Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Leuk dat je mee schrijft MJ2015!

Ik loop ongeveer op jouw tempo. Als ik een constante snelheid loop, doe ik ongeveer 27,5 minuten over 5 km en 57 minuten over 10 km. Voor 5 km kan ik een tempo van 11 km/u volhouden, maar dat wil ik nog verder uitbouwen zodat ik de 10 km onder 55 minuten kan lopen. 25 minuten voor 5 km is ook een doel van mij. Als je nog maar kort loopt en dit al haalt, kun je volgens mij nog aardig aan snelheid winnen.

Als je de perfecte snelheden voor jou wilt weten die horen bij de verschillende loopstijlen (zie ook hier) zou je eigenlijk met een hartslagmeter moeten lopen. Ik ben daar te lui voor, dus ik doe het op gevoel.

Voor het voorbeeld dat je noemt zou ik bijvoorbeeld de eerste 10 minuten lopen op 5.45 (mijn rustige duurlooptempo), het intensieve op 5.20 en de herstelstukjes op 6.00, en dan weer eindigen met 5.45. Maar ik doe dus maar wat, ik kijk hoe het voelt en welke snelheid daarbij past, in plaats van van tevoren bedenken welke snelheid ik ga lopen. Tot nu toe ga ik op een langzaam tempo vooruit en dat vind ik prima.
This is an unacceptable timeline
@ MJ2015: Welkom :D Mijn trainer heeft een schema gemaakt met hoe hard je moet lopen bij verschillende trainingen, passend bij de snelste tijd bij een recent gelopen wedstrijd.

Ik zou jouw tijden kunnen opzoeken als je wilt?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
MJ ik denk dat als jij laatst de 5km in 25min hebt gelopen of te wel 5min/km je voor intervallen van 1000m die 5min/km (12km/hr) aan kunt houden. En kortere intervallen (dus ook die 4min nog net iets sneller), zeker de echte korte intervallen van 200 en 400m.

Tyche een hartslagmeter heeft voor een interval training juist geen zin als graadmeter. De tijde van de intervallen zijn korter dan je hartslag nodig heeft om op te lopen. Vaak heeft het hart toch wel een aantal minuten nodig op hoogte te komen maar dan is je interval al bijna voorbij. Je zou dus de eerste minuten juist de neiging hebben dat je nog veel meer moet versnellen omdat je hartslag nog lager aangeeft (maar dus bij gelijkblijvend tempo nog verder doorstijgt). Voor tempoduurloopjes en langere tempo blokken kan een hartslag meter een hulpmiddel zijn 9mits je al voldoende duurvermogen hebt opgebouwd om echt in de verschillende zones te kunnen trainen) maar dan nog heeft het pas zin na een minuut of 5 of misschien nog wel een paar minuten later te kijken of de hartslag zone klopt. Klopt die al na 3 of 4 minuten dan is die bij het constant houden van dat tempo na 7 minuten waarschijnlijk te hoog.

Vanmorgen bij de fysio geweest. Had er zelf een heel goed gevoel bij maar volgens de fysio was het meer van we zijn echt op de goede weg maar zijn er nog niet. Mag vanaf morgen wel lopen maar puur op revalidatie basis dus niet trainen. En pas volgende week terug want eerder heeft geen zin. Dus dat betekend nog een week niet trainen. Ga morgen wel met het revalidatie schema aan de slag. NOg niet vandaag want de kleine bilspieren zijn nog stijf van de dry needling behandeling van vanmorgen.

MJ ik loop nu dus al twee weken niet vanwege een blessure. Normaal gesproken train ik 5 keer per week en gemiddeld zo'n 80-85km/week. Tempo's varïëren van 5min/km (12km/hr) tot 4min/km (15km/hr) op intervallen van 800m en dan nog kortere intervallen nog ietsje sneller.

pr's van 20min50, 41min38, 1hr04, 1hr33 en 3hr16 op resp de 5, de 10, de 15 , de halve en de hele marathon. De 5km is bij mij dus duidelijk een ondergeschoven kindje. Volgens de tabellen zou ik met mijn tijden daar zeker een 20min30 van kunnen maken. Maar daarvoor ben ik denk ik toch teveel bezig met de langere afstanden. Tyspisch is dat mij 1500m en 3000m tijd weer wel in lijn is (resp 5min33 en 11min50)
Heb overigens bij wedstrijd op sommige afstanden weleens snellere tijden gelopen maar toen zelf tot de conclusie gekomen dat de afstand niet klopt. Dus die schrap ik dan van mijn pr lijstje om mezelf niet rijk te rekenen.
Zo, ben ik weer, even teruglezen.

@Baukje, ik lees over een loopverbod, fijn dat je toch mag fietsen.

Gecondeleerd met het overlijden van je hond.

@Sunlover, sporten met personal trainer lijkt mij ook wel wat, voorlopig blijf ik lekker lopen tijdens de intervaltrainingen op dinsdag en donderdag via mijn werk.

@Gioia, ja, ik gaat/ ging lekker.

Dapper hoor dat je met gekneusde ribben gaat lopen!

Hoe gaat het nu met je? Beterschap toegewenst.

@Meis, 40 km. pff knap hoor. Welke schoenen heb jij? Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe Asics GT 2000 schoenen ingelopen.

@Anke, ja ik ben blij dat ik met collega's kan lopen maar het zijn niet mijn directie collega's hoor!

Nog iemand die met een persoonlijke trainer loopt! Ja fijn dat jullie elkaar na een tijdje leren kennen.

@MJ2015, welkom bij ons clubje.

@Meis/ Anke, duurloop van afgelopen donderdag is niet gegaan zoals ik had verwacht.

Begin was goed, tempo lag hoog, ik dacht niet zeuren lopen, combi hoog tempo en veel praten was voor mij niet goed. Bij 14.7 km. heb ik mijn enkel weer verzwikt.

Paar dagen rust doet wonderen.

Vanmiddag stond er 6.3 km. intervaltraining op het programma, was echt zo gaaf, wij moesten elke keer 2 lantarenpalen versnellen en daarna rustig herstellen en daarna weer versnellen.

Afgelopen zaterdag is het team van mijn zoon NK Beachkorfbal Aalsmeer geworden, foto kan je zien via twitter.

Iemand riep: jou zoon is net zo snel op het strand als in de zaal, super trots natuurlijk!

14 maart gaan ze naar het NK te Wolvega, deze mama gaat lekker mee + overnachting.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
@baukje balen dat je niet mag trainen nu hopelijk kan je uit het fietsen toch nog genoeg voldoening krijgen.

@tyche loop je ook wel eens langere afstanden of alleen 5-10km?

@sunlover personal trainer is dat van een ateletiek vereniging? zou me ook nog wel bij een loopclubje willen aansluiten maar weet nog niet zo goed waar.

@mother2009 wat leuk beachkorfbal had ik nog nooit van gehoord maar klinkt wel erg leuk en wat goed van je zoon.

Ik ga van de week gewoon kijken wat goed voelt met de intervallen ik ga deze proberen te versnellen naar 5 min/km en dan kijken of ik de hele training kan volbrengen.

Je kunt bij ons ook bij runsworld op de eerste zaterdag van de maand een training volgen weet niet of alle vestigingen dit hebben en of een van jullie hier weleens aan hebben meegedaan? Twijfel of ik het wel aan kan qua conditie en het tijdstip van 07:00
quote:MJ2015 schreef op 25 februari 2015 @ 15:04:

@tyche loop je ook wel eens langere afstanden of alleen 5-10km?Op dit moment 5-10. In september heb ik een halve marathon gelopen, als het weer mooi weer wordt wil ik mijn weekendduurloop weer in de duinen gaan lopen en ook wat langer gaan lopen, tot zo'n 15 km.
@MJ: In de sportschool heb ik een personal trainer. Ik ben overgestapt van fitness bij de fysio naar fitness in de sportschool met een personal trainer. Ik heb een zeer hardnekkige peesontsteking in mijn schouder gehad waardoor het belangrijk is om mijn romp, borst en schouders goed te trainen.

Ik loop ook bij een loopgroep en daar heb ik 2 trainers en een aantal hulptrainers. Ik vind het erg leuk en ben ook sneller geworden sinds ik met de loopgroep loop. Ook heb ik beter geleerd om langzamer te lopen bij het trainen.

Ik heb vanmorgen een intervaltraining van mijn schema gedaan. Mijn loopgroepje heeft vakantie.

Ik was doorweekt van de regen, maar lekker 12 km gelopen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
MJ: wow, 7.00 is inderdaad wel erg vroeg... Maar wel leuk misschien om eens met een groepje en een trainer te lopen. Als blijkt dat het te snel voor je gaat kun je altijd nog besluiten om niet meer te gaan. Maar ze zullen er wel rekening mee houden dat niet iedereen even getraind is, neem ik aan. Als het je wat lijkt zou ik het dus gewoon eens proberen. Heb je daarna nog een hele zaterdag voor je liggen.

Mother, wat goed van je zoon, gefeliciteerd!

Sun.lover, een intervaltraining van 12 km lijkt me pittig! En ook nog in de regen... ik moet zeggen dat ik me best laat ontmoedigen door het weer. Kou, prima. Regen, lekker in de zomer. Maar kou en regen samen? Brrrr, dan moet ik mezelf echt heel streng toespreken om toch te gaan.

Vandaag was ik van plan op een rustig tempo 8 km te lopen.

Dat ging best lekker dus ik besloot er 10 van te maken. Na 8,5 km bleek zo'n 47 minuten te zitten, dus als ik 1,5 km in 8 minuten zou kunnen lopen, zou ik een van mijn doelen van dit jaar halen. Ben het tempo toen iets gaan opvoeren en met nog iets van 10 seconden over onder de 55 minuten gebleven.Toen was het nog even spannend of mijn Garmin wel netjes had gemeten, want soms klopt het niet helemaal. Dat was gelukkig het geval.

Dat maakt de vele gemiste trainingen deze maand wel goed!
Wat goed Tyche! Je hebt gewoon geen training nodig En ben je nu al aan het denken aan een volgend doel?

MJ: leuk dat je meeschrijft! Ik vind 5 km in 25 minuten heel knap als je nog maar zo kort loopt! Ik loop al jaren en loop niet heel veel sneller dan dat! Maar 7 uur 's ochtends lopen, pfff... Ik doe het heeeeeel soms in de zomer en dan is het wel lekker (al denk ik daar in m'n bed heel anders over). Nu lijkt het me niks, veel te donker en koud!

Knap dat je toch gegaan bent sunlover (en dat met jouw naam)! De douche na het lopen is extra lekker als je natgeregend bent!

Ik hoop dat je het goed voelt Baukje en dat je je training snel weer op mag pakken!

Bij mij gaat het echt steeds beter! Dinsdag liep ik een kilometer of 8, ik kon alweer wat snelheid maken maar voelde m'n ribben nog wel erg. Maar vandaag ging het erg lekker, bijna pijnvrij Ik liep 12 km in 1.05, vorige maand liep ik hetzelfde rondje in 1.03 dus dat zit er niet ver vanaf. Hopelijk net op tijd fit voor de CPC!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
En nog gefeliciteerd met je zoon Mother, knap hoor!
Gioia fijn dat het weer een stuk beter gaat.

Tyche wauw nu je doel al gehaald en dan in training, dan denk ik dat die doelstellingen een stuk strakker kunnen.

Hier gaat het echt niet goed dus het kan zijn dat ik ineens even tijdelijk uit beeld ben hier. Dinsdag behandeld, en woensdag volgends revalidatie schema 8x2min gelopen maar daar heeft mijn lichaam nogal heftig op gereageerd. in de zin toch nog wat voelen tijdens het lopen van pijnklachten weer heftig terug na afloop tot echt beroerd worden van de inspanning. Ben er dus even helemaal klaar mee. En normaal gesproken geeft ik de moed nog niet zo snel op zeker niet als er nog wat bemoedigende woorden van de trainer komen maar ik hoor eigenlijk van helemaal niemand meer iets. Heb het startbewijs voor de 50km trail half maart kunnen verkopen. Heb zelfs mijn twijfels of ik na deze blessures de draad weer op ga pakken of me op termijn toch weer helemaal op mijn oude hobby ga richten.
Ah wat balen baukje!Wat bedoel je met je oude hobby?

Ja, ik denk inderdaad dat ik hogere doelen kan stellen. Dat vind ik eng, want dan is het risico om te falen groter, vandaar denk ik dat ik steeds kleine stapjes zet.

Net toch op het laatste moment toch ingeschreven voor de CPC, alleen de 5 km. Kijken hoe dicht ik bij de 25 minuten kan komen. Ik zag dat er een strengere tijdslimiet is dan voorgaande jaren (of was dit al zo? 38 minuten voor de 5 km), dus hopelijk scheelt dat in het struikelen.
Jeee wat balen Baukje! Maar geef de moed nou toch niet te snel op! Je hebt deze klachten nog niet zo lang, en dryneedling is een intensieve behandeling. De fysio gaf al aan dat je er nog niet was, dus dan is het ook niet gek dat je na je revalidatieloop weer klachten krijgt. Ik kan me namelijk voorstellen dat de fysio ook iets te positief werd doordat jij zo positief was. Geef het nog wat tijd!

Leuk dat je ook meedoet met de CPC tyche! Ik zet voor mezelf altijd 2 doelen: een ambitieuze en een een minder ambiteuze. Zeg maar een jaardoel waar ik echt naar toe kan werken, dit jaar onder de 50 minuten op de 10k, 1:50 voor de HM en 4:00 voor de marathon. en per wedstrijd een doel waar ik ook tevreden mee ben. Voor de CPC wordt dat 1:56 denk ik. Zo motiveer ik mezelf zowel om sneller te gaan lopen maar blijf ik tussendoor ook kleinere doelen halen zodat ik niet ontmoedigd raak.
Gioia altijd goed om je doelen via kleine stapjes te proberen te bereiken.

Het is niet echt bepaald snel dat ik dreig op te geven. Die blessure is in deze maar een bijkomstigheid, en ja voor nu misschien net de druppel. Hoewel als die blessure los van weer andere problemen gekomen zou zijn er waarschijnlijk nog niets aan de hand was. Maar ik ben nu inmiddels al jaren in strijd met mijn eigen lichaam. Schraap iedere keer weer de moed bijeen om toch gewoon de draad weer op te pakken. Maar ik kom steeds te veel struikelblokken tegen om het nog als een extra uitdaging te zien.
Ik zag dat je denkt aan overtraindheid, baukje, naast de meer specifieke blessure(s)? Dat lijkt vooral mentaal heel zwaar. Ik hoop dat ze snel vinden wat het precies is en dat je in de tussentijd de rust vindt om ermee om te kunnen gaan.

Gioia, tussendoelen is een heel goed plan. 50 minuten voor de 10 km is mijn nieuwe langetermijndoel. Gek hoe dat werkt in mijn hoofd, ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik zo snel kan lopen, terwijl ik begon met 5 km in 35 minuten., en de eerste keer 10 iets van 67 minuten. Ga bij de CPC gewoon mijn best doen om de 5 zo snel mogelijk te lopen. Met goede omstandigheden kan ik misschien dicht bij de 25 minuten komen.

Vandaag in de duinen gelopen. Prachtig zonnig met een blauwe lucht, maar wat een wind. Leek eerst nog wel mee te vallen, maar op de terugweg had ik hem pal tegen. Daardoor werd het nog best intensief want ik wilde mijn gemiddelde tempo niet boven de 5.45 laten komen, en dat is ook exact gelukt. Maar echt een ontspannen loopje was het daardoor niet.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen voor de wedstrijd van zondag? Ik train op dinsdag en vrijdag; ik dacht zelf aan: dinsdag interval en vrijdag een iets langere rustige loop. Zo laat inschrijven heeft als voordeel dat ik me nergens druk om heb gemaakt, maar ik ben dus ook niet echt voorbereid.
Tyche het is juist goed om de laatste echte training voor de wedstrijd (los van een eventuele wedstrijdvoorbereiding) kort en op snelheid te trainen. Doordat je je training kort houd herstel je er heel snel van en even een snelheidsprikkel kort voor een wedstrijd schijnt meestal goed uit te pakken. Ik zou ij jouw geval gaan voor een wat langere loop op dinsdag met eventueel wat of een tempoblokje(s) en op vrijdag een korte interval training.

Het is niet zozeer dat ik echt denk dat ik overtraind ben maar ik was aan het overdenken in hoeverre het mee zou kunnen spelen. De huisarts opperde het ook laatst maar dat was weer eens een typsich mijn huisarts bezoek waar je dus helemaal niets aan hebt. Ik kwam met de klachten van vermoeidheid en misselijkheid en dat laatste met name bij inspanning. Vraag de huisarts aan mij ; 'zou dat niet gewoon door je hartproblemen komen ?' Dus ik maakte de snuggere opmerking dat ik daarom gekomen was dat het aan hem was dat te onderzoeken. Toen begon hij dus over het feit dat ik waarschijnlijk over traint was. Op mijn aandringen toch nog bloedonderzoek gedaan en daarin bleek het ijzer en vit b weer veel te laag. Daar heb ik injecties voor gehad , maar nu inmiddels al weer 3 a 4 weken verder is er weinig verschil.
O ja vanmorgen weer een flinke fietstocht gemaakt en vanmiddag nog hier tegenover naar de paardjes geweest.
baukje: juist door al je goede adviezen, raadgevingen, tips en mededelingen hoop ik dat je hier nog wel blijft schrijven om ons te ondersteunen, motiveren en van goede, eerlijke raad te voorzien!

je bent namelijk echt een hele goede hardloopster en ook doordat je jouw twijfels, onzekerheden en motivatie voor de sport blijft delen, zorgt dat ervoor dat ik op dit forum terug blijf komen, ook al kan ik van jouw tijden en toewijding alleen maar dromen. Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoe ik met je meeleef en als ik door het schermpje heen kon helpen, zou ik dat van ganser harte doen!

Ik hoop dat je de kracht kunt vinden om het niet op te geven, ook al trek je je om begrijpelijke redenen even terug.

mocht je zelf de energie niet meer kunnen opbrengen om tegen je eigen lijf te blijven strijden, dan hoop ik dat je er kracht uit kunt halen anderen te motiveren en verder te helpen met jouw ervaringen, want daar ben je hartstikke goed in.

Dat wilde ik je vanmorgen toen ik door het bos liep (en jij aan het fietsen was waarschijnlijk) graag laten weten. Bij deze.
Ik wil morgen ook weer eens een poging gaan wagen.

Ik heb er gewoon zo'n hekel aan om te lopen als het koud is of regent. En ben in de tussentijd ook flink ziek geweest.

Laatste keer was 2 weken geleden en de keer daarvoor... dat weet ik al niet eens meer

Pfff, van de zomer gewoon een aantal keer 10 km gelopen en omdat ik het nu weer zo heb laten versloffen kom ik met geluk aan 6 tot 7 km. Hopelijk lukt het me om het weer snel op te bouwen.
anke1211 dank voor je lieve woorden.

En evi al op pad geweest? Gewoon gaan. Lopen door koude/regen en wind kan dan een extra drempel opwerpen maar eenmaal gedaan geeft het wel extra voldoeding. Plan je loopjes vooraf en ga op pad zin of geen zin en beloof je jezelf dat je na 10min om mag keren als het echt niet leuk is. Waarschijnlijk zal je van die optie nooit gebruik maken maar het kan de drempel wel wat lager maken.

ik ga zo fietsen, het waait hier al enorm dus ik zal op bepaalde stukken nauwelijks vooruit komen en er is regen voorspeld dus ik verwacht doorweekt thuis te komen. Maar dan kan ik gelijk uittesten of mijn oh zo heerlijk warme overschoenen (die ik voor een prikkie bij de uitverkoop heb gekocht) ook waterdicht zijn.
Of mijn overschoenen waterdicht zijn weet ik nog steeds niet want ik heb geen druppel regen gezien en bijna drie uur in de zon kunnen fietsen. Maar tjee die wind was niet grappig meer zo in de polder. Maar in het weekend toch weer een 150km weggetrapt.
Hoe ging het fietsen Baukje?

En Evi, heb je gelopen?

Ik heb samen met mijn man een rondje van ruim 15 km gelopen in de snelheid die ik volgende week wil lopen tijdens de CPC. Het ging lekker, de zon scheen en de wind was af en toe een uitdaging.
quote:anke1211 schreef op 28 februari 2015 @ 22:59:

baukje: juist door al je goede adviezen, raadgevingen, tips en mededelingen hoop ik dat je hier nog wel blijft schrijven om ons te ondersteunen, motiveren en van goede, eerlijke raad te voorzien!

je bent namelijk echt een hele goede hardloopster en ook doordat je jouw twijfels, onzekerheden en motivatie voor de sport blijft delen, zorgt dat ervoor dat ik op dit forum terug blijf komen, ook al kan ik van jouw tijden en toewijding alleen maar dromen. Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoe ik met je meeleef en als ik door het schermpje heen kon helpen, zou ik dat van ganser harte doen!

Ik hoop dat je de kracht kunt vinden om het niet op te geven, ook al trek je je om begrijpelijke redenen even terug.

mocht je zelf de energie niet meer kunnen opbrengen om tegen je eigen lijf te blijven strijden, dan hoop ik dat je er kracht uit kunt halen anderen te motiveren en verder te helpen met jouw ervaringen, want daar ben je hartstikke goed in.

Dat wilde ik je vanmorgen toen ik door het bos liep (en jij aan het fietsen was waarschijnlijk) graag laten weten. Bij deze.

Wat mooi gezegd anke! En mee eens.

Baukje bedankt voor tip, dan ga ik het inderdaad omdraaien en dinsdag een rustige iets langere loop en vrijdag interval.
Ik ben inderdaad gisteren weer geweest. Had meteen mijn hardloopkleding al aangetrokken toen ik uit bed kwam, geen smoesjes dit keer dacht ik... Toen begon het te hagelen en begon ik weer te twijfelen. Gelukkig maar een kort buitje en daarna weer heerlijk zonnig!

Ik heb 45 minuten gelopen en het was werkelijk heerlijk! Dan vraag je je dus echt af waarom je al die tijd niet meer bent gegaan

Ik wil nu woensdag weer gaan. Vanavond weer naar de sportschool, bodypumpen of steppen.

Baukje: Goede tip, die ga ik zeker onthouden en gebruiken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven