Dik zonder dik te zijn...
zaterdag 17 september 2022 om 21:43
Wederom een artikel in de krant over overgewicht en BMI. Ik krijg er altijd jeuk van en wel hierom:
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!
Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!

Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...

nolanollie wijzigde dit bericht op 27-09-2022 19:39
1.46% gewijzigd
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
vrijdag 7 oktober 2022 om 13:06
De laatste pagina is een tikje afgedwaald van het onderwerp, maar de andere 48 zijn wel ontopic.

En ook best boeiend, vind ik. Want wanneer ben je nou eigenlijk te dik? En hoe erg is dat?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 7 oktober 2022 om 13:15
Te dik = bmi > 25
En dat is Heel Erg.
= samenvatting.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 7 oktober 2022 om 14:09
Te dik ben je in mijn ogen als je er ( op de lange termijn) gezondheidsklachten van krijgt. Diabetes, hoge bloeddruk, hoge cholelesterol, dementie, dichtgeslibte aderen, hoger risico op hart&vaatziektes, druk op gewrichten, druk op en vervetting van organen, ernstige smetplekken enz.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
vrijdag 7 oktober 2022 om 14:13
Maar ja, dat weet je niet van tevoren, dus dan zou je pas te dik zijn als je klachten krijgt. TO is gewoon te dik, maar vindt zelf niet dat ze er dik uitziet, dat is eigenlijk de strekking van het verhaal.VGM1980 schreef: ↑07-10-2022 14:09Te dik ben je in mijn ogen als je er ( op de lange termijn) gezondheidsklachten van krijgt. Diabetes, hoge bloeddruk, hoge cholelesterol, dementie, dichtgeslibte aderen, hoger risico op hart&vaatziektes, druk op gewrichten, druk op en vervetting van organen, ernstige smetplekken enz.
vrijdag 7 oktober 2022 om 14:42
O. Oke.
Dat is bepaald niet mijn samenvatting van dit topic.
Dat is eerder iets als: bij een BMI > 25 heb je grote kans dat je te dik bent. Maar check vooral of het voor jou klopt.
En heel erg hoeft het ook niet te zijn, als je gezond eet, lekker beweegt en zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 7 oktober 2022 om 15:26
Ja, ik gebruik vaak te weinig woorden bij een samenvatting. Zeggen mijn docenten ook.

David Dunning
David Dunning
vrijdag 7 oktober 2022 om 16:09
Mijn samenvatting zou zijn:
Ja, TO's BMI is te hoog, maar ze is verder fit en gezond
Ja maarrr, dat kan dus niet, want als je dik bent, ben je ongezond! en het is je eigen schuld, en gebrek aan wilskracht. Dram dram, zeur, zuig. Ban hier, ban daar
Laten we eens over bevallen zonder vedoving hebben!
vrijdag 7 oktober 2022 om 16:12
Kun jij mijn samenvattingen voor mij gaan schrijven?Lila-Linda schreef: ↑07-10-2022 16:09Mijn samenvatting zou zijn:
Ja maarrr, dat kan dus niet, want als je dik bent, ben je ongezond! en het is je eigen schuld, en gebrek aan wilskracht. Dram dram, zeur, zuig. Ban hier, ban daar

David Dunning
David Dunning

vrijdag 7 oktober 2022 om 18:46
Lila-Linda schreef: ↑07-10-2022 13:18je hebt dik, en das oke
en Te dik, en dan zijn er (lichamelijke) problemen
en wanneer Dik overgaat in Te dik, is erg persoonlijk
Dik zonder lichamelijke problemen hoeft helemaal niet ok te zijn voor de persoon in kwestie. Ook dat is persoonlijk.
vrijdag 7 oktober 2022 om 21:28
Ze schrijft zelf dat haar lijf in sommige opzichten te vergelijken is met dat van een vijftigjarige, terwijl ze maar net over de helft van de vijftig is. Dat klinkt toch echt niet heel gezond. Staat helemaal los van eigen schuld, dat dan weer wel.Lila-Linda schreef: ↑07-10-2022 16:09Mijn samenvatting zou zijn:

vrijdag 7 oktober 2022 om 22:22
Solomio schreef: ↑06-10-2022 21:28Natuurlijk wel.
Zij heeft nogal gehamerd op het nut van de pijn, voor de band met je kind.
Zij heeft echt een enorm stempel gedrukt op hoe er nog steeds tegen pijnstilling bij de bevalling wordt aangekeken en ze heeft heel veel vrouwen opgezadeld met onnodig veel pijn en schuldgevoelens.
En haar idee sluit ook prima aan bij de Calvinistische tendensen in onze maatschappij.
Afzien en pijn lijden zul je.
Ik ken echt heel veel vrouwen die graag thuis of in het z'huis zonder pijnstilling/ingrepen/poespas wilden bevallen.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 20-10-2022 01:25
24.89% gewijzigd

vrijdag 7 oktober 2022 om 22:59
Ik praat ook voor een andere generatie, maar ik ben toch serieus benieuwd waarom het beter/gezonder/natuurlijker is om zonder pijnstilling te bevallen. Ik herinner me mijn tweede bevalling die toevallig plaatsvond (door grote drukte) in een ziekenhuis waar ze ook een vroedvrouwen-opleiding hadden. Halverwege mijn bevalling werd gevraagd of ik er bezwaar tegen had als enkele studenten meekeken. Ik had op dat moment nergens bezwaar tegen, ik hing letterlijk met mijn tanden aan de gordijnen en wilde maar één ding: verlost worden van de pijn!!Parella schreef: ↑07-10-2022 22:22Ik ken echt heel veel vrouwen die graag thuis of in het z'huis zonder pijnstilling/ingrepen/poespas wilden bevallen, echt geen van hen had daarvoor als reden dat het voor een betere band zou zorgen. Dat is echt zo achterhaald, dat weet iedereen wel. Die hele Beatrijs is sowieso meer voor de generatie boven de vrouwen die nu kinderen krijgen. Volgens mij praat jij voor een andere generatie.
Er zijn hele andere overwegingen om geen pijnstilling (of liever: ingrijpen, waar pijnstilling onder valt én waar pijnstilling vaak toe leidt) te willen.
Uit mijn ooghoek zag ik steeds meer studenten binnenkomen, de kamer stond op het laatst stampvol. Prima, ik was intussen aan een indianendans begonnen en was elk gevoel voor decorum allang verloren: help me!!
Toen de baby was geboren, realiseerde ik me voor het eerst hoeveel publiek ik had gehad tijdens de meest heftige momenten van mijn leven. Ik had letterlijk de gordijnen van de roedes gerukt met mijn tanden

En wát zeiden de leerling-vroedvrouwen tegen me? Ik kan er nog steeds niet over uit, maar ze waren het er unaniem over eens dat dit een ‘model-bevalling’ was geweest. Práchtig, zeiden ze. Ging het altijd maar zo. Ja, dit was het schoolvoorbeeld van hoe een geboorte ideaal gezien zou moeten verlopen.
Sindsdien weet ik: er klopt iets niet. Want blijkbaar waren deze studenten veel erger gewend. Ze vonden mijn bevalling, die ik zelf zou omschrijven als totaal onmenselijk en op het sadistische af, heel mooi en sereen en ideaal.
Dus daar gaat iets mis, toch? Het gaat er toch niet om hoe het in theorie zou moeten gaan? In theorie was het voor mij absoluut géén positieve of mooie ervaring (achteraf wel, natuurlijk), maar al die leerling-vroedvrouwen werden blijkbaar opgeleid vanuit de gedachte dat héél veel pijn en agressie (ik heb die verloskamer in mijn wanhoop echt gesloopt!) moet worden toegejuicht.
Nou: had mij maar een ruggenprik gegeven.
vrijdag 7 oktober 2022 om 23:09
Alsof de huidige bevallende generatie niet meer beïnvloed is door de vorige.Parella schreef: ↑07-10-2022 22:22Ik ken echt heel veel vrouwen die graag thuis of in het z'huis zonder pijnstilling/ingrepen/poespas wilden bevallen, echt geen van hen had daarvoor als reden dat het voor een betere band zou zorgen. Dat is echt zo achterhaald, dat weet iedereen wel. Die hele Beatrijs is sowieso meer voor de generatie boven de vrouwen die nu kinderen krijgen. Volgens mij praat jij voor een andere generatie.
Er zijn hele andere overwegingen om geen pijnstilling (of liever: ingrijpen, waar pijnstilling onder valt én waar pijnstilling vaak toe leidt) te willen.
Welke overwegingen hebben de huidige bevallende vrouwen om geen pijnstilling te willen?
Ook gewoon weer dat calvinistische idee dat pijn er nu eenmaal bijhoort en dat 'natuurlijk' het allerbeste en mooiste is.
En daar hoor je die Beatrijs nog steeds in.
Samarinde verwoordt het uitstekend.
Het idee dat vrouwen hierin überhaupt een vrije keuze hebben is al een ontkenning van de enorme druk.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 8 oktober 2022 om 14:22
Perceptie. Slaat zowel op gewicht als op bevallen. Het is allemaal een kwestie van perceptie.
Nu ben ik toevallig bipolair begaafd, en dan merk je supergoed hoe het beeld van iets nogal kan veranderen.
Sommige momenten ben ik de allermooiste, andere dagen ben ik vet, dik, lelijk. Ik kan mezelf niet objectief zien.
TO ziet zichzelf door een roze bril. Gelijk heeft ze!
Een bevalling is ook lastig zelf te evalueren. Ook iets met hormonen, vermoeidheid, en ook omdat de pijngrens per vrouw verschilt. De een scheurt uit zonder het te voelen, de ander voelt alles heel intens.
Wat ongezond is, dat is ook niet vast te leggen. Met mijn bmi van 25 heb ik hoog cholesterol, een auto immuunziekte, en ik heb 5 erfelijke aandoeningen die op me staan te wachten.
Maar mijn BMI is top
Nu ben ik toevallig bipolair begaafd, en dan merk je supergoed hoe het beeld van iets nogal kan veranderen.
Sommige momenten ben ik de allermooiste, andere dagen ben ik vet, dik, lelijk. Ik kan mezelf niet objectief zien.
TO ziet zichzelf door een roze bril. Gelijk heeft ze!
Een bevalling is ook lastig zelf te evalueren. Ook iets met hormonen, vermoeidheid, en ook omdat de pijngrens per vrouw verschilt. De een scheurt uit zonder het te voelen, de ander voelt alles heel intens.
Wat ongezond is, dat is ook niet vast te leggen. Met mijn bmi van 25 heb ik hoog cholesterol, een auto immuunziekte, en ik heb 5 erfelijke aandoeningen die op me staan te wachten.
Maar mijn BMI is top

Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
zaterdag 8 oktober 2022 om 14:39
Ja ik denk ik toch ook wel.Lila-Linda schreef: ↑07-10-2022 12:12ik ben er ook wat dubbel in, redde mezelf zonder pijnstilling. Maar als het eenvoudiger/snel was aangeboden, had ik het graag genomen
En vind het principieel volstrekt bizar, dat het niet standaard direct voorhanden is
Ik ben 4 x bevallen, 1 x thuis, en heb 1 x in het zkh gevraagd om pijnstilling, maar toen was ik al te laat, zeiden ze, dat kon niet meer. Dat geloof je dan natuurlijk gewoon. (En dat geloof ik nog steeds).
Laatste kind was erg licht en daardoor werd het vantevoren al afgeraden. Zou niet goed zijn voor de kleine.
Sorry, ik was nog even aan het teruglezen, offtopic idd.

zaterdag 8 oktober 2022 om 16:41
Solomio schreef: ↑07-10-2022 23:09Alsof de huidige bevallende generatie niet meer beïnvloed is door de vorige.
Welke overwegingen hebben de huidige bevallende vrouwen om geen pijnstilling te willen?
Ook gewoon weer dat calvinistische idee dat pijn er nu eenmaal bijhoort en dat 'natuurlijk' het allerbeste en mooiste is.
En daar hoor je die Beatrijs nog steeds in.
Samarinde verwoordt het uitstekend.
Het idee dat vrouwen hierin überhaupt een vrije keuze hebben is al een ontkenning van de enorme druk.
Als je een ruggenprik kiest dan val je onder een ander protocol. Maar je wil het toch niet horen, jij denkt dat het door Beatrijs komt. Succes ermee.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 10-10-2022 22:25
50.67% gewijzigd
zaterdag 8 oktober 2022 om 17:10
Nouja.. ik ken er een paar die er heel trots op zijn dat ze zonder pijnstilling zijn bevallen..
Dikke prima hoor.. ik was héél blij met mijn epiduraal toen ik 3 uur bleef hangen op 3/4cm ondanks het ophogen vd weeënopwekkers. Weeënstorm vond ik echt niet ok.. de middelen zijn er.. ik maak er graag gebruik van om het mezelf wat makkelijker te maken.
Zwanger zijn en bevallen is al een heel risico op zich..
Dikke prima hoor.. ik was héél blij met mijn epiduraal toen ik 3 uur bleef hangen op 3/4cm ondanks het ophogen vd weeënopwekkers. Weeënstorm vond ik echt niet ok.. de middelen zijn er.. ik maak er graag gebruik van om het mezelf wat makkelijker te maken.
Zwanger zijn en bevallen is al een heel risico op zich..
zaterdag 8 oktober 2022 om 18:28
Uhu....Parella schreef: ↑08-10-2022 16:41Als je een ruggenprik kiest dan val je onder een ander protocol en verandert dus je bevallingservaring, dan ben je direct medisch en wordt je overgedragen van je eigen verloskundige naar een verlos van het ziekenhuis. Ook wordt hurkend bevallen, op handen en voeten, de baarkruk, badbevalling enzovoorts zeer moeilijk en meestal onmogelijk. Rugliggende bevalling it is dan, en daar zijn de ideeën wel over veranderd de laatste 10 jaar.
Daarbij is het zo dat een ruggenprik (bij om te beginnen ongecompliceerde bevallingen) veel vaker leidt tot medisch ingrijpen, zoals inknippen maar ook een keizersnee komt dan vaker voor.
Ik heb mijn laatste een paar jaar geleden gekregen (overigens mét een ruggenprik) dus ik denk dat deze info die ik van mijn verlos kreeg, vrij up to date is.
Dit zijn dingen die je mee moet nemen bij je keuze.
Overigens is er nu in tegenstelling tot vroeger altijd een anesthesist beschikbaar voor een ruggenprik en woedt het moment dat je nog kan kiezen voor pijnstilling en wanneer het te laat is (na zoveel cm ontsluiting kan het niet meer), duidelijk aangegeven door de verloskundige.
Ook kiezen vrouwen veel vaker voor een ruggenprik. Thuisbevallingen zijn sowieso drastisch afgenomen. Ik ben bang dat je een beetje vast zit in je eigen gelijk over Beatrijs.
Mijn wereld van recente bevallingen en jonge moeders is vrij anders dan jij aanneemt. Er is inderdaad een subcultuurtje van yoga mensen die 1 met de natuur willen zijn tijdens een bevalling en hun holistische doula, maar dat is echt maar een klein groepje. Volgens mij is er onder de grote goegemeente helemaal geen sociale druk om zo natuurlijk mogelijk te bevallen zonder pijnstilling.

Het hele idee van thuis bevallen is juist dat het zo natuurlijk mogelijk moet. En dus zonder pijnstilling.
In mijn jeugd was het ook nog normaal om bij de tandarts zonder verdoving te laten boren.
Daar is gelukkig verandering in gekomen.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in