Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel calorieën nuttig jij op een dag?

16-01-2017 17:16 173 berichten
Als je het niet uit je hoofd weet kan je er via deze site achterkomen wat ongeveer jouw calorie inname is. https://mijn.voedingscentrum.nl/mobiel/caloriechecker/

Ben gewoon benieuwd.

Ik zit nu op de 1000 calorieën per dag.
Alle reacties Link kopieren
dan heb ik de site verkeerd begrepen denk ik, want heb toch echt bij karbonade 1 stuks ingetypt. Zie nu dat er 80 gram achter staat. Dat is inderdaad vast een kleine karbonade. Nou nu ie in de pan ligt (3 stuks) is ie toch behoorlijk groot. Dus daar gaat het al mis en dat zijn dus inderdaad veel meer calorieën. Had ook best een flink schaaltje kwark, dus vast ook geen 150ml (dat is zeker zo'n klein bakje uit de supermarkt, soms per 8 verpakt ofzo...). Dus dat klopt inderdaad ook niet. Heb daar even niet goed op gelet dat de site van die kleine hoeveelheden uit ging.

Ontbijt 1 boterham is voor mij heel normaal en ken zat mensen die dat ontbijten. Ik kan daar ook prima een tijd op vooruit zonder honger te hebben. Dus dat vind ik zelf echt niet weinig. Lunchen met alleen kwark en cracker doe ik zoals gezegd ook zelden. Kwam net thuis van hardlopen en had gewoon geen trek en zin in kwark. Normaal eet ik 2-3 boterhammen, in het weekend nog wel meer (broodjes), fruit en cracker (meergranen, best vullend, niet zo'n luchtig ding). Maar goed, het ging me echt puur om vandaag. Ik vind niet dat ik weinig eet, eerder te veel (maar snap dat dat niet uit bovenstaand 'schema' blijkt hoor). Eet 's avonds echt een heel normaal bord en met pasta vaak 2 borden.

haha nou ja, kwam dit topic tegen, moet zeggen dat ik nooit let op hoeveel calorieën ik binnen krijg. Ik ben slank, gezond, beweeg genoeg. Maar ik dacht, ik ga het eens uitrekenen. Vandaar dat ik 'schrok' dat ik op zo weinig uit kwam. Maar denk dat als ik naar morgen kijk, wanneer ik wel gewoon lunch met 2-3 boterhammen met worst/ham en bij een vriendin een koek of gebak eet en 's avonds 2 borden pasta met kip/bonen etc eet, het er alweer anders uitziet.
Klopt strikjemetstippels, zo heb ik de afgelopen jaren overgewicht opgebouwd. Er is in 10 maanden 27 kilo af, waardoor ik weer een prima BMI en gewicht heb. Maar dat heb ik wel gedaan door 1500-1600 kcal per dag, de verantwoorde manier dus.
Om ook even antwoord te geven op de vraag. Ik heb het wel eens uitgezocht. Ik zou rond de 1800 moeten eten maar ik eet structureel rond de 2000. Mijn gewicht is heel stabiel +bmi 21+ veel eetlust. Ik blijf dus die 2000 eten zolang als het kan.
quote:Lavendel_Madelief schreef op 17 januari 2017 @ 17:10:

... Ik heb het wel eens uitgezocht. Ik zou rond de 1800 moeten eten maar ik eet structureel rond de 2000. ....

Is die 1800 jouw Base Metabolism Rate (BMR)? als dat zo is, dan is die 1800 wat je minimaal zou moeten eten wanneer je de hele dag op bed zou blijven liggen zonder iets te ondernemen. Zodra je gaat bewegen, lopen, concentreren, iets optilt, de kou in gaat, etc. Dan gaat je lichaam al meer energie nodig hebben. Dan is die 200 extra zo verbruikt.

Dus blijkbaar zit je nu momenteel met een inname van 2000 precies stabiel. Wanneer je precies hetzelfde zou leven maar structureel nu bijvoorbeeld 2100 zou gaan innemen, dan zal je iets aankomen voordat je weer stabiliseert. Zou je echter structureel 1900 innemen zonder iets te veranderen aan je leven, dan zal je iets afvallen en dan stabiliseren.

Wanneer men echter onder zijn BMR gaat zitten, dan val je in eerste instantie echt wel af, alleen heeft je lichaam gedurende dat afvallen wel structureel een tekort welke het niet alleen uit je reserves haalt maar ook uit je spieren, je organen etc. Totdat je BMR gelijk trekt aan je inname waarna je lichaam enigszins herstelt van de schade die het heeft aangedaan.

Zolang je inname niet zo onrealistisch laag is dat je dat punt nooit bereikt, omdat je dood gaat, zal zodra je maar iets meer binnenkrijgt, je lichaam dat meteen als reserves opslaan, want dat is hoe je lichaam werkt. Het zogeheten jojo effect. Je bent namelijk zoveel spiermassa kwijt geraakt, dat wanneer je weer meer eet, je verbruik lager is geworden wegens minder spiermassa, dus daardoor kom je eerst veel meer vet aan, dat extra vet dagelijks meesjouwen zal op een gegeven moment langzaam je spiermassa weer een beetje bijtrainen.

Dat is ook de rede waarom een heleboel mensen juist krachtsport doen, krijgen ze iets meer spiermassa van maar ook leren ze hun spieren efficiënter te worden. Hierdoor is het dagelijkse energie verbruik voor onderhoud hoger waardoor ze ook iets meer kunnen eten zonder aan te komen. Daarnaast heeft spiermassa een hogere dichtheid dan vetmassa, dus qua figuur (volume) zien ze er goed uit terwijl ze meer wegen dan je zou verwachten.

De beste manier om een lager lichaamsgewicht te hebben is door voor altijd systematisch minder te gaan eten dan met op dat moment gewend is zonder dat men hierbij onder de BMR komt. Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond bij bepaalde atleten dat om de benodigde mineralen, eiwitten en vitamines binnen te krijgen om gezond te blijven, deze mensen meer calorieën binnen kregen dan hun verbruik, ze zouden dus dikker worden door voldoende voedsel te eten om gezond te blijven, dit zijn de gevallen waarbij deze mensen dus bewust elke dag cardio training doen om die extra calorieën weg te werken. Dit komt sneller voor bij mensen die van zichzelf al klein zijn en daardoor niet veel wegen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Jaw, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb geen idee of dat getal mijn bmr is. Er werd alleen gezegd dit is jouw caloriebehoefte.
quote:Lavendel_Madelief schreef op 17 januari 2017 @ 17:58:

Jaw, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb geen idee of dat getal mijn bmr is. Er werd alleen gezegd dit is jouw caloriebehoefte.Je kunt deze even invullen. http://rubriek.nl/gezond/bereken-je-bmr

Dan weet je of je ongeveer in de buurt zit.

Ik weet niet welke van de twee verschillende berekeningsmethodes deze calculator gebruikt trouwens, zit wel iets verschil tussen, maar voor een algemene indruk maakt dat niet echt uit. Zoals je ziet, wordt je BMR ook minder wanneer men zelf minder weegt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:poldervrouw schreef op 17 januari 2017 @ 16:40:

Lux. Als toetje zou ik ook de helft eten. Ik eet het , ongeveer, als ontbijt. Toetjes doe ik niet aan .

Ik kán echt veel eten. Ik eet graag en mijn maag gaf niet snel het sein vol aan. Mede door mijn lage zelfbeeld at ik als ik ongelukkig was. En door anders met eten bezig te zijn is dat grotendeels opgelost Ook een ES :/.

Na jaaaaaaaren eindelijk redelijk onder controle. Heeft bijna 2 geduurd

Ben jij nu "genezen" lux ?

Ja al jaren weer had boulimia. Nu zwanger en zo genezen dat ik mezelf alleen maar prachtig vind met mijn dikke buik zelfs, nou dat was vroeger echt ondenkbaar. Vind hem wel in de weg zitten maar vind het er wel heel mooi uitzien

Veel mensen met een ES hè, vind ik altijd schrikbarend hoe slecht de mens kennelijk met eten om kan gaan.
Zoveel als mijn bmr. Soms onbewust wat minder.
quote:strikjemetstippels schreef op 17 januari 2017 @ 16:46:

[...]

Ik koop altijd zo'n emmertje van 450 gram kwark. Doe ik twee keer mee, dus dat is dan makkelijk in schatten. Ik doe er dan wel cruesli in om dat ze die hebben met chocolade, maar ik denk er aan dit gewoon zelf te 'maken' van gezondere muesli of havermout met stukjes chocolade er zelf in doen.

Ik kan goed schatten hoe veel L of g iets is, en met name bij voorbeeld pasta verkijk je je toch heeeeel snel op. Ik heb dat een tijd gewogen om er handigheid in te krijgen. ik doe maar 50 gram of zo, maar de meeste mensen die een pasta salade bij voorbeeld bij hebben, dat is minstens 200 gram, wat al 700 kcal is. Zelfde met rijst. Of pesto, dat at ik graag dan hop bijna een heel potje er in. Je eet heeeel makkelijk te veel, en een kilo per maand meer is maar zo'n 220 kcal per dag meer dan je zou moeten eten, en na een jaar is dat toch 12 kilo. Zo worden de meeste mensen te dik.Oh jaaaa een potje pesto... zo verleidelijk maar zo dikmakend... Wil altijd veel meer dan 'goed' voor me is. Daarom eet ik het maar niet te vaak en dan wel lekker veel
quote:jaw schreef op 17 januari 2017 @ 18:03:

[...]

Je kunt deze even invullen. http://rubriek.nl/gezond/bereken-je-bmr

Dan weet je of je ongeveer in de buurt zit.

Ik weet niet welke van de twee verschillende berekeningsmethodes deze calculator gebruikt trouwens, zit wel iets verschil tussen, maar voor een algemene indruk maakt dat niet echt uit. Zoals je ziet, wordt je BMR ook minder wanneer men zelf minder weegt.

Super! Absolute rust = 1340

En bij mijn manier van bewegen = 1876
quote:lux. schreef op 17 januari 2017 @ 18:10:

[...]

Ja al jaren weer had boulimia. Nu zwanger en zo genezen dat ik mezelf alleen maar prachtig vind met mijn dikke buik zelfs, nou dat was vroeger echt ondenkbaar. Vind hem wel in de weg zitten maar vind het er wel heel mooi uitzien

Veel mensen met een ES hè, vind ik altijd schrikbarend hoe slecht de mens kennelijk met eten om kan gaan.Wat fijn Lux! Een eetstoornis lijkt mij je hele leven beïnvloeden want je moet toch elke dag eten.
Dankjewel Jaw. Mijn BMR is 1522 calorie en als ik vanaf morgen ga eten wat ik van plan ben, dan kom ik aardig in de buurt, maar dan val ik niet af en dat is wel de bedoeling.
quote:Cateautje schreef op 17 januari 2017 @ 18:34:

Dankjewel Jaw. Mijn BMR is 1522 calorie en als ik vanaf morgen ga eten wat ik van plan ben, dan kom ik aardig in de buurt, maar dan val ik niet af en dat is wel de bedoeling.Je BMR is wat je verbruikt als je hele dag op bed ligt zonder enige vorm van inspanning. Je kunt dat gerust *1.2 doen hoor = 1827 bij matige inspanning (dus nog geen sport). Als je dan op 1600 zit val je echt wel goed en snel af. Ik ben zelf 10 kilo af gevallen op gemiddeld 1500 kcal (ik had wel een lager start gewicht, had een BMI van 24). Dat was nog goed boven mijn BMR.
quote:Cateautje schreef op 17 januari 2017 @ 18:34:

Dankjewel Jaw. Mijn BMR is 1522 calorie en als ik vanaf morgen ga eten wat ik van plan ben, dan kom ik aardig in de buurt, maar dan val ik niet af en dat is wel de bedoeling.Ik denk dat dat dus wel meevalt. Ik eet zo'n 200 caloriën extra en ik kom dus niet aan.
quote:strikjemetstippels schreef op 17 januari 2017 @ 18:44:

[...]

Je BMR is wat je verbruikt als je hele dag op bed ligt zonder enige vorm van inspanning. Je kunt dat gerust *1.2 doen hoor = 1827 bij matige inspanning (dus nog geen sport). Als je dan op 1600 zit val je echt wel goed en snel af. Ik ben zelf 10 kilo af gevallen op gemiddeld 1500 kcal (ik had wel een lager start gewicht, had een BMI van 24). Dat was nog goed boven mijn BMR.Ik heb ook op matige inspanning berekend, de basis ligt een stuk lager.
je kan ook pesto zelf maken ipv uit een potje :-) Smaakt lekkerder en zitten minder calorieën in.
quote:Cateautje schreef op 17 januari 2017 @ 18:46:

[...]

Ik heb ook op matige inspanning berekend, de basis ligt een stuk lager. Dan ben ik best benieuwd hoe lang je bent en hoe veel je weegt. Ouderdom telt ook wel mee natuurlijk. Maar je BMR is onafhankelijk van je inspanning. Je dagelijkse energie verbruik is er weer wel afhankelijk van.
Ouderdom?!!! Daar spreek je over als je over de 70 bent!!!
Ik gebruik dat woord gewoon om de leeftijd van iets aan te duiden, of dat nu 5 jaar is of 500 jaar. ik wilde er alleen maar mee zeggen dat hoe ouder hoe minder snel je stof wisseling = lager BMR.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 17 januari 2017 @ 19:02:

je kan ook pesto zelf maken ipv uit een potje :-) Smaakt lekkerder en zitten minder calorieën in.Niet in mijn pesto hoor. Al die kaas, olie en pijnboompitten... calorieënbommetje. Maar wel sterker van smaak, dus minder van nodig, da's waar. In de zomer maak ik het regelmatig zelf. In de winter zijn mijn basilicumplantjes niet zo in the mood.
quote:Lavendel_Madelief schreef op 17 januari 2017 @ 18:25:

[...]

Wat fijn Lux! Een eetstoornis lijkt mij je hele leven beïnvloeden want je moet toch elke dag eten.

Is het zeker mij beïnvloedt het nu niet meer zo. Als ik niet lekker in mijn vel zit is mijn valkuil wel eten, maar voor de rest ben ik er nauwelijks mee bezig. Na het stoppen van mijn behandeling ben ik nog wat aangekomen tot ik stabiliseerde op een BMI van 25 en daar heb ik het nog wel even moeilijk mee gehad toen, maar heb het uiteindelijk besloten te accepteren, aangezien alles verder enorm lekker ging; eten/drinken, sporten en psychisch, dus kennelijk was het een goede balans.

Hoe het er na de zwangerschap voor staat zien we dan wel weer maar vind het nu dus helemaal niet moeilijk en daar ben ik best trots op en blij mee
Tvp
Mijn BMR is 1905kcal per dag. Ik ben niet lang maar wel zwaar.

Ik krijg ongeveer 2100 kcal per dag binnen. Ik werk zeer intensief op dit moment en verbrand veel (het werk dat ik nu doe kost bijna 300kcal per uur, gemiddeld, ik werk nu 24 uur per week dus verbrand in een week 7200kcal). Hoewel ik het heel erg moeilijk vind om zoveel kcal binnen te krijgen (ik moet echt stouwen), heb ik het echt nodig, zeker omdat ik nog steeds bloedarmoede heb en vitaminetekorten. Eigenlijk zou ik zelfs meer moeten eten, want ik teer in (afvallen mag wel, maar ik wil geen spieren kwijt!)

Dus nu eet ik:

2 boterhammen met niet te mager beleg

Bakje kwark 0%

Twee koffie met halfvolle melk

Banaan en mandarijn

2 boterhammen, 1 met ei en 1 met pesto en kaas bijv

Thee

Cracker met kaas

Een paprika

2 tomaten met peper en zout

Stukje melkchocolade

Avondeten, vol bord (2 flinke scheppen pasta/rijst/noem maar op, 350 gram groenten, vis/vlees/noem maar op, boter/olie en soms wat kaas erbij)

Geen toetje

Water erbij

Soms nog wat chocolade, soms een bakje chips, soms een rijstwafel. Thee en soms een wijntje (maar bijna niet). Dit is wel ongeveer mijn max qua hoeveelheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven