Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Ik doe graag met jullie mee!
Kh-arm eten is voor mijn lichaam gewoon de beste manier om te functioneren, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik heb een extreem druk (1,5) jaar achter de rug met de geboorte van dochter en een emigratie o.a. Nu is alles weer in een iets rustiger vaarwater gekomen en is er ook weer tijd voor mezelf ;-)
Ik wil in eerste instantie 25 kg afvallen en daarna zien we wel verder. Dat is m’n eerste doel. Daarnaast ga ik nog 3x per week sporten (zegt ze nu heeeel optimistisch haha)
Meme86 schreef:
31-12-2017 16:00
Ik doe graag met jullie mee!
Kh-arm eten is voor mijn lichaam gewoon de beste manier om te functioneren, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik heb een extreem druk (1,5) jaar achter de rug met de geboorte van dochter en een emigratie o.a. Nu is alles weer in een iets rustiger vaarwater gekomen en is er ook weer tijd voor mezelf ;-)
Ik wil in eerste instantie 25 kg afvallen en daarna zien we wel verder. Dat is m’n eerste doel. Daarnaast ga ik nog 3x per week sporten (zegt ze nu heeeel optimistisch haha)


Meme, hoi! Is het niet verstandiger je doelen minder hoog te stellen en te beginnen met 10 kilo of zo? Of gaat afvallen met Low Carb echt zo snel? Het zou jammer zijn als je gedemotiveerd raakt als het lang duurt, lijkt mij. Meerdere keren in de week sporten ga ik ook doen. Ik liep al hard, wil nu nog wat in de sportschool gaan rommelen daarbij.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
30-12-2017 17:57
Bedankt voor jullie adviezen! Heb even gegoogled op carb flu, en dit is inderdaad wat ik heb ervaren. Het duurde echter maar 1 dag bij mij, en ik zie dat ik (per ongeluk) de juiste dingen heb gedaan om het te verhelpen, zoals 's avonds toch even naar de sportschool gaan.
Ik voel me nu overigens helemaal ok en heb er veel zin in allerlei recepten uit te gaan proberen.

Nog een vraag: zitten bonen als linzen en kikkererwten niet ook vol koolhydraten? Of kunnen deze als vervanging van pasta's/ aardappels gebruikt worden?
Zitten best wat khd in en zou dat de eerste weken niet doen. Eerst je lichaam laten wennen aan de nieuwe verbranding en eetwijze. Opvoeren van khd doe je het beste volgens een bepaalde volgorde waarbij erwten en linzen vrij laat aan de beurt zijn.
nina1966 schreef:
31-12-2017 16:15
Zitten best wat khd in en zou dat de eerste weken niet doen. Eerst je lichaam laten wennen aan de nieuwe verbranding en eetwijze. Opvoeren van khd doe je het beste volgens een bepaalde volgorde waarbij erwten en linzen vrij laat aan de beurt zijn.

Kun je aangeven in welke volgorde dan? Zijn daar lijstjes van? Ik google zelf ook wel hoor, maar er staat zó onwijs veel informatie op internet. En dan wil ik ook nog een beetje onderscheid maken tussen reclame-achtige sites en echte informatie....
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 16:13
Meme, hoi! Is het niet verstandiger je doelen minder hoog te stellen en te beginnen met 10 kilo of zo? Of gaat afvallen met Low Carb echt zo snel? Het zou jammer zijn als je gedemotiveerd raakt als het lang duurt, lijkt mij. Meerdere keren in de week sporten ga ik ook doen. Ik liep al hard, wil nu nog wat in de sportschool gaan rommelen daarbij.
Het hoeft er ook niet in twee maanden af hoor. ;-) is voor komend jaar. Ik schrap de producten met een hoge GI en eet daarnaast gevarieerd en veel groentes. (Even heel kort door de bocht gezegd) Met wat sporten komt het afvallen vanzelf. Dat is niet doel nr 1, dat is weer lekker fit in m’n velletje zitten.

Ik heb paar jaar terug Atkins gedaan en daar veel geleerd wat kan en wat niet, ook de achtergrond van het hoe en waarom. Zo ben ik er achter gekomen wat voor mijn lichaam werkt. Ik ga komende twee weken even streng kh arm eten dat m’n lichaam de switch weer goed maakt en van daaruit ga ik verder.

Anders is het misschien handig om een paar dagen precies bij te houden wat je eet en in welke porties en dat hier te posten. Kunnen de al iets ervarene mee kijken 😉
anoniem_6445fd969cb23 wijzigde dit bericht op 31-12-2017 18:24
Reden: Toevoeging
9.60% gewijzigd
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 16:20
Kun je aangeven in welke volgorde dan? Zijn daar lijstjes van? Ik google zelf ook wel hoor, maar er staat zó onwijs veel informatie op internet. En dan wil ik ook nog een beetje onderscheid maken tussen reclame-achtige sites en echte informatie....
https://www.dietdoctor.com vind ik een erg goede website.
Oh maar dat vind ik een leuk idee. Alleen valt er op dit moment nog niet zo veel te beleven aan mijn eetpatroon. Omdat ik de tijd nog niet heb genomen om me er echt in te verdiepen, maar wel alvast wilde beginnen (1 januari leek me zooo suf), heb ik een soort noodgreep gedaan:

- sowieso ontbeet ik altijd al met muesli. Was ooit Cruesli, maar begin dit jaar ben ik al overgestapt naar muesli. Dit pimp ik tegenwoordig met pitten en zaden, of lijnzaad o.i.d, voor de variatie

- vandaag heb ik voor het eerst ook met muesli gelunched met een handje nootjes er in. Ik had verwacht dat het niet genoeg zou zijn, maar ik heb er een hele middag op kunnen werken (moest werken vandaag)

- mijn avondeten bestond uit zalm. Gisteren en eergisteren uit kalkoenfilet. In plaats van pasta doe ik er gewoon een tweede soort groente bij. Ik doe het in de oven met een scheutje olijfolie er over heen en kruid het lekker. Minder afwas, en ik hoef alleen maar te wachten. Zo is het supermakkelijk!

- toetje bestaat uit kwark

- tussendoor eet ik 1 stuk fruit, een hand rozijnen, en groene thee, heeeel veel thee

Vanavond mag ik uit mijn dak gaan wegens oudjaar. Ik heb een zak gemixte noten gekocht, ongebrand en ongezouten. Calorie-technisch gezien niet goed misschien, maar beter dan toastjes of een zak chips.

Dit is zo'n beetje mijn invulling van high proteine/ low carb.

Caloriën heb ik nog niet geteld. Het moet allemaal nog een beetje landen, maar mijn lichaam pakt het goed op. Ik had meer honger verwacht, of op zijn minst wat protestacties. Maar vooralsnog voel ik me er prima bij, vol energie (op een ochtendje flu na dan)
elske1975 schreef:
31-12-2017 18:27
https://www.dietdoctor.com vind ik een erg goede website.


Wauw! Die had ik nog niet gezien. Die recepten!!!!
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 18:42
- vandaag heb ik voor het eerst ook met muesli gelunched met een handje nootjes er in.
Muesli is niet low carb. Nootjes zijn voornamelijk vet, dus combinatie muesli-noten is koolhydraten en vet, en daar word je juist dik van.

Fruit en rozijnen zijn ook niet low carb. Kwark ook niet.
kwark staat op diverse sites als koolhydraatarm, net als Griekse yoghurt?
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
31-12-2017 19:05
Muesli is niet low carb. Nootjes zijn voornamelijk vet, dus combinatie muesli-noten is koolhydraten en vet, en daar word je juist dik van.

Fruit en rozijnen zijn ook niet low carb. Kwark ook niet.
Dat hangt er toch maar net van af welke grens je hanteert cq hoe streng je bent - kwark is niet zo hoog in koolhydraten.
Ik ga niet mega streng aan de gang hoor. Ga ook nog extra sporten en werk fulltime. Dan maar een kilo minder in de maand afvallen...
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
31-12-2017 19:05
Muesli is niet low carb. Nootjes zijn voornamelijk vet, dus combinatie muesli-noten is koolhydraten en vet, en daar word je juist dik van.

Fruit en rozijnen zijn ook niet low carb. Kwark ook niet.
Fruit en noten zijn toch prima?
Het vet in noten is niet slecht, integendeel. Goede vetten geven een verzadigend gevoel. En fruit dat je ‘heel’ opeet geeft je geen suikerpieken.
Er is geen enkele studie dat aantoont dat je van veel fruit dik wordt.

Calorieën tellen is ook een dieet dat al decennia lang geen goede resultaten geeft. Gezond eten wel met voldoende variatie en zonder snelle koolhydraten.
Lees de boeken van Kris Verburgh maar eens, De Voedselzandloper en Veroudering vertragen. Super boeiend hoor!
Je mond valt soms open van verbazing!

En ik kan het alleen maar beamen, ik ben klein en heel slank en ik eet best veel. Veel noten, zaden, olijfolie,... en ik kom geen gram aan.
Gewicht is echter nooit een probleem geweest maar was op een gegeven vaak moe en futloos, nu niet meer :)
Ik hoor vaker over die voedselzandloper. Ga toch eens googelen
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook weer beginnen met het eten van weinig koolhydraten. Ik heb een prima gewicht maar merk dat mijn buik oo zwelt, mijn huid onzuiver wordt en ik voortdurend een gevoel van watten in mijn hoofd heb als ik het wel eet. Dus voor mij weer een goede stimulans. Ik vind de lunch ook het moeilijkst. Salade vind ik toch een gedoe, dus ik denk dat ik me aan koude omeletjes ga wagen.

Vandaag beginnen om weer van mijn suikercraving af te komen, dus geen dropjes meer. Even de knop om.
Hoe doen jullie dit met kinderen? Ik ben mezelf flink aan het inlezen en raak steeds meer geïnspireerd om koolhydraatarm/beperkt te gaan eten. Avondeten gaat nog wel lukken, brood ga ik proberen, maar ik weet niet of ze afscheid kunnen nemen van allerlei koolhydraatrijke snacks. Het is niet alleen een gewoonte hier, maar ook bij alle vriendjes en vriendinnetjes. Ik lees graag ervaringen.
Een kind heeft ander voeding nodig omdat het in tegenstelling tot een volwassene in de groei is.
Bij Kassa was een tijd geleden een aflevering waarbij ze verschillende vruchtensappen en cola inkookten om te testen hoeveel suiker er in zat.

Zoals al gezegd. Ik filter mijn eigen ideeën er uit. Het is beter, vind ik, om meerdere ideeën naast elkaar te leggen en dan een gezonde keuze te maken die je makkelijk vol kan houden.
Dat doe ik al zeker 10 jaar of langer en ik volg geen diëten, maar laat wel kant en klaar zoveel mogelijk uit huis. Dan weet ik wat ik eet.

Ik kijk hier even, omdat ik vanmorgen extra water heb gedronken.
Wat ik gisteren at. Dat is genoeg om het een heel jaar niet meer te willen. :sick:

Ik voel me alweer een stuk beter nu.
Alleen maar door te beginnen met gewoon water en een gewoon ontbijtje (volgens mijn ideeën dan.)
G E Z O N D . 2 0 1 8 ! ! !
Ik loop dus ook tegen de enorme hoeveelheid informatie aan. En ook tegen de tegenstrijdige info.
De een zegt: fruit mag niet. Van de ander mag je wel volkoren producten. Weer een ander zegt dat alleen de suikers van de vermeldde khd meetellen..
Jammer dat er niet gewoon iets eenduidigs is...

Ik ga denk ik dus maar beginnen door brood te schrappen en evt zelf crackers te maken van pitten en zaden.
Aardappels laat ik ook staan (hoera!)
Verder geen koek en snoep en suiker in de thee, maar dat deed ik toch al niet.
En ipv toastjes en chips snack ik wel met nootjes en komkommer met kaas.

Ik ga wel dingen meer zelf maken. Ik wilde bv tomatensoep eten maar dan kijk je achterop de zak en dan blijken ze er suiker ingedaan te hebben. Idioten. Ik maak dat voortaan zeld wel.
Alle reacties Link kopieren
@ Soaghail
Echt, lees die voedselzandloper eens. Zo klaar en duidelijk als het daar staat lees je het nergens.
En nee, van fruit moet je niet bang zijn :)
Ik denk dat het voor iedereen anders is. Ik heb het wel eens geprobeerd om rood fruit erbij te eten en dan val ik dus niet af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek grip op koolhydraten aangeschaft; dat vind ik een goede steun en er staan veel lekkere recepten in.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
01-01-2018 15:57
Ik loop dus ook tegen de enorme hoeveelheid informatie aan. En ook tegen de tegenstrijdige info.
De een zegt: fruit mag niet. Van de ander mag je wel volkoren producten. Weer een ander zegt dat alleen de suikers van de vermeldde khd meetellen..
Jammer dat er niet gewoon iets eenduidigs is...

Ik ga denk ik dus maar beginnen door brood te schrappen en evt zelf crackers te maken van pitten en zaden.
Aardappels laat ik ook staan (hoera!)
Verder geen koek en snoep en suiker in de thee, maar dat deed ik toch al niet.
En ipv toastjes en chips snack ik wel met nootjes en komkommer met kaas.

Ik ga wel dingen meer zelf maken. Ik wilde bv tomatensoep eten maar dan kijk je achterop de zak en dan blijken ze er suiker ingedaan te hebben. Idioten. Ik maak dat voortaan zeld wel.
Daarom is het handiger om eerst een methode voor jezelf te kiezen en die voorlopig te volgen. Wanneer je er eenmaal helemaal in zit en er aan gewend bent, kan je altijd nog aanpassingen maken die beter bij je passen.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
31-12-2017 22:11
Fruit en noten zijn toch prima?
Het vet in noten is niet slecht, integendeel. Goede vetten geven een verzadigend gevoel. En fruit dat je ‘heel’ opeet geeft je geen suikerpieken.
Er is geen enkele studie dat aantoont dat je van veel fruit dik wordt.

Calorieën tellen is ook een dieet dat al decennia lang geen goede resultaten geeft. Gezond eten wel met voldoende variatie en zonder snelle koolhydraten.
Lees de boeken van Kris Verburgh maar eens, De Voedselzandloper en Veroudering vertragen. Super boeiend hoor!
Je mond valt soms open van verbazing!

En ik kan het alleen maar beamen, ik ben klein en heel slank en ik eet best veel. Veel noten, zaden, olijfolie,... en ik kom geen gram aan.
Gewicht is echter nooit een probleem geweest maar was op een gegeven vaak moe en futloos, nu niet meer :)
Het gaat er niet om of fruit en noten prima zijn, het gaat er om of het kha is of niet. Als je je eetpatroon kha aanpast zijn er zoveel soorten voedselsoorten die gezond en zeker niet slecht zijn, maar niet passen in een kha eetpatroon.

Overigens past noten, met mate, daar juist wel in hoor. En voor mij wat fruit betreft, met mate, rood fruit. Daarmee zeg ik niet mee dat een appel niet prima is, maar wel dat het niet bij mijn kha eetpatroon past.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 19:31
Ik ga niet mega streng aan de gang hoor. Ga ook nog extra sporten en werk fulltime. Dan maar een kilo minder in de maand afvallen...
Wat ik je wel wil adviseren, als je niet streng aan de gang gaat, is goed op te letten dat je niet te veel koolhydraten eet ten opzichte van vet. Iemand gaf het boven mij ook al aan. Dat kan een enorme valkuil zijn. Vet, eiwitten, weinig koolhydraten zorgen voor vetverbranding via vet.

Doe je het minder streng en eet je te veel koolhydraten, dan is het heel makkelijk om een combinatie van te veel koolhydraten en te veel vet=niet aanvallen en het slechtste geval juist aankomen.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
FarFarAway schreef:
01-01-2018 17:29
@ Soaghail
Echt, lees die voedselzandloper eens. Zo klaar en duidelijk als het daar staat lees je het nergens.
En nee, van fruit moet je niet bang zijn :)
Ik zal eens kijken.
En ik ben niet heel dol op fruit eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven