Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-01-2020 07:55
Ik zeg niet dat mensen op dit topic een probleemdrinker zijn, maar als je maar 1-2 glaasjes per week drinkt lijkt het me vrij zinloos om die ook nog te laten staan voor een maand.
Dat kan maar het kan ook een gewoonte zijn die iemand wil doorbreken. Iedereen heeft zijn of haar eigen doelen.
Ik vind het vrij zinloos dat mensen zich hier melden om te vertellen dat ze niet mee gaan doen.
Ik ga toch ook niet posten in de topics over proberen zwanger te worden door te melden dat het zonder kind veel fijner is?
Alle reacties Link kopieren
Ben wel van plan om ipv wijntje alcoholvrij bier in huis te halen. Die paar keer dat ik een wijntje drink kan ook vervangen worden door alcoholvrij witbiertje. Lijkt me een makkie eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
In tegenstelling tot Redbulletje denk ik dat er een behoorlijk groot grijs gebied zit tussen af en toe een glaasje en problematisch drinken. Mijn eigen drankgebruik is zeker niet problematisch. Toch drink ik wel meer dan goed voor me is. Met name sociaal drinken is mijn valkuil.

Als ik een week geen etentjes en/of ontmoetingen met vrienden heb, drink ik op vrijdagavond één of twee glaasjes wijn. Misschien op zaterdag nog een glaasje (als mijn vriend thuis is; ik drink niet alleen) en een enkel keertje op zondag nog één.

Maar zeg ‘zonnig terras’ en ik zeg: lekker droog wit wijntje! Zeg ‘bijpraten met vriendinnen’ en ik zeg: wijntje erbij! Een hapje eten in de stad bestaat in mijn beleving niet zonder bijpassende wijn. En die paar keer per jaar dat ik ga stappen / dansen, dan drink ik zeker vier of vijf wijn. De laatste keer (afgelopen week) waren dat er vermoedelijk meer… want ik weet niet meer hoeveel ;-D

De uitdaging voor Dry January zit ‘m wat mij betreft ook niet in die glaasjes die ik thuis met mijn vriend drink. Verse gemberthee is ook lekker, als ik thuis op de bank zit. Mijn aandachtspunt is het sociaal drinken. Mijn associatie van wijn met gezelligheid. En wijn met lekker eten. Een nieuwjaarsborrel heet niet voor niets een nieuwjaarsborrel. Het uitgangspunt is dat je met elkaar wat drinkt. Ergens irriteert het me dat drank zo gangbaar is in de sociale context. Tegelijkertijd geniet ik er ook erg van. Dat dubbele is één van de redenen dat ik meedoe aan Dry January. Om te onderzoeken of sociale activiteiten echt minder leuk zijn zonder drank. (verder heb ik in de december ongeveer het dubbele gedronken van wat ik normaal doe, dus het is ook een soort balansmaand / body-cleanup)

Komende zondag hebben we een nieuwjaarsborrel met een groep vrienden. Ik heb vriendlief al aangeboden BOB te willen zijn en neem een fles 0.0 bubbels mee, die in mijn kerstpakket zat. Dat proost dan weer net iets gezelliger dan Spa.

Ik heb trouwens wel wat alcoholisten in mijn directe omgeving, waarvan er één nu heel diep in de shit zit. Dat maakt ook wel dat ik mijn drinkgedrag weer even wil herijken. Hoewel ik heel goed weet dat ik nooit zo diep zal zinken.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn conclusie is dat sociale activiteiten inderdaad minder leuk zijn zonder drank. Als anderen ook niet drinken maakt het niet uit maar als ze wel drinken dan heb ik er gewoon echt minder lol aan. Triest maar waar...
Alle reacties Link kopieren
Mijn conclusie is helaas dezelfde als die van Lady Day. En dan maakt het voor mij eerlijk gezegd niet eens superveel uit of anderen wel of niet drinken. Ik kan het prima laten (ik drink dus bijvoorbeeld niks als ik rij), maar de sjeu is er dan wel af. En ik heb ook niet de indruk dat het went.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
dolfje schreef:
03-01-2020 08:23
Dat kan maar het kan ook een gewoonte zijn die iemand wil doorbreken. Iedereen heeft zijn of haar eigen doelen.
Ik vind het vrij zinloos dat mensen zich hier melden om te vertellen dat ze niet mee gaan doen.
Ik ga toch ook niet posten in de topics over proberen zwanger te worden door te melden dat het zonder kind veel fijner is?
Dat zou RB nou juist wel doen
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
03-01-2020 09:51
Mijn conclusie is helaas dezelfde als die van Lady Day. En dan maakt het voor mij eerlijk gezegd niet eens superveel uit of anderen wel of niet drinken. Ik kan het prima laten (ik drink dus bijvoorbeeld niks als ik rij), maar de sjeu is er dan wel af. En ik heb ook niet de indruk dat het went.
Als anderen niet drinken heb ik het in mijn geval dan vaak over ergens lunchen of zo (en dan nog wordt er vaak gedronken). Ik organiseerde vroegah ook wel vaak etentjes en dan gingen er heel wat flessen doorheen maar ik vind het nu gewoon echt minder leuk. Ja, het is wel gezellig maar het is gewoon 'anders'. Zoals jij zegt, minder sjeu. En nee, voor mij went het ook niet.
Maar drinkt dan iedereen bij jullie sociale activiteiten?
Eten vind ik bij sociale activiteiten nog veel belangrijker dan alcohol. Kan prima met spa rood als er maar wel bitterballen zijn. Of een latte of warme chocomel maar dan wel met een apfelstrudel o.i.d.
humanista schreef:
29-12-2019 08:11
Ik heb geleerd dat het een heel slecht idee is om tegelijkertijd meerdere slechte gewoonten te willen aanpakken. De kans is veel groter dat het niet gaat lukken.
1 slechte gewoonte is al moeilijk genoeg en duurt een hele tijd voordat het goed in je systeem zit. Daarna is het tijd voor de volgende slechte gewoonte, alles een voor een en rustig aan dan heb je het meest kans op succes en het is nog relaxter ook.


Verder vind ik ook dat dry january geslaagd is als je echt niets drinkt. Als je ervoor kiest om wel te drinken op de nieuwjaarsborrel of de verjaardag van tante Trees dan is dat prima maar moet je niet gaan zeggen dat je een dry january hebt want dat is dan feitelijk niet zo en vooral interessantdoenerij. Je kunt of wilt het dan gewoon niet, klaar. Hou jezelf niet voor de gek. Dat is wat ik ervan vind maar verder moet iedereen natuurlijk vooral doen wat hij/zij zelf wil.
Op dit vlak lees ik tegenwoordig net het tegenovergestelde, nml. dat het soms makkelijker is om twee verslavingen aan te pakken ipv één per één, gewoon omdat de gewoontes zo samenhangen.
Denk dat dit in de praktijk ook terugkomt als je kijkt naar de personen zonder alcoholprobleem die stoppen met roken en de eerste weken de kroeg vermijden omdat een drankje samenhangt met een sigaret.

Al is het drie januari, toch ga ik meedoen daar ik doorgaans te veel drink (hetgeen anderen hier aangeven per week, maar dan per dag, minstens). Trigger is waarschijnlijk het etentje vorige week waarbij ik zag hoezeer mijn jongere schoonbroer al last krijgt van zijn drinkgedrag (beginnende bierbuik, rood gezicht, gelige waas in ogen), zelf geen last van maar wil het ook niet zover laten komen.
Nu stoppen en zondag even lekker naar de sauna met vrouwlief om alles uit te zweten.
Beste wensen voor allen.
Wij hebben vijf verschillende soorten spawater met een smaakje gekocht., testen welke het lekkerst is. Gisteren zaten we aan de bubbels met een vleugje kokos, echt heel vies en bitter!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-01-2020 10:35
Maar drinkt dan iedereen bij jullie sociale activiteiten?
In mijn vrienden en kennissenkring eigenlijk wel. En behoorlijk stevig ook.
Lady_Day schreef:
03-01-2020 11:21
In mijn vrienden en kennissenkring eigenlijk wel. En behoorlijk stevig ook.


Dan is dat platteland, met verplicht een Bob per auto (meestal per stel) zo gek nog niet, maakt het een stuk makkelijker om niet te drinken :proud:
MinkeDeWit schreef:
03-01-2020 11:16
Wij hebben vijf verschillende soorten spawater met een smaakje gekocht., testen welke het lekkerst is. Gisteren zaten we aan de bubbels met een vleugje kokos, echt heel vies en bitter!
Oh die vind ik lekker.

Maar mijn favoriet is gember-citroen van de ah
Moirmel schreef:
03-01-2020 11:11
Op dit vlak lees ik tegenwoordig net het tegenovergestelde, nml. dat het soms makkelijker is om twee verslavingen aan te pakken ipv één per één, gewoon omdat de gewoontes zo samenhangen.
Denk dat dit in de praktijk ook terugkomt als je kijkt naar de personen zonder alcoholprobleem die stoppen met roken en de eerste weken de kroeg vermijden omdat een drankje samenhangt met een sigaret.

Al is het drie januari, toch ga ik meedoen daar ik doorgaans te veel drink (hetgeen anderen hier aangeven per week, maar dan per dag, minstens). Trigger is waarschijnlijk het etentje vorige week waarbij ik zag hoezeer mijn jongere schoonbroer al last krijgt van zijn drinkgedrag (beginnende bierbuik, rood gezicht, gelige waas in ogen), zelf geen last van maar wil het ook niet zover laten komen.
Nu stoppen en zondag even lekker naar de sauna met vrouwlief om alles uit te zweten.
Beste wensen voor allen.
Succes hoor! Goed bezig.
Moirmel schreef:
03-01-2020 11:11
Op dit vlak lees ik tegenwoordig net het tegenovergestelde, nml. dat het soms makkelijker is om twee verslavingen aan te pakken ipv één per één, gewoon omdat de gewoontes zo samenhangen.
...
Waar lees je dat? Heb je de link voor ons?

Ik wil echt even terug naar niet drinken, kha eten en regelmatig bewegen. Ik heb in december alle teugels losgelaten en ik vrees de weegschaal straks :'(
Toch was het wel weer eens fijn om een tijd zonder discipline te leven, ik weet nu weer dat het me eigenlijk niet zo veel brengt, die losse teugels.
Voor mij dus straks in 1x 3 teugels aanhalen. Ja dat gaat best even lastig zijn. Maar ik weet dat ik het kan, ik heb het vaker gedaan.
Ik heb mezelf ook een doel gesteld, me ingeschreven voor een sportactiviteit. Mij helpt dat, als ik tóch zou snoepen/drinken zou ik niet zo fijn kunnen meedoen aan dit evenement.
In mijn achterhoofd wil ik eigenlijk nu al beginnen, maar het is nog vakantie, en maandag moet ik dus aan de koolhydraten en alcohol, dus ik stel het uit tot dinsdag.
Dinsdag zal ik vasten. Daarna dus alcoholvrij, regelmatig trainen en in elk geval doordeweeks kha eten. Minimaal 4 volledige weken. Daarna zien we verder. En misschien dat ik in de weekenden wel koolhydraten zal eten, dat weet ik nog niet, het moet wel een beetje vol te houden zijn.

Wie van de dagelijkse drinkers is nu al gestart? Hoe gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-01-2020 11:29
Dan is dat platteland, met verplicht een Bob per auto (meestal per stel) zo gek nog niet, maakt het een stuk makkelijker om niet te drinken :proud:
Fijn dat er een Bob is. Ik heb vaak genoeg om mij heen gezien dat mensen toch met alcohol op achter het stuur kruipen.
MinkeDeWit schreef:
03-01-2020 11:16
Wij hebben vijf verschillende soorten spawater met een smaakje gekocht., testen welke het lekkerst is. Gisteren zaten we aan de bubbels met een vleugje kokos, echt heel vies en bitter!
Dat is wel grappig, zo'n speurtocht naar alternatieven. Ik vind de rode grapefruit wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
03-01-2020 11:16
Wij hebben vijf verschillende soorten spawater met een smaakje gekocht., testen welke het lekkerst is. Gisteren zaten we aan de bubbels met een vleugje kokos, echt heel vies en bitter!
Oh, die vind ik juist heel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestart. Ik heb woensdagochtend na 12 uur nog wel een glas gedronken. De dag begon voor mij pas nadat ik geslapen had. Nu verheug ik me op het frisse gevoel dat ik krijg na een week alcoholvrij. En het betere slapen. Ik zie nog geen beren op de weg. Maandag nieuwjaarsborrel op het werk, dat ging vorig jaar ook prima dus zal deze keer ook zeker lukken.
Succes iedereen!

Verder vraag ik me af waarom er zoveel mensen meelezen die zelf geen enkele behoefte voelen om mee te doen omdat ze zo weinig drinken. En dat hier ook continu willen uiten. Is het een soort van leedvermaak? Of een manier om je beter te voelen dan een ander die wel een probleem ervaart met alcohol?
Ik zou graag willen dat diegenen die vinden dat ze wel een probleem hebben met alcohol zich daar niet door laten weerhouden en toch gewoon hun sores hier uiten. Het is tenslotte niet echt tof om open te zijn over je drankgebruik als er vóór jou net 5 mensen hebben geuit dat ze echt geen probleem met alcohol hebben.
Keep-smiling schreef:
03-01-2020 11:31
Oh die vind ik lekker.

Maar mijn favoriet is gember-citroen van de ah
Mijn vriend vond het ook lekker. Kennelijk toch de bitterheid. Ik drink ook geen bier of rode wijn.
Desalniette_ schreef:
03-01-2020 11:39
Waar lees je dat? Heb je de link voor ons?
...
https://joinclubsoda.com/alcohol-and-sm ... -together/
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 100726.htm
https://www.health.harvard.edu/newslett ... d_quitting
https://www.verywellmind.com/smoking-mo ... lics-67699
https://pubs.niaaa.nih.gov/publications ... 08-212.htm
https://www.drugfoundation.org.nz/matte ... at-a-time/
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 12:12
8.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Minke, weet je wat mij hielp? (Behalve cola zero want daar ben ik nu helaas verslaafd aan).) Lekkere thee uitzoeken. Geen pickwicktoestanden, gewoon even naar de Simon Levelt of vergelijkbare winkel en heerlijke losse thee kopen en ontdekken. Ik houd ook totaal niet van gewoon water maar een goede kop thee kan ik nu echt wel waarderen. Voelt dan toch als een soort beloning.

Een scheutje Slimpie icetea ranja vind ik ook nog wel lekker in water.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-01-2020 10:35
Maar drinkt dan iedereen bij jullie sociale activiteiten?
Dat hangt natuurlijk een beetje van de activiteit af. Ik ga ook weleens koffie drinken of lunchen met iemand. Maar als een afspraak eind van de middag of later is, dan is bier of wijn wel de standaard ja. Voor mij hoort alcohol inderdaad erg bij gezelligheid. Ik ervaar overigens geen enkele sociale druk om het dan niet gewoon alcoholvrij te houden, maar in mijn sociale omgeving is daar eigenlijk altijd een reden voor: zwanger, kater, willen afvallen of nog moeten rijden bijvoorbeeld. Behalve die enkele vriendin (ik kan me er op dit moment echt maar eentje bedenken) die nooit drinkt.

Het scheelt in mijn geval wel dat ik tegenwoordig niet vaak meer sociale activiteiten meer heb waarbij ik überhaupt in de gelegenheid ben om alcohol te drinken, dus dat probleem is min of meer vanzelf verholpen. Maar ik mis dat helaas dus wel ja. Met oud en nieuw ben ik bijvoorbeeld bij een vriendin blijven slapen zodat ik dan wel wijn en champagne kon drinken (overigens ook omdat ik die nacht niet de weg op wilde, omdat iedereen hier doodleuk met een slok op achter het stuur gaat zitten).
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Desalniette_ schreef:
03-01-2020 11:39


Wie van de dagelijkse drinkers is nu al gestart? Hoe gaat het?
Ik ben gestart!
Gaat prima tot nu toe.
Maar goed, ik ben ook gewoon aan het werk, dus de neiging om te drinken s avonds is dan ook kleiner. Normaal zou ik na een avonddienst nog wel een whiskey nemen, maar dat heb ik dus gelaten en een spa met gember ingeschonken. Maar dat vond ik te fris. Ik had behoefte aan een warm gevoel zoals sterke drank dat ook kan geven. Toen heb ik thee gezet. Vond ik best een succes, dus die hou ik er in denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven