Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 2

15-01-2012 19:26 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Mooier loopweer dan vandaag kunnen we niet hebben volgens mij. Hoewel ik wel mijn handschoenen en mutsje weer opgezocht had. Bijna 18km viaducht op en viaduct af steeds afwisselend 5min op 12km/hr en 5min op 13km/hr. Eenmaal op gang ging het wel lekker. Volgende keer alleen het eerste blokje wat langer maken want na 5min al op tempo gaan lopen is zeker met dit koude weer net iets te snel. het was ook eigenlijk de bedoeling het eerste blokje net wat langzamer te doen. Maar als je dan moet aanzetten op een viaduct is het moeilijk tempo inschatten.

Wie heeft er vandaag nog meer genoten van het zonnetje.
Baukje, dus het ging redelijk vanmorgen ? Dat is fijn. Geen wedstrijd gelopen sinds oktober... ...... Het is toch niet anders. Investeren nu in jezelf is van belang anders gaat het straks nog meer bergafwaarts.. .... en bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt . Hier geen zon maar somber, koud en sneeuw !Heb ook altijd wat meer tijd nodig om warm te lopen in deze temperaturen, benen lijken dan al snel stijf aan te voelen, niet zo lekker . Word pas beter na een half uurtje maar dat zal aan mijn pezige beentjes liggen denk ik zo... ..
Ik ben van plan om morgen weer te lopen...al lokt het weer me buiten erg aan .. fris,.lekker zonnetje hier!

Moeilijk om die beslissing te nemen idd Baukje..., maar als je meer neigt naar niet doen...zal dat de goede beslissing zijn.

Ik heb vandaag even gekeken op de site van de 8km loop die ik wil gaan doen..vanaf nu kan je inschrijven..en de loop is in juni.

Zag wel dat er een tijdslimit aan vast zit je moet binnen 60 minuten binnen zijn.

Dus zal nog wel even aan mn snelheid moeten werken.. Spannend vind ik het wel...! Ga nog even wachten met inschrijven..want het is nog zo ver weg.

Maar vind het wel leuk om nu een duidelijk doel te hebben!!
Ook ik heb genoten van het inderdaad prachtige loopweer, vanochtend. Het sneeuwde licht. Een rustig duurloopje van 10km. Morgen kan ik niet met de vereniging mee dus ik moest het zelf maar even doen. Onderweg naar de 18,5km. De kriebel in mijn buik neemt toe. Ik vind het spannend. Gaat het me lukken? Is het verstandig geweest om te trainen tot 16km? Heb ik er genoeg voor gedaan met 3x pw trainen? Krijg ik er nog een paar kilo af?
Daan een beetje gezonde spanning is niet verkeerd hoor. Ik ben altijd echt heel nerveus voor een wedstrijd die ik echt als wedstrijd loop. Maar meestal in het startvak komt er wel een soort van gelatenheid over me heen.

Famke je hebt nog zoveel tijd. Gaat echt wel lukken hoor dat tempo nog wat op te krikken.

Rawfoodje meestal heb ik aan een tien minuten inlopen wel genoeg. Maar echt lekker gaat het inderdaad vaak pas na een hafl uurtje.

Zit geloof ik wel in de goede kant van nederland. Hier heel de dag volop zon. Vanmiddag nog lekker in het bos gewandeld met jongste dochter en haar vriendinnetje.

Voor morgen een lange duurloop gepland. Doe alleen de lange tempo blokken wel op een wat rustiger tempo dan gepland. Liever wat langzamer en er een goed gevoel aan overhouden van het had misschien toch wel sneller gekunt dan snel en weer tegen de frustratie oplopen dat mijn brein zegt ik stop er mee.
Baukje, je bent erg bewust bezig met keuzes te maken.. .. vind dit goed want weet hoe moeilijk het is voor je . Fijn dat je de zon mee had vandaag. Morgen lange duurloop, vergeet muts en handschoenen niet . Famke, brrr. ..koud hier in het noorden he? Tja, warmlopen duurt nu echt wat langer, hou er maar rekening mee. En niet zonder muts want oei een bevroren hoofd is vreselijk. Daan, fanatiek zeg. Fijn dat je zo'n progressie maakt .
Ik zal me morgen ook goed inpakken Rawfoodje..en inderdaad goed inlopen...anders heb ik de dag erna spierpijn.

Daan01..die spanning herken ik..ookal is het een niet heel lange afstand wat ik ga lopen...voor mij is het al heel wat!

Baukje , gaat ook vast wel lukken...ik heb nog heel veel tijd..ga lekker opbouwen tot die 10km dan zit ik altijd goed.

Ben van plan om 3x in de week te lopen en dan 1x interval training , 1x korte duurloop 3-5km, en 1x 8km en dan elke x opbouwen die laatste.
Vandaag weer zo'n heerlijk loopweer. Had eigenlijk op dit moment in Egmond moeten lopen. Maar in plaats daarvan in ieder geval wel weer een goed trainingsweekend gehad.

Vandaag een lange duurloop van 23,5km met daarin twee tempo blokken van 20min. De tempo blokken gingen toch wat sneller dan de bedoeling waardoor de training als geheel toch wat zwaarder aanvoelde dan gepland. Onderweg ook wat last van mijn maag (waarschijnlijk door al die pijnstillers) waardoor ik niet kon drinken onderweg. Met vriesweer dirinken is al moeilijk maar met een maag die dan nog eens wat van streek is lukt het helemaal niet.

Onderweg nog drie reeen tegengekomen. Hoe vaak je ze ook tegenkomt, mijn hart blijft altijd een sprongetje maken als ik ze zie in het bos. Zelfs bij roofvogels heb ik dat terwijl je die eigenljk altijd wel tegenkomt. Bedenk nu dat bij rawfoodje bij de aanblik van een roofvogen haar hart een heel ander soort sprongetje maakt.

Volgende training is pas weer voor dinsdag gepland.

Ben ook zeer tevreden met de plaatsing in de marathon ranglijst van 2012. Ben benieuwd of het me dit jaar nog lukt die prestatie te evenaren.
Haha, roofvogels in het bos.... Ik kan er zo een hartinfarct van krijgen. Een paar jaar geleden ben ik aangevallen door twee buizerds (?) en nu nog als ik zo'n beest zie, en dat is nogal vaak, vliegt mijn hartslag omhoog en heb ik het gevoel dat mijn keel wordt dichtgeknepen. Zo, bang ben ik ervoor. De komende maanden ga ik ook echt weer mijn route aanpassen omdat ik weet waar ze meestal hun nesten hebben. Als iemand tips heeft om van mijn fobie af te helpen: heel graag!

Vandaag een training uit de laatste Runners World gelopen. 5min tempo 1, 10min tempo 2, 5min tempo 1, 14min tempo 3, 5min tempo 1, 6min tempo 4, 5min tempo 1, 2min tempo 5

Tempo 1 = 10km/u

Tempo 5 = 14km/u

Ging prima, lekker gelopen. Alleen in het begin had ik enorm koude, gevoelloze voeten. Heb ik altijd met kou, loopt niet fijn.
Afgelopen vrijdag heb ik ook een paar hertjes gezien, zij schrokken net zo erg van mij als ik van hen :-)
Vanochtend gelopen...maar het ging niet echt van harte..of het van het koude weer kwam of dat het geestelijk was weet ik niet.

Eerst 10 minuten goed ingelopen..en daarna ongeveer 3km gelopen. Maar het ging zo moeizaam , echt zwaar gevoel in mn benen..en had ook wat last van mn darmen..., dus niet echt lekker gelopen.

Wat leuk dat jullie zoveel dieren tegen komen onderweg...

Die vogels lijken mij ook erg eng Charlar2..

Hier zijn er meer weilanden enzo dus dan zie je meer vogels.., een reiger of uil , kievit en veel anderen en soms een konijntje.

Paar kilometer hier vandaan is ook een bos..als het wat mooier weer word ben ik van plan om daar te gaan lopen!
Hahaaha Charlar, shake hands. . hier nog zo eentje die aangevallen is door buizerds . Ben ook als de dood , plan ook straks echt weer alternatieve routes. Oh men, wat was dat eng.. heb nog nooit zo'n hoge hartslag gehad. En zo balen want kan gewoon maandenlang "mijn bos" niet in weer straks . En Baukje, die lieve beestjes maar mooi vinden hihihi.. .. dus weer iets te hard gegaan? Hoe voel je je nu dan? En hoe is je schouder eraan toe, ga je de prik nog halen ? Famke, voor mij is dit echt te koud, niet goed voor mijn lichaam. Moet er te lang over doen om op te warmen . Hoeveel lagen ik ook aantrek. Ben op mijn crosstrainer gestapt en heb een lange wandeling met de hond gemaakt. Heb ook een loopband thuis maar vind dit zo saai . Misschien waag ik het morgen. ...
Hier ook lekker gelopen! Ging het vrijdag nog zo slecht, vandaag ging het super. Mijn eerste vijf kilometer in een stuk gelopen in 32:55. Het ging makkelijker dan gedacht!

@charlar, famke, baukje haha dat gevoel met beesten herken ik wel. Bij zeehonden maakt m'n hart altijd een blij sprongetje, maar vrijdag stond er in de duinen opeens een Schotse Hooglander voor m'n neus. Flink sprintje heb ik toen getrokken, ook al doen ze je helemaal niks.
Schotse hooglands kom ik ook altijd tegen, ik ga er altijd met een gepaste boog omheen. Ik weet dat die beesten niets doen maar ze staren je altijd zo na. In het voorjaar/zomer wanneer ze jongen hebben staan er wel eens waarschuwingsborden om je te waarschuwen.

Verder kom ik soms een groep pauwen tegen. Ik vind het altijd erg mooi om te zien. De eerste keer dat ik de groep zag dacht ik dat ik in een soort hardlopers delirium was beland :-)
Vorig jaar met de veluwezoom trail moest ik door een poortje waar een Schotse Hooglander met kalf voor stond. Vond het reuze eng hoor. Heb echt tegen dat beest aan moeten duwen zodat ze een paar pasjes naar voren deed. En toen was er een hele smalle doorgang achter haar kont.

Heb daar echt even gestaan van o jee wat nu. Want ik weet dat direct achter het kont ik veilig ben wat betreft trappen. Maar ik zou toch aardig klem komen zitten als madam besloot weer een stapje achterwaarts te doen.

Upwiththebirds gefeliciteerd met je mijlpaal van 5km. Het is maar een getal , maar ik vind het toch echt een soort van mijlpaal. En je zult merken dat de opbouw vanaf nu gemakkelijker zal gaan.

Rawfoodje schouder gaat heel redelijk. Kan het nu goed hebben overdag op de normale dosering pijnstillers en hoef geen combinatie van pijnstillers meer te nemen. Dus wat dat betreft krijgt de maag/darmen ook weer relatieve rust. Ga dus morgen niet voor die cortison inj. Slapen 's nachts gaat ook steeds beter.'

Na mijn training voelde ik me prima. Kan dus de zwaarte van de training prima hebben. Het wordt dus nu echt een kwestie van weer opbouwen en langzaam weer meer vertrouwen in mezelf krijgen.
Baukje, wat jammer dat je Egmond hebt moeten missen!

Upwiththebirds, gefeliciteerd! Ik kan me nog goed herinneren hoe trots ik was op de eerste keer 5 km! (En de tweede keer en de derde keer was alweer net iets meer.)

Wat dragen jullie met dit weer? Ik ga vanavond een duurlooptraining in Z2 doen om half 8. Dan vriest het ongeveer 5 graden. Ik denk aan een thermoshirt met lange mouwen en een jasje. Ik heb maar 1 tight, een gewone. Wintertight kopen is misschien wel een goed idee maar dat ga ik vandaag niet meer redden.
Baukje, fijn . De druk is er nu af, letterlijk en figuurlijk , dus nu weer vooruit kijken. Ook het slapen gaat beter en dat is pure winst. Hannah, ik ben een mega koukleum en wat ik draag is een strak thermoshirt met lange mouwen, hierover heen nog een en dan nog een strak shirt met korte mouwen en een water/winterdicht sportjack . Een wintertight sowieso en hieronder nog een thermo mallot, vaak ook nog beenwarmers. .... En natuurlijk handschoenen, sjaal en muts . Goed warmlopen anders kans op verstijven en blessures .
Rawfoodje, muts en handschoenen zijn ook een goed idee! Ik heb het niet zo snel koud maar ik wil mezelf natuurlijk wel goed aankleden.
Hannah Egmond laten kiezen is een eigen keuze geweest. Niet dat ik vanwege blessure oid niet kon, dus dan heb ik er minder moeite mee. Wel jammer dat ik het speciale gebeuren erom heen niet heb mee kunnen maken. Omdat ik genodigd was mocht ik namelijk van van allerlei extra zaken gebruik maken. Hoewel ik waarschijnlijk niet in het voorste startvak was gaan staan.

Handschoenen en muts zijn inderdaad essentieel. Sjaal draag ik nooit tijdens het hardlopen.Maar dan heb ik vaak wel een thermoshirt aan met een boordje. (craft heeft van die heerlijke termoshirts). Voor mij is dan een dik thermoshirt en een wat dikker hardloopshirt erover voldoende. En een wintertight. Dat laatste is toch wel lekker hoor. Nog niet eens zo zeer voor de benen maar nog veel meer voor de billen en de onderrug.

Rawfoodje vannacht toch weer een slecht nacht gehad. Nog niet eens van mijn schouder maar ik kreeg gisterenavond van de trainer ineens heel veel stof tot nadenken voorgeschoteld. En eigenlijk had ik het gevoel dat onze samenwerking tot een einde ging komen. Iets waar ik heel veel spijt van zou hebben. Maar gelukkig is hij zojuist met een nieuw voorstel gekomen waar ik me prima in kan vinden. We gaan verder als vanouds alleen is de begeleiding nu wat intensiever in die zin dat ik veel vaker onder toeziend oog van de trainer zal trainer.

Betekend dat ik nog meer afstand ga nemen van mijn oude loopmaatjes. Maar daar had ik voor wat betreft de training op zich toch niets meer aan. Probeer nog wel betrokken te blijven bij het bijkomende sociale gebeuren er om heen.
Bah het sneeuwt weer :(. Hoop dat ik morgen toch kan lopen want wil morgen beginnen met Renate 15km. Die bouwt in 12 weken op naar 15 km en bouwt iets rustiger op dan de 10km. Zou dan een week voor mijn 13.7km loop 15km moeten kunnen lopen. Heb er wel zin in om mijn grenzen weer te gaan verleggen! Morgen een rustig loopje, 2x 8 minuten rustig lopen/joggen.
He Baukje, dat zou toch van de zotte zijn , afstand nemen door je trainer terwijl je in de lappenmand zit? Dat zou voor mij een heel naar gevoel geven . En al helemaal niet professioneel . Maar dit waren dus hersenspinsels van jou.... je onzekerheid speelt je parten in deze.. Jammer van je mindere nachtrust , was dus niet nodig geweest. Wat is de reden van intensiever trainingscontact nu? Omdat jij er wellicht een handje naar hebt om immer te ver te willen gaan ? Met mogelijk negatieve gevolgen? Maar nu, weer gerust Baukje ?

Hannah, zonder muts en handschoenen is het onmogelijk om nu hard te lopen.. .. Upwiththebirds, veel sneeuw in aantocht.. .. Kan je gewoon doorheen denderen hoor.. .
Rawfoodje het idee van afstand nemen en minder strakke schema's was omdat hij hoopte dat daarmee de druk minder zou worden en het plezier in lopen groter. Het was dus niet iets van nu gaat het even niet lekker zoek het nu maar uit. Maar die druk leg ik mezelf op en juist het strakke schema beschermt me tegen doorslaan. Het plezier in lopen ben ik nooit verloren. De frusratie dat me conditie momenteel niet is zoals ik zou willen staat daar los van. Heb op een zo;n leuke manier kunnen trainen het afgelopen anderhalf jaar en was bang dat nu deels te gaan verliezen.

De reden van het intensievere trainingscontact is dat de trainer eerder al signalen had willen oppikken. Als er iets niet goed gaat betrekt hij het heel snel op zichzelf. Hoe meer signalen hij krijgt hoe beter/eerder hij er met de trainiingen er op in kan springen. En voor lichamelijke aspecten kun je wel allerelei eikpunten hebben waar je redelijk ver me komt. Voor het mentale aspect is dat moeilijker.
Me vanochtend helemaal ingepakt en gaan lopen...

En het goed vandaag! Heb echt lekker gelopen! Was een tempoloop van 5 blokjes. T,is hier gelukkig sneeuwvrij dus dat scheelt.

Baukje, fijn dat het weer wat beter gaat! En dat weer een nieuwe weg inslaat met je trainer...

Hopelijk kunnen we het weekend schaatsen hier in het noorden!!

Zou leuk zijn...ook voor de kids!
Ik had het toch een beetje koud gisteravond op de terugweg. Toen stond er opeens een koudere wind. Het was -6 toen we weggingen en -7 toen ik thuis kwam. Vrijdagavond loop ik weer. Dan heb ik hopelijk een dikkere tight. Morgen even shoppen.
Ik heb vanochtend ook weer gelopen. Brrr wat was het koud! Hier gelukkig ook geen sneeuw. Eerste les Renate 15km gedaan. Ik moest 2x 8 minuten op rustig/jog tempo. Dat vond ik iets te makkelijk dus heb er maar een stevig tempo ingegooid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven