Lijf & Lijn alle pijlers

"Het helpt toch niet" - gedachte

05-04-2024 09:03 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai!

Ik ben te zwaar. Mijn buik hangt over mijn broekriem heen. Maat 44 bij 1.80m. Nu heb ik dus heel veel moeite om te beginnen met sporten, de voornaamste gedachte die ik heb is dat het niet zal gaan helpen. Dat ik het niet kan. Hebben jullie dat ook gehad? Tips?
Grtz!
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
Je dacht vast ook niet toen je nog niet deze maat had: 'laat ik volgende week in deze maat passen!'

Je hebt het er niet in een week aan gegeten, dus krijg je het er ook niet in een week af, wil ik er maar mee zeggen.

Door elke dag een kleine stap te zetten ben je over een maand alweer 30 stappen onderweg.

Begin met iets heel kleins om te doen. Bijvoorbeeld straks een half uur wandelen. Dan is het geen sporten, maar wandelen.

En begin met eten ook met iets kleins te veranderen. Ik ben ooit gestopt met suiker in mijn thee en koffie. Scheelde me 6 suikerklontjes op een dag! En na een week was ik gewend en nu heb ik dus al zeker 4 jaar lang al 365 x 6 suikerklontjes minder binnen gekregen dan als ik dit had gelaten.

Dus:
start met een kleine stap. Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die manier tegen jezelf praten zorgt vaak ook dat het idd niet lukt. Als ik tegen mij zeg ' ik kan dit want ik wil het' dan lukt het mij meestal ook. (en dan heb ik het natuurlijk niet over dingen waarvan je gewoon weet dat dat niet kan). Geloven in jezelf is al een grote stap, voor mij tenminste wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar sporten helpt toch ook niet zoveel tegen overgewicht? Het zit hem meer in je eten geloof ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een platte buik begint in de keuken.
Sporten helpt maar een beetje bij afvallen.

Bewegen is goed voor ongeveer alles.

Doe deze eens.
Workout van een kwartier.
5 Great Reasons to Exercise [That Aren't Weight Loss]
https://www.youtube.com/watch?v=ft2igv0 ... Q&index=17
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sporten is ook wel wat overrated, afvallen doe je vooral door een gezonder eetpatroon en meer te bewegen. Dat bewegen kan ook een uur fietsen zijn, of 5 kilometer wandelen. Het huishouden doen of tuinieren is ook bewegen. Je hoeft niet gelijk naar de sportschool. Van sporten wordt je fitter en strakker, maar val je niet perse mee af.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat wel helpt inde sportschool is krachttraining. Spieren verbruiken meer calorien. Op termijn ga je dat zeker merken.

En verder, diëten helpen eigenlijk niet. Langzaamaan stapjes beter gaan doen wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp je wel TO. Ik heb ook die lengte en die maat maar....ik ben niet aangekomen door eten maar door medicijngebruik en ook ik denk het helpt toch niet om af te vallen. Toch ga ik elke dag minimaal een uur wandelen en doe oefeningen thuis want ik val dan wel niet af maar....misschien als ik dat niet zou doen zou ik nog zwaarder zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook nog te zwaar maar ik sport wel regelmatig en ik ben nu fitter dan toen ik 20 kilo lichter was. Dat is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
En het kan ook helpen door niet (alleen) te focussen op die broekmaat, maar te denken: ik doe dit om gezonder te zijn, om goed voor mezelf te zorgen.
Dan haal je de focus van het zichtbare resultaat, elke keer dat je gaat is sowieso gezond!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dezelfde lengte en maat, en ook (vooral) een dikke buik. Sporten helpt natuurlijk wel, maar niet als je je voeding niet ook aanpakt. Ik sport en beweeg namelijk heel graag, maar snoep ook heel erg veel en val dus niet af. Ben een tijdje nog wat zwaarder geweest en heb toen met name in mijn eetpatroon flink moeten aanpassen om wat af te vallen.
Sporten helpt mij vooral om me lekker en fit te voelen ondanks overgewicht en is voor mij ook me-time, vaak lekker buiten zijn en een stukje ontspanning/ontlading.
En ik eet over het algemeen gezonder op een dag dat ik gesport heb. Mijn lichaam vraagt dan echt om voedzame dingen. Dus ja, het helpt wel. Maar snap je gedachte wel hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen sporten helpt inderdaad niet, maar in combinatie met beter eten wel degelijk. En je zult het vol moeten houden, maar dan zie je vanzelf het resultaat. Mijn man was niet veel te zwaar, maar had wel overgewicht en er moest wel wat gebeuren. Na een jaar flink sporten en minder snaaien zie je echt een enorm verschil! Jij kunt dat ook, succes!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je met deze uitspraak jezelf alvast indekt voor als je "faalt".

Want stel je voor dat je zou uitspreken: ik wil dit heel graag, dus ga ik heel erg mijn best doen en ik ga dit gewoon doen en kunnen. En het lukt tóch niet.. Dan is de teleurstelling veel groter.

Afvallen lukt in principe altijd, elk dieet werkt daarvoor. Da's vaak een kwestie van minnen en plussen met calorieverbruik. Na 5 jaar echter zitten de meeste mensen weer op of boven hun oude gewicht.

Gezonde gewoontes aanleren (je lichaam voeden ipv vullen, bewegen, goede slaapgewoontes, stressreductie) is iets anders. Zorgen ook niet altijd voor een lager gewicht, maar wel voor een gezonder lijf.

Misschien je focus verleggen? Gezonder worden lukt vaak altijd :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maat 44 bij 1,80 is niet enorm toch?
Ik ben 1,90 en als ik op een gezond gewicht zit heb ik maat 44.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin met lifestyle aanpassingen.
Gewoonweg elke dag wandelen. Muziekje op en voordat je er erg in hebt loop je 10.000 stappen.
In het begin van corona ben ik daar mee begonnen en was binnen 6 maanden 10 kilo kwijt.

Verder, alles wat zich op loopafstand of fietsafstand bevind, laat de auto staan.

De sportschool helpt overigens wel voor afvallen. Indien je vooral cardio doet, verlies je vet. Ikzelf doe 3x per week krachttraining en een beetje cardio en heb hiermee al 6% aan extra spierweefsel opgebouwd. Het gevolg is dat mijn stofwisseling sneller is en ik nu meer calorieën "mag" eten zonder aan te komen.

Dit laatste is zeker in de (pre-)overgang belangrijk omdat je dan spierweefsel kwijtraakt en langzaam "vervet". Daarom worden vrouwen van 45+ ook vaak langzaam zwaarder/dikker.

In het begin vond ik het vreselijk om naar de sportschool te gaan maar nu heb ik er veel plezier in en mis ik het als ik noodgedwongen moet overslaan.

Maar vooral ..begin klein! Dan vloeit het vanzelf in je dagelijkse ritme en voelt het als een overwinning. Grote stappen zijn vaak niet goed te overzien en je voelt het als falen als het niet lukt.
Denk ook niet in termen als, "ik moet 15 kilo kwijt " maar denk "ik wil over 6 weken 2 kilo kwijt" en dat elke keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het helpt ook niet. Je kan beter minder eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat bedoel je precies met "het helpt toch niet". Het helpt niet met fitter worden? Niet met gezonder worden? Wat is je doel?

Als het puur om afvallen gaat, dan denk ik eerlijk gezegd ook dat sporten niet (veel) zal helpen. Ja een beetje vast wel, maar ik zie sporten echt om sterker te worden, om mijn hart en mijn vaten beter te laten werken, om zonder buiten adem te raken te trap op te gaan. Als het puur om afvallen gaat dan niet nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sporten heeft idd weinig zin. Calorieën beperken is (helaas) de enige manier. Beetje krachttraining ernaast om spieren op te bouwen is wel handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil je best een prive bericht sturen met de info hoe ik het een paar jaar geleden heb gedaan. En nu al jaren steady op gewicht ben. Geen pillen en poeders ,gewoon normaal eten.
Mocht je t willen dan hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
05-04-2024 11:25
Sporten heeft idd weinig zin. Calorieën beperken is (helaas) de enige manier. Beetje krachttraining ernaast om spieren op te bouwen is wel handig.
Als je in een calorieën tekort zit, is het juist heel belangrijk om te sporten. In ieder geval 2x per week krachtoefeningen te doen (en extra eiwitten eten). Anders pakt je lijf je energie uit spiermassa.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk helpt sporten en goed en voldoende en gezond eten wel. Wat wil je nou? Er beter uitzien? Dan moet je er wat voor doen en andere dingen laten.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de fijne tips, ik kN hier zeker wat mee!

Bedankt!
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: Lot Beukers op insta en spotify.
Alle reacties Link kopieren Quote
fryskefaam schreef:
05-04-2024 12:49
Tip: Lot Beukers op insta en spotify.
Toptip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wou dat ik 1m 80 was met maat 44.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven