Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Ik doe ook mee maar niet alleen deze maand maar omdat ik echt wil stoppen met alcohol. Ik gebruik alcohol om de verkeerde redenen, om dingen te "verdrinken". Een fles wijn per avond drink ik zo weg.

Een drankje (of meer) bij een social event omdat het gezellig is, is heel wat anders als je t daarbij kan laten. Ik drink ook als ik alleen thuis ben en dus niet omdat ik ervan geniet.
Alle reacties Link kopieren
dora-wee schreef:
05-01-2020 09:17
Knap Fener! Nee ik heb eigenlijk niet tegen hen gezegd dat ik niet drink deze maand maar tegen de meeste mensen zeg ik het wel hoor. Het is alleen niet de eerste keer dat ik dit doe en ik moet in het begin altijd mezelf een beetje terugtrekken en ook veel slapen. Dus dit weekend blijf ik lekker veel thuis. Volgend weekend ben ik weer van de partij.
Vind het van je vrienden ook wel goed hoor, dat ze zich er snel bij neerlegden. Ik snap het ook wel, het is ook jammer als je van plan bent met z’n allen flink te feesten en dan doet er eentje niet mee. Ik weet dat dit belachelijk klinkt; waarom zou het jammer zijn?! Maar toch voel ik het wel zo. Ik vind een feestje met drank nou eenmaal stukken leuker. Alleen is m’n gezondheid nu even belangrijker.
Ik zei nog zonder drank ben ik ook leuk:)
Waarop mijn vriendin zei heel eerlijk?! Met wijn vind ik je leuker!😹😹😹
CherokeeRose1977 schreef:
05-01-2020 09:45
Ik doe ook mee maar niet alleen deze maand maar omdat ik echt wil stoppen met alcohol. Ik gebruik alcohol om de verkeerde redenen, om dingen te "verdrinken". Een fles wijn per avond drink ik zo weg.

Een drankje (of meer) bij een social event omdat het gezellig is, is heel wat anders als je t daarbij kan laten. Ik drink ook als ik alleen thuis ben en dus niet omdat ik ervan geniet.
Wat goed dat je dat aan gaat pakken!
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
05-01-2020 09:45
Ik doe ook mee maar niet alleen deze maand maar omdat ik echt wil stoppen met alcohol. Ik gebruik alcohol om de verkeerde redenen, om dingen te "verdrinken". Een fles wijn per avond drink ik zo weg.

Een drankje (of meer) bij een social event omdat het gezellig is, is heel wat anders als je t daarbij kan laten. Ik drink ook als ik alleen thuis ben en dus niet omdat ik ervan geniet.
Knap dat je stopt!
Ik kan ook uit ,,verveling,, thuis n paar wijntjes drinken
Heb je ideeen wat je kanngaan doen als je nu voelt dat je iets wil wegdrinken?
Ik heb me voorgenomen op lastige momenten te douchen of vroeg slapen:)
Dank jullie wel! :) het zal zeker een uitdaging worden. Ik woon in een grote stad met een avondwinkel en een nachtwinkel in de straat dus alcohol is zo gehaald.... Ik was al even overgestapt op kleinere flesjes maar dat lost ook niks op dus heb van de week alle wijn die ik nog had door de gootsteen gespoeld.

Daarnaast is het een nog grotere uitdaging omdat ik per 1 januari niet meer werk (ziek uit dienst gegaan ivm burn-out/mentale klachten).

Maar het is iets waar ik doorheen moet en ik weet dat t uiteindelijk alleen maar goede dingen oplevert.

En de zwakkere momenten... tot nu toe gaat t goed. Ik probeer ook niet te ver vooruit te kijken. Elke dag zonder alcohol is een succes. Stap voor stap.
Alle reacties Link kopieren
Succes allen met dry januari of nog meer maanden dry.

Zelf drink ik geen alcohol meer, voor mij zijn alle maanden dry. Al heel veel jaren geleden vond ik dat alcohol mij meer ongemakken gaf en dronk alleen af en toe nog wat. Toen bleek eigenlijk dat alcohol voor mij gewoon vergif was. Ik kan er heel slecht tegen en heb er dagen nog last van. Daarom is niet drinken vele malen prettiger voor mij.
Wel heb ik gemerkt dat je in andere groepjes beland op feestjes en etentjes. Net als rokers heb je ook een soort samenscholing van drinkers.
Ik kan me nog steeds prima vermaken op feestjes, maar juist als voor drinkers de echte lol gaat beginnen, word ik moe en wil liever naar huis. De sfeer is voor een niet drinker veel minder leuk. Tegenwoordig ben ik heel duidelijk. Ik ben met liefde en plezier de Bob, maar wil op een door mij bepaald moment naar huis. Simpelweg omdat de sfeer voor mij niet leuk meer is en het ook geen pretje is om drinken mensen naar huis te brengen.
Alcohol is een hele vreemde stemmingsmaker, zeker als je er nuchter tussen staat. Wat dat betreft heb ik liever te maken met iemand die stevig geblowd heeft dan een dronken iemand. Mensen worden agressief van drank, gaan makkelijker vreemd, gaan dronken aan het verkeer deelnemen......... als alcohol nu uitgevonden zou worden dan zou het op een verboden middelen lijst komen te staan, zo gevaarlijk is het. Tevens is het kankerverwekkend, maar helaas is daar erg weinig aandacht voor.
Laatst nog een noodoproep richting politie gedaan omdat een bejaarde man een vrouw over straat aan het sleuren was met en hoop gescheld. Het was een echtpaar wat op stand woont... de politie belde me later op met de mededeling dat er sprake was van een alcoholprobleem in deze relatie.

Hopelijk mondt jullie dry januari uit in nog vele maanden meer niet drinken. Er gaat een wereld voor je open als je langere tijd geen alcohol drinkt en je hebt het vele malen leuker dan met alcohol. Je houdt jezelf voor de gek door te zeggen dat je het nodig hebt voor de gezelligheid... dan is er toch al sprake van verslaving......
CherokeeRose1977 schreef:
05-01-2020 10:21
Dank jullie wel! :) het zal zeker een uitdaging worden. Ik woon in een grote stad met een avondwinkel en een nachtwinkel in de straat dus alcohol is zo gehaald.... Ik was al even overgestapt op kleinere flesjes maar dat lost ook niks op dus heb van de week alle wijn die ik nog had door de gootsteen gespoeld.

Daarnaast is het een nog grotere uitdaging omdat ik per 1 januari niet meer werk (ziek uit dienst gegaan ivm burn-out/mentale klachten).

Maar het is iets waar ik doorheen moet en ik weet dat t uiteindelijk alleen maar goede dingen oplevert.

En de zwakkere momenten... tot nu toe gaat t goed. Ik probeer ook niet te ver vooruit te kijken. Elke dag zonder alcohol is een succes. Stap voor stap.


Wat goed van je! Heel veel succes, stapje voor stapje inderdaad. Het lijkt me ook voor je mentale klachten een heel goede beslissing.



Donderdag (eerste werkdag in het nieuwe jaar) de nieuwjaarsborrel zonder alcohol gedaan, gisteren uit eten geweest (hoort een wijntje bij) met vrienden en het daarna met hen bij ons thuis in de jacuzzi (hoort een bubbeltje bij) gezellig laat gemaakt. Allemaal prima doorstaan op water. Oh en een glas Sparkling Apple Juice. Dat was niet wat :proud:
Alle reacties Link kopieren
Nou wij lagen dus eind van de middag alle twee te tukken op de bank. Het lijkt alsof nu ineens alle vermoeidheid eruit komt ofzo. Maar goed we hebben niks gedronken. Had er ook niet echt zin in deze week.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
05-01-2020 19:01
Donderdag (eerste werkdag in het nieuwe jaar) de nieuwjaarsborrel zonder alcohol gedaan, gisteren uit eten geweest (hoort een wijntje bij) met vrienden en het daarna met hen bij ons thuis in de jacuzzi (hoort een bubbeltje bij) gezellig laat gemaakt. Allemaal prima doorstaan op water. Oh en een glas Sparkling Apple Juice. Dat was niet wat :proud:
Netjes!

Ik doe eigenlijk geen Dry January, maar dit topic heeft me toch aan het denken gezet en ik dacht: ik kijk gewoon wel even hoe lang ik 'spontaan' meedoe. Laatste alcohol was oudejaarsnacht en vanavond heb ik er voor het eerst wel echt zin in. Maar ik laat het nog even, geloof ik.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Dolfje dat heb ik nou ook. Zo moe en heel vroeg naar bed willen. Hopelijk gaat dat snel over.
CherokeeRose hoe gaan de eerste dagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste nieuwjaarsborrel doorstaan. Met mijn zelf meegebrachte 0.0 bubbels. Er waren nog drie anderen die graag met me meedronken, dat scheelt. Met name de mannen in het gezelschap deden er nogal lacherig over, viel me op.
Dat die alcoholvrije drankjes zo zoet zijn, vind ik wel erg jammer. Ik moet echt nog even een beter alternatief - anders dan water - zien te vinden.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Appelsap mixen met spa rood? Dat lijkt het ook nog een beetje op een glas met bubbels.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
06-01-2020 08:21
Ik heb de eerste nieuwjaarsborrel doorstaan. Met mijn zelf meegebrachte 0.0 bubbels. Er waren nog drie anderen die graag met me meedronken, dat scheelt. Met name de mannen in het gezelschap deden er nogal lacherig over, viel me op.
Dat die alcoholvrije drankjes zo zoet zijn, vind ik wel erg jammer. Ik moet echt nog even een beter alternatief - anders dan water - zien te vinden.

In ah is er alcoholvrije cava “Viverty” te krijgen. Voor mij tot nu toe het beste alternatief en bijna niet van de ‘echte’ te onderscheiden.
Ik vind ginger beer erg lekker.
Of tonic.
Spa rood met een beetje siroop (heel weinig, net genieg voor de smaak).
Alle reacties Link kopieren
Thuis drink ik ook limonade met spa rood en ginger ale. En toch gewoon water.

Ik schrok net wel van de weegschaal, heb de laatste weken echt gevreten en daar moet ik ook vanaf en weer meer gaan bewegen.
Heb vannacht toch weer niet zo best geslapen helaas.
Ik probeer ook niet teveel vervangers te nemen omdat dat ook allemaal suiker is en zoetstoffen vind ik echt heel vies.
Dus ik drink ook veel thee of water met een smaakje. Of gewoon kraanwater. Tegen de dorst is dat prima.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-06-2020 19:27
Reden: privacy
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-06-2020 19:27
Reden: privacy
99.42% gewijzigd
Tessaa schreef:
06-01-2020 15:38
Ik neem expres geen 0% bier of wijn, alleen andere drankjes zoals spa met citroen of sap. Ik heb die docu gekeken van Roes en had het idee dat die mensen met hun 0% toch moeite hadden om los te komen van alcohol. Ik probeer andere drankjes juist niet te zien als "vervanging" van, maar meer zo van: gedurende deze maand bestaat alcohol voor mij niet meer.
Zou dat echt zo werken? Ik heb geen moeite met geen alcohol met een 0.0 maar ik vind de spa/ thee/sap alternatieven echt voelen als straf. Drink overdag ook altijd alleen maar koffie (vooruit bij 30+ graden nog wel eens wat water). Na 2x 41+ weken zwanger weet ik ook dat het niet went.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik heb op die manier bijvoorbeeld juist lekker 0% bier ontdekt dat ik ook nog weleens drink buiten 'droge maanden' om. Uiteindelijk denk ik dat het voornaamste is dat je geen alcohol drinkt en wat je er dan voor in de plaats drinkt maakt volgens mij niet zoveel uit.

Stel nou dat je al je borrelmomenten invult met 0% wijn of bier? Dan zijn er twee opties: of je vindt dat het het toch niet haalt bij alcohol (dat zag je in Roes) of je vindt het een prima alternatief. In dat eerste geval was het niet anders geweest dan wanneer je op die momenten spa rood had gedronken, in het tweede geval leidt het er misschien toe dat je vaker op borrels voor de alcoholvrije variant gaat kiezen.

Ik zie het probleem dus geloof ik niet zo.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Het lijkt me logisch dat niets het haalt bij een borrel, anders zaten we hier niet te dry-january-en met zijn allen. :whistle:

Een 0.0 vind ik het beste alternatief.

Bij mij zit het hem echt in moeite met alternatieven hebben hoor. Ik heb mijn hele zwangerschappen ook een spoor van driekwart volle theemokken achter gelaten overal waar ik ging. Want: "Oeh, zin in koffie"! Oh, ik zal wel dorst hebben. *Zet thee, neemt slok* Meh, thee... *zet kop neer, vergeet tot steenkoud, herhaal proces. :P
Ieder zijn eigen ding hoor.
Ik wil geen 0,0 vervangers deze maand. Na januari kijk ik wel verder.
Ik ben in ieder geval van plan hierna minder te drinken.
Alle reacties Link kopieren
De vervangers spelen voor mij ook vooral als ik in gezelschap en/of buiten de deur ben. Als 'even iets drinken' de activiteit is, zeg maar. ;-D Dan vind ik water zo suf. (en een Spa blauw in de horeca vind ik ook echt zo'n geldverspilling). Thuis drink ik sowieso vooral water (en koffie / thee). Ik denk thuis pas aan wijn op vrijdagavond, als er ook een kaasje of nootje op tafel komt. (Kaas met water smaakt ook wel, merkte ik dit weekend...maar is toch niet helemaal hetzelfde).
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Nou ik ben van start hoor!
Hoe gaat het met de stoppers? CherokeeRose1977 vooral aan jou moet ik denken, lukt het totnutoe?

Oh en Doornroosje75, kaas smaakt lekker met spa met een smaakje, of met half spa half water. De koolzuur maakt het net iets pittiger.
Ja, het gaat goed tot nu toe :) Ik had wel even een lastig moment in de supermarkt...toen dacht ik van "Ik koop chocolade ipv wijn"...maar uiteindelijk gezond en lekker fruit gekocht :-D

Bij mij wordt t echt getriggerd als ik me minder voel dus ja, dan misschien op dat soort momenten niet naar de supermarkt enzo.

Qua ander drinken, ik drink geen 0,0% drankjes. Wel koffie, thee, water en vruchtensappen. Cola is een andere zwakte dus dat probeer ik zo veel mogelijk te laten ivm alle suikers.

Een goede vriendin is al langere tijd gestopt met drinken (zij was wel stuk verder heen, ook overdag drinken) en zij heeft nu enorme behoefte aan suikers....Dus dat moet ik voor mezelf wel in de gaten houden dat ik niet tig kilo aankom door veel te snoepen!

Dus ja, tot nu toe goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven