Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hai!



Nog lekker gelopen van de week, vanmorgen 15 gerend, ging prima, strakke tijd voor mijn doen, heb het idee dat mn basissnelheid wel beter is. Fijn.



Baukje, gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is met moeder en kind. En ook nog in de prijzen gevallen, knap! Ik heb trouwens 5 kinderen, de oudste is 9 en de jongste 1.5 jaar.



Gioia, ik hoop dat je je training weer rustig op kunt pakken, zou anders zuur zijn.



Ik wilde nog meer reageren, maar net als bij Anky wordt er hier weinig geslapen snachts en ik hoor de kleine rommelen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren mijn plannen voor de komende maanden naar de trainer toe uitgesproken. En die had niet zoiets van te veel of te snel. Maar volgens dit plan zou dus over zeven weken mijn volgende hele marathon al weer achter de rug zijn. Dus hopelijk komt meds nog snel met haar kennis ,ervaringen en resultaten met me delen dan kunnen we dat misschien nog meenemen in het schema. Tussendoor nog een 10EM een 30km wedstrijd en een halve marathon in gepland. Maar die worden dus echt als trainingen verwerkt zodat ik zonder extra hersteltijd gewoon door kan trainen.



Sylvermitty dat was inderdaad een frisse start. Ik had gisteren morgen tijdens mijn fiets toch enkel een heel klein buitje. Maar ja zat door de modder en nattigheid op de fietspaden in het bos evengoed helemaal onder de modder toen ik thuis kwam.



Ookbijzonder mijn mijn is de 60 ook al gepasseerd maar heeft zaterdag de halve marathon nog in 1hr39 gelopen. En meestal is hij zelfs nog wel een paar minuten sneller. En mijn vader die fietste op zijn 78ste nog heel hard. deed toen nog iedere mogen een krantenwijk in een groot buitengebied die eigenlijk bedoelt was voor met de auto bezorgen. En je moest van goede huize komen om hem bij te kunnen houden op de fiets.



Hopelijk kun je deze week de trainingen wel weer gewoon oppakken.



Vlaggenmast fijn om te merken dat je basissnelheid omhoog gaat. Jouw kindjes dus ook vrij kort op elkaar. Hier 6 kindjes in 9 jaar tijd. Maar toen had ik dus al de twee stiefkinderen van mijn man. Die zijn resp. 10 en 12 jaar ouder dan mijn oudste.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe vandaag helemaal geen last van mijn scheen! Dus ik ga vanmiddag een paar kilometer door het bos lopen, hopelijk blijft het goed voelen! Gisteren had ik ook al geen last maar ik heb mezelf gedwongen om niet te gaan lopen, dat was nog niet makkelijk met dat lekkere weer. Ik heb mezelf afgeleid door het huis te gaan schoonmaken, het is echt nog nooit zo schoon geweest, m'n vriend viel om van verbazing toen hij 's avonds thuiskwam haha. Ik heb zelfs de trappen van de buren gezogen, ik moest echt m'n energie kwijt na een week niet lopen. Als ik vanmiddag na het lopen weer last heb dan bel ik de fysio om een afspraak te maken, maar hopelijk is het niet nodig!



@Baukje: Wow 1.36, mooie tijd hoor! Zo snel loop ik geen HM, en als ik oma ben zeker niet meer... En over 7 weken een marathon, is dat toevallig Amsterdam?



@Fiekes: Ja je hebt wat betreft mijn vriendin wel gelijk, ze vindt marathons sowieso een te grote belasting voor het lichaam dus vond het al geen goed idee dat ik er eentje wilde lopen. Dus met zo'n blessure roept ze meteen dat ik er maar mee moet stoppen. Maar voor mij voelde het ook wel als overbelasting, ik ben m'n afstanden flink aan het opvoeren en mijn tempo gaat ook omhoog, ik kan me voorstellen dat m'n benen daardoor overbelast raken. En ik ben niet zo goed in warming-up en cooling-down, ik vergeet dat meestal. Als ik na het lopen vanmiddag weer last heb bel ik toch mijn fysio weer, de vorige keer heeft hij in 1 sessie mijn probleem verholpen (waar ik toen al een half jaar mee liep...)



@Silversmitty&ookbijzonder: Wel lekker he, door de regen lopen? Ik vind het fijner dan met hitte, het enige nadeel is alleen dat het daarna zo koud is!



Iedereen succes met lopen deze week!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia niet Amsterdam maar een thuiswedstrijd een week later.(ik heb even nageteld zie dat ik nog wel acht weken heb als voorbereiding) Kan ik op de dag zelf nog inschrijven als het moet. Voor Amsterdam ben ik te laat. Niet dat Amsterdam mijn voorkeur had, maar achteraf gezien had ik wel aan het NK mee willen doen en die is daar. Maar dan had ik dus veel eerder moeten inschrijven, zeker voor het NK.



Mijn tijd vond ik zelf niet echt super hoor maar voor nu ben ik er tevreden mee. Heb hem in deze tijd redelijk ontspannen nog kunnen lopen. Maar baal wel een beetje dat ik de laatste km's niet de power had om er nog wat extra secondes af te snoepen. Niet om die secondes maar meer de wetenschap dat ik momenteel wel de nodige wedstrijdhardheid mis. Dat is dus iets waar ik aan moet gaan trainen.



Hoop zo voor je dat de klachten weg blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zonder pijn gelopen vanmiddag En ook na het lopen had ik geen last, het voelt nu alleen een klein beetje stijf maar niks bijzonders. Dus yes! Dat je zo bij kunt worden van een paar kilometer hardlopen haha. Morgen doe ik weer rustig aan en dan kan ik hopelijk woensdag weer een stukje rennen! Ik ben blij!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
En Baukje, ik zou heel blij zijn met jouw tijd, ik loop de HM in 1.50 denk ik. Met veel trainen zou ik daar misschien 1.40 van kunnen maken maar veel sneller lukt me waarschijnlijk niet. Jammer dat je het NK over moet slaan, dan had ik je aan kunnen moedigen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Gioia, dat geeft de burger moed.



Aan aanmoediging zal ik bij de wedstrijd die ik ga lopen geen gebrek hebben. even een anekdote van mijn eerste marathon daar. Ik kwam bij een man te lopen waar ik heel lang mee opgelopen heb. Nu loopt het parcours door het buitengebied waar ik woon en binnen een straal van een paar km noemen we elkaar ook gewoon buren. Ik kreeg dus van alle kanten aanmoedigingen van goed zo buurvrouw en zet hem op buurvrouw etc. vraag die man op een gegeven moment aan mij hoeveel buren heb jij wel niet? Vervolgens komen we in het dorp en krijg ik van bijna alle kinderen en hun ouders de aanmoediging van goed zo mama van pietje, zet hem op mama van keesje en nog even volhouden mama van klaasje etc. Zegt die man, ik durf het bijna niet te vragen maar hoeveel kinderen heb je eigenlijk?



Die man begreep er werkelijk niets van, die had echt het idee dat ik een of andere beroemdheid van het dorp was.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik zou graag zo af en toe eens mee schrijven. Ik lees al een tijd mee dus ''ken'' jullie al een beetje. Ik ben een jaar geleden gestopt met roken en heb toen het hardlopen weer opgepakt. In de winter gestopt en in januari weer op gaan bouwen met Evy. Vanaf april loop ik 5 km en die deed ik trouw 3x per week. Sinds een maand ben ik aan het uitbreiden en loop ik 1x per 5 km, 1x per week 7 km en 1x per week 10 km. En doe eens gek, ik heb me nogal impulsief aangemeld voor de ladiesrun in leiden as vrijdag voor de 10 km. Eng!
Alle reacties Link kopieren
Doet iemand van jullie ook mee met de ladiesrun? Ik heb net eind van de middag 7 km gelopen. Ging niet heel soepel, 5:53 per km. Maar ik heb van het weekend een feestje gehad met erg veel wijn en die zat nog in de benen hahaha. Moet ondertussen vrij lang herstellen met mijn 32 jaar
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Baukje: voornamelijk met de kleine, maar ook met de tijd en het feit dat je het weer zo kunt oppakken. Hopelijk zit de stijgende lijn er nu weer in - oma of niet. Ik had niet gedacht dat jij nog zenuwen kende, dat stelt mij mooi gerust, haha.



succes jynta voor vrijdag! Ga vooral lekker genieten van je eerste wedstrijd. Dan is de wijn er vast wel uit - die zou ik even tot na de ladiesrun laten staan dan heb je 'm verdiend.



Goia: ook fijn dat je blessure zo tijdelijk was. Nu goed opletten en geen enkele grens overschrijden.



Ik heb vandaag een iets te zware intervaltraining gelopen. Net niet de beoogde tijden gehaald, hoewel ik wist dat het hoog gegrepen was. Ik probeer niet teleurgesteld te zijn en het als een goede training te zien. Ik heb gelukkig nergens meer pijn van en dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig dat je ook mee gaat schrijven Jynta! Ik heb die ladiesrun een paar keer gelopen, ik vond het wel grappig om met allemaal vrouwen te lopen maar het parcours is wel saai. Je maakt rondjes, een deel loop je wel vier keer geloof ik. Dit jaar loop ik hem niet, vriendinnen van me wel maar ik heb al een andere afspraak. Ik zou wel proberen voorin te starten omdat je tegelijkertijd met de 5 start en de weg heel smal is, veel vrouwen doen mee voor de gezelligheid en zijn meer aan het kletsen dan lopen, dat is vrij frustrerend als jij erlangs probeert te komen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Jynta welkom, leuk dat je nu ook mee komt schrijven. ( Leren we jou ook kennen). Met 30 zit je op de top van je sportieve leven dus met 32 ook nog wel. Dus bereid je maar voor, het wordt alleen nog maar erger........



Alcohol heb ik zelf ook maar helemaal afgezworen want een klein glaasje bij het avond eten voel ik de volgende dag bij de training nog in de benen.



Leuk die ladiesrun. Is het je eerste evenement? Heel veel succes in ieder geval alvast.



Ik heb zojuist voor 1 1/2 week mijn trainingen doorgekregen. Morgen en overmorgen een relatief rustig programma maar donderdag op de baan mag ik mijn borst wel natmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik net de 5 km liep hier in het dorp met een loop meegedaan. Dat gaf zo'n kick!!!!



Anke, thnx voor de tip. Had al gehoord dat het heel druk is. Zal proberen vooraan te starten. Ben alleen dus wring me er wel tussen
Alle reacties Link kopieren
En ik loop toch wel voor de lol en dat ik juist qua calorieën dat wijntje kan pakken wanneer ik dat wil. Dus niet zo fanatiek als sommigen van jullie.
Alle reacties Link kopieren
En Baukje, ik lees jou echt met verbazing: dat je dat kán! Respect!
Hé leuk allemaal nieuwe meeschrijvers. Welkom allen en dat we nog maar veel over loopkilometers, trainingen en wedstrijden mogen schrijven.



Geheel geinspireerd door jullie hier heb ik de trainingen toch weer opgepakt na een pauze van een week of 4. Werkt goed, zo'n topic .



Vlaggemast, onze kinderen zitten in dezelfde leeftijd, alleen heb ik er eentje minder. Ik heb er 3 redelijk dicht op elkaar en dan een nakomertje, die ruim 5 jaar met de op een na jongste scheelt. Die jongste is momenteel een beetje spelbreker in mijn trainingen: hij gaat bijna altijd mee lopend of op de fiets. Ach ja, goede krachttraining denk ik dan maar.



Baukje, nette tijd hoor. En die tempohardheid komt vanzelf wel weer. Zelf had ik vroeger veel wedstrijden voor nodig om die echte hardheid en die sterke finish te krijgen. Maar gezien de dip waaruit je vandaan komt vind ik het een keurige tijd. En van man en zoon ook.



Fiekes, ga je weer studeren? Leuk! Is de studiebelasting groot? Zijn jullie thuis helemaal uitgeklust? Misschien een brutale vraag (alleen lezen als je er zin in hebt!) maar heb jij een visie over een chronische runners knee? Ik heb het al bijna 20 jaar en het belet me afstanden van boven de 10 km dan wel weekgemiddelden van boven de 30-40 km per week te lopen. Ik hoorde wel eens over spierversterkende oefeningen voor de diepliggende bilspieren. Zou dat wat zijn?

Als ik een week of meer niet loop begin ik weer bij nul en heb ik echt last.



Gioia, wat een goed nieuws en wat een opluchting. En ook nog een schoon huis en trap . Hopen dat je nu pijnvrij kan blijven trainen.



Anke, balen van die intervallen, maar ik denk dat je heel snel weer opbouwt met minder werk en meer training (maar je hoopt dan toch tegen beter weten in op bepaalde tijden, ik herken het helemaal).



Jyntha, veel succes in Leiden!
Alle reacties Link kopieren
@Fiekes, De triathlon was niet in Doetinchem. Het ging overigens redelijk goed, ik ben 14e geworden van de 40e dames. Vorig jaar ging het beter en werd ik 6e. Dit jaar was ik 1 minuut 30 langzamer maar ik wijdt het aan het weer. De regen en wind maakte het zwaar (en koud)! Daarnaast ben ik best bang om te vallen met dat natte wegdek waardoor ik erg inhield met fietsen (daar heb ik die 1.30 ook verloren) Lopen ging prima en zwemmen in een recordtijd voor mij Dus al met al best tevreden.



De wielerfiets gaat nu de schuur in en ik ga me vanaf vandaag helemaal richten op het lopen voor de runs die er nog aankomen.



@Boukje gefeliciteerd met je klein zoon, echt tof!
Alle reacties Link kopieren
@Anky, ja ik ga manuele therapie doen. Gister van 8-17.30 werken en daarna introavond van 19 tot 21.30. Gelukkig woon ik op maar een half uurtje reizen. De studiebelasting is 15 uur per week. Wordt pittig naast 38 uur werken maar we gaan er voor ☺ 3 jaar gaat het duren.

Ik heb wel ervaring met runnersknee’s en rust helpt inderdaad niet echt als tussentijds de zwakke schakel wordt versterkt. Die diepe bilspieren geef ik inderdaad iedereen mee die met deze blessure komt. Bij deze link noemen ze die oefeningen de mosselschelp en de jane fonda ☺ http://www.runnersweb.nl/ ... feningen-van-Mo-Farah.htm

Daarnaast is rompkracht en stabiliteit ook heel belangrijk. Heb iemand gehad die maar niet van deze blessure af kwam en een grote buikoperatie heeft gehad 5 jaar terug en sindsdien haar rompspieren heel weinig gebruikte. Dit specifiek trainen heeft wel veel hulp gegeven. En de standaard dingen als schoenen enzo heb je vast al wel gecheckt..



@Maslo.. Dat is het voordeel van triathlons, je spreekt eigenlijk niet van pr’s want de ene keer is het 15 graden met tegenwind en de andere keer is het 30 graden en bloedheet. En 5 km is soms 4.5 en de volgende keer weer 5.5 km. Mooi dat het goed ging! Had je een wetsuit aan?



@Jynta.. ik ben 27 en moet ook heel erg bijkomen van alcohol ;) Wanneer ik meer dan 2 glazen drink, ben ik de volgende dag echt slapslapslap. Achja, 2 glazen vind ik prima ☺



@Baukje.. hahaha, grappig verhaal van tijdens die wedstrijd☺



Ik heb mezelf een tijdje terug ingeschreven voor de berenloop op Terschelling. Samen met wat nieuwe vrienden uit onze nieuwe woonplaats gaan we daar heen voor een weekendje. Vandaag ook een mailtje in mijn mailbox voor een weekend Ameland tijdens de Adventurerun. Ik denk dat we daar ook maar voor gaan. Geen vakantie gehad deze zomer☺



Vandaag mijn eerste vrije dag om te studeren, maar nu nog niet zo veel te doen. Dan de zolder nog maar even schilderen
Alle reacties Link kopieren
@Anky.. nu vergeet ik nog de foamrol voor het in controle houden van de spanning
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een heerlijk rondje bos gehad. 15km waarin in tempo langzaam opgevoerd werd en met iedere 5 min een korte versnelling. Ondanks het stralend zonnetje was het hier en daar toch nog wel erg nat en moest ik nogal wat plassen en modder ontwijken.



Fiekes een behoorlijk drukte dus nog voor jou de komende jaren. Maar ook leuke weekenden in de planning lees ik. En heerlijk dat je ons hier van tips wil voorzien. Zo profiteren wij mooi mee van jouw kennis van zaken.
Alle reacties Link kopieren
@Maslo: Gefeliciteerd met je triatlon! Jammer van de weersomstandigheden (ik zou dat ook eng vinden) maar leuk dat je zo snel gezwommen hebt!



@Baukje: Ik las je verhaal over de marathon net pas haha, grappig! Zo'n lokale marathon is ook wel leuk dus!



Mijn vreugde van maandag was van korte duur, gisteren voelde het nog goed maar vandaag werd ik wakker met pijn. Zelfs in rust doet het pijn Dus de fysio is gebeld, gelukkig kan ik daar morgenochtend al naar toe. Ik vrees dat ik de marathon moet opgeven deze keer, frustrerend maar ik heb maar 1 lichaam en dat wil ik graag heel houden. Dan loop ik liever een kortere afstand in Amsterdam en ga ik heel rustig opbouwen voor een marathon in het voorjaar. Ik heb eerder de fout gemaakt om niet naar mijn lichaam te luisteren en door te lopen met gescheurde enkelbanden. Die zijn nooit goed hersteld en dat zal ook niet geholpen hebben bij deze blessure (is hetzelfde been, net als mijn heupblessure een paar maanden geleden). Maar goed, ik wacht af wat de fysio morgen te zeggen heeft!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Masio weersomstandigheden kunnen inderdaad veel invloed hebben op de tijd. Ik meet mijn prestaties dan ook altijd meer af aan de positie tov andere bekenden die mee hebben gedaan. Maar die zijn natuurlijk niet altijd voorhanden.



De lokale marathon is toevallig wel de oudste najaars marathon van van Nederland. Maar met de komst van Amsterdam en Eindhoven is het deelnemersaantal behoorlijk teruggelopen en start de meute tegenwoordig op de kortere afstanden. Ook het feit dat je binnen twee uur op de helft moet zitten sinds de marathon uit twee rondes bestaat zorgt er ook voor dat er alleen maar mensen inschrijven die binnen de 4 uur willen lopen dus dan valt er al een groot deel van potentiele lopers af. Maar het parcours is gewoon heel mooi door het buitengebied en door het bos. Alleen wel twee keer twee viaducten.

Het na deel van een niet massaal evenement is dat je niet meegezogen wordt door medelopers. Maar mijn ervaring met bv Rotterdam was dat je juist in de massa moederziel alleen kunt lopen. Ik was in no time mijn loopmaatje kwijt terwijl we feitelijk als je de filmpjes bekijkt bij iedere 5km punt we tot een km of 30 bijna achter elkaar hebben gelopen. Bij een kleiner evenement loop je het risico alleen te komen lopen. Of te wel je hebt elkaar hard nodig. En dat schept dan ook gelijk een band. Je hebt dan daadwerkelijk steun aan elkaar als je elkaar eenmaal gevonden hebt in de wedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
@Anky, die ? aan het eind van de zin had natuurlijk een . moeten zijn. Ik weet zeker dat korfballen/ hardlopen perfect te combineren is.



@Baukje, nee op deze leeftijd doen ze nog geen looptrainingen, wel als de kinderen ouder worden.



Dubbel gefeliciteerd. 1.36 mooie tijd hoor!



@Fiekes, fijn om te horen dat de bruiloft leuk was en idd. leuk om veel mensen weer eens te zien. Aankomende vrijdag gaan mijn kids en ik naar een bruiloft, ik heb er zin in!



16 k. goed bezig!



@Sylversmitty/ Ookbijzonder, oh, ik wil ook een keer hardlopen in de regen, toch een keer iets aan mijn planning gaan doen.



@Jynta, welkom, succes toegewenst voor aankomende vrijdag!



@Gioia, he dat is balen succes morgen bij de fysio.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Mother maar toch wel een warming up met een minuut of tien inlopen mag ik hopen?





Gioia ik hoop dat je na je bezoek aan de fysiotherapeut betere berichten hebt. Maar helaas je kunt het niet afdwingen he.





Vanmiddag weer lekker in de zon kunnen trainen. Op zich ging het goed alleen hartslag liep weer tot twee keer toe veel te hoog op. Maar heb mijn programma gewoon afgemaakt zoals gepland. Heb afgelopen zaterdag wel heel veel geluk gehad dat het toen probleemloos verliep.

Voor morgen dus een behoorlijk pittige interval training in de planning. Moet dan weer een paar dorpen verderop trainen want de komende maand is de eigen baan nog in onderhoud. Maar nog eens stuk fietsen naar huis na een pittige training is wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee hoe ver van te voren je bij zo'n loop moet zijn? Een uur ofzo? Startnummer halen, warming up etc?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven