Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe positief iemand helpen

27-10-2019 17:24 189 berichten
Beste dames (en heren?),

Normaal een trouwe en stille meelezer. Maar nu wil ik graag jullie advies.

Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee. Haar ouders (mijn broer en zijn vrouw) zeggen het ook maar doen niks eraan om haar te motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten. Haar ouders eten ook ongezond en zijn absoluut niet sportief. Werken beide onregelmatig met nachtdiensten en hebben er dus weinig zicht op.

Haar broertje kan alles eten zonder maar een gram aan te komen.
Beide zijn hier vaak te logeren. En ik zie wat mijn nichtje allemaal op eet als ik haar dr gaan laat gaan, is veel en ook niet echt gezond.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen. Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
Marnamai schreef:
27-10-2019 19:07
Ze wil zelf niet naar feestjes "omdat ze geen passende leuke kleding heeft".
En omdat alle 17-jarige bakvisjongens zich als sukkels gedragen.

Daar kan je als tante - net als tante omdat je een andere band hebt dan haar ouders - dus wel bij helpen.
Ik lees in de OP dat ze licht overgewicht heeft, geen morbide obesitas. Dan kun je echt best heel leuke kleren aan en beeldschoon zijn. Dat ben ik ook, en ik ben echt te zwaar. Maar dat heeft wel met je zelfvertrouwen te maken. Het lijkt me wenselijk dat nichtje daar aan werkt en ik vraag me af of TO daar nou per se de juiste persoon voor is.
Als nichtje ineens maat 36 heeft, maar ze vindt zichzelf nog steeds lelijk, dan is er namelijk nog steeds een probleem.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:10
Blijkbaar was ik dus goed genoeg opgevoed, dat ik daarvoor niet fysiek tegengehouden hoefde te worden. Dus wat is precies je punt?
Mijn punt is dat ik het achterlijke controledwang en onnodig streng van ouders vindt om hun kind te willen verbieden om naar de snackbar te gaan 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:07
De wind van voren gegeven. Gezegd dat het belachelijk is en dat ik nog een boterham kan smeren of een appel kan pakken. Het kwam letterlijk niet eens in me op om zoiets te doen. Er was gewoon geen sprake van. Ik at wel eens 'stiekem' een frietje op het station, als ik uit school met de trein terug ging. Maar dat vertelde ik dan ook verder niet thuis.

Ik zou het overigens nog steeds niet doen, als ik nu bij m'n ouders zou zijn. Ik weet dat sommigen heel anders opgevoed zijn. Maar bij ons kon je echt niet zomaar eten pakken als je daar zin in had. En zeker niet de frietpan ofzo uit eigen beweging aanzetten. Het idee alleen al...
Bij ons thuis was het net zo in de jaren '80, toen ik tiener was. Mijn vader was altijd tegen 18.00 uur thuis van het werk, dus we aten meestal tegen 19.00 uur. En dan kregen we een smakelijke en gezonde maaltijd en er was altijd meer dan voldoende, dus we konden eten zo veel als we wilden. Met honger van tafel opstaan was dus echt niet nodig. En dan rond 8 uur/half 9 koffie met een koekje erbij en eventueel later nog een glaasje fris. Geen hapjes, geen chips, geen blokjes kaas of worst, want dat deed je gewoon niet door de week. Net zo goed als dat je na het eten niet nog eens met "onbekende bestemming" de straat op ging. Maar het was altijd gezellig thuis. Zal best allemaal vreselijk "ouderwets" zijn, maar we zijn er niks slechter vann geworden (integendeel), kinderen met overgewicht waren destijds een uitzondering, en ik denk soms wel eens dat heel veel tegenwoordige kinderen/jongeren gebaat zouden zijn bij een thuis zoals ik heb mogen meemaken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Solomio schreef:
27-10-2019 19:08
Dit.
Tegen dat ze 17 zijn kun je alleen maar hopen dat je opvoeding (en alle overige omstandigheden: karakter, vrienden, klasgenoten) genoeg zoden aan de dijk heeft gezet.
Je hebt het wederom beter verwoord dan ik.
Sowieso waren mijn ouders allergisch voor snackbars.

Die rommel kwam niet binnen, je ging er ook niet voor buiten en je at dat alleen als zij een weekend van huis waren.

Op zondagmiddag ging de frietpan aan, tesamen met rauwkost en een "echt" stuk vlees.


Maar genoeg andere mogelijkheden daarnaast qua ongezond eten :-D.
En in mijn kast lag dus altijd voorraad.
(Waarop mijn moeder als ze het ontdekte weer eens even uit haar vel sprong.)
Ik deed het overigens ook niet geloof ik, 's avonds naar de snackbar. Maar het had wel gekund. Ook toen ik 15 was denk ik. Ik meldde altijd (nou ja meestal, niemand is perfect zeker pubers niet) waar ik naartoe ging, sprak af wanneer ik thuis kwam en dat was dat.
pejeka schreef:
27-10-2019 18:58
Als je er een gewoonte van maakt dat chips alleen op zaterdag, en dan met mate, op tafel komen, bestaat er geen enkele kan dat je er "te vaak" naar grijpt.

Wel, want dan zit het 'in je systeem' om op zaterdag chips te nemen. Ook al heb je als avondeten bijvoorbeeld al pizza gehad of friet oid.

Door niet van zaterdagavond, chipsavond te maken eet je minder dan 52 keer per jaar thuis chips.
pejeka schreef:
27-10-2019 19:17
Bij ons thuis was het net zo in de jaren '80, toen ik tiener was. Mijn vader was altijd tegen 18.00 uur thuis van het werk, dus we aten meestal tegen 19.00 uur. En dan kregen we een smakelijke en gezonde maaltijd en er was altijd meer dan voldoende, dus we konden eten zo veel als we wilden. Met honger van tafel opstaan was dus echt niet nodig. En dan rond 8 uur/half 9 koffie met een koekje erbij en eventueel later nog een glaasje fris. Geen hapjes, geen chips, geen blokjes kaas of worst, want dat deed je gewoon niet door de week. Net zo goed als dat je na het eten niet nog eens met "onbekende bestemming" de straat op ging. Maar het was altijd gezellig thuis. Zal best allemaal vreselijk "ouderwets" zijn, maar we zijn er niks slechter vann geworden (integendeel), kinderen met overgewicht waren destijds een uitzondering, en ik denk soms wel eens dat heel veel tegenwoordige kinderen/jongeren gebaat zouden zijn bij een thuis zoals ik heb mogen meemaken.
Maar van de meeste andere types opvoeding word je ook niet slechter.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 19:18
Je hebt het wederom beter verwoord dan ik.
Uiteraard. :A:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
27-10-2019 19:13
Blijkbaar heb je een meegaand karakter.
Dat soort dingen hebben vaak erg weinig met opvoeding te maken.

:rofl:

Haha sorry. Je kent me niet natuurlijk. Maar een meegaand karakter.....nee. Mijn ouders hadden gewoon hele duidelijke regels. En als je dan 17 bent en in principe fysiek niet tegengehouden kan worden, dan is het dus genoeg geïnternaliseerd om zelf ook niet dat soort rare dingen te doen. Zelfs toen ik op kamers ging, at ik netjes 1x per week friet en niet vaker.
Andersom schreef:
27-10-2019 19:20
Wel, want dan zit het 'in je systeem' om op zaterdag chips te nemen. Ook al heb je als avondeten bijvoorbeeld al pizza gehad of friet oid.

Door niet van zaterdagavond, chipsavond te maken eet je minder dan 52 keer per jaar thuis chips.
En om 6 uur pizza en om 9 à 10 uur chips is verboden?

In welk wetboek staat dat?
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:39
Ja mee eens. Maar dan wil ik haar wel verantwoord advies kunnen geven. En niet zelf aan klooien met een dieet.

Huisarts is ze een paar jaar geleden geweest om te testen op stofwisseling en diabetes.

Een diëtist lijkt mij een goed idee. Maar waar voor zo'n jong persoon? Waar opletten?

Het gaat er niet om wat jou een goed idee lijkt, maar wat haar een goed idee lijkt.
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:14
Toen ik 17 was, deed ik wel ernstiger zaken dan om 9 uur een kaassoufflé gaan halen. Ik mag toch hopen dat mijn kinderen rond die leeftijd dusdanig zelfstandige wezens zijn, dat ze een keertje een frikandel kunnen gaan kopen, zonder dat de hel losbreekt.
Ja, ik hoop ook dat die van mij dan zo zelfstandig zijn.

Mijn broer was met 17 al het huis uit bedenk ik me nu. Dat kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-10-2019 19:20
Maar van de meeste andere types opvoeding word je ook niet slechter.
Dat zeg ik ook niet. Maar blijkbaar zijn er tegenwoordig té veel types opvoeding (of gebrek daaraan) die niet werken, gezien de rottigheid die er is met veel jongeren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-10-2019 19:17
Bij ons thuis was het net zo in de jaren '80, toen ik tiener was. Mijn vader was altijd tegen 18.00 uur thuis van het werk, dus we aten meestal tegen 19.00 uur. En dan kregen we een smakelijke en gezonde maaltijd en er was altijd meer dan voldoende, dus we konden eten zo veel als we wilden. Met honger van tafel opstaan was dus echt niet nodig. En dan rond 8 uur/half 9 koffie met een koekje erbij en eventueel later nog een glaasje fris. Geen hapjes, geen chips, geen blokjes kaas of worst, want dat deed je gewoon niet door de week. Net zo goed als dat je na het eten niet nog eens met "onbekende bestemming" de straat op ging. Maar het was altijd gezellig thuis. Zal best allemaal vreselijk "ouderwets" zijn, maar we zijn er niks slechter vann geworden (integendeel), kinderen met overgewicht waren destijds een uitzondering, en ik denk soms wel eens dat heel veel tegenwoordige kinderen/jongeren gebaat zouden zijn bij een thuis zoals ik heb mogen meemaken.

Ah mijn ouders waren (in de jaren 90) net iets ouderwetser nog. Wij zaten allemaal aan tafel klaar te wachten tot mijn vader klokslag zes uur thuis kwam uit kantoor :D.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:21
:rofl:

Haha sorry. Je kent me niet natuurlijk. Maar een meegaand karakter.....nee. Mijn ouders hadden gewoon hele duidelijke regels. En als je dan 17 bent en in principe fysiek niet tegengehouden kan worden, dan is het dus genoeg geïnternaliseerd om zelf ook niet dat soort rare dingen te doen. Zelfs toen ik op kamers ging, at ik netjes 1x per week friet en niet vaker.
Ik vind dat je een simpel voorbeeld tot een soort karikatuur maakt. Je kunt in plaats van snackbar ook bibliotheek lezen, winkelcentrum, Chin.Ind.Spec.Rest of jeugdsoos. Feit blijft, wat mij betreft, dat je als ouder een kind van 17 niet zo gek veel meer kunt verbieden en, als je geluk hebt, hoeft dat ook niet omdat een kind op dat moment zo zinnig is, dat het geen stomme dingen doet.

Bij mij thuis waren ook een paar heel duidelijke regels en voor de rest was er absolute vrijheid. Ik heb daar vooral van geleerd dat ik het zelf heel anders ga doen, want er was te veel mogelijk, maar binnen duidelijke kaders groeien kinderen enorm van eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-10-2019 19:20
Wel, want dan zit het 'in je systeem' om op zaterdag chips te nemen. Ook al heb je als avondeten bijvoorbeeld al pizza gehad of friet oid.

Door niet van zaterdagavond, chipsavond te maken eet je minder dan 52 keer per jaar thuis chips.

Degene op wie ik reageerde, stelde dat je ook op maandag of donderdag chips kon eten in plaats van alleen op zaterdag. Vandaar. Overigens eet ik niet elke zaterdag chips. Ik eet zelden chips. Er liggen al twee maanden lang 4 zakken chips ongeopend in de kast. Gekocht voor een feestje en niet op gegaan en nooit aangeraakt sindsdien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Solomio schreef:
27-10-2019 19:00
De vraag is of je haar helpt door iets aan haar gewicht te doen, of dat je haar meer helpt door haar te leren dat ze de moeite waard is, ongeacht haar gewicht.

Dat dus; dan steek je in op vergroten zelfvertrouwen. En ga desgewenst een keer samen leuke kleren kopen, als je dan toch graag iets wil doen. Genoeg leuke kleding te vinden, in alle maten.
pejeka schreef:
27-10-2019 19:23
Dat zeg ik ook niet. Maar blijkbaar zijn er tegenwoordig té veel types opvoeding (of gebrek daaraan) die niet werken, gezien de rottigheid die er is met veel jongeren.
"De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders."
Aldus Socrates.

Ik ben bang dat t van alle tijden is.
Solomio schreef:
27-10-2019 19:21
Uiteraard. :A:
Ik zal in het vervolg gewoon naar jouw posts verwijzen ipv zelf de moeite nemen iets op te schrijven ;-D
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2019 19:21
:rofl:

Haha sorry. Je kent me niet natuurlijk. Maar een meegaand karakter.....nee. Mijn ouders hadden gewoon hele duidelijke regels. En als je dan 17 bent en in principe fysiek niet tegengehouden kan worden, dan is het dus genoeg geïnternaliseerd om zelf ook niet dat soort rare dingen te doen. Zelfs toen ik op kamers ging, at ik netjes 1x per week friet en niet vaker.

Zo zie je maar hoe de kijk op dingen verschilt. Ik vind 1x per week friet veel.
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:31
Dat dus; dan steek je in op vergroten zelfvertrouwen. En ga desgewenst een keer samen leuke kleren kopen, als je dan toch graag iets wil doen. Genoeg leuke kleding te vinden, in alle maten.
Bijhorend in 't verlengde van die kleding: Begin NIET over make-up als ze dat zelf niet wil of daar zelf niet mee bezig is.


Ik was allergisch voor gedoe aan mijn gezicht, maar toch moesten alle tantes rond mijn 16de elke keer beginnen over make-up smeren op mijn gezicht en ogen. Want "ja, dat hoorde zo bij een meisje".

En was de cadeau van de tante die ik hier in begin van 't topic beschreef een make-up-tas.
Marnamai schreef:
27-10-2019 19:22
En om 6 uur pizza en om 9 à 10 uur chips is verboden?

In welk wetboek staat dat?

Nee, dat is niet verboden. Het mag, met de nadruk op mag. Door zaterdagavond te bombarderen tot chipsavond wordt het een gewoonte. Zonder dat iemand 'zin' heeft in chips worden die chips toch naar binnen geschoven omdat het zaterdag is. Dat gaat het om.

Bij ons is er geen vaste avond voor chips. Dus soms eten we ook wel op maandag chips maar niet uit gewoonte omdat het zaterdag is.
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 19:34
Zo zie je maar hoe de kijk op dingen verschilt. Ik vind 1x per week friet veel.
Ik ook.
Marnamai schreef:
27-10-2019 19:34
Bijhorend in 't verlengde van die kleding: Begin NIET over make-up als ze dat zelf niet wil of daar zelf niet mee bezig is.


Ik was allergisch voor gedoe aan mijn gezicht, maar toch moesten alle tantes rond mijn 16de elke keer beginnen over make-up smeren op mijn gezicht en ogen. Want "ja, dat hoorde zo bij een meisje".

En was de cadeau van de tante die ik hier in begin van 't topic beschreef een make-up-tas.

Je tante klinkt echt als een nachtmerrie voor een puber. Wat lijkt me dat naar te zijn geweest, iemand die je alleen maar onzeker maakt en van wie je het gevoel krijgt nooit goed genoeg te zijn geweest. :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven