Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Max ik zie je hond al met een compressie tight lopen. Maar jij loopt dus altijd met een lange broek?

Tja die afstanden. Als je een wedstrijd op de toppen van je kunnen loopt is de wedstrijd altijd net wat te lang. Of het nu een 1500m betreft of een marathon. Bij de korte afstanden heb ik alleen helemaal aan het begin al zoiets van dit ga ik nooit redden. Terwijl bij de langere afstanden je het grootste gedeelte er al hebt opzitten zodra je het echt te kwaad krijgt. Dus dat loop je dan wel uit, desnoods langzamer dan gepland. Maar bij korte afstanden zoals 5 of 10km gaat het tijdens de wedstrijd continu door mijn hoofd van kap er gewoon mee, of waarom doe ik dit. Maar ja ik weet hoe chagerijnig ik nog weken kan zijn als ik uitstap dus dat heb ik me maar voorgenomen nooit meer te doen.

Vandaag pittige oefeningen op de training. Daarna nog een sessie op blote voeten. Eerst skippings door de zandbak maar daarna rondje over het gras. En toen moest de echte training nog beginnen. 5keer 1000m waarvan de laatste twee in 4min10 en daarna nog wat 200tjes. Het tempo pakken lukte weer goed.

Ik hoorde wat vage berichten over een aparte marathon groep die er zou komen op de club in samenwerking met een andere club die ook bij ons op de baan traint. Ik zou het niet verkeerd vinden als er weer eens serieus naar de trainingsopbouw gekeken werd. En zelf heb ik wel alle vertouwen in de persoon die dat dan zou gaan doen. Maar goed het waren nog maar 'roddels'. Ik wacht dus maar gewoon af wat er gaan gebeuren.
@ baukje: hahaha ja arme hond. ja ik loop altijd in lange broek helaas. maar goed, niets aan te doen. heb inmiddels wel een leuk topje jij was dus lekker bezig gisteren. zou jij in die marathon groep gaan meedoen dan? ik heb ook al eens gekeken of er hier een baan is, maar alleen waar je ook lid moet worden. dat is in den haag anders hoorde ik (vreemd genoeg). ik heb gisteren niet meer gelopen, maar intensief oefeningen gedaan op de minitramp. was erg vermoeiend maar heel lekker om te doen.
Ach ja met mijn lange sokken blijft er ook niet zo gek veel blote been over.

Als zo'n groep er komt en het is een samenwerkingsverband met mijn eigen club dan lijkt me de overstap logisch. Ik mis nu toch een trainer die me doelgericht naar mijn doelstellingen helpt toewerken. Hetzelfde marathon schema is nu al jaren in gebruik. En natuurlijk hoef je iets wat goed is niet te veranderen. Maar ik geloof niet dat een standaard schema voor verschillende mensen met verschillende motiveringen, snelheid en ervaring ooptimaal is.

Hier is de baan ook alleen maar in gebruik door leden. En de sport bso. Maar er is ook niet echt ruimte om hem open te stellen voor niet leden. Heb zelf aanvankelijk best moeten wennen aan de baan regels om alles letterlijk in goede banen te leiden. En nu train ik nog op de redelijk rustige tijdstippen wanneer de jeugd er niet is.

Ik zag eerst ook op tegen aansluiting bij een groep. Maar er zijn echt vaak verschillende niveau's maar ook groepen met verschillende insteek. Er is dus meestal wel voor ieders wat en je kunt je zo veel of zo weinig verplichtingen op je nek halen als je zelf wil.Je vrijheid te lopen waar en wanneer je wilt valt niet weg door het aansluiten bij een groep.

Zo en nu snel naar mijn werk.
@ baukje: het lijkt me echt niets, een groep. Mijn grootste lol haal ik uit het lopen ergens waar ik het niet ken of waar het mooi is. Daar ga ik ook - als ik tijd heb - wel even voor rijden. Of ik kjk alvast uit naar de periode in de UK in de winter. Ik schreef al in het andere topic dat het geneuzel over seconden en minuten niet echt aan mij besteed is. Als ik een loopje doe (en dat is best leuk, al was het maar om te kijken óf er nog progressie in zit), dan ga ik er ook voor en zal ik proberen een 'goede tijd' te lopen met alle beperkingen die er zijn. Ik wil vooral wat sneller worden zodat ik wat makkelijker langere afstanden kan lopen. Minder lang onderweg. Liefst door een soepelere loopstijl met minder energieverlies. Maar verder... Ik vind het ontzettend knap wat jij en andere presteren, maar zulke doelen heb ik nu eenmaal niet. Ik ga vast en zeker nog verbeteren, want dat merk ik gewoon. Ineens was ik sneller door de heuveltjes in schotland. En wat er verder nog in zit? Dat ga ik rustig op mijn gemakje zien.
Baukje, ik heb geregeld dat we samen de eerste 2 uren gaan afwisselen. Dus ik kan je komen ophalen, of je rijdt zelf en dan kun je misschien later nog een keer lopen als je wil. Weet jij mijn emailadres nog? Ik die van jou niet meer natuurlijk, want dan kan ik jou de mails van de organisatie rechtstreeks doormailen. Mijn naam en hetnet erachter is mijn emailadres. Dat weet je vast nog wel.

Vanmorgen 18 km gelopen, en dan bergop en berg af. Voor het eerst was ik ook blij met de gps, want er wareen wel een paar afslagen zonder bordjes natuurlijk en nu zag ik toch dat ik wel de goeie richting van de camping weer op ging!!! Maar een geweldige mooie route. Door de bossen en langs kleine dorpjes. Alleen een nadeel veel fransen hebben een hond en zeker als je alleen in het bos woont kan ik me voorstellen dat het zeker nodig is, maar ik wil wel graag dat ze op eigen terrein blijven!!

Komende vrijdag nog een klein rondje en dan gaan we zaterdag weer naar huis. Probeer regelmatig naar de mails te kijken.
Ieder beleefd zijn sport op zijn eigen manier. Maar omdat je begon over een schema voor de 10 in 49min waar je je vrij nauwkeurig aan wil houden wilde ik je voor de meest gemaakte fout behoeden. En dat is de intervallen te snel te lopen. dus al zijn secondes voor jou helemaal niet belangrijk , je streven is blijkbaar wel sneller te worden. Waarom dan een schema nemen wat niet passend is en daardoor minder of zelfs helemaal geen rendement zal hebben.

Ik vind het altijd wel fijn als ik bepaalde ervaringen met iemand kan delen. Dus ik loop ook in vreemde omgeving wel graag met iemand samen. Zoveel mogelijkheden om overal te lopen heb ik helaas niet want die ruimte is er niet binnen gezin en werk. Maar dat probeer ik dan door mooie wedstrijden in te vullen. En dan vind ik ook het mooie parcours belangrijker dan de tijd die ik er zou kunnen lopen. Alhoewel ik wel stinkend mijn best doe te maken wat er van te maken valt.
@ baukje: het schema dat ik volg sluit gewoon helemaal aan bij wat ik gewoon doe. lekker lopen, een lange langzame (waarbij ik dan nu ineens op hartslag moet letten), een iets snellere en interval. voor die tempolopen zit ik ergens tussen de schema's in. bovendien is een schema nooit leidend wat mij betreft. het is meer een leidraad. als er staat doe de 1000 op 4.51 dan weet ik dus al dat ik dat niet ga halen, want dat is gewoon niet mijn tempo nu. ik kijk naar het andere schema, haal dat op mijn sloffen en ga dus ergens tussenin zitten. ik loop en ik voel en dat is belangrijk. ik heb nooit spierpijn of vermoeidheid. ik vind het heel fijn dat je me wil waarschuwen, maar met een half werkend lijf zal ik echt nooit te hard van stapel lopen. ik wil wel wat sneller worden of misschien moet ik zeggen 'rendabeler met energie' ik weet het niet. in ieder geval een soort combinatie. ik hoef geen lange afstand op snel tempo af te kunnen leggen, maar wil wel een soort reserve hebben voor die lange afstanden. ik kan het niet goed uitleggen denk ik. ik geniet van de runs, maak foto's onderweg (je hebt vast de link van mijn weblog inmiddels gevonden) en geniet dan later er nog veel malen van

@ charlar: klinkt goed! is het mooi daar? maak je ook foto's onderweg? of loop je alleen maar? hoop dat je nog lekker kunt genieten.
Hebben jullie nog tips voor m'n warming up?

Zijn hier mensen die de warming-up thuis doen, trap op en af lopen ofzo?

Nu loop ik eerst een eindje dribbel dan een stukje maar ik word daar zo slecht en langzaam warm van. Ik ben pas echt warm na de training.

Ik loop nu 3x 10.
lauwe ik had je berichtje over het hoofd gezien, Ik denk gepost terwijl ik bezig was. Ik heb je gemaild.
Warming up is vooral bedoeld om de spieren en pezen wakker te maken. Je hoeft niet lekkerlijk warm te worden. Rustig indribbelen is daarbij heel belangrijk. Verder nog wat losmaak oefeningen. Voordat je aan je programma begint kun je eventueel een paar korte steigerungen maken. (versnellingen waarbij de snelheid langzaam opgevoerd wordt)

Maar het is dus niet de bedoeling dat je het na de warming-up al zo warm hebt als na de training.

Trap op en af lopen is te intensief als je dat een aantal keren doet. Dan zou je daar weer eerst een warming up voor moeten doen. Doen we op de club overigens wel regelmatig na het inlopen eindeloos de tribunes op en af lopen, springen , hinkelen.
Max ik heb alle vertrouwen in je hoor. Maar ik las dat je het schema niet begreep, vandaar de uitleg. Maar als jij je interval tijden aanpast dan is het helemaal geen schema meer voor 49min. Want de essentie van het trainen op een bepaalde tijd zit juist in die interval tijden.

Zou overigens de mensen niet de kost willen geven die hun intervallen veel te snel trainen. Zie het altijd ook weer terug bij de nieuwe leden. Die lopen de intervallen altijd sneller dan opgedragen want ze kunnen toch gemakkelijk sneller. (als of de rest van de groep dat niet zou kunnen). Maar van een goede intensieve training hoef je na afloop niet echt moe te zijn.
@ baukje: kom net terug van de kapper. heb nog eens even al die schema's zitten bekijken uit het boek (steffny). het zijn eigenlijk hele rare schema's. de opbouw is steeds hetzelfde en omdat het zoiets is als ik doe, spreekt het me aan. maar qua intervallen zit ik gewoon tussen 'streeftijd schema's' in. maar doordat het echt gepresenteerd wordt als 'doe dit en je loopt...' schreef ik dat ik het niet snapte. want het is onzin natuurlijk. ik zou inderdaad al blij zijn met 1 minuutje
@ baukje: Moest vandaag erg aan je denken toen ik aan het intervallen was. Vind het heel fijn dat je zo met iedereen meedenkt en meeleest en waarschuwt. Dat wilde ik nog even zeggen. Ik voelde me gisteren aangesproken, omdat ik juist altijd roep 'rustig aan'.... etc. Maar ik doe dat zelf ook. Ik was gewoon onduidelijk over dat schema. Ik gebruik het als leidraad voor structuur en pas (noodgedwongen) de intervaltijden en andere dingen die niet passen aan. Het ene schema is te weinig, het andere teveel dus ga ik ergens tussenin zitten. En wat niet goed voelt, dat doe ik dus niet of anders.

het is fijn weer vandaag! Heb lekker lang ingedribbeld, even pas op de plaats voor body sensing (mooie kreet van chi running) en toen alles goed voelde verder gegaan en daarna over op het intervallen. Omdat ik verkeerd uitkwam qua locatie lekker joggend terug naar de auto. Merkwaardig toch, want zo loop je heel wat kilometers waarbij je vroeg al blij was dat je ze uberhaupt kon doen.

Fijne dag!
Max maar goed dat je niet bij onze av loopt. Daar bemoeit namelijk iedereen zich met iedereen. Allemaal met goede adviesen , allemaal met goede bedoelingen. Soms neem ik ze van harte aan, soms leg ik ze naast me neer en soms irriteren ze me. En die irritatie ligt dan meestal ten grondslag aan het feit dat ze een punt hebben. Maar het houd me wel scherp in die zin dat ik kritisch naar mijn planning blijf kijken.

En ik denk dat ik er soms zelfs wedstrijden sneller om loop. Heb namelijk de vervelende eigenschap vaak te snel te starten. En ik weet dat er niet alleen naar de eindtijden gekeken wordt maar vooral ook naar de doorkomst tijden om te kijken of je verval hebt gehad. Dus als ik dan in de eindfase van een wedstrijd denk aan de hoeveelheid commentaar dat ik ga kijken omdat ik verval heb gehad geeft me dat net de extra motivatie om het tempo vast te houden.

We gaan vanavond met de club het bos weer in. Er staat een vaartspel achtig iets op de planning.
Ik ben nu 4x gaan lopen en heb geen pijn meer en doe nu zo'n 4km. Eigenlijk was alleen de 1e keer echt dramatisch, nu gaat het eigenlijk best lekker.

Ik wissel dagelijks af met fitness en zwemmen dus ik hoop dat ik voor juli weer een beetje in vorm ben:)
@ baukje: is zeker goed dat ik dat niet doe. Ik Val niet helemaal in dedoorsnee categorie helaas dus het is al moeilijk genoeg om te bedenken wat wel en niet. Bovendien merkte ik die irritatie vooral doordat ik altijd mezelf moet 'verdedigen' omdat ik loop. Vooral mijn ouders zijn nogal tegen en wisselen af tussen totaal negeren en commentaar leveren 'zou je dat nou wel doen'. Hier is het juist zo lekker om te kunnen schrijven dát ik het doe O ja hahaha te snel starten... raar is dat toch. Vandaag was ikjuist ies te langzaam tijdens de eerste lap, omdat ik me nu écht had voorgenomen rustig aan te doen en ik niet precies wist hoe snel het tempo was dat ik me had voorgenomen. Daarna wist het beter en kwam ik beter uit. Dat moet ik echt nog leren, ook op de loopjes want dat snelle starten heb je niks aan Veel plezier vanavond, is het nog droog? Het is hier raar weer, afwisselend somber en helder. Nog wel droog

@ Rik: ik duim dat het lekker blijft gaan!
he allemaal, ik leef nog.. De laatste tijd loop ik er steeds tegen aan dat ik eigenlijk een beetje weinig tijd over hou naast de verplichtingen achter de computer.

Op hardloopgebied gaat het niet zo heel lekker de laatste tijd. Zo lekker als de winter met de lange duurlopen ging, zo zwaar heb ik het nu. Vorig week de batavierenrace gelopen (ik weet dat Baukje hem kent.. de rest ook?) Dat ging opzich wel prima (wat zeg ik, ik ben zelf zeeer tevreden maar ivm herkenbaarheid laat ik het hier bij)

Die batavierenrace kostte me zoveel voorbereidingstijd en stress dat ik nu echt doodmoe ben. Wel onhandig want ik heb nu steeds elk weekend een wedstrijd.

Maar ik lees dat de meeste van jullie nog lekker aan het lopen zijn:) Maar ook wel een aantal blessures.. Balen!

Ga nu even wat terug lezen in dit topic
@ Fiekes: he wat leuk dat je er weer bent én wat leuk dat je meedeed met de Batavierenrace. Liep je voor het winnende team Vervelend dat alles zo zwaar is nu. Komt dat door het weer of door tijdgebrek of iets anders? Hoop dat je weer snel lekker mee kunt schrijven. Wat voor wedstrijden ga je allemaal lopen? Loop je zondag?
@ Max.. zondag doe ik mee aan een team triathlon.. Bij die wedstrijd doe je 's ochtends allemaal een supersprint en 's middags start je met zn 4tjes.. Dus de sterkste zwemt op kop en de rest zwemt in de benen, dan op de fiets allemaal kop over kop zo hard knallen als je kunt en dan met lopen de zwakste duwen. (ja dat scheelt serieus heel veel!!)

Dat is echt een supermooie wedstrijd.

Die drukte is door verschillende dingen.. Het valt me niet altijd mee om twee studies met werken te combineren. Daarnaast heb ik de afgelopen tijd iets te veel commissie/bestuur/organisatie dingen gehad. En dan natuurlijk ook nog vrij veel trainen..

Bij de bata waren mijn vriend en ik ploegleider en dat kostte mega veel tijd.

Normaal ben ik een heel nuchter mens dat goed kan relativeren maar afgelopen weken dacht ik wel eens dat het niet allemaal goed zou komen. Gelukkig heb ik nu alles weer op een rijtje
He Fiekes leuk weer iets van je te horen. Dus jullie hebben het goed gedaan met de batavieren race.

Die vermoeidheid lijkt me niet zo raar. Een druk leven met studie en werk, al die trainingen en dan al de voorbereidingen en de nodige stress voor de batavierenrace. Tja en dan is het voorbij en dan is er even ruimte voor de vermoeidheid die er hoe dan ook toch een keertje uit moet.

En elke weekend een wedstrijd kan een tijdlang goed gaan maar na een serie wedstrijden heb je dan toch echt steeds weer een paar "rust" weken nodig. (maar dat weet jij natuurlijk beter dan ik).

Begrijp overigens niet hoe jij het voor elkaar krijgt hoor al die sporten op niveau bij te houden. Heb nu weer een zwemabonnement genomen dus ga weer heel regelmatig zwemen en ik fiets er ook regelmatig bij. Maar zowel het zwemmen als het fietsen is zeer recreatief bij mij dus durf het nauwelijk onder de noemer sport te stoppen.

Max van mijn familie hoef ik ook geen support van het lopen te verwachten hoor. Die verklaren me gewoon voor gek. Maar gelukkig heb ik mijn eigen gezin en die zijn ook allemaal stuk voor stuk fanatieke lopers dus die begrijpen me wel.

Vanavond een pittige training gehad. Steeds op hoog tempo afgewisseld met korte dribbelpauzes. Maar het was heerlijk trainingsweer.
Eindelijk weer hallo allemaal! Net als Fiekes behoorlijk druk geweest de afgelopen weken, vnl met studie, werk en lopen. Ik herken dus wel hoe je je voelt Fiekes . Charlar, fijn je weer terug te hebben.

Het lopen gaat overigens lekker, ik volg mijn marathonschema trouw en geniet van het groepsverband (ja Max, echt waar ) Vooral de steun en de competitie maakt dat ik beter mijn best doe op 1 of andere manier.

Gisteren een pittige intervaltraining gehad in het bos, heerlijk loopweer en ik ben dik tevreden, merk dat ik door de gerichte trainingen sterker en sneller wordt. De duurlopen doe ik inmiddels mee in de snellere groep en dat ligt me stukken beter, wordt hier ook wat meer uitgedaagd.

Voor morgen staat er een testloop op het trainingsschema. We gaan de 10 km lopen van de halve marathon van Raalte. Voor die tijd eerst een gezamelijke duurloop cq warming up van 45 minuten. Ben benieuwd welke tijd ik weg kan zetten morgen, heb er reuze zin in!!

Loop ze allemaal.
ivm verhuizing zit t hardlopen ff helemaal int slop. Tot later! Fijn weekend allemaal
Niets zo stressvol als een verhuizing. Maar oh wat is het dan juist lekker even de boel de boel te laten en even te ontstressen tijdens een rondje hardlopen.

Chiki je bent lekker bezig he. Succes morgen.
chiki: succes en veel plezier vandaag!

@ tijgermeisje: sterkte met de verhuizing. lukt het allemaal een beetje?

@ baukje: heerlijk zwemmen! ik heb in de UK iedere dag gezwommen. was zo fijn. ik verheug me alweer op komende winter! wat staat er voor loop voor jou nu op het programma?

@ fiekes: wow jij bent echt onwijs sportief. knap hoor dat je dat allemaal doet. en het dan nog leuk vindt ook sterkte morgen, dat zal wel weer zwaar worden zo te lezen. succes!
baukje & max ja het lukt op zich wel, ben alleen n verzamelaar en moet nu heel veel weggooien (wat ik moeilijk vind)

Tas met hardloopspullen hou ik apart, denk dat ik maandag even n ontstressrondje ga doen

Goed weekend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven