaal 5 hapjes en neem alleen wat ik echt super lekker vindt.

Doornroosje 25 kilo kwijt, wauw chapeau dame! Leuk hé, een compleet nieuwe garderobe. Ik heb ook alle te grote maten weggegooid. Zoals je zegt, geen weg terug! Kan jij ook zo genieten van je nieuwe garderobe? Mijn keuzes ik maak om op gewicht te blijven, lijken op die van jou. Steeds bewuste keuzes maken, en je verstand gebruiken.

CheeRoke-Rose Leuk topic heb je geopend! Wat goed bijna op streefgewicht, hopelijk heb je wat steun bij ons. Succes met je laatste pond, die gaat er vast en zeker ook af!
Jee Dasoli.... jij had er wel meer vaart achter dan ik! 44 kilo in minder dan een jaar. Wow!

Omdat het bij mij veel langzamer ging, denk ik ook dat bij het verschil tussen de periode van afvallen en op gewicht blijven kleiner is. Ik besloot in januari 2015: Dit is mijn nieuwe eetpatroon. Dit is hoe ik de rest van mijn leven ga eten. Ik ben toen rond de 2000 / 2100 kcals per dag gaan eten en dat was voor mij een prima hoeveelheid om langzaam mee af te vallen. Ik eet nog steeds ongeveer die hoeveelheid.

Dit is voor mij wel de kern van afvallen en op gewicht blijven: routine en bewuste keuze maken.

Mijn dagelijkse (nieuwe) routine bestaat uit gezond eten en regelmatig bewegen. Ongezondere keuzes maak ik bewust en op een door mijzelf gekozen moment. Wat mij brengt op sociale druk. Hoe irritant zijn opmerkingen van familie en collega's 'Joh, een keertje een gebakje kan toch best?'

En ja... die nieuw garderobe...genieten! (behalve de budgettaire kant ervan ) Ik zit hier helemaal gelukkig te zijn met mijn gloedjenieuwe Levi's in maat...28! Ik moet er wel nog steeds aan wennen, dat nieuwe lijf van me. Als ik die nieuwe broek aan de tailleband vastpak en voor me houd, denk ik serieus: daar pas ik toch nooit in! Maar het past wél!
Dank voor jullie reacties! Nu druk aan t werk dus ik zal vanavond uitgebreid reageren
Doornroosje Klopt ik had de vaart er goed achter, deed het wel onder begeleiding van mijn huisarts. Zij kon mijn gezondheid goed in de gaten houden, ik wilde het maximale eruit halen, maar wel verantwoorde manier.

Ik eet nu iets meer, maar beweeg wat minder. Ik wandel nog steeds iedere avond, maar zwem niet meer dagelijks.

Deze week heb ik me keurig gehouden aan mijn levensstijl. Ik drink geen calorieën meer. Ik drink water, spa, thee en zwarte koffie, verder niets.

Eet gewoon gezond, zondag op mijn nichtjes verjaardag wat lekkers genomen. Klein stukje taart, vond het niet eens lekker en 4 toastjes die waren wel heerlijk! Nu weer strak in gareel, maar daar heb ik niet zoveel moeite mee.
quote:Dasoli schreef op 29 november 2016 @ 09:25:

Jules Wat goed 20 kilo afgevallen! Grenzen verleggen is ook lastig, maar begrijp ik goed uit jouw tekst dat iets zwaarder zijn, beter bij je past? Of heb ik een verkeerde aanname? Laks worden is menselijk, als je er maar niet te vaak en teveel aan toegeeft.

Ik denk inderdaad dat dit beter bij mij past. Waarschijnlijk was mijn lijf nog aan het afvallen en moest het zich nog stabiliseren. Ik heb nu in ieder geval geen honger en ik leef heerlijk zoals ik wil. Wat iemand hierboven schreef, dat doe ik ook: bepalen of ik iets echt lekker genoeg vind. Als er taart wordt getrakteerd, dan vraag ik eerst wat voor taart het is, daarna zeg ik ja of nee. Zo eet ik geen calorien meer die ik eigenlijk helemaal niet de moeite waard vind. Dan neem ik liever nog een lekker stuk chocolade.

Maar wow! Jij bent gewoon 44 kg afgevallen. Echt super zeg!
Oh en iedere keer dat ik me een beetje laat gaan, dan vraag ik mezelf af of er van heb genoten. Als dat zo is, dan probeer ik het te accepteren, als het niet zo is, dan stel ik mezelf de vraag waarom ik dit dan deed. En daarna balansen, ofwel minder calorien eten ofwel meer bewegen. Mijn nieuwe gewicht ligt ongeveer 2 kg hoger dan waar ik was op mijn lichtst, maar dit is al maanden stabiel. Het werkt voor mij op deze manier. Maar ik vind het wel leuk om tips van anderen te horen/lezen.
Wat een goede resultaten allemaal!

Ik ben gegaan van maat 40/42 naar maat 36/38. Mijn probleemzone is mijn buik/taille. Hier ben ik dan (gelukkig!)ook afgevallen.

Nieuwe garderobe heb ik ook aangeschaft

Draag weer meer kokerrokken en jurkjes.

Mijn probleem zit voornamelijk in het bewegen. Ik ben geen type voor de sportschool dus ik heb, vooral tijdens het goede weer, heel veel gelopen. Zo liep ik altijd na t eten nog een blokje om.

Nu is t donker en koud en hang ik na het eten het liefst op de bank voor de tv.... Dus daar probeer ik mijn draai nog in te vinden om toch aan mijn beweging te komen.

Qua eten probeer ik zo min mogelijk te snoepen door de week. Geen chips maar wel ongezouten noten. Ook heb ik frisdrank helemaal geschrapt want dat was voor mij een boosdoener.

Deze week is slecht omdat ik ongesteld ben geworden dus net een patatje op met een kaassoufle en gisteren een stuk taart op t werk

Van de taart heb ik genoten,het patatje valt nu toch wel zwaar op de maag. Dus sowieso morgen een balansdag.
Woow wat een resultaten allemaal zeg! Knap gedaan allemaal!

Ik ben vandaag alweer de mist in gegaan.. De hele dag de pepernoten weerstaan op het werk, waar ik stiekem trots op was. Maar toen ik in de supermarkt de chocoladeletters karamel zeezout voor de helft van de prijs zag liggen, moest er toch één mee naar huis. Net bij de thee een stuk van gegeten, en moest zeggen best lekker, maar niet zo lekker dat ik deze nog een keer zal kopen. (kennen jullie dat gevoel ook trouwens, dat je iets nieuws koopt om uit te proberen en dat je eigenlijk hoopt dat het niet zo lekker is zodat je het niet nog een keer gaat kopen? :p)

Oke, klaar met klagen... Morgen weer een nieuwe dag.
Ik heb net ook chocola op. Een stuk puur met zeezout. En het was zalig Nu mocht ik van mezelf, want ik kom net terug uit de sportschool. De kunst is het bij één stukje te laten. Dat lukt wel, maar ik zit dat wel serieus af te wegen. Soms ben ik zo jaloers op mensen die een blokje chocola kunnen eten en niet eens nadenken over nog één.
quote:Doornroosje75 schreef op 29 november 2016 @ 21:59:

Ik heb net ook chocola op. Een stuk puur met zeezout. En het was zalig Nu mocht ik van mezelf, want ik kom net terug uit de sportschool. De kunst is het bij één stukje te laten. Dat lukt wel, maar ik zit dat wel serieus af te wegen. Soms ben ik zo jaloers op mensen die een blokje chocola kunnen eten en niet eens nadenken over nog één.Knap dat je het bij 1 stuk kan laten!
Jules Wat goed dat je nu een gewicht hebt die bij je past en er stabilisatie is! Wat goed dat dit nu werkt voor je, zo steken we wat op van elkaars ervaring.

Doornroosje Wat goed dat je het bij 1 blokje chocolade gelaten hebt! En je nog steeds fanatiek sport! Top, thats the spirit!

Pandemodium Vandaag een nieuwe dag waarin je weer kan herstellen. De verleidingen zijn ook best groot zo met de feestdagen.

CheerokeeRose Wat top, ook jij een totaal nieuwe garderobe! Dat hebben we verdiend hoor dames! Ik geniet daar zo van. Ik heb ook en hekel aan de sportschool ben meer een wandelaar. Ik wandel iedere avond 8 kilometer, ook met deze kou..Thuis komen, douchen, thee en kaarsjes aan is dan echt en genot! Dan heb ik een voldaan gevoel. Het moet echt wel heel erg slecht weer zijn wil ik niet gaan.
Tijdens mijn afvallen periode snoepte ik helemaal niet. GEEN chocolade chips frisdrank alcohol gebak koekjes enz.

Ik deed dit puur omdat ik die uitdaging met mezelf wilde aangaan. Kan ik een jaar lang zonder! Gelukt, zelfs met de feestdagen lukte dit.

Het voelt fijn nu te weten dat ik zonder kan! Het maakt mij zekerder. Heel af en toe mag ik van mezelf weer eens zondigen.

Maar wat is nu zo gek, mijn smaak is volledig veranderd. Ik was altijd dol op sinas, nu lust ik dat niet meer. Zoveel dingen lust ik niet meer.

Het meeste vindt ik veel te zoet. Het is voor mezelf zo lastig nu, als ik iets neem wil ik ook echt iets waarvan ik geniet.

En wat blijkt na een hapje op 2 dat ik denk: Gatver wat zoet. Ik moet dus alles opnieuw proberen.

Alcohol nu ook, bah wat is dat smerig zeg. Nooit meer alcohol voor mij. Terwijl ik voorheen echt genoot van een wijntje.
Ik ben dan weer vooral en mooiweer-wandelaar. Nu is toevallig ook mooi weer deze week

Dus maandag en gisteren ben van station naar kantoor en terug (2 x 2,5 km) gaan wandelen. Vooral heerlijk na een dagje stilzitten achter een bureau. Maar als het maar een beetje dreigt te gaan regenen zit ik toch al snel in de stadsbus

De sportschool houd ik inderdaad wel goed vol. Sterker nog; vroegah had ik vreselijk moeite met 2x per week, nu ga ik minimaal 4x per week. Meestal met plezier, ook nog. (behalve als...jawel... het regent... en ik er op de fiets heen moet, omdat vriendlief de auto mee heeft. Dan is die warme droge bank thuis wel erg verleidelijk )

@Pandemonium; ik vind eigenlijk helemaal niet dat je de mist in bent gegaan! De hele dag verleidingen weerstaan op je werk is best lastig. Heb je toch maar mooi gedaan! En dan één stuk chocola.... die tegenviel. Dat is vooral een leerpunt! Soms voldoet 'iets lekkers' helemaal niet aan de verwachting die we ervan hebben, doordat we die verboden vrucht op een soort voetstuk hebben geplaatst. Ik merk dat nu ik bewuster mijn traktaties kies, ik ook bewuster met de smaak bezig ben. (daar waar ik het tot twee jaar terug gewoon gedachteloos naar binnenschoof) En heel veel zoete meuk vind ik helemaal niet zo lekker (meer), nu ik veel minder zoetigheid eet. Alsof een overdosis suiker je smaakbeleving aantast ofzo.
Haha Dasoli,

We zeggen ongeveer hetzelfde... ik had alleen jouw post nog niet gelezen, toen ik de mijne plaatste.

Wijn is trouwens nog altijd één van mijn guilty pleasures. Alleen in het weekend, dat wel. Maar een glas rode wijn ...hmmm... vind ik zo genieten! (frisdrank heb ik nooit lekker gevonden en verder drink ik alleen thee, koffie en water)
Dasoli en Doornroosje, wat een geluk dat jullie zo van sporten/bewegen houden zeg! Ik heb een hekel aan sporten :( Wandelen doe ik dan nog wel, maar vooral omdat we een hond hebben.

Ik moet bekennen dat ik blij ben dat ik 's avonds op de bank kan ploffen. Mijn benen zijn aan het einde van de werkdag er klaar mee. (even voor de beeldvorming ik werk in een winkel waar je ongeveer met iedere klant mee moet lopen omdat ze speciale dingen zoeken, veel zware dingen uitpakken enzovoorts.) Geen reden om niet te gaan sporten hoor, er zijn zat mensen die naast de hele dag staan/lopen wel nog gaan sporten. Wie weet komt er ooit nog een moment dat de knop omgaat en ik bedenk; ja ik ga sporten. (af en toe heb ik een korte periode waarbij ik denk, ja ik ga wat doen aan sport. Maar zoals ik zeg dat is dus een korte periode :p)

Fijn weekend allemaal!
Ik meld me hier alvast. Op 20 februari van dit jaar heb ik de knop omgezet en ben ik gaan lijnen (minder eten, gezonder eten, niet snoepen). Intussen is er 24,8 kilo af, ik ben van een grote 42 naar een kleine 38 gegaan en van BMI 30,2 naar 22,1. Ik wil er nog 5,2 kilo vanaf voor de buik en bovenbenen en dat is een kwestie van een maandje of twee. Valt dat onder "bijna streefgewicht gehaald"?

Intussen begin ik 'm een beetje te knijpen, want afvallen is niet zo moeilijk, maar evenwicht vinden straks? Hopelijk steek ik hier de nodige tips op van ervaringsdeskundigen.

Sporten is ook niet mijn ding, dus ik doe aan beweging tijdens de normale werkzaamheden: hard fietsen naar m'n werk en intensief traplopen (ook naar boven, 17 verdiepingen). Heeft wel even geduurd voor ik mezelf had getrained om dat zonder pauze te kunnen. Daar wil ik straks in elk geval mee doorgaan, want ik merk een forse verbetering van m'n conditie en de spiervorming in m'n benen is ook niet verkeerd (waar spier zit, kan geen vet zitten, toch?).

Qua eten wil ik zo'n beetje hetzelfde blijven doen, ik kan niet eens meer eten heb ik het idee, maar met bv. wat meer brood voor de lunch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven