Lijf & Lijn alle pijlers

Diëtist zinvol?

02-02-2018 19:25 55 berichten
Eigenlijk heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die er echt baat bij heeft gehad. Nou zijn dat er niet zoveel, dus ben ik wel benieuwd of er mensen zijn die wel met behulp van een diëtist de knop om hebben kunnen zetten en hoe dat in zijn werk is gegaan.
Zelf zit ik in de overgang en ben in drie jaar tijd 20 kg aangekomen. Uiteraard wil ik daar graag vanaf en heb al verschillende plannen gemaakt. Maar het lukt me niet!
Nu rest nog hulp inroepen van en professional. Maar welke?
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet veel baat bij een diëtiste. Er zat veel tijd tussen de afspraken en dat werkt voor mij niet.
Nu een leefstijlcoach bij de sportschool en dat gaat een stuk beter. Sinds kort ook in groepsverband met meer controle, steun en feedback en ik val heel netjes af.
Proberen kan altijd ...
Wat voor de ene niet werkt, werkt voor jou misschien wel.

Wat de meesten overigens doen is je een lijstje laten opmaken met wat je elke dag in je mond stopt.
Je kan ook al es beginnen met dat gewoon voor jezelf te inventariseren.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 02-02-2018 19:29
83.39% gewijzigd
Dietist is zinvol als jij bereid bent om de knop om te zetten en doen wat nodig is en zijn of haar advies te volgen. Het is niet zin vol als je niet in gelooft en dat je tientallen excuses hebt waarom je het dieetplan niet volgt en nog steeds te veel eet.

Ik heb er veel aangehad.

Het is dus totaal aan jou.
Ik weet niet of het telt, maar ik heb zeker heel veel aan mijn diëtist gehad, alleen niet om af te vallen ;-D . Wel om een normaal eetpatroon op te bouwen en kijken wat wel en niet bij me past. Dat vond ik heel erg prettig en heeft zeker geholpen.
Man gaat naar diëtist en het heeft hem heel veel bewuster gemaakt in zijn eetpatroon en kan nu beter keuzes maken.
Ligt eraan. Zoek je steun en bemoediging of weet je niet hoe je af moet vallen?
Je weet als het goed is wel ongeveer waar je dik van wordt, er zijn meerdere apps die je precies vertellen hoeveel calorieën of koolhydraten iets bevat. Zo'n diëtiste geeft je een eetlijstje mee en daar moet je je aan houden. Maar ja, de kans dat je ineens wel minder gaat eten omdat iemand anders het menu voor je verzint is vrij klein.
Creativity is intelligence having fun
Lavendel2 schreef:
02-02-2018 19:29
Dietist is zinvol als jij bereid bent om de knop om te zetten en doen wat nodig is en zijn of haar advies te volgen. Het is niet zin vol als je niet in gelooft en dat je tientallen excuses hebt waarom je het dieetplan niet volgt en nog steeds te veel eet.

Ik heb er veel aangehad.

Het is dus totaal aan jou.
Tja, als ik dat kon had ik geen diëtist nodig natuurlijk. In het verleden ben ik tijdens een burnout 15 kg aangekomen, maar heb het er op eigen kracht en met gemak er naderhand weer af gekregen.
Zoals ik al schreef ben ik nu in de overgang en 20 kg aangekomen. De knop die ik na mijn burnout heb kunnen omzetten kan ik nu niet vinden. Ik zou het fijn vinden om die weer terug te vinden.
Uiteraard heb ik daar best wat voor over (financieel gezien) maar dan moet het wel wat voor me doen natuurlijk.
Lady_Grey schreef:
02-02-2018 19:31
Ik weet niet of het telt, maar ik heb zeker heel veel aan mijn diëtist gehad, alleen niet om af te vallen ;-D . Wel om een normaal eetpatroon op te bouwen en kijken wat wel en niet bij me past. Dat vond ik heel erg prettig en heeft zeker geholpen.
Het dik gedrukte stukje tekst spreekt mij wel aan. Ik denk ook dat het daar vanaf hangt of het gaat werken.
Weight watchers is de gouden tip! Werkt bij iedereen, als je het programma volgt tenminste. Kost ook veel minder dan een diëtiste trouwens.
Zoek iemand met wie je een klik hebt, die met jou kan kijken waar je veranderingen door kunt voeren en die meekijkt waarom je teveel eet. En of dat dan een dietist, consulent, coach of wat dan ook is, dat doet er niet zoveel toe. Zolang diegene verstand heeft van gezond eten en jij hebt er een klik mee, dan kan het je helpen.
Fijn dat een aantal mensen 'ons' niet nutteloos vindt in ieder geval :mrgreen:
Degenen die om mij heen zinvol zijn afgevallen die gingen allemaal naar de Weight Watchers. Soms om 10 kilo en soms om 25+ kilo. Eigenlijk ken ik niemand die succes had bij de diëtiste. Oja en Mn moeder is ooit 10kg kwijt geraakt met Sonja Bakker! Maar Mn moeder heeft ook wel echt veel zelfdiscipline :thumbsup:
Ik heb van een vriendin een keer een illegale kopie van haar ww-puntenboekje gehad. En dat was best een eye-opener! Ik was niet op dieet maar ging er wel een stuk bewuster van eten (die chocotaart mag wel maar dan kan ik vanavond geen pasta meer eten..). Vond jk zelf ook al heel prettig!
Ik hoor in mijn omgeving inderdaad goede verhalen over Weight Watchers, schijnt alleen nogal duur te zijn?
Ik vond WW ook beter dan dietiste. Ben toen ook bij een dietiste wel afgevallen maar dat was alleen een tijdelijke stok achter de deur omdat ik daar op de weegschaal moest.

Mijn eetpatroon was al goed (alleen te veel), ik wist al veel over gezonde voeding en ze heeft me niets nieuws kunnen vertellen.

Als ik dan eens een vraag had: moet ik kikkererwten en linzen nu gebruiken als vervanger voor koolhydraten of eiwit in mijn maaltijd? wist ze gewoonweg het antwoord niet.
Domme gans vond ik het dus.

Weight Watchers is op dezelfde principes van goede voeding gebaseerd als dietisten gebruiken maar is veel uitgebreider met leuke boekjes en recepten en je hebt nog een gezellig groepspraatje met de andere deelnemers. Mbt kosten scheelt het ook niet veel.
Theamuts schreef:
02-02-2018 19:41
Tja, als ik dat kon had ik geen diëtist nodig natuurlijk. In het verleden ben ik tijdens een burnout 15 kg aangekomen, maar heb het er op eigen kracht en met gemak er naderhand weer af gekregen.
Zoals ik al schreef ben ik nu in de overgang en 20 kg aangekomen. De knop die ik na mijn burnout heb kunnen omzetten kan ik nu niet vinden. Ik zou het fijn vinden om die weer terug te vinden.
Uiteraard heb ik daar best wat voor over (financieel gezien) maar dan moet het wel wat voor me doen natuurlijk.
Een diëtist geeft je tips en handvaten maar de discipline en het doorzettingsvermogen moet je zelf hebben. Zoals ik het lees heb je dat (nu) niet en dan vraag ik me af wat je van een diëtist verwacht. 20kg is een behoorlijk gewicht wat je bent aangekomen, geen idee of je er voor open staat en het is ook niet lullig bedoeld maar is een gesprek bij een psycholoog misschien niet beter passend voor je?
Ik vind diëtisten vrij vermoeiend. Het is elke keer hetzelfde riedeltje.

Wat heb je gegeten?
"een boterham met leverworst"
Je kunt beter rookvlees eten.

Ja dat snap ik ook wel, maar je vroeg wat ik gegeten had, denk ik dan. Bovendien heb ik nog geen diëtist ontmoet die niet onwijs in het Nederlandse eetpatroon geramd zat. Altijd weer cracker hier, beschuitje daar, yoghurt zus en een boterham zo.

Maar als dat je ding is, en je weet echt niet hoe je het moet aanpakken om af te vallen, dan kan je het altijd proberen. Heb je niet een paar gratis sessies in je zorgpakket?
Ik heb er veel baat bij gehad, eerste x om af te vallen, tweede keer omdat ik te ver doorgeslagen was.
Ik had dezelfde diëtiste, een hele prettige vrouw. (Geef een gil als je in omgeving 026 woont, dan geef ik haar naam)

Ik wil er wel bij zeggen dat ik rete gedisciplineerd ben... (Dat wist ik van mezelf niet, maar als ik iets in meiner kopf heb....)

En dat is het wel, je moet het zelf doen, en nee afvallen is niet leuk en ook niet makkelijk.
Phoebe, wat was voor jou de trigger om het te kunnen doen en door te zetten? Wat zei of deed je diëtiste? (Ik woon trouwens niet bij jou in de buurt)
Theamuts schreef:
02-02-2018 19:41
Wat vervelend dat je een burn out heb gehad, dietiste krijg je 3 uur vergoed uit je zorg pakket vraag dit even na voor de zekerheid. Je zeg nu in de overgang te zitten dan gaan je hormonen alle kanten op heb je dit al met je huis arts besproken dat je nu moeite heb met de omschakeling van de overgang.

En de.dietist je.kan ook eerst een intake doen en echt je wens uitleggen en kijken wat ze voor je kunnen betekennen. Dietist zal voor iedereen anders uitpakken.
Theamuts schreef:
02-02-2018 19:42
Het dik gedrukte stukje tekst spreekt mij wel aan. Ik denk ook dat het daar vanaf hangt of het gaat werken.
Het hangt dan dus wel je van verwachting af. Ik kon gewoon echt niet bedenken wat normaal en goed was om te eten (kwam vanuit een eetstoornis), en dan heeft het dus heel veel nut. Zij kon me dan verzekering geven dat bepaalde dingen écht niet slecht waren om te eten, en kon met me mee zoeken naar alternatieven voor dingen die ik gewoon echt niet wilde eten. Daarin is het dus heel helpend. Het is weinig helpend als je prima weet wat alle opties zijn. Zoals iemand hierboven al zei, als jij zegt dat je een boterham met leverworst eet, en zij reageert dat je beter rookvlees kan eten en je weet dat al dan gaat het echt niet zoveel doen, want een diëtist geeft je niet ineens zo maar de motivatie en het doorzettingsvermogen!
Sommigen hebben een betere discipline als een autoriteit hen voorschrijft wat te doen.

Ik ben daar ongevoelig voor maar soms probeer ik zo'n "recept" uit als het anders is dan anders.
Nog nooit gebeurd dat iets revolutionairs toen bewezen werd. Als je hetgene wat je eet niet zo lekker vindt dan eet je daar minder van en dan val je af. Dat is het enige wat ermee bewezen is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als het aan de overgang ligt, zou de huisarts dan niet weten of je daar wat aan kunt doen? Misschien met hormonen ofzo? Geen idee hoor, ik vroeg het me gewoon af. Ik lees ook weleens dat mensen metformine krijgen voorgeschreven, dat is eigenlijk een medicijn voor suikerziekte maar je valt er ook vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven