Lijf & Lijn alle pijlers

Emotie-eten

29-11-2020 23:33 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik probeer al tijden om gezondheidsredenen af te vallen. Ben 1m70 en weeg 103 kilo.
Lastige is ik meerdere keren per week de mist in ga doordat ik emotie ga eten.
Ik haal bewust niks slechts in huis, maar als ik ergens mee zit (of juist iets "te vieren" heb) is n bestelling zo geplaatst. Het lijkt dat op zulke momenten ik mijn focus kwijt ben dat het "met mijn gezondheid heus wel goed kom, morgen begin ik weer"

Elke keer heb ik achteraf spijt, en neem ik me voor om het echt echt echt niet meer te doen....


Iemand anders nog tips?
corzon wijzigde dit bericht op 29-06-2021 23:02
9.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het als je voor jezelf uitzoekt wat het emotie-eten je op dat moment brengt. Dus waarom je het doet. En dan alternatieven bedenken hoe je daar op een gezondere manier mee kan omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het emotie eten helemaal. Ook heb ik zelf ADD waarvoor ik medicatie slik. Zonder deze medicatie ben ik helemaal chaotisch en impulsief :hyper:

Wat voor mij werkt is een ritme aanhouden en toch echt s’ochtends ontbijten en regelmatig een kleine snack tussendoor. Als lunch geen brood maar bijvoorbeeld een wrap of salade nemen en minder aardappels/pasta eten. Wees vooral niet TE streng maar probeer als je toch gaat bestellen een gezondere optie te nemen zoals een pokebowl of een volkoren broodje met kipfilet en hummus. Momenteel maak ik veel verse smoothies. Ik pleur gewoon yoghurt, vers fruit, noten en wat honing in de blender. Zo begin je dag al goed. Vergeet niet... kleine stapjes zijn ook stapjes! :heart:
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
29-11-2020 23:48
Misschien helpt het als je voor jezelf uitzoekt wat het emotie-eten je op dat moment brengt. Dus waarom je het doet. En dan alternatieven bedenken hoe je daar op een gezondere manier mee kan omgaan.
Dank voor je reactie chocolol (jouw nickname roept bij mij vanalles op hihi).
Het eten brengt me n stuk rust. Het knagende gevoel in mn buik verdwijnt, ik geniet van de smaken, raak in n soort trance.
Tsja... gezondere alternatieven... bel vaak vriendinnen voor afleiding en mn verhaal te doen, dat helpt soms maar niet altijd...
Alle reacties Link kopieren
Crazy74 schreef:
29-11-2020 23:50
Ik herken het emotie eten helemaal. Ook heb ik zelf ADD waarvoor ik medicatie slik. Zonder deze medicatie ben ik helemaal chaotisch en impulsief :hyper:

Wat voor mij werkt is een ritme aanhouden en toch echt s’ochtends ontbijten en regelmatig een kleine snack tussendoor. Als lunch geen brood maar bijvoorbeeld een wrap of salade nemen en minder aardappels/pasta eten. Wees vooral niet TE streng maar probeer als je toch gaat bestellen een gezondere optie te nemen zoals een pokebowl of een volkoren broodje met kipfilet en hummus. Momenteel maak ik veel verse smoothies. Ik pleur gewoon yoghurt, vers fruit, noten en wat honing in de blender. Zo begin je dag al goed. Vergeet niet... kleine stapjes zijn ook stapjes! :heart:
Dank je Crazy74... merk dat mn ADHD-medicatie wel eens helpt om mn humeur op peil te houden en minder impulsief te zijn. Ook mn hongergevoel verdwijnt. Neem de medicatie niet elke dag.... misschien toch maar weer eens doen.
Alle reacties Link kopieren
Corzon schreef:
29-11-2020 23:52
Dank voor je reactie chocolol (jouw nickname roept bij mij vanalles op hihi).
Het eten brengt me n stuk rust. Het knagende gevoel in mn buik verdwijnt, ik geniet van de smaken, raak in n soort trance.
Tsja... gezondere alternatieven... bel vaak vriendinnen voor afleiding en mn verhaal te doen, dat helpt soms maar niet altijd...

Is het alleen rust wat je zoekt?

En wat voor rust hebben we het over? Dat je lichamelijk rustig wordt, of emotioneel? Of dat je even stil staat? Of dat het afleiding is van waar je echt mee zit?
Alle reacties Link kopieren
En bij welke emotie eet je?
Ben je streng aan het lijnen?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-11-2020 00:00
Is het alleen rust wat je zoekt?

En wat voor rust hebben we het over? Dat je lichamelijk rustig wordt, of emotioneel? Of dat je even stil staat? Of dat het afleiding is van waar je echt mee zit?

Hm..... weet t niet zo goed. Vooral emotioneel rustig, maar lichamelijk ook wel. Staat denk ik in verbinding met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-11-2020 00:04
En bij welke emotie eet je?
Vooral bij verdriet en spanning. Maar soms ook bij opluchting...
Alle reacties Link kopieren
Baloma schreef:
30-11-2020 00:09
Ben je streng aan het lijnen?
Nee niet heel streng. Idee is s ochtends yoghurt met noten en fruit, in de middag twee volkoren boterhammen/crackers met kipfilet/ei/hummus/etc en s avonds vooral groenten en vlees. Tussendoor snoepgroenten...al heb aan snoepgroenten echt n hekel, die skip ik meestal
Alle reacties Link kopieren
Corzon schreef:
30-11-2020 00:13
Hm..... weet t niet zo goed. Vooral emotioneel rustig, maar lichamelijk ook wel. Staat denk ik in verbinding met elkaar?

Ik denk dat pas als je goed weet waarom je het doet, je er bewust iets aan kan doen. Want als je niet precies weet waarom je iets doet, dan weet je ook niet hoe je dat probleem kunt aanpakken of op er een gezondere manier mee om kunt gaan.

Misschien moet je een tijdje bijhouden dat als je emotie-eet (of eet op ongewenste momenten) waarom je dat dan doet, wat je dan voelt etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens "emotie-eten" wat anders dan je niet aan je voorgenomen dieet kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-11-2020 00:30
Ik vind trouwens "emotie-eten" wat anders dan je niet aan je voorgenomen dieet kunnen houden.
Interessante opmerking, kun je dat eens uitleggen.
Ik denk dat ik niet aan mn voorgenomen dieeet houd doordat er emoties zijn waar ik me door laat leiden.. of zou t toch iets anders zijn?
Google eens op AD(H)D en dopamine.
Alle reacties Link kopieren
Corzon schreef:
30-11-2020 00:59
Interessante opmerking, kun je dat eens uitleggen.
Ik denk dat ik niet aan mn voorgenomen dieeet houd doordat er emoties zijn waar ik me door laat leiden.. of zou t toch iets anders zijn?

Sommige mensen volgen diëten waarbij ze weinig eten en als gevolg vaak honger hebben. Dan is het veel moeilijker om je aan je dieet te houden. Of ze hebben zich voorgenomen om zich aan een dieet te houden wat heel erg ver af ligt van wat ze normaal doen, dan is terugvallen in je oude patroon ook een grote valkuil.

Emotie-eten is eten omdat je een emotie voelt (en daar iets mee wil). Bv je bent verdrietig en troost jezelf met wat chocolade. Je bent blij want je hebt een moeilijke test gehaald en trakteert jezelf op wat chocolade. Je bent boos en dan zoek je afleiding in chocolade.

Dat zijn dus 2 verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of je hier iets aan hebt, maar ik heb voor mezelf gemerkt dat:

- Als ik "gewoon" gezond eet, dan krijg ik eigenlijk te weinig calorieën binnen, wat er in resulteert dat ik onbedwingbare trek in lekkers krijg (vaak 1 of 2 dagen later). Oplossing: goed bijhouden wat je eet en zorgen dat je echt wel genoeg binnen krijgt

- Ga geen dingen eten die je tegenstaan, zoals de snoepgroenten, dan ben je bij voorbaat al gedoemd om te falen. Kijk of je dit kunt vervangen door andere dingen die je wel lekker vindt.

- Zelf kan ik beter helemaal geen koekjes / snoepjes / chocolade eten, want op de een of andere manier heb ik daardoor nog dagen extra veel trek in dit soort dingen. Echter ik ken ook mensen die zweren bij zichzelf juist wel (een beetje) toestaan om te voldoen aan de lekkere trek. Kijk wat voor jou werkt.

En twee tips van een hele andere categorie:
- Schrijf op wat je motivatie is om af te vallen (kunnen meerdere redenen zijn), kijk hier iedere dag naar / meerdere keren per dag
- Als je zin krijgt om iets te bestellen ga dan even iets heel anders doen: rondje buiten lopen, rustig heel groot glas water drinken, paar oefeningen, etc. Grote kans dat je even later al niet meer zo'n behoefte hebt om te bestellen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je allemaal te vieren dan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Stap 1 is eerlijk zijn tegen jezelf en ophouden met excuses te verzinnen. Ik spreek uit ervaring. Dus stop met jezelf wijs maken dat je nu eenmaal een emotie eter bent en dat het misschien wel door je ADD komt (dus ik kan er niets aan doen). Je maakt je eigen keuzes en iets in je mond stoppen is een keuze, iedere keer weer.
Dwing jezelf om steeds stil te staan bij: wat ga ik nu doen en waarom? En wil ik deze keuze maken?
Accepteer dat je zelf de regie hebt en stop met goedpraten wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek dit eens met je huisarts. Met jouw BMI kan je waarschijnlijk doorgestuurd worden naar een lijfstijl coach, psycholoog of speciale dietist die verder kijken dan naar je voedingspatroon alleen. Maar ook waarom jij een emotie-eter bent, en welke strategieen voor jou kunnen werken om niet uit emotie te gaan eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat persoonlijk eigenlijk niet meer. Maar het is wel zo dat het eten van zetmeel + vet ontzettend lekker wordt gevonden. Dat komt omdat je lichaam het herkent als zeer effectieve voedingstof waardoor hij overleven kan! En daarom wil hij er zo veel mogelijk van. Het is een heel normale overlevingsreactie. Je lichaam wil de grootste buit die er is.

Wat je lichaam nog niet begrijpt dat is dat er altijd een overmaat van is. De westerse welvaartswereld is abnormaal, niet je eetlust. Daarom moet je maatregelen treffen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weeg precies de helft met ongeveer dezelfde lengte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-11-2020 08:45
Ik weeg precies de helft met ongeveer dezelfde lengte.

Dit topic gaat niet over jou.
retrostar schreef:
30-11-2020 08:45
Ik weeg precies de helft met ongeveer dezelfde lengte.
Moet je nodig de dokter weer eens bellen voor je eetstoornis.
Ja, ik zou ook de huisarts bellen, hier zijn ondersteuningstrajecten voor. Volgens mij worden die zelfs als ketenzorg volledig vergoed.

Gecombineerd Leefstijl Interventieprogramma geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven