hardlopen deel 2
woensdag 9 januari 2013 om 18:42
Upwiththebirds, Die 30 minuten zit wel goed dus!
In die 18 lessen doe je maar 4 keer een duurloop .., 2 van ong 30/35 min en 2 van 40 min.
Ik vond dat ook heel weinig..., en ik dacht als ik elke keer van die korte loopjes doe kan ik toch nooit die 10km lopen?
Maar ik heb nu 2x rond de 40 minuten gelopen (ik dacht dat gaat nooit lukken) dus het kan wel...,
Morgen ga ik weer 40 minuten loop doen...dat is rond de 6/7 km, hangt ervan af hoe hard je loopt....vorige keer liep ik 6,50km. En dan 2 lessen later moet je al 60 minuten lopen...dus 10km. Vind het wel een snelle opbouw hoor. Maarja tot nu toe gaat het goed.
Baukje , ik hoop dat die injectie je pijn toch wat zal verlichten..
Hopelijk zijn de foto,s verder goed. Ik ken ook iemand waarbij het wel geholpen heeft ..duurde alleen wel even voordat de injectie uiteindelijk zijn werk deed...een dikke week ofzo, om in te werken.
In die 18 lessen doe je maar 4 keer een duurloop .., 2 van ong 30/35 min en 2 van 40 min.
Ik vond dat ook heel weinig..., en ik dacht als ik elke keer van die korte loopjes doe kan ik toch nooit die 10km lopen?
Maar ik heb nu 2x rond de 40 minuten gelopen (ik dacht dat gaat nooit lukken) dus het kan wel...,
Morgen ga ik weer 40 minuten loop doen...dat is rond de 6/7 km, hangt ervan af hoe hard je loopt....vorige keer liep ik 6,50km. En dan 2 lessen later moet je al 60 minuten lopen...dus 10km. Vind het wel een snelle opbouw hoor. Maarja tot nu toe gaat het goed.
Baukje , ik hoop dat die injectie je pijn toch wat zal verlichten..
Hopelijk zijn de foto,s verder goed. Ik ken ook iemand waarbij het wel geholpen heeft ..duurde alleen wel even voordat de injectie uiteindelijk zijn werk deed...een dikke week ofzo, om in te werken.
donderdag 10 januari 2013 om 09:41
Ah Baukje, wat pijnlijk zeg! Je kan nu niet anders dan die injectie laten zetten. Hoop dat het gelijk verlicht en resultaat geeft . Je zegt dat je allang last hebt van die schouder. Heb je er ooit iets raars mee gedaan of gewoon slijtage ? En lukken administratieve monotone bewegingen dan wel op het werk ? Lijkt me ook niet echt prettig. Famke, jij maakt sprongen zeg. Van 40 minuten -na 2 lessen- naar 60 minuten vind ik persoonlijk een brug te ver . Zou dit wat geleidelijker opbouwen . Maar als je het aankan zonder pijntjes of vermoeidheid dan lukt dit je mogelijk. Ben benieuwd !
donderdag 10 januari 2013 om 11:32
Rawfoodje, vandaag heb ik weer gelopen was een 40 minutenloop, maar ben langer doorgelopen ongeveer 51 minuten gelopen en 7,51 km.. het tempo was niet super vond ik...
Ik zou dan over 2 lessen in 60 minuten 10km moeten lopen...nou dat gaat niet lukken. Die 60 minuten lopen lukt wel... maar het gaat het geen 10km worden .. Ik denk ook dat ik het wat langzamer ga opbouwen vanaf hier..ook om de snelheid wat omhoog te krijgen. Misschien nog tips? Wat voor trainingen zou ik dan kunnen doen?
Ik zou dan over 2 lessen in 60 minuten 10km moeten lopen...nou dat gaat niet lukken. Die 60 minuten lopen lukt wel... maar het gaat het geen 10km worden .. Ik denk ook dat ik het wat langzamer ga opbouwen vanaf hier..ook om de snelheid wat omhoog te krijgen. Misschien nog tips? Wat voor trainingen zou ik dan kunnen doen?
donderdag 10 januari 2013 om 12:23
Famke op zich niet erg hoor dat je die 10km in een uur niet gaat redden. Belangrijkste is dat je eerst inderdaad de duur op gaat bouwen.
Maar ondanks dat het helemaal niet erg is is er inderdaad niets op tegen en ik denk trainingstechnisch gezien zelfs heel gunstig om nu af en toe al gericht aan het tempo te gaan werken.
Probeer anders eens een keer wat je tempo is op bijvoorbeeld 3 km. (5km voluit is voor nu nog even te veel denk ik). Eerst 10min lekker inlopen en dan 3 km op hoger tempo proberen te lopen. En om je zelf niet voorbij te lopen moet je dan de eerste 2 km in ieder geval nog niet voluit gaan. Dat tempo zou je voor je interval training aan kunnen houden als je 1000tjes loopt. En probeer dan een keer per week een echt gerichte interval training doen. Ik dnek dat je daar heel veel baat bij zou kunnen hebben.
In het algemeen wordt in de opbouw een max. uitbreiding van duur van 10% aangehouden per week. Dus in twee lessen van 40 naar 60min is inderdaad wel een hele grote stap. Maar goed je zit inmiddels al aan 51 minuten.
Maar ondanks dat het helemaal niet erg is is er inderdaad niets op tegen en ik denk trainingstechnisch gezien zelfs heel gunstig om nu af en toe al gericht aan het tempo te gaan werken.
Probeer anders eens een keer wat je tempo is op bijvoorbeeld 3 km. (5km voluit is voor nu nog even te veel denk ik). Eerst 10min lekker inlopen en dan 3 km op hoger tempo proberen te lopen. En om je zelf niet voorbij te lopen moet je dan de eerste 2 km in ieder geval nog niet voluit gaan. Dat tempo zou je voor je interval training aan kunnen houden als je 1000tjes loopt. En probeer dan een keer per week een echt gerichte interval training doen. Ik dnek dat je daar heel veel baat bij zou kunnen hebben.
In het algemeen wordt in de opbouw een max. uitbreiding van duur van 10% aangehouden per week. Dus in twee lessen van 40 naar 60min is inderdaad wel een hele grote stap. Maar goed je zit inmiddels al aan 51 minuten.
donderdag 10 januari 2013 om 15:19
Even het schema aan de kant geschoven en puur op gevoel een rustige duurloop gedaan. Ging eigenlijk wel lekker en toen ik bijna thuis was op mijn klokje gekeken. Zag ik dat ik met een extra lusje op precies de halve marathon uit zou komen. Dus dat lusje maar gepakt. Kwam ik op 21,2km uit in 1hr41. Ondanks de mentale worsteling van afgelopen trainingen heb ik het duurvermogen dus nog wel in huis. Voor mijn gevoel had ik er ook nog wel een tiental km's aan kunnen plakken.
Schouder lijkt ietsje minder pijnlijk te worden dus ik zie toch nog even het weekend aan betreffende de cortison inj.
Schouder lijkt ietsje minder pijnlijk te worden dus ik zie toch nog even het weekend aan betreffende de cortison inj.
donderdag 10 januari 2013 om 16:38
Rawfoodje ik heb nauwelijk administrative en monotone werkzaamheden. Ben dierenarts dus wel veel lichamelijke belasting. Maar ik kan inmiddels bijna alles met links. En bewegen binnen een bepaald marge is minder pijnlijk dan totale rust. In bed bijvoorbeeld is de druk van de arm al te veel. Op de rug liggen gaat prima. Maar zelfs bij het op de linker zij liggen is rechts heel pijnlijk. Pijnlijker dan dat ik recht op sta zeg maar.
donderdag 10 januari 2013 om 19:26
Famke, ik doe alleen duurtrainingen , op mijn gemakje dus. Ben hier tevreden mee. Ondanks dit vaste patroontje, merk ik toch dat ik steeds nog vooruit ga . Maar ik heb geen wedstrijddoel ofzo dus hou ik het vooral aangenaam voor mezelf zodat ik het vooral leuk blijf vinden anders krijg ik een probleem. .... Baukje, aha, wist wel dat je iets met dieren had maar niet dat je dierenarts was! Top zeg! Heb je een eigen praktijk? Pfoe, dat zal ook niet meevallen met die schouder. .. Fijn dat je duurloop goed ging. Ik zou dit even blijven doen, geen explosieve intervaltrainingen, het lukt je nu toch niet en dan raak je alleen maar verder gefrustreerd. ...... Denk dat je al in je handjes mag knijpen als je de duurtrainingen kan blijven doen toch ? Tel je zegeningen in deze. Hoop dat het weekend goed gaat, wellicht kan je dan die injectie skippen .
donderdag 10 januari 2013 om 22:34
He Baukje, wat vervelend, en zo-niet-baukje om je berichtjes te lezen :s Hoop echt zo dat het snel weer beter gaat! En een frozen shoulder is echt heel naar! Dus weet niet te streng voor jezelf nu..
@ Flauwegeit, goed dat je niet voor die Nike+ hebt gekozen want dat is mijn ervaring (als hardloop winkel verkoper) ook. Of heb ik je soms geadviseerd?
@ Charlar, ziet er uit als een leuke cross!
@ Upwiththebirds en fleurigfamke, qua hardloop adviezen sluit ik me bij Baukje aan. Die tips daar boven zijn niet allemaal even sterk.. Vooraf rekken en strekken is niet perse noodzakelijk. Doe wat je lekker vind maar rek niet te dynamisch (dus niet te veel doorveren met pijn) Ook dat van ‘let een beetje op je looptechniek’ is natuurlijk ook wel een grappige opmerking
Ik heb zelf steeds een beetje een moe gevoel en een motivatie probleem. Komt denk ik door lange dagen op stage, veel drukte door afronding stage en verhuizing en te weinig slaap. Heb afgelopen week geprobeerd dat te doorbreken. Gewoon weer 3 dagen achter elkaar getraind en soms meerdere trainingen op een dag. Voel me daar zo veel beter bij! Ga dan vanzelf ook gezonder eten, beter slapen, beter relativeren.. Hoop dat ik dit weer vol kan houden!
@ Flauwegeit, goed dat je niet voor die Nike+ hebt gekozen want dat is mijn ervaring (als hardloop winkel verkoper) ook. Of heb ik je soms geadviseerd?
@ Charlar, ziet er uit als een leuke cross!
@ Upwiththebirds en fleurigfamke, qua hardloop adviezen sluit ik me bij Baukje aan. Die tips daar boven zijn niet allemaal even sterk.. Vooraf rekken en strekken is niet perse noodzakelijk. Doe wat je lekker vind maar rek niet te dynamisch (dus niet te veel doorveren met pijn) Ook dat van ‘let een beetje op je looptechniek’ is natuurlijk ook wel een grappige opmerking
Ik heb zelf steeds een beetje een moe gevoel en een motivatie probleem. Komt denk ik door lange dagen op stage, veel drukte door afronding stage en verhuizing en te weinig slaap. Heb afgelopen week geprobeerd dat te doorbreken. Gewoon weer 3 dagen achter elkaar getraind en soms meerdere trainingen op een dag. Voel me daar zo veel beter bij! Ga dan vanzelf ook gezonder eten, beter slapen, beter relativeren.. Hoop dat ik dit weer vol kan houden!
vrijdag 11 januari 2013 om 09:00
Baukje, fijn dat je een goede duurloop hebt gelopen.., hopenlijk is die injectie inderdaad niet nodig..!
Bedankt voor de tips..ga denk ik die 3km loop proberen en kijken hoe snel ik ga. En dan 1 keer in de week duurloop en 1 x intervaltraining? Gaat wel goed komen...
Rawfoodje, ik heb ook niet echt een wedstrijddoel hoor, maar vind het wel leuk om mezelf te verbeteren..
En wil in de zomer meedoen aan een 8km loop hier, maar niet om de snelste te zijn , lijkt me gewoon leuk om mee te doen/ mee te maken.
Fiekes, Ik rek en strek nooit voor het lopen..., maar ik loop wel 5 a 10 minuten in.
En het is idd altijd weer plannen met trainen tussen alle bedrijven in.... en daar kan je behoorlijk moe van worden.
Bedankt voor de tips..ga denk ik die 3km loop proberen en kijken hoe snel ik ga. En dan 1 keer in de week duurloop en 1 x intervaltraining? Gaat wel goed komen...
Rawfoodje, ik heb ook niet echt een wedstrijddoel hoor, maar vind het wel leuk om mezelf te verbeteren..
En wil in de zomer meedoen aan een 8km loop hier, maar niet om de snelste te zijn , lijkt me gewoon leuk om mee te doen/ mee te maken.
Fiekes, Ik rek en strek nooit voor het lopen..., maar ik loop wel 5 a 10 minuten in.
En het is idd altijd weer plannen met trainen tussen alle bedrijven in.... en daar kan je behoorlijk moe van worden.
vrijdag 11 januari 2013 om 09:53
Hi Fiekes, daar ben je weer . Ook motivatieproblemen, menselijk hoor . Wel goed dat je het geprobeerd hebt te doorbreken, dit was voor jou dus de manier om het weer positief op te pakken. Voor mij helpt het dan soms om even wat anders te gaan doen, lang wandelen met hond of op de crosstrainer of mountainbike. Of extra relaxdagje . Daarna gaat het toch weer kriebelen . Hoor van velen over motivatieproblemen, heeft mogelijk ook met seizoen te maken. Famke, ik rek en strek absoluut nooit voor de training , vind dit ook af te raden. Gewoon inlopen is helemaal goed. Na de training rek en strek ik een paar minuutjes, dit werkt voor mij prima . 8 km moet lukken toch? Ik loop nu zo'n 5 kwartier per duurloop op mijn gemakje. Zou echter veel langer kunnen lopen want heb altijd nog heel veel energie en kracht over maar ik vind dat niet nodig. Op deze manier werk ik voldoende aan conditie, uithoudingsvermogen en... hoofd leegmaken .
vrijdag 11 januari 2013 om 11:27
Bij mij ging het vandaag even voor geen meter. Ik zou 30 minuten aan één stuk moeten doen, maar na een minuut of 8 ging het al niet echt lekker. Heb er toen maar 3x 10 minuten van gemaakt met steeds 1.5 minuut wandelpauze. Ik weet niet of het kwam door het koude weer en daardoor problemen kreeg met de ademhaling of gewoon een verkeerde mindset. Het ging gewoon even niet 
@fiekes rekken en strekken voor het lopen doe ik inderdaad ook niet. Warm lopen inderdaad wel. Na het lopen doe ik altijd wel een aantal vaste rekoefeningen en ik wandel daarvoor ook nog even uit en dat werkt prima. Heb nooit spierpijn of iets dergelijks.
@fiekes rekken en strekken voor het lopen doe ik inderdaad ook niet. Warm lopen inderdaad wel. Na het lopen doe ik altijd wel een aantal vaste rekoefeningen en ik wandel daarvoor ook nog even uit en dat werkt prima. Heb nooit spierpijn of iets dergelijks.
vrijdag 11 januari 2013 om 13:07
Bij mij is het overigens geen motivatie probleem hoor. En dat geeft juist de frustratie. Want de motivatie is er maar genoeg. Maar mentaal mis ik de nodige hardheid en doorzettingsvermogen lijkt wel. Hoewel dat waarschijnlijk door lichamelijke mankementen wordt ingegeven. Het is en blijft vaak een wisselwerking.
Ga van het weekend toch weer wat tempo werk in de trainingen verweven. Alleen wil ik dan de tempo's hoofdzakelijk op gevoel lopen en dan kijk ik pas achteraf wat ik er van gebakken heb.
Vandaag schitterend loopweer, maar ik houd toch maar vast aan de vaste loopdagen, dus vandaag rustdag.
Ga van het weekend toch weer wat tempo werk in de trainingen verweven. Alleen wil ik dan de tempo's hoofdzakelijk op gevoel lopen en dan kijk ik pas achteraf wat ik er van gebakken heb.
Vandaag schitterend loopweer, maar ik houd toch maar vast aan de vaste loopdagen, dus vandaag rustdag.
vrijdag 11 januari 2013 om 13:50
quote:Fiekes schreef op 10 januari 2013 @ 22:34:
@ Upwiththebirds en fleurigfamke, qua hardloop adviezen sluit ik me bij Baukje aan. Die tips daar boven zijn niet allemaal even sterk.. Vooraf rekken en strekken is niet perse noodzakelijk. Doe wat je lekker vind maar rek niet te dynamisch (dus niet te veel doorveren met pijn)
Kijk, dat vind ik een interessante opmerking. Ik rek en strek namelijk nooit. Ik begin gewoon (langzaam) koud te lopen. Die paar keren dat ik wel rekte, had ik de volgende dag pijn. Terwijl het overal wel aangeraden wordt.
Ik baal. Afgelopen training probeerde ik mijn tempo iets omhoog te krijgen (ook voor een beginner is 8 km gemiddeld per uur laag). Nu doet de onderkant van mijn voet (helemaal rechts in het midden, aan de buitenkant). Zal ik daarmee doortrainen of moet ik het even laten rusten? Het voelt een beetje branderig.
@ Upwiththebirds en fleurigfamke, qua hardloop adviezen sluit ik me bij Baukje aan. Die tips daar boven zijn niet allemaal even sterk.. Vooraf rekken en strekken is niet perse noodzakelijk. Doe wat je lekker vind maar rek niet te dynamisch (dus niet te veel doorveren met pijn)
Kijk, dat vind ik een interessante opmerking. Ik rek en strek namelijk nooit. Ik begin gewoon (langzaam) koud te lopen. Die paar keren dat ik wel rekte, had ik de volgende dag pijn. Terwijl het overal wel aangeraden wordt.
Ik baal. Afgelopen training probeerde ik mijn tempo iets omhoog te krijgen (ook voor een beginner is 8 km gemiddeld per uur laag). Nu doet de onderkant van mijn voet (helemaal rechts in het midden, aan de buitenkant). Zal ik daarmee doortrainen of moet ik het even laten rusten? Het voelt een beetje branderig.
vrijdag 11 januari 2013 om 14:20
Geen idee wat het kan zijn flauwe geit. Wanneer heb je nu voor het laatst gelopen? Is het daarna al minder geworden?
De belangrijkste warming up is bij mij ook altijd minimaal 10min inlopen en voor een interval training minimaal 20min en een aantal steigerungen. Alleen bij een duurloopje 2 wil ik nog wel eens gelijk op dat tempo van start gaan.
Met de groep wordt er nog altijd gehuppeld , gesprongen en gezwaaid. Als ik alleen loop laat ik dat achterwege.
Voor een wedstrijd na het inlopen en het liefst zo kort mogelijk voor de start nog een paar steigerungen.
De belangrijkste warming up is bij mij ook altijd minimaal 10min inlopen en voor een interval training minimaal 20min en een aantal steigerungen. Alleen bij een duurloopje 2 wil ik nog wel eens gelijk op dat tempo van start gaan.
Met de groep wordt er nog altijd gehuppeld , gesprongen en gezwaaid. Als ik alleen loop laat ik dat achterwege.
Voor een wedstrijd na het inlopen en het liefst zo kort mogelijk voor de start nog een paar steigerungen.
vrijdag 11 januari 2013 om 15:46
Ik weet ook niet flauwegeit. Je omschrijving klinkt heel vaag Kan net zo goed een opkomende blaar zijn, maar dan is het weer raar dat het gisteren pas op kwam zetten en niet direct na het lopen.
Misschien kun je toch gewoon proberen vanavond. Merk je dat het erger wordt gelijk stoppen en anders de reactie afwachten en vervolgens de conclussie pas trekken.
Misschien kun je toch gewoon proberen vanavond. Merk je dat het erger wordt gelijk stoppen en anders de reactie afwachten en vervolgens de conclussie pas trekken.
vrijdag 11 januari 2013 om 17:58
Vanochtend had ik lekker vrij! Man, die normaal voor de linden zorgt moest vandaag weg, dus hadden we de rollen omgedraaid. Vanochtend het kroost op school afgezet en lekker naar het bos gegaan. In het begin een beetje fris maar daarna belachelijk lekker loopweer!!! Blauwe hemel, opkomende zon, lekker fris! Zalig. De geplande 10 km zijn er 20 geworden en ik moeste nog haasten om weer op tijd op school te zijn.
Baukje: veel sterkte met je herstel en Fieke: ik hoop voor je dat je binnenkort in wat rustiger vaarwater komt. Succes met je stage en studie.
Baukje: veel sterkte met je herstel en Fieke: ik hoop voor je dat je binnenkort in wat rustiger vaarwater komt. Succes met je stage en studie.
vrijdag 11 januari 2013 om 17:59
Daan niet zo zeer door deze schouderblessure, veel meer door mijn algemene conditie verlies. Mijn situatie nu in schattende zou er niet veel meer inzitten dan een tijd van drieenhalf uur en dan moet vanaf nu ook nog eens alles meezitten. Vraag me af of dat zin heeft. Heb de vraag ook al bij de trainer neergelegd maar heb nog geen reactie gekregen.
Uiterlijk zondag moet ik de beslissing nemen want na zondag kan ik niet meer inschrijven.
Schouder gaat vandaag weer heel redelijk. Blijft wel heel de dag pijnlijk maar goed te doen.Dus ben benieuwd hoe de trainingen van morgen en overmorgen gaan.
Uiterlijk zondag moet ik de beslissing nemen want na zondag kan ik niet meer inschrijven.
Schouder gaat vandaag weer heel redelijk. Blijft wel heel de dag pijnlijk maar goed te doen.Dus ben benieuwd hoe de trainingen van morgen en overmorgen gaan.
vrijdag 11 januari 2013 om 21:55
quote:rawfoodje schreef op 11 januari 2013 @ 20:55:
Helder , dan moet je echt een keuze maken ja . Anders zit je met enorme druk in je lijf en leden.. ... Weet je al welke kant je op neigt.. ..Ik neig erna om niet in te schrijven. Maar ik wil dat 'advies' eigenlijk van mijn trainer horen. Maar die houd zich momenteel stil op de achtergrond.
Helder , dan moet je echt een keuze maken ja . Anders zit je met enorme druk in je lijf en leden.. ... Weet je al welke kant je op neigt.. ..Ik neig erna om niet in te schrijven. Maar ik wil dat 'advies' eigenlijk van mijn trainer horen. Maar die houd zich momenteel stil op de achtergrond.
vrijdag 11 januari 2013 om 22:10
quote:rawfoodje schreef op 11 januari 2013 @ 22:06:
Volg je neiging Baukje, denk dat het de juiste weg is. ..
Kan de trainingen van morgen en overmorgen nog even aanzien en afwachten of ik alsnog een advies krijg die ik mee kan nemen.
Maar wel erg hoor, ik heb sinds half oktober geen wedstrijd meer gelopen.
Volg je neiging Baukje, denk dat het de juiste weg is. ..
Kan de trainingen van morgen en overmorgen nog even aanzien en afwachten of ik alsnog een advies krijg die ik mee kan nemen.
Maar wel erg hoor, ik heb sinds half oktober geen wedstrijd meer gelopen.