Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 3

20-04-2013 22:10 2709 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Dames ik heb weer eens een vraag!

Ik ben me aan het oriënteren op een sporthorloge. Gezien mijn niveau heb ik niet heel veel eisen. (Uitbreidbaar met) gps vind ik wel belangrijk en de accuduur ook. Ik heb gekeken naar de forerunner 10 maar kieskeurig.nl is niet heel positief. En de polar rcx3 lijkt me tot nu toe het interessantst. Heeft iemand tips voor me?
Vandaag stond er een kort rustig duurloopje op het programma. Had een rondje van 13km gepland en geprobeerd op gevoel te lopen. Ben ik toch wat te snel gegaan want de bedoeling is dan om toch niet sneller dan 12km/hr (of te wel 5min/km) te gaan maar ik kwam uit op 4min45/km. Ging wel lekker. Morgen weer wat meer tempo werk en een wat langere training.
Majose ik heb zelf de garmin 305 en ben daar zeer tevreden over. Gemakkelijk in het gebruik, goed afleesbaar, gemakkelijkwerken met garmin connect en nooit geen problemen met slechte gps verbinding of zo. Maar ik heb dus geen vergelijk.
@Majose

Ik heb een Garmin 210, iets goedkoper dan de 305 van Baukje en met iets minder mogelijkheden. Ik ben erg tevreden erover, simpele werking, duidelijke weergave en ik heb alle gegevens die ik graag wil gebruiken en een een erg goede GPS die het altijd goed doet.

@baukje

Je weet, ik ben een stille meelezer met af en toe een inval;) maar ik heb jou wel gevolgd met je gezondheid, wat ontzettend balen. Ik herken wel veel in je fanatisme met sporten en niks lijkt mij erger dan dat je lichaam je in de steek laat. Het vertrouwen weer terug krijgen in je lichaam zal lastig zijn.

@rawfoodje

Ik lees met veel plezier jou bijdrage over voeding en ben zelfs op je andere topic mee gaan lezen. Probeer inmiddels bewuster en gezonder te eten en niet meer zoveel rotzooi te snaaien. Niet zozeer vanwege mijn gewicht maar meer voor mijn energiebalans.(wilde minder energie dips)

Ik ben zelf nog redelijk veel aan het lopen, probeer min 3x en max 4x in de week te lopen en voetbal op zondag nog op het veld. Ik merk wel dat ik in de herfst/winter mijzelf meer moet motiveren om te gaan maar als ik eenmaal loop begrijp ik niet waarom ik het zo lastig vond. (zoals net, beetje motregen, niet te heet, heerlijk)

Ik ga ook voor de HM, waarschijnlijk die van december (Arnhem), weet het nog niet zeker.
Takeesja ik ben steeds na elk incident toch weer vrij snel "gewoon' weer verder gegaan. Met het achterliggende idee dat de gevolgen van beperking ingegeven door de angst nooit groter moet worden dan hetgeen er zou kunnen gebeuren.

Mijn omgeving dacht/denkt dat ik er geen problemen mee heb om steeds toch gewoon in mijn eentje hardlopend dan wel op de fiets te vertrekken. Maar feit is dat het iedere keer mentaal meer moeite kost. En nu er een oplossing van het probleem is en ik verstandelijk kan beredeneren dat het nu niet meer op deze manier mis kan gaan lijkt ik er juist nog veel meer moeite mee te hebben dan de voorgaande keren.

Dat is ook de reden dat ik toch al weer zo snel gestart ben met lopen. de andere keren liep ik na een paar dagen al weer, nu was ik genoodzaakt langer te wachten. Maar bij iedere dag langer uitstellen lijkt de berg die beklommen moet worden hoger te zijn geworden.

Maar er is maar een manier om hier overheen te komen. Gewoon gaan en de komende tijd veel wedstrijden lopen. De sport is te leuk om het me te laten ontnemen op ongefundeerde angst.
Tskeesja fijn te horen dat je nog zo lekker bezig bent. Ik ga misschien eind oktober al voor een halve marathon. Al zal het dan geen hele snelle worden.

En ik heb inmiddels al van alle kanten van mensen aangeboden gekregen dat ze met me mee willen lopen tijdens trainingen/ wedstrijden. Nu blijf ik erbij dat ik het gewoon zelf moet doen, maar vind het wel een fijn idee dat ik eventueel terug kan vallen op andere mensen.
Bauk, ik heb 40 als ochtendpols en ook altijd lage bloeddruk . Maar nooit zwak, ziek of misselijk. .. Ook nooit duizelig. Het hoort gewoon bij mij .

Ik kan me goed voorstellen dat je onzeker bent , accepteer hulp uit je omgeving. .. En blijf vooral communiceren, praat over wat erin je omgaat Bauk! Jij bent ook maar een kwetsbaar mens.. ..

Ik bedoel dat ik mijn hartslag niet heel snel omhoog krijg.. .

Takeesja , wat leuk dat je ook meeleest op het AA topic ! Wees welkom hoor ! En ... heb je die energiedips al kunnen elimineren nu? Komt door veel snelle koolhydraten... suikers. .. Een high and.... een low... gevolgd door snaaitrek en vermoeidheid .

En zo zit je in een cirkel gevangen die je moet doorbreken ... binnen een (moeilijk) weekje afgekickt hoor. .. Is dit bij jou al gelukt ?
Een pols van 40 zou ook geen probleem moeten zijn.(en de lage hartsalg was bij mij ook maar bijzaak, niet de oorzaak van de problemen want tijdens het rennen heb ik daar in ieder geval geen last van) Maar als je gaat versnellen dan gaat je hartslag toch wel omhoog bij het lopen? Anders zou je niet echt kunnen versnellen. Het duurt natuurlijk altijd een aantal minuten voordat die echt opgelopen is. Daarom kom je bij intervallen tot 1000m nooit echt heel hoog. En als ik sprintjes doe dan loopt de hartslag helemaal niet echt hoog op. Daar zijn de sprintjes dan gewoon te kort voor.

Maar het kunnen volhouden op een hogere hartslag is volgens mij vooral een kwestie van trainen. Sommige mensen denken dat ze niet sneller kunnen omdat ze dan het onaangename gevoel krijgen wat bij een hoge hartslag hoort.
Mijn tempo training er weer op zitten. Steeds afwisselend 2minuten snel-1minuut rustig. Het was best pittig. Is toch altijd een training waar je je op verkijkt. 2 minuten is kort dus ben je geneigd om te snel te gaan maar 1 minuut op 12km/hr is dan ook weer heel kort om te herstellen. En gaande weg de training hakt dat er steeds meer in. Maat toch netjes naar tevredenheid volbracht.

Drie weken terug lag ik nog langs de kant van de weg, vervolgens bijna 1 week in het ziekenhuis verbleven en dus helemaal niets aan mijn conditie kunnen doen en nu toch al weer (met 5,5 km in en uitloepne erbij) 16,5km op een gemiddelde van 12,8km/hr.
Thanks anappleaday en baukje voor jullie antwoorden!

Ik ben inmiddels ook niet meer iedere dag aan het lopen, ik lees over het gehele internet eigenlijk hetzelfde devies: rust nemen tussendoor. Merci en sportse allemaal!
En kom nog vooral gezellig meekletsen winterteen.
Bauk, wat fijn voor je !! Dat is echt fantastisch toch?

Ik krijg mijn hartslag wel omhoog maar daar moet ik echt wel mijn best voor doen . Heb altijd al gesport dus en ben over de dag heen vrij actief . In de jaren wel een basis conditie opgebouwd ondanks mijn slakkengang loopjes hihihi........
Zo, mijn ponyweekend zit er weer op. Dochter heeft genoten (gisteren bij het weggaan dikke tranen natuurlijk..) en wij dus ook . Ik heb wel mijn 6,5 km loopje gedaan maar niet de lange duurloop van 28 km. Die moet vanavond na werk, dat wordt nog wat want ik ben snipverkouden. :( Komende dagen ook geen tijd vanwege een training voor werk aan de andere kant van het land. Ik baal wel, allemaal dingen die niet gepland waren (buitenlandreis voor werk, weekendje weg, verkoudheid, trainingsdagen voor werk) en waardoor mijn marathonvoorbereiding toch erg krap dreigt te worden.

Baukje, wat fijn dat je conditie zo weinig van je gedwongen rust te lijden heeft gehad. Kwestie van aanleg, of ook van goede basisconditie? Ik kan me er iets bij voorstellen, die drempel , maar ook dat je ondanks alle aangeboden hulp toch liever alleen op pad gaat.

Pollewop, spannend, een opleiding Bikram! Het loopt hier in A'dam volgens mij nog altijd als een trein. Heb ooit eens tien lessen gevolgd, maar vond 't nogal massaal en voelde me aan m'n lot overgelaten. En vond toch ook wel dat er elke les wel erg veel mensen out gingen. Dat ga jij straks vast beter doen.

Rawfoodje, da's inderdaad een lage hartslag. Plus lage bloeddruk; nooit sterretjes bij (snel) opstaan 's morgens? Heb ik wel eens. Maar verder ook nooit last gelukkig. Zal hartslag nu toch eens meten, ben wel benieuwd. Voordat ik met lopen begon is 'ie wel eens gemeten, de waardes weet ik niet meer maar wel de opmerkingen dat 'ie opvallend laag was.

Allright, snel weer aan de slag.
Balen helenita, dat er ineens zoveel dingen tussenkomen. Kan me voorstellen dat je dit anders gepland had.

Ongelooflijk Baukje, dat je eigenlijk weer zo verder kunt trainen waar je gebleven bent. De voorgaande trainingsjaren (en het kangoo jumpen ) betalen zich nu uit. Die angst is denk ik wel normaal en zal tzt wel slijten, het is ook niet niets natuurlijk.

Hartslag is hier ook laag, ondanks dat ik de laatste jaren geen fatsoenlijke duurtraining meer heb gedaan. Met betablokker was het helemaal erg, zat ik in het ziekenhuis 's nachts regelmatig onder de 35 (dan ging het alarm af, vandaar dat ik het weet).

Ik ben vandaag boos, ik zit al sinds eind juli te wachten op uitslagen ven bloedonderzoek. Ondertussen alweer diverse keren gebeld, maar nul noppes nada. Als ik dat vroeger op mijn werk geflikt had, was ik binnen mum van tijd op het matje geroepen, maar als je arts bent, kan dat blijkbaar zomaar.
Zaterdag jl. heb ik meegedaan aan de Ladiesrun te Katwijk aan Zee/ 10 km. Ik vond het een erg leuke loop, met veel heuvels, wel stond er veel wind, en het ging bij de laatste km. regenen. Na 6 km. ben ik gevallen, daarbij heb ik mijn enkel verzwikt. Ik heb de wedstrijd wel uitgelopen. Brutotijd: 1 uur en 4 minuten. Mijn moeder en dochter stonden bij de finish. Morgen ga ik toch maar even naar de ha.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Mother toch een mooie tijd ondanks alle tegenslagen. Hoop dat je niet te veel naweeen krijgt van de verzwikte enkel.

Anky onbegrijpelijk dat ze je zo lang op de uitslag laten wachten. Kan toch niet.
Op een of andere manier kan ik op dit forum alleen nog maar korte berichtjes tikken want na een paar minuten ben ik mijn tekst weer kwijt. Iemand een idee hoe het komt?

Sla vandaag mijn jumples over en neem een echte rustdag. Vorige week begonnen met lopen en gelijk in een week al 5 looptrainingen en twee jumplessen. Naast het vele fietsen nu dus wel een aan rustdagje toe.
Mother, dat klinkt als een zware loop, dan is 1 uur en 4 min een mooie tijd, zeker als je ook nog gevallen bent.

Heb je al plannen voor een volgende loop.

Baukje, nou dat dagje rust heb je zeker wel verdient.

Ik heb geen verstand van comp dus kan je niet helpen met je probleem.

Anky, wat geven ze dan als reden waarom je de uitslag nog niet krijg.

Helenita, wat jammer dat je marathon training in het gedrang komt, als je al ver bent met trainen moet je ook zulke einde lopen dat er een hoop tijd in gaat zitten.

Ik heb mij weer opgegeven voor het safari joggen, gaan we luisteren naar het burlen van de herten in de brons, Fiekes , ga je ook mee ?

Gisteren een rondje gelopen bij Hoog Buurlo , stond er een ijscokar in het bos bij radio kootwijk, ja daar reken je niet op, had ik mooi geen geld bij me.

Er liepen een hoop echtparen in het bos, de mannen zeggen vrolijk gedag en de vrouwen zeggen niets. Die zijn jaloers op zo`n jonge blonde den (oud grijs wijf) die met een deinende boezem (cupje plat) als een huppelend hinde (stampende olifant) door het bos gaat
@bibianne: Haha! Nou, dat zal wel meevallen toch? Wellicht zijn ze gewoon jaloers dat zij als oud grijs wijf niet met een makkelijke platte boezen als een olifant door het bos kunnen denderen. Jij doet het toch mooi maar!

@baukje: Wat raar van die berichten. Hier geen last van. Maarre...jij..een rustdag? Die durft! Maar wel goed inderdaad. Je bent flink actief geweest de laatste tijd, dus een beetje rust tussendoor kan geen kwaad.

@mother: Hè wat balen zeg! Hoop dat het meevalt met je enkel! Wel knap dat je alsnog bent doorgelopen (en nog een goede tijd hebt weten neer te zetten ook!). Succes morgen bij de ha!

@Anky: Sinds juli wachten op bloeduitslagen..nou dan zou ik ook flink boos zijn hoor! Dat ze dat kunnen maken! Dat is toch belachelijk! Niet een plek ergens waar je een klacht kunt neerleggen?

@helenita: Zo, met een verkouden neus na werk nog 28km maken! Dat is pittig! Ben benieuwd of het je is gelukt. Zo ja Wel balen dat er door andere dingen steeds roet in je schema wordt gegooid. Blijft toch flink plannen zo.

Hier alles goed. Ontzettend druk, vermoeiend en superleuk weekend achter de rug, dus verkeer een beetje in een oververmoeide en hyperactieve status tegelijk Hadden dit weekend openingsweekend met filmhuis, dus van vrijdag tot zondagavond in touw geweest. Veel uurtjes gemaakt, maar wat was het leuk. Zoveel positieve reacties en leuke mensen. Hoop echt dat het een succes gaat worden! Aan onze inzet kan het in ieder geval niet liggen.

Merk alleen dat door al dat staan en vele heen en weer lopen mijn voet toch wel weer begint op te spelen. Helemaal ook vrijdagavond. Toen hadden we cultuurbal en tja, een bal/gala en een stressfractuur gaan niet echt samen. Kon geen een van mijn mooie schoenen aan. Uiteindelijk laarzen gepakt met een bescheiden hakje, maar daar word ik dan toch wel meteen op afgerekend Nog maar even rustig aan dus.

Sowieso niet zo'n heel slecht idee, want heb ook nog een beginnende verkoudheid te pakken. Snot en kriebel in de neus. Gelukkig eigenlijk nooit ziek (kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was), maar vind verkouden zijn wel altijd gewoon superirritant. Flink aan de vitamientjes dus maar en vanavond beetje bijtijds naar bed!

Jullie ook fijne avond en loopze deze week!
Perenijsje: beetje late reactie, maar wat balen wat van je voet.

Verder even een egopost. Ik kon vandaag eindelijk terecht bij de fysio en zij kan verder niet meer zo veel doen. Het lijkt toch vanuit mijn bekken te komen. De fysio heeft me doorverwezen naar een podoloog in de hoop dat zooltjes wel helpen. Ik heb me er nog niet in verdiept verder, maar ik denk dat het geen optie is. Een podoloog wordt niet vergoed door mijn verzekering en ik heb er nu gewoon geen geld voor. Dus niet meer hardlopen voor mij

En de zeer meelevende reactie van mijn ouders (zonde van het geld van je hardloopschoenen en broek) helpt ook lekker mee.
Oh nes zou toch wel heel naar zijn als dit de reden moet zijn om te stoppen met lopen.

Perenijsje dus het weekend was druk maar dus naar tevredenheid verlopen, fijn.
Helenita, nee nooit duizelig.. De arts zegt altijd dat ik langer leef omdat mijn hart minder slagen maakt... . hahahaha... .

Tja, zal je altijd zien, al die dingen die er tussen komen tijdens je marathon opbouw... niets aan te doen. Creatief omgaan met je (vrije) tijd dus . Fijn dat het pony weekend zo'n succes was!

Bibi... hahahahahaha... leuke blonde den !

Bauk, val van mijn stoel. .. rustdaaaaagggg.. ..

Peertje......

Anky, waaatttttteeee, ik zou furieus zijn en die bloeduitslag opeisen! Dit is bezopen !

Oei Mother, dat klinkt niet goed . Hoop dat het meevalt.. .

Nes, die hardloopschoenen wachten wel , eerst er bovenop komen en dat kost tijd als ik het zo lees. Sterkte .
Bibianne ik heb dat ook altijd als ik stelletjes , met name fietsende stelletjes tegen kom. En weet je wat heel leuk is om dan heel enthousiast te groeten. Groet de man heel vriendelijk terug, vrouw kaken stijf op elkaar maar zodra je voorbij ben hoor een heel kattig "wie was dat'.
Oef rauwfoodje dan heb ik nu mijn leven behoorlijk laten bekorten door een uur of zeven a acht 's nachts op 50 te zitten inplaats van 30. En dan heb ik het nog niet over de uren dat ik 's avonds op de bank zit.

Mijn schema is een beetje omgegooid. Ga vanavond op de baan en trainen en dus interval training doen. Kwam voor de trainer beter uit. Maar eerst nog een hele dag werken.
Mother, dat klinkt als een leuke loop! Mooie tijd ook onder die zware omstandigheden! Hoe is het nu met je enkel?

Ik heb me gisteren ingeschreven voor de halve marathon van Egmond, samen met 2 collega's. We krijgen een schema van de trainer van de atletiekvereniging van 1 collega. Een leuke uitdaging! Het gaat me niet om een bepaalde tijd, maar gewoon om het lekker lopen en trainen met een doel. En een leuke dag natuurlijk in januari.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven