Lijf & Lijn alle pijlers

Heel veel afvallen

19-12-2020 21:06 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik hier meegeschreven in een topic voor mensen die heel veel af wilden vallen (denk aan meer dan meer dan 25 kg). Ik kan geen recent en actief topic vinden hierover.

Zijn er meer mensen die het leuk vinden mee te schrijven en van 2021 een gezond jaar willen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meeschrijven. Weeg nu 92,5 kilo bij een lengte van 1.69 dus voor een gezond BMI moet er wel 25 kilo af.

Ik ben een enorme snoeper. Vooral chocolade en suikerdingen. Ik vind het heel lastig dat te laten. Daarnaast kunnen mijn maaltijden ook wel wat gezonder, maar dat vind ik nog lastig. Ik heb de weight watchers app, die heeft geholpen er voor de zomer 7 kilo af te krijgen, maar nu zit er weer 3,5 aan. Dus dat schiet niet op.

Tips delen voor gezonde lunches die niet meteen de hoofdprijs kosten zouden fijn zijn om te delen hier. Wat eten jullie zoal om af te vallen? Bij mij werkt als ontbijt kwark met fruit en noten, als salade lunch en dan als avondeten iets vega of standaard avg met mager vlees het beste. Maar dat wordt zo saai. En dan ga ik snoepen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, Leentje, pittige tijden voor je... troost eten dus alleen het werkt maar zo kort.

Tabel hoeft voor mij ook niet, voor mij is wegen wel een stok achter de deur, om te zien dat het gewicht weer oploopt, anders steek ik mijn kop in het zand, Zo dacht ik dat ik 95 kilo zou wegen deze zomer, na 2 jaar niet wegen, dat was dus 102, en dan schrikken, denk dat iedereen zag dat ik topzwaar was maar ik steek gerust mijn kop in het zand. pffff.

Dat van die 100% inzet is een goede maar ik doe nooit iets 100% eigenlijk, meestal half half, omdat ik meestal vrij veel dingen tegelijk doe.

Belangrijker dan afvallen is voor mij het creeeren van gezonde gewoontes.... dat ik daar steeds weer op terug kom. Tegelijk heb ik de behoefte aan af en toe te zondigen maar dan merk ik meteeen dat ik terug in het ritme komen moeilijker is als dat je gewoon in het ritme van gezond zit. Dat is nu een worsteling voor mij.

Voor alle dames onder de 45... go for it en doe het nu.... ik ben 49 en merk dat afvallen nu veeeeeel moeilijker gaat dan vroeger, ik ben 3 keer eerder fiks afgevallen. Wandelen werkt goed voor mij. En daar hebben we in Lockdown alle tijd voor.

Verder werkt yoga voor mij goed, dat helpt om mij goed te voelen en waardering voor mijn lichaam te hebben, en dan vanuit een positieve instelling daar goed voor te zorgen, ipv roepen dat mag ik niet, ik ben dik/ontevreden met mijn lijf en ik ben aan het afvallen: dat is een negatievere mindset zeg maar. Nu heb ik een priveles yoga geboekt, best duur en dan vind ik het moeilijk om dat aan mezelf uit te geven merk ik, maar toch gedaan onder het motto goed voor jezelf zorgen.

Gisteren nog aardig gesnoept, vandaag wil ik weer even op de rem en proberen 10.000 stappen te halen.
.
anoniem_317665 wijzigde dit bericht op 07-06-2021 10:30
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaahoor schreef:
20-12-2020 07:44
Iik hoop dat jullie het allemaal lukt dit/ volgend jaar. Ik ben zelf ook behoorlijk afgevallen (20 kg) na jarenlang aanmodderen en met in mijn achterhoofd het stemmetje 'je moet echt afvallen' maar ik zwichte toch elke keer weer voor koekjes en lekker eten. Toen zie iemand tegen me: is dat niet heel vermoeiend, je jarenlang telkens maar half inzetten waardoor je amper resultaat ziet en nooit tevreden bent en van dat stemmetje af komt? Kan je niet gewoon een jaar lang 100% geven waardoor je misschien eindelijk eens echt je doel bereikt en van dat hele afval gedoe af bent?

En dat deed het hem voor mij. Eén jaar je eetgewoonten drastisch omgooien. Zelden at ik nog koekjes, chips, snoep, vettigheid. Ik zei 'nee' tegen gebakjes, ook op werk (dat was de eerste keren wel moeilijk, daarna werd het een gewoonte en makkelijker). De eerste paar weken was het zwaar maar toen begon ik resultaat te zien wat ontzettend motiverend werkte. En blijven volhouden, ook wanneer het allemaal even niet mee zit en de verleiding groot is.

En wat ben ik blij dat ik het een jaar lang heb vol gehouden en 20 kg lichter ben. Ik voel me zoveel gezonder, energieker, mooier en ik krijg zoveel complimentjes. Achteraf gezien vraag ik me echt af waarom ik dit niet eerder heb gedaan: zó zonde dat ik mij al die jaren ongezond en niet mooi heb gevoeld. Het resultaat is de moeite echt dubbel en dwars waard. Nu eet ik gewoon weer af en toe ongezond en blijf mezelf wegen. Neemt het gewicht weer toe dan las ik onmiddelijk een week zonder snacks in. Zo blijf ik op gewicht.

Dit was mijn inspiratieverhaal :) . Het is het zo ontzettend waard allemaal. Ik hoop dat het jullie allemaal lukt. Of beter gezegd: ik hoop dat jullie aankomend jaar gezond blijven eten en volhouden, want dan gaat het 100% lukken om gewicht te verliezen!

Succes!
Ik herken dit wel. Toen ik 18 was woog ik ongeveer 130 kilo. Ik voelde me ongezond en niet fit alleen had ik dat niet echt door. Ik was namelijk altijd te zwaar geweest. Toen ik op mijzelf ging wonen ging ik een stuk gezonder eten en ik vond ook nog eens een sport die ik leuk vond. In 2 jaar viel ik 40 kilo af en dat heb ik er 10 jaar af weten te houden. Ik snapte toen inderdaad ook niet waarom ik niet eerder had doorgezet. Nu ben ik in ongeveer 4 jaar zo’n 50 kilo aangekomen, nu ik het zo opschrijf klinkt het bizar. Maar ik ben er helemaal klaar mee merk ik. Ik wil de trap weer op kunnen lopen zonder te hijgen, een stuk kunnen hardlopen, in een vliegtuigstoel zitten zonder een extra riemstukje te vragen. Ik heb niet echt een streef gewicht in gedachten. Als ik weer rond de 90 uit zo komen is dat mooi. Blijf ik op 100 steken vind ik het ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Het zou mij ook leuk lijken om mee te mogen schrijven. Bijna mijn hele leven al overgewicht, en tijdens de zwangerschappen ook flink gegroeid. 115 kilo en 167 cm op dit moment...

Zo kan het niet door gaan er moet wat gebeuren. Maar na paar weken verzwak ik weer en ben ik weer terug bij af...

Hopelijk motiveert mij dit ook om hier mee te lezen en te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Feniks: dan hebben we dezelfde leeftijd, word je volgend jaar 50 of dit jaar nog? Dat is ook een fixeerpunt voor mij, om er wat slanker uit te zien op mijn 50e!
Fifty and fabulous :-) hoop dat ik het red.
Op mn werk vind ik het niet moeilijk om normaal te eten, mijn valkuil is als ik thuis kom van het werk, dan kan ik alles wel eten als ik moet wachten tot mijn eten klaar is, ik wou dat ik daar eens wat op kon verzinnen.
Ik ben niet van de zoetigheid, chocola en koekjes zeggen me niks, maar chips....zucht....
Alle reacties Link kopieren
Yoga vind ik ook fijn. Ik doe het thuis met Adriene op youtube. Die heeft 5 jaar geleden een fijne serie '30 days of yoga' gemaakt. Die heb ik gedaan en merk al dat mijn lijf soepeler is. Nu ben ik met haar serie van begin dit jaar bezig. Die is iets meer meditatief dan die van 5 jaar geleden, maar ook wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Leentje_71 schreef:
20-12-2020 10:55
Feniks: dan hebben we dezelfde leeftijd, word je volgend jaar 50 of dit jaar nog? Dat is ook een fixeerpunt voor mij, om er wat slanker uit te zien op mijn 50e!
Fifty and fabulous :-) hoop dat ik het red.
Op mn werk vind ik het niet moeilijk om normaal te eten, mijn valkuil is als ik thuis kom van het werk, dan kan ik alles wel eten als ik moet wachten tot mijn eten klaar is, ik wou dat ik daar eens wat op kon verzinnen.
Ik ben niet van de zoetigheid, chocola en koekjes zeggen me niks, maar chips....zucht....
Wat mij altijd hielp was om het honger gevoel niet zo ver op te laten lopen. Ik was meestal rond kwart over 6 thuis en ging dan koken. Ik at gerust om 17.00 op mijn werk nog een bak magere kwark of een appel om ervoor te zorgen dat ik niet uitgehongerd thuis kwam.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe hier ook graag mee! Kans is wel dat het meer lezen wordt dan schrijven maar ik zal mijn best doen om actief te zijn.

Mijn gewicht is al zolang als ik weet een struggle. Ik ga nu richting een gewicht van 110 bij een lengte van 1.60. Heb van alles geprobeerd, ook een traject met goede begeleiding maar er is altijd wel iets. Het voelt als falen en dat ik mij nooit helemaal compleet inzet. Er speelt dus veel mee qua gedachten en gevoelens en daardoor loop ik nu ook bij een psychotherapeut.

Mijn eerste doel zal ook zijn om onder de 100 te komen
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Ik schrijf ook graag mee. Na jaren een wisselend gewicht zit ik nu al een aantal jaren in een dramatische neerwaartse spiraal. In mijn hoofd valt het wel mee, maar schrik van foto’s en merk dat ik mezelf nu ook probeer te verstoppen. In het voorjaar ga ik bevallen en hoop daarna weer intensiever te kunnen sporten. Voor nu wil ik me vooral richten op het ontwikkelen van een gezond leefpatroon en relatie met voedsel. Ik zou er graag zo’n 30-40 kilo afhebben. Als ik het opschrijf vind ik het vooral dramatisch dat het ooit zo ver is gekomen...

Een tabel hoeft voor mij ook niet, ik wil me vooral focussen op een gezonde leefstijl, dan volgt de rest (hopelijk) vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
ik schrijf ook graag mee! ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met afvallen, met behulp van een voedingsconsulente. Ik ben nu 13 kilo afgevallen, dus gemiddeld zon 2 kilo per maand. niet mega snel, maar wel vol te houden op deze manier. Mijn eerst volgende doel is nog 13 eraf, dan zit ik onder de 100 kg. Daarna wil ik onder de 90 en daarna kijken we wel weer verder :). In principe vind ik het uiteindelijke cijfer op de weegschaal niet zo belangrijk. Ik wil me vooral weer fit, gezond en lekker in mijn lijf voelen.

Ik ging veel sporten, 2x per week naar de sportschool en 1x zwemmen maar dat valt nu helaas weg. Blijven bewegen vind ik nu vooral een ding, want ik werk volledig thuis, maak lange vermoeiende dagen en heb weinig motivatie om zonder de houvast van een sportschool zelf voor mijn beweging te zorgen. Ik zorg nu dat ik op vrije dagen minstens een uur fiets. En in principe wilde ik elke dag na het werk gaan wandelen als het niet regent, maar dat heb ik nog niet gedaan. Heb daar zo geen zin in na een werkdag van 7.30 tot na 18.00.

Qua eten heb/had ik het goed onder controle met hulp van mijn voedingsconsulent. Ik zit nu op zon 1500 calorieen per dag, maar ben daar niet heel strikt in. Ik wil vooral leren om op gevoel het juiste aantal calorieen binnen te krijgen, in plaats van de hele dag calorieen te tellen. Bij twijfel vul ik de eetmeter in, dan weet ik weer ongeveer waar ik sta qua calorieen. Ik vind het vooral belangrijk om dit niet als dieet, of iets tijdelijks te zien. Het moet echt mijn levensstijl worden voor de rest van mijn leven.
Nu in december sta ik even stil qua gewichtverlies, maar dat was voorzien en ga ik me niet druk over maken. Na de kerst ga ik weer echt goed opletten en zorgen dat het afvallen weer begint.
....
anoniem_399194 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 09:53
99.60% gewijzigd
....
anoniem_399194 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 09:55
99.37% gewijzigd
...
anoniem_399194 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 09:56
99.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik baal er van dat ik niet zo veel lust, hou bijv. niet van fruit en yoghurt en kwark en havermout enz, dat zou mijn ontbijt wat gevarieerder maken. Ook lust ik geen vis en rode groentes...😒
Alle reacties Link kopieren
oh, ik bedenk nu eigenlijk dat de topictitel niet klopt, moet eigenlijk heel veel gewoontes veranderen, misschien is transformeren wel een beter woord,
net als de meesten hier ben ik al mijn hele leven te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt hier al gezellig, hopelijk kunnen we elkaar blijven motiveren als het wat minder gaat.
Ik heb zelf ook een verleden van te zwaar zijn, al bleef het tot en met mijn studententijd wel binnen de perken.
Toen ik ging werken (drukke baan) ging het mis. Mijn vrienden studeerden nog en ik had een redelijk intensieve baan, waardoor ik vaak patat/chinees etc haalde om vervolgens met vrienden de kroeg in te duiken. Geen tijd gemaakt om sporten. Daarna een slechte relatie gekregen, en "opeens" ben je 120 kilo. Al een paar keer afgevallen, de eerste keer een paar jaar vast kunnen houden. Nu begonnen op 121 wederom, maar gisteren gaf de weegschaal 119 aan. Ben veel aan het wandelen en heb een crosstrainer thuis. Heb er wel weer zin in!
Alle reacties Link kopieren
@kruimeltaart, een herkenbaar verhaal. Voor je het weet ben je veel te zwaar. Maar ik heb er nu ook wel weer zin in.

@leentje met sommige dingen is het ook zo dat je het moet leren eten. Ook al is dat natuurlijk niet met alles mogelijk. Ik vind havermout bijvoorbeeld ook erg vies maar wilde als baby al geen papfles, ik heb het nooit gelust. Maar fruit vond ik vroeger bijvoorbeeld ook niet lekker. Ik at het als kind wel als mijn moeder het klaar maakte maar vanaf mijn pubertijd at ik zelden fruit. Ik ben het vanaf mijn 20ste heel bewust gaan eten, 2 stuks per dag. Aan het begin vond ik het niet lekker en at ik vooral bananen en verse ananas uit een bakje in de supermarkt. Dingen met schil vond ik helemaal niets. Langzaamaan ben ik het echter steeds lekkerder gaan vinden, het was echt gewenning. Per seizoen kijk ik naar wat lekker is, een vrucht met schil vind ik ondertussen echt geen probleem meer. Op dit moment zijn de appels en mandarijnen bijvoorbeeld heerlijk zoet.

Vandaag gaat een beetje met ups en downs. We hebben heel wat lekkers in huis uit de kerstpakketten en zijn even bij mijn schoonouders langs geweest die oliebollen en appelbeignets hadden gehaald, van beiden heb ik er eentje op. Ik heb wel geprobeerd gezonde keuzes te maken, en zit nu bijvoorbeeld aan de thee met een mandarijn ipv de chocolademelk met slagroom en koekjes waar ik eigenlijk zin in had. Ik merk dat sociale druk bij mij vaak wel een dingetje is, wat dat betreft geeft Corona misschien een voordeel 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik lustte ook nooit kwark, alleen maar yoghurt, wat echt voor geen meter vult. Toch mezelf gedwongen kwark te eten met peer of appel erin en een beetje honing, en nu vind ik het lekker.

Mijn zoon houdt niet zo van water en op een gegeven moment heb ik limo light gekocht. Vond hij vies, maar dat heb ik genegeerd. Van de week perongeluk limo met suiker gekocht en wat denk je, hij vindt die nu vies.

Dus nu moet ik van mezelf meer soorten fruit gaan eten. Ik denk echt dat ik dat uiteindelijk dus gewoon ga lusten.

Ik was als kind trouwens een mega moeilijke eter. Ik vraag me af of dat iets met dik worden te maken heeft. Dat slechte eters (die wel de ongezonde zooi lusten) later makkelijker dik worden dan kinderen die niet zo moeilijk waren met eten. En ik was echt een zeikerd, lustte op mijn 16e nog niks.
Alle reacties Link kopieren
Leuk zn clubje

Laat ik iets meer vertellen over mijzelf.

Ook ik ben al eens flink afgevallen vorig jaar wandelde ik nog 25km nu net 5km.
Veel aangekomen.
Door mijn werk in de zorg veel extra gewerkt ook op afdeling met covid.
Prive een moeder met kanker met uitzaaiing.
Kortom veel stress en gunde mijzelf geen rust.
Inmiddels het label depressie gekregen en krijg nu hulp.

Doel eerst weer regelmatig gezond gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, eigenlijk zat ik op een topic als dit te wachten (maar durfde hem zelf niet te starten)
Ik Ben na het krijgen van 2 kinderen enorm aangekomen. Eerst flink afgevallen en toen jammer genoeg door problemen in mijn relatie het opgegeven en alles gaan eten waardoor ik nu zwaarder dan ooit ben....

Ook ik weet wat gezond is enz maar heb vooral moeite met het te laten staan.

Ik doe dus heel graag mee!!!!
...
anoniem_399194 wijzigde dit bericht op 21-12-2020 09:57
98.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef echt geen tabel. Vind dat alleen maar demotiverend werken. Anderen wel of meer progressie zien maken leidt bij mij alleen maar tot slechte gevoelens en absoluut niet tot motivatie.

Ik ben eerder afgevallen. Motivatie kwam toen echt van binnen, niet van de prestaties van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de meerwaarde van een tabel ook niet (ik ga ervan uit dat iedereen haar eigen gewicht wel bijhoudt), maar als mensen er echt belang bij hebben, misschien dan een tabel voor diegenen?

Het lijkt erop dat bijna iedereen van ons wel weer hoe je moet afvallen, maar eraf houden is het probleem. Ik heb mijn vorige afvaleperiodes ook zeer serieus genomen, ik ging als een speer. Maar als ik dan "klaar" was, ging ik ook weer los. Ik weet heel goed wat gezond eten is, maar ja, het doen en volhouden hè?
Ik ga me nu richten op een duurzame, gezonde levensstijl, met ruimte voor beweging en sport, maar ook voor wat lekkers op zijn tijd. Dan ga ik ervan uit dat de kilo's vanzelf volgen. Ik ga ook niet elke dag of week op de weegschaal, dan wordt het een obsessie. Vandaar dat een tabel voor mij niet hoeft, maar nogmaals: als anderen daar belang bij hebben vind ik het prima.
Kruimeltaart schreef:
20-12-2020 21:51


Het lijkt erop dat bijna iedereen van ons wel weer hoe je moet afvallen, maar eraf houden is het probleem.
anoniem_317665 wijzigde dit bericht op 07-06-2021 10:30
62.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven