Lijf & Lijn alle pijlers

Positieve dingen aan afslanken

19-08-2016 19:46 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is er voor jou positief aan het feit dat je slanker bent dan dat je was? Wat zijn de voordelen van afvallen? Of je nou 2 kilo bent afgevallen of 20, of je al op je streefgewicht zit of er nog ver vandaan bent, plaatshier de fijne dingen van het afslanken zodat we elkaar en onszelf motiveren om goed bezig te zijn met ons lijf en onze gezondheid!
quote:strikjemetstippels schreef op 19 augustus 2016 @ 20:36:

[...]

Ik kan er soms ook niet bij. En voor me zelf (dus geen overgewicht maar wel erg veel aan gekomen) snap ik het ook niet. Dat ik niet eerder heb ingegrepen. Dat ik het zo heb geaccepteerd. Dat ik soort van tuned out was. De directe reden daar voor weet ik wel (medicatie), de kleinere redenen ook (algemeen ontevreden over mijn uiterlijk geworden), en de oorzaak (te veel eten) ken ik ook. En toch gebeurde het. Om dat niet iedereen altijd sterk is. En zo ook ik niet. Dit zal wel voor meer mensen gelden. En dan niet alleen voor te veel eten, maar voor echt heel uiteen lopende zaken.Helemaal met je eens. Maar als we het dan bij overgewicht houden, vind ik het altijd zo vreemd dat er wordt gedaan alsof geen mens daar iets aan kan doen, laat staan het voorkomen, en dat er dus niks anders op zit dan worstelen als het eenmaal te laat is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 20:42:

[...]

Afvallen, theorien, cursussen, sportscholen, medische wereld. Er gaan miljoenen in om. Daarbij is het steeds moeilijker te bepalen wat gezond is. Afgezien nog van iemands persoonlijke geestelijke/lichamrlelijke toestand. En dan wordt je 40 en wordt het nig weer lastiger. Vet en suiker zijn verslavend,; overgewicht is een probleem van deze tijd.

het is helemaal niet moeilijk, het is eigenlijk niet anders dan 20 jaar geleden of 40 jaar geleden

mensen vinden het moeilijk omdat ze die rare foedies geloven, daar raken ze van in de war

vet en suiker zijn geen verslavende stoffen trouwens
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2016 @ 21:05:

[...]

Helemaal met je eens. Maar als we het dan bij overgewicht houden, vind ik het altijd zo vreemd dat er wordt gedaan alsof geen mens daar iets aan kan doen, laat staan het voorkomen, en dat er dus niks anders op zit dan worstelen als het eenmaal te laat is.

Ja er wordt idd anders over gedaan dan over roken of heroïne bij voorbeeld. Vind ik ook, en het is zeker wel iets dat je kunt voorkomen. Dus ja dat ben ik met je eens. Maar ja, realiteit is dat er heel veel zwaktes zijn en je best vaak op een punt staat dat je iets moet veranderen, of dat nu overgewicht is, roken, andere drugs, te laat naar bed gaan, een relatie verbreken, een andere baan nemen...denk dat het gewoon heel menselijk is. Ik geloof niet in eten als verslaving, en anders is het een knullige ook, ik bedoel welke andere verslaving kun je zo makkelijk tegen gaan door een uur te gaan hard lopen..

Dus mja, ik doe zeker niet als of meer wegen dan je wil of zou moeten iets is waar in je hulpeloos staat.
quote:S-Meds schreef op 19 augustus 2016 @ 21:07:

[...]

het is helemaal niet moeilijk, het is eigenlijk niet anders dan 20 jaar geleden of 40 jaar geleden

mensen vinden het moeilijk omdat ze die rare foedies geloven, daar raken ze van in de war

De reden dar ze die rare foodies geloven, is gewoon omdat ze denken (tegen beter weten in) dat ze binnen 3 maanden weer als bij toverslag hun oude gezonde gewicht terugkrijgen, als ze al die voorschriften maar volgen.

Het IS ook niet anders dan 20 of 40 jaar geleden. Alles met mate, niet heel de dag grazen en snoepen en snaaien, en genoeg bewegen. Moeilijker is het eigenlijk niet.
quote:Doornroosje75 schreef op 19 augustus 2016 @ 20:57:

Misschien is suiker niet verslavend, misschien wel. Maar wat zeker gebeurt als je (zoals ik deed) veel zoetigheid eet, is dat het je smaakbeleving verpest. Nu ik veel minder suiker eet, waardeer ik andere smaken meer. Eet ik nu een stukje taart en een hapje pudding, gruwel ik van de zoete smaak. Mooi. Bijkomend voordeel: ik heb geen zin meer in zoete caloriebommetjes.Nou ja, ik heb dat niet, ik eet weinig suiker (ik heb eigenlijk zelden suiker als toevoeging gebruikt, vroeger als kind met yoghurt, dat wel). Ik hou wel nu van gesuikerde drop, chocolade (ALLE varianten, mousse, vla, puur, melk, wit, bonbons, repen, vlokken, hagelslag) en heel veel hartige dingen, en dat zal altijd zo blijven. Dat is mijn smaak beleving kennelijk. Ik heb wel ongebrande noten leren eten en vind dat ook heel lekker. Ook weer enorm vet natuurlijk
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 20:56:

[...]

Tuurlijk komt het neer op minder eten, gezond eten en bewegen. Maar kijk nou wat er in de media rondgaat. Superfoods, koolhydraat arm, veganistisch, paleo.

Maar de drang om suiker en vet te blijven eten, komt natuurlijk ergens vandaan. Maar goed, dat is mijn mening/ervaring.

Als het zo simpel was, hadden toch niet zoveel mensen overgewicht?Dat is omgekeerde bewijslast en dat is een heel slechte argumentatie techniek.
quote:S-Meds schreef op 19 augustus 2016 @ 21:07:

[...]

Nou ja, je weet toch op een gegevenmoment niet meer wat je moet geloven. 20 jaar geleden heb ik idd een cursus gedaan bij lokaal kruiswerk. Niet omdat ik overgewicht had, maar om meer te leren over voeding en fitness. Dit is voor mij nog steeds de basis, en is idd niet ingewikkeld. Het was voor mij ook een kennismaking met de fitness zaal, en nog steeds vind ik een rondje fitnessen heerlijk.

Verslavend is ms een verkeerd woord. Maar blijkbaar moeten mensen toch wennen als ze geen suiker meer willen eten. Met vette snacjs heb ik hetzelfde. Ik kan prima zonder. Maar als ik vandaag een biertje en een balletje doe, heb ik daar morgen ook weer heel veel trek in. Dan moet ik echt sterk in mijn achoenen staan.
quote:strikjemetstippels schreef op 19 augustus 2016 @ 21:14:

[...]

Dat is omgekeerde bewijslast en dat is een heel slechte argumentatie techniek.Mmm. Ik had niet het idee dat ik in de rechtzaal stond. Feit is wel dat blijvend afvallen door veel mensen als lastig wordt ervaren. Kijk alleen al naar de vele topics over dit onderwerp op dit forum.
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 21:16:

[...]

Nou ja, je weet toch op een gegevenmoment niet meer wat je moet geloven. 20 jaar geleden heb ik idd een cursus gedaan bij lokaal kruiswerk. Niet omdat ik overgewicht had, maar om meer te leren over voeding en fitness. Dit is voor mij nog steeds de basis, en is idd niet ingewikkeld. Het was voor mij ook een kennismaking met de fitness zaal, en nog steeds vind ik een rondje fitnessen heerlijk.

Verslavend is ms een verkeerd woord. Maar blijkbaar moeten mensen toch wennen als ze geen suiker meer willen eten. Met vette snacjs heb ik hetzelfde. Ik kan prima zonder. Maar als ik vandaag een biertje en een balletje doe, heb ik daar morgen ook weer heel veel trek in. Dan moet ik echt sterk in mijn achoenen staan.als je niet weet wat je moet geloven ga je te rade bij mensen die het weten. Dat wil zeggen mensen die op basis van gedegen onderzoek hun standpunten bepalen. Dat zijn niet de foedies, wel de hoogleraar voeding en bijv de WHO
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 21:19:

[...]

Mmm. Ik had niet het idee dat ik in de rechtzaal stond. Feit is wel dat blijvend afvallen door veel mensen als lastig wordt ervaren. Kijk alleen al naar de vele topics over dit onderwerp op dit forum.klopt maar de reden is niet dat vet en suiker verslavend zijn.
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 21:16:

[...]

Verslavend is ms een verkeerd woord. Maar blijkbaar moeten mensen toch wennen als ze geen suiker meer willen eten. Met vette snacjs heb ik hetzelfde. Ik kan prima zonder. Maar als ik vandaag een biertje en een balletje doe, heb ik daar morgen ook weer heel veel trek in. Dan moet ik echt sterk in mijn achoenen staan.

Ja, maar daarom heb je toch ook hersens meegekregen? Tuurlijk vind ik bepaalde dingen ook lekker, maar we zijn toch geen dieren die onderworpen zijn aan hun instinct ofzo, en er dan verder niks aan kunnen doen?

Ik pak gerust een borrel en een balletje één keer in de zoveel tijd, en pak thuis ook af en toe wat lekkers. Maar met mate. Want juist omdát ik dat balletje maar één keer in de zoveel tijd heb bij de borrel, blijft het lekker en een extraatje.

[...]

Mmm. Ik had niet het idee dat ik in de rechtzaal stond. Feit is wel dat blijvend afvallen door veel mensen als lastig wordt ervaren. Kijk alleen al naar de vele topics over dit onderwerp op dit forum.Maar de werkelijke reden is dat heel veel mensen eigenlijk geen zin hebben hun levenspatroon aan te passen. OK, ze willen "even" in 2 maanden 20 kilo afvallen, en daar doen ze de gekste dingen voor, en ook ongezonde dingen. Maar structureel het levenspatroon aanpassen, nee, dat zie ik weinigen doen. Want dan ZIJN ze "slank" na een paar maanden, en een jaar later zit het er gewoon weer aan.

[...]

Mmm. Ik had niet het idee dat ik in de rechtzaal stond. Feit is wel dat blijvend afvallen door veel mensen als lastig wordt ervaren. Kijk alleen al naar de vele topics over dit onderwerp op dit forum.Het is simpel, het wordt alleen niet zo ervaren en als je echt de oorzaak niet onder ogen wil zien, denken dat jij een medisch wonder bent om dat je lijf in de 'spaar stand' komt, je van een blaadje sla aan komt en je magere vriendin 'wel alles kan eten', als je denkt dat je 10.000 kcal verbrandt per week door van apparaat naar apparaat te sjokken op de sportschool, als je niet beseft hoe véél je nu ongemerkt eet, ja dan wordt het lastig (bovenstaande wel erg gechargeerd).
quote:S-Meds schreef op 19 augustus 2016 @ 21:20:

[...]

klopt maar de reden is niet dat vet en suiker verslavend zijn.Nee, dat geloof ik ook niet. Dat zou wel makkelijk zijn als je het daarop kon gooien.
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2016 @ 21:20:

[...]

Ja, maar daarom heb je toch ook hersens meegekregen? Tuurlijk vind ik bepaalde dingen ook lekker, maar we zijn toch geen dieren die onderworpen zijn aan hun instinct ofzo, en er dan verder niks aan kunnen doen?

Ik pak gerust een borrel en een balletje één keer in de zoveel tijd, en pak thuis ook af en toe wat lekkers. Maar met mate. Want juist omdát ik dat balletje maar één keer in de zoveel tijd heb bij de borrel, blijft het lekker en een extraatje.Dat siert je.
quote:strikjemetstippels schreef op 19 augustus 2016 @ 21:23:

[...]

Het is simpel, het wordt alleen niet zo ervaren en als je echt de oorzaak niet onder ogen wil zien, denken dat jij een medisch wonder bent om dat je lijf in de 'spaar stand' komt, je van een blaadje sla aan komt en je magere vriendin 'wel alles kan eten', als je denkt dat je 10.000 kcal verbrandt per week door van apparaat naar apparaat te sjokken op de sportschool, als je niet beseft hoe véél je nu ongemerkt eet, ja dan wordt het lastig (bovenstaande wel erg gechargeerd).Dat weet jij, dat weet ik maar lang niet iedereen. En van wie het wel weet, intresseert het niet altijd. Of lukt het uiteindelijk toch niet, ondanks bijvoorbeeld een maagband.
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 21:29:

[...]

Dat siert je.Dat vind ik dan weer te sterk, maar gewoon matig zijn in alles, en genoeg bewegen, dan heb je al veel gewonnen, en daar hoef je toch geen Einstein voor te zijn om dat te snappen?
Me niet beschaamd voelen als ik me (deels) om moet kleden in een ruimte waar ook mannen zijn.

Weer fatsoenlijk in mn sportkleding passen. Spul wad niet goedkoop en ik had een riem en een inzetstuk nodig tijdens mn zwangerschap. Nu ik teruggeveerd ben en nog 3 kg extra past hij weer prima. Erg fijn.

Die korte broek achter uit de kast passen. 2 jaar geleden 2 dezelfde aangeschaft en 1 viel te klein. Stond de verkeerde maat in. Die past nu en de ander is te groot

Me gewoon nog sexier voelen
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Apatura schreef op 19 augustus 2016 @ 21:39:

Me niet beschaamd voelen als ik me (deels) om moet kleden in een ruimte waar ook mannen zijn.

Weer fatsoenlijk in mn sportkleding passen. Spul wad niet goedkoop en ik had een riem en een inzetstuk nodig tijdens mn zwangerschap. Nu ik teruggeveerd ben en nog 3 kg extra past hij weer prima. Erg fijn.

Die korte broek achter uit de kast passen. 2 jaar geleden 2 dezelfde aangeschaft en 1 viel te klein. Stond de verkeerde maat in. Die past nu en de ander is te groot

Me gewoon nog sexier voelen Mooi
Een bijkomend voordeel, ik heb mij weer helemaal op koken gestort. We hebben vaak salades als lunch en ook voor avondeten heb ik lichtere, smaakvolle varianten.

Ook heb ik bijv de zoete aardappel ontdekt em zelf muesli/havermouth muffins gemaakt.

En heb ik besloten geen light/halfvolle/magere producten meer te gebruiken maar het origineel.

Heerlijk om weer zo met koken bezig te zijn
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2016 @ 21:36:

[...]

Dat vind ik dan weer te sterk, maar gewoon matig zijn in alles, en genoeg bewegen, dan heb je al veel gewonnen, en daar hoef je toch geen Einstein voor te zijn om dat te snappen?

Ok, dikke mensen zijn geen Einstein. Helder.

Ik geef het door.
quote:lonelyryder schreef op 19 augustus 2016 @ 21:46:

[...]

Ok, dikke mensen zijn geen Einstein. Helder.

Ik geef het door.Oh sure, gaan we het over die boeg gooien. Feit is dat de meeste mensen verdomd goed weten waar ze hun extra kilo's aan te danken hebben. En hoe lang ze die hebben genegeerd. En dus nee, daar hoef je geen Einstein voor te zijn.
Nog een positief ding... gedeelde smart is halve smart. Mijn man doet gezellig mee, en zijn sixpack komt weer aardig in beeld
sught, volgens mij is deze hele discussie compleet offtopic dus Pejeka, open je eigen topic, dank u
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik wil graag maat 36 of 38 aan. 38 is meestal iets te groot, maar als kort jasje vind ik hem juist te strak.

Wat betreft de broekmaat tast ik in het duister. Vanmiddag wat broeken gezocht en sommige 36 zijn zó krap dat ik ze alleen maar wringend aankrijg, en een andere 36 was een enorme kanjer. Ik twijfelde ook daaraan, en inderdaad, echt aan de ruime kant. Maar ik kan hem wel aan. Hij heeft een heel mooi afgewerkte belijning. Dus 36 of 38 moet het zijn. Altijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven