Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo spannend!
Alle reacties Link kopieren
Jynta ligt aan de drukte van het evenement. Bij veel evenementen krijg je het startnummer opgestuurd, dat is al heel gemakkelijk , hoef je met die rij geen rekening te houden. Vaak moet je zoeken naar de start/kleedkamer/inschrijfbureau. Omkleden, opspelden nummer, soms nog busvervoer naar de start.

Ik wel zelf altijd een uur voor de start alles klaar hebben. Heb ik een half uurtje om te relaxen en voor nog een bakje koffie, half uur voor de start ga ik een kwartier inlopen. Dan ga ik via de wc (of de bosjes als de wc's te druk zijn) richting start. Daar blijf ik dan een beetje in beweging.



Maar door files komt de planning niet altijd uit, vaak ben ik dus veel te vroeg (in de zin er was geen file waar ik op gerekend had). Maar ik heb me ook een keer al in de auto om moeten kleden , naar het secretariaat moeten rennen om mijn nummer op te halen, mijn nummer al lopende op moeten spelden en toen zag ik de meute net voor mijn vertrekken voordat ik daadwerkelijk bij de start was. Maar dat is toch verre van ideaal hoor.



Wanneer was je wedstrijd ook al weer?
Jyntha, ik reken altijd een uur. Maar het hangt erg van het type wedstrijd af, bij hele grote, drukke wedstrijden kan een uur krap zijn omdat alles meer tijd kost. Beter een beetje ruim plannen dus, dan heb je inderdaad nog tijd voor een kopje koffie of thee.



Fiekes, bedankt voor je snelle antwoord. Het geeft me wel weer het laatste zetje in de rug om weer wat aan krachttraining te gaan doen. Weet ik al veel langer, maar ik heb zo'n ongelooflijke hekel aan krachttraining dat ik het graag uitstel. Qua core vermoed ik dat mijn rugspieren het zwakke deel zijn, dat werd me pas weer pijnlijk duidelijk toen ik op de atb een stukje fietste met zoon in de fietskar. Ik moest na 15 km stoppen vanwege mijn rug.



Ik hoop vandaag nog een stukje te trainen. Zoon moet dan uiteraard wel mee, maar die is doodmoe vanwege het genachtbraak van de laatste weken, dus hopelijk werkt hij mee. Ik begin zelf wel een beetje moe te worden, zoon die pas om 22.30 uur gaat slapen en 's nachts ook spookt in combinatie met 5.50 uur opstaan voor oudste dochter is geen goede combi.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, ja tuurlijk.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@Jynta: De keren dat ik in Leiden liep was ik ongeveer drie kwartier van tevoren en dat was op tijd. Ik was dan al wel helemaal omgekleed. Even startnummer ophalen, tas afgeven, naar de WC en een warming-upje doen, en klaar! Zeker met goed weer is het niet erg als je nog even moet wachten, dat is beter dan dat je je moet haasten (zodat het verhaal van Baukje of bij een van mijn laatste wedstrijden, sprintend naar de start omdat iedereen al weg was...). Er zijn trouwens niet zoveel toiletten daar dus probeer niet op het laatste moment nog even naar de WC te gaan. Veel succes in ieder geval!



@Anky: veel plezier met trainen vandaag, hoe oud is je zoon? Hoe neem je hem dan mee met het trainen? Ik zie vaak mensen met kinderwagens en zo, maar dat lijkt me zo vervelend rennen. Ik vind het er ook een beetje eng uitzien altijd, dat geslinger met zo'n wagen!



@Baukje: Succes met je zware baantraining vandaag!



Ik ben vanmorgen naar de fysio geweest, en het zijn inderdaad shinsplints. De oorzaak is waarschijnlijk mijn enkel, die zit veel te vast. Nadat ik mijn enkelbanden gescheurd heb is mijn kuitbot naar voren geschoven, en hierdoor wordt mijn enkel belemmerd in de beweging en is vast gaan zitten. M'n kuitspieren zijn ook veel korter aan die kant. In principe is dit allemaal niet zo erg, maar er ontstaat wel een grote druk op de overige pezen en spieren, en dus is m'n scheenbeenvlies ontstoken doordat ik zoveel meer kilometers ging maken. De fysio gaat de komende weken proberen mijn enkel weer los te maken, hij denkt dat dit binnen 3/4 behandelingen wel gedaan moet zijn. In principe mag ik gewoon blijven hardlopen, maar ik moet wel oppassen dat de klachten niet erger worden, ik kan dus beter een deel van de trainingen gaan vervangen door minder belastende activiteiten zoals fietsen.

Hij durfde niet te zeggen of ik de marathon ga halen, ik ben er gelukkig op tijd bij maar de echt lange duurlopen zijn nu te belastend. Het is goed te behandelen maar het kost wel tijd. Nou ja, in ieder geval fijn om te weten dat er een duidelijke oorzaak is en dat dit te verhelpen is! Vanavond maar weer een stukje hardlopen door de bos het kijken hoe het voelt!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet trouwens zeggen dat ik de werking van het menselijke lichaam en dan zeker de relatie met sporten wel heel erg interessant vind. Bijvoorbeeld hoe alles doorwerkt in het been, de relatie tussen enkel en schenen en kuiten, en hoe een fysio je blessure kan verhelpen door een heel ander gebied aan te pakken.

Ik wou dat ik 18 was, dan zou ik een andere studie hebben gekozen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Balen Gioia. In ieder geval prettig om te horen dat de fysiotherapeut goede hoop heeft. En fietsen is natuurlijk een prima vervangende training. Maar, ik kan me voorstellen dat je marathonvoorbereiding wel in het nauw komt.



Als ik weer een studie zou mogen kiezen zou het waarschijnlijk iets medisch of paramedisch zijn. Ik ben nu een hele andere kant op gegaan en dat was achteraf geen juiste keuze.

Als je het menselijk lichaam interessant vindt, is sportmassage ook een leuke opleiding om te doen. Studiebelasting is niet zo groot en het is leuk om te doen (al heb ik mijn licentie laten verlopen). Ook veel bijscholing voorhanden.



Ik neem zoon van bijna 1.5 inderdaad mee in de kinderwagen. Ik heb nog een wagen van 10 jaar oud, die ik altijd alleen maar voor dit doel gebruikt heb. Het is niet ideaal voor je loophouding en intervaltrainingen zie ik er niet mee zitten, maar voor een langzaam loopje is het wel te doen (ik beschouw het maar als een goede krachttraining). Meestal ga ik als zoon moe is en dan houdt hij het wel een min of 45 vol.



Vanmorgen ook gelopen (heel sloom tempo) en zoon heeft zelf nog 15 min geslapen. Daarna meteen jongste dochter uit school gehaald en als de anderen thuis zijn gaan we eten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Ik kleed me thuis om had ik bedacht, dus ik zorg gewoon dat ik er een uur van te voren ben. Kan ik alles op mijn gemakkie doen. Het is vrijdag om 19.30u.
Alle reacties Link kopieren
Jynta dat schiet al op. Heel veel succes. vergeet niet ook te genieten, loop in ieder geval de eerste helft nog op reserve. Trek je niets aan van de meute die als een gek van start gaat, een groot gedeelte daarvan raap je waarschijnlijk weer op als je niet te snel start.



Gioia ja in het lijf heeft bijna alles invloed op elkaar. En nu heb je het alleen nog maar puur over het fysieke aspect. Mar zelfs de geest heeft er invloed op.



Anky best een extra hindernis om zo met de wagen te moeten lopen. Maar als je niet anders kan dan ben je natuurlijk al blij met deze oplossing. Maar inmiddels geen rare naweeen meer van de inspanning?



Ik hoefde vandaag maar een halve dag te werken en ben toen dochter weer naar school was mijn bed ingedoken. Zo moe. Anderhalf uur geslapen maar nu moet ik daar weer van bekomen. Hoef rond zessen pas richting baan te fietsen dus ik heb nog even om een beetje mens te worden.
Alle reacties Link kopieren
Zo dat was dus echt een stevige training. Nog de stomme fout gemaakt om samen met de jongens in te lopen. Ik dacht dat het wel prima ging maar 12,9km/hr is voor mij dus echt geen inlopen meer. En stonden de tijden al behoorlijk scherp; ik kreeg het toch voor elkaar om zowel de eerste 2000 als de drie 1000tjes die daar op volgde te snel te lopen. Terwijl de trainer aangaf misschien beter zelfs wel wat rustiger te beginnen. Maar toen moesten de 600tjes dus nog sneller. Zelfs dat lukte nog maar met nog twee 600tjes te gaan was ik er helemaal klaar mee. Had het zo warm. Wijze les die ik uit deze van de trainer moest leren; de volgende keer dus echt niet te snel beginnen. Maar ja het is niet de eerste keer dat ik die conclusie heb getrokken en me echt heb voorgenomen het de volgende keer wel goed te doen. De volgende keer gaat hij weer mee klokken. Maar ja moet natuurlijk gewoon zelf de discipline hebben me aan de richttijden te houden.
Alle reacties Link kopieren
Zooo... wat een fanatieke toestand hier!!!



@Yintha, spannend... vanavond jouw moment! Geniet ervan!!!



@Baukje, wat een abacadabra... 1000tjes... 600tjes... ik neem dat het over meters gaat? Heftig zeg, 12,9 'inlopen'... dat red ik in mijn gemiddelden nog niet eens!

Loop je in je trainingen op een baan, of gaan jullie 'op pad'?

Ontzetten gefeliciteerd met de geboorte van je kleinkind! Hopelijk geniet je met volle teugen van alle prille momenten :-)



Oef... @Gioia, das een domper zeg! Wel fijn dat je aan de slag kunt met herstel! Ik duim voor je, dat eea voorspoedig mag verlopen... Wat is nu het advies qua trainingsritme? Minder kilometers lees ik, maar hoe ziet je weer er nu dan uit?



Ik ben deze week gestart met op de niet-loopdagen een 7-minuut intensieve core-workout (spierversterkende oefeningen, gewoon thuis, met Youtube aan ).

Heb woensdag een mooie run gehad van bijna 12 km in 1.05u

Lekker ontspannen kunnen lopen in een heerlijk mistig ochtendzonnetje!

Had smiddags een sollicitatie en die ging ik heerlijk fris in.



Die avond met de buurvrouw gewandeld (zo'n anderhalf uur, afstand niet gemeten). Gek genoeg gisteren voor het eerst sinds lange tijd wat spierpijn in de benen gehad... mijn lijf is wandelen niet meer gewend, denk ik



Hoop vanmiddag mijn intervaltraining te lopen, meestal ongeveer 45 minuten en dan tussen de 7,5 en 8 km

gemiddeld zo'n 8 versnellingen van 30 sec ofwel een minuut.

Mogelijk lukt het vandaag niet (manlief werkt vanmiddag en na het eten lopen is voor mij vandaag geen optie, heb ik besloten ), maar dan ga ik morgenvroeg!

Zondag wil ik mijn langere duurloop doen, maar als ik morgen ook ga, houd ik het zondag bij 10 en ga ik dinsdag of woensdag voor 13 of 15 :-)

Tsjee... wat veel cijfertjes...

Nu gauw back to work!!!



Fijne dag allemaal, mooi weekend alvast!
Alle reacties Link kopieren
Sylversmitty weinig abacadabra hoor inderdaad gewoon de meters. En de interval training doen we inderdaad op de baan de overige trainingen gewoon in het bos of op de weg. En op de baan zijn niet alleen de meter gemakkelijk te bepalen, is de ondergrond constant en heeft de ondergrond voldoende demping maar kom ik ook de trainer iedere 400m tegen voor de nodige adviezen en bijsturingen.



Vanmiddag nog vrij genomen om bij kleinzoon te kunnen zijn. Helaas wonen ze op 1 1/2 uur rijden(als het meezit) hier vandaag.



Goed om ook aan spierversterkende oefeningen te gaan doen!



ik heb morgen een kort tempoduurloopje met daarna heuvelsprints op het programma staan. Combineer het met de training van mijn dochter. Bij dat bos ligt ook een viaduct in de buurt waar ik de sprintjes kan afwerken. Zondag een wisselduurloop.
Alle reacties Link kopieren
Wat was dat leuk gister bij de ladiesrun!! Ik was er ruim op tijd, kon rustig aan een beetje bekijken hoe en wat, plassen, tas afgeven, geweldige warming up hutje mutje door een fantastisch enthousiast mens eeeeeeeeeeeeeeeeeen GO! Ik begon wel een beetje te snel, ondanks dat ik in mijn achterhoofd had wat Baukje had gezegd hahaha, maar na 5 km liep ik redelijk op mijn normale tempo. Uiteindelijk 10,3 km in 59.44, keurig al zeg ik het zelf en meteen neen nieuw PR. Zit nu op werk en voel mijn benen wel haha. Maar het was dus geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Super gedaan jynta. Gefeliciteerd met je nieuwe pr.
Gefeliciteerd Jyntha. Heb je nog spierpijn gekregen? En al plannen voor een volgende wedstrijd?



Baukje, ik heb besloten het eens over een andere boeg te gooien en train nu met HF < 130. Geen idee of het een oplossing is, vooralsnog werkt het. Snel zal ik er niet van worden, maar ik hoop gewoon weer lekker te kunnen sporten.



Zo, nu snel spullen pakken. De hele familie doet mee aan een evenement hier in de buurt. Ik ga er met zoon op de fiets heen, heb ik nog wat beweging. Gisterenmiddag hebben de kinderen meegeholpen met opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt spierpijn, wel beetje stijven benen. Ik heb me meteen ingeschreven voor een andere run hier in de buurt op 28 sept, de 11 km. Veel plezier Anky!
Alle reacties Link kopieren
Anky met een hartslag van <130 kan ik niet eens hardlopen. Ook niet rustig joggen. Wat is jouw hartslag normaal gesproken bij een rustige duurloop? Ik hoop voor je dat het op dezer manier gaat werken. Jij bent wel een volhouder he. Opgeven is echt geen optie bij jou volgens mij. Succes voor de familie vandaag.



Jynta leuk gelijk een nieuwe uitdaging.



Ik heb volgende week zondag een 10EM in de planning en dan de week erop een 30km wedstrijd.



Gisteren een tempoduurloopje gedaan met heuvelsprintjes. En vanmorgen (met zoon) een wisselduurloopje van 18km. Morgen rustdag en dan dinsdag een pittige training.
Ik heb juist het omgekeerde Baukje. Ik heb juist moeite om mijn hartslag boven de 135 te krijgen momenteel. Ik denk omdat ik al heel lang niet meer in die bovenste regionen train en mijn lichaam het niet meer gewend is. Tempo bij deze HF is wel boven de 6 min/km, niet echt snel dus (zonder kinderwagen misschien net er onder).



Zo, we zijn weer terug. Best vermoeiend zo'n dag en dan heb ik niet eens gesport . Vanavond ga ik nog even een rondje met zoon rennen. Kinderen en vriend allemaal prima gepresteerd, dus een goed dagje (al moest vriend er nog wel diep voor gaan in de eindsprint). Zoon was een beetje hangerig, dus mijn krachttraining heb ik ook weer gedaan (de hele dag 12 kilo zoon op mijn heup gehad).
Alle reacties Link kopieren
Anky ook op 10km/hr gaat mijn hartslag al over de 130 hoor. Bij gewoon stevig doorwandelen zit ik al op de 120. Bij fietsen kan ik dan weer wel behoorlijk doorfietsen op een hartslag van 130. Maar kun je wel het tempo opvoeren of wordt dat ook moeilijk als je boven de 135 komt. Gebruik je soms medicijnen die dat beïnvloeden.



Mooi dat man en kinderen goed gepresteerd hebben. En met 12 kilo rondsjouwen is inderdaad gewoon kracht training.



Toen man en kinderen jaren terug tegen mijn zeiden dat ik echt iets aan sport moest gaan doen was mijn reactie , ik sporten; ik doe niet anders, een gezin met kinderen draaiende houden is gewoon een grote sportieve uitdaging. En daar blijf ik ook bij. Het gesjouw van hot naar her vergt heel wat meer energie dan een uurtje sportschool of een uurtje lopen.
Die lage HF had ik vroeger volgens mij ook niet zo. Al ben ik niet helemaal zeker, want ik ben pas heel laat met een hartslagmeter gaan lopen.



Pff, ik ben terug. Heb er maar een kort rondje van gemaakt, want het ging voor geen meter. Achteraf gezien viel het tempo nog wel mee, het voelde als veel langzamer. Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik ook wel een beetje weinig gegeten had in alle drukte vandaag. Beginnersfout nummer 1. Nu heb ik twee stroopwafels en een banaan op en voel ik me weer stukken beter .
Alle reacties Link kopieren
Op zich zegt de waarde (de laagte ) ervan natuurlijk niet zoveel in vergelijking met anderen omdat het heel individueel is. Maar het feit dat je je hartslag moeilijk boven de 135 krijgt is natuurlijk verkeerd. wat gebeurd er met je hartslag als je een 5 minuten versneld? Of lukt het dan ook niet om verder te versnellen zodra die hartslag op 135 komt?





Trainer heeft mijn schema weer wat aangevuld. De bedoeling is dat ik de komende wedstrijden niet als trainingswedstrijd loop maar echt als training. Hetgeen inhoud de wedstrijden in heel gedoseerde blokken te lopen en de andere dagen gewoon door te trainen. Dus ook nog de dag voor de wedstrijd. Dat gaat dus zondag een leuke wedstrijd worden want ik moet de eerste 4km vrij rustig beginnen. En dan steeds iedere volgende 4km 10sec per km versnellen. Mag ik dus vanaf 4km continu mensen gaan inhalen. De laatste 4 km moet dan wel heel erg snel en dat is dan nog maar de vraag of ik dat dan nog in huis heb. Maar met een rustige start en het feit dat je op deze manier steeds op mensen in kunt lopen waarvan je extra energie krijgt zou het moeten lukken.



Ben op dit moment echt gemotiveerd om te laten zien dat ik de discipline om te doseren echt wel in me heb.
Als ik versnel gaat mijn HF wel omhoog, in mijn laatste wedstrijd zat ik rond de 165. Het is meer dat het duurlopen erg moeizaam gaat, dan loop ik naar mijn idee aardig door en dan zit ik met HF 125.

Een leuke verklaring zou zijn dat ik enorm goed getraind ben in het duurvermogengebied, maar gezien mijn trainingsarbeid van de laatste jaren lijkt dat me niet plausibel. Waarschijnlijker is dat ik het echt diepgaan verleerd ben.



Op die manier een wedstrijd lopen is wel leuk. Vermindert ook de druk van een goede tijd moeten lopen en met een sterk eindschot finishen zorgt voor een positief gevoel, als het lukt.

Heel rustig beginnen als je allerlei concurrenten ziet wegrennen lijkt me wel erg lastig.



Vandaag een duidelijke terugslag, ik heb nog steeds moeie benen.
Alle reacties Link kopieren
125 klinkt me heel laag in de oren, maar ja hartslag is natuurlijk heel individueel. En als het een korte wedstrijd afstand was en je hebt de wedstrijd op 90% van je maximale hartslag gelopen dan zou je met die 125 op 70% zitten wat weer heel normaal is voor een rustige duurloop. Niet verklaarbaar is dan waarom dat je hartslag zo moeilijk boven die 135 uitkomt. Je zou juist zeggen dat als het door slechte conditie komt je hartslag juist al gelijk bij een versnelling naar 160 zou doorschieten en dat je dan niet meer sneller kunt en het maar kort kunt volhouden.



Ja de komende drie wedstrijden loop ik echt als training. Anders zou het ook teveel trainingstijd kosten omdat je normaal gesproken rondom wedstrijden wat gas terug neemt. Ik laat het dus helemaal aan de trainer over hoe de wedstrijd in te delen. Voor de komende wedstrijd dus 4 blokken van 4km in resp. 4.50, 4.40, 4.30 en 4.20min/km. Het laatste blok gaat waarschijnlijk toch nog wel pittig worden maar dan is het juist wel fijn dat in wedstrijd verband te doen. Gaat dan gemakkelijker dan in je eentje.



Concurrenten weg zien rennen zal wel meevallen want ik loop buiten de eigen regio, grote kans dat ik niemand ken daar.



De week erop een wedstrijd over 30km, die moet in blokken van 10km maar de tempoverdeling weet ik nog niet. Daar starten alle afstanden tegelijk (5, 10, 21,1, 30 en 42,195) dus zit je sowieso met gigantische tempoverschillen net naar de start.
Alle reacties Link kopieren
Hee dames!

Dinsdag training gegeven, donderdag een rondje voor mezelf gelopen en toen zondag pas weer tijd om te lopen. 22 km op de teller en in de avond nog een rondje op de MTB omdat het weer zo fantastisch is. De laatste kilometertjes ging in 4.30. Wel pittig maar ik liet me heerlijk meeslepen met de mannen waar ik mee liep ☺ Nu net uit mn werk en nog even wat plintjes leggen/ramen zemen/koken en dan naar de trainersvergadering. Eens in het kwartaal gaan we met alle trainers om tafel en dat is vanavond. Dus even haasten!



@ baukje.. grappig! Ik loop dit weekend ook een 10 EM (om mn zusje te ondersteunen) en 2 weken daarna ook een 30 km. Maar niet een waar ook een marathon e.d. start dus dat zullen niet dezelfde wedstrijden zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die 30 al gelijk de week erop lopen. De 10EM is in oost Brabant. Bestaat de kans dat wel elkaar daar tegen komen? Ga je echt samen met je zusje lopen of toch ieder eigen tempo? Lekker bezig geweest jij zondag. Zeker om een duurloop op dat tempo af te sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven