Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hallo, hier even een update. Gelukkig nieuwjaar allemaal! Heel veel succes met afvallen/op gewicht blijven/het traject doen.



Inmiddels zo'n 10 kilo kwijt. Het gaat als een speer. Eten en drinken gaat goed. Alleen zuivel en brood valt slecht. Gisteren voor het eerst weer gefietst. Mijn conditie is door de operatie helemaal weg en de wondjes trokken een beetje, maar op zich ging het wel goed. Ik voel me gelukkig veel minder slap. Ik kan alle verleidingen goed weerstaan. Gisteren werd ik wel ontzettend geconfronteerd met mezelf. We (ik + partner) waren naar de bioscoop en even iets gaan drinken in de stad voor de eerste keer. We hadden koffie en thee. Normaal zit daar alleen een koekje bij dat ik zonder moeite weggeef. Deze keer hadden ze echter stukjes brownie, slagroom en een cupcake erbij gedaan (in het kader van nieuwsjaarsdag?). Daar was ik niet op voorbereid, maar dat heb ik weggegeven aan mijn partner. Die dag ervoor heeft mijn bezoek en partner natuurlijk alcohol gedronken en oliebollen gegeten. Ook dat was goed te weerstaan doordat we veel hapjes in huis hadden die ik wel mocht hebben. Het werd me teveel toen partner bij de bioscoop iets bestelde en er geen keuzes voor mij waren. Daar had ik al op gerekend, dus ik had zelf iets meegenomen, maar al die momenten bij elkaar zorgden er in de bioscoop toch wel even voor dat ik moest slikken (of eigenlijk juist niet ) . Eten en verleidingen zijn zo synoniem voor gezelligheid en uitgaan in deze samenleving! Ik ben er trots op dat ik alles met glans heb doorstaan, en het gaat eigenlijk heel goed, maar desalniettemin blijft het een heftig proces. Ik verwacht mezelf nog wel vaker tegen te komen. :p
quote:knijster1973 schreef op 02 januari 2017 @ 12:03:

Kaaskroket 2 jaar geleden zat ik op het punt waar jij nu bent. Net voor de feestdagen had ik van de huisarts een doorverwijzing voor de NOK gekregen. Ik heb een uitnodiging voor info bijeenkomst gekregen, daar kon ik me opgegeven voor een screening. Ik moest toen eerst nog een half jaar naar de diëtiste. Eind oktober 2015 begon het traject bij de NOK. Eerst 6x een wekelijkse groepsbijeenkomst, daarna werd je ingepland voor de operatie. Begin januari 2016 ben ik geopereerd.

En dan het eerste jaar weer elke paar weken/maanden ook weer groepsbijeenkomsten. Deze week de laatste. De groepsbijeenkomsten duren echt de hele middag, en dan sessies met een diëtiste, psycholoog, bewegingsdeskundige.Wow, Knijster, wat een lang traject alvorens je geopereerd werd! Is het standaard dat je eerst een diëtiste moet bezoeken? Ik sta namelijk al anderhalf jaar onder begeleiding van een. Moet je dan nog weer een andere diëtiste bezoeken? Ik had eigenlijk meer rekening gehouden met een half jaar wachttijd ipv een jaar...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaskroket schreef op 02 januari 2017 @ 12:54:

[...]





Wow, Knijster, wat een lang traject alvorens je geopereerd werd! Is het standaard dat je eerst een diëtiste moet bezoeken? Ik sta namelijk al anderhalf jaar onder begeleiding van een. Moet je dan nog weer een andere diëtiste bezoeken? Ik had eigenlijk meer rekening gehouden met een half jaar wachttijd ipv een jaar...Je moest voor de NOK een half jaar onder begeleiding van een diëtiste hebben gelopen niet langer dan 5 jaar geleden. Daaraan voldeed ik niet. Als jij al 1.5 jaar bij een diëtist loopt dan zal dat voor jou niet nodig zijn
quote:blauwebes schreef op 02 januari 2017 @ 12:20:

. We hadden koffie en thee. Normaal zit daar alleen een koekje bij dat ik zonder moeite weggeef. Deze keer hadden ze echter stukjes brownie, slagroom en een cupcake erbij gedaan (in het kader van nieuwsjaarsdag?). Daar was ik niet op voorbereid, maar dat heb ik weggegeven aan mijn partner. :p

pas je een beetje op dat je partner niet de verkeerde kant opgaat met zijn gewicht? Of kan hij het hebben?



grapje hé?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinionX schreef op 02 januari 2017 @ 15:33:

[...]



pas je een beetje op dat je partner niet de verkeerde kant opgaat met zijn gewicht? Of kan hij het hebben?



grapje hé?



Hij doet met me mee thuis, dus hij moet het hebben van buitenshuis snoepen :p

Maar er kunnen daar ook wel een kilo of vijftien af. We maken er wel grapjes over, dat als hij alles van mij opeet, dat hij dan ook een operatie nodig heeft, dus laten we dat maar niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwebes, het is ook een heftig proces hoor, en je gaat jezelf nog wel vaker keihard tegen komen.

Fijn dat het zo goed gaat verder!



Hier gaat het ook wel, weer heel bewust met mijn eten bezig.

Een goeie diëtiste helaas ngo niet gevonden dus ik ben zelf maar weer bezig met registreren via de app.

De balans is lastig te vinden, hoe eet je gezond en caloriearm zonder daar in door te slaan.

Ik bedoel, ik zit vandaag op nog geen 1100 kcal en dat is misschien ook wel weer erg weinig...



Nou ja, het komt wel goed, ik ben iig goed en bewust bezig, nu hopelijk mijn gewicht weer naar beneden ook.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Na al mijn gezeik hier de afgelopen tijd wil ik toch even melden dat ik vanavond 20 minuten achter elkaar hardgelopen heb.

2,4 kilometer. Kan het eigenlijk zelf nog niet geloven dat ik ruim 2 km kan RENNEN.

Ik bedoel, ik heb van mijn levensdagen op school nog nooit een 6-minutenloop uitgelopen. Laat staan de Coopertest.

Nooit langer kunnen rennen dan wat, 100 meter, 200 als er een bloeddorstige weerwolf achter me aan zat misschien.



En nu loop ik gewoon ruim 2 km



668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 04 januari 2017 @ 20:59:

Na al mijn gezeik hier de afgelopen tijd wil ik toch even melden dat ik vanavond 20 minuten achter elkaar hardgelopen heb.

2,4 kilometer. Kan het eigenlijk zelf nog niet geloven dat ik ruim 2 km kan RENNEN.

Ik bedoel, ik heb van mijn levensdagen op school nog nooit een 6-minutenloop uitgelopen. Laat staan de Coopertest.

Nooit langer kunnen rennen dan wat, 100 meter, 200 als er een bloeddorstige weerwolf achter me aan zat misschien.



En nu loop ik gewoon ruim 2 km



Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
goed zeg!
quote:Marels schreef op 04 januari 2017 @ 20:59:

Na al mijn gezeik hier de afgelopen tijd wil ik toch even melden dat ik vanavond 20 minuten achter elkaar hardgelopen heb.

2,4 kilometer. Kan het eigenlijk zelf nog niet geloven dat ik ruim 2 km kan RENNEN.

Ik bedoel, ik heb van mijn levensdagen op school nog nooit een 6-minutenloop uitgelopen. Laat staan de Coopertest.

Nooit langer kunnen rennen dan wat, 100 meter, 200 als er een bloeddorstige weerwolf achter me aan zat misschien.



En nu loop ik gewoon ruim 2 km



Wat fijn Marels! Ik vind het zo leuk om te lezen, dat meen ik echt. Heb je toch maar mooi gedaan!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik word blij van jullie cheers



Wie weet ga ik het nog redden joh om die 5 km te lopen
668, the neighbour of the Beast
Natuurlijk ga je dat redden Marels. Waar een wil is, is een weg. Jij bent al zover gekomen, die 5 ga je gewoon halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me alleen af of ik 5 km op de loopband een doel vind of dat ik echt een 5 km wedstrijd wil lopen
668, the neighbour of the Beast
Uit ervaring weet ik dat een wedstrijd veel leuker is. Aanmoedigend publiek, sfeer, etc. Zo voorbij!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 05 januari 2017 @ 21:12:

Ik vraag me alleen af of ik 5 km op de loopband een doel vind of dat ik echt een 5 km wedstrijd wil lopen



Wel een leuk streven.

Ik heb altijd begrepen dat buiten lopen anders (leuker) is dan op een loopband



Ik zit er ook aan te denken om te gaan doen, maar ik durf nog niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Waar vinden jullie overigens sportkleding in grote maten? Wehkamp heeft wel wat, maar niet echt veel. Verder zou ik geen idee hebben waar ik het zou kunnen vinden.



Ik zocht ook een afritsbroek in grote maat, maar die zoektocht heb ik al helemaal opgegeven :(
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria, bij een winkel waar ik geregeld kom hadden ze laatst een hele collectie. Niet echt goedkoop, maar wel mooi. Ze heeft ook een webshop.

http://annes-fashion.com/

En ulla popken heeft ook wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Wow Marels respect!



Zanahoria, Aldi heeft een paar keer per jaar sportcapri's en t-shirts in grote maten.



Ik ben inmiddels 3.1 kilo afgevallen sinds 27 december. Geeft me wel moed dat het lukt ondanks de apneu en niet kunnen sporten (pijn enkel en zware griep sinds zondag). Dus puur op het volgen van het eetschema van de dietiste. Weeg nu 110 rond.
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht zelfs toen ik nog op mijn zwaarst was gewoon sportkleding bij de Perry Sport eigenlijk...

Tegenwoordig een gewone L en die koop ik waar ik ze het goedkoopste kan vinden, ik heb het liefst Nike geloof ik.



Over dat hardlopen;

Ik ben inderdaad een beetje bang om de overstap naar buiten te maken...

Heb eens van iemand gehoord dat je dat pas moet doen als het weer wat warmer wordt, omdat de overstap voor je longen te groot is als ik nu ineens volop ga hardlopen in de kou. Geen idee of het waar is.



Heb nu een rondje uitgezocht van ruim 2 km, dus waarvan ik weet dat ik het moet kunnen rennen, dus ik ga het zo maar proberen. Ben heel bang dat het lopen buiten me zwaarder gaat vallen dan binnen dus dat ik het dan weer een tegenvaller is, ik weer gedesillusioneerd raak en die 5 km wedstrijd er nooit gaat komen

Ben dus even aan het kijken hoe ik het het beste aan kan pakken.



Ik was vorig jaar natuurlijk ook bezig, en buiten, en toen kwam ik eigenlijk geen zak verder. Nu weet ik gelukkig dat ik veel meer kan en als ik bijna 2,5 km kan lopen al wéét ik dat die 5 km ook haalbaar moet zijn op termijn... Wil het nu alleen echt goed aanpakken zodat ik niet tegen problemen aanloop en die 5 km me zéker gaat lukken.

Tips zijn dus best welkom
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Een van de dingen waar ik trouwens tegenaan liep is dat ik vind dat ik op de loopband veel beter bij kan houden hoe lang ik al loop, dus hoe lang ik nog moet.

Dat ga ik dus proberen op te lossen door een vast rondje in te plannen dat ik ken en waarvan ik weet hoeveel km ik gelopen heb als ik klaar ben. Hopelijk geeft dat ook een goed idee van hoe ver ik nog moet...



Iemand trouwens een goede suggestie van een hardloop-app ofzo?

Ik werk overigens al met een Samsung Gear S2 en dus met die app van Samsung ook, dus misschien zijn er dingen die daar mee werken ofzo?

Gewoon een app die tijd en afstand meet ben ik ook al heel blij mee
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hey Marels, wat goed dat je nu toch ook aan het hardlopen bent! Super knap van je zeg! Ik heb toevallig gisteren de laatste les van keep running afgerond, ben nog steeds stomverbaasd dat ik het kan. Ik was altijd het a-sportieve type dat als laatste gekozen werd bij gym en kijk me nu...



Ik vind trouwens buiten zoveel fijner dan binnen lopen. Je kunt je tempo aanpassen als het nodig is, je kunt de natuur bekijken, je bent lekker buiten en kunt steeds nieuwe routes zoeken. Ik heb runkeeper en die houdt bij hoe lang je loopt, hoe ver, hoe snel, etc.
Alle reacties Link kopieren
Marels je doet het super! Mijn vriend gebruikt runtastic, misschien is dat iets voor jou? Ik ga volgende week starten op de sportschool,een Groupon voor drie maanden bij een damessportschool in de buurt. Ik heb er niets mee, maar ik wil het proberen, hoop eigenlijk dat het verslavend werkt.

Ik sport altijd thuis, maar nu het druk is op mijn werk en ik hier halverwege een verbouwing zit, merk ik dat de discipline eruit is. Ik fiets en loop, maar echt sporten is nu vaak maar een keer per week. Dat moet beter dus
buiten lopen is zwaarder dan binnen omdat je buiten de weerstand hebt van de straat en de wind enz enz. En vooral met dit weer zou ik het nog even uitstellen tot in de lente

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven