Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen hernia operatie ivm zittend beroep.

15-05-2020 15:01 95 berichten
let op, oud topic. Had m weer omhoog geschopt omdat ik na de operatie alsnog weer klachten heb vandaar.
UPDATE 29 OKT 2020

. Ben nu ruim 2 maanden geleden geopereerd. In eerste instantie ging het super goed en was ik van de tramadol af. Sinds 3 weken heb ik echter constant pijn in mijn onderrug. Daarnaast word ik snachts vaak wakker van pijnscheuten als ik in mijn slaap draai.

De zenuwpijn in been/bil is weg. Operatiewond goed genezen. Ik heb 1x per week fysio en zit 3x per dag op de hometrainer plus oefeningen.

Zwaar huishoudelijk werk zoals stofzuigen en kattenbak scheppen besteed ik nog zo veel mogelijk uit. Maar met name zitten ervaar ik echt als een ramp. 3 kwartier autoritje is de max daarna teveel pijn. En bijvoorbeeld (ik woon in het centrum) een half gericht de stad in lopen om iets te kopen en weer terug, moet ik ook bekopen met dusdanige pijn dat ik weer even moet gaan liggen.

Iemand ervaring met de nasleep van een operatie? Ik ben al voor eind controle bij de neuroloog geweest en alles zag er gewoon goed uit. De pijn die ik nu heb is anders dan de hernia pijn. Soort blauwe plekken gevoel in mijn onderrug. De hele godganse dag. Alsof ik een trap heb gehad in mijn onderrug. De pijn in mijn slaap dat is stekend.

Wil ik te snel? Heb ik geen geduld? Grr ik word er nogal moe van. Wil weer aan het werk. Gister even een tramadol ingenomen die ik nog had liggen. Dan is de pijn vrijwel weg en kan ik me uitstekend bewegen. Helaas word ik van tramadol enorm slaperig en suf. Dus ook dat is geen permanente oplossing.

Mijn dag ziet er nu globaal zo uit dat ik in mijn eentje voor mijn dochter zorg. Ik breng haar met de fiets naar school (5 min fietsen enkele reis) en ze klimt via een keukentrapje op hoogte dat ik haar makkelijk in het zitje kan zetten (heb zo'n lekkere brede standaard dat de fiets blijft staan) verder 3x 15 min hometrainer. Ik doe mijn dingen in huis gewoon dagelijkse bezigheden zoals koken en de was. Maar als ik niet bezig ben, moet ik dus echt gaan liggen. Zitten hou ik amper vol. Ik schuif echt het avond eten erin en ga weer liggen. Ik was begonnen met baantjes zwemmen dat wil ik binnenkort weer oppakken (tussendoor ook geopereerd aan mijn voet dus mocht 4 weken niet in het water ermee).

Deze terugval frustreert me enorm! Er zit ook sindsdien 0 progressie in. Werk wil dat ik ga beginnen met re integreren. Dit ga ik ook echt proberen want het laatste wat ik wil is dat ze denken dat ik het wel best vind thuis. Integendeel na een jaar binnen zitten wil ik weer aan de slag. Ik mis mijn werk, contact met mensen en ik wil me gewoon goed voelen en niet dag in dag uit chagrijnig van de pijn achter de feiten aan hobbelen.
---------------------------------------

Godverdekut. Zo die is er uit. In November vorig jaar door mijn rug gegaan. Bij de fysio en bedrijfsarts gelopen en de bedrijfsarts vond dat ik een verrekte spier had en heeft me toen ik maar niet herstelde naar de bedrijfspsycholoog gestuurd omdat ik een roerige tijd achter de rug had. De fysio snapte het ook al niet want ik had geen uitstraling tot in mijn voet maar tot mijn knie. Na een in eerste instantie verbetering (ik kon niet meer overeid komen van de wc voor het verbeterde) bleef het gewoon daarna hetzelfde. Pijn in mijn bil tot aan mijn knie, geen lange wandelingen meer kunnen maken en niet kunnen tillen. Ik heb paar keer geopperd hernia maar dat kon niet.

Haha wat een grap. Uiteindelijk toch doorverwezen (2 maanden vertraging ertussen door corona) en wel degelijk een hernia. Omdat ik alles bij elkaar al een half jaar last heb en een half jaar me zo rustig mogelijk hou, wel nog wandel, fysio oefeningen doe etc heeft het ziekenhuis geen hoop dat het alsnog spontaan overgaat. Volgende week krijg ik als het goed is een oproep voor de neurochirurg en gaan we de mogelijkheden bespreken.

Wie heeft ook een operatie gehad aan hernia en wat zijn de ervaringen met herstel? Ik doe een zittend beroep wat ik helemaal het tofste van de wereld vind maar waarbij ik zeker aan de kant waar ik last heb niet zomaar vaak kan afwisselen qua houding. Gewoon niet eigenlijk. Soms een stukje lopen kan wel maar voor de rest is het vrij belangrijk dat ik vooral toch wel op mijn kont blijf zitten.

Graag hoor ik toch wat positieve verhalen als die er zijn over klachtenvrij zijn na een hernia operatie. Want ik word er een beetje sip van als ik er aan denk dat ik mijn baan niet meer zou kunnen doen. Laat ik me niet opereren dan kan ik die sowieso wel vergeten want ik kan echt niet langer dan een uur (autoritje) in dezelfde houding.
anoniem_6375277a5f3fe wijzigde dit bericht op 29-10-2020 17:58
42.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-05-2020 18:27
complete onzin, een hernia operatie is een veilige operatie met zeker geen mortaliteit van 30%. Hoe kom je erbij
Dat die zus het uberhaupt overleefd heeft zeg!
hannaa45 schreef:
15-05-2020 18:34
Dat die zus het uberhaupt overleefd heeft zeg!
nou
Alle reacties Link kopieren
Mijn man (zittend beroep) is na 3/4 jaar geopereerd. En alleen omdat hij op eigen houtje een MRI heeft laten maken bij een particulier bedrijf waarmee hij kon aantonen dat hij een dubbele hernia had. Na de operatie is hij door een fysiotherapeute op een speciale manier getapet, was toen net een nieuwe techniek. Dat voorkwam verklevingen en littekenweefsel. En ja, hier een hoera verhaal. Een op maat gemaakte bureaustoel en nergens meer last van. Dit is 20 jaar geleden.
"Boring conversation anyway"
Ik heb er (minimaal) 5 die geconstateerd zijn. Een deel van mijn rug is nooit onderzocht. De onderkant ligt in puin en er is schade in mijn nek.

Desondanks nooit laten opereren, dat durfde ik niet. Ik ken teveel mensen die daarna helemaal niks meer konden omdat hun rug een blok beton leek na de operatie, met nog steeds pijn.

Het heeft tijd gekost, pijn, tranen, maar ik hou mijn core sterk en kan nu alles weer pijnvrij, afgezien van dat mijn rug enorm kraakt bij elke buiging. Ook zwaar tillen etc.

Ik laat pas opereren als het de enige optie is die overblijft.
Ik had een zittend beroep en ben eind 2019 geopereerd aan een hernia, ruim twee jaar na het ontstaan ervan. Helaas geen succesverhaal hier, volledig ziektewet en onzeker of ik überhaupt ooit nog weer aan het werk kan.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-05-2020 18:27
complete onzin, een hernia operatie is een veilige operatie met zeker geen mortaliteit van 30%. Hoe kom je erbij
Heeft de neuroloog verteld bij elke operatie.
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 20:26
Heeft de neuroloog verteld bij elke operatie.
“Zoals bij elke operatie zijn er ook bij de herniaoperatie zekere risico’s. De kans dat die optreden is echter zeer gering. De hernia operatie is voor een neurochirurg een “routineoperatie”, die jaarlijks door een neurochirurg vele tientallen malen wordt uitgevoerd. Desalniettemin kan er altijd toename van de uitvalsverschijnselen (verlamming, gevoelsverlies) optreden, meestal ten gevolge van het moeten manipuleren aan een zenuwwortel die lang in de knel heeft gezeten. Een ontsteking van de wond of van de tussenwervelruimte komt een enkele keer voor, en ook nabloeding in het operatiegebied kan optreden. Soms ontstaat er door het manipuleren een gaatje in de durale zak of in het vlies dat rondom de zenuwwortel zit. Daarlangs kan dan lekkage van “hersenvocht” optreden. Als dat het geval is zal de chirurg dit tijdens de operatie vaak hechten of dichtlijmen. Soms moet de patiënt na de operatie waarbij een lekje is opgetreden enige dagen platte bedrust te houden, zodat het lichaam er voor kan zorgen dat het lekje dichtgroeit. Na die periode van bedrust kan dan pas worden gestart met het mobiliseren, zodat het bij deze patiënten een paar dagen extra kost voordat ze voldoende in de benen zijn om weer naar huis te kunnen.
Het volksgeloof wil dat veel patiënten na een herniaoperatie voor de rest van hun leven in een rolstoel belanden. De kans daarop is echter te verwaarlozen.”

NVvn, Nederlandse Vereniging voor Neurochirurgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hernia operatie 6 jaar geleden gehad. Kon toen niet meer zitten/wandelen. Om eerlijk te zijn voor mij is mijn rug niet meer hetzelfde als voorheen. Ik kan niet meer tillen of vaak bukken, kan heel moeilijk zitten en ik loop of lig voornamelijk. Heb er geen pijn meer aan maar moet zeker wel dagelijks genoeg bewegen om dat te houden.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 16:19
Tsja, het is de realiteit. Niet bij iedereen valt het positief uit. Bij de operaties zelf was er per operaties 70% de kans dat je het overleefd.
Bedoel je niet 30% kans op een klapvoet?
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 20:26
Heeft de neuroloog verteld bij elke operatie.
Ik denk dat je de neuroloog verkeerd begrepen hebt dan, want 30% overlijdt echt niet op de operatietafel. Zowel de klassieke operatie als de kijkoperatie is voor chirurgen zo ongeveer lopendebandwerk.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-05-2020 20:46
Soms ontstaat er door het manipuleren een gaatje in de durale zak of in het vlies dat rondom de zenuwwortel zit. Daarlangs kan dan lekkage van “hersenvocht” optreden. Als dat het geval is zal de chirurg dit tijdens de operatie vaak hechten of dichtlijmen. Soms moet de patiënt na de operatie waarbij een lekje is opgetreden enige dagen platte bedrust te houden, zodat het lichaam er voor kan zorgen dat het lekje dichtgroeit. Na die periode van bedrust kan dan pas worden gestart met het mobiliseren, zodat het bij deze patiënten een paar dagen extra kost voordat ze voldoende in de benen zijn om weer naar huis te kunnen.
[/b]
Dit heb ik bij mijn tweede operatie gehad. Je krijgt dan knallende hoofdpijn zodra je overeind komt. Je moet dan zoveel mogelijk plat blijven liggen totdat die hoofdpijn wegtrekt, maar dat mocht ik toen gewoon thuis. En in de tussentijd moet je veel cafeïne drinken omdat dat helpt om het gat te dichten. Het is even vervelend, maar geen complicatie om je zorgen over te maken. Het klinkt enger dan het is.
Alle reacties Link kopieren
In Gent zeiden ze dat je 30% kans hebt op hevige complicaties waaraan je uiteindelijk dood aan gaat.
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 22:47
In Gent zeiden ze dat je 30% kans hebt op hevige complicaties waaraan je uiteindelijk dood aan gaat.
kolder, echt waar
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee keer aan een hernia geopereerd. L5-S1. Twee jaar na elkaar.

Beide keren was ik toen ik wakker was van de pijn af. Tweede keer was het niet echt een hernia, maar een afgescheurde tussenwervelschijf die drukte op de zenuw. Dus wel dezelfde uitwerking.

Echt, ik zou morgen een afspraak plannen. De eerste keer heb ik na 2 weken gebeld met de chirurg of ik weer aan het werk mocht. Tweede keer ging weer zo.

Ik heb ook een zittend beroep. Heb heel soms, als ik teveel gedaan heb uitstralingspijn in mijn bil en iets naar beneden. Verder nooit meer last van. De laatste operatie is 9 jaar geleden.
ExodusRedux schreef:
15-05-2020 22:47
In Gent zeiden ze dat je 30% kans hebt op hevige complicaties waaraan je uiteindelijk dood aan gaat.
In België staan ze wel heel anders tegenover hernia’s en operaties daaraan. In Nederland ben je gelukkig een stuk veiliger als het gaat om hernia’s en bijbehorende operaties.
lise1985 schreef:
16-05-2020 09:13
In België staan ze wel heel anders tegenover hernia’s en operaties daaraan. In Nederland ben je gelukkig een stuk veiliger als het gaat om hernia’s en bijbehorende operaties.
dus in Belgie overlijdt 30% aan een kleine routineoperatie die duizenden keren per jaar wordt uitgevoerd?
S-Meds schreef:
16-05-2020 10:27
dus in Belgie overlijdt 30% aan een kleine routineoperatie die duizenden keren per jaar wordt uitgevoerd?
Dat hoor je mij niet zeggen. Alleen dat het er daar wel anders aan toe gaat dan in Nederland.
lise1985 schreef:
16-05-2020 11:34
Dat hoor je mij niet zeggen. Alleen dat het er daar wel anders aan toe gaat dan in Nederland.
hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-05-2020 20:21
Ik had een zittend beroep en ben eind 2019 geopereerd aan een hernia, ruim twee jaar na het ontstaan ervan. Helaas geen succesverhaal hier, volledig ziektewet en onzeker of ik überhaupt ooit nog weer aan het werk kan.

Sterkte!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-05-2020 10:18
Reden: Op de man
19.95% gewijzigd
hannaa45 schreef:
16-05-2020 17:27
[...]
Ga iemand anders lastig vallen met je verzinsels alsjeblieft. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
lise1985 schreef:
15-05-2020 20:21
Ik had een zittend beroep en ben eind 2019 geopereerd aan een hernia, ruim twee jaar na het ontstaan ervan. Helaas geen succesverhaal hier, volledig ziektewet en onzeker of ik überhaupt ooit nog weer aan het werk kan.

Sterkte!
Jij ook, wat ontzettend vervelend!
Net brief van het ziekenhuis gehad en halverwege juni kunnen ze me pas zien. Ik hoop dan ook even te horen te krijgen waar ie precies zit. Ik twijfel wel heel erg of ik de fysio weer op ga pakken tussentijds omdat ik bijna door mijn aantal behandelingen heen ben en de behandelingen die ik tot dusverre heb gehad hebben totaal geen zoden aan de dijk gezet. Sterker nog, die fysio heeft meerdere malen mijn rug gekraakt en ik las dat dit bij hernia echt niet aan te raden is.

Wisselende reacties en resultaten die jullie melden en dat had ik ook wel verwacht maar wil jullie toch bedanken voor het delen van de ervaringen omdat dit me wel helpt bij het maken van een afweging of ik me zal gaan laten opereren. Gelukkig nog wel even de tijd om daar over na te denken. Volgende week consult met de bedrijfsarts en ik heb even geen idee hoe het nu gaat lopen. Stel ik wil me niet laten opereren, dan kan ik sowieso mijn functie niet meer uitvoeren en ik heb geen flauw benul in hoeverre een werkgever dat gaat pikken.
Eggo schreef:
16-05-2020 18:33
Jij ook, wat ontzettend vervelend!
Gelukkig gaat een operatie in de meeste gevallen wel goed. Sterkte!
Eggo schreef:
16-05-2020 18:37
Net brief van het ziekenhuis gehad en halverwege juni kunnen ze me pas zien. Ik hoop dan ook even te horen te krijgen waar ie precies zit. Ik twijfel wel heel erg of ik de fysio weer op ga pakken tussentijds omdat ik bijna door mijn aantal behandelingen heen ben en de behandelingen die ik tot dusverre heb gehad hebben totaal geen zoden aan de dijk gezet. Sterker nog, die fysio heeft meerdere malen mijn rug gekraakt en ik las dat dit bij hernia echt niet aan te raden is.

Wisselende reacties en resultaten die jullie melden en dat had ik ook wel verwacht maar wil jullie toch bedanken voor het delen van de ervaringen omdat dit me wel helpt bij het maken van een afweging of ik me zal gaan laten opereren. Gelukkig nog wel even de tijd om daar over na te denken. Volgende week consult met de bedrijfsarts en ik heb even geen idee hoe het nu gaat lopen. Stel ik wil me niet laten opereren, dan kan ik sowieso mijn functie niet meer uitvoeren en ik heb geen flauw benul in hoeverre een werkgever dat gaat pikken.
Eerst maar eens afwachten of het operabel is en hoe het er van binnen uit ziet. Een operatie gaat in de meeste gevallen nog steeds gewoon goed.

Kraken wordt inderdaad afgeraden bij een hernia is mij verteld.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45
zaterdag 16 mei 2020 om 17:27

lise1985 schreef: ↑15-05-2020 20:21
Ik had een zittend beroep en ben eind 2019 geopereerd aan een hernia, ruim twee jaar na het ontstaan ervan. Helaas geen succesverhaal hier, volledig ziektewet en onzeker of ik überhaupt ooit nog weer aan het werk kan.

Sterkte!
[...]

Wat een achterlijke reactie!
Ik ben vorig jaar juni aan een dubbele hernia geopereerd en heb bijna dezelfde klachten als Lise. Was tot nu toe alleen een meelezer maar moest hier wel even op reageren. Je weet echt niet wat je zegt en mag voor jou hopen datbje niet hoeft te ervaren wat wij doen.

TO, een operatie gaat gelukkig in bijna alle gevallen wel goed, ken zat mensen die na een operatie nergens meer last van hebben.
Op deze manier kan je ook je werk niet uitvoeren, zou het zeer zeker overwegen om, indien mogelijk, wel voor de operatie te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven