Lijf & Lijn alle pijlers

Heel veel afvallen

19-12-2020 21:06 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik hier meegeschreven in een topic voor mensen die heel veel af wilden vallen (denk aan meer dan meer dan 25 kg). Ik kan geen recent en actief topic vinden hierover.

Zijn er meer mensen die het leuk vinden mee te schrijven en van 2021 een gezond jaar willen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit veel afgevallen met de weightwatchers, maar wil er nu niet meer aan beginnen. Ik ga de lazyfitgirl methode toepassen, waarbij de nadruk ligt op gezonde keuzes en aanvoelen wanneer je voldoende hebt gehad en waar je behoefte aan hebt. Dit zijn mijn pijnpunten, kennis heb ik voldoende, ik hoef alleen ‘maar’ gezonde gewoonten gaan aanwennen.
Ondanks dat straks na de bevalling een crashdieet heel verleidelijk is, weet ik ook dat ik dit niet vol houdt en er uiteindelijk alleen maar zwaarder van wordt.
Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel omstandigheden geweest waardoor gezonde gewoontes op de achtergrond kwamen. Ik moet nog een paar dingen afronden en daarna wil ik echt actief tijd steken in het kiezen voor (tijd voor) mezelf en daarmee ook gezonde gewoontes. En niet in haast bij stress en emotie gaan snaaien, om ik vind dat ik door moet en zo het gevoel weg kan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zomer weight watchers geprobeerd, maar ik viel echt om van de honger! Na 4 dagen was ik echt duizelig en grauw. Nee de WW is niets voor mij :nooo:
kruimeltaart wijzigde dit bericht op 20-12-2020 22:56
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste over stress en eten..... Zooooo herkenbaar!!!
...
anoniem_317665 wijzigde dit bericht op 07-06-2021 10:31
98.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Praktische tips:
1. Verleiding tot snacken groot? Of wordt er iets lekkers aangeboden? Zeg eerst 'nee', en pak wat te drinken: water, koffie of thee. Wacht een half uur. Vaak ben je het dan al vergeten.
2. Degenen die het zijn gelukt om af te vallen, zijn 100 keer gevallen en 101 keer opgestaan. Heb je een dag lopen snaaien, gooi dan niet direct de handdoek in de ring. De kunst is om het de volgende dag weer op te pakken en niet te denken 'het is mislukt'. Nee, het is niet mislukt, je bent al een tijd heel goed bezig en bent nu gevallen. Als je valt onderweg naar de finish hoef je niet meteen weer terug naar start. Je staat gewoon even stil. Sta op en ga door met waar je was!
3. Het is logisch dat je je de eerste weken energieloos voelt. Je lichaam gaat over op een andere verbranding: van snelle suikers naar vet. Geef jezelf de tijd om hier aan te wennen. Je trek in lekkere dingen zal in een paar weken ook afnemen
4. Ze zeggen dat je 21 dagen nodig hebt om een nieuw patroon aan te leren en je lichaam ergens aan te laten wennen. Zet dit in je agenda over 21 dagen. En? Is het waar wat ze zeggen? Ben je gewend geraakt aan je gezonde voedingspatroon?
Ik schrijf ook graag mee (al lees ik meer dan dat ik reageer vermoedelijk). Ik ben 1.70 en weeg denk ik 115 kilo, ik heb nu een maand niet op de weegschaal gestaan dus ik kan er wat naast zitten.
Ik was al een mollige peuter en ben nooit echt slank geweest. Dat is mijn doel ook niet echt, maar momenteel walg ik van mijn lijf en dat is een ellendig gevoel.
Ik heb door fysieke problemen lange tijd niet verder dan 500 meter kunnen lopen en ben nu sinds drie maanden weer aan het opbouwen, momenteel twee keer per week 5 km.

Heel fijn, zo’n groep die snapt dat 5 kilo afvallen niet hetzelfde is als 20/35/50
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind het ook fijn om mee te schrijven. 1.60, 96 kilo. Ik ben in mijn leven zo vaak afgevallen en weer aangekomen. Ik vind het vooral moeilijk om weer te beginnen en daarom is jullie stimulans wel fijn. Ik heb sinds 2 jaar de ziekte van Hashiomoto, schildklierziekte. Ik bleef aankomen. Nu met de medicatie zou dat afvallen beter moeten gaan. Maar ik vind het, omdat ik zo snel moe ben ook moeilijk om in beweging te komen. Ik vind het lastig dat mijn gezondheid niet goed is en ik voel me zelf veel minder mooi dan een paar jaar geleden toen ik 70 kilo woog. Ik weet alleen ook nog hoe moeilijk dat was om dat te bereiken. Hoe gaan jullie het aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd naar hoe iedereen het gaat aanpakken en, van de mensen die al eerder veel zijn afgevallen, wat zijn jullie tips?

Zelf ben ik erg zoekende. Ben in mijn leven een aantal keer bij een diëtist geweest, maar had niet het idee dat ik daar veel aan had.
Ook calorieën tellen vind ik moeilijk, ik kook vaak met veel verschillende dingen en dan ben ik per maaltijd zo al 15 minuten bezig om alles te wegen en in te voeren. En dan is vaak mijn eten koud. Of ik eet bij iemand anders en heb geen idee wat er allemaal inzit..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
mijn aanpak is;
- dietist, vooral stok achter de deur en moedigt mij aan goed voor mezelf te zorgen en dat ik niet te weinig eet
- bijhouden wat ik eet, het is altijd meer dan ik inschat
- 5 x per week 1500 calorien
- als ik iets van een uitje heb : eet ik de dag ervoor minder
- liever geen koolhydraten na de lunch,
- 2 keer krachttraining, en veel wandelen

mijn valkuil: zoetigheid. pffff en ijs.... ik snoep nog steeds elke dag. Echt raar en niet nodig..... ik ben altijd zo gebiologeerd door mensen die amper snoepen, Zoetigheid is voor mij echt een beloning.... zo van ja dat heb ik verdiend....
Ik wil in ieder geval meer bewegen. Naast mijn twee wandelingen door het park nog een extra moment. Buiten wandelen of anders thuis. Ik heb weleens body project gedaan op YouTube en dat beviel goed maar een half uur dansen op lekker muziek of wat oefeningen voor mijn spieren kan ook.
Daarnaast wil ik voor mezelf eens goed gaan kijken naar de momenten waarop ik overeet en waarom dit is. Ik eet als ik iets vier, als me erg verveel of als ik me heel verdrietig voel. Daar ben ik me bewust van maar gelukkig gebeurt dat niet heel vaak en ik word steeds beter in mijn heil dan niet zoeken in eten. Op gewone dagen eet ik echter ook teveel, dus dat ga ik eens uitpluizen.
En als laatste overweeg ik om capsules te nemen met extra vezels. Geen rare afslankpillen hoor, gewoon extra vezels zodat ik hopelijk voller zit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn aanpak:
Ik ben al vaker veel afgevallen met calorieën tellen. Dat wil ik niet weer doen, want ik kan daarin echt obsessief worden, maar ik weet door die periodes wel waar veel calorieën inzitten en hoe de verdeling KH/eiwitten/ vetten zijn: m.a.w.: wat gezonde voedingsmiddelen zijn.
Plan: 3 gezonde maaltijden per dag, afhankelijk van de hoeveelheid beweging/sport ook nog gezonde tussendoortjes.
3x per week crosstrainer, elke dag 30 minuten wandelen (niet alleen goed voor de lijn, maar ook mentaal, vooral tijdens dit Covid gebeuren). Af en toe mag er ook gezondigd worden. Met een normaal eetpatroon en voldoende beweging (en fors overgewicht) zet dit eerst wel zoden aan de dijk. Als er eenmaal wat af is kijk ik wel verder.
O, en wat voor mij heel belangrijk is: geen streefgewicht. Ik wil een normale relatie met voeding opbouwen en voldoende beweging en dan zie ik welk gewicht bij mij past. Streefgewichten leiden bij mij tot obsessief gedrag. Dat is nu echt een no go :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Kruimeltaart!! Dat gaat zeker helpen, Heb jij thuis een crosstrainer? ik twijfel nog maar soms geen zin of te laat om nog buiten te wandelen dus als aanvulling op wat ik al doe.... Ik heb dan allemaal mensen om me heen die altijd zelf wandelen of hardlopen en dan zeggen: te duur , niet nodig, gaat snel stuk en dan ga ik weer twijfelen.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn plan:

Ik denk dat ik na de kerst een paar weken op ga schrijven wat ik allemaal drink en eet op een dag. Dat werkt voor mij altijd erg goed. Ik schrijf het ook wel eens van tevoren op zodat ik het al vooruit gepland heb. Voor mij zijn er heel veel gebieden waarop ik winst kan halen. Qua beweging begin ik met meer wandelen en in het algemeen bewegen (vaker de fiets etc.). Qua eten wil ik wel op kcal gaan letten maar niet zozeer tellen. In plaats van kaas, hagelslag of pindakaas ga ik voor hutenkase, fruitspread of ham. En zo probeer ik steeds een alternatief te pakken met weinig kcal. Bij mij is het ook wel de truuk om even een paar weken wat strenger te doen zodat de drang naar zoetigheid afneemt, dan is het daarna een stuk gemakkelijker. Ik heb er verder wel vertrouwen in eigenlijk. Het is vaak even zoeken naar de balans. Niet te streng, maar ook niet te los. Ik zit snel in een uiterste.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch echt wel proberen WW op te pakken weer. Dat beviel voor de zomer toch wel goed. Ben ook nog best een tijdje op gewicht gebleven, maar langzaam slopen de slechte gewoontes er toch weer in.

Nu moet ik van mezelf echt mijn drang om te snaaien negeren. Dus heel bewust zeggen 'nee, niet nemen'. Dat is lastig maar echt de enige manier. Bij mij gaat het ook niet weg na 5 minuten ofzo, ik weet dat ik de eerste weken daar echt last van heb en dus de hele dag nee moet zeggen tegen mezelf. Maar uiteindelijk is niet eten makkelijker dan een beetje eten. Dus liever de hele dag geen chocola dan na één stukje stoppen. Want ik merk wel dat als er eenmaal suiker in gaat, de vraag alleen maar groter wordt.
Ik ben ook nog op zoek naar een manier om het langer vol te houden. Meestal houd ik het wel 3 dagen vol😊☺️
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook meedoen? 1,61 en begonnen op 80.9 (na twee weken mijn eetpatroon aangepast te hebben nu 1,5 kg minder). Loop nu een halve maand bij de dietist omdat de vorige pogingen mislukten.

Wat ik nu doe met snacks etc is alles in een kast stoppen en die kast op slot doen. De sleutel is verstopt door mijn vriend :lol: ik mag twee keer per week een snack hebben
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
21-12-2020 14:45
Klinkt goed Kruimeltaart!! Dat gaat zeker helpen, Heb jij thuis een crosstrainer? ik twijfel nog maar soms geen zin of te laat om nog buiten te wandelen dus als aanvulling op wat ik al doe.... Ik heb dan allemaal mensen om me heen die altijd zelf wandelen of hardlopen en dan zeggen: te duur , niet nodig, gaat snel stuk en dan ga ik weer twijfelen.....
Ja klopt, bij ons staat er een crosstrainer op zolder. Heb hem eerst van een vriendin van mij geleend (die deed er niets mee), ook om te kijken hoe vaak ik het zou gebruiken met. Hij bevalt prima, als ze hem nu terug zou willen, zou ik direct zelf één aanschaffen. Heerlijk om echt ff kapot te gaan gewoon in huis :cheer2:
Kruimeltaart schreef:
21-12-2020 17:20
Ja klopt, bij ons staat er een crosstrainer op zolder. Heb hem eerst van een vriendin van mij geleend (die deed er niets mee), ook om te kijken hoe vaak ik het zou gebruiken met. Hij bevalt prima, als ze hem nu terug zou willen, zou ik direct zelf één aanschaffen. Heerlijk om echt ff kapot te gaan gewoon in huis :cheer2:
We zijn hier ook van plan een crosstrainer te kopen. Welk merk heb jij?
Alle reacties Link kopieren
@kruimeltaart, ik had ooit een crosstrainer van de wehkamp. De goedkoopste die ze hadden. Maar dat ding was echt heel instabiel. Compleet anders dan de crosstrainers op de sportschool.

Ik vind zelf buiten sporten het fijnste. Ook al is dat vandaag met allee tegen niet echt aantrekkelijk. Ik heb de hele dag achter de computer gezeten dus moet mijzelf zo toch maar even naar buiten schoppen.
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
21-12-2020 18:30
We zijn hier ook van plan een crosstrainer te kopen. Welk merk heb jij?
Dit is een Kettler. Geen idee hoe duur hij was, maar prima ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen!
Ik wil graag 36 kilo kwijt.
Ik sport eigenlijk altijd wel 4 tot 6 x per week, nu met de sluiting natuurlijk niet, maar mijn eten is een grote puinhoop.
Ik kan heel netjes mijn maaltijden eten, gezond, niet teveel, wel genoeg, maar mijn tussendoortjes zijn vooral veel, zoet en zout.
Ik wil dus graag mijn tussendoortjes kh beperkt laten zijn zodat ik niet na het eten van een snack meer snackzin krijg. Ik heb namelijk het idee dat ik honger/zin in eten krijg van teveel suiker en teveel zout.
Ik begin in januari al let ik nu al wel heel goed op mijn tussendoortjes.
Een aantal jaar geleden schreef ik mee met een topic met dezelfde naam. Tussendoor 1 keer een kilo of 15 afgevallen, die er helaas allemaal weer aan zitten. Dus graag schrijf ik opnieuw mee. Nu (denk ik) 98 kilo bij 1m65. 30 kilo te zwaar voor een gezond gewicht. Ik ben altijd moe, heb soms last van mijn gewrichten en voel me gewoon niet fijn in dit lijf. Vanaf januari dus maar een nieuwe poging.

Mijn zwakste punt zijn de avonden, als kind op bed ligt en ik moe ben. Ik beloon mezelf dan met zoet. Of eet mijn stress van de dag weg. Iemand nog tips voor die momenten?
Alle reacties Link kopieren
Zoet leidt tot meer zoet
Koffie? Thee? Soepje?
Een kiwi?
Kwark met bramen?
Glass optimel?

Maar niets is herzelfde als lekker graaien en grazen met zo'n zak naast je.

Misschien zorgen dat je dingen te doen hebt, andere routine?
...
anoniem_317665 wijzigde dit bericht op 07-06-2021 10:32
99.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@emceetje, ik heb jaren geleden twee keer ww gedaan. In beide gevallen ging het ongeveer 1,5 maand goed en daarna gaf ik het op. Dat lag overigens aan mijzelf niet aan ww. Het programma wat ik toen deed werkte met boekjes waarin je je punten schreef. Werken ze nu nog steeds met punten?

Ik vond het op zich een prima systeem omdat je leerde gezondere keuzes te maken. Maar ik vond de meetings die er toen waren echt heel suf. Met zijn allen in een rijtje wachten om gewogen te worden. En je kon dan speciale weightwatchers repen en snoepjes kopen die ze elke keer weer gigantisch aan gingen prijzen. Het waren meer een soort promotie avonden voor de nieuwste “slechts 2 punten chocoladereep”. Hopelijk hebben ze dat nu verbeterd.

Wat voor mij eigenlijk het enige dieet is dat echt goed heeft geholpen was het diplan. Daarbij werk je met dagplannen en een sportschema. Ik ben niet van plan dat nu weer te gaan doen maar wil wel bepaalde elementen daaruit gebruiken. Zo eet je bij het diplan standaard een aantal tussendoortjes. En best grote porties elke maaltijd maar die hebben niet zoveel kcal. Ik wil voorkomen dat ik echt honger krijg want dan wordt het lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven