Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Wat fijn om dit topic te vinden! Precies wat ik zocht. Ik ben sinds een aantal dagen begonnen en zoek vooral naar beginners ervaringen. De eerste dag was ik er namelijk meteen een soort ziek van. Misselijk, aanvallen van transpiratie, gevoel van bijna flauwvallen. Dat soort werk. Maar vandaag voel ik me dan weer een stuk beter, en het gekke is dat ik helemaal geen hongergevoel heb.

Herkenbaar voor iemand?
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
30-12-2017 07:50
Ik maak die gewoon puur. Op een bedje van rucola met wat hazelnoten en hazelnootolie erdoor.
En dan met wat versgepelde grijze garnaaltjes als topping. Zó lekker en zó eenvoudig!
Dat vind ik trouwens het meest geweldige aan de gerechtjes van Pascale Naessens, zo’n korte ingredientenlijst :thumbsup:
Ik heb een hekel aan koken met een waslijst aan snufjes en plukjes...
Die van mij blijft altijd wat waterig. Daar nog tips voor?
manamana...tutuutududu
IBAOHI schreef:
28-12-2017 12:44
En koolhydraatbeperkt is trouwens ideaal.
Mee eens. Ook geen gedoe met kerst en andere feestdagen. Heerlijk vis, vlees, ei, kaas, noten en veel groenten gegeten. Geen dikmakers als kerststol, speculaas, kerstkransjes, ijs enz.
Voordeel is ook dat je lekker kunt gourmetten, fonduen en BBQen en toch af vallen.
Ik volg dit niet echt, maar lees er wel eens over in speciale bladen.
In het blad gezondheid van de consumentenbond stond een interessant artikel.
Ik kan het niet samenvatten en heb de bruikbare informatie voor mezelf gefilterd. Het ging o.a. over koolhydraten. Het volhouden en volgen van diëten. Mijn insteek is gewoon en gezond.
Wel zoek ik naar informatie over het gebruik van vetten. Vetten zijn nodig, maar welke. Dat is nog best wel lastig. Er is veel discussie over en dat levert niets op anders dan verwarring. Verhitting van vetten en het effect. Naast onverzadigd is er enkel en meervoudig. Voor dieet en lager cholesterol is dat wel essentieel.
Pas als ik het lees dan begrijp ik enkele schijnbaar strijdige adviezen van een diëtiste. Scheutje lijnzaadolie in muesli voor ontbijt.
Artikelen erover zou ik wel graag lezen. Bij voorkeur uit tijdschrift. Google is mij te commercieel gericht en krijg steeds iets anders via linkjes. Informatief is mijn interesse. TIPS voor zulke tijdschriften?
Alle reacties Link kopieren
lady_dana schreef:
30-12-2017 12:21
Die van mij blijft altijd wat waterig. Daar nog tips voor?

Goh, dan denk ik je bloemkool minder lang koken.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
30-12-2017 13:16
Ik volg dit niet echt, maar lees er wel eens over in speciale bladen.
In het blad gezondheid van de consumentenbond stond een interessant artikel.
Ik kan het niet samenvatten en heb de bruikbare informatie voor mezelf gefilterd. Het ging o.a. over koolhydraten. Het volhouden en volgen van diëten. Mijn insteek is gewoon en gezond.
Wel zoek ik naar informatie over het gebruik van vetten. Vetten zijn nodig, maar welke. Dat is nog best wel lastig. Er is veel discussie over en dat levert niets op anders dan verwarring. Verhitting van vetten en het effect. Naast onverzadigd is er enkel en meervoudig. Voor dieet en lager cholesterol is dat wel essentieel.
Pas als ik het lees dan begrijp ik enkele schijnbaar strijdige adviezen van een diëtiste. Scheutje lijnzaadolie in muesli voor ontbijt.
Artikelen erover zou ik wel graag lezen. Bij voorkeur uit tijdschrift. Google is mij te commercieel gericht en krijg steeds iets anders via linkjes. Informatief is mijn interesse. TIPS voor zulke tijdschriften?

Geen tijdschrift maar wel een boek. De voedselzandloper.
Heel duidelijke uitleg over wat voeding met je doet, zowel over koolhydraten als vetten en eiwitten, geschreven door een arts.
En van alles een referentie naar uitgebreide wetenschappelijke studies, dus geen hype-praatjes.
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog een handige tip misschien voor de beginners: aftappen van 3 dingen op je bord te moeten hebben.
Dus gewoon vis of vlees met groenten zonder daar nog aardappels, pasta of rijst bij te eten.
Toegegeven, moest ik ook aan wennen maar dat vind ik ondertussen al niet meer dan normaal.
Nu eet ik bijvoorbeeld zalm met groene asperges met pijnboompitten en een flinke scheut olijfolie en ik ben verzadigd.
Op voorwaarde dat je al bent afgekickt van een hoop koolhydraten, want als je als lunch enkel boterhammen hebt gegeten dan trek je dat niet. Maar als je lunch een salade met quinoa was dan is het perfect.
Laat gewoon niet alles afhangen van die ene maaltijd ‘s avonds maar eet heel de dag lekker en gevarieerd.
En wees niet bang van (goede) vetten!
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel van low carb eten vind ik dat je al snel veel vlees gaat gebruiken. Ik ben de laatste jaren steeds minder vlees gaan eten, en stop er nu helemaal mee. Er zijn wel wat aardige vega low carb recepten, maar de variatie is dan toch wat beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
30-12-2017 16:27
Het nadeel van low carb eten vind ik dat je al snel veel vlees gaat gebruiken. Ik ben de laatste jaren steeds minder vlees gaan eten, en stop er nu helemaal mee. Er zijn wel wat aardige vega low carb recepten, maar de variatie is dan toch wat beperkt.

Ik eet nooit vlees en vind het eigenlijk niet moeilijk om te variëren.
Het is juist de bedoeling om veel groenten te eten. Als je een menu met groenten ‘zwaarder’ wil maken dan kan je altijd champignons of kikkererwten erbij doen. Kaas gebruiken geeft hetzelfde effect.
Pumps_italiaans schreef:
30-12-2017 13:16
TIPS voor zulke tijdschriften?
Het boek Low Carb, High Fat Food Revolution: Advice and Recipes to Improve Your Health and Reduce Your Weight van Andreas Eenfeldt.
Dymphnatam schreef:
30-12-2017 12:14
Wat fijn om dit topic te vinden! Precies wat ik zocht. Ik ben sinds een aantal dagen begonnen en zoek vooral naar beginners ervaringen. De eerste dag was ik er namelijk meteen een soort ziek van. Misselijk, aanvallen van transpiratie, gevoel van bijna flauwvallen. Dat soort werk. Maar vandaag voel ik me dan weer een stuk beter, en het gekke is dat ik helemaal geen hongergevoel heb.

Herkenbaar voor iemand?
Ik ken het zelf niet, het verschijnsel wat jij beschrijft wordt wel keto flu genoemd. Oplossingen: wat meer zout eten, bijvoorbeeld een kop bouillon.
Lorelai schreef:
30-12-2017 16:27
Het nadeel van low carb eten vind ik dat je al snel veel vlees gaat gebruiken. Ik ben de laatste jaren steeds minder vlees gaan eten, en stop er nu helemaal mee. Er zijn wel wat aardige vega low carb recepten, maar de variatie is dan toch wat beperkt.
Alternatieven: ei, tofu, kaas, vis, noten, meer groenten (lekker met een scheut olijfolie of een klontje boter).
Alle reacties Link kopieren
smart79 schreef:
29-12-2017 14:06
Snacks niet meer in huis halen is geen optie. Mijn man wil wel gewoon wat kunnen snacken en dat vind ik niet meer dan logisch.

Qua avond eten zal er zeker wat te behalen zijn, want we eten graag stamppotten en dochter eet graag pasta's.

Ik ga me verdiepen in kha, dan kan ik daarna beter beoordelen of het iets voor mij is.

Succes voor degenen die starten.
Nou snacks genoeg die wel mogen. Schuitje witlof garnalen, gevuld eitje, rolletje ham met kruidenkaas , gewoon plakjes vlees etc etc.
Ook met groentes kun je best wat snackhapjes maken. Gewoon snoeptomaatje is trouwens ook lekker :D Komkommerplakjes met filet americain, zalm of krabsalade, kruidenkaas...
Of zie jij snacks alleen als in koek en chips?
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
30-12-2017 12:14
Wat fijn om dit topic te vinden! Precies wat ik zocht. Ik ben sinds een aantal dagen begonnen en zoek vooral naar beginners ervaringen. De eerste dag was ik er namelijk meteen een soort ziek van. Misselijk, aanvallen van transpiratie, gevoel van bijna flauwvallen. Dat soort werk. Maar vandaag voel ik me dan weer een stuk beter, en het gekke is dat ik helemaal geen hongergevoel heb.

Herkenbaar voor iemand?
Ja. Ontwenningsverschijnselen. Er is een forum , atkinsforum.nl en daar kun je veel info vinden. Het loopt niet echt meer maar de info is er genoeg.
Dat kan in het slechtste geval trouwens 2 weken duren, meestal een dag of 3.
Als jij zo heftig reageerde kijk dan wel uit. Kans is aanwezig dat als je straks een keer de fout in gaat en iets met suiker neemt dat je behoorlijk beroerd word.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
30-12-2017 16:27
Het nadeel van low carb eten vind ik dat je al snel veel vlees gaat gebruiken. Ik ben de laatste jaren steeds minder vlees gaan eten, en stop er nu helemaal mee. Er zijn wel wat aardige vega low carb recepten, maar de variatie is dan toch wat beperkt.
Valt best nog mee. Op het forum dat ik eerder noemde is (was toen iig) ook een vegetarische afdeling.
nina1966 schreef:
30-12-2017 17:44
Nou snacks genoeg die wel mogen. Schuitje witlof garnalen, gevuld eitje, rolletje ham met kruidenkaas , gewoon plakjes vlees etc etc.
Ook met groentes kun je best wat snackhapjes maken. Gewoon snoeptomaatje is trouwens ook lekker :D Komkommerplakjes met filet americain, zalm of krabsalade, kruidenkaas...
Of zie jij snacks alleen als in koek en chips?
Of gehaktballetjes en stukjes heet spek. Blokje kaas en worst.
Alle reacties Link kopieren
Btw toastjes zijn zo af en toe wel lekker. Dus bij deze een recept.
Amandelmeel, kopje (ligt er aan hoeveel toastjes je wil maken) handje sesamzaad en eiwit toevoegen tot het een iets plakkerige bal is.
Uitrollen op bv siliconen mat (met plastic er overheen plakt je deegrol niet ) en zo dun mogelijk.
In de oven op 180 gr tot het wat bruin begint te worden, niet té bruin! Af laten koelen en erg lekker met brie.
Bedankt voor jullie adviezen! Heb even gegoogled op carb flu, en dit is inderdaad wat ik heb ervaren. Het duurde echter maar 1 dag bij mij, en ik zie dat ik (per ongeluk) de juiste dingen heb gedaan om het te verhelpen, zoals 's avonds toch even naar de sportschool gaan.
Ik voel me nu overigens helemaal ok en heb er veel zin in allerlei recepten uit te gaan proberen.

Nog een vraag: zitten bonen als linzen en kikkererwten niet ook vol koolhydraten? Of kunnen deze als vervanging van pasta's/ aardappels gebruikt worden?
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
30-12-2017 17:57
Bedankt voor jullie adviezen! Heb even gegoogled op carb flu, en dit is inderdaad wat ik heb ervaren. Het duurde echter maar 1 dag bij mij, en ik zie dat ik (per ongeluk) de juiste dingen heb gedaan om het te verhelpen, zoals 's avonds toch even naar de sportschool gaan.
Ik voel me nu overigens helemaal ok en heb er veel zin in allerlei recepten uit te gaan proberen.

Nog een vraag: zitten bonen als linzen en kikkererwten niet ook vol koolhydraten? Of kunnen deze als vervanging van pasta's/ aardappels gebruikt worden?

Deze vallen onder trage koolhydraten, ze verteren trager.
Als je twijfelt kan je bijvoorbeeld hun glycemische index opzoeken. Linzen hebben bijvoorbeeld een GI van 30 wat dus laag is.
Als ik mij niet vergis is alles onder de 50 goed.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
30-12-2017 17:05
Ik eet nooit vlees en vind het eigenlijk niet moeilijk om te variëren.
Het is juist de bedoeling om veel groenten te eten. Als je een menu met groenten ‘zwaarder’ wil maken dan kan je altijd champignons of kikkererwten erbij doen. Kaas gebruiken geeft hetzelfde effect.
Dankjewel, en Elske en Nina ook bedankt. En ach, ik weet het ook wel, ik hou van koken en kan het vrij goed. Juist daardoor zoek ik altijd wel veel variatie en nieuwe smaken. Uit ervaring weet ik dat groente, ei, kaas en noten in diverse combinaties op een bepaald moment (na maanden/jaren pas hoor) nèt te weinig variatie voor me biedt. Maar goed, ik hoef ook niet veel af te vallen, heb een gezond gewicht, voor de mooi mag er 3 kilo af. Dan moet af en toe een paddenstoelenrisotto of een goeie pho best kunnen :)
Dank je voor de titels. Ik zal ook eens verder zoeken op de genoemde termen.
Interessant als je een bestaand eetpatroon eens onder de loep kan nemen.

Succes en gelukkig lust ik geen oliebollen. Ik heb hier walnoten. Fijne jaarwisseling.
Simpele bubbels in een feestelijk glas doen veel.
Dymphnatam schreef:
30-12-2017 17:57
Nog een vraag: zitten bonen als linzen en kikkererwten niet ook vol koolhydraten? Of kunnen deze als vervanging van pasta's/ aardappels gebruikt worden?
In bonen, kikkererwten, linzen en aardappelen zitten aanzienlijk minder koolhydraten dan in pasta, brood en rijst. Kijk maar eens op https://www.voedingswaardetabel.nl.
Lorelai schreef:
30-12-2017 20:27
Dan moet af en toe een paddenstoelenrisotto of een goeie pho best kunnen :)
Natuurlijk kan dat binnen een gezond eetpatroon.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
31-12-2017 11:07
In bonen, kikkererwten, linzen en aardappelen zitten aanzienlijk minder koolhydraten dan in pasta, brood en rijst. Kijk maar eens op https://www.voedingswaardetabel.nl.

Aardappels hebben een zeer hoge GI. Die zou ik toch ook zoveel mogelijk laten staan.
Wil je ze wel af en toe eens eten dan best gekookt in de schil zodat ze vaster zijn en trager verteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven