Lijf & Lijn alle pijlers

Maagverkleining ervaringen?

09-04-2015 17:31 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk de knoop voor mezelf doorgehakt dat ik voor een maagverkleining wil gaan. Morgen ga ik na de huisarts voor een verwijzing.



Hoewel ik al veel op internet heb gelezen vraag ik me af hoe t verder gaat zo'n voortraject en wat de wachttijd is.

Ik weet dat t per ziekenhuis verschilt, maar wil graag wat meer ervaringen horen. Ik ben van plan om me aan te melden bij het Maasstad. Iemand die wat meer wil vertellen over hoe t ging/gaat? Of wellicht mensen die ook het traject in willen en mee willen kletsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 10 april 2015 @ 09:07:

Maar goed, al die afvalboekjes en operaties leiden nergens toe, de gemiddelde (Westerse) mens wordt nog steeds dikker.



Er is mij wel geleerd dat op straat eten onbeschaafd is, dat leren mensen tegenwoordig niet meer geloof ik. Zou wel helpen.Ik hoor van dikke mensen dat ze juist graag niet op straat eten, uit schaamte. Die eten proppen thuis. (ik heb het nu niet over de enkeling die door ziekte of puur door medicijnen aankomt he)
.
MissChicken, door die Danny van Obese eruit te pikken als voorbeeld doe je precies hetzelfde als degenen die zeggen 'ik ken ook die en die met maagverkleining en die is weer net zo dik als eerst' Je pikt net die uitzondering eruit die in jouw straatje past. Feit is gewoon dat als je zoveel overgewicht hebt er vaak een heel ingrijpend traject nodig is om blijvend af te vallen, dat kan zoiets als Obese zijn, maar ook een operatie. Allebei is het zeer ingrijpend en niet geheel zonder risico. Al kan je zo'n Obese traject wel veel beter opbouwen en afstemmen, wat ze in het tv programma deden was extreem, maarja kijkcijfers hè?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 10 april 2015 @ 09:12:

[...]



Wat erg dat de gbp wel wordt vergoed maar een traject zonder gbp bij de obesitaskliniek niet wordt vergoed!



.



Dat is inderdaad schandalig dat het niet wordt vergoed en een operatie wel.

Maar ja...daar kunnen diegene niks aan doen die zich wel laten opereren.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:14:

[...]





Je schrijft het toch zelf? Dat je aan de supplementen moet omdat je door de 'omleiding' onvoldoende voedingsstoffen opneemt uit de gewone voeding? Plus dat er dingen in je dunne darm komen die daar niet op gebouwd is.





[...]

geldt dat ook voor vitamines, eiwitten, calcium



Vitamines en calcium vul je aan met supplementen. Eiwitten kun je makkelijk zelf op peil houden door eiwitrijker te eten en door bijvoorbeeld je warme maaltijd te beginnen met je vlees/kip/vis. En als je daarnaast zorgt dat je suikers en een teveel aan vetten mijdt, dan is er verder niet zoveel aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wie trouwens ook een maagoperatie neemt?

Sonja Silva. Vind ik ook volstrekt belachelijk. Zo dik is die niet eens, en ook niet zo lang (in tijd).

Ze voldoet ook bij lange na niet aan de bmi eis. Maar ze heeft last van slaapapneu.

Duik eens de sportschool in, denk ik dan. Echt hoor



Hier kun je haar hele proces volgen: http://www.iglossy.nl/



(En hier is er een heel topic over, met fotos http://forum.fok.nl/topic/2202168/1/25)
.
Nee, maar het stimuleert veel minder om er zelf écht werk van te maken. Net als wat MissChicken zegt, zo'n Obese traject is bijna onhaalbaar met een gezin en fulltime baan. Maar wat als we dat soort dingen veel meer mogelijk zouden maken? Op deze manier wordt een operatie gestimuleerd en de mogelijkheden om het zelf te doen beperkt. Waanzin.



(was reactie op salinarosseno)
Alle reacties Link kopieren
Wie is Sonja Silva?
quote:salinarosseno schreef op 10 april 2015 @ 09:20:

[...]





Dat is inderdaad schandalig dat het niet wordt vergoed en een operatie wel.

Maar ja...daar kunnen diegene niks aan doen die zich wel laten opereren.Ik kwam iemand tegen bij de obesitasklininek die niet geopereerd wilde worden. Ze kwam voor de voorlichtingsbijeenkomst voor de GBP. Ze wilde graag info over het reguliere traject. Er werd haar verteld dat ze dat traject niet vergoed zou krijgen, er werd een flink (1500 a 2000 euro als ik het me goed herinner) bedrag genoemd wat ze moest betalen. En die GBP die incl al die begeleiding veel duurder is krijg je vergoed, als je er voor in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:salinarosseno schreef op 10 april 2015 @ 09:27:

Wie is Sonja Silva?Vroeger een tmf babe. Nu een beroepsklaagster.
.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:22:

Weet je wie trouwens ook een maagoperatie neemt?

Sonja Silva. Vind ik ook volstrekt belachelijk. Zo dik is die niet eens, en ook niet zo lang (in tijd).

Ze voldoet ook bij lange na de bmi eis. Maar ze heeft last van slaapapneu.

Duik eens de sportschool in, denk ik dan. Echt hoor

Zo zat er bij mij in de groep een vrouw die ook niet zo dik was, maar die kreeg een indicatie op hartproblemen. Had ook geen lijnverleden, heel raar. Zij viel in zo'n rap tempo af dat ze binnen no-time maat 36 had. Van haar vond ik het ook enorm vreemd dat zij dit traject deed en dat ze door de screening kwam.

Maar goed, ook een andere vrouw die zelden kwam opdagen bij de bijeenkomsten. En bij de bijeenkomsten waar ze wel bij was kwam ze met voorbeelden waaruit bleek dat ze zich totaal niet hield aan wat haar geleerd was. En maar klagen dat ze niet af viel....

Er zijn zat voorbeelden van slechte screeningsgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je adviseren om goed na te denken over de gevolgen na veel afvallen.

Ik werk zelf voor vijf plastisch chirurgen ism afd. bariatrie en zie regelmatig pt die heel veel overhangend vel hebben en geen machtiging krijgen voor correctie hiervan + zelf de middelen niet hebben om het te laten corrigeren. Ik krijg regelmatig mensen aan de telefoon die huilend zeggen: als ik dit geweten had, was er nooit aan begonnen. Liever te dik dan deze hangende vellen met smetten eronder. Dus eerst je zorgverzekeraar goed ten rade gaan (niet via een klantenservice, maar echt zwart op wit hebben! klantenservice licht je vaak verkeerd/onnozel voor) en dan pas beslissen.



Overigens lijkt het mij een zeer zware operatie die heel veel impact op je lichaam en geest geeft. Ik zou dat niet kunnen. Het idee dat je zoveel beperkingen hebt met eten, alles in teken van eten, voedingsstoffen etc staat zou mij benauwen. Heb je voor jezelf echt alle andere mogelijkheden uitgesloten (eerlijk?).
Alle reacties Link kopieren
In mijn nabije omgeving momenteel zo veel GBP's dat ik het idee heb dat de strengheid van de screening wel meevalt. Met een goede babbel bij de dokter kom je een heel eind heb ik gemerkt. Een van deze personen heeft een paar jaar geleden een GBP gehad. Ik heb haar nooit op enig dieet of sport kunnen betrappen en elk pondje ging door het mondje. Ze is in gewicht gehalveerd, erg veel vel over en regelmatig aan infuus voor voedingssupplementen. In de maanden na de GBP zelfs een paar keer op de IC. Kan veel voeding niet meer verdragen en moet bij alles wat ze in haar mond steekt opletten. Is dat gezond?

Met kleren aan nu een fantastisch lijf maar enorm oud gezicht en haaruitval en vellen dus.

Is dat het waard en gezonder dan overgewicht?



Ik was zelf ook dik (BMI 37 en veel en lekker eten) en ben de afgelopen 10 jaar door porties te halveren en te sporten ruim 30 kilo afgevallen. En ja, ik vind eten nog steeds erg lekker en moet me beheersen. Iedereen moet dit kunnen, ja, met doorzettingsvermogen. Kun je dit niet door emo-eten of wat dan ook, dan heb je een psycholoog nodig, geen chirurg.



Ik vind het ook stuitend dat gezond afvallen blijkbaar niet vergoed wordt, maar opereren wel. Iedereen moet daaraan meebetalen, ook voor de GBP'ers die na een maand weer bij de Mac zitten. Erg.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 10 april 2015 @ 09:25:

Nee, maar het stimuleert veel minder om er zelf écht werk van te maken. Net als wat MissChicken zegt, zo'n Obese traject is bijna onhaalbaar met een gezin en fulltime baan. Maar wat als we dat soort dingen veel meer mogelijk zouden maken? Op deze manier wordt een operatie gestimuleerd en de mogelijkheden om het zelf te doen beperkt. Waanzin.



(was reactie op salinarosseno)



Hoe lang ben je na zo'n zware operatie uit de running? En dan kun je helemaal niets meer. Als je gaat sporten nog wel.

Maar voor het eerste kun je de ziektewet in, en voor sporten weer niet natuurlijk.
.
Alle reacties Link kopieren
[quote]MrsJohnson schreef op 10 april 2015 @ 09:56:

In mijn nabije omgeving momenteel zo veel GBP's dat ik het idee heb dat de strengheid van de screening wel meevalt. Met een goede babbel bij de dokter kom je een heel eind heb ik gemerkt. Een van deze personen heeft een paar jaar geleden een GBP gehad. Ik heb haar nooit op enig dieet of sport kunnen betrappen en elk pondje ging door het mondje. Ze is in gewicht gehalveerd, erg veel vel over en regelmatig aan infuus voor voedingssupplementen. In de maanden na de GBP zelfs een paar keer op de IC. Kan veel voeding niet meer verdragen en moet bij alles wat ze in haar mond steekt opletten. Is dat gezond?



Zo een ken ik er ook. Die screening valt echt door te komen met een geloofwaardig praatje. Ik moet er niet aan denken dat je hele leven op zijn kop staat door zo'n operatie en dan nog te denken aan je gezin. Ik denk dat dat ook een ondergeschoven kindje is.



Een gezin is beter geholpen met een moeder met veel wilskracht om zelf af te vallen, het goede voorbeeld te geven, gewoon normaal met het gezin mee kan eten, geen ziekenhuisopname, een moeder die sport etc.



Ik vraag me echt af of mensen dat niet inzien en of je WERKELIJK alles eraan hebt gedaan om het niet zelf te kunnen. EERLIJK???



Bovendien zou het voor je psyche ook goed zijn dat je het zelf doet, zelf het roer omgooit en dat je trots op jezelf mag zijn!



En dat mag jij zijn Ms Johnson!
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:57:

[...]





Hoe lang ben je na zo'n zware operatie uit de running? En dan kun je helemaal niets meer. Als je gaat sporten nog wel.

Maar voor het eerste kun je de ziektewet in, en voor sporten weer niet natuurlijk.Ja, dat snap ik. Waanzin, toch? Mijn punt is dat in gevallen van zwaar overgewicht elk traject ingrijpend is en veel tijd en energie vraagt en ik het bizar vind dat het ene vergoed wordt en het andere niet. Het mag duidelijk zijn dat met dergelijk problematiek 'een beetje sporten en gezond eten' onvoldoende is, de begeleiding moet intensiever, anders had niemand overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:salinarosseno schreef op 10 april 2015 @ 09:27:

Wie is Sonja Silva?dubbel
F.U.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 10 april 2015 @ 08:41:

[...]



Dan kan je niet anders, natuurlijk. En de drang naar veel teveel eten wordt minder.De drang? Die word heus niet minder omdat je maag kleiner is. Die drang zit m tussen de oren bij emo eters en in de hormonen bij insuline resistenten. Daarom zie ik de plus van zo'n operatie niet zo. De drang zul je toch moeten weerstaan met of zonder operatie en waarom is het met dan makkelijker. Omdat je moet spugen? misselijk word? Er zijn mensen die zo'n drang hebben dat ze ook zonder maagband eten tot ze spugen. Het heeft vaak te maken met je hormoonbalans.
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 10:24:

[...]



De drang? Die word heus niet minder omdat je maag kleiner is. Die drang zit m tussen de oren bij emo eters en in de hormonen bij insuline resistenten. Daarom zie ik de plus van zo'n operatie niet zo. De drang zul je toch moeten weerstaan met of zonder operatie en waarom is het met dan makkelijker. Omdat je moet spugen? misselijk word? Er zijn mensen die zo'n drang hebben dat ze ook zonder maagband eten tot ze spugen. Het heeft vaak te maken met je hormoonbalans.Dat denk ik wel. Je zit immers snel vol en dus heb je geen zin meer in nog meer eten. Is toch logisch?
quote:rdvv schreef op 10 april 2015 @ 10:27:

[...]

Dat denk ik wel. Je zit immers snel vol en dus heb je geen zin meer in nog meer eten. Is toch logisch?Klopt inderdaad
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 09 april 2015 @ 20:00:

Ik slik een combinatie van metformine en fluoxetine. Volgens mij heeft de metformine de meeste invloed, dit reguleert het suikergehalte in je bloed, zodat je lichaam went aan lagere concentraties suiker (en je dus daardoor minder gaat eten).



Ik ben erg tevreden over de combi.Dat zijn heftige medicijnen, die krijg je niet zomaar. Alleen voor overgewicht of waren er onderliggende/andere problemen.
Alle reacties Link kopieren
@asrem, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 10:56:

[...]

Dat zijn heftige medicijnen, die krijg je niet zomaar. Alleen voor overgewicht of waren er onderliggende/andere problemen.Ik wil ook niet beweren dat het snoepjes zijn of zo. Mij stelling is alleen dat het minder ingrijpend is dan een onomkeerbare operatie. Voordat ik afviel had ik een BMI waarmee ik een aanmerking zou zijn gekomen voor een operatie. Nu ben ik nog wel te zwaar, maar gelukkig niet meer zo zwaar dat een operatie geïndiceerd zou zijn. Bovendien val ik nog steeds af.
Alle reacties Link kopieren
Is er wellicht (muv degenen die al hun eigen ervaring verteld hebben met gbp/sleeve -thanks daarvoor) nog iemand in de zaal die iets te melden heeft wat antwoord geeft op mijn allereerste vraag? En kunnen de lui die t allemaal zo goed weten dat t puur wilskracht (maw ik als TO zal wel een dik ruggengraatloos varken zijn dat profiteert van het zorgstelsel) ergens anders gaan spelen? Ik vroeg niet om een verbale aanval. Moet ik er nu vanuit gaan dat degene die zo fanatiek van leer trekken net zo ruggengraatloos zijn? Immers kunnen ze zich niet bedwingen een verbale bak stront over iemand heen te gooien waarvan zij vinden dat ie iets doet wat niet binnen de eigen overtuiging past... Als t allemaal zo eenvoudig lag dan zou bariatrische chirurgie in commerciële medische klinieken plaatsvinden.
Die antwoorden zijn óók gegeven barefoot en er is ook een link naar een uitgebreid topic gegeven die hier specifiek over gaat. De antwoorden die minder in je straatje passen krijg je er gratis bij. Daar hoef je niet om te vragen, hoort bij het pakketje 'openbaar forum'.
Alle reacties Link kopieren
quote:barefoot schreef op 10 april 2015 @ 21:44:

Is er wellicht (muv degenen die al hun eigen ervaring verteld hebben met gbp/sleeve -thanks daarvoor) nog iemand in de zaal die iets te melden heeft wat antwoord geeft op mijn allereerste vraag? En kunnen de lui die t allemaal zo goed weten dat t puur wilskracht (maw ik als TO zal wel een dik ruggengraatloos varken zijn dat profiteert van het zorgstelsel) ergens anders gaan spelen? Ik vroeg niet om een verbale aanval. Moet ik er nu vanuit gaan dat degene die zo fanatiek van leer trekken net zo ruggengraatloos zijn? Immers kunnen ze zich niet bedwingen een verbale bak stront over iemand heen te gooien waarvan zij vinden dat ie iets doet wat niet binnen de eigen overtuiging past... Als t allemaal zo eenvoudig lag dan zou bariatrische chirurgie in commerciële medische klinieken plaatsvinden.



Jammer dat je dat zo voelt barefoot. Je topictitel is "maagverkleining ervaringen?" Deze heb je gekregen. Helaas zitten daar ook negatieve bij ja. Wat ik wilde laten zien is dat het echt mogelijk is zonder snijden en risico's en flink af te vallen, echt waar! Wat ik heb gezien van de GBP's in mijn omgeving doet de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. De knop moet hoe dan ook om, dus waarom niet voor het snijden? Ik heb cijfers gezien van 40% terugval en weer op het oude gewicht na een paar jaar. Dat lijkt me het allerergst. Door de molen gegaan, nooit meer van eten kunnen genieten en nog steeds (of weer) dik. Nachtmerrie toch?

Ik wens je een wijze keuze en veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven