damloop 2015, wie nog meer?
vrijdag 10 juli 2015 om 01:58
Ik ga de damloop lopen op 20 september. Althans dat is nog steeds de bedoeling. En een heel stout (maar nu nog onbereikbaar zo lijkt) plan is om daarna door te gaan voor de halve marathon van Amsterdam eind oktober. Das tenslotte maar een paar km verder
Loopgeschiedenis: Nooit echt een loper geweest. Waar anderen vrij makkelijk een 5 km lijken te lopen, moest ik daar echt langzaam naar opbouwen. Eind 2012 begonnen met Evi's start tot run en in maart 2013 eerste 5 km gelopen. Daarna kwam er een beetje de klad in en eind 2013 echt goed begonnen. In 2014 meerdere keren 5 km gelopen met een beste tijd van 27,5 minuut en in september de damloop by night (4 miles ofwel 6.5 km). Daar liet ik me vlak voor de finish overhalen door collega om dit jaar de echte damloop te doen.
Plannen werden echter flink verstoord door gescheurde enkelbanden (binnen en buiten) eind oktober. Maandenlang niks kunnen doen en eind feb weer heel voorzichtig begonnen met lopen. Inmiddels Evi 1 (halverwege begonnen) achter de rug en in week 8 van deel 2. Kan nu 55 minuten rennen aan 1 stuk en deze week staat de 60 op het programma.
De 10 km komt dus heel rap in zicht, maar het lijkt nog zoooooo ver naar die 10 miles (16,1 km). Wie is er ook in training voor de (eerste) damloop en vindt het leuk om ervaringen uit te wisselen? Lijkt mij heel motiverend en gezellig!
Loopgeschiedenis: Nooit echt een loper geweest. Waar anderen vrij makkelijk een 5 km lijken te lopen, moest ik daar echt langzaam naar opbouwen. Eind 2012 begonnen met Evi's start tot run en in maart 2013 eerste 5 km gelopen. Daarna kwam er een beetje de klad in en eind 2013 echt goed begonnen. In 2014 meerdere keren 5 km gelopen met een beste tijd van 27,5 minuut en in september de damloop by night (4 miles ofwel 6.5 km). Daar liet ik me vlak voor de finish overhalen door collega om dit jaar de echte damloop te doen.
Plannen werden echter flink verstoord door gescheurde enkelbanden (binnen en buiten) eind oktober. Maandenlang niks kunnen doen en eind feb weer heel voorzichtig begonnen met lopen. Inmiddels Evi 1 (halverwege begonnen) achter de rug en in week 8 van deel 2. Kan nu 55 minuten rennen aan 1 stuk en deze week staat de 60 op het programma.
De 10 km komt dus heel rap in zicht, maar het lijkt nog zoooooo ver naar die 10 miles (16,1 km). Wie is er ook in training voor de (eerste) damloop en vindt het leuk om ervaringen uit te wisselen? Lijkt mij heel motiverend en gezellig!
zondag 2 augustus 2015 om 11:18
Welkom!!
Heb een startbewijs voor de bedrijvenloop!!
Afgelopen woensdag wel weer op de eerste hulp gelegen met benauwdheid en veel pijn dus mijn conditie heeft een knauw gehad.
Net 4 mijl gerend. In 50 minuten dus moet sneller kunnen.
Dinsdag ga ik een rondje van 5km , vrijdag van 6 en dan zondag van 8km.
Heb een startbewijs voor de bedrijvenloop!!
Afgelopen woensdag wel weer op de eerste hulp gelegen met benauwdheid en veel pijn dus mijn conditie heeft een knauw gehad.
Net 4 mijl gerend. In 50 minuten dus moet sneller kunnen.
Dinsdag ga ik een rondje van 5km , vrijdag van 6 en dan zondag van 8km.
maandag 3 augustus 2015 om 11:38
Wat fijn maiskip dat je weer lekker ah lopen bent! Ik had zelf ook even een dipje maar deze week begin ik er weer wat meer lol in te krijgen. Zaterdag 9 km gedaan en deze week gaan we weer voor de 10. En dan ga ik idd ook proberen steeds iets erbij.
Leuk dat je meeschrijft juliet! Jij dus ook nog nooit verder dan 10 km gelopen? Ik ga vanaf nu proberen 3 x in de week te lopen. Die 6 km extra lijken me nu nl nog soort van onmogelijk haha
Leuk dat je meeschrijft juliet! Jij dus ook nog nooit verder dan 10 km gelopen? Ik ga vanaf nu proberen 3 x in de week te lopen. Die 6 km extra lijken me nu nl nog soort van onmogelijk haha
dinsdag 4 augustus 2015 om 10:31
Goed bezig, Maïskip en Merel!! Ik had jullie nieuwe berichtjes nog niet gezien. Ik heb gister 10KM gelopen en wil donderdag voor 10.5-11 gaan. Ik heb trouwens ook zo'n hip horloge gekocht. Een tomtom running HRM. Komt vandaag binnen. Niet het allernieuwste model hoor, werd me qua prijs te gek. Ben benieuwd. Groetjes, Juliet
woensdag 5 augustus 2015 om 14:50
Ik heb gisterenavond een kort tempoloopje gedaan; 3 km in 17 minuten en was helemaal kapot. Ik wilde geen lange afstand doen omdat ik vanmorgen bootcamp training in de planning had. Dat ging trouwens superlekker ondanks de warmte. Morgen (of vrijdag als het heel heet is) ga ik weer voor lang. Blijf daar toch elke keer weer tegenop zien maar we gaan gewoon door
donderdag 6 augustus 2015 om 08:54
Dat is wel een behoorlijk tempo dat je gelopen hebt, Mereltje. 3km in 17 min. Goed dat je ook nog Bootcamp erbij doet. Ik hou het even bij hardlopen momenteel. Het plan was om vanavond een duurloop te gaan doen van 11 km. Even kijken of het gaat lukken want m'n dochtertje is vannacht ziek geworden. Heb zelf dus ook weinig geslapen.
Fijne dag!
Fijne dag!
donderdag 6 augustus 2015 om 10:32
vrijdag 7 augustus 2015 om 17:40
Ik heb gisteren een kleine 10 gedaan (9,6 in 60 minuten). Had voor het eerst het idee dat ik nog wel een stukje door kon dus volgende week echt eens die grens verleggen. Ben alleen wel weer paar minuutjes gestopt onderweg voor wat drinken. Mijn moeder fietste mee dus ook voor de gezelligheid. Tis mentaal echt effe een dingetje om gewoon het hele stuk door te lopen. Hoe ervaren jullie dat?
Hoe hard lopen jullie? Ik loop nu gemiddeld constant tussen de 6.15 en de 6.30 p/km op die lange stukken. Heb het gevoel dat het misschien wel makkelijker gaat als ik langzamer loop, maar als ik dat probeer loop ik heel snel ongemerkt toch weer harder. Hoe doen jullie dat?
Hoe hard lopen jullie? Ik loop nu gemiddeld constant tussen de 6.15 en de 6.30 p/km op die lange stukken. Heb het gevoel dat het misschien wel makkelijker gaat als ik langzamer loop, maar als ik dat probeer loop ik heel snel ongemerkt toch weer harder. Hoe doen jullie dat?
zaterdag 8 augustus 2015 om 22:22
zondag 9 augustus 2015 om 10:12
@Jemasn veel succes! Ik doe het ook voor de prestatie ipv de tijd .
Weet iemand of er een max. Tijd is dat je binnen moet zijn? Als ik van mijn tijd uit moet gaan kom ik rond de 2.5 uur uit.
Zojuist 8 km gelopen in 1.13
Langzamer dan anders maar wel aan 1 stuk.
Morgen de fysio bellen voor een afspraak. Rug is pijnlijk als ik loop
Weet iemand of er een max. Tijd is dat je binnen moet zijn? Als ik van mijn tijd uit moet gaan kom ik rond de 2.5 uur uit.
Zojuist 8 km gelopen in 1.13
Langzamer dan anders maar wel aan 1 stuk.
Morgen de fysio bellen voor een afspraak. Rug is pijnlijk als ik loop
zondag 9 augustus 2015 om 12:24
Thanks @maiskip! Lastig dat je rug niet meewerkt.
Vanmorgen 10 km gelopen in 1.06. Eigenlijk wat te snel, ik ben behoorlijk gesloopt nu. Maar zoals @Mereltje81 zegt: lastig om de snelheid te doseren. Ik heb nu al het idee dat iedereen me voorbij loopt.
Ik dacht altijd dat de DtD een limiet had van twee uur, dat staat hier ook. Maar ik ken mensen die er veel langer over deden en gewoon met de medaille naar huis mochten.
Vanmorgen 10 km gelopen in 1.06. Eigenlijk wat te snel, ik ben behoorlijk gesloopt nu. Maar zoals @Mereltje81 zegt: lastig om de snelheid te doseren. Ik heb nu al het idee dat iedereen me voorbij loopt.
Ik dacht altijd dat de DtD een limiet had van twee uur, dat staat hier ook. Maar ik ken mensen die er veel langer over deden en gewoon met de medaille naar huis mochten.
maandag 10 augustus 2015 om 10:14
quote:Jemasn schreef op 09 augustus 2015 @ 12:24:
Ik dacht altijd dat de DtD een limiet had van twee uur, dat staat hier ook. Maar ik ken mensen die er veel langer over deden en gewoon met de medaille naar huis mochten.De meeste van zulke grote lopen delen gewoon medailles uit bij de finish aan iedereen met een startnummer op de borst. Alleen als je in de laatste startgroep zit heb je te maken met de tijdslimiet, zodra de bezemwagen gaat rijden, en de water en ehbo-posten worden opgebroken, halen ze je van de baan. Maar de groepen daarvoor mogen er volgens mij de hele dag over doen.
Ik dacht altijd dat de DtD een limiet had van twee uur, dat staat hier ook. Maar ik ken mensen die er veel langer over deden en gewoon met de medaille naar huis mochten.De meeste van zulke grote lopen delen gewoon medailles uit bij de finish aan iedereen met een startnummer op de borst. Alleen als je in de laatste startgroep zit heb je te maken met de tijdslimiet, zodra de bezemwagen gaat rijden, en de water en ehbo-posten worden opgebroken, halen ze je van de baan. Maar de groepen daarvoor mogen er volgens mij de hele dag over doen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
dinsdag 11 augustus 2015 om 15:07
dinsdag 11 augustus 2015 om 17:42
dinsdag 11 augustus 2015 om 18:06
Er is toch niks mis met kleine pauzes? Sterker nog, dat is juist beter dan stug doorlopen als je lange afstanden traint. Natuurlijk is het goed om te leren het juiste tempo te vinden, maar als je daar boven zit, kun je beter een stukje wandelen en daarna opnieuw beginnen. Afzien, doorbijten en dat soort dingen doe je maar bij je korte tempoloopjes of intervallen, maar niet bij je lange duurloop. Afstand moet je altijd rustig opbouwen, als je buiten adem raakt of er gaat iets pijn doen loop je gewoon te hard.
En jezelf afmeten aan anderen is nooit verstandig. Er zijn altijd mensen sneller. En mensen langzamer. Genoeg mensen die nog geen kilometer kunnen hardlopen. Wees trots op wat je wel kan, in plaats van te kijken naar wat je nog niet kan.
En jezelf afmeten aan anderen is nooit verstandig. Er zijn altijd mensen sneller. En mensen langzamer. Genoeg mensen die nog geen kilometer kunnen hardlopen. Wees trots op wat je wel kan, in plaats van te kijken naar wat je nog niet kan.
dinsdag 11 augustus 2015 om 22:32
@Mereltje81: Toen ik de allereerste keer mee deed aan een loopevenement kon ik twee kilometer aan één stuk hardlopen. De afstand was vijf kilometer en ik heb zeker zes keer gepauzeerd. Bij de DtD zie je ontzettend veel mensen tussendoor wandelen. Dat vindt niemand raar. Ik zou gewoon starten als ik jou was. Desnoods deel je de afstand op in vier stukken: steeds drie kilometer hardlopen en één kilometer wandelen of zoiets. Komt vast goed!
woensdag 12 augustus 2015 om 09:21
Jullie hebben ook gelijk ws. Ik stop ook maar kort (1-2 minuutjes) steeds en heb dan na 10 km het gevoel dat ik nog wel verder kan. Vind het alleen frustrerend dat dat stoppen mentaal is. Volgens mij kan ik fysiek makkelijk verder en toch stop ik. Net als vroeger bij huiswerk maken eigenlijk. Wil ik 10 km lopen aan 1 stuk, na 2 km bedenk ik dat ik na 5 best even mag stoppen en uiteindelijk stop ik bij 4 met als gevolg dat ik bij 8 nog een keer stop. En achteraf vind ik mezelf dan zwak omdat ik niet gedaan heb wat ik wilde terwijl ik het ws wel kon.
Maar ik ga de andere benadering eens proberen idd ... trots zijn op wat ik wel kan! Ook ik dacht idd een jaar geleden dat ik niet verder zou komen dan 5/6/7 hooguit.
Vrijdag ga ik eens kijken of ik bijvoorbeeld de 12 kan aantikken. Desnoods met stoppen ...
Maar ik ga de andere benadering eens proberen idd ... trots zijn op wat ik wel kan! Ook ik dacht idd een jaar geleden dat ik niet verder zou komen dan 5/6/7 hooguit.
Vrijdag ga ik eens kijken of ik bijvoorbeeld de 12 kan aantikken. Desnoods met stoppen ...
woensdag 12 augustus 2015 om 09:44
Je legt er teveel nadruk op. Ik stop ook wel eens. Verkeerslicht, veters wat losser doen (eigenlijk heb ik altijd als ik 's ochtends loop een 'schoenmoment' nodig, mijn voeten worden veel dikker tijdens het lopen), soms om wat te drinken. De volgende keer loop ik in 1 keer. Ik meet mijn tijden inclusief rustmomenten (1 of 2 minuten op een uur maakt toch helemaal niks uit), dus het voelt voor mij niet als 'cheaten', tenzij je natuurlijk met een specifieke tempoloop oid bezig bent. Maar op een lange duurloop moet je je daar helemaal niet druk om maken, want dat zorgt ervoor dat het inderdaad een mentaal spelletje wordt.
Doe je intervaltrainingen? Misschien helpt dat, dan heb je een deel waar je dus echt niet 'mag' stoppen, en tussendoor rust. Dat is ook goed voor 't verleggen van pijngrens en mentaal sterker worden, een lange duurloop hoort vooral een beetje saai te zijn.
Doe je intervaltrainingen? Misschien helpt dat, dan heb je een deel waar je dus echt niet 'mag' stoppen, en tussendoor rust. Dat is ook goed voor 't verleggen van pijngrens en mentaal sterker worden, een lange duurloop hoort vooral een beetje saai te zijn.
woensdag 12 augustus 2015 om 09:58
hoi allemaal,
wat leuk om te lezen dit topic! Ik zou graag af en toe wat mee schrijven hier. Ik doe ook de DtD, voor de 5e keer trouwens. ben alleen niet zo'n gedisciplineerde trainer... loop meestal mn rondje van 5 k, 2 of 3 keer in de week.
Wil nu ook echt wat meer lange afstanden trainen maar lukt me gewoon (mentaal) niet. ook ik stop gewoon na 5 k, en vind dat ik dan even mag wandelen. Maar inderdaad tijdens de dtd zie je ook genoeg mensen stukken wandelen hoor.
Hoop door jullie verhalen wat meer motivatie te krijgen en er nog even een paar weken goed tegenaan te gaan
wat leuk om te lezen dit topic! Ik zou graag af en toe wat mee schrijven hier. Ik doe ook de DtD, voor de 5e keer trouwens. ben alleen niet zo'n gedisciplineerde trainer... loop meestal mn rondje van 5 k, 2 of 3 keer in de week.
Wil nu ook echt wat meer lange afstanden trainen maar lukt me gewoon (mentaal) niet. ook ik stop gewoon na 5 k, en vind dat ik dan even mag wandelen. Maar inderdaad tijdens de dtd zie je ook genoeg mensen stukken wandelen hoor.
Hoop door jullie verhalen wat meer motivatie te krijgen en er nog even een paar weken goed tegenaan te gaan
woensdag 12 augustus 2015 om 10:09
Wandelen is een prima manier om een juist gemiddelde aan te houden als je jezelf niet kunt beheersen. Heel veel mensen lopen te hard, en houden dat niet vol. Je kunt het beste leren om wat rustiger te lopen, maar als je altijd 5k loopt en maar 1 keer gaat opbouwen naar de 16, ben je waarschijnlijk sneller als je elke 5k even een minuutje of 2 wandelt. Als je die netjes bij de waterposten plant krijg je dan tenminste ook nog wat binnen (rennend drinken is niks), en het kost je hooguit 3 minuten op je eindtijd. Waarschijnlijk zou je meer kwijt zijn als je de laatste drie kilometer strompelend moet doen.
Maar in de training vind ik het niet zo verstandig omdat je lange afstanden echt 'fluitend' moeten gaan. Je loopt echt te hard als je daarin wandelpauzes nodig hebt. Maak niet van elke training een wedstrijd, je gaat veel sneller vooruit als je het jezelf makkelijker maakt. Klinkt tegenstrijdig, maar is echt zo.
Maar in de training vind ik het niet zo verstandig omdat je lange afstanden echt 'fluitend' moeten gaan. Je loopt echt te hard als je daarin wandelpauzes nodig hebt. Maak niet van elke training een wedstrijd, je gaat veel sneller vooruit als je het jezelf makkelijker maakt. Klinkt tegenstrijdig, maar is echt zo.
woensdag 12 augustus 2015 om 13:15
Hoi Allemaal, Ik vind inderdaad ook dat even een stukje lopen ipv rennen ook geen probleem hoeft te zijn.
De ene keer stop je helemaal niet en de andere keer gaat het iets minder en pauzeer je een paar keer.
Uiteindelijk heb je die kilometers toch in de benen zitten. Ik ga dadelijk proberen 11 km te rennen.
Wat een grap joh: van de week om 5 uur 's ochtends m'n wekker gezet om nog voor m'n werk te gaan lopen. Nou, dat ging hem niet worden hoor
groetjes!
De ene keer stop je helemaal niet en de andere keer gaat het iets minder en pauzeer je een paar keer.
Uiteindelijk heb je die kilometers toch in de benen zitten. Ik ga dadelijk proberen 11 km te rennen.
Wat een grap joh: van de week om 5 uur 's ochtends m'n wekker gezet om nog voor m'n werk te gaan lopen. Nou, dat ging hem niet worden hoor
woensdag 12 augustus 2015 om 18:27
Hoi! Ik zat even in jullie topic te lezen goed bezig allemaal!
Mereltje, de damloop is echt een feest! Als je het lichamelijk aankan (volgens mij moet dat lukken!) zou ik het echt gaan doen, stukjes wandelen is helemaal niet erg en als het mentaal is zal het misschien juist meevallen met de damloop, want het publiek is altijd top denk dat het juist een positieve ervaring is!
Mereltje, de damloop is echt een feest! Als je het lichamelijk aankan (volgens mij moet dat lukken!) zou ik het echt gaan doen, stukjes wandelen is helemaal niet erg en als het mentaal is zal het misschien juist meevallen met de damloop, want het publiek is altijd top denk dat het juist een positieve ervaring is!
vrijdag 14 augustus 2015 om 07:52
Het is mij woensdagavond ook gelukt om 12KM te lopen. Ik heb er 1.14 uur over gedaan. Helemaal prima. Maar jeetje jongens, wat een eind is het. Ik voelde me goed maar je moet inderdaad wel doorzetten om zo'n eind gemotiveerd te blijven. Mijn stimulans is op zo'n moment dat ik graag die 12 op mijn horloge wil zien staan. En rennen in een nieuwe omgeving hielp ook.
vrijdag 14 augustus 2015 om 08:30
Grappig, ik doe juist altjd het omgekeerde als ik een lange afstand voor het eerst loop: zorgen dat ik de laatste paar kilometer op bekend terrein zit, zodat ik exact weet hoe ver het nog is naar huis. Dus als ik 12 moet lopen, en regelmatig 10 loop, dan zorg ik dat ik na 10 km op 2 km van huis zit, en dan voelt het hetzelfde alsof je net nog maar 8 hebt gelopen en nog 2 moet.