Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-12-2017 12:10
Besef dat als je koolhydraatarm eet, je in de eerste een a twee weken relatief veel succes lijkt te boeken. Voor het verteren van koolhydraten heeft je lichaam veel water nodig. Als je weinig koolhydraten eet, bouwt je lichaam het vochtpercentage af. Je houdt minder vocht vast en verliest zo snel gewicht.

Dat zie je ook bij afvalmethoden waarbij je weinig zout binnenkrijgt. (Veel afvalmethoden zijn ook stiekem zo ingericht dat je ongemerkt nog maar weinig zout of koolhydraten eet en daardoor vocht kwijt raakt en dus succes hebt op korte termijn.)

Nadeel is dat dat trucje maar een keer werkt. Je zult dus na die twee weken gewichtsverlies niet meer zo snel afvallen en dat kan behoorlijk demotiverend werken. Bovendien heb je die kilo's vocht er binnen enkele dagen weer aan als je stopt met koolhydraatarm of zoutloos eten. Dan wordt die vochtvoorraad namelijk meteen weer aangevuld. Houdt er dus rekening mee dat als je na je afvallen stopt, je weer wat gewicht terug zal krijgen.
Er is bij álle dieten een vocht schommeling van zo'n 2 kilo. Die schommelingen hebben de meeste vrouwen trouwens iedere maand. Heeft echt nul komma nul met khd arm te maken.
Sterker nog Vaak val je die eerste 2 weken niet veel af omdat je lichaam aan het omschakelen is Doorzetten en dan merk je dat je wel (best snel) gaat afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet af en aan al jaren koolhydraatarm. Merk dat het niet altijd evenveel zoden aan de dijk zet, maar dat ligt toch echt aan mezelf. Ik laat me eens in de zoveel weken tijdens een sociale aangelegenheid weer verleiden tot (meestal) bier en/of chocola en stokbrood. En dan heb ik moeite om er weer in te raken. Zo heb ik heel lang qua gewicht stil gestaan.
Sinds augustus lukt het me om weer wat strenger te zijn en minder te ‘zondigen’ en dat heeft me een gewichtsverlies van 7 kilo opgeleverd.
Vanaf maandag gaan we weer verder.
Ik heb online een aantal kha producten besteld om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Heb nu ook kleine zakjes cheesepops gevonden. Heerlijk vind ik die, maar voorheen ging het bakje leeg. Nu dus portiezakjes, dus heel blij mee.
manamana...tutuutududu
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-12-2017 13:05
Helaas. Dit is wel degelijk van toepassing op KHAD. Er verandert helemaal niets aan de werking en de principes. Als je altijd hoolhydraatarm blijft eten, dan blijft je lichaam natuurlijk toe kunnen met een lager vochtniveau. Maar zodra je er mee zou stoppen, dan wordt het vochtniveau weer opgehoogd. Dus het is wel degelijk van toepassing. Jij besluit echter om er nooit mee te stoppen. Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar maakt dit niet minder van toepassing.

Dat is net zo iets als dat je de rest van je leven zoutloos blijft eten: ja, dan blijft het vochtniveau op een lager pijl. Mocht je ooit besluiten om daarmee te stoppen, dan keert het weer terug.

Als je iets meer koolhydraten gaat eten, zul je dus ook iets meer vocht gaan vasthouden. Maar als je tegelijkertijd gewoon goede hoeveelheden eet, zul je dat extra beetje gewicht wel weer compenseren doordat je nog wat verder afvalt.

Goed dat je bent afgevallen! Dat komt dus in de eerste weken vooral door vochtverlies en daarna doordat je gewoon minder eet en dus minder vet opslaat. Mijn bericht was er alleen voor bedoeld om ervoor te zorgen dat je weet als je hier aan begint dat de eerste weken heel snel veel resultaat laten zien omdat je veel vocht kwijt raakt. Daarna zal het afvallen langzaam gaan omdat je lichaam om af te vallen dan geen vocht hoeft af te scheiden, maar echt vet moet gaan verbranden. Dat duurt nu eenmaal langer en gaat langzamer.

Allemaal geen probleem, maar het helpt als je vooraf weet dat de eerste twee weken niet representatief zijn voor de snelheid waarmee je met een hoolhydraatarm eetpatroen afvalt. En dat je weet dat als je weer meer koolhydraten gaat eten dat er op korte termijn wat vocht bij komt.
Nee, het is echt niet van toepassing op Kha. In mijn eerste zin in de post in nota bene:"Dat zal allemaal kloppen wat je zegt als je een kortdurend dieet volgt om af te vallen."

Kha eten is niet voor korte duur, maar een aanpassing op je eetpatroon. Dat is juist het principe van kha. En dat is niet wat ik besluit te doen, of als oplossing zie, dat is wat kha-eten inhoud. Als je het als kortdurend dieet gaat gebruiken (of eigenlijk misbruiken omdat het daar niet voor bedoeld is), kloppen je punten inderdaad wel.

Dat vind ik dus het belangrijkste punt om aan te geven. Als je besluit om kha/khb te gaan eten, is dat een aanpassing op wat je eet waar je niet mee stopt. Wanneer je het al een snelle of korte oplossing wil gebruiken, zal het niet werken. Daar is het hele idee namelijk niet op gebaseerd.

Overigens val ik niet af omdat ik na de vochtverlies minder eet. Ik eet namelijk niet minder, integendeel zelfs, wel anders.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
28-12-2017 14:23
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?
Nee. Om echt succes te hebben zul je je eerst in moeten lezen over het hoe en waarom. Je zit er nu echt helemaal naast
Geen suiker, bepaalde soorten fruit dus ook niet. En ja honing, maisstroop, melasse etc zijn toch echt allemaal suiker al word het verkocht als suikervrij.
Groente, vlees, vis, ei, beperkt kaas (eet je snel te veel van) mag je onbeperkt eten.
Het is namelijk zo dat niet ieder lijf hetzelfde is. De crackers die de een prima kan eten zijn voor de ander funest. De appel die de een prima zonder problemen iedere dag eet kan bij een ander echt voor niet afvallen zorgen.
Het is dus echt heel persoonlijk wat je wel en niet kunt eten. Daarom moet je eigenlijk met "nul" beginnen en langzaam producten toevoegen (in een bepaalde volgorde) zodat je merkt wat jouw lijf wel en niet kan hebben.
Dit is geen dieet voor dummies helaas , dan gaat het gegarandeerd niet goed.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
28-12-2017 15:53
Ik heb het een tijd gedaan en viel er ook mee af. Helaas ging het vorig jaar tijdens de feestdagen mis (man haalde allerlei snoepgoed in huis en ik kon me niet meer inhouden :facepalm: ) en sindsdien probeer ik wel weer wat af te vallen maar blijf ik jojo-en. Nu dan toch ook maar weer met KHA gaan beginnen, want daar eet ik ook gezonder mee. Ik vind het wel heel lastig want ik ben een enorme zoetekauw.
Dé valkuil Er is een recept voor brownies (gewoon in de magnetron) wat erg lekker is En gewoon wat rood fruit met slagroom is ook een goede voor die zoete trek die je soms niet tegen kunt houden.
Chroomtabletjes willen ook nog wel eens helpen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
zzonnetje schreef:
28-12-2017 17:10
KHa kan op verschillende manieren. Ik heb zelf de volgende richtlijnen die ik hanteer. Ik eet geen geen producten waar meer dan 5 kh per 100 gram in zitten. Ook mogen er bij de 1e 4 ingrediënten geen vorm van suiker, granen, zetmeel, ed zitten (dingen waar dus veel kh in zitten).

in de afvalfase at ik maximaal 100 gram zuivel voor alle zuivel (kaas, Griekse yoghurt ed.) ook heel af en toe een keertje wat rood fruit. Geen kant en klaar kha brood uit de winkel of van de bakker.

Eet rond de 30 kh per dag en probeer elke dag minimaal 500 gram groenten te eten. Tijdens afvallen was mijn richtlijn 75% van mijn kh haalde ik uit groenten.

Ondertussen op gewicht (40 kg eraf) en ben ik wat soepeler met zuivel en max 50 gram rood fruit. Eet nog wel zo rond de 30 kh per dag.
Netjes. Rood fruit (behalve kersen duh) mogen best. Gewoon een bakje van 150 gram (of minder) Griekse is lekker en goed vet (is goed) met kwark is ook prima, vaak nog net iets minder khd.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
28-12-2017 14:23
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?
Op facebook zijn heel veel groepen, die onderling wel enigszins verschillen, maar over het algemeen veel en goede informatie geeft. Kijk eens bij de vaststaande berichten en kies er 1 die bij je past. (Deze heeft mij op weg geholpen: https://www.facebook.com/groups/koolhyd ... ?ref=br_rs

Ik heb mij zeker een maand ingelezen voor ik er aan begon. En na een maand of 2 is het zo mijn eigen geworden dat ik er steeds minder over hoef na te denken. In het begin hield ik de waardes aan van: https://www.ketogeendieet.net/keto-calculator/ Dat werkt heel goed om een houvast te hebben in het begin. Ook hield ik het bij in de Fitatu app. Je hebt daar echt behoorlijk veel verschillende van, take your pick :-)

Maar besef wel dat het een behoorlijke tijdsinvestering is. Als je zegt geen tijd te hebben om dingen s' ochtends te maken (of de avond er voor), heb je al een behoorlijke hobbel te pakken ben ik bang. Ik besteed nu meer tijd aan eten en het bereiden er van dan ooit tevoren. Bijna alles moet ook zonder gebruik van pakjes en zakjes, omdat daar meestal teveel koolhydraten zitten.

Succes! :-)
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
28-12-2017 17:40
Netjes. Rood fruit (behalve kersen duh) mogen best. Gewoon een bakje van 150 gram (of minder) Griekse is lekker en goed vet (is goed) met kwark is ook prima, vaak nog net iets minder khd.
Ik gebruik vaak de richtlijn dat als er in het Engels 'berry' in het woord staat, valt het onder het rode fruit/bosvruchten. Ik check dan altijd nog wel op de site van nevo, maar klopt aardig!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
28-12-2017 17:40
Netjes. Rood fruit (behalve kersen duh) mogen best. Gewoon een bakje van 150 gram (of minder) Griekse is lekker en goed vet (is goed) met kwark is ook prima, vaak nog net iets minder khd.
Dat zijn nu de verschillen in kha. Ik heb dus bepaalde keuzes gemaakt en at volgens die richtlijnen omdat dat bij mij goed ging. De zuivel richtlijn had ik nodig omdat als ik meer at ik meteen last van mijn holtes kreeg wat ook de reden voor mij was om kha te eten. chronisch ontstoken holtes al meer dan 10 jaar. na 1 maand kh waren ze rustiger dan ooit en nog steeds. Alleen Griekse yoghurt, teveel zuivel kan een trigger zijn bij mij. Rood fruit wilde ik dus bewust niet omdat ik dat teveel kh vond dus heel af en toe. Anderen hebben er geen last van en eten het vaker. Je moet zelf kijken hoe het werkt voor jou. Nu kan ik het vaker eten en heb ik er minder last van, eerder dus veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij, en bij vast veel andere, de moeilijkste knop was, was dat je juist vet moeten eten om vet te verbranden.

Inderdaad de 10% Griekse yoghurt en niet de magere, boter en zeker geen margarines, slagroom in de koffie als je melk wil vervangen, etc.

Nu vind ik een bullitkoffie een toetje :-)
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
28-12-2017 17:45
Wat bij mij, en bij vast veel andere, de moeilijkste knop was, was dat je juist vet moeten eten om vet te verbranden.

Inderdaad de 10% Griekse yoghurt en niet de magere, boter en zeker geen margarines, slagroom in de koffie als je melk wil vervangen, etc.

Nu vind ik een bullitkoffie een toetje :-)
Ik eet ondertussen dus niet meer de vetrijke variant maar kies voor meer eiwitten in mijn eten. half jaar de vetrijke variant gedaan en nu ik dit doe voel ik me nog fitter en gaat vooral het sporten veel beter. Maar dan nog moet er inderdaad een knop omdat vetten mogen en je roomboter en volle producten moet nemen. Nu ik op gewicht ben moet ik wel weer meer vetten eten om niet teveel af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraatarm oudejaarsgebak: slagroomsoezen i.p.v. oliebollen. Eén soes bevat ongeveer 4 gram koolhydraten per soes (patentbloem) volgens een gemiddeld internetrecept.

Je hoort mij overigens niet zeggen dat het slankvoer is, maar ze bevatten wel minder calorieën dan een gemiddeld gebakje van dat formaat. Dus een goede keus en het eet ook lekker weg. Vooral vers eten direct na het afkoelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik lees ook graag mee!

Wat ik me afvraag: wat is het verschil tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt?
Koolhydraat beperkt die schrappen minder koolhydraten en is minder streng.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
28-12-2017 21:03
Ik lees ook graag mee!

Wat ik me afvraag: wat is het verschil tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt?
Koolhydraatarm is zo tussen de 20 en 30 koolhydraten per dag. Zoveel koolhydraten eet je per dag tijdens de afvalfase. Wanneer je op gewicht bent, hoog je de koolhydraten op totdat je stil staat om op gewicht te blijven.

Ik zit eigenlijk nog in de afvalfase, maar heb er voor gekozen om in december khb te doen. En het werkt, voor mij in ieder geval. Ik ben deze maand niet aangekomen.

Maar moet ook zeggen dat binnen het koolhydraatarm eten ook verschillen zitten, bovenstaand is de lijn die ik volg.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Okay, arm is dus strenger dan beperkt qua koolhydraten. Maar val je wel af met een koolhydraat-beperkt dieet of is dat echt om op gewicht te blijven?

En kun je havermout blijven eten als ontbijt bij een koolhydraatarm/beperkt dieet?
Volgen jullie een specifiek koolhydraatarm/beperkt dieet of hebben jullie het zelf ‘bedacht’?

Ik zit na te denken over recepten, maar vind mijn creativiteit ook maar arm of beperkt. En ik eet ook graag een boterham. Kent iemand dit:
https://www.bodyenfitshop.nl/food/bakmi ... gIV-vD_BwE

Zou dat een goede vervanger zijn?
@Stampertje12, over hoeveel kg heb je het ongeveer als het gaat om het vocht wat je afvalt? Dan kan ik daar rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
De ultieme tip: kookboeken van Pascale Naessens!
Echt, dan wíl je niet meer anders eten. Heerlijke gerechten met weinig ingrediënten, dus weinig werk.
Op haar website krijg je een idee van haar manier van koken, en haar kookboeken zijn ook informatief en wetenschappelijk onderbouwd.
Zijn jullie met deze manier van eten ook veel duurder uit?

Ik bedoel bijvoorbeeld voor de lunch 2 boterhammen met kaas is goedkoper dan een salade maken enz.

Er moeten extra boodschappen gedaan worden, omdat de rest van het gezin gewoon blijft eten wat ze nu ook eten.

Niet dat wij krap zitten, maar ik wil wel graag een beetje grip houden op de uitgaven qua boodschappen.
Saoghail schreef:
28-12-2017 14:23
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?
Jarenlang is het ook mijn excuses geweest, KHA eten kost mij teveel tijd... ik moet al zo vroeg op dan kan ik echt niet meer staan te koken.
Maar ik ben nu 1,5 maand bezig en heb er op de een of andere manier een ritme in gevonden.
Mijn ontbijt als ik heel vroeg moet beginnen bestaat uit smoothies (of het optimaal gezond is omdat je alles stuk blenderd is een tweede) die voornamelijk uit groente bestaat. Begon met wat meer fruit omdat ik alleen maar groente niet trok maar inmiddels veel vervangen voor groente en een halve avocado voor de vulling.
Als ik iets meer tijd heb doe ik inderdaad een gekookt eitje op een zelfgebakken cracker (bak ik eens in de zoveel tijd) vaak ook met avocado of elk ander KHA beleg.
Mijn lunch bestaat eigenlijk altijd uit of een salade of omelet ( op werkdagen bereid ik dit al tijdens het avondeten, omelet is ook prima koud te eten).
En avondeten eet ik met de pot mee met extra groente en vis i.p.v. rijst, aardappels, pasta.

Als je Googled op paleo recepten krijg je ook veel ideeen.
Ik ben zelf begonnen aan een 5 daagse reeks van een één of ander programma (gratis) en heb daarna ook het vervolg van 30 dagen gedaan. Was prijzig maar het hielp mij de knop om te zetten. Inmiddels gebruik ik geen recepten meer en weet ik zelf te variëren maar doe via Google (en wie weet via hier ook) ideetjes op als ik inspiratieloos ben.

Na 1,5 maand ben ik 4 kilo afgevallen. Vind ik prima, ik wil uiteindelijk ook 20 kilo maar dat hoeft niet in 20 weken als het er maar afblijft!

Succes!
smart79 schreef:
29-12-2017 08:36
Zijn jullie met deze manier van eten ook veel duurder uit?

Ik bedoel bijvoorbeeld voor de lunch 2 boterhammen met kaas is goedkoper dan een salade maken enz.

Er moeten extra boodschappen gedaan worden, omdat de rest van het gezin gewoon blijft eten wat ze nu ook eten.

Niet dat wij krap zitten, maar ik wil wel graag een beetje grip houden op de uitgaven qua boodschappen.
Qua boodschappen ben ik idd wel duurder uit. Maar ook daarin kun je keuzes maken.
Ik eet veel verse vis, avocado’s gerookte zalm, bepaalde noten (ivm allergie bij de notenboer vandaan) dat zijn niet de goedkoopste varianten.
Verse vis kan je vervangen door diepvries of goedkoper vlees. Noten kansje bij de supermarkt halen en verder veel in de aanbieding halen.

En het hangt ook van je patroon af. Als je nu veel snoept of fris/sap drinkt haal je dat natuurlijk niet meer.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
29-12-2017 08:20
De ultieme tip: kookboeken van Pascale Naessens!
Echt, dan wíl je niet meer anders eten. Heerlijke gerechten met weinig ingrediënten, dus weinig werk.
Op haar website krijg je een idee van haar manier van koken, en haar kookboeken zijn ook informatief en wetenschappelijk onderbouwd.
Die ken ik nog niet. Ga ook eens kijken! :-)

Zelf vind ik Oahn's website ook een aanrader wat recepten betreft.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
29-12-2017 07:53
Volgen jullie een specifiek koolhydraatarm/beperkt dieet of hebben jullie het zelf ‘bedacht’?

Ik zit na te denken over recepten, maar vind mijn creativiteit ook maar arm of beperkt. En ik eet ook graag een boterham. Kent iemand dit:
https://www.bodyenfitshop.nl/food/bakmi ... gIV-vD_BwE

Zou dat een goede vervanger zijn?
Ik heb het niet zelf bedacht, dat zou ik ondoenlijk vinden. Ik ben mij eerst goed gaan inlezen en (o.a. op de Facebookgroep die ik eerder meldde) en daarna begonnen.

Havermout past overigens niet binnen Kha. Ik eet 's ochtends uit gemak Griekse yoghurt met zelfgemaakt 'muesli' (kokosvlokken, lijnzaad, wheypoeder, soms aardbeien, soms cacaonibs, etc.).

Er zijn veel soort zelfmaak kha brood, eerlijk gezegd heb ik er geen gevonden die ik echt lekker vind. Ik eet meestal salades als lunch. De enige uitzondering vind ik Oepsies, die vind ik wel lekker als we hamburgers eten :-)
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
28-12-2017 14:23
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?

Volkorenproducten zijn beter maar nog steeds niet geweldig. Je kan het eten maar in beperkte hoeveelheden.
Havermout is wel oké. Aardappels hebben een zeer hoge glycemische index, hun koolhydraten worden zeer snel opgenomen in je bloed wat voor bloedsuikerpieken zorgt. Die pieken geven mensen diabetes type 2 op lange termijn.

Het is even wennen maar uiteindelijk ga je niet anders meer willen, het is een levenswijze en geen dieet.
Ik eet nog amper brood maar mijn lunch is zoveel lekkerder geworden!
Gevulde paprika of portobello met ricotta, salade’s, verse soep, stoofpotjes,...
Eerlijk is eerlijk, het vraagt uiteraard meer moeite dan een boterham nemen maar na een paar weken merk je dat je zoveel meer energie hebt en dat je lichaam vráágt naar variatie en gezond.
Die begeerlijke boterham verbleekt bij de lekkerdere alternatieven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven