Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe positief iemand helpen

27-10-2019 17:24 189 berichten
Beste dames (en heren?),

Normaal een trouwe en stille meelezer. Maar nu wil ik graag jullie advies.

Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee. Haar ouders (mijn broer en zijn vrouw) zeggen het ook maar doen niks eraan om haar te motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten. Haar ouders eten ook ongezond en zijn absoluut niet sportief. Werken beide onregelmatig met nachtdiensten en hebben er dus weinig zicht op.

Haar broertje kan alles eten zonder maar een gram aan te komen.
Beide zijn hier vaak te logeren. En ik zie wat mijn nichtje allemaal op eet als ik haar dr gaan laat gaan, is veel en ook niet echt gezond.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen. Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
pejeka schreef:
27-10-2019 19:17
Bij ons thuis was het net zo in de jaren '80, toen ik tiener was. Mijn vader was altijd tegen 18.00 uur thuis van het werk, dus we aten meestal tegen 19.00 uur. En dan kregen we een smakelijke en gezonde maaltijd en er was altijd meer dan voldoende, dus we konden eten zo veel als we wilden. Met honger van tafel opstaan was dus echt niet nodig. En dan rond 8 uur/half 9 koffie met een koekje erbij en eventueel later nog een glaasje fris. Geen hapjes, geen chips, geen blokjes kaas of worst, want dat deed je gewoon niet door de week. Net zo goed als dat je na het eten niet nog eens met "onbekende bestemming" de straat op ging. Maar het was altijd gezellig thuis. Zal best allemaal vreselijk "ouderwets" zijn, maar we zijn er niks slechter vann geworden (integendeel), kinderen met overgewicht waren destijds een uitzondering, en ik denk soms wel eens dat heel veel tegenwoordige kinderen/jongeren gebaat zouden zijn bij een thuis zoals ik heb mogen meemaken.

Erg begripvol voor andere gewoontes ben je er ook niet door geworden.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 19:32
"De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders."
Aldus Socrates.

Ik ben bang dat t van alle tijden is.
Daar kun je het mee afdoen. Ik weet het niet. Wat ik wél weet, is dat mijn ouders vroeger gewoon een touwtje door de brievenbus konden hangen waar we de deur mee open konden doen, dat comazuipen niet bestond onder 15-jarigen, dat overgewicht bij kinderen/tieners een hoge uitzondering was, dat er na het eten eigenlijk geen kinderen/tieners meer op straat rondhingen, dat er geen bushokjes in elkaar werden getrapt of spiegels van auto's werden geslagen na het uitgaan, dat meiden van 13-14 nog niet aan de pil hoefden, dat hulpverleners niet in elkaar werden geslagen door jeugdige omstanders of op andere wijze belaagd, dat je elke dag in het nieuws hoort van een ramkraak op een geldautomaat, of van een winkelier of tankstation dat gewapend is overvallen door jeugdigen van rond de 18, enz.

Dat gebeurde allemaal niet. Pakweg 30 jaar geleden. Mag je zelf besluiten of het toen beter, slechter, fijner, of vervelender was.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 19:39
Ik ook.
Idem. Dat had mijn ouder ook nooit goed gevonden, alhoewel ik voor de rest weinig regels had.
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft. Ik eet bijvoorbeeld chips nu. Nou.
Het touwtje door de brievenbus pejeka? Echt? :mrgreen:

De wereld is nu eenmaal veranderd. Maar de mensheid verandert niet binnen twee generaties. Evolueren duurt veel langer.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 19:46
32.08% gewijzigd
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:34
Zo zie je maar hoe de kijk op dingen verschilt. Ik vind 1x per week friet veel.

Ik vind het ook veel als het betekent dat je dan 52 keer per jaar alleen friet eet.

Bij ons is friet en bijgerecht bij groenten en vlees. Soms weken achter elkaar op zondag ipv aardappel. Soms wekenlang helemaal geen friet.
pejeka schreef:
27-10-2019 19:43
Daar kun je het mee afdoen. Ik weet het niet. Wat ik wél weet, is dat mijn ouders vroeger gewoon een touwtje door de brievenbus konden hangen waar we de deur mee open konden doen, dat comazuipen niet bestond onder 15-jarigen, dat overgewicht bij kinderen/tieners een hoge uitzondering was, dat er na het eten eigenlijk geen kinderen/tieners meer op straat rondhingen, dat er geen bushokjes in elkaar werden getrapt of spiegels van auto's werden geslagen na het uitgaan, dat meiden van 13-14 nog niet aan de pil hoefden, dat hulpverleners niet in elkaar werden geslagen door jeugdige omstanders of op andere wijze belaagd, dat je elke dag in het nieuws hoort van een ramkraak op een geldautomaat, of van een winkelier of tankstation dat gewapend is overvallen door jeugdigen van rond de 18, enz.

Dat gebeurde allemaal niet. Pakweg 30 jaar geleden. Mag je zelf besluiten of het toen beter, slechter, fijner, of vervelender was.

Je schetst een vertekend beeld van de werkelijkheid 30 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 19:46
Het touwtje door de brievenbus pejeka? Echt? :mrgreen:

De wereld is nu eenmaal veranderd. Maar de mensheid verandert niet binnen twee generaties. Evolueren duurt veel langer.
De wereld is niet veranderd in die zin, dat het een autonome kracht is die veranderingen op dit vlak genereert waar wij mensen machteloos tegen staan. Niet de wereld heeft ervoor gezorgd dat dat touwtje door de brievenbus niet meer kan, maar WIJ, de samenleving, de mensen. WIJ hebben laten gebeuren dat dat niet meer mogelijk is. Niet de wereld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:24
Ik vind dat je een simpel voorbeeld tot een soort karikatuur maakt. Je kunt in plaats van snackbar ook bibliotheek lezen, winkelcentrum, Chin.Ind.Spec.Rest of jeugdsoos. Feit blijft, wat mij betreft, dat je als ouder een kind van 17 niet zo gek veel meer kunt verbieden en, als je geluk hebt, hoeft dat ook niet omdat een kind op dat moment zo zinnig is, dat het geen stomme dingen doet.

Bij mij thuis waren ook een paar heel duidelijke regels en voor de rest was er absolute vrijheid. Ik heb daar vooral van geleerd dat ik het zelf heel anders ga doen, want er was te veel mogelijk, maar binnen duidelijke kaders groeien kinderen enorm van eigen verantwoordelijkheid.
Tja ik snap niet zo goed waarom iedereen doet alsof ze het niet eens zijn met wat ik zeg, maar vervolgens zelf hetzelfde zeggen. Alleen onze ouders deden / zeiden andere dingen. We gingen allemaal niet 's avonds na het eten nog naar de snackbar.

Ik mocht prima 's avonds weg en m'n eigen ding doen. Hoop gedaan waar m'n ouders geen weet van hebben en waar geen controle op was. Maar ik heb het over een doorsnee dinsdagavond. Om dan na het avondeten nog aan te kondigen dat ik nog even naar de snackbar ging.... dat was nicht im frage. En dat kwam dus ook geen enkele dinsdagavond of welke andere dag dan ook in mij op. Ik had dan ook eigenlijk gewoon elke avond wat te doen (werk / sport / vrienden).
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:40
Je tante klinkt echt als een nachtmerrie voor een puber. Wat lijkt me dat naar te zijn geweest, iemand die je alleen maar onzeker maakt en van wie je het gevoel krijgt nooit goed genoeg te zijn geweest. :hug:
Ik was "de dochter die ze nooit gehad had".
Maar dan wel een dochter die ze dacht te modelleren naar hoe zij vond dat een perfecte dochter er moest uitzien.

Het mens werkte ook nog eens in de mode-business.


Ze heeft nog veel meer uitgestoken, hoor, maar een heel deel is "niet voor publicatie".


Ze had aanhoudend boel met heel de familie, is 5 keer uit elkaar geweest met mijn oom.
Nooit zo blij geweest als toen bleek dat het écht definitief over en uit was.
Dat ik dat mens op geen enkel familiefeest meer ging tegenkomen.


Wel nadien gehoord dat haar eigen zoon - uit een vorige relatie - zwaar ontspoord is.
Hoe zou dat komen, met zo'n "perfecte moeder" ;-) ?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:47
Je schetst een vertekend beeld van de werkelijkheid 30 jaar geleden.
Nou, vertel maar waar ik het fout heb dan...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:34
Zo zie je maar hoe de kijk op dingen verschilt. Ik vind 1x per week friet veel.

Ja, dat verschilt idd. Wij aten elke week friet. Doe ik nu ook niet meer. Mijn ouders nog wel :D. Tegenwoordig wel met een salade ernaast.
Ik was wel eens benieuwd ...

Follow de frietgeur naar hier:

eten/hoe-vaak-eet-jij-chte-friet-patat/ ... ges/451643
pejeka schreef:
27-10-2019 19:50
Nou, vertel maar waar ik het fout heb dan...

Dertig jaar geleden trapten jongeren ook al bushokjes kort en klein. Vooral die buiten de bebouwde kom. Dat weet ik omdat ik bij een bepaald bushokje heel vaak een lekke band heb gereden in de vroege ochtend.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:49
Tja ik snap niet zo goed waarom iedereen doet alsof ze het niet eens zijn met wat ik zeg, maar vervolgens zelf hetzelfde zeggen. Alleen onze ouders deden / zeiden andere dingen. We gingen allemaal niet 's avonds na het eten nog naar de snackbar.

Ik mocht prima 's avonds weg en m'n eigen ding doen. Hoop gedaan waar m'n ouders geen weet van hebben en waar geen controle op was. Maar ik heb het over een doorsnee dinsdagavond. Om dan na het avondeten nog aan te kondigen dat ik nog even naar de snackbar ging.... dat was nicht im frage. En dat kwam dus ook geen enkele dinsdagavond of welke andere dag dan ook in mij op. Ik had dan ook eigenlijk gewoon elke avond wat te doen (werk / sport / vrienden).
Exact. Om het even bij een doordeweekse avond te houden: toen ik ouder werd (16+ zeg maar) waren er twee opties: ofwel was je in de avond gewoon thuis, of je ging nog even bij een vriend langs, maar dan wisten mijn ouders exact bij welke vriend ik thuis was, en ik moest rond 22.00/22.30 uur uiterlijk terug zijn, want op tijd naar bed om de volgende dag weer op tijd op te zijn voor school. In het weekend af en toe een avondje uit met vrienden (toen ik 17 en ouder was), biertje drinken en dan kon ik gerust rond 1 uur in de nacht thuis komen, maar 1 uur was 1 uur en geen 2 uur. Waarom vinden mensen dat zo raar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-10-2019 19:50
Nou, vertel maar waar ik het fout heb dan...

Je kunt beter vragen waarin niet; dan ben ik sneller uitgepraat.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:49
Tja ik snap niet zo goed waarom iedereen doet alsof ze het niet eens zijn met wat ik zeg, maar vervolgens zelf hetzelfde zeggen. Alleen onze ouders deden / zeiden andere dingen. We gingen allemaal niet 's avonds na het eten nog naar de snackbar.

Ik mocht prima 's avonds weg en m'n eigen ding doen. Hoop gedaan waar m'n ouders geen weet van hebben en waar geen controle op was. Maar ik heb het over een doorsnee dinsdagavond. Om dan na het avondeten nog aan te kondigen dat ik nog even naar de snackbar ging.... dat was nicht im frage. En dat kwam dus ook geen enkele dinsdagavond of welke andere dag dan ook in mij op. Ik had dan ook eigenlijk gewoon elke avond wat te doen (werk / sport / vrienden).
Ik deed heel andere dingen 's avonds en ik had achteraf echt veel beter het bij de snackbar kunnen houden,
Punt is, dat ik niet geloof dat het verstandig is dat een ouder van een kind van 17 een kind moet verbieden om bepaalde zaken te doen. Natuurlijk hoef je geen patat met een kroket als je gewoon een voedzame maaltijd genuttigd hebt, maar een zeventienjarige dwingen thuis te blijven vind ik echt potsierlijk.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-10-2019 19:54
Dertig jaar geleden trapten jongeren ook al bushokjes kort en klein. Vooral die buiten de bebouwde kom. Dat weet ik omdat ik bij een bepaald bushokje heel vaak een lekke band heb gereden in de vroege ochtend.
Incidenteel zal dat ook toen voorgekomen zijn. Maar is dat écht alles dat je uit mijn verhaal hebt gepikt waardoor het volgens jou niet klopt? Ik heb nog minstens 10 andere dingen genoemd. Ook niet waar en zo nee, waarom niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Marnamai schreef:
27-10-2019 19:49
Ik was "de dochter die ze nooit gehad had".
Maar dan wel een dochter die ze dacht te modelleren naar hoe zij vond dat een perfecte dochter er moest uitzien.

Het mens werkte ook nog eens in de mode-business.


Ze heeft nog veel meer uitgestoken, hoor, maar een heel deel is "niet voor publicatie".


Ze had aanhoudend boel met heel de familie, is 5 keer uit elkaar geweest met mijn oom.
Nooit zo blij geweest als toen bleek dat het écht definitief over en uit was.
Dat ik dat mens op geen enkel familiefeest meer ging tegenkomen.


Wel nadien gehoord dat haar eigen zoon - uit een vorige relatie - zwaar ontspoord is.
Hoe zou dat komen, met zo'n "perfecte moeder" ;-) ?

Bah; het klinkt als iemand die echt niet leuk was voor haar omgeving (en voor zichzelf waarschijnlijk ook niet).
pejeka schreef:
27-10-2019 19:54
Exact. Om het even bij een doordeweekse avond te houden: toen ik ouder werd (16+ zeg maar) waren er twee opties: ofwel was je in de avond gewoon thuis, of je ging nog even bij een vriend langs, maar dan wisten mijn ouders exact bij welke vriend ik thuis was, en ik moest rond 22.00/22.30 uur uiterlijk terug zijn, want op tijd naar bed om de volgende dag weer op tijd op te zijn voor school. In het weekend af en toe een avondje uit met vrienden (toen ik 17 en ouder was), biertje drinken en dan kon ik gerust rond 1 uur in de nacht thuis komen, maar 1 uur was 1 uur en geen 2 uur. Waarom vinden mensen dat zo raar?
Niemand vindt dat volgens mij raar hoor.

Ik vind het alleen raar om een zeventienjarige te verbieden naar de snackbar (of wat dan ook) te gaan. Overbodige controledwang, nutteloos ook. Opvoeden is vanaf halverwege pubertijd vooral bijsturen. Maar daarover verschillen we blijkbaar van mening.

Maar ik ben sowieso niet van controleren en straffen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:56
Ik deed heel andere dingen 's avonds en ik had achteraf echt veel beter het bij de snackbar kunnen houden,
Punt is, dat ik niet geloof dat het verstandig is dat een ouder van een kind van 17 een kind moet verbieden om bepaalde zaken te doen. Natuurlijk hoef je geen patat met een kroket als je gewoon een voedzame maaltijd genuttigd hebt, maar een zeventienjarige dwingen thuis te blijven vind ik echt potsierlijk.
Mijn ouders hoefden het me niet te verbieden, want ik deed het niet. Gewoon, omdat ik het zelf snapte. Dat heet opvoeding. En die begint al als je kinderen peuter zijn. En als ze dan het hele leerproces hebben doorgemaakt van peuter naar kleuter naar lagere school naar puber naar tiener, snappen ze op hun 17e dat het niet normaal is in de avond over straat te zwerven en hoef je het hen niet te verbieden, want ze doen het gewoon niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-10-2019 20:01
Mijn ouders hoefden het me niet te verbieden, want ik deed het niet. Gewoon, omdat ik het zelf snapte. Dat heet opvoeding. En die begint al als je kinderen peuter zijn. En als ze dan het hele leerproces hebben doorgemaakt van peuter naar kleuter naar lagere school naar puber naar tiener, snappen ze op hun 17e dat het niet normaal is in de avond over straat te zwerven en hoef je het hen niet te verbieden, want ze doen het gewoon niet.
He? Maar je hebt toch een heel verhaal gedaan over dat ze het je zouden verbieden? Dat was dus puur theoretisch?
pejeka schreef:
27-10-2019 19:54
Exact. Om het even bij een doordeweekse avond te houden: toen ik ouder werd (16+ zeg maar) waren er twee opties: ofwel was je in de avond gewoon thuis, of je ging nog even bij een vriend langs, maar dan wisten mijn ouders exact bij welke vriend ik thuis was, en ik moest rond 22.00/22.30 uur uiterlijk terug zijn, want op tijd naar bed om de volgende dag weer op tijd op te zijn voor school. In het weekend af en toe een avondje uit met vrienden (toen ik 17 en ouder was), biertje drinken en dan kon ik gerust rond 1 uur in de nacht thuis komen, maar 1 uur was 1 uur en geen 2 uur. Waarom vinden mensen dat zo raar?

Omdat het raar is in de wereld waarin we nu leven.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 20:02
He? Maar je hebt toch een heel verhaal gedaan over dat ze het je zouden verbieden? Dat was dus puur theoretisch?
Verbieden in de zin dat de deuren op slot gingen en ik met harde hand werd gedwongen, nee. Maar mijn ouders maakten echt wel duidelijk dat iets wel of niet kon. En mijn ouders hoefden me op mijn 17e niet te verbieden in de avond nog eens naar de snackbar te gaan, want dat kwam niet eens in me op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-10-2019 19:57
Incidenteel zal dat ook toen voorgekomen zijn. Maar is dat écht alles dat je uit mijn verhaal hebt gepikt waardoor het volgens jou niet klopt? Ik heb nog minstens 10 andere dingen genoemd. Ook niet waar en zo nee, waarom niet?

Nee hoor, veel dingen die jij noemde kwamen 30 jaar geleden niet incidenteel maar ook al best vaak voor. Maar kennelijk leefde je graag in een droomwereld of had je oogkleppen op.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-10-2019 20:05
Omdat het raar is in de wereld waarin we nu leven.
En waaróm is dat raar in de wereld waarin wij nu leven? Doet de wijze waarop het heden gebeurt de jongeren dan méér goed?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven