Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatiecup ervaringen?

19-03-2019 10:07 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met gebruik menstruatiecup na meerdere bevallingen???

Nu na 1,5 jaar gedoe van Mirena geen spiraal meer maar zal dus wel snel weer gaan menstrueren.

Wil gaan kijken voor een menstruatiecup maar er zijn er zoveel.....
Ben midden 30 met 3kids. geen maatje S meer dus maar ze schijnen ook te verschillen in stevig-/hardheid? Iemand ervaring???
Alle reacties Link kopieren
Ik ben halverwege 30, heb vier kinderen gekregen en gebruik sinds vorig jaar een menstruatiecup. Ik zou niet meer anders willen, het is zoveel prettiger en schoner dan maandverband en tampons.
Ik heb als eerste de DivaCup (nr2) aangeschaft. Die beviel direct goed, al voelde ik hem op bepaalde momenten/dagen erg goed zitten tegen mijn baarmoedermond. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een kortere cup en kwam toen uit op de MeLuna cup. Eentje met dezelfde diameter maar korter en van iets soepeler materiaal (De DivaCup is vrij stug maar plopt daardoor wel beter uit na het inbrengen). Hoewel de MeLuna op de eerste 2 dagen van de menstruatie prettiger is om te dragen (dan schijnt je baarmoedermond het laagst te zitten), geef ik toch de voorkeur aan de DivaCup. Deze vind ik makkelijker in te brengen, kan meer vloeistof opvangen en voelt zekerder als ik hem in heb.

Het is echt heel persoonlijk welke cup voor jou het meest geschikt is. Er zijn vrouwen die hebben een hele collectie :-] . Een cup kost in aanschaf wel wat meer maar dat compenseert voor mij zeker het gemak dat ik er van heb. Bij goed gebruik en onderhoud kunnen ze wel 10 jaar mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier. Ik heb zelf de Meluna cup. Ik heb twee kinderen.
Hij bevalt mij echt heel erg goed. Ik heb nooit een andere merk geprobeerd en weet niet wat de verschillen precies zijn.
Ik wil nooit meer anders!

Ik had eerst een L besteld maar die bleek te groot. Een M zit prima. Helaas is het lastig om te weten welke je zou passen. Ik denk ook dat het voor iedereen anders is welk merk en welke maat goed is.

Wat wel een ding is zeker in het begin is dat het goed inbrengen best wat tijd vergt. Hij moet als hij in je vagina zit uitvouwen en goed onder je baarmoedermond zitten. Inmiddels gaat dit bij mijn zo'n beetje vanzelf, maar dat heeft me wel een half jaar gekost (6x ongesteld).

En zeker in het begin is het raadzaam om geen al te lange nagels te hebben ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een yuuki organicup en erg blij mee
die is volgens mij vrij gemiddeld qua soepelheid
ik vind het vooral belangrijk dat ze niet te hard zijn, dan sta je zo te frunniken met vouwen
Als je heel sterke bekkenbodemspieren hebt en/of veel beweegt wordt wel aangeraden om voor een hardere cup te gaan. Een echt zachte zou ik zelf dus ook weer niet nemen.

hier is een overzicht van bijna alle in NL verkrijgbare cups: http://cupkiezer.nl/overzicht-menstruatiecup/

ben nu zwanger maar na de bevalling ga ik over op een nieuwe cup. Het was sowieso tijd voor vervanging, maar ik wil er nu een die geen steeltje heeft. Dus ik ga de merula uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Eind 30, 1 kind en voor mij ook niks anders meer dan een cup. Het duurde even voordat ik er handigheid in kreeg, maar nu gaat het prima. En het voelt idd heel schoon en natuurlijk. Ook op van die twijfeldagen... Gewoon inbrengen en geen omkijken meer naar.

Ik heb er twee van MeLuna. De gewone Classic in maat L. Die vind ik het fijnste in gebruik. Maar omdat mijn baarmoedermond vrij laag zit vond ik hem eigenlijk net iets te lang. Het gaat wel, maar toch...

Dus toen een MeLuna Short Sport (XL) er bij gekocht. Die is wel heel erg stug trouwens, dus die zou ik niet zo snel aanraden. Maar wel een stukje korter, dus dat voelt sommige (minder zware) dagen wel fijner.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, wel een organicup, al een jaar of 5 (?) denk ik. En bevalt super goed, ik ga ook nooit meer terug naar tampons.

Je kunt er ook nog rekening mee houden hoe heftig je ongesteld wordt (of in jouw geval, verwacht te worden). Ik heb de kleinere cup van Organicup, en die zit op de eerste dagen als ik wat langer niet geleegd heb, best vol. Dus het vulvolume zeg maar, dat is ook nog iets om wellicht rekening mee te houden. Ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je hem leegt, maar ik vind het juist zo ideaal dat je er geen omkijken naar hebt dus dan wil je hem ook niet heel vaak moeten legen.

Succes met kiezen, toen ik de mijne kocht was het de enige verkrijgbaar in NL geloof ik, dus ik had niet zo'n keuzestress ;) En was gelukkig in een keer goed.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
19-03-2019 10:45

Succes met kiezen, toen ik de mijne kocht was het de enige verkrijgbaar in NL geloof ik, dus ik had niet zo'n keuzestress ;) En was gelukkig in een keer goed.
haha ja daarom had ik ook de organicup!
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaan jullie voor een menstruatiecup ipv tampon of maandverband? Hygiëne, milieuoverwegingen, kosten ....?

Edit: sorry voor het inbreken en de enigszins off-topic vraag, maar jullie lijken me allemaal enthousiaste gebruikers en ik heb het nog nooit serieus overwogen, vandaar :)
pingpong wijzigde dit bericht op 19-03-2019 10:57
43.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik (midden 30 1 kindje) heb een meluna classic short xl. Ideaal.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Pingpong schreef:
19-03-2019 10:56
Waarom gaan jullie voor een menstruatiecup ipv tampon of maandverband? Hygiëne, milieuoverwegingen, kosten ....?

Edit: sorry voor het inbreken en de enigszins off-topic vraag, maar jullie lijken me allemaal enthousiaste gebruikers en ik heb het nog nooit serieus overwogen, vandaar :)
milieu, gemak en hygiene

een cup is even wennen (en het is ook echt niet voor iedereen) maar ik voel me echt 'schoner' en vrijer
Je lekt minder snel door (kan er ook langer mee doen vaak) door het vacuum, het is prettiger met zwemmen/sporten/sauna, je hebt een veel kleinere kans op TSS, minder snel nare luchtjes en als hij goed zit voel je hem niet zitten. Hij is ook altijd voorhanden, je komt nooit 'zonder' te zitten. Het is ook kostenbesparend op de lange termijn. Als je hem tussendoor telkens goed steriliseert doe je er lang mee.

ik moet echt niet meer denken aan een tampon, vies en oncomfortabel
Alle reacties Link kopieren
Pingpong schreef:
19-03-2019 10:56
Waarom gaan jullie voor een menstruatiecup ipv tampon of maandverband? Hygiëne, milieuoverwegingen, kosten ....?

Edit: sorry voor het inbreken en de enigszins off-topic vraag, maar jullie lijken me allemaal enthousiaste gebruikers en ik heb het nog nooit serieus overwogen, vandaar :)
Eigenlijk alle bovengenoemde redenen. En als ik een bijna een week tampons draag (zo lang menstrueer ik ongeveer) is aan het einde mijn vagina helemaal pijnlijk. En maandverband is niet echt handig als je zo heftig vloeit. Ik was eigenlijk beperkt door dit gedoe, plande altijd om mijn menstruatie (ik slik de pil) heen en dat hoeft nu veel minder.
Waarschijnlijk heb ik toch een lichte allergie voor tampons, of komt het gewoon door de wrijving. Sinds de cup heb ik echt geen last meer.
Ik combineer het ook met wasbaar maandverband, want ik krijg uitslag van wegwerp. En dat scheelt heel veel afval.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral prettig dat het menstruatiebloed niet uit je lichaam loopt maar het in je lichaam wordt opgevangen.
Van beide cups heb ik wel de steeltjes helemaal afgeknipt, die voelde ik wel zitten aan het begin van mijn vagina.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, heel waardevol wat ervaringen te lezen maar ben bang dat ik het dus wel gewoon zelf moet gaan uitvinden haha.

Mijn overwegingen om ermee te starten zijn hygiëne en milieubelasting, maar ook zeker het feit dat ik na mijn 3e zwangerschap ontzettend makkelijk langs een tampon lekte waardoor ik ook altijd verband moest dragen. Daarvan kreeg ik dan weer irritatie..... heel gedoe en ontzettend onprettig.

Na jullie positieve verhalen ga ik het zeker wagen! Nog een aanvullend vraagje: hebben jullie er dan meerdere of is 1 voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft is 1 voldoende.

Je kan altijd advies vragen bij bijvoorbeeld Cute Cotton.
Alle reacties Link kopieren
Ik, midden 30, 2 kinderen ben begonnen met de meluna classic maat L. Wist de maat echt niet, dus heb de contactlijn gebeld van Cute Cotton, heel fijn geholpen.
Mijn laatste 2 menstruaties klapte de cup niet meer goed uit op, op mijn zwaardere dagen, waardoor de vacuum niet goed pakte. Heb ze weer gebeld en in overleg een meluna sports maat L ertbij gekocht voor mijn zwaardere dagen. Het vulvolume is het zelfde, maar de sportscup is stugger, waardoor deze beter uitklapt als je bekkenbodem spieren erg sterker zijn. Heb hem nog niet uitgeprobeerd.

Ondanks dat de laatste 2 keren het wat meer gehannes was om de cup goed te laten zitten ben ik er super tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds maand of 8 de organicup en dan die voor bevallen vrouwen. Il heb het steeltje helemaal afgeknipt want dat vond ik niet fijn maar voor de rest heel erg blij. Enige wat ik nog wel opmerk is dat hij redelijk wit uitslaat ma het uitkoken. Geen idee of andere dit ook hebben maar dit viel me wel op. Reden waarom ik ben over gegaan. Hygiëne, milieu en gezondheid. In tampons en maandverband zit allerlei zooi die zouden kunnen leiden tot allerlei enige ziektes en ontstekingen dus vandaar. Ik ben echt fan! Wil niks anders meer.
Helaas werkt het bij mij niet. Ik heb de sportcup en de mooncup. Maar ik ben denk ik te nauw. Beiden cups klappen moeilijk uit. Soms lukt het wel, maar het loopt er naast.
Maar anders als het wel werkt, een geweeeldige uitvinding, makkelijk uit te halen en in te brengen als je dus niet nauw ben en het vangt veel op.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
19-03-2019 13:03
Helaas werkt het bij mij niet. Ik heb de sportcup en de mooncup. Maar ik ben denk ik te nauw. Beiden cups klappen moeilijk uit. Soms lukt het wel, maar het loopt er naast.
Maar anders als het wel werkt, een geweeeldige uitvinding, makkelijk uit te halen en in te brengen als je dus niet nauw ben en het vangt veel op.
Als het er naast loopt, is hij dan wel goed uitgeklapt of vol? Ik voel na het inbrengen altijd even of hij goed is uitgeklapt. Jammer dat het bij jou niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Of zit hij niet te hoog? Dat hij bijvoorbeeld op de baarmoedermond zit i.p.v. er onder tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn redenen zijn milieu en praktisch.
Ik voel me veel schoner, omdat je echt helemaal niet merkt dat je ongesteld bent (tampon sloot bij mij nooit helemaal goed af, en dat touwtje vond ik ook wat viezig), hij kan langer blijven zitten, niet het probleem van een ontbrekende prullenbak op het toilet.
Ik vind het ook voor seksuele handelingen veel fijner (hand en mondwerk) omdat ik veel minder droog voel dan met een tampon, en me dus ook een stuk schoner voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! Na 15 jaar Mirena nu hormoonloos en dus weer ongesteld (wat een gehannes!). Milieuredenen en gemak vind ik belangrijk.

Hoe vaak zou je een cup moeten legen? 1 keer per dag? Vaker?
En krijg je een cup geleegd zonder bloederige handen (ik kom regelmatig op toiletten waar geen fonteintje direct bij de wc zit.....).
Hoe weet je in hemelsnaam wat voor maat je moet hebben?
Kun je cup ook gebruiken als je 'misschien' ongesteld wordt maar het nog niet bent (ik ben nogal onregelmatig....).
Alle reacties Link kopieren
Ik ging over, omdat ik na mijn tweede bevalling merkte dat ik langs een tampon lekte. Daarom de meluna L aangeschaft op basis van de tips op de site (30+ en bevallen). Maar deze bleek toch te groot, dus nu al een aantal jaar naar tevredenheid meluna m.

Ik zou nooit meer terug willen. Hey voelt schoner, maar ik ben ook nogal lui/niet zo vooruitdenkend en zat dus vaak ineens zonder tampons. Nu heb ik daar geen omkijken meer naar, doe fee cup in en gooi hem tussendoor leeg. Wat betreft wisselen, voor mij gaat helaas niet op dat ik er de hele dag mee vooruit kan. Op de eerste 2 dagen moet ik hem echt wel gewoon elke 2 a 3 uur legen. Maar dat heb ik met tampons ook, dus dat is niet echt anders.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
19-03-2019 18:14
Ik lees even mee! Na 15 jaar Mirena nu hormoonloos en dus weer ongesteld (wat een gehannes!). Milieuredenen en gemak vind ik belangrijk.

Hoe vaak zou je een cup moeten legen? 1 keer per dag? Vaker?
En krijg je een cup geleegd zonder bloederige handen (ik kom regelmatig op toiletten waar geen fonteintje direct bij de wc zit.....).
Hoe weet je in hemelsnaam wat voor maat je moet hebben?
Kun je cup ook gebruiken als je 'misschien' ongesteld wordt maar het nog niet bent (ik ben nogal onregelmatig....).
Het ligt eraan hoeveel je vloeit, hoe vaak je hem moet legen.
De eerste dag moet ik hem wel tussendoor een keer legen maar eigenlijk vanaf dag twee kom ik al weg met sochtends bij het opstaan en savonds voor het naar bed gaan. Dus dan kan ik 12 uur doorlopen zonder legen. Mijn ervaring is dus dat je hem helemaal niet vaak op openbare toiletten (zonder fonteintje) hoeft te legen. Vaak kun je het wel net zo regelen of plannen dat je het thuis kunt doen of op een toilet dat wel een wasbakje heeft.

Het legen zonder bloederige handen...is vooral even oefenen maar het lukt niet altijd. Bij mij gaat het 1 op de 10 keer toch nog even mis. Maar meestal kun je dus gewoon je handen wassen (idealiter spoel je de cup ook even om.) Als je geen kraantje in het toilet hebt een beetje afvegen met een wc papiertje en dan direct buiten het toilet je handen wassen. Ik neem meestal een flesje water mee naar het toilet en dat werkt prima

De maat wordt door de meeste merken gekozen op basis van of je vaginaal bevallen bent of niet. De meesten hebben maar 2 maten.

Ik vind het juist zo fijn aan de cup dat je hem comfortabel kunt dragen voordat je ongesteld moet worden. Net als dat je hem comfortabel nog een dagje of 2 door kunt dragen als je niet helemaal zeker bent of je bent uitgevloeid.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je uitgebreide antwoord Pinda-Kaas!
Klinkt ideaal.

Ik heb net de website van CuteCotton even doorgespit en hen om advies gevraagd. De verschillende vragen die ze daar stellen om te bepalen welke je zou moeten hebben leidden bij mij allemaal tot andere (tegenstrijdige...) uitkomsten....
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
19-03-2019 11:57
Wat mij betreft is 1 voldoende.

Je kan altijd advies vragen bij bijvoorbeeld Cute Cotton.
Bedankt voor deze tip!
Heb vanmorgen contact gezocht met Cute Cotton. Ben echt ontzettend vriendelijk en goed geholpen. Ze heeft me 2 opties aangeraden. Ben nu zelf de specificaties nog eens aan het vergelijken voor ik een keus maak.
Het opvallendste verschil tussen de 2 opties (groene cup en Meluna Classic) vind ik toch wel de prijs. Hoe kan het ene cupje 16 euro kosten en de ander 27?! Heeft die een gouden randje???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven