Lijf & Lijn alle pijlers

Emotie eten

11-06-2021 20:29 853 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste jaren ben ik steeds dikker geworden. Inmiddels heb ik een BMI van 30/31. Dat is gewoon niet goed.

De oorzaak hiervan is in mijn ogen emotie eten. Ik eet omdat ik bepaalde dingen heb waar ik tegenaan loop in mijn leven. Dit geeft mij steeds een bepaalde leegte en het gevoel niets te betekenen voor anderen. Hierdoor begin ik te eten.

Ik heb veel hulp gezocht maar dit helpt niet bij mijn probleem. Ik sta vaak lang op wachtlijsten. Na een paar gesprekken komt de psycholoog/poh enz tot de conclusie dat ze me niet kunnen helpen. Er is geen oplossing voor waardoor mijn gevoel van leegte blijft.
Gisteren bv heb ik iets vervelend gehoord. Vandaag heb ik erge eetbuien gehad. Het is moeilijk dit om te draaien.

Ik ben bij een gewone diëtist geweest. Ook bij een die gericht was op emotie eten. Beiden hebben niet geholpen.

Nu heb ik van iemand een folder gekregen over een leefstijl coach. Het is een traject van 2 jaar. Het helpt met afvallen. Heeft iemand hier ervaring mee? Je komt ook met een groep samen. Geen idee of dit me gaat helpen. Daarom vraag ik om ervaringen.
Gewoon Proberen, je hebt niets te verliezen toch? ( behalve gewicht dan)
Een vriendin van mij is ooit begonnen met heel veel wandelen en is icm minder eten enorm afgevallen. Beweeg of sport je?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon via de huisarts, diëtist en psycholoog is geheid goedkoper en beter
Alle reacties Link kopieren
Ik ben volgens mij ook een emotie eter en ik heb het afgelopen jaar daar aan gewerkt door stapje voor stapje gewoontes te veranderen, omdat ik dacht: als ik eenmaal af ben gevallen, is het volhouden van het gewicht vast het moeilijkst, ik moet helemaal veranderen hoe ik eet. Ik snackte en snaaide elke dag vrij veel en ondertussen heb ik het teruggebracht naar alleen een toetje na het avondeten. Dat is dan mijn beloning aan het eind van de dag. Het is nog niet ideaal maar elke verandering in mijn gewoontes is iets om trots op te zijn.

Als dit iets is waar je leefstijl coach in begeleidt is het misschien wel wat :)
Alle reacties Link kopieren
Wat jou gaat helpen is natuurlijk heel persoonlijk, en ik vind dat daar op basis van de op niet zoveel zinnigs over te zeggen is. Dus idd naar je huisarts.

Lifestyle coach is in mijn beleving overigens zo’n container begrip en ik dacht ook niet beschermde titel, dat ik denk dat je daar ook weinig over kan zeggen. Gaat diegene jouw onderliggende problemen oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
11-06-2021 20:55
Een vriendin van mij is ooit begonnen met heel veel wandelen en is icm minder eten enorm afgevallen. Beweeg of sport je?
Wauw, wat een tip O_o
Alle reacties Link kopieren
Een coach gaat het werk niet voor je doen.
Dat moet je zelf doen.
Jij steekt het eten in je hoofd.
Als je daar in stapt, moet je je ook aan jezelf verbinden. Dat je gaat doen wat je krijgt aan gereikt.

Dus als de coach zegt: geen suiker in de koffie en de thee, dat je dat ook gaat doen en vol houdt.

De knop moet om. Bij jezelf. Anders gaan 43455 coaches je ook niet opleveren wat je wilt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ben je volledig eerlijk bij een psycholoog of poh? Ben je eerlijk tegen jezelf?
Emotie eten heeft een oorzaak, daar moet je achter zien te komen.
Je kan beginnen om voor jezelf een dagboekje bij te houden wanneer je eet, wat je eet en hoe je je op dat moment voelt.

Als ik me down voel bv eet ik het liefst ijs, b&j bv maar als ik me lusteloos voel en moe van langdurige stress eet ik makkelijk een zak chips of reep chocolade weg zonder het te proeven. Soms heb ik zin om te snaaien maar weet ik niet wat, geef ik eraan toe dan eet ik alles achter elkaar, als ik bedenk wat ik dan zou kopen in de supermarkt kan ik niks bedenken en is de eetbui ook zo weer voorbij.
Is een eetstoornis al uitgesloten? Ik zeg niet dat je dat hebt, maar mocht het wel zo zijn, heb je een andere vorm van hulp nodig. In dat geval gaat zo'n leefstijltraject je niet verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
11-06-2021 22:10
Is een eetstoornis al uitgesloten? Ik zeg niet dat je dat hebt, maar mocht het wel zo zijn, heb je een andere vorm van hulp nodig. In dat geval gaat zo'n leefstijltraject je niet verder helpen.

Dít. Omdat je zegt eetbuien te hebben. Neem eens contact op met een kliniek of afdeling voor eetstoornissen, wellicht kunnen ze je daar gerichter helpen.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
11-06-2021 22:10
Is een eetstoornis al uitgesloten? Ik zeg niet dat je dat hebt, maar mocht het wel zo zijn, heb je een andere vorm van hulp nodig. In dat geval gaat zo'n leefstijltraject je niet verder helpen.
Bedankt voor de tip. Daar is nog niet naar gekeken. Ga ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Damascusrose schreef:
11-06-2021 22:08
Ben je volledig eerlijk bij een psycholoog of poh? Ben je eerlijk tegen jezelf?
Emotie eten heeft een oorzaak, daar moet je achter zien te komen.
Je kan beginnen om voor jezelf een dagboekje bij te houden wanneer je eet, wat je eet en hoe je je op dat moment voelt.

Als ik me down voel bv eet ik het liefst ijs, b&j bv maar als ik me lusteloos voel en moe van langdurige stress eet ik makkelijk een zak chips of reep chocolade weg zonder het te proeven. Soms heb ik zin om te snaaien maar weet ik niet wat, geef ik eraan toe dan eet ik alles achter elkaar, als ik bedenk wat ik dan zou kopen in de supermarkt kan ik niks bedenken en is de eetbui ook zo weer voorbij.
Ik weet de oorzaak van het eten. Helaas is daar geen oplossing voor, voor dat probleem. Ik denk als de leegte die ik voel minder zou zijn, of helemaal weg dat ik het afvallen dan beter vol zou houden. Nu is het bijna niet te doen omdat ik de leegte steeds voel.
Alle reacties Link kopieren
Jillian80 schreef:
11-06-2021 22:46
Ik weet de oorzaak van het eten. Helaas is daar geen oplossing voor, voor dat probleem. Ik denk als de leegte die ik voel minder zou zijn, of helemaal weg dat ik het afvallen dan beter vol zou houden. Nu is het bijna niet te doen omdat ik de leegte steeds voel.

Leegte als in verlies wat je (nog) niet hebt geaccepteerd? Je hoeft geen antwoord te geven hoor als je niet wilt.
Kun je niet aan de slag met die leegte?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je de Etenslessen podcast van Marjena Moll eens beluisteren en daar tips uit halen! Zij kijkt ook naar de achterliggende redenen voor het eten en ik denk dat het voor veel mensen die om andere redenen eten dan honger erg herkenbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Die leegte los je niet op met eten.
Je zegt dat het niet op te lossen is, kun je er op een andere manier tegen aan gaan kijken? Natuurlijk weet ik niet waar het over gaat, maar zou je er iets positiefs uit kunnen halen? En je vervolgens daar op focussen.
Wat misschien ook kan helpen is een boekje bijhouden die je vol schrijft met positieve momenten, iedere dag. Al zijn het maar hele kleine dingen. Dat kan bijvoorbeeld zijn bloemen die je lekker vindt ruiken. Je mag alles opschrijven waar je, al is het maar heel kort, een positief gevoel van kreeg.
Als je maar vol blijft houden ontdek je steeds meer geluksmomentjes, waardoor die leegte misschien wel een beetje naar de achtergrond verdwijnt.

Eet daarnaast iedere dag voldoende, en zo voedzaam mogelijk, de kans op eetbuien is dan een stuk kleiner.
Jillian80 schreef:
11-06-2021 22:43
Bedankt voor de tip. Daar is nog niet naar gekeken. Ga ik doen.
Geen probleem! Succes in ieder geval :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jillian,

Ik zit in zo'n traject van 2 jaar. In september 2020 begonnen. Mijn BMI was te hoog en wilde hier ook echt wat aan doen. Ik ben dan geen emotie eter maar had wel flinke eetbuien.
Nu bijna een jaar later kan ik zeggen dat ik een switch in mijn hoofd heb gemaakt en dat het traject met 2 stappen vooruit en 1 achteruit is en soms een terugval(1× gehad) de kiloos gaan langzaam naar beneden zoals het moet.

Het COOLtraject zit in de basisverzekering, alles is dus vergoed.
De leefstijlcoach is de diëtiste, moet zeggen voorheen nooit de goede getroffen, in dit traject wel.
Ik kan alles bij haar kwijt. Het voelt erg goed en ook in de sessies in de groep. Voor mij werkt dit nu, gelukkig : )
Alle reacties Link kopieren
dik zijn kan best goed voor iemand werken, mits je eventuele gezondheidsproblemen veroorzaakt door zwaarlijvigheid accepteert en blij bent met je leven zoals het is.

als eten echt een uitlaatklep voor je is dat is dat misschien een belangrijk deel van jouw leven.

je moet dus zelf bepalen welke prijs je al dan niet wil betalen figuurlijk gezien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je zelf dat je de leegt zou kunnen verminderen op een gezonde manier?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-06-2021 22:08
Een coach gaat het werk niet voor je doen.
Dat moet je zelf doen.
Jij steekt het eten in je hoofd.
Als je daar in stapt, moet je je ook aan jezelf verbinden. Dat je gaat doen wat je krijgt aan gereikt.

Dus als de coach zegt: geen suiker in de koffie en de thee, dat je dat ook gaat doen en vol houdt.

De knop moet om. Bij jezelf. Anders gaan 43455 coaches je ook niet opleveren wat je wilt.
Dit. Uit je posts krijg ik een beetje het gevoel dat je je probleem graag bij een coach neer wilt leggen die het op moet lossen. Zo werkt het helaas niet, je krijgt handvatten en huiswerk en je mag daarmee echt zelf aan de bak. En da's best hard werken.

Je zegt dat de coaching je niet geholpen heeft, maar wat je nog zekerder weet is dat de leegtes vullen met eten voor jou niet werkt. Dat gedrag wil je graag veranderen zeg je, dus daar moet je mee aan de slag. Er zijn al een paar goede tips gegeven: probeer anders tegen die leegte aan te kijken, of probeer ander gedrag aan te leren om anders om te gaan met die leegte en de emoties die daarbij komen kijken. Vaak is het een kwestie van die emoties durven te voelen, en niet proberen weg te eten. Die podcast Etenslessen zou je misschien kunnen helpen, die zou ik zeker even opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat er geen oplossing is voor het gevoel van leegte, maar die is er op zich wel. Het is belangrijk om te weten hoe je de leegte op een gezonde manier kunt invullen en hoe je anders met stress en verlies omgaat.

Leegte opvullen kan door zaken waar je energie van krijgt: een leuke vriendengroep, een sport, een hobby, gezin, of een bepaald doel in je leven waar je veel uit haalt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-06-2021 06:48
Hoe denk je zelf dat je de leegt zou kunnen verminderen op een gezonde manier?
Bij mij wordt de leegte veroorzaakt door een gebrek aan betrokken heid vanuit mijn omgeving.
Mijn gevoel van leegte zou verminderen als ik het gevoel had dat ik er ook toe doe. Als ik het idee zou hebben dat mensen het ook leuk met mij vinden, leuk dat ik erbij ben. Dat gevoel heb ik niet. Daardoor eet ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Kaartjes0203 schreef:
11-06-2021 23:27
Hoi Jillian,

Ik zit in zo'n traject van 2 jaar. In september 2020 begonnen. Mijn BMI was te hoog en wilde hier ook echt wat aan doen. Ik ben dan geen emotie eter maar had wel flinke eetbuien.
Nu bijna een jaar later kan ik zeggen dat ik een switch in mijn hoofd heb gemaakt en dat het traject met 2 stappen vooruit en 1 achteruit is en soms een terugval(1× gehad) de kiloos gaan langzaam naar beneden zoals het moet.

Het COOLtraject zit in de basisverzekering, alles is dus vergoed.
De leefstijlcoach is de diëtiste, moet zeggen voorheen nooit de goede getroffen, in dit traject wel.
Ik kan alles bij haar kwijt. Het voelt erg goed en ook in de sessies in de groep. Voor mij werkt dit nu, gelukkig : )
Dit traject is het inderdaad. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
TO, je externaliseert. Je zegt eigenlijk: het ligt altijd allemaal aan een ander. Natuurlijk ga je het dan nooit oplossen. Je kan de wereld niet veranderen, alleen jezelf. Een coach kan ook niet toveren en zorgen dat iedereen jou spontaan geweldig vindt.

Zoek gelijkgestemden op, zoek een leuke hobby en mensen met dezelfde interesse als jij, begin klein: sluit je aan bij het wandelclubje van het buurthuis bijv.

Of kies een andere activiteit die je leuk vindt of doe vrijwilligerswerk dan bouwen leuke contacten zich langzaam op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven