Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Die scherpe toon die jij proeft is absoluut niet zo bedoeld. Ik wilde je alleen maar informeren en probeer dat te onderbouwen. Enkel en alleen heel goed bedoel. Je kunt doen en laten met de tips wat je zelf wil. Ik heb zelf absoluut niet de wijsheid in pacht, vandaar dat ik mensen om heen gecreëerd hebben die er wel verstand van hebben en mij daarin adviseren. En ik kan het dan niet laten die inzichten met jullie te delen.

Iemand kan totaal andere ideeen hebben, dan is het leuk erover de discussiëren. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar het standpunt van je trainer(of was het iemand anders) die die testloop heeft georganiseerd. Is het voor een ieder leerzaam. En amateurs zijn we hier allemaal hoor. In ieder geval wel op hardloop gebied.

Dat je helemaal geen spierpijn hebt na de testrun zou betekenen dat er eigenlijk meer in moet zitten en je nog niet het uiterste uit jezelf hebt gehaald. Mogelijk mis je nog wedstrijdhardheid en zit er voor zaterdag die 10km/hr wel in. In de wedstrijd zal je het gemakkelijker vol houden dan bij een testloop.
Hoi Baukje,

Bedankt ook voor je tips! Ik ga niet pas bij 25km aanvullen, maar het zijn pas de loopjes vanaf die afstand waarbij ik behoefte heb aan meer dan alleen voorbereiding en af en toe een isostar tabletje voor een oppepper. Een halve marathon red ik bijvoorbeeld prima zo, maar bij langere afstanden moet ik echt meer energie gaan aanvullen tijdens het lopen. Hoe neem je drank mee voor 500-600ml per uur? En drink je dan verder geen puur water?

Bedoel je deze?

Sun.lover, waar kon je een proefpakket met verschillende merken bestellen?
quote:baukje schreef op 08 juni 2015 @ 16:10:

Tijdens wedstrijden denk ik vaak waarom doe ik dit mezelf aan, na deze keer stop ik ermee.
Laura, iedereen is hier een amateur! Ik hoop dat je je welkom blijft voelen.

Trouwens, bij grote wedstrijden lopen soms pacers mee, mensen die op een bepaald tempo lopen gericht op een eindtijd. Misschien is dat bij jouw wedstrijd ook zo.

Baukje en rapidash, bedankt voor het meedenken. Bijkomende factor is nog dat vriendin net haar baan kwijt is, dat maakt de aanschaf wel even slikken. Maar goede schoenen is wel belangrijk. Ik ga haar proberen over te halen en deels sponsoren.
This is an unacceptable timeline
Ja blije kip , die bedoel ik. En de bus is twee keer zo groot als de gewone isostar, maar er moet ook twee keer zoveel in per 500ml voor een isotone oplossing. Hij lost wel iets minder gemakkelijk op dan de gewone isostar. Daarintegen is de smaak wel vrij neutraal en in ieder geval niet uitgesproken zoet.

Drinken en gelletjes is overigens iets wat je wel moet leren tijdens het lopen. Eerst wennen in een rustig tempo, later ook proberen op wedstrijd tempo. Wennen aan het begin van je loopje (zodat je aanvoelt hoe het na een uur voelt) en tegen het einde (om te ervaren hoe het is om al reeds vermoeid drank/gel tot je te nemen).

Oh wat lief tyche, dat je haar deels gaat sponsoren. Het is zo zonde als ze op niet goede schoenen zou beginnen. Maar ze kan natuurlijk ook een analyse laten doen en een wat verouderede type op internet kopen. Alleen worden dan weer de kosten van de analyse in rekening gebracht dus of ze daar nu financieel zo veel mee opschiet.
quote:blijekip schreef op 08 juni 2015 @ 17:31:

Hoi Baukje,

Bedankt ook voor je tips! Ik ga niet pas bij 25km aanvullen, maar het zijn pas de loopjes vanaf die afstand waarbij ik behoefte heb aan meer dan alleen voorbereiding en af en toe een isostar tabletje voor een oppepper. Een halve marathon red ik bijvoorbeeld prima zo, maar bij langere afstanden moet ik echt meer energie gaan aanvullen tijdens het lopen. Hoe neem je drank mee voor 500-600ml per uur? En drink je dan verder geen puur water?

Bedoel je deze?

[afbeelding]

Er zijn meerdere sites waar dat kan. Ik heb het volgens mij hier besteld.

Sun.lover, waar kon je een proefpakket met verschillende merken bestellen?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik heb vanmiddag een duurloopje van 15 km ,met 2 x 2 minuten een blokje op het 15 km tempo, gelopen.

Het was heerlijk loopweer vond ik, af en toe lekker pittig tegen de wind in.

Nu ga ik vandaag lekker niks meer doen en me verheugen op het feit dat ik vannacht weer gewoon in mijn bed mag gaan liggen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:Sun.lover schreef op 08 juni 2015 @ 19:41:

Er zijn meerdere sites waar dat kan. Ik heb het volgens mij hier besteld.

Super, dankjewel! Ik kon pakketjes met verschillende merken niet vinden (wel van meerdere producten van hetzelfde merk. Dit is beter! Dank!
Om nog wat discussie aan dit topic toe te voegen . Baukje, ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van die herstellopen op de eerste dag na de wedstrijd. Ik ken het eigenlijk niet echt van vroeger (wij mochten hooguit wat losfietsen of wandelen) en ook google brengt mij niet echt verder in deze. Gevoelsmatig lijkt de kans op nog meer schade me redelijk aannemelijk bij een beweging als hardlopen (meer dan fietsen en wandelen, wat de doorbloeding ook op gang brengt).

Laura, als je zo weinig effect (als spierpijn of moeie benen) van de testloopt bemerkt, dan denk ik dat je zaterdag nog wel harder kunt in de echte wedstrijdsituatie. Zelf vond ik een testloopje over de halve afstand een week of 3 voor de wedstrijd altijd wel fijn (al is het maar weinig voorgekomen dat ik zo gestructureerd bezig was).

Ik heb vandaag gelopen en het ging moeizaam. Waarom weet ik eigenlijk niet, geen moeie benen, geen spierpijn. Gewoon algehele lamlendigheid, waar ik de laatste tijd een beetje te veel last van had. Achteraf gezien had ik beter niet kunnen gaan, maar dat weet je pas achteraf...
Over herstellopen is heel veel geschreven en te vinden op het internet. http://sport.infonu.nl/ov ... ve-hardloopwedstrijd.html Maar zo zijn er tientallen tot honderden artikelen te vinden. dat het beter is de eerste dag en niet te tweede dag na een wedstrijd uit te lopen heeft alles te maken met het herstelwerk in de spieren zoals ik al eerder aan gaf. Uitgebreid onderzoek hierover http://www.ja-vos.nl/file ... en%20Zware%20training.pdf

Natuurlijk kan wandelen fietsen of zwemmen ook een prima mogelijkheid zijn alleen doorbloed je dan niet bewust toch die loospieren die moeten herstellen. Maar bv na een marathon doe ik de eerste dag een kort herstelloopje de tweede dag totale rust, de derde of vierde dag begin ik met een rustige fietstraining.

Inzichten veranderen in de loop der jaren. Logisch want er valt steeds meer te onderzoeken, te bewijzen.
@Baukje, dank voor je info, ik ga inderdaad wat uitproberen. Heb een 32 trail staan in september pas, dus tijd genoeg om e.e.a. uit te proberen in de training.
Ik zit me net in te lezen in de trail die ik over een kleine 3 weken gepland heb. 55km met twee drankposten op 20 en op 40km. Maar nu lees ik dat je bij het afhalen van je startnummer een beker mee krijgt die je mee moet nemen omdat je geen plastic bekertje krijg bij de drankpost. En ik heb me een hekel aan rammelde bekers van medelopers tijdens een heerlijk rustige trail door de natuur...........

Nu mag je bij de posten eten en drinken weg laten zetten dus ik laat gewoon bij allebei de posten twee flesjes van een halve liter sportdrank neerzetten en dan vul ik mijn camelbak bij. Hoef ik maar een liter mee te nemen. En die beker bewaar ik wel als herinnering. (maar ga hem echt niet 55km meesjouwen)

Welke trail heb je gepland blijekip?
Wisenttrail.

Ik ontdek alleen net dat ik rond die tijd, vrij kort erna, ook een halve op de weg heb staan, had ik geen rekening mee gehouden, maar ben al ingeschreven voor de trail.
quote:baukje schreef op 08 juni 2015 @ 21:11:

Over herstellopen is heel veel geschreven en te vinden op het internet. http://sport.infonu.nl/ov ... ve-hardloopwedstrijd.html Maar zo zijn er tientallen tot honderden artikelen te vinden. dat het beter is de eerste dag en niet te tweede dag na een wedstrijd uit te lopen heeft alles te maken met het herstelwerk in de spieren zoals ik al eerder aan gaf. Uitgebreid onderzoek hierover http://www.ja-vos.nl/file ... en%20Zware%20training.pdf

Natuurlijk kan wandelen fietsen of zwemmen ook een prima mogelijkheid zijn alleen doorbloed je dan niet bewust toch die loospieren die moeten herstellen. Maar bv na een marathon doe ik de eerste dag een kort herstelloopje de tweede dag totale rust, de derde of vierde dag begin ik met een rustige fietstraining.

Inzichten veranderen in de loop der jaren. Logisch want er valt steeds meer te onderzoeken, te bewijzen.Baukje, ik heb de artikelen doorgelezen, maar ik haal er eigenlijk niet uit waarom je precies op die eerste dag een herstelloop zou moeten (of misschien kunnen) doen. Er wordt logischerwijs wel gewaarschuwd voor te zware belastingen tijdens het herstel. Dat je met hardlopen juist de aangedane spieren doorbloed klinkt plausibel, maar ik zou dan zelf weer denken aan een risico van een net te zware belasting ( wat mij lastig in te schatten lijkt op een moment dat de spierpijn nog niet zo sterk aanwezig is en de euforie van de finish van een zware wedstrijd nog wel). Wellicht dat daarom veel bronnen looprust aanraden op de eerste 2-3 dagen, dat is zeg maar een veilige keuze.
Anky dat advies van de hersteldag op de eerste dag is ook helemaal in het kader van zo snel mogelijk weer herstel. En dus zo snel mogelijk weer voluit kunnen trainen en eventueel pieken. Voor de gemiddelde leek is dat niet zo van belang. Die gaan naar het behalen van hun doel weer over op de recreatieve stand en beginnen vaak pas als ze weer een nieuw doel hebben met weer serieus trainen. Zo anders is het de jongens die mijn trainer onder de hoede heeft. Die presteren het hele jaar door op nationaal niveau. Om ook het hoogste rendement uit een wedstrijd te halen (terwijl een wedstrijd in het algemeen meer afbraak dan opbouw is) kun je er als nog rendement uit halen als je dusdanig snel hersteld dat je ook weer heel snel voluit kunt trainen. Ben dan geen nationale topper maar kies zelf ook bewust voor een mogelijk snel herstel om snel weer terug in vorm te komen.

Herstel blijft een persoonlijk iets wat samen hangt met je belastbaarheid en je getraindheid maar ook je vorm op dat moment. Het blijven algemene richtlijnen die nog niet een ieder onderstreept. Maar uitlopen direct na een wedstrijd of zware training en het feit dat je beter de eerste dag uit kunt lopen dan de tweede dag (wat juist door leken vaak gedaan wordt ) is in bovenstaande artikel van vos heel duidelijk uitgelegd en is ook iets wat bijna iedere sportarts en fysiotherapeut zal onderstrepen.

Ik heb ook wel eens de dag na een marathon niet uitgelopen, gewoon omdat het niet goed voelde, maar dan schuif ik dat niet een dag op maar probeer juist de tweede dag extra rust te pakken en begin pas weer op dag zes of zeven met een rustig loopje.

De meest veilige keuze brengt je vaak niet naar je doelstellingen. 3x per week trainen is veiliger dan 5 keer per week trainen. weinig intensief trainen is veiliger dan intensief trainen, een week rust na iedere wedstrijd is veiliger dan op dag een uitlopen en op dag drie al weer een lichte training. Alleen met de veilige route ben je heel beperkt wat betreft er mogelijk is. Terwijl ik hardlopen zie als een sport in de zin van sportieve uitdaging van het lijf. Om grenzen te blijven verleggen moet je richting die grens durven gaan, wat betreft training belasting, wat betreft hardheid en vooral ook mentaal.

Als je hardlopen beoefend als af en toe een rondje gaan joggen en enkel een evenement mee lopen voor de sfeer maar zonder tijdsdoel en die al helemaal niet steeds aan willen scherpen kun je een heel andere insteek hebben.
Blije kip ik ken hem niet, ga eens googlen. Hoeveel tijd zit er tussen de trail en de halve? Mijn ervaring is wel dat je van een trail veel sneller hersteld. De vermoeidheid zit daar vaak in de eindeloze beklimmingen en afdalingen, toch weer net een wat andere belasting. Op het moment zelf kun je er soms helemaal doorheen zitten, erna kun je flink spierpijn hebben juist omdat je spieren gebruikt die je normaal gesproken niet gebruikt maar uiteindelijk ben ik na een trail wedstrijd weer heel snel gewoon belastbaar tijdens trainingen terwijl na bv een halve marathon wedstrijd ik er de eerste weken met training echt rekening mee moet houden als ik tijdens de wedstrijd echt voluit ben gegaan.
quote:baukje schreef op 09 juni 2015 @ 07:24:

Anky dat advies van de hersteldag op de eerste dag is ook helemaal in het kader van zo snel mogelijk weer herstel. En dus zo snel mogelijk weer voluit kunnen trainen en eventueel pieken. Voor de gemiddelde leek is dat niet zo van belang. Die gaan naar het behalen van hun doel weer over op de recreatieve stand en beginnen vaak pas als ze weer een nieuw doel hebben met weer serieus trainen. Zo anders is het de jongens die mijn trainer onder de hoede heeft. Die presteren het hele jaar door op nationaal niveau. Om ook het hoogste rendement uit een wedstrijd te halen (terwijl een wedstrijd in het algemeen meer afbraak dan opbouw is) kun je er als nog rendement uit halen als je dusdanig snel hersteld dat je ook weer heel snel voluit kunt trainen. Ben dan geen nationale topper maar kies zelf ook bewust voor een mogelijk snel herstel om snel weer terug in vorm te komen.

Herstel blijft een persoonlijk iets wat samen hangt met je belastbaarheid en je getraindheid maar ook je vorm op dat moment. Het blijven algemene richtlijnen die nog niet een ieder onderstreept. Maar uitlopen direct na een wedstrijd of zware training en het feit dat je beter de eerste dag uit kunt lopen dan de tweede dag (wat juist door leken vaak gedaan wordt ) is in bovenstaande artikel van vos heel duidelijk uitgelegd en is ook iets wat bijna iedere sportarts en fysiotherapeut zal onderstrepen.

Ik heb ook wel eens de dag na een marathon niet uitgelopen, gewoon omdat het niet goed voelde, maar dan schuif ik dat niet een dag op maar probeer juist de tweede dag extra rust te pakken en begin pas weer op dag zes of zeven met een rustig loopje.

De meest veilige keuze brengt je vaak niet naar je doelstellingen. 3x per week trainen is veiliger dan 5 keer per week trainen. weinig intensief trainen is veiliger dan intensief trainen, een week rust na iedere wedstrijd is veiliger dan op dag een uitlopen en op dag drie al weer een lichte training. Alleen met de veilige route ben je heel beperkt wat betreft er mogelijk is. Terwijl ik hardlopen zie als een sport in de zin van sportieve uitdaging van het lijf. Om grenzen te blijven verleggen moet je richting die grens durven gaan, wat betreft training belasting, wat betreft hardheid en vooral ook mentaal.

Als je hardlopen beoefend als af en toe een rondje gaan joggen en enkel een evenement mee lopen voor de sfeer maar zonder tijdsdoel en die al helemaal niet steeds aan willen scherpen kun je een heel andere insteek hebben.Dank voor je uitgebreide antwoord Baukje. Ik vind het wel een interessant onderwerp en ik ga de kwestie eens voorleggen aan een kennis van mij, die tegenwoordig ook wat hele goede lopers traint. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zijn visie is. Mijn vriend zal ik er niet mee vermoeien, die wordt soms wel eens een beetje moe van mijn discussie (vooral van mijn mening dat loopscholing voor de gemiddelde loper niets toevoegt, iets waar mijn vriend het niet mee eens is).
quote:baukje schreef op 09 juni 2015 @ 07:29:

Blije kip ik ken hem niet, ga eens googlen. Hoeveel tijd zit er tussen de trail en de halve? Mijn ervaring is wel dat je van een trail veel sneller hersteld. De vermoeidheid zit daar vaak in de eindeloze beklimmingen en afdalingen, toch weer net een wat andere belasting. Op het moment zelf kun je er soms helemaal doorheen zitten, erna kun je flink spierpijn hebben juist omdat je spieren gebruikt die je normaal gesproken niet gebruikt maar uiteindelijk ben ik na een trail wedstrijd weer heel snel gewoon belastbaar tijdens trainingen terwijl na bv een halve marathon wedstrijd ik er de eerste weken met training echt rekening mee moet houden als ik tijdens de wedstrijd echt voluit ben gegaan.Dat klinkt wel veelbelovend! Er zit 2 weken tussen. Ik ben alleen niet zo goed getraind, dus trainen naar die trail is denk ik al vrij belastend. Ik moet nog even zien hoe het gaat. Ik twijfel dus nog over die halve, maar ik hobbel gewoon richting die trail en ergens zal er vast een moment komen dat ik een beslissing neem over de halve. (zoals je leest ben ik de überrecreatieve loper )
Interessante info over de trailwedstrijden. Wij hebben daar hier heel erg veel van! Ik loop zelf in een gebied waar 3x per jaar een trailwedstrijd gelopen wordt. Dat is erg fijn trainen, maar voor wedstrijden loop ik liever op de weg.

Net weer geweest na 2 rustdagen. 30 minuten gelopen op een tempo van 6 min/km. Dus in totaal 5km op de teller gezet. Ik denk dat ik donderdag weer een half uur ga lopen en dan weer een lekker rustig tempo opzoek. En zaterdag op een uberlangzaam tempo 45 minuten.
Vandaag een kort loopje van iets meer dan 6 km. Niets bijzonders, maar wel een leuk uitzicht: twee (knappe) mannen van een jaar of dertig die elk een flinke balk droegen, zo'n 2,5 meter lang en zo dik als een jonge boom. Zo kun je natuurlijk ook trainen.
This is an unacceptable timeline
Haha, dat klinkt goed, Tyche! Dat uitzicht had ik dan weer niet
Ja rozehanddoek lekker variëren zo.

Ha tyche en jij bent er achter blijven plakken zeker om van het uitzicht te genieten.

Ik heb een rondje bos gedaan gelijk na het werk en ben daar weer eens helemaal niemand tegen gekomen. Had een duurloopje op vlot tempo, door de bospaden ging het wel iets minder vlot maar het gaat tenslotte om intensiteit. 18,5km gelopen.

Heb weer eens last van een hele heftige menstruatie. Ik was nog maar net op tijd thuis dat het niet langs mijn benen af liep. Heb ook echt het idee dat ik een soort van zak in mijn buik meedraag. Dan nog eens een zwaar bekenbodem gevoel. de laatste menstruaties gingen eigenlijk weer probleemloos maar nu krijg ik het weer eens dubbel en dwars uitbetaald.
Haha Tyche, dat is weer eens een ander uitzicht .

Rozehanddoek, mooi tempo, mooie afstand. Ben je de dip met de erge vermoeidheid weer een beetje te boven?

Baukje, ik heb nog een antwoord van mijn kennis over het herstel gekregen. Zijn benadering ligt weer een beetje in het midden. Als je het interessant vind om te lezen (ik wil het hier niet letterlijk plakken op een openbaar forum) dan kan ik je het wel toesturen via een PB.
Ja doe maar anky, altijd leuk verschillende visie te lezen.
quote:baukje schreef op 09 juni 2015 @ 21:39:

Ja doe maar anky, altijd leuk verschillende visie te lezen.Ik heb het verstuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven