Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!

Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!

Trouwens, applaus voor iedereen die meeschrijft: jullie voornemen is al één maand gelukt!
De sollicitatie ging heel goed, ze gaven me meteen een groot glas water en waren ook geïnteresseerd in wat voor operatie ik dan had gehad.

Alleen hebben ze iemand aangenomen die dezelfde functie had gedaan (maar dan bij een ander bedrijf) terwijl ik dat niet had. Ze hebben wel getwijfeld, en dat geloof ik ook wel. Dus niet dat het zo'n standaardsmoesje was ofzo.

Nu denk ik erover om, als het tenminste "mag" van m'n logopediste, na de revalidatie bij een callcenter te gaan werken. Dat werk heb ik eerder gedaan en vond ik heel leuk. Ondanks dat ik regelmatig kwade en dreigende mensen aan de telefoon had
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 01 februari 2017 @ 19:05:

Trouwens, applaus voor iedereen die meeschrijft: jullie voornemen is al één maand gelukt! Ha, dat is ook zo Goed om bij stil te staan!
quote:fiool schreef op 01 februari 2017 @ 19:49:

[...]

Ha, dat is ook zo Goed om bij stil te staan!Jeeej ik sport al een maand!
Dat is toch wel eerlijk van ze Valeriaan. Toch fijn dat het zo goed is gegaan.

Zeker goed om bij te staan Fiool, als je hoort dat de meeste goede voornemens al na een week sneuvelen. Dan is een maand toch al best wat!

Stippel, hoe gaat het met jou nu? Al beter?

Ik heb gisteren mijn challenge afgerond! Als afsluiter een fijne yoga les gehad zonder uitleg, was yoga op muziek en de lerares volgen. Dat ging me best goed af, al zeg ik het zelf. Vandaag weer verder voor nog eens twee maanden, al eindig ik deze week met rustige, lichte yoga. Want ik merk toch wel dat het mijn lijf wat heeft gevraagd, heb de laatste week vaker spierpijn gehad. Wil maandag dan weer beginnen met het betere werk. Nu meer stretchen en meditatie.

Vandaag ook weer een smoothie gedronken, geen groene smoothie want cacao met frambozen vond ik niet je van het. Morgen moet ik weer in de supermarkt zijn en hopelijk hebben ze dan weer bramen of bosvruchten. Smaakt het net wat beter mee. Vandaag een smoothie van yoghurt, frambozen, aardbeien, banaan en wat honing. Mijn oudste heb ik het voorgeschoteld als 'prinsessendrankje' en toen was het zo op. Ze is wat aan de dunne kant en heeft het vandaag toch naast haar boterham opgedronken dus heeft ze wat meer binnen dan normaal. Misschien is voor haar de smoothie maand beter dan voor ons.

Ben momenteel wel verkouden maar nu al twee keer gehad deze maand dat het niet echt doorzet. Alleen een wat dikke keel en licht snotteren. Zou het door de yoga komen? Ben wel iets vermoeider dan normaal dus ga even kijken waar ik dit weekend mijn rust kan vinden.
Wat voor meditatie doe je, Fleet? En grappig hè, dat je spierpijn kunt hebben van yoga. Vóór mijn eerste proefles (jaren geleden) dacht ik nog: sport voor luie mensen maar ik had toch spierpijn de dag erna

Eet je dochter haar boterhammen al met roomboter? Als ze maar een kilootje te licht/dun is kan dat 'm al zijn. Roomboter is ook veel lekkerder dan margarine of halvarine, dus misschien eet ze dan ook meer boterhammen
Oh, ik doe geen specifieke meditatie, ik blijf na de yoga dan even wat langer liggen.

Mijn dochter eet haar boterhammen met pindakaas zelfs. Boter geeft ze niet zo veel om. Doe het er wel onder als ze honing op d'r boterham wil. Verder krijgt ze Griekse yoghurt na het eten, halfvolle melk bij ontbijt en lunch en een kaasje mee naar school. Dus in principe eet ze wel 'vet' genoeg, het is alleen zo weinig. Schijnt bij de leeftijd te horen en het is nog niet alarmerend, maar we proberen haar zo wel op gewicht te houden. De smoothie zal ook wel helpen. Komt goed.

Heb me vandaag toch eens gewogen en was toch een kilo lichter dan vorige maand. Al zou het zo gestaag gaan dan ben ik nog gewoon 12 kilo lichter komende december, dus ik laat het zo even gaan. Vanavond lekker sushi eten met mijn beste vriendin, heb er zin in! Beetje me-time en best gezond diner: win-win.
Ik zeg steeds tegen mezelf dat ik moet reageren als ik weer achter mijn laptop zit, maar dat komt er maar nooit van

Valeriaansnoepje: fijn dat je operatie goed ging! Hoe gaat het nu? En hoe ging je sollicitatiegesprek?

Kaatje, logisch dat afvallen dan nu niet je grootste prioriteit heeft. Is ook niet erg, dat komt dan vanzelf wel. Nu goed voor jezelf zorgen en doen wat goed voelt is veel belangrijker!

Fleet wat ben je toch een doorzetter met die yoga! Ik wil nu in februari 5x per week yoga gaan doen. Elke dag vind ik nogal veel en door mezelf af en toe een rustdag te gunnen, wordt het minder een moetje. Deze week al 3 lessen gehad, dus nu nog 2x thuis aan de slag! Maar knap zeg zo elke dag! En bijzonder dat je er zoveel positieve effecten van merkt. Ik heb dat nog niet zo, maar goed ik doe het dan ook niet zo consequent

En die mantra klinkt goed, moet ik me ook maar aan houden. Ik ben jaren geleden best wat afgevallen en nu heel slank. Daardoor heb ik bij zoetigheid of chips al snel iets van: Ah ik ben slank dan mag het. Terwijl het natuurlijk niet alleen om gewicht gaat, maar om veel meer dingen.

http://www.boredpanda.com ... hion-model-yasmina-rossi/

Ik las laatst dit artikel. Zij is 59 en ziet er zo goed uit! Dat heeft natuurlijk veel met genen te maken, maar goed eten doet ook wat. Dus dat houd ik dan maar in mijn achterhoofd als ik de chocolade terug in de kast leg

En wat leuk dat prinsessendrankje!

Ik heb gisteren voor het eerst yin-yoga gedaan. Pittig! Mijn geduld werd goed op de proef gesteld, sommige poses duurden wel 5 minuten. Ik ben meer van de hatha en poweryoga ben ik nu wel achter.

Wat voor yoga doen jullie? Hatha of wellicht yoga flow?
Wow, dank je Luna! Ik ben dat dus helemaal niet eigenlijk, het is de eerste challenge die ik heb geprobeerd eigenlijk. 5x per week yoga is gewoon heel goed! Ik weet ook niet of ik het na die drie maanden nog dagelijks ga doen, ik zie wat het me brengt.

Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen! Ik denk dat ik dezelfde gedachte zou hebben Luna, maar je zal vast ook een goede balans hebben gevonden en dat je niet zomaar veel aankomt. Daar zoek ik nu ook naar.

Aan je beschrijving te lezen is yin-yoga ook niets voor mij, al kende ik het niet. Ik houd het even bij de yoga die ik nu volg.

Ik heb vandaag een flinke rustdag, na een uitje naar het tuincentrum zit ik nu eigenlijk nog steeds op de bank. Merk dat ik het wel nodig heb gehad na een paar minder goede nachten en het uit eten na de werkweek. Al ben ik nu wel weer uitgerust en ga ik mij dadelijk eens douchen en in de sportkleren hijsen voor een goede yoga sessie.
Oh dat afvallen heb ik niet zelf gedaan hoor. Ik ben slank van nature, maar kwam door iets medisch heel veel aan in mijn puberteit en dat is er een paar jaar geleden weer afgegaan dankzij medicatie

Altijd zo ongemakkelijk als je mensen een tijd niet hebt gezien en ze je complimentjes geven. Ik heb er niets voor gedaan, maar om bij de bakker nu heel dat verhaal uit te leggen

En geniet lekker van je rustdag! Rust is ook belangrijk
Ja kan me voorstellen Luna dat dat lastig uitleggen is. Zeker als mensen gaan vragen 'hoe je het gedaan hebt'.

Fleet rust is ook belangrijk idd. Hoewel ik niet weet hoe een rustige dag is met kleine kinderen

Ik heb vandaag 16 km gewandeld. Ben van plan weer vaker te gaan wandelen. Rond 2013 liep ik vaak, maar toen ik een tijdje regelmatig in t weekend moest werken, is de gewoonte er zomaar uit gegaan. Ik kon vandaag ook wel merken dat ik het niet meer gewend ben. Liep meestal rond de 25 km maar denk dat nu rond de 16 km per keer wel genoeg is.
Je kunt méér.
Heerlijk zeg, zulke lange wandelingen maken! Ik hoop daar binnenkort ook weer eens tijd voor te hebben! Vanaf morgen ga ik weer die-hard gezond eten. Ik heb het even aan de kant gezet omdat het heel hectisch was (en suiker sleept me door de dagen heen waarin ik echt lijd onder slaapgebrek ), maar vanaf morgen ga ik er weer vol voor!
Zo hé Moon-Alisa, hoe lang deed je dan over die 25km? Is je hele dag dan niet "op"

Ik ben vandaag ook gaan wandelen. Pokémons vangen . Met een luisterboek aan, dan houd ik het net wat langer vol. Onderweg ook nog even een tuincentrum ingelopen. Voelde wel een beetje gek om een winkel in te lopen zonder dat ik geld bij me had.

Een voornemen waarvan ik niet echt weet hoe ik het voor elkaar moet krijgen: ik wil mijn beeld van "vrije tijd" of "eigen tijd" veranderen. Nu zie ik dat als: op de bank een boek lezen en helemaal nergens heen hoeven.

Op zich niks mis mee, voor een keertje. Alleen zit ik het liefste elke dag met een boek op de bank, of een Netflix serie oid. Ik merk dat ik verjaardagen, langs een vriend gaan, sporten e.d. veel minder leuk vind dan bank, boek & Netflix (de heilige luie drie-eenheid ).

Dat wil ik gaan veranderen. Ik denk dat mijn leven er een stukje beter uit gaat zien als ik sporten, of iets gaan doen met een vriend, ook kan zien als vrije/eigen tijd en niet als een verplichting.

Want ik wil niet ineens op m'n 35tigste erachter komen dat ik precies hetzelfde doe op een dag als 14 jaar geleden...
Mag ik ook mee komen schrijven? Ik ben begin december begonnen met afvallen via weight watchers en inmiddels heb ik een gezond BMI en raak er steeds meer van overtuigd dat een gezonde levensstijl heel erg bijdraagt aan een gezond lichaam (duh) maar ook een gezonde geest. Hier probeer ik me ook wat meer in te verdiepen,

Helaas vinden ze dit in mijn omgeving maar 'raar' en krijg ik niemand mee in mijn enthousiasme. Dus zou het leuk vinden om hier wat gelijkgestemden te vinden.
Valeriaan, ik kan me het wel een beetje voorstellen hoor, dat thuis op je gemakje fijner is dan verjaardagen etc. Maar misschien kun je een balans vinden waarbij je soms thuis bank, boek en Netflix hebt en soms er op uit gaat.

Ja 25 km is wel een dagvullend programma. Zeker met de pauzes erbij en de reistijd. Dat is één van de redenen dat ik het steeds minder ben gaan doen. Wilde liever uitslapen op mijn vrije dagen, beetje boodschappen doen etc.

Maar ik merk dat het ook gewoon goed is om veel buiten te zijn en af en toe echt even weg te zijn. Anders blijf ik toch veel denken aan werk en alle andere 'verplichtingen'. En zoals vandaag, 16 km is eigenlijk wel fijn want dan ben ik niet zo laat thuis en ook niet zo moe als na 25 km.
Je kunt méér.
Bumba wat raar dat zij dat raar vinden

Wat voor beweging doe je of wil je gaan doen? (of misschien lees ik niet goed en wil je je vooral op voeding richten)
Je kunt méér.
Nee, ik wil ook meer bewegen. Ik probeer elke dag minstens 10.000 stappen te zetten. En daarnaast doe ik bodycombat en bodyshape. En ik heb afgelopen week voor het eerst bodypump geprobeerd. Dat vond ik ook erg leuk, maar ik heb er wel enorme spierpijn van. Als dat morgen is weggetrokken dan is het prima, maar als ik de bodycombat moet gaan laten schieten omdat ik nog teveel spierpijn heb van bodypump, dan ga ik er niet mee door, denk ik.

Voor mij is het 't totaalplaatje: voeding, beweging, meer slaap etc.
@Bumba, na mijn eerste les bodypump had ik drie dagen spierpijn, maar dat was echt alleen bij de eerste les. De week erna was één rustdag na zo'n les genoeg. Alleen bij verzwaren van gewichten duurt het twee dagen.

@Moon-Alisa: ja, die balans probeer ik ook te vinden, maar ik vind het erg lastig. Mijn gedachten kan ik nog redelijk ombuigen met een beetje moeite (bijv de "Ik had nu ook met een boek op de bank kunnen zitten..." gedachte bijvoorbeeld), maar die gevoelens die erbij komen kijken (voornamelijk verveling), ik weet niet hoe ik die kan veranderen.
Ik heb vandaag nog wel spierpijn, maar ik denk dat het niet meer erg genoeg is om te zeggen dat ik de les vanavond ga overslaan.

Ik vind het best lastig om te onthouden hoeveel gewicht ik er vorige keer om had, omdat het ook per oefening verschilt. De eerste les heeft de instructrice het elke keer bij mij aangegeven wanneer ik extra gewicht moest doen en wanneer juist minder. Maar dat zal ze vast niet elke keer gaan doen. Heb jij daar nog tips voor, valeriaansnoepje?
Bij de maandaglessen geeft de instructrice dit voor de hele zaal aan. Dan zegt ze iets als "voor de mensen die niet iedere week komen nu 1 kilo erbij, voor de mensen die iedere week komen pumpen 2 of 3 kilo erbij"

Of bij triceps of biceps (even kwijt welke van de twee ): "warming-up gewicht afronden naar boven"

De instructrice op woensdag doet dat niet echt. Ik ken de volgorde van de track nog niet uit m'n hoofd, dus dan kijk ik naar wat de rest doet. Gaan zij terug naar warming-up gewicht, dan doe ik dat ook. Maar ik leg er bijvoorbeeld maar een halve kilo (van 2 kilo naar 2 1/2 kilo) bij als de rest er 2 of 3 kilo bij legt. Want dat kan ik echt nog niet aan

edit: Ik ga vandaag niet *foei foei*. Ik had mijn wekker per ongeluk om 8:00 uur ipv 7:00 gezet. Toch wakker geworden van een ouder die vroeg weg moest. Heel stom maar als mijn wekker niet op de goede tijd stond/gaat kan ik me er toch niet toe zetten. Dat is voor mij echt een duwtje in de rug van "je moet echt!"

Dat ik een week heb overgeslagen vanwege de operatie helpt ook niet mee
Moon, wat goed zeg! Maar rustig opbouwen is toch oké? Of als je het bij 16 km houdt eigenlijk ook hoor. Kijk per geval waar je zin in hebt. Niets mis mee.

Fiool, ik doe met je mee. Wij hebben gisteren koekjes gebakken en daar heb ik echt teveel van gesnoept. Er zijn er een paar over en daar ga ik NIET aankomen.

Valariaan, dat is toch al goed, dat je dat wil veranderen? Het hoeft niet allemaal meteen he, zoals Moon ook al zegt. Probeer er gewoon een fijne variatie in te vinden.

Bumba, welkom! Volgens mij hebben wij samen ook nog in een afval topic gezeten, toch? Leuk om te lezen dat je al zoveel afgevallen bent! Hoe is het sporten gegaan gisteren?

Luna, ik snap het!

Onze oudste is ziek momenteel, niet erg, maar 's nachts houdt ze ons wakker. Vandaag blijf ik met haar thuis en ga straks even een halfuur met haar naar buiten, even de frisse lucht op in de buggy. Is voor mij dan ook weer beweging. Net als Fiool ook de gezonde toer weer terug op. Vandaag begonnen met een smoothie en heb heerlijk zuurdesem brood voor tussen de middag. Vanavond kip met abrikozen uit de tajine. Dan vanavond weer yoga en is het weer een goede dag geweest.
@Fleet: dat zou heel goed kunnen kloppen! Ik wil denk ik al zo'n 2 jaar afvallen, maar elke keer lukte het niet. Nu is het nog steeds niet altijd makkelijk, maar ben in elk geval blij dat het (langzaam) naar beneden gaat.

Ik moet wel zeggen dat ik sinds dat ik erbij ben gaan sporten wel weer meer ben gaan snoepen. Wil ik eigenlijk helemaal niet, maar als ik me netjes aan de punten van weightwatchers hou dan krijg ik af en toe echt eetbuien de laatste weken. Het is net alsof ik er niet genoeg meer aan heb. En dat klopt ook wel, want ondanks de eetbuien blijf ik gewoon afvallen, terwijl anderen die WW doen vaak snel aankomen als ze een keertje teveel eten.

Wat dat betreft ben ik even niet zo tevreden met WW, er wordt te weinig rekening gehouden met verschillen in activiteitsniveau enzo... Maargoed, het helpt me toch wel om ergens bij te houden hoeveel ik eet en ik haal veel motivatie uit de recepten, dus daarom ga ik er voorlopig wel mee door.
Hoi, ik kom ook weer eens langs waaien. Ik heb wel meegelezen, maar het gaat hier nog niet zo goed.quote:Fleet schreef op 01 februari 2017 @ 19:03:

Kaatje, ik zie nu dat ik niet op je gereageerd heb. Sorry. Wat lijkt me dat moeilijk, je dochter op tot 10 uur! Hoe heeft zich dat gevormd (als ik vragen mag, uit nieuwsgierigheid hoor )? Is ze dan ook laat wakker?

Ik heb gen idee, ze was altijd 's avonds wakker en we hebben nooit de switch gemaakt naar wel vroeg in bed. En ik heb het wel een paar keer geprobeerd, maar het is echt hysterisch huilen als ze er om half 8 in ligt. En om 10 uur gaat ze gewoon nog even spelen en dan lekker slapen. Ze slaapt inderdaad vaak wel tot een uur of 8, dat is de postieve kant ervan ;)

Ik heb me ingeschreven bij een sportschool. En ik ga zo zorgen dat ik de lessen voor de komende week ga reserveren, hopelijk helpt dat me verder. Ik probeer het echt klein te maken wat ik van mezelf verwacht, maar dat is nog wel een worsteling. Dus ik probeer trots te zijn dat ik elke dag buiten probeer te komen, maar dat lukt nog niet zo heel erg goed. De combinatie van dingen maakt het moeilijk om de positieve spiraal weer te vinden geloof ik. Als ik dan een paar dagen goed heb gesport heb ik weer een slechte nacht en lukt het even niet en dan lijkt alle moeite die ik erin heb gestoken weer weg te zijn.

@Bumba, ik zou gewoon een appel en een boterham extra eten als ik dat zo hoor. Je moet straks ook zonder WW op gewicht leren blijven en dat je lichaam nu zegt eet meer, dat lijkt me een goed signaal om eens te onderzoeken.

@Moon-alise, wauw, 16 km is al best wel een heel eind. Ik red dat ook niet in 1 stuk, moet dan wel echt even pauze houden tussendoor.

Ik ben ooit een keer 8 kilo afgevallen en ik vond het toen niet zo moeilijk, maar toen klopten alle andere elementen ook, ik had een leuke baan waar ik veel energie van kreeg, ik had een leuke teamsport waar ik veel plezier aan beleefde, had een groepje om te gaan wielrennen en alles klopte. Nu klopt het allemaal niet en daar hebben we de spiraal weer... ik kom er nog niet zo uit ;)
Fleet, je avondmenu klinkt heerlijk! (de rest ook hoor) Houd je van koken?

Kaatje, juist als alles ff niet zo lekker gaat, mag je trots zijn op alles wat wel lukt, vind ik!

Bumba, kun je niet wat meer toevoegen aan je dagmenu, maar dan gezonde dingen zodat je minder snoep-neiging hebt? Toen ik wat meer hardliep ging ik ook meer eten, maar probeerde dan meer boterhammen etc te eten.

Vandaag iets van MP opgehaald op de fiets, zo'n drie kwartier van A naar B dus heb zo'n 1,5 uur gefietst. Ik houd best van fietsen maar dit is gewoon echt geen leuke route. Maar wel echt een leuk koopje, schoenen voor 15 euro en ze zien er echt nog goed uit. Houd niet van tweehands schoenen maar deze zagen er echt uit als nieuw. Het zijn zwarte broques, lak. Geen schoenen die je dag in dat uit aantrekt maar juist voor zo weinig geld kan het best af en toe. Wil ze wel naar werk dragen maar ook daar niet dagelijks.

Nog jasje opgehaald dat ik besteld had. Maat XXL, het past maar net. Er moet echt wat af hoor, loop ook wel eens langs de grote matenwinkel dat ik denk: Zal ik even kijken? Maar dat was toch eigenlijk niet de bedoeling (leuke winkel hoor, daar niet van)

Nog over dat gezonde geest verhaal: Bij mij is 2016 en raar hectisch jaar geweest waardoor ik me af en toe wat ontheemd voel. Ben vooral veel contacten kwijtgeraakt, collega's van vorig werk (waren erg belangrijk voor me), collega's van vrijwilligerswerk (ging niet samen met nieuwe baan), clienten van werk en vrijwilligerswerk, twee vriendschappen die hecht waren maar 'uit balans'... nouja erg veel in een jaar.

Ik moet alles een plekje geven, ik praat er wel over maar heb het idee dat het allemaal tijd nodig heeft.

En ik heb ook het gevoel dat alles beter een plek krijgt als ik ga bewegen. Lopen, fietsen, zwemmen. Kan niet zo goed uitleggen waarom ik dat denk maar dat voelt nu als een goede oplossing.

Ga wel regelmatig wandelen komende tijd, heb ik besloten. En fietsen ook maar dan leuke stukken, niet zo'n stom eind als vandaag
Je kunt méér.
Ik ga vanavond tóch een groepsles meepakken! Waarschijnlijk heb ik er de pest in als ik vanavond op de fiets erheen ga, en tijdens de warming-up, maar achteraf ben ik vast weer trots.

Hebben jullie dat ook dat je niet weet of je het nou wel of niet leuk vindt? Ik vertel mezelf nu maar dat ik blij ben met de beweging die ik heb, en dat het maar een uurtje is en uiteindelijk wel meevalt. En dat niet alles leuk hoeft te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven