Lijf & Lijn alle pijlers

Diëtist zinvol?

02-02-2018 19:25 55 berichten
Eigenlijk heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die er echt baat bij heeft gehad. Nou zijn dat er niet zoveel, dus ben ik wel benieuwd of er mensen zijn die wel met behulp van een diëtist de knop om hebben kunnen zetten en hoe dat in zijn werk is gegaan.
Zelf zit ik in de overgang en ben in drie jaar tijd 20 kg aangekomen. Uiteraard wil ik daar graag vanaf en heb al verschillende plannen gemaakt. Maar het lukt me niet!
Nu rest nog hulp inroepen van en professional. Maar welke?
Die burnout is alweer 10 jaar geleden, dus daar heb ik gelukkig geen last meer van. Het zwaarder worden dit keer is echt hormonaal gerelateerd. De laatste tijd heb ik er wat minder last van.
Op een of andere manier voel ik me niet zo zwaar als dat ik ben, maar als ik in de spiegel kijk zie ik het wel degelijk.
Ik ben in de tussentijd allerlei boeken gaan lezen over eten, diëten en de psyche achter eten.
Eigenlijk weet ik precies wat ik moet doen om af te vallen, maar in het dagelijks leven lijkt het besef er niet echt. (Ik vind het moeilijk om uit te leggen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken overigens iemand die slank is geworden met het "van alles de helft"-dieet en iemand die succes had met het suikerloze dieet (dus alles waar suiker in zit strikt vermijden). Kennelijk at ze voornamelijk zoetigheid (koek, snoep, toetjes, zoet brood, likeur) en vond ze de rest minder lekker.

Vroeger had ook het Montignac-dieet groot succes. Het was echt een rage. Je mocht geloof ik onbeperkt eten, of in elk geval veel, maar wat je nooit mocht eten dat was de combi vet-koolhydraten. Dacht ik.

Ik geloofde er niet in en heb het ook nooit geprobeerd. Wat je concluderen kan dan is dat als mensen alles vermijden waar zowel vet als koolhydraten in zitten, er niet zoveel wordt gegeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
02-02-2018 21:08
Ik ken overigens iemand die slank is geworden met het "van alles de helft"-dieet en iemand die succes had met het suikerloze dieet (dus alles waar suiker in zit strikt vermijden). Kennelijk at ze voornamelijk zoetigheid (koek, snoep, toetjes, zoet brood, likeur) en vond ze de rest minder lekker.

Vroeger had ook het Montignac-dieet groot succes. Het was echt een rage. Je mocht geloof ik onbeperkt eten, of in elk geval veel, maar wat je nooit mocht eten dat was de combi vet-koolhydraten. Dacht ik.

Ik geloofde er niet in en heb het ook nooit geprobeerd. Wat je concluderen kan dan is dat als mensen alles vermijden waar zowel vet als koolhydraten in zitten, er niet zoveel wordt gegeten.
En dus......?
Ik begrijp niet wat je wil zeggen met deze post. Ik lees hier geen tips om je mindset te veranderen bijvoorbeeld.
Wat bedoel je te zeggen?
Lavendel2 schreef:
02-02-2018 19:29
Dietist is zinvol als jij bereid bent om de knop om te zetten en doen wat nodig is en zijn of haar advies te volgen. Het is niet zin vol als je niet in gelooft en dat je tientallen excuses hebt waarom je het dieetplan niet volgt en nog steeds te veel eet.

Ik heb er veel aangehad.

Het is dus totaal aan jou.
Dit dus....
Je leert dat en waarom diëten niet langdurig werken.
Ik vond dat erg zinvol.
Theamuts schreef:
02-02-2018 20:36
Phoebe, wat was voor jou de trigger om het te kunnen doen en door te zetten? Wat zei of deed je diëtiste? (Ik woon trouwens niet bij jou in de buurt)
Moeilijk, het is al een tijd geleden.
Ik had door haar een enorme stok achter de deur, dat was een enorme trigger
Plus dat ik me lichamelijk steeds beter ging voelen.
En ik wilde perse afvallen, ik hield me daarom strikt aan haar menu en tips.

Voor mij had het veel meer zin dan zelf maar wat aanklooien. (Die mode dieten zijn veel te streng, dat houdt je niet vol)

Retrostar: inderdaad, je eet minder en bent bewust bezig met je eten. Daar val je vanaf, niet van bepaalde combinaties niet eten, of geen koolhydraten, of vet vermijden of weet ik veel wat.
Daar verdienen die goeroes bakken met geld mee, nieuwe dieetfabels verzinnen. (En daar gaat het ze om, hun portomonnee, niet jouw gewicht)

Ik heb een collega die weer op dieet is, net als vorige x mijd ze koolhydraten.
Ik voorspel je nu al dat het vermoedelijk weer gaat zoals vorige x: ze gaat heel snel 15 kilo kwijt raken vervalt stilletjes aan weer in oude eetpatroon, uiteindelijk slaat ze door, gaat smoesjes verzinnen en over een halfjaar zitten er 20 kilo aan.
Ik moet op mn tong bijten maar ik kan haar toch niet overtuigen...
Maar gezond is het niet hoor... en zin heeft het ook niet.
Je moet je levenstijl veranderen, en dat houd je simpelweg niet vol met een (streng) dieet.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 07:20
42.57% gewijzigd
Ik neig er wel naar om me bij WW aan te melden en naar bijeenkomsten te gaan. Niet dat die bijeenkomsten me leuk lijken, maar meer om de ervaringen van anderen te horen en eventueel te herkennen.
Frietmetmayo schreef:
02-02-2018 19:35
Man gaat naar diëtist en het heeft hem heel veel bewuster gemaakt in zijn eetpatroon en kan nu beter keuzes maken.
Mag hij nog wel frietmetmayo :puh: ???
(sorry, kon het niet laten haha)

Denk zeker dat een diëtiste nuttige info kan geven, zou gewoon kennis gaan maken en kijken of het je wat lijkt TO
Nou, ik heb me zojuist maar opgegeven bij WW.
Weet iemand of je gewoon naar de cursuslocatie kunt gaan, of dat je je van tevoren kunt aanmelden? (Ik kan deze info niet op de site vinden.)
Bij de overgang heeft het aankomen ook met hormonen te maken. Ga anders eens op zoek naar iemand die samen met jou naar je voedingspatroon kan kijken op basis van personal hormon profiling (PHP). Via google kun je gecertificeerde coach vinden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Doe je iets van sport? Spiermassa neemt af hij het ouder worden, het is aangewezen om spierversterkend te trainen.
Bij mij is het ook zo dat sporten met aanzet om gezonder te eten. Het is zonde om al de inspanning teniet te doen door ongezond te eten.
Wat vind je zelf van je voedingspatroon? Kan daar veel aan verbeterd worden?
Theamuts schreef:
02-02-2018 22:26
Nou, ik heb me zojuist maar opgegeven bij WW.
Weet iemand of je gewoon naar de cursuslocatie kunt gaan, of dat je je van tevoren kunt aanmelden? (Ik kan deze info niet op de site vinden.)
Je kunt gewoon naar de bijeenkomst vd dichtstbijzijnde cursus lokatie gaan. Dan krijg je daar wat info en wordt je meteen gewogen.
Dankje coosje, ben heel benieuwd!
Vandaag begonnen met het invullen van de app en nu op zoek naar een recept voor mijn avondeten.
Als ik te dom ben om mezelf een normaal dieet aan te laten wennen, ja dan heb ik wel professionele hulp in de vorm van een diëtiste nodig.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
gyda schreef:
03-02-2018 15:42
Als ik te dom ben om mezelf een normaal dieet aan te laten wennen, ja dan heb ik wel professionele hulp in de vorm van een diëtiste nodig.
Wat heeft het voor meerwaarde om dat in dit topic te melden?
Of wilde je alleen even van je af poepen?
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:28
0.00% gewijzigd
Theamuts schreef:
02-02-2018 21:29
En dus......?
Ik begrijp niet wat je wil zeggen met deze post. Ik lees hier geen tips om je mindset te veranderen bijvoorbeeld.
Wat bedoel je te zeggen?
Mindset verander je bij een psycholoog. Niet bij een dietist.
Koffiekop schreef:
03-02-2018 15:48
Mindset verander je bij een psycholoog. Niet bij een dietist.
Dus jij vind dat iemand die last heeft van haar hormonen maar naar een psycholoog moet?
Ook vrouwen die last van pms hebben? (De overgang kan namelijk lijken op een bijna permanent pms.)
Theamuts schreef:
03-02-2018 15:45
Wat heeft het voor meerwaarde om dat in dit topic te melden?
Of wilde je alleen even van je af poepen?
Hahahaha, ben jij de leukste hier?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Ik lees net dat je IQ ongekeerd evenredig is gelinked aan je gewicht. :bonk:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Theamuts schreef:
03-02-2018 15:51
Dus jij vind dat iemand die last heeft van haar hormonen maar naar een psycholoog moet?
Ook vrouwen die last van pms hebben? (De overgang kan namelijk lijken op een bijna permanent pms.)
Ik ben het eens met koffiekop. Je geeft zelf ook aan dat het met je mindset te maken heeft. Je schrijft dat je wel weet dat het beter kan. Oftewel het is vooral je mindset waar je iets aan moet doen, maar als dat lukt met ww is dat ook top.
Theamuts schreef:
02-02-2018 21:06
Eigenlijk weet ik precies wat ik moet doen om af te vallen, maar in het dagelijks leven lijkt het besef er niet echt. (Ik vind het moeilijk om uit te leggen.)
Hier zeg je het zelf... volgens mij zijn vooral je reacties wat hormonaal.
Theamuts schreef:
03-02-2018 15:51

De overgang zorgt niet voor 20 kilo aankomen.
Paar kilo misschien, wat andere verdeling van vet op je lijf, minder makkelijk spieren opbouwen.
Maar je komt niet zoveel aan door de overgang. Dat komt gewoon door veel te veel eten. En waarom je dat doet... daar kan inderdaad een psych of coach je bij helpen.
Koffiekop schreef:
03-02-2018 16:55
De overgang zorgt niet voor 20 kilo aankomen.
Paar kilo misschien, wat andere verdeling van vet op je lijf, minder makkelijk spieren opbouwen.
Maar je komt niet zoveel aan door de overgang. Dat komt gewoon door veel te veel eten. En waarom je dat doet... daar kan inderdaad een psych of coach je bij helpen.
En dat was nou net mijn oorspronkelijke vraag. Ik weet echt waar waardoor ik zoveel ben aangekomen, dus het lijkt me apart dat daar de discussie over zou moeten gaan.
Is er al es bloed getrokken, naar je schildklier gekeken, ...?

Ik zou het medische niet totaal uitsluiten.
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:32
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven