Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen beginnen welke interval

12-01-2016 09:45 42 berichten
Ik ben aan het overwegen om toch af en toe te gaan hardlopen. Ik denk aan een half uurtje een keer per week, omdat ik ook zwem en fiets. Ik heb in principe geen conditioneel probleem, maar herinner me van de vorige pogingen dat ik last kreeg van mijn voeten en enkels, omdat ik de beweging zonder problemen 45 min vol kan houden en dat deed ik ook.

Nu wil ik wat minder hard van stapel lopen en welke interval zou het meest geschikt zijn en hoe lang moet ik dat dan doen? Is dat 1 min lopen 1 min wandelen en dan uitbouwen vanaf een kwartier of 2 lopen 1 wandelen? De schema's die ik kan vinden gaan uit van meerdere keren per week en hanteren verschillende intervallen.

Hardloopgroepjes zijn voor mij geen optie. Ik werk super onregelmatig. Ik heb verder geen doel, maar vind het leuk om te bewegen. Waarmee zouden jullie in mijn geval beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de podcast van Evy downloaden, brengt jou in 30 lessen naar een half uur rennen achter elkaar.

Heb het ook gedaan en heb geen blessures opgelopen.
Ozo.
met een half uur 1 keer pw kun je niet opbouwen. daarvoor moet je toch echt 2 tot 3 keer pw rennen
evy is daar inderdaad heel geschikt voor maar dan moet je echt 2 tot 3 keer pw rennen
Evy van Vlaanderen Sportland downloaden. Volgens mij heeft Renate Verbaan ook zoiets gedaan. De opbouw is gericht op het voorkomen van blessures. Bij de meeste mensen gaat de conditie namelijk sneller vooruit dan de spieropbouw. Als je je hieraan houdt moet het goed gaan. Het gaat wel uit van 3 keer in de week, maar als jij dat minder vaak doet, denk ik toch dat je dit goed als leidraad aan kunt houden.
Ik wil Start to Run ook downloaden maar ik snap niet zo goed hoe ik die gedownload moet krijgen

Lukt me nog niet om die werkend op mijn telefoon te krijgen, dus als iemand me dat kan uitleggen
668, the neighbour of the Beast
Een famillielid van mij kreeg ook erg veel last van haar voeten en enkels. De ondergrond speelt hier in grote mate in mee.

Dit famillielid heeft een loopband aangeschaft en door de zachtere ondergrond hiervan was dit probleem als een stuk minder geworden.
Marels als je een pb stuurt met je emailadres wil ik ze je vanavond wel even mailen?
Het begint met goede schoenen en daarnaast is het niet verstandig om gelijk 45 minuten te gaan rennen ookal kun je dat conditioneel wel aan. Dat is het grote gevaar van sporters die beginnen met hardlopen.

Ik zou vooral beginnen met 20 minuten op een rustig tempo.
ik kan alleen op straat lopen, een 'stabiele' ondergrond zeg maar. Bos of iets in die richting is te onstabiel, te veel boomstronken wortels etc waar ik op moet letten en over kan struikelen. Ik krijg dan vrij snel last van enkels, knieeen en heupen
quote:maaike_92 schreef op 12 januari 2016 @ 10:19:

Marels als je een pb stuurt met je emailadres wil ik ze je vanavond wel even mailen?

Jaaaa, graag!

Ik krijg ze alleen in zip gedownload en dat kan ik op mijn telefoon niet unzippen ofzo.
Als je start to run gaat doen zou ik wel beginnen bij week 3 of 4 beginnen.

Als je al een goede basisconditie hebt zijn de eerste weken heel suf.

Ik ben ooit begonnen in week 4 en toen gewoon de rest afgemaakt. Verder geen blessures.

Maar als je last krijgt van je voeten en enkels, heb je dan wel goede hardloopschoenen?

Als je 45 min loopt op gewone sneakers krijg je ook zeker last van je voeten.
.
Ik begin gewoon bij week 1 hoor. Ik vermoed dat ik die al vier keer kan doen voor ik verder ga.

Ik heb de conditie van een stonede garnaal.
quote:Marels schreef op 12 januari 2016 @ 10:50:

Ik begin gewoon bij week 1 hoor. Ik vermoed dat ik die al vier keer kan doen voor ik verder ga.

Ik heb de conditie van een stonede garnaal.

Ik had het over TO.

Als je de conditie hebt om 45min hard te lopen dan kun je echt wel beginnen bij week 3 of 4. Dan loop je nog steeds max 3/4 minuten achter elkaar in het begin.
quote:Marels schreef op 12 januari 2016 @ 10:22:

[...]

Jaaaa, graag!

Ik krijg ze alleen in zip gedownload en dat kan ik op mijn telefoon niet unzippen ofzo.Volgens mij is het het handigste om ze op je computer te downloaden & unzippen (zie rechtermuisknop in Verkenner) en ze daarna op je telefoon te zetten (naar je telefoon te kopiëren zoals je bijv. met muziek ook doet).
.
Er zijn ook mensen die adviseren om niet met interval te beginnen. Maar heel rustig in een dribbel tempo een kwartiertje te gaan hardlopen.Je begint zoals je rustig op de plaats dribbelt, dan je gewicht naar voren verplaatsen met je bovenlichaam. Dan ga je van zelf vooruit.

Realiseer je dat je eerst goed moet lopen voordat je pas met kracht en snelheid kan lopen.

Het probleem met Evy en de andere beginnersschema's is, dat je na 1 minuut buiten adem bent, dan rustig hijgend gaat wandelen. En na 2 minuten weer veel te hard gaat hardlopen zodat je weer buiten adem bent. Je krijgt dan te grote piekbelastingen.

Download anders eens dit schema.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ik ben nu na een lange periode van blessures weer begonnen met hardlopen. Ik begin met 10 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 10 minuten lopen. Dit is ook mijn basisconditie ongeveer. Dit bouw ik verder uit. Eerst naar 15 minuten 2 minuten 15 minuten. en zo verder. Nu na 5 keer zit ik op 5 km met 1 keer 1 pauze van 1 minuut. Pauzes vind ik eigenlijk niet fijn omdat ik dan uit mijn ritme raak.

Evy is fijn voor echte beginners die nog niet langer kunnen rennen dan 2 of drie minuten.
Ik heb Asics hardloopschoenen. Volgens mij is dat goed. Ik sta er in elk geval recht op.
quote:SpringDing schreef op 12 januari 2016 @ 11:01:

[...]

Conditie staat los van het intensieve gebruik van bepaalde spieren.Ik heb zelf ook het idee dat het probleem bij mij zat in overbelasting van spieren die ik minder of anders gebruik. Vandaar dat ik nu rustig wel beginnen.
.
quote:hamerhaai schreef op 12 januari 2016 @ 13:08:

Het probleem met Evy en de andere beginnersschema's is, dat je na 1 minuut buiten adem bent, dan rustig hijgend gaat wandelen. En na 2 minuten weer veel te hard gaat hardlopen zodat je weer buiten adem bent. Je krijgt dan te grote piekbelastingen. dit schema.

Dat is echt geen wet van meden en perzen.

Ik ben ook onlangs weer begonnen en met een beginnerschema à la Evy.

Mijn conditie is redelijk en ik hijg helemaal niet tijdens het lopen of het wandelen. Het gaat juist heel ontspannen en lekker.

Het hangt dus heel erg af van je basisconditie, of je (veel) overgewicht hebt en dat soort dingen.

Ik dribbel niet, mijn tempo schat ik in op rond de 8 km/uur.

De beginnerschema's zijn heel goed om blessures te voorkomen.

Ik zou dan ook niet direct met 10 minuten lopen beginnen als je het lang niet hebt gedaan. Conditie is niet het probleem bij sommigen, maar je spieren/pezen en gewrichten laten wennen is iets dat voor iedereen geldt!
quote:Esther-67 schreef op 14 januari 2016 @ 11:38:

[...]

Ik dribbel niet, mijn tempo schat ik in op rond de 8 km/uur.

8km/u? Dat is wandelen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven