Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe positief iemand helpen

27-10-2019 17:24 189 berichten
Beste dames (en heren?),

Normaal een trouwe en stille meelezer. Maar nu wil ik graag jullie advies.

Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee. Haar ouders (mijn broer en zijn vrouw) zeggen het ook maar doen niks eraan om haar te motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten. Haar ouders eten ook ongezond en zijn absoluut niet sportief. Werken beide onregelmatig met nachtdiensten en hebben er dus weinig zicht op.

Haar broertje kan alles eten zonder maar een gram aan te komen.
Beide zijn hier vaak te logeren. En ik zie wat mijn nichtje allemaal op eet als ik haar dr gaan laat gaan, is veel en ook niet echt gezond.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen. Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-10-2019 21:32
Dat heb ik echt nooit meegemaakt toen ik jong was. Ik was 17 in 1981/1982, maar drinken op school? Nooit gezien. Drugs? Ik zou niet hebben geweten waar je dat vandaan moest halen. Buitenlandse jongens waren er nog nauwelijks, want de massa-immigratie was nog lang niet op gang gekomen. En zowel mijn vrienden als vriendinnen konden om 2 uur in de nacht rustig naar huis fietsen zonder narigheid te hoeven vrezen. Kom jij uit de Bijlmer ofzo?
Een provinciestad uit het noorden. 15 jaar in 1983 Blowen werd in de kantine gedaan, tijdens de pauzes. (soms inclusief leraar) Er waren uiteraard donkere kinderen, want Molukkers in de stad. En Vietnamezen kwamen toen ook, net als Surinamers en Antillianen. Daarnaast waren er natuurlijk al heel lang gastarbeiders.

Ikzelf heb nooit drugs gebruikt, op school werd vast wel gedronken, maar niet door mij. (het was echt een zootje ongeregeld bij ons) Drugs was sowieso een probleem in de stad. Ik fietste wel zonder problemen alleen naar huis, maar m'n moeder vond dat eigenlijk niet goed.

Ik vraag me echt af of het bij jou niet gebeurde, of dat het je gewoon nooit opgevallen is. En verder vraag ik me af wáár je in hemelsnaam woonde, als het er echt zo beschermd aan toeging. Ik denk eerder dat je het niet zag, omdat je (zoals je zelf zo vaak gezegd hebt) liefst thuis was.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
29-10-2019 01:41
Ja dit wil ik ook gaan doen. De ongezonden dingen haal ik dan in huis als zij er niet is. Want eerlijk... ik hou op zn tijd ook wel van een pizza of een andere ongezonde snack. :-D
Maar een pizza vol met groentes (en 30+ kaas) is toch niet per se ongezond? Maak samen met haar een pizza, laat haar merken dat gezond óók lekker kan zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
28-10-2019 10:03
Daarom is het belangrijk dat ze professionele hulp gaat inroepen. Deze mensen kunnen haar ook de juiste informatie geven. Zij is het niet de enige persoon met overgewicht die in een gezin woont. Goede begeleiding kan ook houvast geven, motiveren, stok achter de deur, in oplossingen denken. Als 17 jarige kan ze gewoon een afspraak maken bij de huisarts zonder dat haar ouders weten waarom ze de afspraak maakt.
Als 17 jarige kan ze ook voorstellen dat zij 1 of 2x in de week kookt.
Later is nu
Dreamer schreef:
29-10-2019 11:46
Als 17 jarige kan ze ook voorstellen dat zij 1 of 2x in de week kookt.
Ja ben ik het mee eens.
Beide ouders werken onregelmatig en hebben t druk. Samen eten aan tafel gebeurd dan niet. Dus zal zij dan voor zich zelf (en broer) moeten koken op die dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige dingen een beetje moeilijk te rijmen hoor, jij hebt een huis vol 'slecht' eten wanneer ze er is en bent dan verbaasd dat ze zich eraan te buiten gaat... je had zelf toch ook alwel verzonnen dat je voortaan bloemkoolrijst bij het diner serveert en komkommer/tomaatjes als snack 's avonds? Ongezouten nootjes ipv paprikachips. Lightfrisdrank en volkorenkoekjes. Hm?

En dat zij gewoon kan langszeilen, eten en slapen wanneer ze wil maar niet de hond wil uitlaten wijst niet echt op een hartje van goud maar op een lui verwend nest. Niet van aanpakken weten is genetisch ofzo?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe, wat fijn dat jouw nichtje jou heeft om haar zorgen te delen. Wat verdrietig dat ze zo met haar gewicht in de knup zit.
Ik kan me zo voorstellen dat het voor haar echt een groot ding is. Natuurlijk is ze meer dan alleen haar gewicht/uiterlijk, maar als puber voelt dat toch anders.

Ik zou haar vragen wat ze van jou nodig heeft. Wat ze graag zou willen. Misschien wil ze wel met jou winkelen, zodat ze zich toch goed kan voelen in wat ze aanheeft?
En inderdaad de tip voor een coach of diëtist om haar gezonde eetgewoontes aan te leren.
Stormysea schreef:
05-11-2019 17:09
Milkakoe, wat fijn dat jouw nichtje jou heeft om haar zorgen te delen. Wat verdrietig dat ze zo met haar gewicht in de knup zit.
Ik kan me zo voorstellen dat het voor haar echt een groot ding is. Natuurlijk is ze meer dan alleen haar gewicht/uiterlijk, maar als puber voelt dat toch anders.

Ik zou haar vragen wat ze van jou nodig heeft. Wat ze graag zou willen. Misschien wil ze wel met jou winkelen, zodat ze zich toch goed kan voelen in wat ze aanheeft?
En inderdaad de tip voor een coach of diëtist om haar gezonde eetgewoontes aan te leren.

Dank je. Voor haar is het een heel groot ding.

Inmiddels heeft ze nu een afspraak gehad met de huisarts. Ik ben meegeweest. De huisarts zag zelf gelukkig ook in dat dit gewicht niet de goede kant opgaat.
Nu zijn er een aantal stappen die ze gaat nemen. Praten met een psycholoog (voor zichzelf, maar ook om er achter te komen waar het eetgedrag vandaan komt), een diëtiste/coach die voornamelijk met kinderen met overgewicht werkt en niet van de shakes, strenge diëten is, maar echt leert opnieuw te kijken naar eten en de keuses die je daarin maakt. Ook zal die coach een sportprogamma opstellen.

Mijn nichtje is er positief over en merk dat ze zich beter voelt nu er een plan is.
Dat lijken me heel goede stappen!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je met haar mee bent gegaan.
Het klinkt ook (maar invulling vanuit mij) alsof nichtje even het steuntje in de rug nodig had om hierin door te pakken. Iemand met wie ze dit kan doen en aan wie ze steun heeft.

Ik hoop dat het haar veel moois mag brengen.
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
12-11-2019 06:59
Dank je. Voor haar is het een heel groot ding.

Inmiddels heeft ze nu een afspraak gehad met de huisarts. Ik ben meegeweest. De huisarts zag zelf gelukkig ook in dat dit gewicht niet de goede kant opgaat.
Nu zijn er een aantal stappen die ze gaat nemen. Praten met een psycholoog (voor zichzelf, maar ook om er achter te komen waar het eetgedrag vandaan komt), een diëtiste/coach die voornamelijk met kinderen met overgewicht werkt en niet van de shakes, strenge diëten is, maar echt leert opnieuw te kijken naar eten en de keuses die je daarin maakt. Ook zal die coach een sportprogamma opstellen.

Mijn nichtje is er positief over en merk dat ze zich beter voelt nu er een plan is.
Ik vind het oprecht fijn voor je nichtje dat ze er zo positief in staat.

Maar anderzijds: is het eigenlijk niet droevig dat overgewicht met name bij jonge mensen (pubers, tieners) hand over hand toe is genomen en nog steeds toeneemt, en dat er geen ouders zijn om daar een oogje op te houden? Dat je kind gezond eet, genoeg beweegt, niet te veel snoept, al dat soort dingen, dat hoort eigenlijk toch gewoon bij het ouderschap?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-11-2019 19:25
Ik vind het oprecht fijn voor je nichtje dat ze er zo positief in staat.

Maar anderzijds: is het eigenlijk niet droevig dat overgewicht met name bij jonge mensen (pubers, tieners) hand over hand toe is genomen en nog steeds toeneemt, en dat er geen ouders zijn om daar een oogje op te houden? Dat je kind gezond eet, genoeg beweegt, niet te veel snoept, al dat soort dingen, dat hoort eigenlijk toch gewoon bij het ouderschap?
Gelukkig heeft Nederland (nu nog) één van de laagste percentage overgewicht en obesitas in Europa. Maar, ja, als dit zo door gaat zal dat bij de volgende generatie niet meer het geval zijn.

En ik ben het compleet met je eens, maar helaas zijn de ouders vaak ook te dik en geven zo hun eigen eetgewoontes en luiheid over op hun kinderen.

Zouden ze er op moeten letten dat hun kinderen gezond zijn? Ja, maar als ze dat al niet eens bij hun zelf kunnen doen..

Het is, in principe, een vorm van epigenetica en memetica.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
12-11-2019 19:42
Gelukkig heeft Nederland (nu nog) één van de laagste percentage overgewicht en obesitas in Europa. Maar, ja, als dit zo door gaat zal dat bij de volgende generatie niet meer het geval zijn.

En ik ben het compleet met je eens, maar helaas zijn de ouders vaak ook te dik en geven zo hun eigen eetgewoontes en luiheid over op hun kinderen.

Zouden ze er op moeten letten dat hun kinderen gezond zijn? Ja, maar als ze dat al niet eens bij hun zelf kunnen doen..

Het is, in principe, een vorm van epigenetica en memetica.
Het is niet meer of minder dan je verantwoordelijkheid nemen als ouders. Je kan er allerlei mooie namen aan geven, maar daar komt het op neer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-11-2019 19:54
Het is niet meer of minder dan je verantwoordelijkheid nemen als ouders. Je kan er allerlei mooie namen aan geven, maar daar komt het op neer.
Duh. Ik praat het niet goed, ik geef alleen een theorie waarom het zo is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-10-2019 19:00
De vraag is of je haar helpt door iets aan haar gewicht te doen, of dat je haar meer helpt door haar te leren dat ze de moeite waard is, ongeacht haar gewicht.
Heel erg dit! Pas ook op dat je niet per ongeluk bevestigt dat ze eerst iets aan haar gewicht moet doen voordat ze de moeite waard is (met andere woorden, jongens zien je nu terecht niet staan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven