Lijf & Lijn alle pijlers

Een gezond eetpatroon ontwikkelen - kletstopic

11-04-2019 11:49 50 berichten
Alle dieten de afgelopen jaren ten spijt ben ik gewoonweg te zwaar. Het zal niet veel mensen onbekend in de oren klinken.

Na mijn laatste zwangerschap 3 jaar geleden heb ik vaak wat kilo's kwijt willen raken maar door de hectiek die twee jonge kinderen met zich meebrengt, een vers overlijden in het geheugen en een uiteindelijke burn-out hebben mijn pogingen geen lang leven beschoren. Ondertussen ben ik er achter wat de gemene deler bleek: snel resultaat willen zien, zonder nadenken in het avontuur storten en niet kijken naar wat mogelijk is in mijn eigen situatie.

Ik ben nu bezig mijn routines langzaam aan te passen en nieuwe gewoontes aan te leren. Om zo op de lange termijn gezonder te zijn, beter in mijn vel te zitten en rond de 15 kilo af te vallen.

Mijn man is een enorme lieverd en steunt me waar hij kan, maar uiteindelijk is hij een slanke, sportieve man die geen weet heeft hoe het is om je levensstijl geheel om te gooien. Daarom zoek ik support in mensen die hetzelfde doormaken en ook een stok achter de deur zoeken het vol te houden.

Wie kletst er mee?
Stress is zo'n rotfactor om te gaan eten. Ik merk het de laatste weken heel erg. Ik blijf vreten (is geen eten meer). Kan me niet heugen dat ik een fatsoenlijke maaltijd heb gegeten. Echt geen energie om te koken. Ik heb een verwijzing voor een diëtiste gekregen. Ik heb wel gezegd dat ik een diëtiste wil die dieper ingaat op gevoel en emotie. Niet alleen maar een riedeltje uitvoert zoals bij elk ander. Ik wil iemand die ook naar de mens als persoon kijkt. Ben benieuwd. Ze raad me vrijdag iemand aan. Ik moet dan sowieso bellen voor de uitslag van de bloedtest. Ik heb geëist dat ze dieper onderzoek gaan doen. Ik heb zoveel klachten en kwalen...dat moet een reden hebben. Komt er niks uit dan wil ik nog verder onderzoek. Ik laat me al te lang met een kluitje in het riet sturen.

Ik ben dus nog niet echt begonnen met beter eten. Een overzicht heb ik ook nog steeds niet gemaakt. Geen fut voor :-|
Ik hoop hier het weekend tijd voor te kunnen pakken.

Ik hoop dat hier meer geschreven gaat worden. Toch fijn om te lezen hoe het met jullie gaat.
Roosh, wat sterk van je! Ik hoop dat je een dietiste krijgt met wie je het vertrouwen krijgt alles te kunnen delen en zo op betere hand te komen met je eetgewoontes.

Wat goed ook dat je je bloed hebt laten testen. Wie weet komt daar ook iets aan uit wat je misschien dwars zit zonder dat je het weet.

Veel sterkte morgen. :) :hug:

Ik herken het ook wel veel van wat je schrijft, ik heb het ook een tijd gehad tijdens mijn burn-out. Het was zoveel gemakkelijker om maar niet te sporten en wat gemakkelijks te koken. Mijn man zorgde er voor dat er toch eens wat groenten op het menu kwamen, want we hebben ook kinderen natuurlijk. Als ze op bed lagen of ik thuis was zonder hen, mezelf volstoppen met 'lekkers'.

Tijdens de BO kwam ik er achter dat ik veel te weinig leuks voor mezelf doe. Eerst de kinderen en man moet ook lekker in zijn vel zitten. Wilde er ook graag zijn voor vriendinnen en een goed huishouden draaien. Dat alles is nooit klaar, natuurlijk, dus ik deed nooit wat voor mezelf. Nu gaat dat beter en heb nu echt hobby's, maar het blijft een uitdaging. Nu ook, kinderen 2 weken thuis, ze maken een hoop rommel en zijn nog maar 3 en bijna 5, dus gedeeltelijk zelfstandig. Ik ben blij dat ik komende woendag weer de ochtend even voor mezelf heb. Merk echt dat ik s'avonds vermoeid ben en gevoelig ben voor eten. Ik weet waarom, ik kan niet stilstaan bij wat ik voel maar het voelt niet prettig. Dus hop, er iets in, voel ik me tenminste even beter. Maar zo werkt het niet, natuurlijk. Het gaat nu wel beter en ik vergeef het mezelf nu omdat het tijdelijk is, maar het zal altijd een heikelpuntje blijven dat veel oefenen kost.

Dus je bent helemaal niet alleen! :hug: Ik hoop dat je daar al wat aan hebt.

Dali, dank voor de tip. Ik ken het principe wel maar nooit zo bij stil gestaan. Ik ga me er eens in verdiepen.


Ik worstel hier nog wel eens met perfectie. Een dag is niet goed gegaan als ik niet "perfect" gezond gegeten heb. Dat weet ik van mezelf en probeer dat nu los te laten. Gisteren bij mijn vader met de kinderen friet gegeten. Dat was dan ook erg lekker. Maar dan weet ik nu dat ik vandaag en morgen weer de teugels wat aantrek. Daar ligt wel wat uitdaging voor me, want ongesteld. Meestal zijn de eerste 2 dagen moeilijk. Ik heb dan minder energie, meer honger en zin in suiker en vet eten. Ik ga mijn best doen wat gezonde vetten te eten en vanavond eet ik dan maar een stukje extra pure chocolade bij de thee. Lekker relaxen en niet teveel verlangen van mezelf. :)

Wat gaan jullie doen met pasen? Hebben jullie al plannen een beetje rustig aan te doen, of toch er gewoon van te genieten?

Hier: zaterdag wandeling + paaslunch van het werk. Ik zorg dat ik een vullende snack eet van tevoren en rustig eet daar. Zondag doen we een paaslunch thuis, zorg dan dat ik voor de kinderen wat lekkers heb en voor mezelf wat een broodje hummus of zalm pak en dat beleg met veel groenten. Maandag gaan we naar mijn vader en zijn vriendin. Van tevoren sporten en dan gewoon genieten. Moet lukken!
-Dali- schreef:
16-04-2019 18:08
Misschien helpt het om je een keer in te lezen over intuitive eating. Ik heb me jarenlang zo bezig gehouden met eten en alles daarom heen (eetregels, restricties, calorieen tellen etc.). Eten op intuitie heeft mij persoonlijk echt veel goed gebracht.
Ik ga dit ook eens Googlen.
Laatbloeiertje Bedankt 😊. Nu lees ik jouw stuk en herken daar weer veel in.

Perfectiedrang ✅
Ongesteld=vreetzin ✅
Weinig doen voor mezelf ✅

Ik heb geen kinderen. Woon met partner en hond. Dus helaas geen "moeten" om groenten op tafel te zetten. Partner is ook zo'n slechte eter. Is ook te zwaar. Dus hij kookt dan ook niet. Lief dat die van jou dat wel doet. Ik lust wel graag groenten en fruit, maar te lui om klaar te maken. Vooral na een lange werkdag. Dan ben ik gesloopt. (Want na het koken is er ook weer het schoonmaken en opruimen.) Vriend werkt helemaal lange dagen, dus koken voor twee is sowieso lastig. Ik rond 19.00 thuis en vriend rond 21.00 á 22.00.

Ik wil veel perfect. Lukt dat niet, dan ga ik snoepen en op de bank ploffen. Mijn gedachtes afleiden met tv.

Door mijn puistjes sinds gisteren (heb deze sinds ik met de pil gestopt ben, daarvoor geen 1 😔) weet ik dat ik ongesteld moet worden. Is wat onregelmatig sinds het stoppen met de pil. Dus kan nog wat dagen duren. Maar de puistjes en de vreetzin is nu al aanwezig 😖. Met de pil was dit echt wel minder. Twijfel of ik toch niet weer aan de pil zal gaan.

Ik doe niet veel voor mezelf. 2 vriendenstellen waar we wel eens heen gaan in de avonduren. Verder geen vriendinnen om iets leuks mee te ondernemen. Dus ben gewezen op mijzelf. Dus óók veel tijd om te snoepen. Vind ik jammer hoor, zou graag vriendinnen hebben.

Zaterdag ga ik mezelf wegen. Ik wil weten wat de schade in kilo's is. En misschien dat ik toch mijn WeightWatchers account weer ga activeren. (Net 2 weken geleden opgezegd.)
Al is dat niet echt succesvol geweest de laatste maanden. Want ook hier moet ik het perfect naar mijn zin invullen. Doe ik dat niet, dan is het klaar voor mij. Dus niet meer gebruikt.
Slaat eigenlijk nergens op. Zonde van het geld ook.

Met Pasen ga ik niks doen. Vriend is werken. Familie woont te ver. Denk dat ik wel in de tuin ga werken. En een boek ga lezen in de 🌞.
Jullie allemaal een fijn Pasen.

(Zie dat het veel tekst is geworden ☺)
Lieve Roosh toch! Ik lees dat je graag dingen graag anders zou willen zien maar dat het je helemaal aan energie ontbreekt. :hug:

Schrijf deze struggelingen eens op en leg ze voor bij de dietiste. Die heeft ongetwijfeld vaker met dit bijltje gehakt en kan je vast van praktische oplossingen voorzien, stapje voor stapje. Ik zou je WW-account nog even op hold zetten en de dietiste een kans geven, ik weet zeker dat die dieper op je problematiek kan ingaan dan een paar meetings bij WW dat kunnen.

Verder wil ik je als ervaringsdeskundige wel de tip geven om iets te zoeken waar je blij van wordt. :) Heb je vroeger een hobby gehad waar je veel plezier uit haalde? Of is er iets wat je graag zou willen proberen? In groepsverband heb je de kans nieuwe mensen te leren kennen, ook. Het hoeft niet perse een sport te zijn, kantklossen kan ook, als je dat leuk vindt, bij wijze van. ;-)

-> Ik ben trouwens minder gaan werken. Nu moet de optie er ook zijn natuurlijk, maar het helpt me enorm. Op maandag en woensdagochtend heb ik een aantal uur voor mezelf en kan ik mijn eigen energie indelen. Ik zorg dat ik dan altijd even boodschappen haal, sport en douche en daarna aan het schrijven ga. Als de kinderen thuiskomen doe ik pas wat aan het huishouden terwijl zij lekker spelen. Misschien is dat ook nog een (tijdelijke?) optie.
Ik zit vandaag op dag 2 van mijn menstruatie. Voel me al stukken vrolijker en minder vermoeid en krijg ook weer zin om weer vanalles te gaan ondernemen. Ik zit er aan te denken vanavond eens op de fiets te stappen, dat kan prima zonder dat ik last krijg van mijn buik. Als er nog tijd is, de kinderen krijgen een trampoline vandaag dus afhankelijk van de tijd van bezorging en montage. :)

Ben me ook aan het verdiepen in het in balans brengen van mijn hormonen. Iedere maand heb ik weer last van PMS, vermoeidheid, kort lontje... Hopelijk verandert dat ook nu ik gezonder eet. Heb deze maand al wat verschil mogen merken dus ik hoop op nog meer goede veranderingen de komende maanden.

Vandaag eens een boodschappenlijstje maken voor Pasen. Anders gaat het geheid fout in de supermarkt. ;-)
laatbloeiertje schreef:
19-04-2019 10:26
Lieve Roosh toch! Ik lees dat je graag dingen graag anders zou willen zien maar dat het je helemaal aan energie ontbreekt. :hug:

Schrijf deze struggelingen eens op en leg ze voor bij de dietiste. Die heeft ongetwijfeld vaker met dit bijltje gehakt en kan je vast van praktische oplossingen voorzien, stapje voor stapje. Ik zou je WW-account nog even op hold zetten en de dietiste een kans geven, ik weet zeker dat die dieper op je problematiek kan ingaan dan een paar meetings bij WW dat kunnen.
Ik heb over twee weken nog een gesprek bij de huisarts. Dan gaat zij nog wat meer in op wat ik allemaal heb aangegeven. Ik heb best veel klachten waar ik al heel lang mee loop en die alleen maar erger worden. Ik denk dat ze dan o.a. aanraad welke diëtiste voor mij geschikt zal zijn. Kon ze mij een paar dagen terug niet 123 zeggen. En de uitslag zal dan binnen zijn van mijn bloedtest. Nog even twee weken wachten.

Verder wil ik je als ervaringsdeskundige wel de tip geven om iets te zoeken waar je blij van wordt. :) Heb je vroeger een hobby gehad waar je veel plezier uit haalde? Of is er iets wat je graag zou willen proberen? In groepsverband heb je de kans nieuwe mensen te leren kennen, ook. Het hoeft niet perse een sport te zijn, kantklossen kan ook, als je dat leuk vindt, bij wijze van. ;-)
Ik zou dat heel fijn vinden een hobby, vind ook genoeg leuk, maar daar zit het probleem dat ik als ik teveel aan mijn hoofd heb daar geen ruimte voor heb. En mijn hoofd zit eigenlijk altijd ramvol. Dan ga ik liever tv kijken. Is mijn afleiding. Moet ik ook echt veranderen 😅. Ik zal mij eens gaan verdiepen in wat ik zou willen gaan doen, wat de mogelijkheden zijn.

-> Ik ben trouwens minder gaan werken. Nu moet de optie er ook zijn natuurlijk, maar het helpt me enorm. Op maandag en woensdagochtend heb ik een aantal uur voor mezelf en kan ik mijn eigen energie indelen. Ik zorg dat ik dan altijd even boodschappen haal, sport en douche en daarna aan het schrijven ga. Als de kinderen thuiskomen doe ik pas wat aan het huishouden terwijl zij lekker spelen. Misschien is dat ook nog een (tijdelijke?) optie.

Ik werk maar 30 uur. En geen kinderen dus genoeg vrije tijd. Maar ook veel alleen. Veel tijd om te malen. Ik zit in een vicieuze cirkel lijkt mij. Maar goed, ik zie het in en wil het veranderen. Ik gá het veranderen, want zo wil ik niet nog jaren verder. Zonde van het leven 😊
Fijn dat je een ritme hebt gevonden. Zal een boel rust geven lijkt mij. Ben je niet bang om weer in het oude patroon te vallen?
Hoi allemaal, ik wil ook graag meelezen voornamelijk en soms meeschrijven.

Mijn reden, ik wil minder suikerverslaafd worden. Ik word er moe humeurig en agressief van.

Met minder suiker veel energieker en minder opgeblazen.

Ook iets minde koolhydraten gebruiken, zelfde effect al dat witmeel.

Als fijne bijkomstigheid hoop ik er vijf kilo mee te verliezen.

Veel succes allemaal, en oh ja een sporter ben ik (meestal) niet.
laatbloeiertje schreef:
19-04-2019 10:57
Ik zit vandaag op dag 2 van mijn menstruatie. Voel me al stukken vrolijker en minder vermoeid en krijg ook weer zin om weer vanalles te gaan ondernemen. Ik zit er aan te denken vanavond eens op de fiets te stappen, dat kan prima zonder dat ik last krijg van mijn buik. Als er nog tijd is, de kinderen krijgen een trampoline vandaag dus afhankelijk van de tijd van bezorging en montage. :)

Ben me ook aan het verdiepen in het in balans brengen van mijn hormonen. Iedere maand heb ik weer last van PMS, vermoeidheid, kort lontje... Hopelijk verandert dat ook nu ik gezonder eet. Heb deze maand al wat verschil mogen merken dus ik hoop op nog meer goede veranderingen de komende maanden.

Vandaag eens een boodschappenlijstje maken voor Pasen. Anders gaat het geheid fout in de supermarkt. ;-)
En...gelukt met de boodschappen 😀.
Gekopbloemen schreef:
20-04-2019 22:30
Hoi allemaal, ik wil ook graag meelezen voornamelijk en soms meeschrijven.

Mijn reden, ik wil minder suikerverslaafd worden. Ik word er moe humeurig en agressief van.

Met minder suiker veel energieker en minder opgeblazen.

Ook iets minde koolhydraten gebruiken, zelfde effect al dat witmeel.

Als fijne bijkomstigheid hoop ik er vijf kilo mee te verliezen.

Veel succes allemaal, en oh ja een sporter ben ik (meestal) niet.
Welkom Gekopbloemen. Schrijf zeker mee. Suiker...is gewoon gif. Hoe zoiets je lichaam in zijn greep kan houden. Maar goed, hetzelfde geldt voor drugs en alcohol. Is ook niet zomaar van af te komen. Ik wil er ook heel graag vanaf, maar mijn brein is sterker en die zegt dat ik dat stuk chocolade moet eten. En dat doe ik dan ook. En altijd spijt daarna 😔.
Ik hoop voor je dat het je gaat lukken. Heb je al een plan van aanpak?
Hoi Roosh , dankjewel.

Ja echt verschrikkelijk vergif hè ? Je lichaam vraagt om meer en meer en meer.

Ik denk nu iets meer dan een week geleden kwam het keerpunt. Drie grote aardbeiencornetto’s op en een kwart van de snoeppot van mijn zoontje . In nog geen half uur tijd.

Met snoep dat ik niet eens lekker vind, van die jelly ( plastic) snoep.

Ik dacht en nu is het afgelopen. Ik neem s ochtends wel thee met melk en een klein lepeltje honing en melk. Ik wil mezelf niet alles ontzeggen.

En voor de rest, wat voor mij werkt, is minder eten dan heb ik minder honger.
Ik kan het geen trek noemen, het is puur honger.

Meer fruit, eitjes , volle zuivel. Stukje vleeswaren tussendoor.
Eigenlijk alles, maar dan gewoon minder en minder koolhydraten die om koolhydraten vragen.
Meestal lukt het me ongeveer twee weken, en dan val ik weer in de suikerval.

Maar dit maal gaat het me lukken, zei zij voor de zoveelste keer. :-$

En wat ga jij doen ? Wil je vriend eventueel meedoen ?
Gekopbloemen schreef:
20-04-2019 23:25
Hoi Roosh , dankjewel.

Ja echt verschrikkelijk vergif hè ? Je lichaam vraagt om meer en meer en meer.

Ik denk nu iets meer dan een week geleden kwam het keerpunt. Drie grote aardbeiencornetto’s op en een kwart van de snoeppot van mijn zoontje . In nog geen half uur tijd.

Met snoep dat ik niet eens lekker vind, van die jelly ( plastic) snoep.

Ik dacht en nu is het afgelopen. Ik neem s ochtends wel thee met melk en een klein lepeltje honing en melk. Ik wil mezelf niet alles ontzeggen.

En voor de rest, wat voor mij werkt, is minder eten dan heb ik minder honger.
Ik kan het geen trek noemen, het is puur honger.

Meer fruit, eitjes , volle zuivel. Stukje vleeswaren tussendoor.
Eigenlijk alles, maar dan gewoon minder en minder koolhydraten die om koolhydraten vragen.
Meestal lukt het me ongeveer twee weken, en dan val ik weer in de suikerval.

Maar dit maal gaat het me lukken, zei zij voor de zoveelste keer. :-$

En wat ga jij doen ? Wil je vriend eventueel meedoen ?
Hahaha, herkenbaar. Binnen een half uur van alles naar binnen proppen terwijl ik het vaak niet eens lekker vind O_o . En dat zeker twee keer per dag.
Alles ontzeggen is ook niet goed. Dan wordt de drang alleen maar groter. Het is zelfs zo erg dat als ik niks in huis heb bewust de auto in stap om vreetwerk te halen. Maar als ik het wel al in huis heb gaat het ook op. Ik kan echt geen maat houden. En ik weet ook niet meer hoe ik goed moet eten. Heb al jaren zo'n slecht ritme. Maar goed, daarom ook de aanvraag voor een diëtiste. Want ik ben al te vaak begonnen en binnen een week gaf ik het op. Wat zeg ik...soms binnen een paar dagen (of een dag :roll: ) Ik ga vandaag proberen wat dingen te noteren; een schema waar ik mij aan wil gaan houden. En een beloningslijstje voor elke overwinning. Denk aan de eerste 2 kilo. De volgende 3 kilo. De eerste week zonder bv chocolade. Ik noem maar wat. Moet ik nog even over brainstormen. Maar dat schema maak ik vandaag! Ik maak het mijn dagdoel. (Ben nogal goed in uitstellen/vooruitschuiven :-$ )
Mijn vriend heeft net zo'n slecht ritme. Is ook zo'n 15 kg te zwaar en niet fit. Maar ik moet dit alleen doen. Misschien dat ik hem aansteek als het bij mij resultaat laat zien.
Doe jij het wel samen met iemand samen?

Het is maar goed dat de supermarkten vandaag dicht zijn :yes:
eten/intuitief-eten-wie-wil-is-hiermee- ... sages/6428

Ik heb deze link gevonden op dit forum. Ik ga dadelijk maar eens een boekje kopen over intuitief eten. Lijkt mij wel interessant.

Aanvulling; of toch maar niet. Is in het engels. En dat vind ik niet prettig lezen. Ik zie dat er echt veel op internet en Pinterest staat. Denk dat ik daar ook een eind mee kom.
Goedemorgen Roosh , en iedereen, fijne Pasen.

Wat goed dat je een schema hebt gemaakt.
Gewoon met kleine stapjes beginnen.
En een heel goed plan, die diëtist.

Mijn vriend wil ook afvallen, maar we zijn er beiden slecht in Haha.
En veel te gek op lekker eten, lees chocolade.

Oeps, hier is alles gewoon open.
Maar zolang ik in deze flow zit heb ik geen suikerbehoefte.

Ok net wel weer twee thee’tjes met een klein lepeltje honing, maar ik vind het helemaal prima. Ff een genietmomentje.
Gekopbloemen schreef:
21-04-2019 10:22
Goedemorgen Roosh , en iedereen, fijne Pasen.

Wat goed dat je een schema hebt gemaakt.
Gewoon met kleine stapjes beginnen.
En een heel goed plan, die diëtist.

Mijn vriend wil ook afvallen, maar we zijn er beiden slecht in Haha.
En veel te gek op lekker eten, lees chocolade.

Oeps, hier is alles gewoon open.
Maar zolang ik in deze flow zit heb ik geen suikerbehoefte.

Ok net wel weer twee thee’tjes met een klein lepeltje honing, maar ik vind het helemaal prima. Ff een genietmomentje.
Schema moet ik nog maken, ben net eerst in de tuin bezig geweest. Bergen onkruid verwijderd. Beetje geëgaliseerd. Tuin is helemaal aan gruzelementen door tientallen molshopen. Grond zakt helemaal door. Moet opnieuw aangelegd worden. Maar dat is iets voor de nieuwe bewoners. Voor het oog heb ik mijn best gedaan. Einde van de middag ga ik nog even met de grasmaaier erover. Is nu meer een onkruidmaaier, gras is niet meer te bekennen :-( . Maar om het nou tot kniehoogte te laten groeien is ook zo wat.

Snel gedoucht en lig nu alweer 1,5uur op de bank. Duizelig van de zon. Ik pak mij dadelijk weer op om even te gaan poetsen en opruimen. Ik geef mijzelf een uur. Zet ook de wekker. Wat ik in dat uur niet gedaan krijg komt morgen wel. (Deze tip las ik gisteren op het internet. Ga ik eens proberen.)

Honing is een natuurlijk suiker. Dat is wel een slimme keuze. Ik lust het helaas niet.

Misschien zijn de winkels dan wel open...maar te lui om erheen te rijden met de kans dat ze toch dicht zijn. Morgen wel weer.

Ben benieuwd hoeveel chocola jullie deze paasdagen veroberen :biggrin:
En...hebben jullie de paasdagen overleefd? (Of is het met een t? :?: .) Hier teveel chocolade. Was al verwacht. Zat echt geen rem op. Wel goed in de tuin gewerkt dus genoeg beweging gehad. En natuurlijk genoten van het zonnetje.
Hoi allemaal

Wat een herkenbare verhalen hier allemaal. Ik zou ook wel graag mee doen en meeschrijven!
Het starttopic van laatbloeiertje is zo’n beetje mijn verhaal hihi.

Ik ben overigens niet van de pillen/poeders/crashdiëten maar toch begonia steeds met ‘gezond eten’ haak ik vroeg of laat weer af. Blijkbaar vergt het toch teveel om het vol te houden. Wat voel ik me dan een slappeling!
Een half jaar geleden ben ik 6 kilo afgevallen en daar zit de helft helaas alweer van bij... Terwijl ik toen ook gewoon in t weekend chips/chocola mocht van mezelf of wijn op n feestje of zo. Dus waarom dan toch weer terug bij af!? Slecht he?! :frusty:
Ik ben trouwens ook super goed in het verzinnen van excuses en smoezen om te kunnen gaan stress-eten/stiekem eten etc :
Ik heb nu ook weer geen plan maar lees en schrijf graag mee.
En ik wil heel graag 10 tot 15 kilo kwijt
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zou ook graag willen meelezen/schrijven. Graag zou ik wat willen afvallen. Hoeveel weet ik niet want ik ben net verhuisd en heb geen weegschaal. Maar ik merk gewoon aan mijn broeken dat ze strakker zitten dus het is er weer tijd voor een gezondere leefstijl.

Ik heb een slechte levensstijl als student. Veel kant en klaar maaltijden of simpele maaltijden. Koffie met lekker veel melk en veel energie dranken/fris dranken. En ik heb nog nooit in mijn leven bruin brood gekocht laat staan gegeten, tot gisteren.... ook pak ik vaak de auto voor kleine ritjes want ja, ik had eerder nooit een auto dus voel me onwijs gelukkig als ik in dat kleine koekblikje zit.

Vanochtend begonnen met wat gezonder te eten

Ontbijt : 1 sinaasappel en 1 volkoren beschuitje met jam.

Tussendoor :2 koppen zwarte koffie
En stiekem dus 1 paasei. Huilen.

Lunch:
2 meergranen boterhammen met tonijn en een klein bakje yoghurt.

Zometeen maar wens een sinaasappel eten. Heb een beetje trek

Avond eten moet ik nog bedenken voor vandaag. Ik denk een runder hamburger ( heb heerlijk mager gehakt gehaald bij de slager) met wat sla en wortels.


Hoop dat ik dit gezondere eten volhou .Iemand tips voor lekker bruin brood van de ah? Aangezien ik nog nooit bruin brood heb gegeten en gekocht heb ik het eerste het beste ; volkoren brood gekocht.

Vanavond ga ik helaas nog wel naar het terras met een vriendin. Gewoon een kopje zwarte koffie nemen dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Ik vroeg me af of ik hier ook af en toe mag meeschrijven? Ik zit namelijk wel een beetje in een ander schuitje dan de meesten hier. Mijn probleem is namelijk dat ik vaak te weinig eet, en dat ik het heel lastig vind om mijn eetpatroon uit te breiden terwijl ik eigenlijk wel graag een paar kilo aan wil komen. Ik merk nu namelijk dat ik niet lekker in mijn vel zit en ook weinig energie heb, dus er moet gewoon iets veranderen.

Het stomme is, dat ik prima weet dat ik 'gewoon' meer moet eten, maar ik denk dat het een beetje hetzelfde is als wanneer je wil afvallen: je weet prima wat je moet doen, maar het daadwerkelijk doen, da's nog behoorlijk lastig :p

Wat ik ook lastig vind is dat het soms voelt alsof de hele maatschappij zich richt op gezond eten en afvallen, en natuurlijk is dat op zich prima, maar het maakt dat ik me soms echt heel ongemakkelijk voel bij het uitbreiden van mijn eetpatroon. Alsof ik het fout doe.

Maar goed, genoeg gezeur, ik hoop dat ik hier mee mag schrijven. Het lijkt me een goede stok achter de deur, en bovendien ook heel erg gezellig :p
Laatbloeiertje, ik wil je topic niet kapen. Hoe gaat het nu? Nog lekker gefietst?

Mor_til_tre, welkom. Zeker niet slap! Je wil, maar het lukt niet. Iets in je hoofd/lijf werkt je tegen. En niet alleen bij jou. Bij zovelen lukt het niet. Bij mij ook niet. Daarom wil ik hier schrijven. Als stok achter de deur. Maar toch goed dat we het wel proberen 💪. Misschien lukt het uiteindelijk wel. Maar ook, excuses en smoezen ✅.

Student2020, welkom. Jaja, broeken zijn een goede graadmeter 😅. Die rollen die er nog sneller bovenuit floepen. Lekker hoor, bruin brood. Hoe grover hoe beter. Kan mij voorstellen dat het als student lastig is om een goede structuur in je eetpatroon te krijgen. Schrijf lekker mee.

AccioAvocado, ook welkom. Weet je, je doet het toch vaak fout in andermans ogen. Laat ze lekker denken. Ik snap wel dat het lastig is voor jou. En dat je je hierdoor energieloos voelt. Ben jij al eens bij een diëtiste of iets geweest? Of een dokter om te checken waar het aan kan liggen.
(Aanvulling; lees net jouw topic. Schrik er van. Zijn wel hele grove reacties. Weet helaas uit ervaring hoe dat is. Ik "mankeer" zelf ook iets aan mijn lichaam. Mensen kijken. Ik negeer ze maar. Eerlijk is eerlijk, ik kijk ook. (Wel heb ik respect en zeg niks of kijk niet raar.) En als ze te ver gaan kunnen ze van mij (of mijn partner) lik op stuk krijgen. Dan zet ik hun te kakken. Maakt niet uit of dit in een restaurant, in een winkel of midden op straat is. Dan ben ik even niet zo netjes meer. (Ook niet ordinair, maar flink duidelijk.) Komt gelukkig niet vaak voor meer. Hoop dat jij dit ook gaat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
@Roosh: bedankt voor je reactie! Ja, ik ben bij een dietiste geweest, en zij heeft me goed geholpen om echt wat meer te gaan eten. Maar voor nu is het vooral de kennis toepassen. Mocht het echt te langzaam gaan, dan weet ik dat ik eventueel nog bijvoeding kan nemen - van die gore kcal-rijke drankjes - maar die vermijd ik liever. Ik mik nu op ongeveer 1-2 kilo per maand aankomen en ik weeg me om de week. Afgelopen week was m'n gewicht precies gelijk gebleven, dus ik weet dat ik weer wat beter mijn best moet gaan doen!

Het is een beetje stil hier, zijn er nog actieve meeschrijvers..?

Ik dacht, ik ga toch maar even een lijstje posten van wat ik vandaag heb gegeten en wat er nog op de planning staat. Ik merk namelijk dat ik toch weer de neiging heb om te weinig te eten, en een lijstje werkt toch wel een beetje als stok achter de deur dan.

Tips zijn welkom, maar hoeft niet perse. De focus ligt bij mij nu vooral op genoeg voedingsstoffen en energie binnenkrijgen, en aangezien ik me richt op aankomen, doe ik niet zo moeilijk over een stuk chocolade of een koekje op z'n tijd!

Ontbijt - schaal volle yoghurt, glas sinaasappelsap, volkoren cracker met oude kaas

Tussendoor - chocoladebiscuit van de Aldi

Lunch - volkoren wrap met gekruid gehakt en paprika, schaal aardbeienyoghurt

Tussendoor - kleine roombotersprits, volkoren cracker met smeerleverworst

Avondeten wordt gebakken aardappels, doperwtjes en een omelet, en verder weet ik het nog niet. Maar moet van mezelf sowieso nog wel iets nemen.
Ja, het is weinig wat je eet maar misschien is het wel meer dan de andere dagen.
Tips: noten, ongebrande als tussendoor ipv aldi koeken. Meer voedingsstoffen, vit en mineralen.
Als 2e tussendoortje ei met rauwkost, denk aan worteltjes, kleine tomaten/komokommers en volkorenboterham met leverworst.
Bij de omelet uitgebakken spekjes, avocado, champignons oid?
Toetje volle pudding en s avonds een lekkere plak chocolade.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
@VivaYfke: oei, vind je het weinig wat ik op m'n lijstje heb staan..? Het voelt voor mij namelijk eerder als veel, maar misschien is dat gewoon omdat ik hier gewend aan ben..? Nog bedankt voor de tips! Gekookte eieren vind ik heel vies, maar ik zou wel vaker een extra gebakken eitje kunnen eten, krijg ik ook gelijk weer wat meer vetten binnen! Overigens beleg ik mijn crackers altijd wel heel rijkelijk - gewoon zo'n hele voorgesneden plak 48+ kaas per cracker - en neem ik altijd ook echt een goede portie yoghurt - ik doe denk ik 3 dagen met een literpak ongeveer. Maar goed, blijkbaar mag er dus nog wel wat bij..?
Je merkt dat je weer de neiging hebt om minder te eten schreef je eerder dus het is moeilijk voor jou om te bepalen of je genoeg binnen krijgt.
Meer dan je best doen gaat niet dus voel je niet aangevallen. Bij de meesten is het andersom dus even schakelen.

Als je gekookte eieren vies vind kan je omelet maken.
Met een liter 3x doen is meer dan prima. Fruit erbij, eventueel havermout of zonnebloem-/pompoenpitten erbij. Helemaal super.
Succes, jij komt er wel :thumbsup:
Accio, of lekker Brinta met volle melk en honing.
Heerlijk !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven