Lijf & Lijn alle pijlers

Eten en afvallen. Wat is nou echt goed?

05-01-2015 20:31 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
De een is lyrisch over Paleo, de ander over de Voedselzandloper.

Ik wil 5kg afvallen en wil dat gezond doen. En als ik die 5kg kwijt ben wil ik ook gezond blijven eten met misschien wat meer calorieen. Ik volg weightwatchers maar geeft daar m'n eigen draai aan. Zo zorg ik dat ik elke 2/3 uur wat eet, neem ik 2 (magere) zuivelproducten per dag, vermijd ik suiker en zoetstoffen zoveel mogelijk, eet ik 3 ons groente en 3 stuks fruit per dag en kies ik voor volkoren producten. En zoveel mogelijk pure producten en geen pakjes. Prima lijkt me.

Maar nu belandde ik laatst in een discussie met een vriend over de Voedselzandloper. Volgens dat boek doen koolhydraten helemaal niets voor je (zegt hij) en hij voelt zich veel beter sinds hij die heeft geschrapt. Weer een ander vriendinnetje vertelde me dat zuivelproducten zoals koemelk en yoghurt helemaal niet goed voor je zijn.

Online vind je beide kanten. Toen ik zwanger was kreeg ik een lijstje van m'n huisarts over voeding tijdens zwangerschap en daar stond specifiek 500gr zuivel per dag en 4-6 volkoren boterhammen op. Wat denken jullie? Wat is waar?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:pamelacourson schreef op 06 januari 2015 @ 20:41:

[...]

In avocado zitten bijvoorbeeld gezonde vetten die je juist weer nodig hebt om vet te verbranden. .Ik ken het verschil tussen gezond en ongezonde vetten (zitten evenveel calorieën in trouwens), maar help me eens, hoe zit dat met bepaalde vetten die andere vetten helpen verbranden. Hoe heet dat? kan ik ff googlen
quote:viva-amber schreef op 06 januari 2015 @ 20:33:

[...]

Je kan dat ding ook stuk slaan en dan het papiertje lezen, dan verbrand je calorieën en heb je ook een beetje geluk.

Ja dat doe ik voortaan!

Was meer ter illustratie dat er soms meer kcal in een product zitten dan je vermoedt. Tenminste dat was het in dit geval voor mij.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:Iris27 schreef op 06 januari 2015 @ 20:51:

[...]

Ja dat doe ik voortaan!

Was meer ter illustratie dat er soms meer kcal in een product zitten dan je vermoedt. Tenminste dat was het in dit geval voor mij.Moet je aan de ontbijttafel voor de grap het aantal calorieën in (laten we zeggen) een pak zwarte bessensap eens bekijken. Je kan nog beter chocolademelk met slagroom drinken
quote:lilalinda schreef op 06 januari 2015 @ 20:53:

[...]

Moet je aan de ontbijttafel voor de grap het aantal calorieën in (laten we zeggen) een pak zwarte bessensap eens bekijken. Je kan nog beter chocolademelk met slagroom drinkenJa en dan denk je gezond te doen met je sapje.
Sap is echt slecht wanneer je wilt afvallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een teveel gezonde (onverzadigde) vetten in je dieet maakt je net zo goed dikker dan de verzadigde vetten. Gezonde vetten zijn wel een betere keuze met het oog op de algehele gezondheid (hart- en vaatziekten).

Ik heb ook nog nooit gehoord van bepaalde vetten die helpen bij verbranding van andere vetten.
quote:lilalinda schreef op 06 januari 2015 @ 20:23:

[...]

Maar jij maakt het zo ingewikkeld, dat ik er duizelig van word. Eet je nou wel of geen koolhydraten? is het nou wel of geen hormoonkwestie?

Avocado, noten, chocolade, makreel. Je noemt vooral caloriebommen op. Misschien moet je eens terug naar nauwkeurig meten. Dat zeg ik niet om zeikerig te zijn, maar omdat ik je echt gun,. dat je afvalt.

Want echt, calorien zijn bouwstoffen, niks meer en niks minder.

Is het ingewikkeld, wat ik schreef? Volgens mij niet hoor.

Ik let op mijn koolhydraten. De ene dag eet ik er minder dan de andere. Of het nou wel of geen hormoonkwestie is, daar heb ik natuurlijk ook geen antwoord op...

Calorie bommen.... je vergeet dat er essentiële voedingsstoffen en vetten in zitten, die je nodig hebt. De vetten in noten en makreel zullen juist helpen met afvallen. Natuurlijk niet als je er een heleboel van binnen krijgt...

Maar nogmaals, ik app mijn eten in een voedingsapp en kom NIET boven de 1900 cal. En val geen gram af...

Daarnaast ben ik pas begonnen met avocado smoothies in augustus en daarvoor stond ik ook al stil. Al 2 jaar zoals ik al zei.

Ik begrijp dat je vragen stelt, maar ik vind het gegeven van "Minder eten dan je gebruikt" klinkklare onzin. Ik had er dagen bij zitten waarop ik de hele dag aan het trainen was voor mijn werk, ik verbrandde dan ongeveer 3500 cal p dag en nam er iets meer in, ongeveer 2000. Dit sowieso elke maand. Daarnaast nog eigen trainingen plus het fietsen...

Kwam vaak aan verbranding van 2800 cal p dag... Met een inname van 1900 of zeg hooguit 2000 zou er dan wat moeten gebeuren..... volgens jouw theorie.
Sterker door Strijd!
quote:lilalinda schreef op 06 januari 2015 @ 20:50:

[...]

Ik ken het verschil tussen gezond en ongezonde vetten (zitten evenveel calorieën in trouwens), maar help me eens, hoe zit dat met bepaalde vetten die andere vetten helpen verbranden. Hoe heet dat? kan ik ff googlenhttp://jessevandervelde.c ... e-verbranding-stimuleren/

HIer onder andere...

En op google kun je dit vinden

https://www.google.nl/sea ... =chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

https://www.google.nl/sea ... hrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=Afvallen+door+omega+3

en zo kan ik nog wel even doorgaan.....
Sterker door Strijd!
Roxx tel je ook de calorieën van wat je drinkt? Zou weleens meer kunnen zijn dan je denkt. Ik probeer om zo weinig mogelijk calorieën te drinken. Ik zie niets in de smoothie trend. Je bent ook een tijd inactief geweest tgv ziekte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik drink alleen in de ochtend een smoothie.

1.

En ik geloof er wel in want ik ben sinds ik dat doe niet meer ziek of verkouden geweest. Daarnaast ben ik tot aan mijn pauze om 12 uur verzadigd, waar ik eerst nog wel eens een tussendoortje nodig had. Dat heb ik niet meer....

Verder alleen water, groene thee, zwarte thee, spa rood en spa rood met citroen of munt.

Allemaal zonder calorieën.

Oja, soms drink ik ook rijstmelk of soyamelk. Een glaasje.....

Maar het meeste is water en thee....

Eerder dronk ik erg veel koffie met melk. Dat doe ik sinds september ook niet meer...

Voor mijn ziekte was ik niet inactief trouwens, dronk ik niet elke dag een smoothie, maar ook alleen water, thee, koffie.

En vanaf september heb ik ook nog telkens gefietst, 24 km per dag ongeveer... en daarnaast nog wat hardgelopen. Alleen juli en augustus heb ik niet getraind en toen kon ik ook niet lopen, dus twee maanden inactief geweest. Nouja, met krukken heb ik wel gedaan, daar verbrand je ook nog extra mee want is behoorlijk zwaar..

Ik loop sowieso standaard veel per dag, door mijn werk...
anoniem_200097 wijzigde dit bericht op 07-01-2015 07:05
Reden: typfout
% gewijzigd
Sterker door Strijd!
quote:mssroxx schreef op 06 januari 2015 @ 22:15:

[...]

http://jessevandervelde.c ... e-verbranding-stimuleren/

HIer onder andere...

En op google kun je dit vinden

https://www.google.nl/sea ... =chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

https://www.google.nl/sea ... hrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=Afvallen+door+omega+3

en zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Ja, maa dat zoek ik niet. Ik zoek iets wetenschappelijks. Geen mensen die elkaar napraten. Googlend kan ik op dit forum uitkomen en hier lezen, dat sommige vetten helpen andere te verbranden.

Doe me gewoon een onderzoek, iets met een universiteit.
quote:mssroxx schreef op 06 januari 2015 @ 22:10:

[...]

Is het ingewikkeld, wat ik schreef? Volgens mij niet hoor.

Ik let op mijn koolhydraten. De ene dag eet ik er minder dan de andere. Of het nou wel of geen hormoonkwestie is, daar heb ik natuurlijk ook geen antwoord op...

Calorie bommen.... je vergeet dat er essentiële voedingsstoffen en vetten in zitten, die je nodig hebt. De vetten in noten en makreel zullen juist helpen met afvallen. Natuurlijk niet als je er een heleboel van binnen krijgt...

Maar nogmaals, ik app mijn eten in een voedingsapp en kom NIET boven de 1900 cal. En val geen gram af...

.

1900 calorien is voor mij veel, daar kom ik van aan. Hoeveel heb jij er nodig op een dag?

En wat ik bedoel met duizelig, is dat het wat wirwarrig is. Als jij gelooft, dat je lichaam niet goed op koolhydraten reageert. Moet je helemaal stoppen met koolhydraten, niet af en toe een beetje.

En als het hormonaal kan zijn, ga dan even langs de huisarts, en laat ook je schildklier even prikken
quote:Iris27 schreef op 06 januari 2015 @ 19:10:

[...]

Ik at laatst een gelukskoekje dat bij de rekening geserveerd werd. At het eigenlijk zonder te proeven of eigenlijk bij na te denken. Het ding was bijna 200 kcal zag ik achteraf op de verpakking!

Dit was dan wel een bijzonder gelukskoekje dan denk ik, want in de meeste zitten zo'n 30 kcal

Oh, sorry dat staat er wat onaardig zag ik achteraf, je punt snap ik wel! Je krijgt zo zonder na te denken ongemerkte calorieën binnen, klopt!
quote:lilalinda schreef op 07 januari 2015 @ 07:42:

[...]

Ja, maa dat zoek ik niet. Ik zoek iets wetenschappelijks. Geen mensen die elkaar napraten. Googlend kan ik op dit forum uitkomen en hier lezen, dat sommige vetten helpen andere te verbranden.

Doe me gewoon een onderzoek, iets met een universiteit.+1
quote:blijekip schreef op 07 januari 2015 @ 10:31:

[...]

Dit was dan wel een bijzonder gelukskoekje dan denk ik, want in de meeste zitten zo'n 30 kcal

Oh, sorry dat staat er wat onaardig zag ik achteraf, je punt snap ik wel! Je krijgt zo zonder na te denken ongemerkte calorieën binnen, klopt!Ik zit in de USA en ja, het was echt bijna 200 kcal helaas. Ik zei nog tegen mn man dat ik als ik het zou moeten inschatten het zo rond de 50-80 kcal zou geven, maar goed, inderdaad het was alleen als voorbeeld over verborgen kcal die je niet verwacht...
iris27 wijzigde dit bericht op 07-01-2015 14:14
Reden: typo
% gewijzigd
http://www.calculator.net/calorie-calculator.html#

Dit is een goede site om je aantal kcal te berekenen wat je nodig hebt op een dag om op gewicht te blijven, aan te komen of af te vallen.
MssRoxx, iedere lichaam is anders. Is je 'overgewicht' niet gewoon spieren? Staar je niet blind op een gewicht op de weegschaal en de BMI berekening gaat ook niet op voor heel gespierde mensen.

Heb je eigenijk wel eens bijgehouden hoeveel procentueel je op een dag eet aan koolhydraten, vetten en eiwitten?

Als jij zoveel sport op een dag (3500 kcal verbranden is veel), dan heb je juist koolhydraten nodig. Ter illustratie, sporters wordt geadviseerd om 60 tot 70 procent van hun kcal uit koolhydraten te halen, 20 tot 35 procent uit vetten en 10 tot 20 procent uit eiwitten. Verder weet ik natuurlijk niet wat je voor sport doet, maar opgeslagen vet in je lichaam verbrandt alleen bij sporten waarbij je nog voldoende zuurstof hebt, dus als je nog gewoon kunt ademen.
MssRoxx, hoezo weet je zo zeker dat jij 2100 kcal per dag nodig hebt? Zet je alles op de weegschaal voordat je het eet/drinkt? Zodat je precies de juiste hoeveelheid in kunt vullen met de calorienteller?
Ja het is een beetje lastig zoeken maar er zijn meerderen die beweren er studie naar gedaan te hebben.

Ik heb even dit gevonden:

http://gezonder-afvallen. ... t-en-olijfolie-op-gewicht

wel eerst lezen voordat je een oordeel hebt, deze man heeft er studie naar gedaan. Jesse van der Velde trouwens ook..

Daarnaast:

http://www.unisa.edu.au/Search-Results/?q=omega+3

Zou je hier nog wat kunnen vinden erover...

http://w3.unisa.edu.au/unisanews/2006/july/diet.asp

en daar ook..

Maar nogmaals, probeer anders zelf even te zoeken. Feit blijft dat de zogenoemde napraters, zoals jij ze noemt, zich wel baseren op wetenschappelijk onderzoek.

Daarnaast doet het er eigenlijk niet eens toe. Van Omega 3 is allang bewezen dat het heel erg gezond voor je is... Ik neem dus elke dag een kwart avocado, bak met kokosolie, olijfolie of koolraapolie en probeer 2x per week vis te eten.

Dat dit caloriebommen zijn, prima. Dat zal vast. Maar ik eet er natuurlijk geen kilo's van. Portie vis is voor mij ongeveer 75 gram. Vaak red ik het maar eens per week, soms eet ik het een maand niet. Maar de avocado is wel vaste prik voor mij, omdat ik er gezond van blijf. Het hoort gewoon in een gezond dieet thuis. Zo merk ik meer verzadiging, sterkere nagels en voller haar. Als jullie theorie zou kloppen of als het nemen van die vetten invloed zou hebben op het afvallen, waarom gaat het dan bij mijn vriend wél eraf?

Ik weeg de porties niet af. Ik lees...

1 boterham is 1 boterham en kan ik zo invoeren in de app.

een appel is een appel..... daar is niks moeilijks aan. Vlees staat aangegeven op de verpakking en aardappels en rijst weeg ik wel af. Als ik het al eet.....

In de app is alles op te zoeken en dat heeft niks met afwegen te maken.

Ik weet niet of ik reageer op koolhydraten, ik weet alleen dat teveel koolhydraten niet goed voor je is. Op dagen dat ik een zware training heb, neem ik standaard wel brood mee en een banaan omdat ik weet dat ik de koolhydraten ga verbranden. Geloof mij, ik ben al 4 jaar bezig met voeding en wat goed en slecht voor mij is in combinatie met wat ik voor mijn werk en sport nodig heb.

Maar goed, het punt wat ik probeer te maken, ontgaat jullie geloof ik...

Het is niet zo simpel, eet minder dan je verbruikt.

Ik heb overigens net online een BMR test gedaan en vind de uitslag daarvan wel verrassend. Ik kom dan uit rond de 1500 calorieën. Dat is dus wat mijn lichaam in rust verbrand....

De 2100 die ik berekend had, was gebaseerd op een actief leven, met sport en veel beweging. Met 2100 calorieën zou ik stabiel qua gewicht blijven. Daarom ging ik op max 1900 cal zitten. Er zaten overigens ook dagen tussen dat ik maar 1200 cal tot mij nam.

Mijn vraag ik daarmee nog altijd niet beantwoord.

Hoe kan ik dat ik qua beweging een verbranding heb van boven 2100 en ik er maar max 1900 tot mij neem en toch niet afval?

En dan heb ik het niet meer over dat avocado gedoe etc.... Ik sta al 2 jaar stil op dit gewicht.
Sterker door Strijd!
Ga ff naar de huisarts, laat je schildklierwaardes prikken
Dat heb ik ook al 3x gedaan.

Tevens tekorten op laten nemen, niks nakkes, nada...

Nu ben ik waarschijnlijk wel een apart geval, maar toch. Als ik dan hier lees dat men twijfelt aan mensen die zeggen dat zij goed bezig zijn en toch niet afvallen, dan denk ik... geloof het maar gewoon hoor...

Ben ook best jaloers op mijn vriend. Hij eet hetzelfde als ik, neemt vaak nog wat meer chocola in de avond, eet meer brood en zondigt ook nog wat..

Is in 5 minuten op de fiets op zijn werk, terwijl ik 12 km ruim 50 minuten moet fietsen.

HIj doet kantoorwerk en chilled in de avond lekker op de bank. Ik zwoeg met sporten en lopend of fietsend werk en er gebeurt niks...

Nou, daar voel je je af en toe aardig klote onder.
Sterker door Strijd!
Maar ehm... Misschien heb ik het gemist, maar hoe lang en zwaar ben je eigenlijk? Kan het niet zo zijn dat je nu op een goed gewicht bent dat bij je hoort? Zo kom ik niet onder de 56 kilo, maar boven de 60 ook niet, of ik nou veel of weinig eet en beweeg. Ik moet wel heel extreem doen wil ik daar onder of boven komen. Eronder lukt volgens mij al helemaal niet, of ik moet anorexia krijgen of zo.
quote:mssroxx schreef op 07 januari 2015 @ 20:58:

Ja het is een beetje lastig zoeken maar er zijn meerderen die beweren er studie naar gedaan te hebben.

Ik heb even dit gevonden:

http://gezonder-afvallen. ... t-en-olijfolie-op-gewicht

wel eerst lezen voordat je een oordeel hebt, deze man heeft er studie naar gedaan. Jesse van der Velde trouwens ook..

Daarnaast:

http://www.unisa.edu.au/Search-Results/?q=omega+3

Zou je hier nog wat kunnen vinden erover...

http://w3.unisa.edu.au/unisanews/2006/july/diet.asp

Ik heb nu je links even goed gelezen, maar daar staat alleen in, dat er goede vetten bestaan. En dat ontken ik ook niet. Ik zoek bewijs voor de stelling, dat er vetten zijn, die andere vetten helpen verbranden. En dat blijft nog steeds napraterij.

Goede vetten heb je nodig (ik slik zelf extra omega 3 als ik weinig vis eet), maar niet omdat ze vetten verbranden
Sorry MssRoxx, ik blijf me bij LilaLinda aansluiten dat het uiteindelijk toch zo simpel is dat je consequent meer eet dan dat je verbrand. Dat kan niet anders. Je lichaam is gewoon een fysiologisch geheel, en net als een auto rijdt op brandstof beweeg jij op calorieën.

Ken je Secret Eaters op TLC? Daarin volgen ze mensen die ook echt denken niet teveel te eten, en steeds weer blijkt dat ze ongemerkt toch veel eten. Omdat ze tijdens het koken veel hapjes proeven. Omdat het drinken wat ze nemen toch best veel calorieën telt. Omdat ze consequent porties te klein inschatten. Omdat ze veel meer sausjes nemen dan ze invullen in hun eetdagboek. Etc etc.

Dus of jij schat jouw BMR te hoog in, en eet dus net zoveel als je verbruikt. Of je schat jouw eten te laag in en eet dus meer dan dat je denkt. Ik leg zelf zo af en toe alles wat ik eet eerst op de weegschaal, en dan constateer ik toch afwijkingen tov wat ik dacht dat ik at (qua portiegrootte dus).

Ben het helemaal met je eens dat er goede en slechte vetten bestaan. Goede vetten moet je dan ook niet schrappen.

Dat jouw vriend met hetzelfde eten (en nog een beetje meer) wel afvalt is niet zo gek. Mannen hebben een hogere BMR dan vrouwen, en als hij ook nog langer is en zwaarder is zijn BMR zeker hoger dan die van jou.
quote:marana schreef op 08 januari 2015 @ 09:06:

Ken je Secret Eaters op TLC? Daarin volgen ze mensen die ook echt denken niet teveel te eten, en steeds weer blijkt dat ze ongemerkt toch veel eten. Omdat ze tijdens het koken veel hapjes proeven. Omdat het drinken wat ze nemen toch best veel calorieën telt. Omdat ze consequent porties te klein inschatten. Omdat ze veel meer sausjes nemen dan ze invullen in hun eetdagboek. Etc etc.

en juist zaken als kokosolie, olijfolie etc. Dan is een klein beetje al veel. Eetlepeltje olijfolie heeft meer dan 100 calorieën. Neem een bruine boterham met een (kleine) plak kaas en je krijgt minder binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven