Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is het voor iedereen verschillend. Ik eet wel rood fruit, maar veel andere fruitsoorten vind ik intussen te zoet. Anderen eten wel meer fruit of juist minder.

Ik zou eerst ook één methode kiezen en die voorlopig aanhouden. Op den duur ga je zelf aanvoelen wat voor jou wel of niet werkt.

Door brood (ook volkoren) voel ik me bv slechter en krijg ik meer zin in snoepen. Dat eet ik dus zo weinig mogelijk. Van aardappelen heb ik juist weer minder last. Kan bij een ander wel net andersom zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vind gekookte aardappelen niet lekker. Als ik ze kan laten staan met als excuus kha eten dan ben ik tevreden.
Ik eet ze nu alleen als goed voorbeeld voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
01-01-2018 17:47
Ik zal eens kijken.
En ik ben niet heel dol op fruit eerlijk gezegd.

Haha ja dat kan ook natuurlijk maar zelfs met fruit kan je eindeloos variëren.
Misschien is er dan wel iets waardoor het lekkerder wordt voor je.
Je kan het bijvoorbeeld warm eten en er een klein ovengerechtje van maken met havermout en/of noten en zaden. Of met kokosmelk of kokosrasp, of met een schepje rauwe cacaopoeder.
Of verwerken in een cakeje van amandelmeel of havermout... Er kan zoveel :P
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
01-01-2018 18:31
Ik vind gekookte aardappelen niet lekker. Als ik ze kan laten staan met als excuus kha eten dan ben ik tevreden.
Ik eet ze nu alleen als goed voorbeeld voor de kinderen.

Als je dat boek hebt gelezen hoeven zelfs je kinderen het nooit meer te eten :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 16:20
Kun je aangeven in welke volgorde dan? Zijn daar lijstjes van? Ik google zelf ook wel hoor, maar er staat zó onwijs veel informatie op internet. En dan wil ik ook nog een beetje onderscheid maken tussen reclame-achtige sites en echte informatie....
Het atkinsforum.nl is niet meer zo actief maar het word nog wel onderhouden om de info te behouden En er staat héél veel info Medische artikelen, ervaringen van vele verschillende mensen, recepten, tips.
Daar vind je ook beknopte lijstjes van wat wanneer en khd lijsten ed.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
31-12-2017 18:27
https://www.dietdoctor.com vind ik een erg goede website.
Mwah. Heb ff snel de lowcarb afdeling bekeken en er word totaal niets uitgelegd van waarom je wel of niet bepaalde producten moet eten of moet laten staan.
Juist het begrip waarom, al is het maar in grote lijnen, is zo belangrijk.
Er staat bv rode wijn maar alcohol kan je hele verbranding in de war gooien.En calorieen tellen hoeft helemaal niet bij lowcarb. Als je dan toch persé alcohol wil is een blanke alcohol als jenever wodka of bacardi met suikervrije
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
31-12-2017 18:42
Oh maar dat vind ik een leuk idee. Alleen valt er op dit moment nog niet zo veel te beleven aan mijn eetpatroon. Omdat ik de tijd nog niet heb genomen om me er echt in te verdiepen, maar wel alvast wilde beginnen (1 januari leek me zooo suf), heb ik een soort noodgreep gedaan:

- sowieso ontbeet ik altijd al met muesli. Was ooit Cruesli, maar begin dit jaar ben ik al overgestapt naar muesli. Dit pimp ik tegenwoordig met pitten en zaden, of lijnzaad o.i.d, voor de variatie

- vandaag heb ik voor het eerst ook met muesli gelunched met een handje nootjes er in. Ik had verwacht dat het niet genoeg zou zijn, maar ik heb er een hele middag op kunnen werken (moest werken vandaag)

- mijn avondeten bestond uit zalm. Gisteren en eergisteren uit kalkoenfilet. In plaats van pasta doe ik er gewoon een tweede soort groente bij. Ik doe het in de oven met een scheutje olijfolie er over heen en kruid het lekker. Minder afwas, en ik hoef alleen maar te wachten. Zo is het supermakkelijk!

- toetje bestaat uit kwark

- tussendoor eet ik 1 stuk fruit, een hand rozijnen, en groene thee, heeeel veel thee

Vanavond mag ik uit mijn dak gaan wegens oudjaar. Ik heb een zak gemixte noten gekocht, ongebrand en ongezouten. Calorie-technisch gezien niet goed misschien, maar beter dan toastjes of een zak chips.

Dit is zo'n beetje mijn invulling van high proteine/ low carb.

Caloriën heb ik nog niet geteld. Het moet allemaal nog een beetje landen, maar mijn lichaam pakt het goed op. Ik had meer honger verwacht, of op zijn minst wat protestacties. Maar vooralsnog voel ik me er prima bij, vol energie (op een ochtendje flu na dan)
Je eet veel te weinig. Is niet goed. Je moet écht eten om af te vallen! Rozijnen zijn geconcentreerde druiven en moet je dus echt niet doen. Beter dan een bak aardbeien wegwerken. (of bramen, bessen)
Zelf wil ik hier mee ook weer mee starten. Vorig jaar hier ruim 7 kg mee afgevallen en is het bij mij helemaal ingezakt. Wil er echt weer 5 kg af hebben. Heeft iemand toevallig nog een lekker en makkelijk te maken brunchrecept?
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
01-01-2018 19:57
Zelf wil ik hier mee ook weer mee starten. Vorig jaar hier ruim 7 kg mee afgevallen en is het bij mij helemaal ingezakt. Wil er echt weer 5 kg af hebben. Heeft iemand toevallig nog een lekker en makkelijk te maken brunchrecept?
Als je het alleen gaat gebruiken om op een snelle manier 5 kilo af te vallen, zal je opnieuw teleurgesteld worden ben ik bang.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
In Santé stond ook een aantal artikelen over diëten als goed voornemen en iets over tekorten van bepaalde vitaminen en mineralen.

Er staat een advies om eens bij een arts lang te gaan om na te laten gaan of er tekorten zijn. Er zijn meer tijdschriften dan ik dacht. Helemaal niet bij stil gestaan dat het juist de tijd is dat er veel belangstelling voor is.

Magnesium werd genoemd in een artikel dat ik net online vluchtig heb bekeken.
Banaan, linzen, kikkererwten, bonen en nog meer werd als belangrijkste leverancier genoemd. Maar de insteek was een tekort en het bepalen ervan via een meting via huisarts. (Soort APK.)

Maar die boeken ga ik zeker een keer bekijken, want als ik bij tijd en wijle veel te veel koolhydraten heb gehad. Dan is het wel behulpzaam om even af te kikken. :byee:
malibu82 schreef:
01-01-2018 18:00
Door brood (ook volkoren) voel ik me bv slechter en krijg ik meer zin in snoepen. Dat eet ik dus zo weinig mogelijk. Van aardappelen heb ik juist weer minder last. Kan bij een ander wel net andersom zijn.
Ik heb precies hetzelfde. Als ik veel train eet ik wat extra koolhydraten in de vorm van gekookte aardappelen of kikkererwten. Als ik brood, rijst of pasta eet voel ik me sloom en krijg ik trek in zoet en meer koolhydraten.
Cinderella76 schreef:
01-01-2018 19:57
Heeft iemand toevallig nog een lekker en makkelijk te maken brunchrecept?
https://uitpaulineskeuken.nl/2012/04/fr ... nazie.html (zonder het brood)
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
01-01-2018 22:25
https://uitpaulineskeuken.nl/2012/04/fr ... nazie.html (zonder het brood)

Oh ja Paulines keuken, die maakt inderdaad lekkere gerechtjes!
Ik geloof dat zij in opdracht van de auteur van de Voedselzandloper twee kookboeken heeft geschreven met voedselzandloper gerechten.
nina1966 schreef:
01-01-2018 18:59
Mwah. Heb ff snel de lowcarb afdeling bekeken en er word totaal niets uitgelegd van waarom je wel of niet bepaalde producten moet eten of moet laten staan.
Ik denk dat je dan te snel hebt gekeken. Hier staat juist heel veel informatie: https://www.dietdoctor.com/low-carb & https://www.dietdoctor.com/how-to-lose-weight
Ik ben 1 Januari ook maar weer eens begonnen met lijnen.Eerste dag ging hartstikke goed want ik zat nog propvol van Oudejaarsdag.Dus ik heb zeer weinig gegeten en gedronken en dat gaf het mooie resultaat van 2.7 kilo minder vandaag. Veel vocht ja ik weet het.....
Ik kijk op de AH site bij de producten en kijk naar het aantal koolhydraten,vetten,eiwitten en zout. En vandaar uit maak ik de boodschappenlijst. Ipv brood eet ik kwark/yogurt met vers fruit. Als vlees alleen kip en verse groente,geen rijst of aardappelen,geen pasta's. Alleen water of water met iets ranja voor de afwisseling.Eierenomlet met groente. Ik heb een aparte agenda gekocht waarin ik alles per dag schrijf wat ik eet/drink. En ik zet er mijn afvalgetal in niet mijn gewicht. Dus ik hoop dat het getal voor het eind van het jaar op 0 staat. Alleen met verjaardagen/etentjes ed heb ik geen lijndag dat worden feestdagen :-D maar voor de rest moet ik het eens tot eind van het jaar volhouden en zo een andere leefwijze met eten/drinken zien te krijgen....
Alle reacties Link kopieren
@Habbekratz, ik bestel sinds kort ook bij AH en kwam er toen achter dat bij bijna alle producten een voedingswaarden overzicht staat als zijnde het etiket. Ik was als een kind zo blij. Zo makkelijk :-D

Overigens als alternatief op ranja, kan ik bolero erg aanraden! Enorm veel smaken. Ik drink voornamelijk water en zwarte koffie, maar als ik dan eens een smaakje wil aan het water, wil ik wat te kiezen hebben :-)
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
ik ben nog niet echt begonnen omdat ik gewoon te weinig alternatieven in huis heb.
De yoghurt is bv op e de eieren ook. Dan eet ik dus toch een cracker .
Morgen heb ik tijd voor boodschappen en ga ik even inslaan.
IBAOHI schreef:
02-01-2018 13:34
@Habbekratz, ik bestel sinds kort ook bij AH en kwam er toen achter dat bij bijna alle producten een voedingswaarden overzicht staat als zijnde het etiket. Ik was als een kind zo blij. Zo makkelijk :-D

Overigens als alternatief op ranja, kan ik bolero erg aanraden! Enorm veel smaken. Ik drink voornamelijk water en zwarte koffie, maar als ik dan eens een smaakje wil aan het water, wil ik wat te kiezen hebben :-)
Waar haal je bolero? Of bestel je het op onderstaande link?

https://www.bolerolimonadewinkel.nl/nl/
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
01-01-2018 22:14
In Santé stond ook een aantal artikelen over diëten als goed voornemen en iets over tekorten van bepaalde vitaminen en mineralen.

Er staat een advies om eens bij een arts lang te gaan om na te laten gaan of er tekorten zijn. Er zijn meer tijdschriften dan ik dacht. Helemaal niet bij stil gestaan dat het juist de tijd is dat er veel belangstelling voor is.

Magnesium werd genoemd in een artikel dat ik net online vluchtig heb bekeken.
Banaan, linzen, kikkererwten, bonen en nog meer werd als belangrijkste leverancier genoemd. Maar de insteek was een tekort en het bepalen ervan via een meting via huisarts. (Soort APK.)

Maar die boeken ga ik zeker een keer bekijken, want als ik bij tijd en wijle veel te veel koolhydraten heb gehad. Dan is het wel behulpzaam om even af te kikken. :byee:
Klopt. Bij een lowcarb dieet word ook magnesium aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
02-01-2018 13:27
Ik ben 1 Januari ook maar weer eens begonnen met lijnen.Eerste dag ging hartstikke goed want ik zat nog propvol van Oudejaarsdag.Dus ik heb zeer weinig gegeten en gedronken en dat gaf het mooie resultaat van 2.7 kilo minder vandaag. Veel vocht ja ik weet het.....
Ik kijk op de AH site bij de producten en kijk naar het aantal koolhydraten,vetten,eiwitten en zout. En vandaar uit maak ik de boodschappenlijst. Ipv brood eet ik kwark/yogurt met vers fruit. Als vlees alleen kip en verse groente,geen rijst of aardappelen,geen pasta's. Alleen water of water met iets ranja voor de afwisseling.Eierenomlet met groente. Ik heb een aparte agenda gekocht waarin ik alles per dag schrijf wat ik eet/drink. En ik zet er mijn afvalgetal in niet mijn gewicht. Dus ik hoop dat het getal voor het eind van het jaar op 0 staat. Alleen met verjaardagen/etentjes ed heb ik geen lijndag dat worden feestdagen :-D maar voor de rest moet ik het eens tot eind van het jaar volhouden en zo een andere leefwijze met eten/drinken zien te krijgen....
Waarom alleen kip en wel ranja?
nina1966 schreef:
02-01-2018 13:54
Waarom alleen kip en wel ranja?
Ik ben geen vleeseter. Een gegrilde kip of een kippepoot/kippevleugels vind ik wel lekker af en toe.
En ranja heb je zoveel verschillende smaken in met 0 kalorien.Ter afwisseling op water.
Ik drink ook graag cola light of sinaasappelsap maar dan lijkt me die ranja gezonder.Op de feestdagen neem ik de cola light wel.
Ik mag ook maar max 1,5 liter vocht per dag en fruit/yogurt valt daar ook onder dus ik zit zo aan de max.
Habbekratz schreef:
02-01-2018 13:27
Als vlees alleen kip
Alleen kip zou ik persoonlijk te eenzijdig vinden. In kip zit weinig ijzer en B12. Ik eet ook biefstuk, rosbieflapjes, ribeye, tartaar, gehakt, varkenshaas, runderriblappen (voor stoofvlees) en lever. En vis.
elske1975 schreef:
02-01-2018 14:08
Alleen kip zou ik persoonlijk te eenzijdig vinden. In kip zit weinig ijzer en B12. Ik eet ook biefstuk, rosbieflapjes, ribeye, tartaar, gehakt, varkenshaas, runderriblappen (voor stoofvlees) en lever. En vis.
Uit je lijst zou ik alleen gehakt lekker vinden. Ik ben gewoon geen vleesliefhebber.Vroeger alles geproefd maar biefstuk en lever vond ik zoooo vies.Afgelopen jaar alleen tijdens feestdagen een gegrilde kip,kalfsrollade en sate gegeten verder geen vlees voor mij.En vis hoef ik helemaal niet behalve kibbeling of een zure haring maar dan heb ik er na 1 al maanden weer genoeg van.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
02-01-2018 13:46
Waar haal je bolero? Of bestel je het op onderstaande link?

https://www.bolerolimonadewinkel.nl/nl/
Je kan het in sommige winkels ook kopen, maar ik bestel het inderdaad op die site. Eerst het totale pakket gekocht met alle smaken. En daarna alleen de favorieten.

Sommige gebruik ik ook als 'zoetstof' in de yoghurt bijvoorbeeld. Van sommige maak ik limonade. En omdat mijn smaak voor zoet zo veranderd is sinds kha eet, vermeng ik 1 zak met 3 liter water ipv 1,5. Anders vind ik het te zoet.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend al een hele boodschappenlijst gemaakt en vandaag alles ingeslagen; van gemengde noten, via chiazaad, lijnzaad, zemelen, kokosolie tot zonnebloempitten en zo nog een hele rits.
De koolhydraatarme muesli zit in de oven; vanavond wordt het een boerenkoolquiche: ik ben benieuwd!!

Ik ben wel blij met het boek als houvast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven