Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb donderdag de screening!
Begin tóch wel de zenuwen te krijgen nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn operatie staat voor over een maand gepland, 14 december. Ik heb nog geen telefoontje gehad dat het geannuleerd gaat worden. Wordt nu toch wel spannend haha. Ik heb het voorgevoel dat hij nog wel gecanceld gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe was de screening lalize?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat viel mij echt 100 % mee!!
Ik was van tevoren best zenuwachtig maar dat was dus niet nodig.
Na alle 3 de gesprekken werd er meteen gezegd dat er geen bezwaren waren, en dag later werd ik inderdaad gebeld dat ik ben goedgekeurd.
Ze verwachten dat het vanaf nu een dik half jaar gaat duren.
Ik ben erg benieuwd, het voelt bijzonder dat bepaalde doelen nu eindelijk wel weer haalbaar lijken te worden!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalize schreef:
19-11-2020 18:13
Oh dat viel mij echt 100 % mee!!
Ik was van tevoren best zenuwachtig maar dat was dus niet nodig.
Na alle 3 de gesprekken werd er meteen gezegd dat er geen bezwaren waren, en dag later werd ik inderdaad gebeld dat ik ben goedgekeurd.
Ze verwachten dat het vanaf nu een dik half jaar gaat duren.
Ik ben erg benieuwd, het voelt bijzonder dat bepaalde doelen nu eindelijk wel weer haalbaar lijken te worden!!!
Ha, wat fijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn Lalize!!
Nu afwachten, krijg je ook nog een voortraject?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja heel fijn! Bedankt

Hun standaard traject met 6 groeps bijeenkomsten ga ik volgen.
En ik krijg tijdens 1 zo'n bijeenkomst nog een extra individueel gesprek met een psycholoog . Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom dat is maar lijkt mij sowieso niet verkeerd.

Ik had gedacht dat mijn dossier nu gewoon op een grote stapel zou liggen tot er iets ingepland kan worden maar ik werd vanmiddag gebeld dat ze nog extra informatie uit een ander ziekenhuis nodig hadden, dus ze zijn blijkbaar nu ook al ergens mee bezig.

Vind het echt mega spannend en ben er in mijn hoofd veel mee bezig, moet allemaal nog een beetje landen ofzo
Wat fijn Lalize en inderdaad ook spannend. Heel veel succes :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeg bericht dat de operatie in mei/juni gaat plaats vinden!
Fijn om een beetje ergens naartoe te kunnen leven.
Ik hoop iets meer op mei dan zou t helemaal goed uitkomen met de vakanties.
Maar allemaal maar afwachten met de corona ontwikkelingen of die planning haalbaar blijft.
Iig gaat het echt gebeuren dit jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels heb ik mijn sleeve sinds een paar dagen.
Het gaat met de dag iets beter, maar vind het niet makkelijk allemaal. Al heeft niemand gezegd dat het makkelijk zou worden ;-).

Eet nu steeds paar hapjes vloeibaar en vind waterijsjes een zegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes lighttaste!

Vandaag heb ik de intake bij de psycholoog gehad na afgewezen te zijn na de screening.
On januari start ik in een zelfcontrole groep. 6 bijeenkomsten totaal en een afsluitend gesprek bij de psycholoog. Daarna weer terug naar de NOK en hoop ik ook ergens in de zomer geopereerd te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo iedereen!

Hoe gaat het hier?

Ik ben een tijdje stil geweest. Excuses daarvoor. Ik heb te horen gekregen dat ik mijn baan verlies. Dit heeft voor veel stress gezorgd. Tevens ben ik nu bijna op het einde van de bijeenkomsten.

5 januari gesprek met de chirurg. Maar een operatie datum heb ik nog niet. Alles is uitgesteld door Corona. Ze waren bezig met groep 26 te plannen, en ik zit in groep 35. Ik verwacht dus niet voor mei geopereerd te worden. Nog meer spanningen helaas.

Nu wil ik me wel alvast goed voorbereiden. Wat hebben jullie in de vloeibare periode na de operatie gegeten? Hebben jullie recepten die ik zou kunnen gebruiken zodat ik alvast zaken kan maken (soep) om in te vriezen? Hebben jullie verder nog tips?
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
misspatrice schreef:
27-12-2020 22:05
Hallo iedereen!

Hoe gaat het hier?

Ik ben een tijdje stil geweest. Excuses daarvoor. Ik heb te horen gekregen dat ik mijn baan verlies. Dit heeft voor veel stress gezorgd. Tevens ben ik nu bijna op het einde van de bijeenkomsten.

5 januari gesprek met de chirurg. Maar een operatie datum heb ik nog niet. Alles is uitgesteld door Corona. Ze waren bezig met groep 26 te plannen, en ik zit in groep 35. Ik verwacht dus niet voor mei geopereerd te worden. Nog meer spanningen helaas.

Nu wil ik me wel alvast goed voorbereiden. Wat hebben jullie in de vloeibare periode na de operatie gegeten? Hebben jullie recepten die ik zou kunnen gebruiken zodat ik alvast zaken kan maken (soep) om in te vriezen? Hebben jullie verder nog tips?
De 'vloeibare' periode betekent meer een 'gladde' periode. Dus alles met de staafmixer en klaar ben je.

En verder veel kwark en yoghurt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
misspatrice schreef:
27-12-2020 22:05
Hallo iedereen!

Hoe gaat het hier?

Ik ben een tijdje stil geweest. Excuses daarvoor. Ik heb te horen gekregen dat ik mijn baan verlies. Dit heeft voor veel stress gezorgd. Tevens ben ik nu bijna op het einde van de bijeenkomsten.

5 januari gesprek met de chirurg. Maar een operatie datum heb ik nog niet. Alles is uitgesteld door Corona. Ze waren bezig met groep 26 te plannen, en ik zit in groep 35. Ik verwacht dus niet voor mei geopereerd te worden. Nog meer spanningen helaas.

Nu wil ik me wel alvast goed voorbereiden. Wat hebben jullie in de vloeibare periode na de operatie gegeten? Hebben jullie recepten die ik zou kunnen gebruiken zodat ik alvast zaken kan maken (soep) om in te vriezen? Hebben jullie verder nog tips?
Wat vervelend dat je je baan kwijt bent. Kan me voorstellen dat dat voor stress zorgt. Ik kan me niet herinneren dat ik echt een alleen maar vloeibare periode heb gehad. Wel meer vloeibaar als normaal natuurlijk maar ook smeuïge gerechten zoals macaroni ed.
Ik ben zo'n beetje klaar met alles. GB is nu 3.5 jaar geleden en ik ben nog steeds op het goede gewicht. BWC is gedaan en buik is mooi strak. Dus hier een heel tevreden mens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen zin om het hele topic door te spitten (ruim 50 pagina's) dus ik stel mijn vragen gewoon hier in de hoop dat iemand de moeite wil nemen erop te reageren.

Net als de meeste hier ben ik al zolang ik me kan herinneren met de lijn bezig. De laatste 20 jaar echt te zwaar. Ik kom niet in aanmerking voor een GBP (met een bmi van 32/33), maar heb echt álle diëten wel geprobeerd en niets geeft een blijvend resultaat. Inmiddels ben ik er echt een beetje depri van geworden en ben ik op zoek gegaan naar de arts die Patty Brard heeft geopereerd. In België kun je ook met een lager bmi terecht las ik namelijk.

Mijn vragen:
- heeft iemand ervaring met deze dr Van Der Fraenen? Of met dr Dillemans?
- of met andere artsen in België (of NL?) die deze operatie doen met een bmi van rond de 32?
- weet iemand wat ongeveer de kosten zijn als je het zelf moet betalen (want daar zal het wel op neer komen vrees ik)?
- ik zou voor een goed bmi zo'n 25kg moeten afvallen, dat is voor een GBP misschien niet veel maar mij lukt het écht niet zelfstandig. Heeft iemand ervaring ook met een GBP en deze hoeveelheid kg's afvallen?
- ik lees ook over een mini-GBP, iemand hier ervaring mee?

Ik hoop op reacties, dank daarvoor alvast!
anniexx wijzigde dit bericht op 20-02-2021 17:38
13.38% gewijzigd
Anniexx schreef:
20-02-2021 17:12
Ik heb geen zin om het hele topic door te spitten (ruim 50 pagina's) dus ik stel mijn vragen gewoon hier in de hoop dat iemand de moeite wil nemen erop te reageren.

Net als de meeste hier ben ik al zolang ik me kan herinneren met de lijn bezig. De laatste 20 jaar echt te zwaar. Ik kom niet in aanmerking voor een GBP (met een bmi van 32/33), maar heb echt álle diëten wel geprobeerd en niets geeft een blijvend resultaat. Inmiddels ben ik er echt een beetje depri van geworden en ben ik op zoek gegaan naar de arts die Patty Brard heeft geopereerd. In België kun je ook met een lager bmi terecht las ik namelijk.

Mijn vragen:
- heeft iemand ervaring met deze dr Van Der Fraenen?
- of met andere artsen in België (of NL?) die deze operatie doen met een bmi van rond de 32?
- weet iemand wat ongeveer de kosten zijn als je het zelf moet betalen (want daar zal het wel op neer komen vrees ik)?
- ik zou voor een goed bmi zo'n 25kg moeten afvallen, dat is voor een GBP misschien niet veel maar mij lukt het écht niet zelfstandig. Heeft iemand ervaring ook met een GBP en deze hoeveelheid kg's afvallen?

Ik hoop op reacties, dank daarvoor alvast!
Misschien hier aanmelden op Facebook. In die groep zitten ook mensen uit Belgie. Gastric Bypassers (BE/NL)
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
20-02-2021 17:16
Misschien hier aanmelden op Facebook. In die groep zitten ook mensen uit Belgie. Gastric Bypassers (BE/NL)
Dank voor de tip, ik heb me aangemeld!
Anniexx schreef:
20-02-2021 17:37
Dank voor de tip, ik heb me aangemeld!
Graag gedaan.
TPV

Ik lees mee met een kennis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal!

Hoe is het met iedereen hier?

Ik heb een tijdje niets laten horen. Excuses.

Ik heb inmiddels alle sessies gehad, bloed laten prikken en een hartfilmpje laten maken. We krijgen extra sessies omdat door corona zoveel achterstand is opgelopen. Ze hopen nu midden april de groep te kunnen opereren. Ik hoop zo dat er geen derde golf komt. Merk dat mijn motivatie om er nu al goed op te letten een beetje minder is geworden.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga het traject in. Heb de knoop doorgehakt en besef mij dat ik het zonder hulp niet ga redden om blijvend af te vallen. Ik moet nog op zoek naar een dietiste, maar in mijn buurt zitten er niet veel en veel websites spreken mij niet aan.
Op 19 maart heb ik mijn screening bij het NOK. Ik denk dat ik uitgesteld advies krijg, aangezien ik geen gedocumenteerde afvalpogingen heb gedaan de afgelopen tijd. Wel veel zelf geprobeerd, maar goed als dat gewerkt had dan woog ik nu niet 140 kilo.

Ik vind het eng en spannend. Dit topic is erg fijn om helemaal door te lezen, daarvoor mijn dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat er weer wat gepost wordt hier!

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en wordt 3e week maar geopereerd. Spannend wel hoor! Ik hoor graag ervaringen van anderen over het voor- en natraject en over de operatie zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
01-03-2021 13:43
Leuk dat er weer wat gepost wordt hier!

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en wordt 3e week maar geopereerd. Spannend wel hoor! Ik hoor graag ervaringen van anderen over het voor- en natraject en over de operatie zelf.
Wat fijn dat je je datum al weet! 😁 Ben je nu aan het crash diëten? Hoe gaat dat?
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik hoef pas 2 weke vooraf op een vetarm en koolhydraat arm over te stappen. Dus dat duurt nog heel even!

En jijzelf Misspatrice? Heb jij deze ingreep al gedaan of denk je er over na nu bijv?
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
02-03-2021 13:47
Nee ik hoef pas 2 weke vooraf op een vetarm en koolhydraat arm over te stappen. Dus dat duurt nog heel even!

En jijzelf Misspatrice? Heb jij deze ingreep al gedaan of denk je er over na nu bijv?
Ik ben aan het wachten. Heb de sessies vorig jaar al gehad. Januari bloed geprikt, hart filmpje gehad. Februari gesprek met anesthesist gehad. Alleen is er een flinke achterstand met opereren. Ze hopen nu eind april dat mijn groep aan de beurt is.
Carpe Diem!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven