Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
21-02-2018 20:32
Fiddly en Ibi, hoe is het vandaag gegaan? Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Morgen mag ik...
Sterkte alvast voor morgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes eenhoorn! Ik vertel later, nu geen puf maar wilde je even laten weten dat ik aan je denk.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Lief, bedankt Fiddly en Solomio.

Ben nu aan het wachten, ben als 4e aan de beurt.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ook voor mij zit het erop.
Alles is goed gegaan en ik vind het mobiliseren niet tegenvallen.
Ik heb wel veel last van maagpijn, opboeren en een brok in mijn keel.
Herkenbaar voor anderen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, heel herkenbaar.. En dan is mijn operatie al 4jr geleden maar kan me t gevoel nog steeds voor de geest halen
Alle reacties Link kopieren
Fijn Obelix. Nou Ja, niet fijn natuurlijk, maar fijn te weten dat ik niet de enige ben.

Weet je nog hoelang dit duurde?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar eekhoorn. Ik heb bij elke slok of hap ook dat het direct voelt alsof er een baksteen onder mijn borsten zit. Heel zwaar gevoel. Heb ook nog erg veel pijn, heb extra oxycodon meegekregen naar huis. Hoe is het met jou en met ibi?
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij na 1 nacht naar huis gegaan?
Ik zit nu aan mijn 2e eetmoment, maar ieder minuscuul hapje geeft zoveel pijn dat ik er gewoon tegenop zie om te eten of drinken.
Heb vanochtend rond 11 uur nog Tramadol gehad, maar merk weinig verschil.
Zal toch tijd nodig hebben, maar wat zou het fijn zijn als we een tijdje verder waren hè!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren weer thuis gekomen. Maar heb al ruim 24 uur niks gegeten en max 2 glazen siroop gedronken. Ik heb veel pijn en ben erg bang voor nog meer pijn als ik wat eet of meer drink.

Heb aan huisarts gevraagd voor meer tramadol om het weekend door te komen. Heb er nu nog 4.

Beterschap voor jullie, over 2 weken zijn we weer een stuk verder in het traject.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
23-02-2018 06:46
Goedemorgen, ook voor mij zit het erop.
Alles is goed gegaan en ik vind het mobiliseren niet tegenvallen.
Ik heb wel veel last van maagpijn, opboeren en een brok in mijn keel.
Herkenbaar voor anderen?
Ik had rekening gehouden met pijn aan de operatiewondjes, maar ik had niet bedacht dat ieder slokje en hapje pijn in mijn maag zou doen. Duurde maar een paar dagen trouwens, maar ik vond het zo suf dat ik dat van tevoren niet bedacht had.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Oei Ibi, goed blijven eten en drinken is natuurlijk wel belangrijk. Maar ik snap het wel hoor.

Jij hebt het dus ook gehad Solomio.

Weet je wat ik echt heel verontrustend vind...ik keek zo uit naar geen honger meer hebben. 24 uur geleden ben ik geopereerd en nu heb ik alweer honger!!
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
23-02-2018 15:21
Oei Ibi, goed blijven eten en drinken is natuurlijk wel belangrijk. Maar ik snap het wel hoor.

Jij hebt het dus ook gehad Solomio.

Weet je wat ik echt heel verontrustend vind...ik keek zo uit naar geen honger meer hebben. 24 uur geleden ben ik geopereerd en nu heb ik alweer honger!!
De honger is bij mij wel een half jaar weg geweest, dat vond ik idd heel fijn.
Snap dat je baalt dat je nu alweer honger hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat alles goed is gegaan met de operaties. Dat zware gevoel is wel herkenbaar, al had ik er niet veel last van. Vooral water viel en valt nog steeds heel zwaar. Ik drink vooral veel thee. Ik had na een dag of 5 dat het drinken gewoon weer normaal ging. @eenhoornn: je hebt nu natuurlijk ook echt heel miniscuul of zelfs niks gegeten. De avond na de operatie gingen ze nasi eten in t ziekenhuis , terwijl ik aan de water zat. Nou toen had ik ook wel trek hoor. Nu 3 weken na ok heb ik tussen mijn maaltijden door echt geen honger.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jouw reactie, Druifje!

Ibi en Fiddly, hoe is het met jullie?

Ik vind het eten en drinken nog zo moeizaam gaan, ben ook erg misselijk.
Hoop zo dat ik niet hoef te braken, want dat lijkt me erg pijnlijk.
Moeten jullie braken?
En al ontlasting gehad na de operatie?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jouw reactie, Druifje!

Ibi en Fiddly, hoe is het met jullie?

Ik vind het eten en drinken nog zo moeizaam gaan, ben ook erg misselijk.
Hoop zo dat ik niet hoef te braken, want dat lijkt me erg pijnlijk.
Moeten jullie braken?
En al ontlasting gehad na de operatie?
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi. Ik heb veel pijn gehad dus daarom niet actief geweest hier. Vind het nog steeds lastig mijn hoofd erbij te houden maar ga een poging doen.

Eenhoorn: ik ben idd na 1 nacht al naar huis gegaan, dat is de standaard procedure bij mijn ziekenhuis. Ik ben wel naar huis gegaan met extra pijnstillers en deze gebruik ik nog steeds, maar wel minder gelukkig.

Solomio: wat jij zegt herken ik. Ik had me soort van voorbereid op pijn, maar stom genoeg niet bij nagedacht dat elke slok en hap ook pijnlijk zou zijn. Dat viel me aardig rauw op mijn dak.

Verder gaat het hier redelijk. Ik voel me eigenlijk heel erg aan mijn lot overgelaten. Na de operatie heb ik de chirurg niet gesproken, terwijl ik wel wat vragen had. Verder heb ik ook geen diëtiste gesproken of wat dan ook. Er is even een arts langs geweest om de wondjes te beoordelen (duurde 20sec en was geen mogelijkheid tot vragen stellen) en af en toe flikkerde een verpleegkundige wat paracetamol op mijn nachtkastje. Ik voel me echt heel eenzaam.

Ik eet en drink wel wat, maar geen idee of ik het goed doe. Ik doe eigenlijk maar wat. Ik heb hierover helemaal geen voorlichting gekregen van het ziekenhuis en dus heb ik geen idee wat ik moet doen. Ik zit nu aan bijna een liter vocht aan drinken per dag en eten doe ik vloeibaar. Niet veel, hooguit twee theelepeltjes per maaltijd.

Verder ben ik hartstikke emotioneel onder alles. Oh eenhoorn je vroeg of ik al had gepoept. Dat heb ik net gedaan, het was keihard en echt een hel maar het is er uit!!!!

Genoeg over mij, hoe is het met jullie?
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Weer een korte reactie van mij.

Ik bleef pijnklachten houden. Gisteren de HAP gebeld voor overleg. Moest langskomen.
Daar doorverwezen naar de internist op verdenking van longembolie (al eens eerder gehad) en na verder onderzoek ben ik direct opgenomen.

Vermoedelijk is het toch "gewoon" gas of naweeen van de operatie maar moet een scan krijgen vanmorgen om een longembolie uit te sluiten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Bah Ieb, maar goed dat je in het zkhs bent.
Hopelijk geen longembolie.
Sterkte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sterkte ibi!!
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu, Ibi?

Ik reageer later inhoudelijk, maar is dit gevoel herkenbaar: waar ben ik in godsnaam aan begonnen?? Dit komt nooit meer goed!!
Alle reacties Link kopieren
@ Eenhoorn, dat gevoel is heel herkenbaar en gaat ook over. Over een week zul je er al heeeeel anders bij zitten!

@Ibi, dat klinkt niet tof, hopen dat het meevalt!
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
25-02-2018 18:37
Hoe is het nu, Ibi?

Ik reageer later inhoudelijk, maar is dit gevoel herkenbaar: waar ben ik in godsnaam aan begonnen?? Dit komt nooit meer goed!!
Voor mij niet herkenbaar. Vanaf het eerste moment was ik er blij mee.

Ik weet niet of je al eerder ooit geopereerd bent? Dat scheelt namelijk denk ik wel. Ik had daardoor al eerder ervaren dat de eerste dagen heel erg lijken, maar je daarna meestal snel opknapt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Eenhoornn: heel herkenbaar. Pfoe.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ik had daar vooral de eerste 2dgn last van, gas zat heel erg dwars. Daarna ging t eigenlijk alsmaar beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik had daar vooral de eerste 2dgn last van, gas zat heel erg dwars. Daarna ging t eigenlijk alsmaar beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven