Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Ja voor een tempo training moet je goed ingelopen zijn. Zo vanavond op de baan weer dan loop ik ook minimaal eerst 3km in maar meestal nog meer alvorens van start te gaan.
Zo, net een heerlijke intervaltraining (6.4 km.) gehad, was erg leuk, ik vind het nu ook gezellig om onder werktijd met een groep te lopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Hoi dames,

Ik wil ook graag meedoen! Ik loop al jaren af en aan en nu weer serieus aan het opbouwen. Twee weken geleden een 5 km wedstrijd gedaan wat een enorme positieve stimulans was. Nu rustig aan het opbouwen naar de 10 km, afgelopen november heb ik nog een 10 km loop gedaan, maar vervolgens de hele winter erg weinig. Ik probeer nu drie keer per week te lopen.

Vandaag net weer gelopen, maar bleeh, wat was het eigenlijk warm. Moest daar echt even aan wennen en vond dat het helemaal niet lekker ging. Plan is zondag 7 of 8 km te rennen, nu al zin in!

Gelukkig nooit echte blessures gehad en merk dat mijn lichaam inmiddels ook steeds beter gewend is aan het rennen, in de eerste jaren dat ik hardliep had ik regelmatig pijntjes, nu alleen af en toe spierpijn.
Bibi leuk dat je mee komt schrijven en ook leuk dat je weer enthousiast aan het trainen bent.

Ik kwam mezelf ook aardig tegen vanavond. En of het de plotselinge temperatuur stijging was waar het lichaam nog niet op ingespeeld was of het hart wat wat minder meewerkte weet ik niet. Maar het werd me gedurende de training helemaal zwart voor de ogen. Dus ik heb even een lange dribbelpauze in moeten lassen om de draad weer op te pakken.

En op papier leek het programma vrij simpel. 5x4x400m in 108sec met tussen de 400tjes een actieve duurloop 1 'pauze'. Achteraf gezien ging het inlopen al veel te snel en ook de 400tjes gingen systematisch wat sneller. Dus al na twee series ging even het kaarsje uit. maar ik heb me weer volledig kunnen herpakken en na een paar rondje rondom de baan toch nog de de laatste 3 series zonder problemen ruim binnen de streeftijd afgewerkt.
Dank voor het welkom!

Ik lees al een hele tijd mee, fijn en inspirerend topic. En hardlopen is voor mij zo'n fijne uitlaatklep :-)
@Bibi, welkom bij onze club.
Welkom bibi!

Net ruim 8 km gelopen op een gemiddeld tempo. Al behoorlijk warm, maar nog wel lekker. Wel zware benen dus soms voelde het best pittig. Afgesloten met een kort sprintje.
This is an unacceptable timeline
Tyche ik ben blij dat ik vandaag rustdag heb. Ben zojuist steppend naar huis gekomen (nee geen nieuwe hobby maar mijn fietsketting was gebroken). Stoom komt uit mijn oren. Over een maandje lachten we misschien over deze temperaturen maar voor nu kan ik er niet aan wennen.
Welkom Bibi.

Ik heb vandaag ook de loopschoenen weer aangetrokken. Er stond en tempotraining op mijn schema. Ik heb de snelheid iets naar beneden bijgesteld omdat het al 27 graden was. Maar wel lekker gelopen. Ik was wel blij dat ik drinken mee had.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@Baukje, ja ik ben ook bij dat ik vandaag een rustdag heb.

@Sunlover, tja als je moet lopen dat ga je ook he, ja drinken met 27 graden is geen overbodige luxe!

@Tyche, goed bezig en knap dat je er nog een sprintje wist uit te halen.

Zo net even met een collega gaan lunchen, jammer dat ik weer moest werken. Fijn weekend toegewenst.
Sunlover, dat jij kunt lopen met dat weer! Ik red dat echt niet, dan ga ik van mijn stokje!

Mother, ik heb ook de hele dag op het werk gezeten, dus ik heb ook nog geen mooi weer gezien...

Baukje, ik vind het zo fijn, dit mooie weer! Van mij mag het altijd zo zijn.

Ik ga vandaag lopen. Weet nog niet of ik voor een half uur ga, of weer voor 40 minuten of zelfs 45. Ik denk dat ik lekker langzaam ga lopen en dan zie ik wel hoe het gaat.
Rozehanddoek ik kon eigenlijk altijd prima lopen met heel warm weer. Dus of het nu het acclimatiseren was of dat ik er echt niet meer tegen kan weet ik niet. Al leek het er op dat mijn hart zich vanmorgen al weer ingesteld had op een extreem warme dag. Maar het bleek dus heerlijk loopweer maar opvallend was dus dat vanmorgen tijdens het lopen mijn hartslag vrij laag was gezien het tempo.

Heb een wisselduurloopje van een kleine 90min(18,6km) gedaan in het bos.

Vanavond met zoon nog naar een wedstrijd , die gaat weer een keer proberen zijn 5km tijd aan te scherpen. Hij dacht dat zijn vorige 10km (36min44) tijd niet meer in verhouding stond met zijn 5km tijd, maar nu had hij gevonden dat hij toch al een keer een 17min28 had gelopen dus dat staat aardig in verhouding. Maar hij gaat vanavond toch proberen of het sneller kan.
Spannend Baukje, ik wens je zoon succes vanavond
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Heel veel succes vanavond, Baukje!

Hier net even geweest. Zoals ik zei, ik ga proberen de 40 minuten aan te tikken en dat is gelukt. Na een half uur kreeg ik zijsteken en dacht ik dat ik het niet ging redden, maar uiteindelijk lukte het prachtig. Ik heb er echt een punt van gemaakt om het tempo extra laag te houden en ik liep dus uiteindelijk ongeveer 9 km/u. Dat is 0.6 km/u langzamer dan normaal. Wat stom eigenlijk, dat een paar tienden van een km minder per uur zoveel uitmaakt... Ik voel me nu een stuk minder uitgeput dan de laatste keer en ik hoop dat ik ook niet weer een hele week bij moet komen
Rozehanddoek ja een paar sec per km verschil kan soms al heel veel uitmaken. En hoe dichter je bij je max zit hoe meer een paar sec uitmaken.

We zijn al weer terug van de wedstrijd. Het zal er om hangen of zoon een pr gelopen heeft. Ik denk nipt met een of twee sec verbeterd. Maar de klok was defect, zoon had zijn horloge niet op stop gezet bij de finish en de uitslagen staan nog niet on-line. Hij is vierde overall geworden. Nu is het nog wachten op de officiele tijd.

Heb me vanmiddag nog ingeschreven voor de zeven heuvelen loop. Mag gratis meedoen en in het vak direct achter de genodigde starten. Ja die kans heb ik maar niet voorbij laten gaan.
Leuk Baukje, ik heb me ook ingeschreven voor de zeven heuvelen loop. Vorig jaar de nachtloop gedaan en dit jaar voor het eerste de normale.
Leuk sun.lover, misschien zien we elkaar nog. Hoewel dat niet mee zal vallen in die massa.

Officiele uitslag is er inmiddels 17min27 zoon heeft pr op 5km met 2 sec verbeterd. Over twee weken gaat hij bij een beter bezette wedstrijd proberen er nog wat meer af te snoepen.
Sorry dat ik zo weinig van me laat horen. Ik heb het onwijs druk! Ook met hardlopen ;)

Nog een paar weken en dan is het vakantie.

Volgende week zaterdag heb ik mijn eerste halve marathon. Hebben jullie nog tips voor mij?

Morgen ochtend doe ik mijn laatste lange duurloop voor die loop en dan dinsdag nog een keer 10 km. Daarna heb ik geen tijd meer om te trainen.

De zeven heuvelen loop lijkt me ook leuk! Maar ik weet niet of ik tegen die tijd wel kan :(
Rozijntje zou toch proberen om donderdag een hele korte training in te lassen. Tien minuutjes inlopen, een paar korte versnellingen van zomaar een paar minuten of misschien zelfs maar 90sec. en tien minuten uitlopen. Kost je nauwelijks tijd en anders gaat er wel heel veel van het trainingseffect van de voorafgaande trainingen verloren door 3 dagen helemaal niet te lopen.
Zo, ik laat ook weer eens wat van me horen. Te veel geschreven om op alles te reageren, dus zo maar wat losse reacties. Ik las leuk verhalen over de royal ten: iedereen gefeliciteerd met de mooie prestaties!

Rozijntje, succes volgende week. Mijn tip is rustig beginnen en proberen de tweede helft te versnellen. En gebruik te maken van groepjes (vooral als het waait scheelt dat).

Baukje, mooi PR van je zoon. Was hij tevreden?

Rozehanddoek, toch maar mooi gedaan! Ik probeer zelf in opbouwfases niet te veel naar het tempo te kijken. Vooral voor het wennen van spieren en vooral pezen is een heel rustig tempo gunstig. Dus zeg maar het tempo waarbij je makkelijk kunt praten. Tempo kan dan voor je gevoel veel te laag zijn, maar na de opbouw komen die hogere tempo's vanzelf aan bod.

Ik heb gisteren ook een wedstrijdje gelopen. Tamelijk onzinnig, omdat ik nog amper kilometers jn de benen heb en dus totaal uit vorm ben, maar ik had er zin in en omdat man niet meedeed kon het een keertje. Een soort nulmeting dus . Het resulteerde in mijn langzaamste tijd ooit, zag ik. Voorbereiding bestond uit mijn kinderen toejuichen en van water voorzien (heel veel bidons vullen in de wc) zonder schaduw, dus ik had al dorst toen ik begon. Ik miste ook bijna de start omdat oudste dochter niet lekker werd na de finish, kon nog net naar de start sprinten . Het was 33 graden en een parkoers zonder schaduw, dus maar heel rustig gelopen, achteraf gezien iets te rustig. Tijd was net onder de 27 min, op zich niet verkeerd. Stiekem hoop ik dat ik weer kan toewerken naar tijden onder de 25 min, maar nu eerst maar eens structureel trainen.
Anky, wat fijn dat je weer zomaar mee kunt doen! Voor een nulmeting is 27 minuten perfecto gezien de omstandigheden. Op naar de volgende keer dat je je man als oppas kunt gebruiken. Betekent dit dat je een beetje door de ziektebeelden heen bent en geholpen wordt?

rozijntje: succes vast bij je hm.

rozehanddoek: goed dat je je nu minder moe voelt, je kunt niet elke keer te hard gaan. Van langzaam wordt je soms sneller.

ik heb het verkouden wedstrijdje wat ik vorige week miste, vandaag ingehaald. Ik hoefde niet helemaal voluit en moest spelen met het tempo en de wedstrijdindeling. Eigenlijk is het te warm voor mijn herfstlijf, maar ik heb de tien km in 52:34 gedaan. geen PR (not even close), maar ik ga wat geruster de HM in volgende week.
anky ik vind 27min bij 33 graden pal in de zon zelfs een goede tijd. Opvallend dat ze de wedstrijd gewoon door hebben laten gaan. Zelf ben ik dar helemaal voor hoor. maar hier in Nederland begint de organisatie vaak al bij 25 graden te piepen en komen er ieder jaar meer afslastingen.

Zelf zou ik overigens mijn wedstrijd niet bij 33 graden gepland hebben als ik vooral niet ingeschreven had.

zoon was niet helemaal tevreden. Had de 4de km naar zijn idee te rustig gelopen. Hij had zoiets de volgende keer houd ik gewoon het tempo van 3min25/km aan ook al willen mijn benen niet meer en weet ik dat ik dan totaal instort. Dan maar geen tijd. Dus nou ja we zullen zien.

kreeg gisterenavond al mijn schema voor komende week. Trainer is mijn geplande wedstrijd van zaterdag vergeten te verwerken. Maar bij nader inzien laat ik het maar zo. Het lijkt met weinig zinvol na een avond dansen en springen een wedstrijd te lopen en ik kan meer omvang trainen zonder die trainingswedstrijd in te plannen. Dus ik ga gewoon vrijdag genieten van Guus, zaterdag een rustige training en dan zondag een wat pittiger training.
Anke ook goed om af en toe een wedstrijd heel gedoseerd te lopen. Daar kun je veel van leren. Ik vind het dan altijd wel fijn om dan voluit te eindigen. Dan heb je er het voldane gevoel van dat er nog veel meer in zat.
Misschien dat ze hier inderdaad wat makkelijker zijn dan in NL Baukje. Er was wel minder deelname en de tijden overall waren toch wel wat minder. Maar ook maar 1 drinkpost op de 5 km en geen sponzen, ik was blij dat ik de 10 niet liep, maar de vlakke 5 km-ronde. Die afgelastingen in NL snap ik wel vanuit organisatieoogpunt, maar ik vind het wel erg jammer. Ik vind het zelf ook een verplichting van de atleten om in te spelen op de omstandigheden en hun tempo aan te passen, maar ik snap ook wel dat je dat niet van iedereen kunt verwachten.

Anke, mooie tijd hoor! Ik vind het ook wel lekker om niet voluit te hoeven gaan, ook bij niet voluit gaan geven wedstrijden een trainingsprikkel, die je zelf in de training niet haalt. Succes volgende week bij de hm. Wat is je streeftijd?

Medisch gedoe is hier helaas nog niet over. De uitslagen van de nieuwste onderzoeken (die ik eindelijk heb) hebben wat mij betreft enkel meer vragen opgeroepen. Tussen de regels door was te lezen dat de artsen het ook niet weten. Wat mij zelf niet bevalt is dat ik een opvallend krachtsverlies in vooral handen en benen bemerk. De arts wil dat ik nu 1 ding probeer (hoge dosis van een bepaalde vitamine) en dan elke week bloedprikken, als dat het is, dan zo er snel resultaat te zien moeten zijn. Ik ga het wel proberen, maar het lijkt me sterk aangezien deze vitaminewaarde bij mij in het normaalbereik ligt.

Nou ja, lang verhaal, maar het zit me wel een beetje hoog, google leert mij ook dat de combinatie van bloedwaarden die ik heb niet bestaat, nou ja, lekker dan.

Beetje lang verhaak, maar het zit me hoog.

Baukje, misschien wel beter dat je gewoon kunt genieten bij Guus (lijkt me super) zonder de wetenschap dat je de dag daarna moet presteren. En voor zoon een mooi strijdplan voor de volgende keer.

Ik ga nu genieten van koffie in de tuin. Man is naar een wedstrijd en is vanavond pas terug. Ik heb mijn sterke twijfels aangezien hij de hele week al last heeft van zijn rug. Ik snap dan eigenlijk niet dat je hoopt op een miraculeuze genezing tijdens de wedstrijd en heb al helemaal geen zin in een man die de komende week loopt de mopperen omdat hij niet op en neer kan (maar ja, hij is volwassen en moet zelf beslissen).
As zaterdag heb ik mijn eerste wedstrijd en vandaag ga ik een testrun lopen. (Niet van dezelfde wedstrijd) ben alleen al zenuwachtig voor deze testrun! Kan dus nog wat worden zaterdag!

Sorry voor korte echo post. Moest het even kwijt.
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven