Lijf & Lijn alle pijlers

Maagverkleining ervaringen?

09-04-2015 17:31 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk de knoop voor mezelf doorgehakt dat ik voor een maagverkleining wil gaan. Morgen ga ik na de huisarts voor een verwijzing.



Hoewel ik al veel op internet heb gelezen vraag ik me af hoe t verder gaat zo'n voortraject en wat de wachttijd is.

Ik weet dat t per ziekenhuis verschilt, maar wil graag wat meer ervaringen horen. Ik ben van plan om me aan te melden bij het Maasstad. Iemand die wat meer wil vertellen over hoe t ging/gaat? Of wellicht mensen die ook het traject in willen en mee willen kletsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:barefoot schreef op 10 april 2015 @ 21:44:

Is er wellicht (muv degenen die al hun eigen ervaring verteld hebben met gbp/sleeve -thanks daarvoor) nog iemand in de zaal die iets te melden heeft wat antwoord geeft op mijn allereerste vraag? En kunnen de lui die t allemaal zo goed weten dat t puur wilskracht (maw ik als TO zal wel een dik ruggengraatloos varken zijn dat profiteert van het zorgstelsel) ergens anders gaan spelen? Ik vroeg niet om een verbale aanval. Moet ik er nu vanuit gaan dat degene die zo fanatiek van leer trekken net zo ruggengraatloos zijn? Immers kunnen ze zich niet bedwingen een verbale bak stront over iemand heen te gooien waarvan zij vinden dat ie iets doet wat niet binnen de eigen overtuiging past... Als t allemaal zo eenvoudig lag dan zou bariatrische chirurgie in commerciële medische klinieken plaatsvinden.De wachttijd en dergelijke verschillen per ziekenhuis/traject. Ik raad je aan hier te kijken: http://gastricbypass.forum2go.nl/
quote:MrsJohnson schreef op 10 april 2015 @ 22:41:

[...]





Jammer dat je dat zo voelt barefoot. Je topictitel is "maagverkleining ervaringen?" Deze heb je gekregen. Helaas zitten daar ook negatieve bij ja. Wat ik wilde laten zien is dat het echt mogelijk is zonder snijden en risico's en flink af te vallen, echt waar! Wat ik heb gezien van de GBP's in mijn omgeving doet de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. De knop moet hoe dan ook om, dus waarom niet voor het snijden? Ik heb cijfers gezien van 40% terugval en weer op het oude gewicht na een paar jaar. Dat lijkt me het allerergst. Door de molen gegaan, nooit meer van eten kunnen genieten en nog steeds (of weer) dik. Nachtmerrie toch?

Ik wens je een wijze keuze en veel succes.

Hoezo zou je na een GBP nooit meer van je eten kunnen genieten? Ik geniet nog steeds van mijn eten, kan gewoon uit eten, kan zo goed als alles eten wat ik wil. Alleen is de portiegrootte veranderd.

En ik ben ook ooit 40 kg afgevallen met WW, 40 kilo met Modifast, nog eens 20 met WW. Alleen zo jammer dat het allemaal weer terug kwam, met rente. Nu ben ik stabiel, toch fijn, die GBP. Voor sommige mensen is lijnen kennelijk niet (blijvend) de oplossing.
quote:barefoot schreef op 10 april 2015 @ 21:44:

Is er wellicht (muv degenen die al hun eigen ervaring verteld hebben met gbp/sleeve -thanks daarvoor) nog iemand in de zaal die iets te melden heeft wat antwoord geeft op mijn allereerste vraag? En kunnen de lui die t allemaal zo goed weten dat t puur wilskracht (maw ik als TO zal wel een dik ruggengraatloos varken zijn dat profiteert van het zorgstelsel) ergens anders gaan spelen? Ik vroeg niet om een verbale aanval. Moet ik er nu vanuit gaan dat degene die zo fanatiek van leer trekken net zo ruggengraatloos zijn? Immers kunnen ze zich niet bedwingen een verbale bak stront over iemand heen te gooien waarvan zij vinden dat ie iets doet wat niet binnen de eigen overtuiging past... Als t allemaal zo eenvoudig lag dan zou bariatrische chirurgie in commerciële medische klinieken plaatsvinden. Die verbale bak stront zal je vast nog vaker tegen komen. Men ziet het als "the easy way out", ziet niet hoe het is om een GBP te krijgen. Heb je pijn, last? Had je je maar niet moeten laten opereren, je wou dit zelf toch? De broer van mijn tante's buurvrouw had het ook, nou en die.....

Je hebt je keuze gemaakt, je laat je opereren. Ik wens je heel veel succes en gezondheid, en vele kilo's minder!
Alle reacties Link kopieren
Even een hart onder je riem, Barefoot.



In mijn directe omgeving ken ik 5 mensen die het hebben laten doen. Alle 5 hebben zonder te veel problemen de operatie gehad en zijn goed afgevallen. Ze moeten nu wel regelmatig bloedprikken om te kijken of ze geen vitamine gebrek hebben maar dat is dan ook het enige. De weg die ze gegaan zijn, is zwaar. Zoals één van hen altijd zegt, ze hebben wel mijn maag geopereerd maar helaas niet mijn ogen en hersenen. Dus de zin in eten moet je wel dragen en weerstaan. En daar komt dan de begeleiding weer om de hoek kijken. Zoals Misschicken ook zegt, het is een hulpmiddel. Niet meer en niet minder.



Mensen hebben altijd wat te zeuren. Meestal niet recht in je gezicht maar wel anoniem op een forum of in roddelen achter je rug. Ik zelf ben afgevallen door middel van shakes. Nou, dat is allemaal ook zo slecht en je komt gelijk weer aan als je gestopt bent, je haar valt uit, schildklier houdt ermee op en de verbranding raakt verstoord. Voor mij heeft het, tot nu toe, gewerkt. Het was mijn weg. Zoals de GBP jouw weg zal zijn. Slank worden is niet moeilijk, slank blijven is een stuk moeilijker. Studie's laten niet voor niks zien dat slechts 4% na het volgen van een dieet 2 jaar na het einde nog steeds op gewicht zijn. Dat betekend dat 96% een terugval heeft gehad. Weet niet hoe de percentages liggen voor mensen met een GBP maar ik neem aan dat het slagingspercentage daar vele malen hoger zal liggen dankzij de intensieve begeleiding die niet stopt na de operatie. Ik wens je heel veel succes. Laat de mensen maar lullen.
Alle reacties Link kopieren
Misschicken, dat niet meer van eten kunnen genieten is wat ik zie bij de GBP's die ik in mijn omgeving zie. Van de vriendin waar ik het over had weet ik dat ze bij elke hap die ze neemt moet wachten hoe het valt. Anders is het rennen naar de WC. En ze zit na een paar happen vol. Een avondje lekker eten is voor haar mee aan tafel zitten en kijken hoe de rest lekker eet en af en toe een hapje op hoop van zegen, maar geen aardappels, geen brood, geen prik, geen alcohol ( en nog wat dingen die ze niet kan verdragen). Dat zou ik er niet voor over hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsJohnson schreef op 11 april 2015 @ 07:32:

Misschicken, dat niet meer van eten kunnen genieten is wat ik zie bij de GBP's die ik in mijn omgeving zie. Van de vriendin waar ik het over had weet ik dat ze bij elke hap die ze neemt moet wachten hoe het valt. Anders is het rennen naar de WC. En ze zit na een paar happen vol. Een avondje lekker eten is voor haar mee aan tafel zitten en kijken hoe de rest lekker eet en af en toe een hapje op hoop van zegen, maar geen aardappels, geen brood, geen prik, geen alcohol ( en nog wat dingen die ze niet kan verdragen). Dat zou ik er niet voor over hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.



Ik denk dat dat inderdaad persoonlijk is. Toen ik aan de prednison zat en de hele dag door

aan het schransen en proppen was, was dat om de niet te verzadigen honger te stillen. Ik geloof

niet dat ik toen van mijn eten genoot. Het was hap, slik, weg. Net als bij een hond zonder te proeven.

Pas toen de prednison door de plee werd gespoeld en ik drastisch aan de lijn ging kon ik pas echt

genieten van een klein prakkie of een boterham.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die om wat voor reden dan ook te veel eten, genieten over het algemeen niet van hun eten. I've been there, ik was niet voor niets veel te zwaar. Juist het leren dat eten geen troost/vijand is en alleen eten wanneer je echt trek hebt en stoppen als je verzadigd bent is iets dat ik heb moeten leren. En dan kun je inderdaad genieten van kleine dingen/kleine porties. Wat ik bedoelde was dat ik bij meerdere mensen met en GBP heb gezien dat ze veel soorten voeding niet meer verdragen of zelfs een intolerantie voor bepaalde voedingsstoffen hebben ontwikkeld. Mijn vriendin vindt uit eten gaan niet meer leuk en dat vind ik weer erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat zou ik ook heel jammer vinden. Of als ik nooit meer patat kan eten omdat

het niet goed valt. Maar ik denk dat ook dat wel gaat wennen.
De rest van je leven geen patat meer eten, of 60 kilo lichter de rest van je leven. Ik zou het wel weten.

Maar ik kan nog patat eten, eet er af en toe ook wel een paar (uit de actifry), maar vind ze niet zo lekker meer als voor de operatie. Je smaak verandert ook door die operatie, heel typisch.
En als ik zoveel dingen niet meer zou kunnen eten/verdragen, dan was ik al lang terug gegaan naar de chirurg om naar een oplossing te zoeken. Het gebeurt wel eens dat ze de doorgang van het maagje naar de dunne darm te nauw hebben gemaakt, waardoor het eten niet goed gaat bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn smaak is niet veranderd. Ik kan wel alles eten.

Ik heb nog steeds hersencellen ook al kan ik veel meer eten.

Er wordt hier gepraat alsof alles een feit is terwijl het heel persoonlijk is en voor iedere patient anders.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
quote:barefoot schreef op 10 april 2015 @ 21:44:

Is er wellicht (muv degenen die al hun eigen ervaring verteld hebben met gbp/sleeve -thanks daarvoor) nog iemand in de zaal die iets te melden heeft wat antwoord geeft op mijn allereerste vraag? En kunnen de lui die t allemaal zo goed weten dat t puur wilskracht (maw ik als TO zal wel een dik ruggengraatloos varken zijn dat profiteert van het zorgstelsel) ergens anders gaan spelen? Ik vroeg niet om een verbale aanval. Moet ik er nu vanuit gaan dat degene die zo fanatiek van leer trekken net zo ruggengraatloos zijn? Immers kunnen ze zich niet bedwingen een verbale bak stront over iemand heen te gooien waarvan zij vinden dat ie iets doet wat niet binnen de eigen overtuiging past... Als t allemaal zo eenvoudig lag dan zou bariatrische chirurgie in commerciële medische klinieken plaatsvinden.Als je een topic opent zal je altijd voor-en tegenstanders tegenkomen.Iedereen heeft uiteraard recht op zijn eigen mening maar ik ben het met je eens dat je iemand niet af moet branden.Het is nog altijd de toon die de muziek maakt.Ik heb niet alles gelezen en heb er zelf ook geen ervaring mee behalve in theorie.Je zult er ook lang over nagedacht hebben want het is geen ingreep van niets.Als ik voor mezelf mag spreken dan geef ik toe dat ik het zelf een enge ingreep vind en het niet zo gauw zou laten doen (heb trouwens geen overgewicht maar dat doet er ff niet aan toe) maar als iemand van alles geprobeerd heeft dan kan ik me voorstellen dat iemand deze ingreep overweegt.Verder is het jouw lijf en jouw besluit en niet dat van anderen.Dus laat je niet ervan weerhouden om je goed te informeren al hebben anderen er kritiek op,maar nogmaals iedereen zijn eigen mening en als je deze goed verwoordt dan wordt het meestal ook wel een interessante discussie.Ik wil je veel succes wensen met je besluit.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:22:

Weet je wie trouwens ook een maagoperatie neemt?

Sonja Silva.



Zo, ik wist niet dat ze er nu zo anders uitziet.







Mijn buurman van vroeger was te dik en had suikerziekte. Hij kon amper lopen en hij had een invaliden parkeerkaart. Als hij meer dan 5 minuten moest lopen, ging hij met de auto. Hij heeft in 2010 een gastric bypass gehad. Ik zag hem laatst en hij is veel kilo's afgevallen en hij kan weer lopen. Hij hoeft geen medicijnen meer te gebruiken voor zijn suikerziekte. Ik weet niet alle ins en outs, want dat vertel je niet zomaar aan de buurvrouw, maar volgens mij waren er geen complicaties na de operatie. Hij is een stuk gezonder dan vroeger.



Zo'n operatie is dus misschien wel duur, maar als mensen daardoor afvallen en daardoor gezonder en fitter worden waardoor ze minder medicijnen hoeven te gebruiken, dan is dat ook weer winst. En dat ze het zelf veroorzaken en daardoor het zelf zouden moeten betalen, dat geldt wel voor meer dingen dat mensen het zelf veroorzaken. Dan hoeft de zorgverzekeraar heel veel zorg niet meer te vergoeden als we zo gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide schoonouders hebben een GBP ondergaan. Ze zijn alletwee gigantisch veel afgevallen (weet de cijfers niet), en nu na een jaar of 4 redelijk stabiel.

Ze eten nog steeds rete ongezond, halen nog elke avond eten af en sporten nooit. Maar ze zijn slank en relatief gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf in december 2012 een maagverkleining gehad. De gastric sleeve. Ik woog tegen de 140kg en nu alweer bijna een jaar stabiel op 68kg.



Heb zelf nergens last van gehad, geen pijn, niet misselijk, eten/drinken ging allemaal meteen goed. Was net alsof er niets met me was gebeurd.



Voel me stukken beter, na urenlang staan op het werk geen zere voeten meer, niet meer kortademig. Kan gewoon alles eten/drinken, zelfs scherpe pepers zonder problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 59 jaar en vrouw ,ik heb op 22-1-2014 een GB operatie laten doen.

Want er was diabeet type 2 vast gesteld en ik wilde niet als mijn moeder beide benen verliezen .

Zij was klein en dik ,en ik ben lang en te zwaar en had een bmi van 35 en diabeet dus kwam ik in aanmerking.

Het is wennen aan de nieuwe manier van eten ,en je hebt pijn de eerste 2 weken.

Maar het is te doen ,elke dag wordt het beter en het is aan jou hoe je er door heen komt.

Want iedereen heeft zijn of haar pijn grens ,de arts kan niet voorspellen hoeveel je gaat afvallen.

Maar berekend een gezonde bmi ,en kijkt naar je lengte en leeftijd .

Ik heb er geen spijt van dat ik het heb laten doen ,ik ben de trotse vrouw met maat 38 en gewicht van 57 kilo .

Heb je vragen kijk eens op mijn forum en laat gerust je ervaringen achter .

Groetjes Marhaban

Ervaringen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 11 april 2015 @ 14:36:

Mijn beide schoonouders hebben een GBP ondergaan. Ze zijn alletwee gigantisch veel afgevallen (weet de cijfers niet), en nu na een jaar of 4 redelijk stabiel.

Ze eten nog steeds rete ongezond, halen nog elke avond eten af en sporten nooit. Maar ze zijn slank en relatief gezond.Hoe gaat het verder met hun?
Een kennis van mij heeft vorige jaar een maagverkleining gehad. Voorafgaand heeft ze in een hulpgroep gezeten en kreeg ze psychologische begeleiding. Na de operatie is deze nog een half jaar (of iets) doorgegaan.

Ze is nu onwijs veel afgevallen, ik schat zo'n 40 kilo. Ze is nog steeds dik, maar ze ziet er onwijs goed uit en ze heeft veel meer energie als daarvoor.



Bij haar is het vanwege de hulp rondom de operatie goed gegaan. De hulpgroep, de artsen, de psychologen. Het is een heel traject en niet alleen een nietje en een touwtje en afvallen maar, tot ziens. Het is een lange weg.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vroeger gebruikte ze een maagband, waarbij op lange termijn vaak complicaties werden gezien en personen toch terug aankwamen. Tegenwoordig voert men een gastric bypass uit, wat zorgt voor een stabieler gewicht en minder complicaties!



Wel nog een paar dingen waar je rekening mee moet houden : je kan niet meer veel eten (ook niet op restaurant), als je veel suiker eet krijg je een enorme flauwte achteraf (zoek maar op 'dumping syndroom), vitamine tekorten met allerlei complicaties, sommigen verdragen geen alcohol meer, ...



Ik bedoel gewoon dat je het zéker niet moet onderschatten!
Ik heb sinds een jaar een gastric bypass. Veel kritiek op gekregen, veel mensen die denken dat het makkelijk is of dat het enkel een kwestie is van gezond eten. De diëtiste vertelde me dat bij veel te dikke mensen hun lijf altijd op dat hoge gewicht probeert te blijven (vraag me niet exact hoe het zit) ik zag dat bij mezelf ook, afvallen was geen probleem maar eraf houden wel.

Een jaar heb ik erover nagedacht, toen ben ik de screening ingegaan. Zodra het zkh denkt dat je het zelf ook kan mag je niet door. Ook als ze vinden dat je onvoldoende pogingen hebt gedaan wordt je afgewezen.

Ik ben geopereerd en ben 61 kilo afgevallen. Ik heb nu maat 36. Heb geen echte klachten, kleine dingen maar dat weegt niet op tegen het hebben van een normaal postuur. Ik eet nu wat meer om op gewicht te blijven.

Plezier in eten in juist weer teruggekomen, omdat je minder kunt eten maak je automatisch bewustere keuzes. Ik ben er erg blij mee, maar het blijft een gevecht! Ik word nog 5 jaar begeleid door de psychologe en diëtiste.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marhaban schreef op 04 juni 2015 @ 10:39:

[...]





Hoe gaat het verder met hun?Behalve dat ze regelmatig ziek, zwak en misselijk zijn door dat ze ongezond en ongevarieerd eten gaat het volgens mij best prima. Ze zijn wel beide de laatste maanden weer aangekomen, kleding van vorige zomer passen ze bijvoorbeeld niet meer.
Dat kan inderdaad. De operatie werkt niet eindeloos. Na 1-2 jaar moet je een goed eetptatrokn hebben ontwikkeld anders word je gewoon weer dik.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 04 juni 2015 @ 11:23:

Ik heb sinds een jaar een gastric bypass. Veel kritiek op gekregen, veel mensen die denken dat het makkelijk is of dat het enkel een kwestie is van gezond eten. De diëtiste vertelde me dat bij veel te dikke mensen hun lijf altijd op dat hoge gewicht probeert te blijven (vraag me niet exact hoe het zit) ik zag dat bij mezelf ook, afvallen was geen probleem maar eraf houden wel.

Een jaar heb ik erover nagedacht, toen ben ik de screening ingegaan. Zodra het zkh denkt dat je het zelf ook kan mag je niet door. Ook als ze vinden dat je onvoldoende pogingen hebt gedaan wordt je afgewezen.

Ik ben geopereerd en ben 61 kilo afgevallen. Ik heb nu maat 36. Heb geen echte klachten, kleine dingen maar dat weegt niet op tegen het hebben van een normaal postuur. Ik eet nu wat meer om op gewicht te blijven.

Plezier in eten in juist weer teruggekomen, omdat je minder kunt eten maak je automatisch bewustere keuzes. Ik ben er erg blij mee, maar het blijft een gevecht! Ik word nog 5 jaar begeleid door de psychologe en diëtiste.Wat ontzettend naar dat je zoveel kritiek hebt gekregen! Ik vind het ontzettend knap, van iedereen hier. En ik hoop dat jij, en alle anderen, veel beter in je vel komt te zitten!
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 04 juni 2015 @ 11:54:

Dat kan inderdaad. De operatie werkt niet eindeloos. Na 1-2 jaar moet je een goed eetptatrokn hebben ontwikkeld anders word je gewoon weer dik.Ja inderdaad. Maar afvallen gaat ook wel weer relatief snel, tenminste bij mijn schoonouders, omdat zij nu ongezond eten. Dus als zij gezond gaan eten, dan vliegen de kilo's eraf omdat ze langer verzadigd zijn en de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven