Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Mother, ik liep die 8,5 km met een gemiddelde snelheid van 5'30" per kilometer (dat komt dan uit op precies 55 minuten voor de 10 km), in totaal was het om heel precies te zijn 46'41".

Fijn dat je vandaag gewoon lekker kon lopen!

Vanochtend nog even een kort loopje voor werk, iets meer dan 5 km. Inderdaad een enorme wind, al had ik hem gelukkig niet veel echt pal tegen. Toch maakt de wind mee de tegenwind nooit helemaal goed, dus snel ging het niet vandaag, behalve bij de eind'sprint' van 250 meter.
This is an unacceptable timeline
Hai dames!!!

hier is de runners knee aardig onder controle 😊

22 maart hier in de buurt een loop meegedaan en van de 90 deelnemende dzmes was ik nr 12 op de 12,5 km, best trots!!!

heerlijk trouwens, dat lopen in de wind 😤. Wordt er mega gemotiveerd van, gek genoeg.

dit weekend een gek ritme. Vandaag niet gelopen, gister wel n lesje aquajoggen gedaan. Morgen klein half uurtje joggen om de dag te beginnen en 1e paasdag trap ik af met n uurtje trainen.

iemand nog tips voor leuke mobiele interval-podcasts???

ik wens jullie een gezellig paasweekend!!!

grtz Syl
Grappig dat de wind jou motiveert. Ik vind het dubbel; het maakt het lopen zwaarder, maar het voelt ook heel bevredigend om door de wind heen te lopen. Bijna een soort dans, soms een tegenstander en soms krijg je ineens een duw in de rug.

Gisteren ruim 8 km gelopen, dat ging een beetje prut. Maar ja, ik ben al blij dat ik niet gestopt ben. Morgen ga ik denk ik weer de duinen in als de wind niet te erg is.

Fijn Pasen!
Gisteren lekker 18 kilometer over de hei gerend. ik merk wel dat onverhard lopen echt ietsje zwaarder is! lopen in combinatie met verbouwingsstress ook overigens. Vanmorgen voor dag en dauw was ik al op weg voor een uurtje. Normaal ben ik meer een avondloper als mijn buik vol zit, maar ontmoetingen met herten, ganzen en paarden maken de ochtend wel heel speciaal!

Fijne pasen iedereen!
Ik ben ook weer aan het lopen geslagen na mijn bronchitis. Ik heb woensdag en zaterdag een rustig loopje gedaan van 7 en 10 km. Vandaag heb ik bijna 12 km gelopen en het voelde vandaag weer lekker aan. Gelukkig komt de conditie best weer snel terug.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hai Tyche, prut of niet... Je hebt t maar

Mooi weer gedaan 👍

@anke, wat gaaf joh... Lopen op de hei! Moet je daarvoor reizen of is dat voor jou letterlijk op loopafstand?

En lees ik nou goed dat je elke dag loopt?

Hoe ziet jouw loop-week eruit?

@Sunlover, wow... Das lekker! Weer helemaal back and running dus 💪

Ik zoek naar n nieuw trainingsritme...

Doel: halve marathon in 2015...

Liefst zonder blessures 😜

Ervaringen en tips heul erg welkom!!!

Nu loop ik gemiddeld 3x 10km per week bij ongeveer 5.30-5.50min/km

Vandaag mijn core 20 min aan het werk gezet... Pas vrijdag weer joggen... Wordt ff afkicken 😉

Grtz Syl
Meis hoe is het in texel gegaan. Heb er de hele dag aan moeten denken in de zin van anders was ik nu van start gegaan en anders was ik nu ongeveer daar en daar geweest. Het weer zat in ieder geval wel mee al zal het op texel toch wel wind gestaan hebben.

Ik heb eerste paasdag nog gelopen. Tijdens een weekendje weg moet je je de omgeving toch hardlopend verkennen. Had 12,5km gelopen (4 blokjes van 15min). het lopen gaat op zich niet verkeerd, overdag gaat het daarna ook prima. Maar 's nachts speelt de zenuwpijn weer helemaal op. En dan maakt het ook niet uit of ik heb gelopen of niet. Hartslag zat gedurende die 4 blokjes weer wel op maximaal. dus daar moet echt iets aan gesleuteld worden.

Ben mijn huisarts nu een stap voor door alvast met onstekingsremmers te beginnen. Niet dat ik iets verschil merk. Behalve dan mijn schouder maar daar neem ik ze eigenlijk niet voor.

Sylvermitty leuk om naar een halve marathon toe te gaan werken. Even een goed schema zoeken en er tussen nog een paar 15km 10EM wedstrijden inplannen.

Anke ja onverhard gaat je hardslag toch altijd even iets hoger (en dan kost het je dus meer moeite) of anders het tempo daar iets lager.

Sunlover fijn dat de conditie weer snel terug is.

Vandaag weer aan het werk, wil eind van de middag nog wel een stukje lopen. Voor morgen onderzoeken in het ziekenhuis gepland.
baukje, Ik heb gister ook nog aan je gedacht. Wat zullen dat zure dagen voor je zijn geweest inderdaad. Ai, zenuwpijn dat is verschrikkelijk!

Texel, het was heel bijzonder.........

Lopen over het strand was super, door de duinen ook, regelmatig zeiden mijn maatje en ik tegen elkaar "kijk eens wat een gaaf uitzicht" Bij het 36km kreeg ik het wat zwaar, er was even niets om naar uit te zien en de km teller liet ook nog een hele weg te gaan zien. Bij de 43km stonden er heel veel bekende (estafettepunt) en daar zag ik ook wel naar uit. Vanaf de 50km kan het grote aftellen beginnen en gestaag liepen we verder. De finish bereikte we bij een tijd van 6:25 (heb de hele weg met mijn maatje kunnen lopen en dan was wel heel erg fijn).

Ik heb de laatste tijd weinig geschreven maar wel meegelezen, heb 6 weken geleden nieuwe schoenen gehaald. De opvolgers maar helaas kreeg ik daardoor een blessure aan mijn scheenbeen. Dus heb rust moeten pakken en sinds 3 weken mocht ik pas weer lopen. (dus had even geen puf om te schrijven). Vandaag voelen de benen goed, ga straks nog een stukje fietsen.

Sylver, ik weet niet waar je woont maar de halve marathon van Venlo is echt geweldig om te lopen. 21,2km sfeer langs de weg, is echt genieten. Oh, bedenk mij nu ineens dat deze pas in maart 2016 is.

Anke, klint als een prachtig loopje zeg!
@Meis: Gefeliciteerd met Texel! Super prestatie! Het klinkt als een bijzondere loop! Wel vervelend dat je nog een blessure had opgelopen maar geweldig dat je zo'n goede loop hebt gehad!

@Baukje: He balen van die zenuwpijn. Maar misschien ook wel een goed teken dat het niet uitmaakt of je wel of niet hardloopt?

@Syl: Leuk dat je gaat trainen voor een HM! Ik volg meestal een hardloopschema via internet, dat geeft me wat houvast. Ik probeer dan ook vooral variatie in te brengen, in afstand en snelheid maar ook in omgeving (dan weer bos, dan weer duinen, dan weer verharde weg)

@Sunlover: Fijn dat je conditie weer terug is!

@Tyche: Ach ja, soms wil het niet, maar achteraf toch lekker dat je gewoon bent doorgegaan toch?

Ik heb de afgelopen week niet veel gelopen, het seizoen van mijn andere sport is weer begonnen dus dat betekent 2 keer per week trainen en elke week 2 wedstrijden. Ik probeer in ieder geval 1 á 2 keer per week te lopen om m'n loopconditie vast te houden. In juni kan ik dan weer gewoon 3 keer per week hardlopen. Gisteren heb ik 11 km gelopen door de duinen, lekker in de zon, heerlijk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wat goed meis. Ja geweldig parcours he. Mijn clubgenoot heeft deze keer ook zijn 120km volbracht, die moest vorig jaar bij de 70 afhaken.

Gioia ik vrees dat het helemaal niet zo'n goed teken is. Want dat houdt in dat rust niet de genezing zal brengen en dat er dus echt wat anders moet gebeuren.

Vandaag in korte broek en singlet gelopen, heerlijk weertje zeg. Heb er zelfs een wisselduurloopje tegengaan gegooid. 4 keer 10min op een 5min/km gevolgd door 5min op 4min30. De versnellingen gaan op zich ook wel. Maar ik reken me niet rijk hoor want intussen heb ik wel een hoge dosering diclofenac. En nu maar hopen dat die vannacht eindelijk eens zijn werk gaat doen want tot nu toe kan ik het voor mijn gevoel net zo goed rechtstreeks door de wc spoelen.
anke, de hei is mooi hè! Echt vroeg gaan lopen doe ik eigenlijk alleen in de zomer, maar dat is altijd mooi in de natuur.

Sylver, ik heb voor de hm ook een trainingsschema van internet gebruikt. Drie keer per week lopen, twee keer crosstrainen, één keer kracht. Dat laatste hield ik me niet altijd aan hoor, ik telde een uur fietsen als crosstrainen en voor kracht deed ik core- en beenspieroefeningen.

meis, gefeliciteerd met je loop! Klinkt erg mooi. Fijn dat je met een maatje kon lopen, ik kan me voorstellen moeilijk hoe je zo'n lange afstand mentaal in je eentje volbrengt.

gioia, wat een kort seizoen voor je andere sport?

baukje, is het wel verstandig om weer te gaan lopen zolang niet duidelijk is wat de oorzaak is? Of vormt je training geen extra belasting/risico?

Zondag heerlijk een uur in de duinen gelopen (10,5 km), en gisteren een tempoloopje, een snelle 5 km. Ging allebei prima. Voel wel een licht zeurderig gevoel in mijn knie als ik fiets, hm... ik vind kniepijn eng, dus ik houd het goed in de gaten.

Oh, en ik kan eindelijk de kraai in yoga, na weken oefenen. Heb voor het eerst van mijn leven spierdefinitie in mijn bovenarmen.
Tyche ik heb lang genoeg hardlooprust geprobeerd. En totale rust , daar gaat mijn baas niet vrolijk van worden. En het is nog maar de vraag of de huisarts in dit stadium bereid is me door te sturen.

Vanmorgen zijn wel de instellingen van de pm veranderd, als het goed is loopt voortaan mijn hartslag minder snel op met hardlopen. Op termijn hebben we een test op een loopband gepland. Kan ik gelijk checken in hoeverre mijn hartslagmeter echt betrouwbaar is.

Die kraai moet ik opzoeken, zegt waarschijnlijk voldoende over mijn kennis betreffende yoga.

Vannacht weer een slapeloze nacht achter de rug, wie weet vannacht een nieuwe poging.
Oh ok. Is je trainer al terug, ik kan mer herinneren dat hij op vakantie was?

(Ik had van de kraai een linkje gemaakt voor iedereen die niet weet wat het is)
Had niet eens door dat het een link was maar wauw!

Ja mijn trainer is al vanaf begin febr. terug. Maar er valt niet zo heel veel te trainen nu he. Hij informeert regelmatig naar de stand van zaken en of ik al kan gaan opbouwen. In dat stadium is hij de eerste waarbij ik aan de bel trek. Medische adviezen kan/wil hij echter ook niet geven en echt opbouwen zit er in dit stadium nog niet in. Vorige week was ik zelf ook nog redelijk positief. inmiddels is die positieve instelling ver te zoeken, ondanks dat het lopen de laatste keren helemaal niet slecht lijkt te gaan.
@Tyche, goede tijd, 55 min. voor de 10 km. 👍

@Sylversmitty, nr. 12 van de 90, goed hoor, gefeliciteerd.

@Anke, leuk lopen op de hei!

@Sunlover, wat fijn dat je conditie weer terug is.

@Gioia82, wat voor sport beoefen je nog meer?

@Sylversmitty, leuk om te gaan trainen voor de HM! Ik maak een hardloopschema aan via internet en ik heb 2 keer 17 km. gelopen de laatste 3 km. loop je op karakter.

@Meis, klinkt als een hele leuke loop, hoeveel km. heb je gelopen? Ik wil ook weer in de duinen en over het strand gaan trainen.

Sterkte en beterschap met je blessure.

Zo, ik heb net weer via mijn werk met een intervaltraining meegedaan, 6.7 km. heerlijk door het bos. Douchen, werken, morgen nog 1 dag werken en daarna weer weekend!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
@Tyche: Wow de kraai, die kan ik echt nog lang niet! We hebben hem weleens gedaan geprobeerd bij yoga en een vriendin van me kon 'm gewoon in 1 keer, terwijl zij helemaal niet sport naast yoga! Maar ze was naast de lerares de enige die hem kon, ik kwam niet eens in de buurt!

@Baukje: Ah, ik dacht juist dat als het lopen je blessure niet erger maakt, je dan in ieder geval wel weer kunt trainen. Dan maar hopen dat de ontstekingsremmers aanslaan.

@Mother: Lekker interval in het bos! Ik doe aan tennis, op zich speel ik het hele jaar door maar de echte competitie is maar 2 maanden. In die maanden heb ik ook training, en speel ik minimaal 1 keer per week met m'n team (en dan dus nog competitie). En de combinatie hardlopen/tennis is voor mij niet zo'n goede, ik krijg tijdens het tennissen eerder last van m'n enkels en kuiten als ik de dag ervoor gerend heb. Dus dan maar even het lopen op een lager pitje. Ik ga morgen nog wel even lopen met een collega, hij wil over een maand de marathon lopen maar traint daarvoor veel te weinig dus hij heeft wat sociale druk nodig.
gioia, ik heb weken elke dag geoefend (lang leven youtube), en dan nog kan ik hem maar even. Nu ga ik werken aan balans en proberen hem nog langer vast te houden.
Gioia lekker toch om wat betreft het sporten de prioriteit tijdelijk wat te verleggen. Schijnt niet verkeerd te zijn.

Ben vandaag toch maar weer van het zonnetje gaan genieten. Bosrondje in korte broek van 70min. Hartslag was nu inderdaad beduidend lager. Maar na een keer kan ik nog niet zo veel zeggen omdat die hele hoge hartslagen ook niet iedere keer voorkomen.

Maar wat betreft de zenuwpijn ben ik niet echt opgeschoten dus ik kan nog niet echt genieten van mijn rondje. Ook al gaat het lopen zelf en na het lopen het heel redelijk. Maar zodra ik ga zitten komt de zenuwpijn licht opzetten en dan heb ik het maar niet over als ik ga liggen. De eerste nachtelijke uurtjes gaan goed maar dan wordt ik wakker en is slapen door die irritante zenuwpijn gewoon onmogelijk.
Baukje ik weet niet waar allemaal precies naar gekeken is, maar kan het probleem niet in je rug zitten? Deze klachten komen mij namelijk wel bekend voor, bij mij zat toen m'n onderrug vast. Mijn rug is toen gekraakt en toen was de pijn meteen al een stuk minder, na een week was het helemaal verdwenen.
Gioia het komt inderdaad vanuit mijn rug (lumbosacrale overgang) en SI gewricht. Rug is al 5 keer mbv manuele therapie losgemaakt. Laatste twee keer na een dry needling behandeling zodat de spieren goed ontspannen waren. ben ook weer veel flexibeler door geworden, de pijn in de hamstring is er door verdwenen (hoewel die nog wel op te wekken is dmv bepaalde draaiing van de rug) maar de uitstralingspijn is er nog niet mee weg.

Er lijkt dus nog een probleem te zitten waar de fysiotherapeut mogelijk niets mee kan. Heeft hij ook van begin af aan aangegeven hoor dat de oorzaak mogelijk dieper lag waar hij als fysiotherapeut niets mee kan. Aanvankelijk achtte hij het heel onwaarschijnlijk op grond van bepaalde testen. Maar gaandeweg gaat hij er zelf toch steeds meer in geloven dat het mogelijk toch een hernia is.

hebben jullie nog genoten van het mooie weer. Ik was vanmiddag vrij. Ben net terug van een fietstocht van 83km. Weer hele mooie stukjes nederland gezien (en daar hoef je dan niet ver voor weg blijkt wel). Was alleen niet de enige die op het idee gekomen wat een stukje te gaan fietsen. Geloof dat heel nederland vanmiddag vrij was.
Nu al sinds donderdag avond geen diclofenac maar gehad en mijn idee dat het werkelijk niets deed lijkt te kloppen, want ik merk nu ook nog steeds geen verschil zonder. Nou ja gelukkig natuurlijk dat het nu niet alsnog erger geworden is. Sterker nog heb vannacht redelijk geslapen.

Zojuist mijn rondje gedaan. Weer lekker in korte broek en shirt met korte mouwen en ik vond het niet eens erg dat de miezer overging in echte regen. (ook al heb ik liever natuurlijk het mooie weer van gisteren-maar om te lopen is het gewoon heerlijk). Heb nu een wisselduurloopje gedaan zonder pauzes. 5 blokken van steeds 10min duurloop 1 en 5min duurloop 2(15,5km in totaal) Conditioneel gezien gaat dat nu prima. En sinds de pm is bijgesteld loopt de hartslag nu ook niet abnormaal op. Zat nu op gemiddeld 148. Dat is voor mij doen voor een dergelijke wisselduurloop gewoon prima.

Gisteren op de fiets zat ik zelfs nog maar op een gemiddelde van 115.

Strakjes nog naar de paardjes. Jongste dochter en haar vriendin die hier logeert is er al heen. Morgen is er een paarden evenement hier in de buurt dan zijn ze er ook weer de hele dag druk mee. Ga ik ook wel kijken bij de watercombinatie hindernis want blijft toch leuk om te zien dat zeker de helft daar steevast in het water valt.
Lekker dat je toch wel kan lopen baukje, al is hetkorter dan je gewend bent.

Als het een hernia is, wat is dan het traject? Ik lees dat je gewoon kan blijven bewegen, maar je wilt het natuurlijk niet verkeerd belasten. Is het dan een kwestie van rustig aan doen tot het over is, en dan weer opbouwen?

Gisteren een rondje door het bos, heerlijk weer. Tijd om weer een korte tight aan te trekken. Ga vanmiddag even de stad in om een fijne te zoeken.

Laatst mijn hartslag in rust gemeten: 57.
Tyche het probleem is een beetje dat ik niet weet of ik er wel goed aan doe. Maar ik heb maanden braaf naar de fysiotherapeut geluisterd en uiteindelijk niets opgeschoten, hij geeft aan het niet meer te weten behalve dan naar de sportarts. Maar ik vrees dat die in dit stadium ook niet veel kan betekenen. Voor mijn gevoel moet ik naar een neuroloog. En dus via de huisarts een verwijzing vragen.

Zolang er geen heldere diagnose is kan er ook geenbeleid worden uitgestippeld.

En omdat ik weet dat de huisarts begint met hoge dosering ontstekingsremmers ben ik daar zelf mee begonnen. Maar mijn maag vertelde me na een week daar toch echt beter mee te kunnen stoppen. Maar een week zou voldoende moeten zijn om tenminste iets effect te zien.

Ik heb dinsdag nog een afspraak met de fysio dus wil nog even zijn visie horen. Intussen ga ik maar even op mijn eigen gevoel af wat wel en niet kan. Van de trainer verder ook geen reactie meer gekregen. Misschien dat strakjes achteraf een ieder me weer gaat vertellen dat het niet slim was geweest. Maar als niemand me verteld wat dan wel slim is zal ik toch zelf wat moeten bedenken. En of dat nu goed of slecht uitpakt dat zal dan achteraf moeten blijken.

Vrees alleen dat als ik bij de huisarts aankom met mijn klachten en erbij vertel dat ik zonder echte problemen de hele dag kan werken, 15km kan hardlopen of 100km kan fietsen ik niet echt serieus wordt genomen met het feit dat ik 's nachts gek wordt van die uitstralingspijn.

Was je rustpols altijd hoger Tyche? Of juist lager?
Frustrerend, die onduidelijkheid.

Over serieus nemen: hij/zij zou ook kunnen redeneren dat je dus niet zomaar naar de ha gaat en er dus echt wel iets aan de hand is.

Ik zou het wel eng vinden om door te lopen en extra te belasten.

Ik heb mijn hartslag nooit eerder gemeten, wel al van kleins af aan (toen het wel gemeten is) aan de lage kant, en hardlopen zorgt ook voor een wat lagere rusthartslag. Ik zou verbaasder zijn geweest als ik boven de 80 had gwzeten.
Maar een rustpols van 57 is toch niet laag? Zeker niet voor iemand die regelmatig sport. Maar op zich heb je aan de absolute waarde niet zoveel. Eigenlijk zou je je rustpols iedere ochtend moeten meten en dan kun je informatie halen uit die waardes. Zeker bij een plotselinge verhoging.

Ik heb dat altijd wel bijgehouden in mijn logboek. Maar nu heeft dat totaal geen zin meer. (kan hem invullen zonder te meten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven