Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Ah Laura wat een naar nieuws Veel sterkte maandag! Knap dat je toch nog gelopen hebt vandaag en zelfs je doel hebt gehaald, echt iets om super trots op te zijn!

Gefeliciteerd met je eerste halve marathon Rozijn! Klinkt als een heftig parcours!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Laura, wat triest. Ik wens je heel veel sterkte maandag. En super dat je toch nog gelopen hebt en je streven hebt gehaald. En inderdaad lief voor jezelf zijn, dit soort dingen zijn vaak ingrijpender dan je op het eerste gezicht zou denken.

Baukje, ik ben geen brabander, maar ik zou toch best een avondje naar Guus willen, het lijkt me een geweldig feestje. Hoe gaat het nu met de pup, zijn je nachten al wat beter?

Gioia, succes met je duurloop morgen, volgens mij wordt het prima loopweer.

Rozehanddoek, ben je nog geweest?

Rozijntje gefeliciteerd! Mooie tijd hoor en een uitdagend parkoers zo te horen.

Blijekip, jij ook succes met je duurloop, ik hoop dat je niet te veel last hebt van de blaren.

Ik heb onverwacht besloten vandaag nog een 5 km te lopen en de rest van de familie besloot spontaan ook mee te doen. Het was het soort loop dat ik het leukste vind, tijdens het dorpsfeest, veel lekker eten, mensen met tafels, bier en muziek langs het parkoers en lekker laagdrempelig ( de drankposten werden van bier voorzien door een hardloper die achter de fietskar rondjes rende ).

De temperatuur was perfect en ik liep ook sneller dan vorige week: net een paar seconde boven de 25 min. Best tevreden dus, nu eens kijken of in de toekomst weer kan leren diep te gaan, want daar heb ik momenteel een beetje angst voor.

Jammer dat jongste dochter na het lopen niet lekker werd: heel erg buikpijn en uiteindelijk heb ik haar vanavond na een warme douche onder twee dekens en met een winterpyjama aan op bed gelegd, kind stond helemaal te bibberen en te rillen.
Anky, ik had mijn loopkleren al aan, maar het regende echt heel erg hard. Maar ik ga vanochtend. Kwam er alleen achter dat mijn loop-park vandaag gesloten is, dus ik moet ergens anders heen. Maar de zon schijnt in elk geval.
Zo. Ik ben terug. 45 minuten en 7 km. Ik had de eerste 15 minuten kramp in mijn kuit, toen kramp in mijn rechterzij en aan het einde kreeg ik moeite met het rustig houden van mijn ademhaling. Maar ik heb het gehaald, dus de volgende 2 loopjes kan ik weer rustig aan doen 😊
@Anky, dat klinkt gezellig! Dat soort loopjes zijn altijd heel leuk.

@Rozehandoek, mooie tijd. Jammer dat je zo veel klachten had.

@Laura, sterkte.

Mijn tijd: (Weggehaald) Ik ben tevreden.

Ik was 8e ;)
Laura, ik heb helemaal over jouw nare bericht heengelezen! Je mag heel trots zijn dat je toch nog bent gaan lopen en dan ook nog zo snel! Heel veel sterkte morgen voor je operatie.. Bah, wat een narigheid. :(

Rozijntje, wat een prachtige tijd! Dat heb je heel erg goed gedaan, helemaal voor een eerste halve marathon. Ik doe het je niet na
Laura, wat een verdrietig nieuws. Sterkte!

Wat goed dat je toch mee hebt gedaan met die wedstrijd en daar zo'n goede tijd hebt neergezet. Emotie bij de finish is een logische ontlading.

Rozehanddoek goed gedaan!

Rozijntje jij ook, mooie tijd zeg! Klinkt als een mooi maar best pittig parcours.

Net terug van een korte intervaltraining: in totaal 5 km, met drie keer een versnelling van 500 meter. Was wel even lekker. Ik heb de laatste tijd niet zo'n zin in lange afstanden, dus dan moeten de korte loopjes wel lekker intensief zijn. Dat is wel gelukt vandaag.
This is an unacceptable timeline
Wat naar Laura, sterkte!

Ik heb vrijdagavond na mijn 12 uurs dienst nog een tempo-training gedaan. Vandaag staat er een duurloop op het programma. Maar dat doe ik straks. Ik moet nog even bijkomen van een lange leuke dag gisteren (Pinkpop), we waren erg laat thuis vannacht.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Rozehanddoek ik denk dat de steken in de zij en het niet goed onder controle hebben van de ademhaling met elkaar samen hangt. Probeer vooral volledig uit te ademen zodat er geen lucht achter blijft in de longen waardoor er bij de volgende ademhaling geen ruimte meer is voor voldoende zuurstofrijke verse luchttoevoer.

Rozijntje heel ruim binnen de twee uur dus, goed hoor!

Tyche korte pittige trainingen geven mijn ook veel meer voldoeding dan gewone rustige duurlopen. nu doe ik vrijwel nooit gewoon rustige duurlopen (behalve korte loopjes tussendoor) maar doe mijn lange lopen eigenlijk altijd met tempoblokken. Heb je ook helemaal niet het idee dat je uren onderweg bent omdat je van blok naar blok werkt.

Sun.lover leuk pinkpop, dochter gaat volgend weekend 3 dagen naar een festival. Maar gelukkig wel veel kleinschaliger.Vind ik als moeder zijnde toch een plezieriger idee voor 17 jarige dochter. Ze is nu net haar tent die ze geleend heeft aan het uitproberen met opzetten. Wordt tevens haar eerste keer kamperen.

Ideaal loopweer vandaag. Heb een duurloop van 23,2km gedaan met daarin 4 blokken van 4km op tempo, tussendoor steeds een rustige km. Het ging iets sneller dan de richttijden. Na 1hr en 50min was ik al weer thuis.
Oh rozijntje, houd er rekening mee dat een precieze wedstrijdtijd te linken is aan je echte naam. Als je anoniem wilt forumen kun je je post beter aanpassen.
This is an unacceptable timeline
Baukje, dank je voor de tip! Ik dacht zelf dat het mijn buikspieren zouden kunnen zijn, denk dat ik daar sowieso ook wel iets mee mag gaan doen 😊 volgende x toch ook weer beter op mijn ademhaling letten in elk geval 😊
quote:tyche schreef op 14 juni 2015 @ 13:21:

Oh rozijntje, houd er rekening mee dat een precieze wedstrijdtijd te linken is aan je echte naam. Als je anoniem wilt forumen kun je je post beter aanpassen. Dankjewel. Niet aan gedacht. Ik heb hem gelijk aangepast.
@anky: klinkt als een gezellige wedstrijd, wel sneu voor je dochter dat de dag zo eindigde!

@tyche: korte intensieve loopjes kunnen inderdaad ook wel lekker zijn soms!

@baukje: mooi tempo op je duurloop!

@sunlover: leuk een dag Pinkpop! Succes met lopen zo!

Ik ben net terug van m'n duurloop, m'n vriend was mee gegaan. Het ging lekker, we hadden alleen nogal een vervelende onderbreking toen een man ons om hulp vroeg. Zijn kleine hondje werd continu nogal agressief benaderd door een andere (grote!) hond en hij kreeg die hond maar niet weg. De eigenaar van de hond was nergens te bekennen en het beest was ook agressief naar ons. Uiteindelijk hebben we met z'n drieën een cirkel om het kleine hondje gemaakt en zijn zo richting zijn auto gewandeld. Daarna liet de hond ons wel met rust gelukkig, maar m'n vriend heeft nog schrammen van de poten van de hond op zijn schouders (en m'n vriend is 1.90...)! De eigenaar niet meer gezien, bizar gewoon, midden in een park waar ook veel kinderen komen. Maar goed, we hebben ons rondje afgemaakt en zijn allemaal veilig thuis gekomen gelukkig!
Hoi allemaal!

@Laura, wat een naar bericht zeg wat verdrietig. Veel sterkte. Knap dat je toch nog gelopen hebt en heel fijn dat je een fijne wedstrijd had. Goed gedaan!

@Rozijntje, ik heb je tijd gemist, maar zo te lezen ook een mooie wedstrijd geweest. Goed gedaan, je eerste halve zit erop! Heb mijn tijd en al te veel details ook niet gepost vorige week ivm herkenbaarheid. Heb je weer een nieuw doel of loopje op de planning?

@rozehanddoek, jammer van die kramp. Steken in je zij hangen vaak samen met je ademhaling. Zorg voor een volledige uitademing.

@sunlover, hoe ging je duurloop vandaag? Pittig hoor nog een tempotraining na zo'n lange dienst!

@Anky, wat een gezellig loopje! beterschap voor je dochter.

@Baukje, ook weer lekker wat km in de benen. Kan je wat meer vertellen over het toevoegen van tempoblokken aan je duurlopen? Waarom kies je voor blokken van 4km? Op wat voor tempo loop je dan?

@Gioia, hoe ging de 18km duurloop? Was je alleen of met de vereniging?

Hier vandaag de 20km in rustig tempootje op de planning. Nou, het was dramatisch ben voor het eerst afgehaakt. Na 12km stukje wandelen (doe ik normaal nooit, vind wandelen tussendoor niet prettig) geprobeerd op te pakken en bij 15km er een punt achter gezet. Had overal last van (behalve die blaren haha!) mijn blessure ging opspelen, het zand was zacht, mijn benen waren moe, het schaafde onder mijn oksels.... mja, gefrustreerd en een beetje teleurgesteld dus, lig nu voor pampus op de bank. Maar we gaan gewoon op naar de volgende training. Dinsdag een 10km. Denk dat het ernstig schortte aan mijn eet- en beweeggewoontes afgelopen week en vandaag moest ik op de blaren zitten...euh, lopen met mijn echte blaren gaat het eindelijk de goede kant op, mijn voeten zien er niet uit en ik ben een beetje bang voor alle onderdelen die er mogelijk af gaan vallen maar in ieder geval geen blaarpijn meer! Dit waren de ergste blaren die ik ooit heb gehad, beetje vreemd. Vrees dat mijn trailschoenen misschien niet zo geschikt zijn voor > 20km maar ik kijk het nog even aan.
Oh ja roze handdoek, wat mij wel geholpen heeft bij mijn ademhaling is om soms met anderen te lopen. Door het kletsen ga ik dan anders en rustiger ademen, sowieso werd ik me toen bewuster van mijn ademhaling. Bij yoga doen we ook altijd ademhalingsoefeningen, ook heel fijn!
Het werd een duurloopje. Ik heb het bij 13 km gehouden. Maar afgelopen week heb ik 52 km gelopen, dus ook wel genoeg.

Wat mij ook helpt bij mijn ademhaling onder controle te krijgen is op kauwgum kauwen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sunlover lekker wat km's gemaakt deze week , dan mag het ok een keer wat minder he.

Gioia ik kan het alleen nog maar bij een heel rustig duurloopje dat kletsen. door te kletsen op een iets hoger tempo gaat ook mijn ademfrequentie en bij mij dus ook automatisch mijn hartslag extra omhoog.

Voor mij ook een reden waarom ik tegenwoordig net zo lief alleen loop. normaal gesproken was ik nog nogal spraakzaam tijdens trainingen en dan voelt het ineens heel onnatuurlijk om in gezelschap je mond te moeten houden.

Blije kip ik bedenk mijn schema's niet zelf dus ik liep nu 4blokken van 4km omdat dat trainer het op mijn programma had gezet. De afstand en tempo's van de tempoblokken hangen vaak samen met het wedstrijd doel en dan worden ze vaak in de loop van de weken opgebouwd. Begin vaak met korte blokjes van 3km die via blokken van 4 naar 5km gaan. Soms moet ik de blokken op een tempo lopen , vaak lopen de tempo's bij opvolgende blokken op. Soms lopen ook juist de tempo's binnen de blokken op. Het idee is om je wedstrijd tempo goed te leren beheersen, wedstrijdhardheid op te doen (door bv aan het einde van de duurloop nog een pittige tempoblok), de omvang van de training en dus de duurbelasting beperkt te kunnen houden.

Waar je met rustige duurlopen anders misschien wel duurlopen zou moeten doen van rond de 30km volsta ik nu met trainingen tot een 24-25km.

Maar juist trainingsschema's maken is toch wel een vak op zich. ik laat dat dus graag aan mijn trainer over. En steeds als ik denk een systeem in zijn opbouw gevonden te hebben staat er ineens weer hele andere trainingen op het programma. Dat is dan weer om het lichaam weer op een geheel andere manier te prikkelen en dus meer uit te dagen.

En behalve met een volgens hem ideale opbouw houd de trainer bij het verlengen van het schema ook rekening mee hoe de voorgaande trainingen gevallen zijn. Zo krijg ik dus altijd maar voor een of twee en bij uitzondering voor drie weken vooruit mijn schema door. En dan nog komen er soms tussendoor aanpassingen. Vandaag weer de laatste training van mijn schema gehad dus ik verwacht morgen of overmorgen weer een aanvulling want dinsdag is mijn volgende training.
Tjonge, ik heb even twee dagen niet meegelezen zeg....

Sterkte vandaag laura, wat verschrikkelijk.

Jammer dat ik je tijd niet meer kan zien rozijntje, maar onder de twee uur is een hele prestatie voor een eerste HM.

baukje: heb je nu nog last van klachten of blessures of is alles helemaal bijgetrokken? Je gaat weer als vanouds!

anky, gaat het beter met je dochter? Het is wel net zo'n heldin als haar moeder -die na een hele lange tijd stilstaan weer 25 minuten op de 5 kilometer loopt- als ze licht grieperig ook 5 kilometer aflegt zeg. It's in the family

tyche: hoe komt het dat je even geen zin hebt in de lange afstanden? Heb je het druk of is het het weer wat je tegenstaat? Niet dat het erg is, zolang je maar niet stopt met rennen

handdoek: keurig hoor, 7 kilometer in 45 minuten, jammer van de krampen. Ik heb zelden steken (gisteren tijdens de eindsprint) en ik knijp dan altijd mijn duim in mijn hand, dat leidt af blijkbaar en misschien komt de ademhaling dan tot rust. Ik weet het niet, bij mij helpt het.

sunlover: een duurloopje van 13 km na een dagje pinkpop? Na een week met 52 kilometer?! Flink! Goed gedaan zeg. Jij houdt wel van de warmte en de zomer he ;)

blijekip: lastig van die blaren. Ga je wel eens naar een pedicure? Ik vond het vreselijk de eerste keer, maar nu ben ik blij dat ik ook goed voor die arme voetjes van me zorg. Mijn dikke vette bloedblaar laat nu (na vier weken) los, dat is helemaal een vuil gezicht, maar het doet geen pijn meer. Goed van je dat je een training afbreekt als het gewoon echt een keer niet lukt. Soms gebeurt dat gewoon. Prijs je rijk dat je je niet zo voelt op een wedstrijddag.

Ikzelf heb gisteren mijn HM tijd aangescherpt tot 1 uur 50 (en 16 seconden). Dat was een gekoesterde droom, maar ik ging niet weg voor de tijd. Ik starte met het idee het leuk te hebben en tussen de 1:52 en 1:55 te lopen. Dat haalde zoveel wedstrijdstress weg, dat er mogelijkheden werden gecreëerd om hard te lopen. Begrijp me niet verkeerd: ik stond als een strak elastiekje in het startvak, maar een dag voor de wedstrijd kon ik gewoon eten en relaxen. Pas de laatste twee kilometer kreeg de ambitie de overhand en zette ik alles op alles om de 1:50 te halen (dan maar met steken in mijn zij). Na de wedstrijd was ik inderdaad heeeeeel blij, ik had leuk gelopen en een goede tijd gehaald! Ik heb mijn PR met maar liefst 6 minuten aangescherpt!
@baukje, bedankt voor je uitleg! Het is een op zichzelf al een heel vak inderdaad

@anke, nee ik ga nooit naar de pedicure! Ik heb ook een bloedblaar het is inderdaad niet om aan te zien. Gelukkig ook geen pijn meer. Ik ben bang dat mijn tenen te opgefrommeld zitten in de trailschoenen en daar over de langere afstanden last van gaan krijgen, maar ik ga het nog een tijdje proberen, want door de bagger banjeren op mijn gewone hardloopschonen vind ik zo zonde! En als het nat is veel minder grip. Wat mooi 1:50 op je halve! Wat een beloning als je die laatste km diep gaat. Super!

@Laura, veel sterkte vandaag
Oh, over ademhaling. Kletsen zou ook niks voor mij zijn, dan ga ik juist raar ademhalen, maar het kan wel afleiden wat weer wel kan helpen. Als ik mijn ademhaling moet reguleren ga ik tellen.
Oh wat grappig dat kletsen voor jullie juist niet werkt. Ik moet zeggen, in het begin had ik dan ook juist last van m'n ademhaling (werd dan heel onrustig), maar inmiddels werkt het rustgevend. Ik adem dan meer vanuit m'n buik dan vanuit m'n borst. Kauwgom kauwen werkt voor mij dan weer juist niet, dan zit ik heel hoog met m'n ademhaling. Grappig dat dit voor iedereen weer anders is.

Anke gefeliciteerd met je PR, mooie tijd zeg!

Baukje: wel luxe hoor, zo'n trainer die op maat een schema voor je maakt en met zoveel dingen rekening houdt!

Blijekip: Balen van je loop, maar gewoon met goede moed weer verder! Soms heb je gewoon van die dagen dat het allemaal niet wil. Mijn voeten zien er trouwens ook niet uit, ik heb 4 blauwe nagels en door blaren onder m'n grote tenen heb ik meerdere laagjes nagels over elkaar heen groeien. Het ziet er niet uit maar ja. Ik gooi er gewoon een dikke laag nagellak overheen zodat het er op een afstandje ok uitziet, en na een wedstrijd haal ik de lak eraf om de schade weer te bekijken. Ach ja, het hoort erbij

Laura: Sterkte vandaag
@Gioia, ja ik weet zeker dat het aan het weer heeft gelegen.

Hoe is je duurloop van gisteren gegaan?

@Mijnnaamislaura, sterkte vandaag toegewenst. Wat goed dat je toch mee heb gedaan aan je wedstrijd!

@Anky, dat klinkt als een hele leuke wedstrijd, hoe gaat het vandaag met je dochter?

@Blijekip, he dat is balen van je loop, volgende keer beter, komt vast weer goed.

Nieuwe schoenen 1/2 maat groter kopen doet wonderen.

@Anke, gefeliciteerd met je pr.

@Rozijntje, ik ben toch wel erg benieuwd naar je tijd!

Vorige week maandag heeft onze dochter 2 konijntje gekregen, helaas was er afgelopen zaterdagochtend 1 doodgedaan, oh, wat was zo verdrietig! Gelukkig mocht ze een ander konijntje uitzoeken.

Morgen staat er weer een intervaltraining, onder werktijd, in de planning, heerlijk door het bos, zin in.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
@Gioia, wat apart en eng! Gelukkig is het goed afgelopen op een paar schamen na.

@Blijekip, volgende week zaterdag nog een 10 km wedstrijd en dan waarschijnlijk een hele tijd niet :( Eerst vakantie en daarna moet ik aan bepaalde gezondheidsdingen gaan werken waarbij ik waarschijnlijk zwaar beperkt wordt met bewegen.

@Anke, wauw, wat een mooie tijd!

@Mother, 1 uur en 58 minuten + wat seconden. Dit is wel wat anoniemer toch?

Ik ga morgen weer een 10 km rondje doen. Gister was ik wat brak en stijf maar vandaag gaat het al weer een stuk beter.
@Rozijntje, hahaha, ik kijk niet naar seconden, ik vind 1 uur 58 een top tijd, (1e HM) ik doe het je niet na.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
laura ik hoop dat vandaag alles goed gegaan is.

Anke supertijd hoor 1hr50. Gefeliciteerd me je dikke pr.

Mother wat vervelend van het konijn. Hopelijk was het niet besmettelijk anders worden de andere twee misschien ook nog ziek.

Gioia wat een verhaal van de hond. Sowieso raar dat zo'n agressief beest los loopt en dan nog geen eigenaar in beeld.

Normaal gesproken vond ik tijdens een rustige duurloop kletsen ook juist lekker hoor. Voorkomt ook dat je te snel gaat. Maar wil je wat sneller dan is praten wel een beperkende factor. En nu mijn hartfrequentie op grond van ademfrequentie geregeld wordt merk ik het dus al op een rustig duurloop tempo dat mijn hartslag toch wat hoger is dan die zou moeten zijn.

Zojuist weer een schema voor deze week gehad en behalve de duur en de bijbehorende tempo's heeft de trainer er zelfs bijgezet waar ik de trainingen moet lopen. Dus zelfs daar hoef ik niet meer over na te denken. Hel ver kan de service gaan he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven