Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!

Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!

Ik heb geen fiets meer, dus ik doe sinds maandag alles lopend behalve de stukjes met de trein. Ik zit al op 45km deze week :O Is heel goed voor mijn conditie, maar ik krijg er wel honger van. Ik eet veel te weinig en vind het echt moeilijk om meer te eten, ik begrijp niet zo waarom. Want ik ben normaal iemand die 's avonds 2 of zelfs 3x opschept.

Ik heb jarenlang een blessure gehad van het hardlopen waardoor ik nooit lang of snel kon lopen. Dat ik nu zonder nadenken zo'n stuk kan lopen vind ik zo fijn en zo bevrijdend! Ik had nooit gedacht dat ik dat weer pijnloos zou kunnen.
Oh en bij de zeeman heb ik een heel leuke roze yogamat gekocht voor maar 4 euro! Ze hebben ook andere kleurtjes!

MevrouwStippel: ik vind dat je echt al op de goede weg bent hoor! Knap dat je nu gezonder eet en minder wijn drinkt. En ik denk dat de meeste mensen het moeilijk vinden om 's avonds niet nog iets zoets of zouts te nemen. Ik zelf vind dat in elk geval ook het moeilijkste moment!

En wees inderdaad ook lief voor jezelf! Als sporten te veel energie kost, is wandelen of fietsen dan een idee? Lekker in de buitenlucht en is ook goed om wat vitamine d binnen te krijgen nu de zon schijnt.

Valeriaansnoepje heeft zo'n acticity tracker nu echt meerwaarde? Ik heb er wel eens over na gedacht, maar vind ze vrij duur en eigenlijk kun je er niet zoveel mee. Of vergis ik me daarin?

En inderdaad no pain no gaan :p Ik heb zelf een tijd aan krachttraining gedaan en vond het ook altijd wel leuk als ik weer een hoger gewicht kon. Zo trots was ik dan! Je bent goed bezig!

Noukaa! Wat goed dat je ook lopend naar je werk gaat! Mag ik vragen wat je doet gezien de opvallende werktijden? En loop je ook weer naar huis? Ik werk vaak tot na 12 en ik vind het wel een hele kluif om dan nog naar huis te lopen. Overdag heb ik er geen problemen mee, maar 's nachts ben ik moe en wil ik naar huis :p
Hooooiiii, hier ben ik ook weer eens. Ik lees wel vaak bij, vooral 's avonds laat in bed nog even. Reageren via iPad vind ik niet zo fijn, dus dan blijft het bij meelezen. Januari is altijd drukker dan ik denk, geloof ik. Sporten moet ik echt inplannen en zoals vandaag combineren met iets anders. We gaan vanmiddag naar een stad verderop. Ik ga terug op de (race)fiets, 25-30km. Als ik dat niet doe, dan kom ik er vandaag niet meer aan toe. Morgen zit ook al vol met afspraken, dus dan lukt sporten ook niet echt.

Qua eten gaat het goed. We houden ons goed aan het weekmenu en we hebben weinig snaaigoed in huis. Dat helpt
Ik heb een activitytracker op mijn telefoon. Ik neem dat elke keer aan ter kennisgeving. Ik kan ook over een week/maand terugkijken of ik dagelijks aan mijn gestelde stappendoel ben gekomen (8000 per/dag). Het lukt me vaak niet. Een dag werken (voornamelijk zittend beroep), naar huis in de auto, hond uitlaten, kind ophalen, eten, kind naar bed en dan plof ik om half 8 op de bank. Op zo'n dag lukt het me niet om op de 8000 stappen te komen.

Op vrije dagen zie ik dat er met gemak aan kom en soms het dubbele haal.
quote:lunaleeflang schreef op 21 januari 2017 @ 10:15:

[...]

Valeriaansnoepje heeft zo'n acticity tracker nu echt meerwaarde? Ik heb er wel eens over na gedacht, maar vind ze vrij duur en eigenlijk kun je er niet zoveel mee. Of vergis ik me daarin?

En inderdaad no pain no gaan :p Ik heb zelf een tijd aan krachttraining gedaan en vond het ook altijd wel leuk als ik weer een hoger gewicht kon. Zo trots was ik dan! Je bent goed bezig!

[...]

Eerlijk gezegd heb ik die van mij meer voor de mooi en om het "hebben"

Ik vind het ook gewoon leuk om te zien hoeveel ik ongeveer heb geslapen en gelopen. Helaas kan ik er geen bodypump mee bijhouden, die sport "kent" mijn tracker niet, dus daarvoor is 'ie vrij waardeloos maar spinning (nou ja, fietsen) kent 'ie gelukkig wel.
Ik heb voor dit weekend toch ook een fles witte wijn gehaald. En ik ben gisteravond alvast gezwicht voor een halve zak chips.

Ach ja, kan gebeuren en ik heb ervan genoten. Ik was gisteren op de fiets naar mijn werk, twintig kilometer heen en weer. Wel met een ebike maar toch een beetje beweging en een hoop frisse lucht te pakken. In de winter ga ik meestal met de trein naar mijn werk.

Ik heb gisteravond een boerenkool bonenstoof met braadworst gemaakt. Recept stond in de Allerhande. In het kader van minder vlees eten heb ik maar twee braadworsten gebruikt voor ons viertjes.

Luna wat goed dat je zoveel gewandeld hebt. Dat is echt veel qua afstand.

Idris ik schrijf ook niet supervaak. Vind het met mijn mobiel niet fijn typen.
Hoi dames, hier een mega drukke week gehad maar ik ben er weer. Sorry als ik niet iedereen beantwoord.

Luna, FitBit heeft ook een app. Voor als je het eens wil proberen. Man heeft zo'n Fit Bit bandje maar hij vind het ook geen meerwaarde hebben. Hij gebruikt 'em alleen als stille wekker en vind het interessant om zijn slaappatroon te bekijken (die met een baby natuurlijk niet normaal is ). Het weerhoud mij er daarom ook van er eentje te kopen.

Wat fijn dat je zo veel hebt kunnen lopen zonder pijn! Dat moet inderdaad een heel vrij gevoel zijn.

Stippel, de boog kan niet altijd gespannen zijn he. Minder drinken en minder snoepen is al een stap. Het hoeft niet allemaal cold-turkey en geweldig te gaan he. Geef jezelf de tijd!

Moon, ben je al wat meer opgeknapt?

Nou, zoals ik al zei: drukke week geweest. Baby ziek en dat was weer intens, ook door de gebroken nachten (waar ik dus echt niet goed in ben ). Donderdag ging het gelukkig al veel beter en heb ik mentaal ook bij kunnen tanken. Wel heel veel in huis kunnen doen, echt veel grote klussen opgepakt. Dat geeft een fijn leeg gevoel in mijn hoofd en ben er heel blij mee. Dit weekend is rustig, voor het eerst in maanden, dus pakken we nog wat klusjes aan dit weekend.

De yoga gaat vooralsnog steady, al merk ik dat er gezonde tegenzin is gekomen. Ik ben zoekende naar mijn motivatie en het lukt aardig, door mezelf te zeggen dat ik dit voor mijn gezondheid doe en ik herinner mezelf aan de voordelen die ik al ervaar (betere slaap, diepere ademhaling, betere houding, voel me al sterker worden). Maar heel trouw die 30 minuten volmaken doe ik niet iedere dag meer. 20 minuten is nu de standaard geworden. Na deze maand ga ik meer op zoek naar yoga wat op dat moment van de dag bij me past. Dus rustige yoga als ik me niet zo fit voel, bij meer energie lekker er tegenaan. Merk dat de 31 dagen steeds een ander thema hebben, maar dus niet bij me passen altijd.

Eten gaat al beter, gisteren de draad opgepakt. We hebben ook geen zoetigheid meer in huis en op het werk zeg ik gemakkelijker nee. Dus nu de yoga wat aanscherpen, misschien val ik dan ook wat af.
Ik had beter heen kunnen fietsen! Ik had nu tegenwind

De yoga! Dat had ik ook willen doen, maar ik ben 's avonds zo moe dat ik de 22u vaak niet eens haal. Ben je nog niks afgevallen, Fleet?
Fleet, grappig dat jouw man ook een tracker heeft. Ik heb mijn stille wekker maar uitgezet, je kon alleen kiezen uit de opties "nooit" en "alle dagen". Er was geen doordeweeks optie, dus werd ik ook in het weekend wakker "getrild" om 7:00 uur. Goed voor het ritme, iedere dag op dezelfde tijd naar bed en opstaan zijn gezond, maar minder goed voor mijn humeur

[Weggehaald en in het autisme-topic gezet omdat het daar beter past]
Ik haal tien uur ook vaak niet hoor Idris. Heb me ook gewenning gemaakt om de kinderen op bed te doen, gemakkelijke broek aan te trekken en dan direct te beginnen. Als ik even ga zitten komt het er dus niet meer van.

Nee, nog niets afgevallen. Maar ik heb ook flink gesnoept en gegeten de afgelopen weken. Vind het vaak moeilijk na de feestdagen weer direct goed te beginnen omdat ik in de eerste week van januari twee verjaardagen (waaronder die van mijn man) heb van close familie. Maar de taart is op, de hapjes en de frisdrank die over is heb ik in de kast gezet in plaats van de koelkast. Frisdrank trekt me eigenlijk niet, maar als ik het thuis koel heb staan is het altijd aantrekkelijker dan water.
Ik drink eigenlijk nooit frisdrank. Heel soms neem ik een cola Light, maar ik ga er zo van boeren Not so charming, zeg maar.

Ik merk aan mezelf dat ik verkeerde keuzes maak om maar af te vallen, zeker nu het afvallen heel goed gaat. Zo heb ik vanmiddag wel een stevige lunch op, maar een soepje als avondmaaltijd, omdat ik op visite wat kaas en worst heb gegeten. Het klinkt niet zo dramatisch, maar ik weet van mezelf dat ik ook kan doorslaan daarin (maaltijden overslaan ten behoeve van een taartje, bijvoorbeeld). Ik moet mezelf dus wel even in de gaten houden en het fitter worden weer als goal hebben en niet het afvallen an sich.
quote:Idris schreef op 21 januari 2017 @ 18:42:

Ik drink eigenlijk nooit frisdrank. Heel soms neem ik een cola Light, maar ik ga er zo van boeren Not so charming, zeg maar.

Ik merk aan mezelf dat ik verkeerde keuzes maak om maar af te vallen, zeker nu het afvallen heel goed gaat. Zo heb ik vanmiddag wel een stevige lunch op, maar een soepje als avondmaaltijd, omdat ik op visite wat kaas en worst heb gegeten. Het klinkt niet zo dramatisch, maar ik weet van mezelf dat ik ook kan doorslaan daarin (maaltijden overslaan ten behoeve van een taartje, bijvoorbeeld). Ik moet mezelf dus wel even in de gaten houden en het fitter worden weer als goal hebben en niet het afvallen an sich.Maar heb je dan geen honger? Ik zou nu niet kunnen leven op een taartje ipv lunch, ontbijt of avondeten. Tenminste, ik stel me een taartje voor dat op een gebaksbordje past, geen taartje dat een ontbijtbord in beslag neemt.
Dan doe ik een Fajah'tje, Valeriaansnoepje. Hongergevoel negeren. En ja, dat zijn dus gewone gebakjes, die op een gebaksbordje passen Maar ik kan ook de andere kant doorslaan: dan op een verjaardag een taartje nemen en dan toch 's avonds ook nog patat en een snack, en nog een... Kortom: ik moet er een balans in zien te vinden. Ik vond het vandaag met een soepje dus best goed gaan.
Alle reacties Link kopieren
@lunaleeflang; ik ben chefkok in een grandcafe vandaar de lange werkdagen. Loop vaak ook terug naar huis idd maar soms word ik opgehaald. Vanaf april ga ik in ieder geval fietsend want ga verhuizen.

Heb jullie verhaaltjes bijgelezen! Wilde even snel reageren en ga naar bed. Ik kom morgen weer even terug hier!
quote:Idris schreef op 21 januari 2017 @ 22:06:

Dan doe ik een Fajah'tje, Valeriaansnoepje. Hongergevoel negeren. En ja, dat zijn dus gewone gebakjes, die op een gebaksbordje passen Maar ik kan ook de andere kant doorslaan: dan op een verjaardag een taartje nemen en dan toch 's avonds ook nog patat en een snack, en nog een... Kortom: ik moet er een balans in zien te vinden. Ik vond het vandaag met een soepje dus best goed gaan.Ik moest even nadenken wie Fajah was, maar ik denk dat ik het al weet. Dat is de schrijfster van Killerbody, die nu steeds minder eet, toch?
Hey ladies, ik had een paar lange dagen donderdag/vrijdag en was gisteren erg moe, daarom is schrijven er niet van gekomen. Op het werk wil ik niet op Viva, de mensen achter mij kijken namelijk zo op mijn scherm.

Wat Fajah betreft vind ik het dubbel. Vind dat ze er in haar gezicht niet ongezond uitziet... wat je eigenlijk wel zou verwachten met weinig eten en zo veel sporten.

Fleet, ben je n beetje bijgekomen dit weekend?

Ik heb vandaag weer hardgelopen, les 12. t Kostte niet echt moeite, gelukkig. Morgen ben ik vrij, als ik geen spierpijn heb kan ik dan nog wel een les lopen.

Verder wil ik even gaan zitten voor mijn financien, heb wat automatische betalingen lopen die ik wil opzeggen. Ik zet het hier maar even neer, stok achter de deur voor mezelf
Je kunt méér.
Change of plans: Er kan geschaatst worden bij mijn ouders in het dorp. Hier in de wijk ziet het ijs er heel slecht uit dus ik kon me gisteren nauwelijks voorstellen dat er in de buurt geschaatst wordt. Maar wel dus. Dan ga ik straks even die kant op.

Haalde enthousiast de koffer van zolder waar ik 'altijd' mijn schaatsen in bewaar. Maarja, jaren niet geschaatst, tussendoor nog verhuisd, de koffer was gevuld met kerstspullen...

Gelukkig was er een doos waar netjes op stond wat erin zit: Een heleboek spullen waaronder mijn schaatsen
Je kunt méér.
Moon, goede stimulans ook voor mij, wij zijn ook bezig met het beter beheren van ons budget. Hier ook een paar incasso's die weg moeten, maar dat moet even wachten. Heb wel een H&M - stop voor mijzelf gesteld, als ik iets nodig heb voor de kinderen is het snel en gemakkelijk bestellen, maar merkte dat ik te gemakkelijk van alles in het wagentje gooide en uiteindelijk schrok van de rekening. Op dat moment denk ik dan: oké, maar dan komt de rekening binnen en komt het eigenlijk niet zo lekker uit.

Wij gaan woensdag schaatsen, dochter en ik. Maar op onze schoenen, schijnt voor de kleutervoetjes beter te zijn. Leuk dat je gaat schaatsen!

Het gaat al beter, heb eigenlijk te veel gedaan dit weekend maar het opruimen verliep goed dus ben doorgegaan. Het levert wel wat op deze week want de schoonmaakster komt morgen. Dan doe ik woensdag beneden poetsen en dan is het weer sinds tijden helemaal bij en heb ik er op de was na geen omkijken meer naar.

Yoga gaat ook weer goed, heb weer de motivatie gevonden om er voor te gaan. Nog maar tien dagen en heb ik de maand volgemaakt. Maar eens uitkijken naar een mooie yoga broek. Eten gaat ook al beter, vandaag weer op mijn werk dus routinematig en dan gaat het wel goed. Voor vanavond vegan linzensoep. Voor februari zit ik er aan te denken groene smoothies voor het ontbijt te drinken. Heb nu 's ochtends meer tijd dus dat moet wel lukken.
Lekker, linzensoep! Ik had het gisteren.

Ik kwam rond half 12 bij de plek waar geschaatst kan worden. Maar er was niemand... dat vind ik dan te riskant. Stel dat er iets gebeurt, dan kan niemand je helpen. Half uurtje terug nog even gaan kijken... twee pubers aan het schaatsen. Dat vind ik nog steeds te rustig, en wat als ze naar huis gaan...?

Om half 3 gaan de scholen hier uit. Dan probeer ik het nog één keer.
Je kunt méér.
Ok heb wat betalingen opgezegd. Wel superlui met zo'n service die een paar euro per ding kost. Maar anders blijft het steeds liggen, printer doet het niet, enveloppen op, bladiebla. Beter dat ik nu ff paar euro per ding betaal dan dat t ongemerkt weer een maand doorloopt.

Straks nog één keer kijken bij het ijs, en als het nu drukker is: Schaatsen! Heb in ieder geval al aardig wat kilometers gefietst zo
Je kunt méér.
Dat is ook wat waard Moon! Is het 'em nog geworden? Maar ik begrijp dus dat het gewoon natuurijs is? Dat hoor je ook niet veel meer. Tof zeg.

Ben echt met enthousiasme af aan het tellen, nog maar 9 dagen yoga en heb ik gewoon een maand lang iedere dag yoga gedaan. Begin het heel knap van mezelf te vinden (ik maak ook niet snel iets af ). Heb nu echt het voornemen naar de drie maanden te gaan, lijkt me zo'n kick als je dat gedaan hebt!

De soep was lekker, beetje aan de dunne kant maar zonder bouillon ook erg lekker (zodat mijn jongste ook mee kon eten). Zit nu aan een beker warme melk met een lepeltje honing. Lekker ontspannend na de yoga.

Volgende maand gaat man met me mee doen met de smoothie-challenge. Iedere dag ontbijten met een smoothie. Zit nu Pinterest af te struinen voor lekkere recepten.
Echt goed dat je het volhoudt Fleet! Thuis is het nog makkelijker om te denken 'toch maar niet'. Niemand spreekt je er op aan als je het niet doet (behalve wij misschien )

Ja er was een plek met natuurijs waar gisteren flink geschaatst is. Maar ik heb het vandaag drie keer 'geprobeerd', tevergeefs. Eerste keer dat ik ging kijken zag het ijs er nog goed uit maar schaatste er verder niemand. Tweede keer schaatsten er dus maar twee mensen (terwijl het een stuk water is met allemaal punten zeg maar, je overziet niet in één keer alles) en toen ik halverwege de middag nog een keer ging kijken lag er al een laag water op het ijs... We kunnen iig niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb

Lekker hoor smoothies! Nam ze een tijdje mee naar het werk maar de gewoonte is er weer een beetje af. binnenkort maar weer invoeren (genoeg groente en fruit in huis en iets vroeger opstaan, dus)
Je kunt méér.
Hallo allemaal,

Qua eten en drinken ben ik goed bezig. Wel wat lekkers gehad maar niet overdreven. Vanochtend op de weegschaal was ik 8 ons minder dan afgelopen week.

Gisteren heb ik havermoutkoekjes gebakken. Een gezonde versie. Gezoet met 3 appels en 1 banaan. Dochter vind ze ook lekker.

Qua psyche gaat het niet lekker. Ik voel me alweer een paar dagen minder. En toen een collega op het werk aan me vroeg hoe het ging ben ik in huilen uit gebarsten. Daarna in overleg naar huis gegaan. Ik moest maar even iets gaan doen wat goed voor me was. Series kijken of wandelen met de hond. Ik haat het dat ik me zo labiel voel en om de haverklap in huilen uitbarst. Man was vrij dus we zijn samen met de hond gaan wandelen. Dat helpt altijd even in de natuur zijn. Daarna met een kop thee op bed forummen. En zo ga ik naar beneden om eten te maken. Het geeft me voldoening om iets gezonds en voedzaams op tafel te zetten.
@MevrouwStippel (Ik schreef bijna MevrouwSmoothie vanwege de post van Moon-Alisa ) wat vervelend dat je je psychisch niet zo goed voelt. Maar een paar keer in huilen uitbarsten maakt je toch niet labiel? Ik hoop dat je inderdaad voldoening uit je voedzame maaltijd hebt gehaald.

Weet iemand of het eigenlijk "zin" heeft om de dag vóór een operatie te gaan sporten? Is het misschien zelfs slecht, i.v.m.spierherstel en m'n lichaam dat van de (volledige) narcose aan het herstellen is? Het zou jammer zijn als het slecht is, want ik ben best wel nerveus en zoveel mogelijk m'n ritme behouden helpt daarbij.
Ah Stippel, dat is niet fijn. Hoe gaat het vandaag? Kun je op dagelijkse basis iets doen wat je mentale batterij wat voller maakt?

Moon, je hebt het zéker geprobeerd! Het fietsen doet ook al wat, toch?

Valariaan, anders doe je iets lichts, zoals yoga of een lange wandeling als je twijfelt? Ik denk dat het niet een goed idee is om je volledig af te beulen in de sportschool. Je lijf heeft die energie wel nodig, denk ik. Ik ben geen expert maar dat zegt mijn onderbuikgevoel. Heel veel sterkte!

Hier een goede dag, maar druk! Ik zit voor het eerst in 7 uur even rustig op mijn kont. Ik ga de yoga doen voor de bedtijd van de oudste, denk niet dat ik het red als ik bij haar even kom liggen bij het slapengaan (lees: ik val dan zeker in slaap). Man is ook laat thuis dus alles is voor mijn rekening vandaag. Mag hij de nachtdienst doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven