Lijf & Lijn alle pijlers

Kun jij zonder....?

31-12-2016 15:14 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komend jaar gaan mijn vriend en ik ook de overtollige kilo's aanpakken. Sinds een week hou ik m'n eetpatroon bij in de app fatsecret en ik ben echt verbaasd welke dingen ik eet die bijzonder vol calorieen zitten. We hebben samen een aantal items geschrapt uit ons standaard boodschappenlijstje. Ook omdat we van sommige dingen niet echt genieten, maar het een gewoonte is om t gewoon te eten.

Wij gooien standaard onze zelfgemaakte soep altijd vol met vermicelli en knappetjes.... die kunnen we makkelijk missen.

De balletjes blijven

Ik las dat 1 portie cruesli 30 gram is(wat eveneens niet zo gezond blijkt te zijn).

Blijkbaar flikker ik elke ochtend ongemerkt 2 tot 2.5 portie in mn bakje.

Dus dat wordt terug naar de normale portie of af en toe helemaal weglaten.

Sinds 2 maanden ben ik gestopt met koffie drinken. De eerste week was echt afkicken, tot aan hoofdpijn toe.

Van 5 koppen per dag ben ik naar 1-2 kopjes per week gegaan. Scheelt me ook zomaar 25 suikerklontjes per week.

Om lekker positief te zijn over het afvallen hoor ik graag wat jullie makkelijk kunnen minderen of schrappen uit je eetpatroon.
quote:elske1975 schreef op 31 december 2016 @ 17:07:

[...]

Ik heb nooit gerookt, maar ben wel jaren snoep- en snaaiverslaafd geweest. Toen ik met snoepen, snacken en snaaien stopte en gezond ging eten voelde dat ook als een bevrijding. Het was wel even doorzetten, maar omdat ik me had voorgenomen geen suiker meer te eten vielen gewoon heel veel dingen af. De (vr)eetbuien verdwenen ook en afvallen ging toen heel makkelijk. Ik was ook blij dat ik niet steeds meer zoveel en zo vaak 'moest' eten. Wat goed van je!!
quote:zzonnetje schreef op 31 december 2016 @ 18:13:

[...]

Net als elke hartige taart met bladerdeeg maar dan de groenten meteen in ingevette schaal/vorm. Je laat echt bladerdeeg weg en rest blijft gelijk.Eerder een soort goedgevulde omelet dan ofzo? Er zit ook geen bodem in dan.
quote:himalaya schreef op 31 december 2016 @ 17:57:

[...]

Kcal per lepel? 100 Gr?

Ik vind een beetje ketchup bij sommige gerechten lekker, lijkt me sterk dat ik daar dan 22g suiker mee binnen krijg.per 100 gr inderdaad. 1 portie is slechts 15 gram.
quote:Lady_Vintage schreef op 31 december 2016 @ 16:48:

[...]

Hangt er vanaf wat je precies onder gezonde voeding verstaat. Ik ben echt niet van de suikermaffia, integendeel. Maar het wordt wel steeds duidelijker dat we met zijn allen teveel suiker consumeren en dan met name verborgen toegevoegde suikers. Vandaar mijn opmerking over de ketchup. Als je alleen op kcal let is het een prima alternatief. Als je denkt dat je er gezond mee eet is het niet een hele verstandige keus.

Maar het probleem van al die (verborgen) suikers is nou juist dat ze zo veel calorieën leveren. Verder is er weinig mis met suiker.

Als je dus (volvette) mayo vervangt door ketchup krijg je veel minder calorieën binnen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Mevrouw75 schreef op 31 december 2016 @ 18:16:

[...]

Eerder een soort goedgevulde omelet dan ofzo? Er zit ook geen bodem in dan.Nee geen bodem. Wel in de oven gebakken. Mis de bladerdeeg niet eens meer.
quote:zzonnetje schreef op 31 december 2016 @ 18:13:

[...]

Net als elke hartige taart met bladerdeeg maar dan de groenten meteen in ingevette schaal/vorm. Je laat echt bladerdeeg weg en rest blijft gelijk.hoe zorg je ervoor dat t spul niet uit elkaar valt dan? Want het bladerdeeg is toch juist om de taart-vorm te kunnen maken?
quote:koekie1980 schreef op 31 december 2016 @ 18:22:

[...]

hoe zorg je ervoor dat t spul niet uit elkaar valt dan? Want het bladerdeeg is toch juist om de taart-vorm te kunnen maken?Door jet kaas ei en slagroom mengsel is het echt een geheel wat niet uit elkaar valt.
Misschien blijft het wel lang genoeg "heel" om de eerste hap te kunnen nemen en dondert 'ie daarna uit elkaar?

Edit: tegelijkertijd gepost met zzonnetje, haha
Google eens op een taartbodem maken van noten, walnoot/cashew, kokosolie en havermout.
Zonder drop? Dat wordt echt een straf. Ook gebakjes (met mate) en mijn lievelingscurry wil ik niet missen.

Ik zou als beginnende lijner helemaal geen suiker in je drankjes doen en ook "light" limonade of cola kopen. Daarmee heb je al veel calorieën geschrapt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Courgette kan je, zeker in ovenschotels gebruiken als bladerdeeg. Ook kan je courgette met een juliennesnijder als spaghetti gebruiken.

Bloemkool raspen en je hebt rijst. Even kort opbakken net zoals de spaghetti van courgette.

Succes voor degene die willen afvallen
quote:Mevrouw75 schreef op 31 december 2016 @ 18:01:

[...]

Hoe maak je hartige taart zonder (blader)deeg?Met ei als bindmiddel.
quote:Loca_Loca schreef op 31 december 2016 @ 18:30:

Google eens op een taartbodem maken van noten, walnoot/cashew, kokosolie en havermout.Havermout eet ik ook niet. Maar het lukt prima, en valt niet uit elkaar. Zelfs koud heerlijk!
quote:JustcallmeTuT schreef op 31 december 2016 @ 19:16:

Courgette kan je, zeker in ovenschotels gebruiken als bladerdeeg. Ook kan je courgette met een juliennesnijder als spaghetti gebruiken.

Bloemkool raspen en je hebt rijst. Even kort opbakken net zoals de spaghetti van courgette.

Succes voor degene die willen afvallen

Inderdaad bloemkool als rijst en courgette als spaghetti.

Van bloemkool, tonijn en ei maak je ook een pizzabodem. Zoveel mogelijk....
Ik ga zo op weg naar mn feestje.... heb al 5 rose in de Fatsecret gezet, dan kan t alleen maar meevallen haha.

Fijne avond allemaal en tot volgend jaar !
quote:Solomio schreef op 31 december 2016 @ 18:18:

[...]

Maar het probleem van al die (verborgen) suikers is nou juist dat ze zo veel calorieën leveren. Verder is er weinig mis met suiker.

Als je dus (volvette) mayo vervangt door ketchup krijg je veel minder calorieën binnen.Dat is niet het enige probleem met suiker. Maar zoals gezegd, ben niet van de suikermaffia dus dat hoeft niet het topic te vervuilen.
quote:Lady_Vintage schreef op 01 januari 2017 @ 08:52:

[...]

Dat is niet het enige probleem met suiker. Maar zoals gezegd, ben niet van de suikermaffia dus dat hoeft niet het topic te vervuilen.Als je vindt dat er meer mis is met suiker, dan ben je wat mij betreft van de anti-suiker-maffia. En dat vind ik geen topicvervuiling, want het beïnvloedt mensen enorm, al die onzin die er over suiker geschreven wordt.

David Dunning
Voor de komende tijd zou minder appelsap een goede kunnen zijn. In mijn smoothies doe ik appelsap want anders smaakt het zo saai maar zit boordevol suiker, dus vanaf nu voor de helft met water.

Minder kaas want ondanks goed gewicht heb ik een iets te hoog cholesterol en hartproblemen zitten in de familie. En minder vlees, ook omdat het van mij niet zoveel hoeft.

Wat nog steeds goed gaat, is geen melkchocolade in huis halen, alleen pure. Daar doe ik rustig een week en soms twee weken mee. 1x per maand een zak chips. 1x in het weekend een lekker taartje of iets dergelijks.
quote:Mevrouw75 schreef op 31 december 2016 @ 18:01:

[...]

Hoe maak je hartige taart zonder (blader)deeg?

Hele dunne courgetteplakjes of dunne zoete aardappel plakjes. Of gewoon zoals een ovenschotel met niks eronder.

Maar ik vind de zoete aardappelplakjes heerlijk bij een pompoengehakttaart ofzo.
Laat mensen lekker zelf weten wat ze eten. Wat kan je er in godesnaam op tegen hebben als mensen nadenken over wat ze in hun mond stoppen. Dat ze een etiket leren lezen en betere keuzes willen maken. Met dat domme pro en anti suiker gezeur. Eet jij wat jij wil en laat anderen dat ook doen. Zolang je niet mee wil doen en er geen mensen hier gaan vertellen dat ze leven op 300 KC per dag zie ik de noodzaak niet om in te breken in zulke topics en elke keer dat topicvervuilende gezeur te moeten verspreiden.

Sorry TO. moest even ventileren. Zal ik niet meer doen.

En ik hoop dat jullie allemaal bereiken wat je wil bereiken met dit topic.
quote:koekie1980 schreef op 31 december 2016 @ 20:38:

Ik ga zo op weg naar mn feestje.... heb al 5 rose in de Fatsecret gezet, dan kan t alleen maar meevallen haha.

Fijne avond allemaal en tot volgend jaar !Prosecco heeft een heel laag kc gehalte in vergelijking met andere alchohol. 1 glas ( 105 ml) is 69 kc en bijna koolhydraatvrij en vetvrij. .
quote:Solomio schreef op 01 januari 2017 @ 08:55:

[...]

Als je vindt dat er meer mis is met suiker, dan ben je wat mij betreft van de anti-suiker-maffia. En dat vind ik geen topicvervuiling, want het beïnvloedt mensen enorm, al die onzin die er over suiker geschreven wordt.Het enige wat ik vind is dat je er bewust over na moet denken wat je in je mond stopt. Daarvoor moet je weten waar je voedingsmiddelen uit zijn samengesteld. Als je kiest voor een bult suiker, prima! Zelfs het voedingscentrum geeft aan dat dit goed is om te doen. De overtrokken "je mag nooit meer suiker" groep a.k.a. suikermaffia, daar ben ik echt geen aanhanger van. Als jij mij dat wel wil maken, vooral doen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 januari 2017 @ 09:13:

Laat mensen lekker zelf weten wat ze eten. Wat kan je er in godesnaam op tegen hebben als mensen nadenken over wat ze in hun mond stoppen. Dat ze een etiket leren lezen en betere keuzes willen maken. Met dat domme pro en anti suiker gezeur. Eet jij wat jij wil en laat anderen dat ook doen. Zolang je niet mee wil doen en er geen mensen hier gaan vertellen dat ze leven op 300 KC per dag zie ik de noodzaak niet om in te breken in zulke topics en elke keer dat topicvervuilende gezeur te moeten verspreiden.

Sorry TO. moest even ventileren. Zal ik niet meer doen.

En ik hoop dat jullie allemaal bereiken wat je wil bereiken met dit topic.

Dus jij hebt maandenlang overal geventileerd hoe slecht suiker is en toen ik daar iets van zei werd je kwaad. En nu vind je dat ik er maar eens over op moet houden?

David Dunning
Ik ben zo wie zo heel erg gaan opletten met eten, ik ben lactose intolerant en als ik te veel suiker eet krijg ik erg last van mijn darmen en huid pukkeltjes plus dikke buiken de hele tijd, nu tussen kerst en oud en nieuw wel genoten van het lekkers niet te veel maar toch een beetje last morgen weer normaal doen.

Ik eet door de weeks normaal nooit snoep of iets alleen maar groente, fruit, noten, langzame koolhydraten, water thee, 1 kopje koffie per dag. Niet elke dag vlees, Tenzij de rode vlaggen tijd komt dan snoep ik wel een beetje bakje ships of stuk chocolade.
quote:Lady_Vintage schreef op 01 januari 2017 @ 09:29:

[...]

Het enige wat ik vind is dat je er bewust over na moet denken wat je in je mond stopt. Daarvoor moet je weten waar je voedingsmiddelen uit zijn samengesteld. Als je kiest voor een bult suiker, prima! Zelfs het voedingscentrum geeft aan dat dit goed is om te doen. De overtrokken "je mag nooit meer suiker" groep a.k.a. suikermaffia, daar ben ik echt geen aanhanger van. Als jij mij dat wel wil maken, vooral doen.

Nogmaals: het enige dat tegen suiker is, is dat het veel calorieën geeft en nauwelijks voedingswaarde. Als je dus op je calorieën wilt letten is minderen (of stoppen) met suiker heel prima.

Alle andere negatieve verhalen over suiker horen wat mij betreft idd bij de anti-suiker-maffia.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven