Lijf & Lijn alle pijlers

OMAD - one meal a day

11-06-2018 08:50 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen iedereen,

Ik ben nieuw op het forum, maar ben al een paar dagen stiekem aan het meelezen.
Ik heb al gezocht naar een topic over OMAD, maar ik kon er geen vinden, vandaar maar zo.
Om verschillende redenen heb ik dit opgepakt, maar ik ben op zoek naar mensen om mee te sparren over bv. recepten, hoe ga je om met je omgeving, onverwachte etentjes etc.

Het idee van OMAD is dat je één maaltijd op een dag eet, waarbij je al je macro's eet en je gewone dagelijkse hoeveelheid kcal.
Je kan het gebruiken als 'dieet' maar dat is niet mijn insteek erbij, ik wil er niet door afvallen, maar voel me er gewoon beter bij;
minder bezig met eten, minder zorgen over mijn macro's, minder tijd nodig in drukke pauzes op het werk, ik heb meer energie...

Maar goed, ik hoop dus dat er nog een aantal mensen zijn die mee willen schrijven in dit topic, om elkaar te steunen e.d.

Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2018 21:24
Wat jij schrijft over die glucose staat m.i. nog enorm ver af van 'een andere kijk dan 99% van de mensen'.
Of ontkent 99% van de mensen dat verhaal?

Mijn conclusie is gebaseerd op wat ik hier van je lees: dat jij niet gelooft in wetenschappelijk onderzoek en dat je vindt dat Katan onzin verkondigt.

Wat je schrijft over wetenschappelijk onderzoek, dat je dat nooit twee maal kan doen, geeft al aan hoe weinig je daarvan weet. Eén van de belangrijkste fundamenten van wetenschappelijk onderzoek is dat onderzoeken repliceerbaar zijn. En pas als herhaaldelijk dezelfde uitkomsten worden verkregen mag je gaan denken dat het mss wel klopt.
Wetenschappelijk onderzoek is nou juist niet gebaseerd op één enkel testje.
Ik vind het al knap als 1% van de mensen de term GLUT-4 kent. Verder staat anders denken los van hoe glucose opname werkt, dat is een namelijk een gegeven.

Ik geloof niet in wetenschappelijk onderzoek in de voedingssfeer nee, laat staan dat ik denk dat het iets bijdraagt, maar dat staat los van het feit dat ik vind dat Katan onzin uitkraamt.

Wist je dat de universiteit van Newcastle in 2009 nav een onderzoek geconcludeerd heeft dat koeien die een naam hebben en via een persoonlijke benadering behandeld worden, per jaar gemiddeld 285 liter meer melk geven dan koeien, waarbij dat niet gebeurt?

Nou heb ik niets tegen deze conclusie, maar waar ik moeite mee heb, is de verklaring die ervoor gegeven wordt: "Dat mensen positiever reageren op een persoonlijk benadering was al duidelijk, maar ook koeien worden dus gelukkiger en meer ontspannen als ze meer aandacht krijgen.

Hoe gelukkiger een koe, des te minder cortisol (een stresshormoon) het dier aanmaakt. Dit zorgt er vermoedelijk voor dat de melkstroom beter op gang komt".

Ik heb toch ernstig mijn twijfels of die verklaring klopt en ik denk niet dat die koeien het verlossende antwoord gaan geven.

Maar voor jou een onderzoek over zoutinname en hypertensie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4089608/


Kun jij iets met dit onderzoek. Zou je jouw zoutgebruik aanpassen op basis van wat hier geconcludeerd wordt ofwel zie jij het als een betrouwbaar onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
12-06-2018 22:10
Ik vind het al knap als 1% van de mensen de term GLUT-4 kent. Verder staat anders denken los van hoe glucose opname werkt, dat is een namelijk een gegeven.

Ik geloof niet in wetenschappelijk onderzoek in de voedingssfeer nee, laat staan dat ik denk dat het iets bijdraagt, maar dat staat los van het feit dat ik vind dat Katan onzin uitkraamt.

Wist je dat de universiteit van Newcastle in 2009 nav een onderzoek geconcludeerd heeft dat koeien die een naam hebben en via een persoonlijke benadering behandeld worden, per jaar gemiddeld 285 liter meer melk geven dan koeien, waarbij dat niet gebeurt?

Nou heb ik niets tegen deze conclusie, maar waar ik moeite mee heb, is de verklaring die ervoor gegeven wordt: "Dat mensen positiever reageren op een persoonlijk benadering was al duidelijk, maar ook koeien worden dus gelukkiger en meer ontspannen als ze meer aandacht krijgen.

Hoe gelukkiger een koe, des te minder cortisol (een stresshormoon) het dier aanmaakt. Dit zorgt er vermoedelijk voor dat de melkstroom beter op gang komt".

Ik heb toch ernstig mijn twijfels of die verklaring klopt en ik denk niet dat die koeien het verlossende antwoord gaan geven.

Maar voor jou een onderzoek over zoutinname en hypertensie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4089608/


Kun jij iets met dit onderzoek. Zou je jouw zoutgebruik aanpassen op basis van wat hier geconcludeerd wordt ofwel zie jij het als een betrouwbaar onderzoek?
Mijn vraag was: waar baseer jij je ideeën op? Hoezo is het onzin wat Katan zegt?
Je blijft herhalen dat je niet in wetenschappelijk onderzoek gelooft en wel in (jouw eigen) logica.
Ik ben benieuwd wat jouw logica inhoudt en waar je die dan op baseert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof het meteen van die koeien :-D
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-06-2018 22:15
Mijn vraag was: waar baseer jij je ideeën op? Hoezo is het onzin wat Katan zegt?
Je blijft herhalen dat je niet in wetenschappelijk onderzoek gelooft en wel in (jouw eigen) logica.
Ik ben benieuwd wat jouw logica inhoudt en waar je die dan op baseert.
Mijn antwoord was biochemie.

Zoals het gezegd, het is geen onzin wat ie zegt in de zin van: "onderzoek mislukt meestal, want er wordt niets gevonden". Dat zegt al genoeg over onderzoeken. Hoe kan een onderzoek nou mislukken. Dat is hetzelfde als in God geloven, maar wanneer je gebeden niet zijn verhoord, je geloof verliezen.

Ik kan alleen iets met een onderzoek wanneer de resultaten bij een exact hetzelfde experiment 100% hetzelfde zijn. Anders niet. Bij de meeste onderzoeken wordt een zwakke correlatie al gebombardeerd tot causaliteit, zonder enige onderbouwing.

Mijn logica? Nemen we cholesterol: ten eerste wordt er gesproken over goed en slecht. Mijn logica zegt dat dat niet klopt, want waarom zou er iets standaard in het lichaam zitten wat het verstoort in zijn functioneren en de overlevingskans doet dalen? Dan had de evolutie het gen om cholesterol aan te maken al lang permanent uitgeschakeld tot crap gene.

Cholesterol is niet goed of slecht, het heeft gewoon een functie. Niets meer niets minder. Maar net zoals een Mogwai een Gremlin wordt, wanneer hij na middernacht eet en kwaadaardig wordt, kan cholesterol ook ongewenste effecten veroorzaken als je dingen eet en drinkt, waar het lichaam niet voor gemaakt is. Dat maakt cholesterol niet het monster, maar hetgeen je gegeten hebt.

Daarom zijn al die onderzoek ook onzinnig. Het is niet voor niets dat door nooit een 100% causaliteit wordt gevonden, want er zijn zoveel variabelen, waar niet eens bij stil wordt gestaan, dat er nooit een betrouwbaar resultaat verkregen kan worden.

Dus, als Katan spreekt over "slecht voor je cholesterol" of "dik zijn veroorzaakt ziekte" dan weet ik al genoeg.

Derhalve heb ik meer vertrouwen in mijn eigen kennis en logische gevolgtrekken dan al dat wetenschappelijk onderzoek en pipo's als Katan. Maar zoals ik ook al zei als mensen liever op die onderzoeken vertrouwen dan is daar niets mis mee. Ieder zijn meug.


Maar ik zou dan ook graag jouw antwoord op mijn vraag horen. Zou je op basis van dat onderzoek je zoutinname veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat zoutonderzoek niet gelezen, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Je verdere betoog: ook biochemie is wetenschap, dus ik denk dat je eigenlijk probeert recht te praten wat krom is.
Inzicht komt door onderzoek en onderzoek heeft het risico op te sterke of te zwakke of verkeerde conclusies.
Géén onderzoek geeft een veel groter risico op verkeerde conclusies.

Het 'vertalen' van onderzoeksresultaten naar het dagelijks leven is nog weer wat anders.
Want wat ik jou zie omschrijven is vooral gericht op hoe iets gezegd wordt, niet wat er gezegd wordt.

Je hele cholesterolvoorbeeld geeft m.i. aan dat onderzoek juist nodig is, zodat steeds duidelijker wordt hoe het nou precies zit.
De wereld verandert, het lichaam verandert niet zo snel mee, dus wat evolutionair eeuwenlang prima ging kan nu voor problemen zorgen, maar aangezien we ouder worden dan ooit gok ik zomaar dat het nogal meevalt met hoe slecht het eten allemaal is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-06-2018 09:30
Ik heb dat zoutonderzoek niet gelezen, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Je verdere betoog: ook biochemie is wetenschap, dus ik denk dat je eigenlijk probeert recht te praten wat krom is.
Inzicht komt door onderzoek en onderzoek heeft het risico op te sterke of te zwakke of verkeerde conclusies.
Géén onderzoek geeft een veel groter risico op verkeerde conclusies.

Het 'vertalen' van onderzoeksresultaten naar het dagelijks leven is nog weer wat anders.
Want wat ik jou zie omschrijven is vooral gericht op hoe iets gezegd wordt, niet wat er gezegd wordt.

Je hele cholesterolvoorbeeld geeft m.i. aan dat onderzoek juist nodig is, zodat steeds duidelijker wordt hoe het nou precies zit.
De wereld verandert, het lichaam verandert niet zo snel mee, dus wat evolutionair eeuwenlang prima ging kan nu voor problemen zorgen, maar aangezien we ouder worden dan ooit gok ik zomaar dat het nogal meevalt met hoe slecht het eten allemaal is.
Tja, en ik zeg dat die kennis er allemaal al lang is en dat wetenschappelijk onderzoek verder niets bijdraagt, behalve dat het vertwijfeling en verdeling in de hand werkt. Datzelfde zie ik ook in de economie, psychologie etc.

Mensen plat bombarderen met gegevens om zo vertwijfeling te veroorzaken, resulteert er in dat mensen zich wanhopig aan alles vast gaan klampen. Prima tactiek, maar ik prijs me gelukkig dat ik zonder twijfel mijn keuzes maak, omdat ik er 100% van overtuigd ben het de juiste zijn.

Trouwens ouderdom is geen graadmeter voor een gezond en fit lichaam, dus om dat te gebruiken als conclusie dat het met het slecht eten wel meevalt, lijkt me ook niet echt betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
13-06-2018 10:54
Tja, en ik zeg dat die kennis er allemaal al lang is en dat wetenschappelijk onderzoek verder niets bijdraagt, behalve dat het vertwijfeling en verdeling in de hand werkt. Datzelfde zie ik ook in de economie, psychologie etc.

Mensen plat bombarderen met gegevens om zo vertwijfeling te veroorzaken, resulteert er in dat mensen zich wanhopig aan alles vast gaan klampen. Prima tactiek, maar ik prijs me gelukkig dat ik zonder twijfel mijn keuzes maak, omdat ik er 100% van overtuigd ben het de juiste zijn.

Trouwens ouderdom is geen graadmeter voor een gezond en fit lichaam, dus om dat te gebruiken als conclusie dat het met het slecht eten wel meevalt, lijkt me ook niet echt betrouwbaar.
Dus er verandert nooit iets in jouw keuzes? Omdat alles 100% vaststaat?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dus... vijf pagina's verder, mag ik vragen of het weer terug naar mijn vraag kan?

"Ik ben op zoek naar mensen om mee te sparren over bv. recepten, hoe ga je om met je omgeving, onverwachte etentjes etc."

Het wel/niet gezond verhaal is zeker interessant, en valt veel over te zeggen en zal ongetwijfeld ook een eindeloze discussie zijn waarbij eigenlijk iedereen een punt kan maken, maar het toch weer terugkomt op 'wat werkt voor jou, is niet per se wat werkt voor anderen' en laat iedereen in hun waarden.
Alle reacties Link kopieren
lolaskye schreef:
13-06-2018 11:32
Dus... vijf pagina's verder, mag ik vragen of het weer terug naar mijn vraag kan?

"Ik ben op zoek naar mensen om mee te sparren over bv. recepten, hoe ga je om met je omgeving, onverwachte etentjes etc."

Het wel/niet gezond verhaal is zeker interessant, en valt veel over te zeggen en zal ongetwijfeld ook een eindeloze discussie zijn waarbij eigenlijk iedereen een punt kan maken, maar het toch weer terugkomt op 'wat werkt voor jou, is niet per se wat werkt voor anderen' en laat iedereen in hun waarden.
misschien kun je een forum voor gelijkgestemden vinden?
Dit forum is vrij-kritisch op 'rare' eetgewoontes, hier vind jij niet wat je zoekt
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, er waren al een aantal gelijkgestemden die gereageerd hadden, dus dat denk ik eigenlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-06-2018 11:00
Dus er verandert nooit iets in jouw keuzes? Omdat alles 100% vaststaat?
Niet in wat ik wel en niet eet. De verhoudingen misschien. En ja, wat dat betreft, omdat voor mij alles 100% vaststaat.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-06-2018 16:21
Reden: off-topic
99.04% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-06-2018 16:22
Reden: off-topic
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spell, je bent wel erg gemakkelijk in het wegzetten van Martijn Katan als iemand die geen kennis heeft op basis van wat uitspraken van hem.

Heb je ooit bedacht dat diepere kennis van biochemie niet bepaald iets is wat met twee zinnen uit te leggen is in een quote over voeding ?
Katan doet denk ik zijn best kennis over voeding wat toegankelijker te maken voor leken.
Er is namelijk buitengewoon weinig kennis over voeding bij veel mensen, zelfs bij huisartsen bijvoorbeeld, die er tot voor kort niets over leerden in hun opleiding.
Ik vind je uitspraken buitengewoon kortzichtig, en eerlijk gezegd ondragelijk parmantig, vooral omdat je jezelf tegelijk zo etaleert als iemand met kennis :

" Ik ben meteen bereid zijn om meneer Katan aan de tand te voelen om zijn autoriteit vast te stellen, dat doe namelijk ik bij alles en iedereen en pas wanneer ik ervan overtuigd ben dat iemand weet waar hij het over heeft of waar hij mee bezig is dan neem ik hem serieus of mag ie aan me zitten. Helaas is mijn ervaring dat iets goed kunnen herhalen en daarvoor een diploma krijgen meestal niet leidt tot een kundig iemand. "

Sorry, TO, voor dit vervolg op deze discussie.
nounou
snoopylynn schreef:
11-06-2018 08:58
Volgens mij behoorlijk verknipt. Doe normaal en eet gewoon.
Precies!
Alle reacties Link kopieren
Lolaskye, ken je deze site : https://www.medicalnewstoday.com/articles/320125.php

Ik lees daar net over een onderzoek waaruit blijkt dat intermittent fasting, een milde vorm van OMAD, verhoogde LDL-cholesterolgehaltes zou kunnen veroorzaken https://jamanetwork.com/journals/jamain ... ct/2623528

Lijkt me bij diabetes wel iets om in de gaten te houden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
13-06-2018 16:15
Spell, je bent wel erg gemakkelijk in het wegzetten van Martijn Katan als iemand die geen kennis heeft op basis van wat uitspraken van hem.

Heb je ooit bedacht dat diepere kennis van biochemie niet bepaald iets is wat met twee zinnen uit te leggen is in een quote over voeding ?
Katan doet denk ik zijn best kennis over voeding wat toegankelijker te maken voor leken.
Er is namelijk buitengewoon weinig kennis over voeding bij veel mensen, zelfs bij huisartsen bijvoorbeeld, die er tot voor kort niets over leerden in hun opleiding.
Ik vind je uitspraken buitengewoon kortzichtig, en eerlijk gezegd ondragelijk parmantig, vooral omdat je jezelf tegelijk zo etaleert als iemand met kennis :

" Ik ben meteen bereid zijn om meneer Katan aan de tand te voelen om zijn autoriteit vast te stellen, dat doe namelijk ik bij alles en iedereen en pas wanneer ik ervan overtuigd ben dat iemand weet waar hij het over heeft of waar hij mee bezig is dan neem ik hem serieus of mag ie aan me zitten. Helaas is mijn ervaring dat iets goed kunnen herhalen en daarvoor een diploma krijgen meestal niet leidt tot een kundig iemand. "

Sorry, TO, voor dit vervolg op deze discussie.
Ik heb een waarschuwing gehad (voor off topic reageren denk ik), dus wat doen we hier mee?
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
13-06-2018 19:50
Ik heb een waarschuwing gehad (voor off topic reageren denk ik), dus wat doen we hier mee?

Ja, ik zag dat er 2 posts waren gewist, had eigenlijk ook wel gedacht dat de mijne dan ook gewist zou worden :roll:
Laat maar zitten, zou ik zeggen. Het lijkt me geen ban waard.
En waarschijnlijk ook niet zo fijn voor Lolaskye, al die uitweidingen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade: Klopt, omdat veel mensen dan ook het keto-dieet met veel vet volgen etc. etc., maar inderdaad daar wordt wel op gelet, mijn cholesterol waardes waren de laatste bloedmeting zelfs nog wat lager (waren al gewoon goed) maar dat is inderdaad wel iets waar ik vind dat je op moet letten als je met zoiets begint en ook iets waarvan ik vind dat je als je OMAD/IF gaat doen laat checken... maar ik zit inderdaad heel erg op het 'het moet dan wel gezond gaan', iets wat bij het volgen van deze 2 stijlen als een manier om af te vallen vaak niet het geval is.

Op FB heb ik een aantal groepen die ik volg, waar het wel echt draait om afvallen en waar 800-1200kcal per dag wordt aangeraden - wat ik dus wel echt een issue vind en wat never nooit gezond is, hoe je dat ook wend of keert.
Maar in een sportgroep met OMAD zitten ze op gezondere hoeveelheden wat dat betreft.

Waar ik vooral tegen aanloop is variatie, omdat je uit gemak vaak voor dezelfde zaken kiest met af en toe wat wisselingen (ander vlees, ander fruit, andere groenten etc.)
Alle reacties Link kopieren
lolaskye schreef:
14-06-2018 10:35
zazamaenade: Klopt, omdat veel mensen dan ook het keto-dieet met veel vet volgen etc. etc., maar inderdaad daar wordt wel op gelet, mijn cholesterol waardes waren de laatste bloedmeting zelfs nog wat lager (waren al gewoon goed) maar dat is inderdaad wel iets waar ik vind dat je op moet letten als je met zoiets begint en ook iets waarvan ik vind dat je als je OMAD/IF gaat doen laat checken... maar ik zit inderdaad heel erg op het 'het moet dan wel gezond gaan', iets wat bij het volgen van deze 2 stijlen als een manier om af te vallen vaak niet het geval is.

Op FB heb ik een aantal groepen die ik volg, waar het wel echt draait om afvallen en waar 800-1200kcal per dag wordt aangeraden - wat ik dus wel echt een issue vind en wat never nooit gezond is, hoe je dat ook wend of keert.
Maar in een sportgroep met OMAD zitten ze op gezondere hoeveelheden wat dat betreft.

Waar ik vooral tegen aanloop is variatie, omdat je uit gemak vaak voor dezelfde zaken kiest met af en toe wat wisselingen (ander vlees, ander fruit, andere groenten etc.)

Heb je weleens gedacht aan het zelf kiemen van zaden en peulvruchten ?
Dat is net weer een andere smaak en structuur, voor in een salade bijvoorbeeld.
Bij het kiemen ontwikkelen zich schijnbaar vitaminen die niet in de droge zaden of peulvruchten zitten.
Alfalfa is natuurlijk het bekendst, en kun je overal kopen, maar in principe kun je bijna alles laten kiemen, zolang het maar hele zaden zijn.
Zonnebloemzaden (wel de gepelde nemen :D )worden bijvoorbeeld een beetje zoetig van smaak, heel anders dan droog, en bevatten erg veel vetten en mineralen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade: Wat een goed idee, daar ga ik van het weekend eens naar kijken inderdaad - meer omdat ik nu dat soort zaken veel gewoon koop, maar dit is natuurlijk eigenlijk handiger/goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
lolaskye schreef:
14-06-2018 12:08
zazamaenade: Wat een goed idee, daar ga ik van het weekend eens naar kijken inderdaad - meer omdat ik nu dat soort zaken veel gewoon koop, maar dit is natuurlijk eigenlijk handiger/goedkoper.

Je hoeft er ook helemaal geen dure kiem-setjes voor te kopen, je hebt alleen een grote glazen pot, een stuk kaasdoek en een elastiekje nodig, en een afdruiprek :A:
Wel even zoeken naar goede informatie, want week- en kiemtijden verschillen erg per zaad/peulvrucht. Ik heb een boekje, maar ongetwijfeld kun je nu alles online vinden.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven